رواية اهدأ يا نبض قلبي الفصل الخامس 5 بقلم دانة الحمادى

       

رواية اهدأ يا نبض قلبي 
الفصل الخامس 5
بقلم دانة الحمادى



وقفوا تكلموا جميعا وبعد فتره قصيره استأذنت البنات وانصرفت واكمل تامر ومحمد وكريم حديثهم وظلوا يخططوا لبرنامج رحله يكون ممتع لهم ثم استأذن منهم كريم وانصرف
كريم :سلام

محمد /تامر : سلااام

محمد وقد نظر الي عين صديقه تامر ورأي الفرحه تلمع فيها بعد سماعه ان اسيل ذاهبه معهم في هذه الرحله

محمد :ابسط ياعم ماشيه معاك

تامر:اقعد قر انت عليه كده من قبل مانطلع حتي

محمد :بلهجه يمثل فيها قليل من العتاب،، ،،والله بقي كددددددددده

تامر :ههههههه خلاص ياعم بهزر معاك

محمد :ماشي ياسيدي بس بص الفرصه جاتلك اهيه لحد عندك ابوس ايدك اتقدم شويه وروح قولها ياتامر مينفعش تفضل معلق نفسك كده وانت مش عارف هي بتحبك وله لأ او هتوافق اصلا وله لا

تامر :طب بس بس متقفلهاش فوشي كده

محمد :يابني افهم مش بقفلها فوشك والله بس انا عايزك تعرف راسك من رجليك وتخلص

تامر: صح معاك حق هحاول اقولها فالرحله

محمد :مفيش حاجه اسمها هحاول ،،،،،انت هتقولها سامع

تامر :بصوت مؤدب يقلد الاطفال ،،،، حاضر يابابا

محمد :ايوه كده اسمع كلام ابوك

محمد وتامر :هههههههههه

انصرفا كلا منها وكرر تامر كلام محمد في راسه وناوي ان يفاتح اسيل خلال الرحله في هذا الموضوع فهو ياخذ كلام محمد ثقه لانه صديق عمره وكثيرا مايستشيره تامر في امور خاصه بع ويعجبه راي محمد ويعمل به

وهنا سندخل بيت لم ندخله من قبل وهو بيت كريم واسرته المكونه من

الدكتور محمد عامر :وهو والد كريم ويبلغ من العمر 58 عااام

هناء :وهي والده كريم كانت تعمل مدرسه ولكنها الان ربه منزل وعمرها 53 سنه

احمد :الابن الكبير للاسره ويبلغ من العمر 29 سنه

امجد : وهو الاخ الاكبر لكريم ويكبره ب5 سنوات

كريم :طالب جامعه وعمره 21 سنه

مي :البنت الاخيره للاسره وكما يقال (اخر العنقود ) وهي طالبه فالثانويه العامه وتبلغ من العمر 18 سنه

دخل كريم الي المنزل وكانت والدته واخوه امجد جالسين

كريم :السلام عليكم

والدته وامجد :وعليكم السلام

امجد :ازيك ياكيمو

كريم :ازيك انت عامل ايه فالشغل

امجد : اهو ماشي الحال

والدته :ازيك ياكريم عامل ايه ياحبيبي فالجامعه

كريم : كله تمام بذاكر ومبفوتش وله محاضره

امجد :ههههههههه عليه انا تلقيك ماحضرتش غير محاضره واحده

كريم مع ضحكه بايخه :ههها ليه هو انا زيك

امجد وقد ضحك ضحكه كبيره جدا انت تطول تبقي زي يابني اصلا انت بس غيران اما نشوف فىلاخر هتجيب تقدير كام

ضحك كريم لانه يعلم ان اخوه كان متميز وحريص علي مذاكرته ،،،،،،،،كريم :ماشي هتشوف

كريم :ماما بقولك انا هطلع رحله كده الجامعه عملاها بعد اسبوعين فالغردقه هنعد كده 4 ايام عشان نبتدي دراسه كده واحنا مروقين

والدته :هو انتوا لسه اخدتوا حاجه فالجامعه اصلا عشان تروقوا

كريم :طبعا اخدنا كتير مش مكفيكي 12 محاضره لحد دلوقتي ،،،،،، الجميع ''''' ههههههههههه

امجد :يااه تصدق الواحد بقاله كتيرمارحش الغردقه من ساعه ماكنت فالجامعه مع اصحابي ياااه كانت اياااام ثم وجه كلامه الي كريم ياله ياعم روح ابسطلك يومين كده

كريم :وبعد تفكير قليلا بقولك ايه طب ماتيجي معانا ياامجد

امجد : اجي فين ياعم انت بتهزررررر

كريم :لا بجد والله تعالي غير لك يومين كده وانا عارف حد هناك فالاداره هيظبطني وتطلع علي طول من غير كللام

امجد بتردد :لا لا ياكيمو روح انت

كريم :ياعم خلص هبوس رجليك ماتيجي بقي واعرفك علي اصحابي وفي فالجامعه حبه مزز هيعجبوك تعالي روق نفسك كده وانبسط

امجد بعد تفكير :طب هشوف كده ربنا يسهل

كريم :لا قولي عشان احجز لك

امجد :خلاص ماشي ياعم اما اشوف اخرت رحلتك ديه ايه

كريم :ماشي يامان هحجزلك

امجد :ماشي ياكبييير

وهكذا مرت الايام بدون احداث جديده تذكر وقبل موعد الرحله بيوم في الجامعه كانت جالسه اسيل ومعها دينا وشيرين في الكافيتريا

دينا :يااه مستنيه بكره يجي بفارغ الصبر

اسيل : وانا كمان مش مصدقه ان الرحله بكره خلاص يااااه اخيرا الوااحد هيخلص من اللود اللي عليه شويه

شيرين بتتكلم وهي سرحانه :ياسلام بقي الواحد يلاقي 3 شباب حلوين كده ونرجع مظبطين معاهم

دينا :هههههههه محسساني ياشيرين انك راحه تنقي خيار من السوق

اسيل بصوت هائم :ياااه فين بقي الحب بتاع الافلام والرومانسيه ويجري وراها علي البحر ثم وجهت كلامها لشيرين هو انك تلاقي راجل وبس هو ده المهم لا طبعا انتي لازم تحبيه وهو كمان يكون بيحبك وتحسي ان قلبك دق ليه
ثم قالت بصوت هادي وجميل *اوعدنا ياااااارب*

شيرين ودينا كانوا ينظروا الي اسيل بتمعن وتسبيل لاعينهم فانتبهت اسيل لهم

اسيل :ايه بتبصولي كده ليه

دينا :اصلك سرحتي اوي وعيشتي اللحظه

شيرين :ه انا حسيت انك طابه فالحب بجد

اسيل :بس بقي يابنات كسفتوني

دينا وشيرين :هههههههه

انتهي اليوم الدراسي وعادوا جميعا الي منازلهم وفي اليوم المنتظر

قامت اسيل من نومها وذهبت الي الحمام واغتسلت ثم توضأت وصلت فردها وذهبت الي دولاب الملابس واخرجت (بدي باللون الروز الهادئ وعليه ورده باللون الاغمق قليلا بارزه علي منطقه الصدر وجيب من الجابردين باللون الكاكاوي
وطرحه من الحرير باللون الروز وحزاء كعب عالي وشنطه باللون الكاكاوي ) ثم وضعت بعضا من المساحيق القليله فوضعت ليب لوس باللون الروز الرقيق وبلاشر خفيف جدا وكحل ازرق فهي فالاصل وجهها ابيض جميل ورقيق وعيونها بنيه وواسعه جميله ورموشها ناعمه وطويله كما يقال (بيبي فيس ) فهي لا تحتاج سوي القليل من الميكب فبدت كالفراشه الناعمه خرجت من غرفتها وسلمت علي اختها ووالدتها

والده اسيل :خدي بالك ياحبيبتي من نفسك انا اول مره اسيبك تروحي مكان بعيد كده لوحدك ابقي طمنيني عليكي

اسيل :ماتخيش ياحبيبتي عليه وانا هبقي اكلمك كل يوم اطمنك

والدتها :طب استني ياحبيبتي اجيبلك فلوس

اسيل :ربنا يخليكي ياما انا همشي نفسي باللي معايا وخلاص

والدتها :لا طبعا ياحبيبتي انتي طالعه رحله هوانتي راحه مشوار ،،،امسكي دول مصاريفك والفلوس ديه ليكي انتي جيبي اللي انتي عيزاه واتبسطي كده انتي وصحابك

اسيل :طبعت قبله علي خد والدتها ربنا يخليكي ليا ياماما وميحرمنيش منك ابدا

ودعت اختها ووالدتها واخذت شنطتها وحقيبه ملابسها واوقفت تاكسي وذهبت الي الجامعه تجمعوا الطلاب ليركبوا الباصات وكانت اسيل في غايه الرقه والجمال

دينا : ياله يااسيل اطلعي اطلعي

اسيل :طب ثواني يابنتي اما اللي قدامي يطلعوا

دينا :طب ياله مش عايزين نعد ورا خالص

صعدت اسيل وتقدمت خطوه والتفت الي شيرين لتأخذ منها شنطه وفجأه سمعت صرخه لشاب تأتي من ورائها مباشره

الشاب : آآ آآه رجلييييي

التفت اسيل فاذا بها دهست رجل شاب بكعب حذائها ............

من هو هذا الشاااب؟؟؟؟ وماالذي سيحدث خلال الرحله ياتري ؟؟؟؟؟

ستنتظرنا احداث مشوقه ....

يتبع.....

                  الفصل السادس من هنا 

تعليقات