رواية يوسف وغصون الفصل الخامس عشر 15 والسادس عشر 16 بقلم اميره محمد


رواية يوسف وغصون
الفصل الخامس عشر 15
والسادس عشر 16
بقلم اميره محمد


_ يوسف قاعد علي الابتوب ف البيت بيشتغل اتبعتله ملف ، فتحه واتصدم لما شاف صور لغصون ف اوضاع مخله 

= اتصل عليها بهدؤء مخيف وطلب منها تيجي البيت بسرعه 
_ غصون استأذنت من جميله ، وبعد ربع ساعه وصلت البيت 

= هغير هدومي واجي اعمل اكل عشان انا كمان هموت من الجوع 

_ قبل م تتحرك يوسف شدها وضربها قلم وقعها علي الارض 

_ بصتله بصدمه ودموع : يوسف ....!!!!!

= جاب الابتوب وخلاها شافت الصور 

_ قامت برعب : لا ...لا ي يوسف متصدقش دي صور مفبركه 

= خدها اوضة النوم  ورماها علي السرير ، فك زراير قميصه ، نزل لمستواها ، قطعلها فستانها 

_ لا لا لا ارجوك ابعد عني متظلميش والله م عملت حاجه 
_ مردش عليها ولا سمع منها ميل عليها وقالها 
_ هوة حلال لغيري وحرام ليا دا حتي عيب ف حقي

= اترجته كتير ، حقير ومعندوش ريحة الانسانيه متأثرش بدموعها ولا خوفها ورعبها من االي حصل قبل كده

_ اغتصبها بطريقه وحشيه ، جردها من كيانها كأنثي ، طعن قلبها وكسرة 

_ قام من جمبها بعد م خلص جريمته ، قام بكل برود دخل الحمام وخرج لبس وبصلها بسخريه وطلع 

_ اما هيه فلا حول ليها ولا قوة ، جثة مدبوحه ومطعونه ف قلبها ، اتحاملت علي نفسها وخدت دش وسندت نفسها بالعافيه وطلعتله 

_ كان واقف مديها ضهرة اول م احس بحركتها التفت ليها ، قعد وحط رجل علي رجل وبصلها بقرف 

_ قبلت بيكي وانتي مغتصبه ، وانتي بواقي بنت ، لما ضيعتي شرفك ، ابوكي م صدق لقي جوازه عشان يرميكي ، مكنش طايقك ف البيت ، رماكي زي الكلب الذليل اللي مش لاقي يديله لقمه

_ مفيش فيكي اي حاجه مميزة كبنت ، شكلك وحش وحتي روحك مش حلوة ي ....يا سمرا 
_ حاولت اصلح علاقتنا وابدء معاكي من جديد بس طلعتي زباله ولا تستاهلي ، ماشيه علي حل شعرك من ورايا بتستغفليني ي واطيه 

=  وانت ؟؟؟
بالي عملته ده فاكر نفسك راجل 

_ قام بكل غل فضل يضرب فيها وقالها : انتي طالق بالتلاته اطلعي براااا 

= مكنش عندها طاقه للجدال ولا للنقاش لمت هدومها وخرجت عدلت من نفسها 
وراحت عند جميلة بحجة تبات عندها يومين عشان فرحها
بقلمي اميرة محمد محمود  
_____________________
_ ي عمي هتفضل علي الحال ده كتير ، حرام عليك نفسك 

= .........!!

_ طيب اتصل بغصون تيجي ؟

= عمرها م هتسامحني 

_ بلهفه : غصون قلبها طيب وبتحبك اوي 
عارف ي عمي هيه ويوسف اتفقوا مع بعض وحاسه انهم هيحبوا بعض قريب 

= ياريت يبنتي ياريت عشان انا ظلمتها كتير اوي مش هقدر حتي ابص ف عينيها 

_ صدقني ي عمي غصون هترتاح لما تاخدها ف حضنك 

= ......
_ مردش عليها وعيونه دمعت ف قربت منه وحضنته : تسمحلي اقولك ي بابا 

= طلعها من حضنه وباس راسها : انا اتمني يكون عندي بنت زيك ي خديجه 

_ شددت من حضنه : انا بحبك اوي ي بابا 

= دموعه نزلت لما افتكر رسايل غصون اتنهد وقال : يارب تسامحيني يبنتي بقلمي اميرة محمد محمود 
______________
_ في اي ي غصون من ساعة م جيتي وانتي مش علي بعضك انتي متخانقه انتي ويوسف 

= بتردد : ل...لا طبعا انا اول م طلبت منه اجي اقعد معاكي رفض واقنعته بالعافيه 

_ ايوة يست هوة دا الحب ولا بلاش 

= بس يبت روحي نامي عشان عندنا شغل بدري 

_ قوليلي ي غصون انتي بتحبي يوسف 

= لازمته اي السؤال دا بس ؟؟

_ بالله ي شيخه لتقولي 

= غصون لنفسها : كنت بدأت احبه لاكن دلوقتي بقي اكتر انسان بكره في حياتي منك لله عمري م هسامحك 

_ غصووووون مالك يبنتي روحتي فين 

= هااا معاكي اهوة هقوم انام بقي عشان تعبانه 

_ دخلت وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط جسمها بقي بيرتعش ، قامت راحت عند جميله وقالتلها انها مش عارفه تنام 
جميله خدتها ف حضنها وقرأتلها قرآن لحد م ناموا
بقلمي اميرة محمد محمود. 
_________________________

_ عدا يومين بدون ذكر احداث و النهارده كتب كتاب جميله ومهاب 

غصون راحت القاعه واشرفت بنفسها علي كل التفاصيل بعد كده راحت لجميله البيت عشان تجهزها 

_ انا خايفه اوي 
= من اي ي جميله 
_ مش عارفه 
= يبنتي اهدي ويلا عشان تلبسي واتبسطي انهارده يوم مميز 
_ حزنت : كان هيبقي مميز لو محصلش اللي حصل 

= غصون طلعت الفستان من الدولاب وهيه بتتكلم : انسي اي حاجة ومتفكريش كتير 

_ طيب 
جميله لبست وكان فستان فيروزي بحبات لؤلؤ بيضااا 

= بزهول : اي يبت ده يخربيت جمالك الواد مهاب كان عنده حق لما قال انو ضعف لما شافك بلبس البيت 

_ هوة قالك كده بجد.؟

= اه طبعا 
الباب ببخبط دا اكيد مهاب هروح افتح وانتي خلصي لبس 

_ غصون فتحت الباب لمهاب ودخل يستني جميله 

= جميله طلعت ومهاب بقي مزهول بجمالها وهيه كمان مكنتش اقل منه لانه كان لابس بدله زرقا ، سحرها 

_ احم....احم نحن هنا 
= الاتنين اتوترو وبصو ف الارض ومهاب قال : يلا نمشي عشان اتأخرنا 

_ بعد شوية وصلوا القاعه والاغاني اشتغلت والماذون قال 

* اللهم بارك لهم واجمع بينهما في خير *

غصون طلبت ليهم مخصوص اغنيه رومانسية وجبرتهم يرقصوا عليها 

_ المستشفي كلها كانت حاضرة والكل مبسوط وبيرقص 

= مهاب شد جميله لحضنه وحط ايده علي وسطها وهيه حطتت ايديها علي كتفه وبصو ف عيون بعض 

_ جميله بتعاتبه بنظراته ومهاب مش قادر يتجاهل عينيها 
_ خلصوا الرقصه من غير ولا كلمه 

= ام مهاب حضنتها : من النهارده انتي بنتي لو الواد مهاب ده زعلك ف حاجه قوليلي بس وهتشوفي هعملك فيه اي ؟

_ ضحكت : ربنا يخليكي ي طنط
= طنط اي بس انتي تقوليلي ي ماما 
_ حاضر ي ماما 
= ربنا يسعدك يبنتي 

_ مهاب خد مامته وجميله وروحوا 
مامته دخلت شقتها وهما دخلوا شقتهم 
بقلمي اميرة محمد محمود 
_____________
_غصون راحت قبر مامتها وحطت عليه الورد وقعدت تكلمها ....!!

= اذيك ي ماما وحشتيني اوي ، اكيد زعلانه مني لاني بقالي كتير مزورتكيش مش كده ؟
مجتش عليكي. الدنيا كلها زعلانه مني ، حتي انا كرهت نفسي ومبقتش طيقاها !!
حقك عليا انشغلت شوية بسبب المستشفي والمشاكل اللي حصلت ، عارفه ي ماما اكتر حاجه بتمناها اي ؟
بتمني اني آجي جمبك هنا عشان وحشتيني اوي!!
فاكرة زمان لما كان بابا يضربني ، كنتي بتعملي اي ؟
كنتي بتخافي تدافعي عني ليطلقك ، كنتي تستني لما يمشي وتيجي تراضيني ، وتقوليلي معلش ي غصون يبنتي ابوكي ولازم نستحمله .

_ كان دايما بيحب مصطفي اكتر مني ، هوة عمرة م حبني اصلا ، انتي كمان ي امي محبتنيش ، محدش حبني ، عارفه انتوا عملتوا فيا اي ، خلتوني ضعيفه مش عارفه اخد حقي ، يعني غصون ي ماما الدكتورة بنتك اللي سرقو برائتها ، الناس شيفاها قويه لانها كملت حياتها بس ميعرفوش انها ضعيفه ومريضه نفسيه ، ايوة م انتي متعرفيش الجديد اني مريضه ومجنونه 

_ يوسف شك فيا وضربني وطلقني وقالي كلام محستش بيه لاني مبقتش احس اصلا كل حاجه انتهت 

_ بابا جلال اتبرا مني ومش عايز يبص ف وشي لمجرد بس اني جيت بنت 

_ صرخت : واي يعني جيت بنت واي يعنيييييي حرام عليكم ، والله حرام ، حرام يارب دا انت مترضاش الظلم لعبادك اومال ليه ظلمنتي ليه ، انا بحبك ي رب لولا كده كنت انتحرت من زمان 

_ قعدت علي الارض جمب القبر تعيط : استغفر الله العظيم ، استغفر الله العظيم
بقلمي اميرة محمد محمود 
______________________
قامت بعد م صرخت لحد صوتها م راح ، طلعت تتمشي ف الشارع لحد م جات عربية وخرج منها رجاله فضلو يشدوا فيها لحد م دخلوها 

_ نزل شاب من عربيته عشان يلحقهم بس كانوا اتحركو ومشيو ، ركب عربيته وطلع وراهم و لكن حصل ......

يتبع 

16

قامت بعد م صرخت لحد صوتها م راح ، طلعت تتمشي ف الشارع لحد م جات عربية وخرج منها رجاله فضلو يشدوا فيها لحد م دخلوها 

_ نزل شاب من عربيته عشان يلحقهم بس كانوا اتحركو ومشيو ، ركب عربيته وطلع وراهم وبلغ الشرطه ،واتبعوا ال Gis

_ كل شوية العربيه تبعد عنه اكتر بس فضل مراقبهم لحد م دخلوا ف حتة مقطوعه ووقفوا العربيه 

_ نزل اتنين اقل م يقال عنهم عمالقه ، خرجوا غصون من العربيه بس الغريبه انها مكنتش بتصرخ ولا حتي بتعيط 

_ الشاب وقف علي مسافه كبيرة منهم وانتظر الشرطه لما تيجي 

_ خدوها ودخلوها ف بيت مهجور كل ده تحت انظارة بس اول م شاف واحد ليه هيبته داخل المكان مستناش ونزل من عربيته 

_ فضل يتسحب علشان محدش ياخد باله ، ودخل من وراا شافها مربوطه ومرميه علي الارض مبتعملش اي رد فعل

_ الراجل دخل عندها وقعد قدامها الشاب كان هيدخل عليه بس وقف لما سمع الحديث وقد كان كالاتي 

_ تؤتؤ حالتك دي تصعب علي الكافر ، بس تصدقي منورانا ، عاش من شافك ي دكتورة 

_ غصون رفعت عينيها ليه وبصتله بصدمه : ش...شريف 

_ ضحك بصوت عالي : اتبسطت اوي انك لسه فكراني 

_ قالت بجمود : عايز مني اي ؟

_ بصلها بنظرات قذرة تكاد تقتلها وتفحص جسمها كله :  عايزك ....!!!

_ تلقائيا انكمشت علي نفسها : انت مجنون ابعد عني 

_ قام وقف : ايوة انا مجنون وهتجنن اكتر لو مخدتش حقي منك 

= قالت والخوف بدء يظهر عليها : انا عملتلك اي ؟

_ اتكلم بغضب : لا ي حلوة انتي نسيتي زمان ولا اي؟
انتي السبب انتي اللي خلتيني اسيب شغلي 

= غصون افتكرت وردت عليه بكل شجاعه : لا منستش ، منستش انك كنت بتدخل ادوية فاسدة علي المستشفي لما دمرت سمعتنا كدكاترة ، استغليت ثقتنا فيك وخنتنا ف ضهرنا ، خنت المهنه ي ...يا دكتور شريف 

بقلمي اميرة محمد محمود

_ اخرسي كل حاجه كانت تمام لحد م انتي شكيتي فيا وفضلتي تراقبيني 

= عايزني اشوفك بترتكب جريمه ف حق ناس و اقف اسقفلك 

_ قولتلك هنشتغل مع بعض وهرفعك لفوق بس انتي غبيه 

= بسخريه : غبيه عشان مرضتش ابيع شرف مهنتي

_ قرب منها وقال بخبث : يعني حلو لما شرفك انتي اللي ضاع 

_ صمت عم المكان غصون بدأت تربط الاحداث ف بعضها وقالت بدموع ممزوجه بالخوف والرعب : ااا...انت ؟؟

_ ضحك بجنون : مكنتش بدخل ادويه فاسده بس علي مستشفى الدكتور محمود لا دا انا كنت بتاجر ف الاعضاء كمان مع مستشفيات تانيه فضلت علي الحال ده ييجي خمس سنين لحد م جيتي انتي وضيعتي كل حاجه ف شهرين 

_ بدائتي تتدخلي ف شغلي وتربطي الاحداث ببعضها دا غير مراقبتك ليا وبلغتي الشرطه عليا وقدرت اهرب منهم 

_ قررت انتقم منك ف اكتر حاجه البنت بتخاف عليها وهيه شرفك 

_ غصون شهقت بصدمه ودموعها نزلت بغزارة ، اما الشاب ف عروقه برزت ووشه احمر بس صغط علي نفسه عشان يسجل كل كلمه بيقولها مع نظراته بكل اسف للبنت اللي قدامه وطبعا مين ميعرفش غصون الهلالي 

_ شريف ضحك بهستيريه : استنيتك قدام عيادتك الخاصه و افقتدك وعيك وخدتك علي شقتي ، كنت جايبها مخصوص ليكي 
غمز : وعلي فكرة لسه موجوده 

= غصون صرخت بعياط : ي حيوان ي كلب ي حقير 

_ كتفها من ايديها : سرقت منك شرفك وخليت سمعتك ف الارض ، انا اللي بعت الصحافه ونشرت الصور وكل المقالات عنك ، الكل اتخلي عنك حتي جوزك الغبي صدق الصور اللي بعتهالو وطلقك ورماكي زي الكلبه 

= قام وقف تاني وبصلها بخبث : بس حضني لسه موجود ي روحي 

_ الشاب دخل عليه بسرعه لما لقاه بيقرب من غصون بطريقه شهوانيه 

_ فضل يضرب ف شريف  لحد م رجالته دخلت وبقوا كلهم عليه ، ضربهم لحد م قوتة استنزفت واخيرا الشرطه جات وسلملهم التسجيل 

_ شريف صرخ : مش دي نهايتنا ي دكتووووورة متنسيش لسه معايا الورقه الرابحه 

_ الشرطه اخدتهم وغصون قربت من الشاب بعد م قام قعد وبباخد نفسه 

_ بعياط : انت ...انت كويس ؟

= بألم : انتي شايفه اي ؟

_ انا اسفه جدا وشكرا لحضرتك 

= شكرا وعرفناها انما اسفه دي ليه ؟؟
_ قربت منه اكتر : خليني اشوف جروحك 

= قومي بس خلينا نطلع من المكان ده 
_ غصون قامت ولفت دراعه حوالين كتفه ف بصلها وابتسم ، خرجوا وهيه ساقت العربيه ووصلو المستشفي 
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
مهاب مكلمش جميله ودخل غير لبسه وخرج لقاها زي م هيه اتنهد 

_ بصي ي جميله دا بيتك زي م هوة بيتي ، يعني اتصرفي فيه براحتك ، البسي اللي يعجبك وكلي اللي يعجبك ، اعملي اي حاجه تكوني مرتاحه بيها وصدقيني انا معنديش مانع 

_ جميله قعدت بكل راحه وبصتله بتحدي بس من جواها خايفه 

_ قالت : عارفه ان دا بيتي ومحدش يقدر يقول غير كدا

= جز علي اسنانه بغيظ : وحد يقدر يقول غير كدا يبنت الناس 

_ بحسب بس !!!

= لا يختي متحسبيش ويلا طرقيني عشان عايز انام 

_ هتنام هنا ؟

= ايوة ولا اروح انام عند امي 

_ لا وعلي اي انا داخله 

= بتوتر : جميله استني 

_نعم ....!!!!!

= انا قررت اننا هندي بعض فرصه بس لو مقدرتش احبك ف انا اسف 

_ بإحراج : طب هوة انت ليه مش عايز تحبني ، ليه مش بتشوف الحلو اللي فيا ، واني  ..اني 

= انك اي ي جميله 
انك بتحبيني 

_ حست ان مشاعرها اتعرت قدامه وبقت ف قمة الاحراج قام وقف قصادها :
انا بكنلك كل مشاعر الاحترام والتقدير ، وهديكي كل حقوقك كزوجه و......!!!

= قاطعته بسخريه : كتر خيرك والله
عن اذنك هروح انام 

_ مهاب اتنهد وراح نام هوة كمان 
بقلمي اميرة محمد.محمود 
______________

_ ملاحظ ان علاقتك ب بابا اتطورت اوي ي خديجه 

= بفرحه : اوي اوي ي مصطفي 
_ ابتسم : شايفك مبسوطه 

= قامت قعدت جمبه : بابا جلال اتغير اوي بقي بيحب البنات تعرف راح اشتري للبس كتير للبيبي اللي جاي 

_ بصدمه : ايه ؟؟؟
= كملت بحزن : وكمان كل يوم اسمعه بيعيط مش قادر يسامح نفسه عشان غصون ولا قادر حتي يواجهها 

_ واي اللي حصل خلي بابا يتغير فجاءة كدا

= مش عارفه بس نفسي ي مصطفي يتكلموا مع بعض 

_ قامت ووقفت وكانت هتتكعبل بس مصطفي لحقها وسندها قعدت علي السرير 

_ متتحركيش تاني ي خديجه كدا غلط عليكي افرض مكنتش جمبك دلوقتي

= ي حبيبي متخفش عليا انا كويسه 

_ باسها : اومال لو مخفتش عليكي هخاف علي مين ؟؟

= اتكسفت وبصت ف الارض 
_ ضحك : يعني بعد دا كله ولسه بتتكسفي مني 

= بخجل : بس بقي ي مصطفي 
_  ضحك : طيب طيب خلاص 

=  كان لسه هيقرب عليها اكتر ف زقته وقامت : انسي ي بابا 

_ كدا طيب ماشي انا رايح عند ابويا وسيبهالك 

= ضحكت عليه بعد م خرج من الاوضة 

• راح عند باباه وخبط علي اوضته ودخل كان قاعد بيقرء كتاب 
_ تعالي ي مصطفي 

= حضرتك قاعد لوحدك ليه ي بابا اتفضل اقعد معانا 
_ لا ي حبيبي انا كدا مرتاح

= علي راحتك 
انا ..انا 

_ قول ي مصطفي اللي جاي تقوله

= بصراحه ي بابا انا كلمت يوسف من يومين 
_ بلهفه : اختك عامله اي 

= كويسه اوي دا حتي يوسف قال انهم قربوا من بعض اكتر مبقاش في حواجز 

_ الحمد والشكر ليك يارب الحمد والشكر ليك 

= ريح قلبها ي بابا ارجوك 
_ بسرعة : اتصل علي يوسف دلوقتي خليه يجيبها وييجي 

= مصطفي فرح جدا طلع تليفونه واتصل اول مرة وتاني مره  كنسل عليه تالت مرة رد بغضب 

_ عايز اي ي مصطفي ؟؟
= مالك ي يوسف في اي ؟
_ مفيش لو بتتصل عشان اختك ف انا طلقتها 
= انت بتقول اي ؟؟
_ اللي سمعته 
اختك مدوراها وبتستغفلنا 
= بغضب : اخرس ي حيوان 

_ يوسف قفل ف وشه السكه 
= في اي مصطفي اي اللي حصل 

_ مصطفي حكاله اللي حصل ، جلال مسك قلبه ووقع علي الارض بقلمي اميرة محمد محمود
____________
غصون اشرفت علي حالة الشاب وعقمتله جروحه وقعدت اتنهدت 

_ مش عارفه اشكرك ازاي والله شكرا لوقفتك جمبي !!
= تقدري تشكريني علي فكرة 
_ استغربت : ازاي 
= ابتسم : تعزميني علي قهوة 
_ دا علي اساس اني اعرفك مثلا 

= كان هيرد عليها بس ....!!!
_ ياسين ابني انت كويس 

_ ابنك ؟؟؟؟؟؟
= اهدي ي بابا انا كويس 

_ يعني انت تبقي ابن الدكتور محمود مدير المستشفي 
= هز راسه ب اه ...!!

_ معني كدا انك الدكتور ياسين محمود اكبر جراح ف امريكا 

= هز راسه ب اه..!!

_ مالك ي ياسين يبني مش بترد ليه 

=  عن اذنكم لازم امشي 
_ دكتورة غصون اتفضلي علي مكتبي 
_ بتعب : بس ي فندم انا ....!!!
_ اتفضلي 
= غصون خرجت وراحت علي مكتب المدير وهوة اطمن علي ياسين وخرج 

_ ياسين اتنهد : ي تري اي حكايتك ي غصون 
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________________
جميله لقت مهاب نايم فراحت عنده ونزلت لمستواه وحطت ايديها علي وشه 

_ كنا دفعه واحده ف الكليه حبيتك من اول مرة شوفتك فيها ، معترفتش ليك بحبي بالرغم من صداقتنا  وقتها ، عشان مقدرتش خوفت ترفض حبي زي م رفضته دلوقتي

_ انا مليش حد كلهم سابوني عايشه لوحدي ، بس مجرد ذكر اسمك علي لساني بحس اني اكتر واحده محظوظه ، دايما كنت تجرح كرامتي وتهيني ، ومع ذالك مقدرتش ابعد عنك .

_ مهاب انا ..انا مش رخيصه زي م قولت عني ، انا انضف واحده ممكن تعرفها ، ضعفت واستسلمت ليك عشان بحبك ، واتجوزتك برضو عشان بحبك ، علي امل ان انت كمان تحبني 

_ ولا اقولك متحبنيش بس خلي ليا مكان ف قلبك ، حتي لو مكان صغير ، 

_ دموعها نزلت بصوت مسموع : حاسه ان حد بيخنقني ، تعبانه اوي ، نفسي ارتاح بقي ، انا مش هعمل اي حاجه تبهرك ، ولا هحاول ، ولو فيوم حبيت جديد هفرحللك من قلبي وعمري م هكون عائق ف طريقك 

_ قامت مسحت دموعها وخرجت راحت عند مامته بعد م مشيت فتح عينيه لما اتاكد انها طالعه بلبس بيتي  

_ اوعدك اني مش هسمح لدموعك تنزل مرة تانيه 
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
_ غصون مع المدير ف المكتب 
دخلت الممرضة فجاة 

_ دكتورة غصون دكتورة غصون
_ اي في ايه ؟؟
_ والد حضرتك هنا وتعبان جدا
_ اييييه ؟؟؟؟؟


 


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة