رواية ليالى الغيث الفصل الثامن 8 بقلم هايدى الصعيدي


رواية ليالى الغيث
الفصل الثامن 8
بقلم هايدى الصعيدي



اسما حولت تكلم مصطفي ف العربيه مردش عليه وكانت عروق ايديه برزه بشكل يخوف وهو ضاغط ع الدركسيون اسما شافت منظره وسكتت واول ما دخله العماره اسما نزلت

ومصطفي وراها ...

مصطفي مسكها من حجبها بعنف ولفه ليه : هو مش انا قولتلك بطلي استعبط

اسما بخوف : انت مسكني ليه كده ابعد عني

مصطفي بعصبيه قرب منها اكثر : ولو مبعدتش قولتي ايه لغيث خله ضحك وضربك كده

اسما بعند : وانت مالك

مصطفي : مالي ونص

اسما : امم عشان اختك الصغيره مش كده

مصطفي : ايه وانتي مضيقك اووي انك تكوني اختي الصغيره وقرب اكثر عايزه تكوني اكثر من كده

اسما بتوتر : ابعد عني

مصطفي : ولو مبعدتشاسما بصت ليه وعضت ع شفتها مصطفي تاه فيها قربت اكثر وحطت ايدها صدره : غمض عيونك عشان بتكسف

مصطفي غمض عيونه اسما مسكت ايده الي لسه مسكه حجبها وحطتها ع خصرها مصطفي جسمه اترعش من ملمس جسمها تحت ايده

اسما : ايه ي مصطفي جسمك بيترعش ليه

مصطفي زمجر لما اسما حطت ايدها ع رقبته ونزلت راسه بحيث يبقا ف طولها مصطفي خلاص مش قادر واخد وضع البوس

اسما قربت من ودنه وهمست : شكلك بقا وحش اوي ي حظابط وانت عايز تعمل كده مع اختك....

وطلعت تجري مصطفي كأن حد كب عليه جردل مايه متلجه

مصطفي بعصبيه : وحيات ميتين ابوكي ي اسما الكلاب لربيك هتشوووفي .. ولكم الحيطه بعنف وطلع اوضته

كانت اسما دخلت شقتهم وجسمها بيترعش شافت مامتها رشا اتخرتي ليه وبعدين مش قولتلك خدي اخوكيطلعتي مع مصطفي لوحديكم ليه

اسما بحزن : متقلقيش ي ماما مانا كده كده اخت مصطفي الصغيره برضو

مصطفي سمعها وهو طالع ولعن نفسه ولعن اليوم الي قالها فيه الكلمه

اسما دخلت غرفتها وغيرت هدومها ونامت ع السرير وغمضت عنيها وفتكرت الموقف الي حصل وفضلت تتقلب خدت الفون وبعتت لمصطفي

من الرقم التاني ...

اسما : مصطفي انت صاحي ؟!

مصطفي : ايه ي ساسو

اسما : عامل ايه

مصطفي : بخير مش ناوية تقوليلي انتي مين او حتي اسمك الحقيقي

اسما : مانا قولتلك بعدين وانت وعدتني مش هتعرف بطرقتك صدقني هيجي يوم وعرفك بس كل الي اقدر اقوله دلوقتي اني..مصطفي : انك ايه ي ساسو

اسما : بحبكك اوي ي مصطفي اوي ده

مصطفي : وطب دي حاجه مزعلاكي يعني

اسما : امم لانك مش هتحس بيا ابدا

مصطفي : اعذريني ي سو بس قلبي مش بايدي وانا زي ما قولتك انا حاسس براحه وانا بفضفض معاكي وحابب اكلمك حاسس اني اعرفك او انتي مألوفه ليا بس ...

اسما : ماشي ي حظابط

مصطفي : حظابط حتي انتي كمان ت

اسما ضربت ع راسها : ليه بتقول كده

مصطفي : لا ابدا مفيش .. طب مش هتبعتي صورتك حابب

اعرف شكلك مش اكتر ...

اسما : تؤتؤ مش هينفع خاالص

مصطفي : طب او صفي شكلك ي سوو ...

وفضلو يدردشه لحد الصبح واسما نامت وهيا مسكه الفونف المستشفي ..

فيروز : غيث انت بتقول ايه

غيث : الي سمعتيه ي فيروز انا بحب ليالي لا انا بعشقها مهووس بيها ومش هسمح لحد يخدها مني او اسمح ليه تبعد عني همووت من غيرها ي فيروز

فيروز : انا مش هقف ف وشك ي غيث ولا اقولك فرق السن ولا اي حاجه انت احق واحد باليالي انا مش همنعك ولا هعترض بس ليا طلب واحد

عندك ...

غيث فرح : الي انت عايزة ي فيروز

فيروز : لليالي صغننه وبريئه سبها سنتين لحد ما تستوعب وتفهم احسسها كويس وبعدين هيا تختار لو اخترتك وده انا متاكده منه دي هيكون يوم فرحكم لو طلبت تبعد عنك ارجوك متكسرش بنتي

وديها كل الوقت الي محتجاه ...

غيث ضغط ع فكه : ماشي ي فيروز ماشي

فيروز ببسمه : مبروك ي غيث ربنا يفرحكم ي حبيبي ... عمليتي انهارده ي غيث عايزهاسلمها ليك بنفسي قبل ما ادخل العمليه

غيث اومأ وتصل ببدر : ايوة ي بدر لو سمحت هات خديجه وليالي وانا مستنيكم عند فيروز

لا لا مفيش حاجه يلا فنتظركم

اتصل بمصطفي : ايوة ي مصطفي عن اذنك عايزك ف موضوع ولو ينفع تجيب اسما معاك يريت تبقا موجوده ...

وتصل بالمأذون : ايوة ي استاذ علي معلشي برن عليك بدري كده بس انا كنت محتاجك ف مستشفي المحمد ضروري

تمام في انتظارك ...

غيث بص لفيروز : عايزه حد من اهلك يحضرو

فيروز رفضت : لا لا بعدين لما تبقا مراتك رسمي وتبقو

تزروني وتدخلو عليا ورفع راسي

بيكم وسط اهلي ...

غيث اتفهم موقفه وفضل ف انتظرهم

دخل بدر وخديجه وليالي ...غيث : تعالي ي ليالي عايزك

ليالي سلمت ع مامتها وحضنتها بحب وراحت ورا غيث الي وقف ف الشرفه ومولع سجاره

غيث سحب نفس : تعالي ي ليل وقفلي الباب وراكي ...

غيث : انا طلبت جوزك من امك وهيا وفقت وطلبت يكون كتب الكتاب قبل ما تدخل العمليه انهارده

ليالي : يعني ايه انا هكون زوجتك بعد ما كنت بقولك ابيه ...

غيث اوماً : ايوة ده الحل الوحيد انا مش هسيبك تبعدي عني

وبعدين هيكون لمدة سنتين زي طلب امك وبعدين انتي

تختاري تكملي معايه او لا وعشان متفضليش تقولي ابعد عني وحرام وعيب هتكوني مراتي ويحلالي وعمل فيكي كده واكتر ...

ليالي : امم يعني حضرتك عايز تكمل سيطره ع حياتي بس باسم غير عمي تكون زوجي

غيث عض ع شفته وبصلها بغضب : ليالي بطلي استعباط كل الي قولته امبارح وانتي لسه شيفاها

سيطره ..

ليالي افتكرت كلامه والبوسه وجسمها اترعش وف بالهاهيعمل اكثر من كده هيكون ايه يعني اسما الزفته مرديتش تقولي طب انا اوافق ولا ارفض انا هوافق وبعد السناين ابقا اقرر زي ما اتفقو وغير كده انا اصلا كده كده مش هقدر ابعد عنه

ليالي : اوكي ي ابيه

غيث ابتسم ورجع خصلت شعرها لوراه : لا خلاص بقا مفيش

ابيه تاني ي ليلي

ليالي اتكسفت واومأ ليه

دخلت اسما ومصطفي وغيث عرفهم كل حاجه

خديجه : انتي موفقه ي فيروز ع الكلام ده

فيروز : دي اقل حاجه اقدمها لغيث بعد وقفته معايه ولو ع

موفقت ليا الي ف هما الاتنين

يقررو مع بعض .. انا مش هلاقي احسن من غيث يحافظ عليها بعد ما انتو حفظتو عليها العمر ده كلو انا مش هقدر اوفيكم

حقكم ...

بدر : متقوليش كده ي فيروز ليالي ف عيونه ولا ايه ي بنوتي القمر وحضن لياليغيث بصلهم : احم شيل ايدك طيب

بدر : انت بتغير ع بنتي مني ولا ايه ي طفل انت وبعدين ده

انا هخلص منك كل مره حضنت

فيها خديجه وقعدو يضحكو مع بعض ...

اسما حضنت ليالي : مبروك ي هطله هههههههههههههههههه بقيتي عروسه

ليالي حضنته وقعدت تضحك معاها ومصطفي بص ع اسما بحزن

اسما بصت لغيث : مبروك ي حظابط

غيث ابتسم : تسلميلي ي اسما عقبالك ي بطه

اسما بضحك : عندك عريس طيب .. المهم يكون ظابط من زيك کده

غيث : يسلام ده انا اجبلك الدوفعه كلها وتختاري منهم ع مزاجك احنا عندنا كام اسما

فيروز : وهو الجدع الي معاكي ده مش ظابط وابن عمك كمان ما يشد حيله كده ويتجد عن وهو هيلاقي ف حلوتك .

مصطفي شرق ف القهوة واسما اتكسفت..الباب خبط وغيث وقف : شكلو المأذون .

دخل المأذون ومعاه واحد تاني

غيث : اتفضل ي استاذ علي اتفضل

علي: يزيد فضلك ي غيث بيه اؤمرني

غيث : بص ي استاذ علي انت هتكتب كتابي وتجهز كل حاجه

لكن الورق هيقف بس ع بيانات العروسه بطاقتها الجديده يومين بالكتير وهتكون عندك تخلص بيها الورق

علي : مفيش مشكله ي غيث باشا اهم حاجه العروسه تكون موافقه ووكلها موجود واتنين شهود وانا الورق هبقا اخلصه بعدين

وبعتلك القسيمه لحد عندك ...

غيث : تمام بدر اخوية هيكون وكيل العروسه ومصطفي صحبي شاهد كده ناقص واحد

علي : تمام محمد موجود معايه ولو موافقين يكون شاهد ع

العقد ...

غيث : خلاص تمام جداطلع المأذون الورق وكتب بيانات غيث والشهود وفضل بيانات

ليالي بس .

وقعد بدر قدام مصطفي بعد ما ليالي وكلته

والمأذن بدأ ب ايات قرانيه وشوية كلام ديني عن برا الزوج و احترام الزوجه وطلب منهم يقراؤ الفاتحه ويشهدو ع عقد

القرآن

وحط المنديل ع ايد غيث وبدر

بدر : إني استخرت الله العظيم وزوجتك موكلتي وابنتي ليالي احمد الادهم على كتاب الله وعلى سنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك

والله خير الشاهدين.

غيث بفرحه : إني استخرت الله العظيم وقبلت زواج موكلتك ليالي احمد الادهم على كتاب الله وسنة رسول الله وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله والحضور شهود على ذلك

والله خير الشاهدين.

المأذون رفع المنديل : بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم

علي خير .. مبروك ي غيث بيه اتفضل امضي هنا وابصم

والشهود برضو اتفضلو امضوغيث : ليالي هتمضي وتبصم ونبقا نكمل بياناتها بعدين ي استاذ علي وهجبلك الصور وكل الحجات النقصه بعد بكرا انشالله

علي : مفيش مشكله ي غيث باشا

غيث عنيه كانت بتلمع بص ع ليالي الي فيروز مسك ايدها الشمال وخديجه مسكه اليمين واسما وقفه جمبها وكل واحد ع وجهه

بسمه من قلب ...

غيث : تعالي ي ليل عشان تمضي ليالي قربت منه ومسكت القلم

غيث قرب منها : اكتبي اسمك الحقيقي ليالي احمد الادهم ي ليل .. ليالي اومأت وكتبت اسمها الحقيقي

وبصمة والعقد جاهز ناقصه بص بياناتها الي هتكون ف البطاقه الجديد وصورهم

استأذن المأذون بعد ما خد حقه وزياده من غيث

بدر حضنه : مبروك ي غيوث الله مبروك ي حبيبي

غيث ربت ع كتفه : الله يبارك فيك ي بدر تسلممصطفي قرب منه وحضنه : دخلتي القفص ي بيضه

غيث همس ف ودنه : عقبالك ي ك * امك وربي لو ما تحركت من مكانك ي لطع هكون مجوزها وريحك خاالص منها....

خدیجه مسکت ايده بدموع : مبروك ي قلبي خالي بالك من ليالي ي غيث ولو فكرت تزعلها انا الي هربيك من اول وجديد

غيث باس ايدها : في عنيا وانتي عارفه ي ديجه

ليالي طلعت من حضن فيروز بعد ما بركت لها هيا وخديجه

واسما وراحت ف حضن بدر ...

بدر : جيه اليوم الي جوزتك فيه ي لولو اوعي ي ليالي اي حاجه تتغير من جواكي انا باباكي وهفضل طول عمري كده ...

ليالي اومأت بحب : اكيد ي بابا انا معرفتش غيرك ومش عايزه اعرف ربنا يخليك ليا ي بابي

غيث : طب العشق الممنوع ده مش هيخلص بدر ضحك وباس دماغ ليالي وطالعها من حضنه

مصطفي مد ايده وسلم ع ليالي : مبروك ي ليالي كبرت ي

صغنونه خلاص ربنا يعينك ع الجلف

دهغيث : طب ايدك ي روح امك بدل ما اجيلك

قرب من فيروز وباس جبهتها : مرتاحه ي حماتي

فیروز ضحكت بحب : شوفت بقا ي غيث بقيت حماتك وبجديه .. خالي بالك منها ي غيث وستحملها وطول بالك عليها انا عارفه مفيش حد هيحبها ويحافظ عليها زيك بس معلشي اعتبرو اخر طلب

منك

غيث مسك ايدها وربت عليها : ف عنيا ي فيروز وقلبي .

وبص ع ليالي وقرب منها بهدوء وعنيه كلها حب : مبروك ي ليلي وباس جبهتها براحه وخد نفس عميق وحضنها جوا صدره بعشق

ليالي بخجل : الله يبارك فيك ي ابيه كل الي ف الاوضه ضحكو عليها

وغيث قرب منها ودنها : احاااي لولي ابيه ده ابيه هيعلم ع الي جبوكي انهارده اصبري بس

وخد شفيفها ف بوسه رقيقه وهمس قدام شفيفها

كل مره هتقولي ابيه هبوسك كده عشان تبطليهاليالي الله يرحمها ماتت من الكسوف ...

بدر : ابعدي حيوان ف حريم قعده

غيث بصه وبص ع الحريم الي بتتفرج عليهم وهما فرحنين : حریم حدالله ده عايزين عرض مجاني خاف ع نفسك انت بس ههههههههههههههههه

خديجه قربت منه : اوعي بقا بعد اذنك مش هتيجي جمب بنتي تاني غير بعد سنتين

غيث : ااه ومالو ي ديجه ده انا حتي مؤدب جدا وبسمع الكلام

الباب خبط ودخلت ممرضه : دكتور بدر غرفة العمليات جهزه عشان مدام فیروز

ليالي عيونها اتملت خوف وجريت ع فيروز

فيروز : بس ي قلبي ماما متخفيش انا هكون كويسه انشالله

غيث قرب منها وخدها تحت دراعه : متخفيش ي ليل هتبقا زي الفل

ليالي بقلق بصت لبدر : ارجوك ي بابا طمني عليها

بدر : متقلقيش ي ليالي دي عمليه بسيطه ومن بعديها هتكونبخير ديما ي حببتي..

دخلت فيروز غرفة العمليات وطلعت بعد مرور كذا ساعه عشتهم ليالي ف خوف جمبيها اسما ومصطفي استأذن وراح شغله

وفضلت ليالي جمب مامتها بتروح لها كل يوم لمدة عشرين

يوم هو وخديجه وساعت بتكون معاها

اسما

غيث جتله مهم ف نفس اليوم وكانت من غير وقت محدد وودع ليالي بعد ما اطمن ع فيروز وامن عليها بدر وخديجه

اسما ومصطفي ف العشرين يوم دول كانو بيكلمو بعض ف الشات ومصطفي كان مشتت بين حبه لاسما وتعلقه بي البنت الي بتكلمه وكان حرفين ف ضغط نفسي صعب .. وف يوم كان راجع من الشغل قبلته دره ع السلم

دره طبعا كانت متبعه الاحداث واسما قلتلها انو اتعلق بيها جامد وف كلتا الحلتين اسما هتكون هيا الكسبانه وهيا الي هتاخد منها مصطفي ... الي اسما متعرفوش ان دره معجبه بمصطفي

وعملت معاها كده عشان تقدر تبوظ علاقة اسمابمصطفي لانها كانت حسه ان مصطفي اصلا بيحب اسما ...

دره : مصطفي ازيك عامل ايه

مصطفي : بخير الحمد لله ي دره

دره : اسما اتاخرت عند صحبتها وكنت عايزها تجبلي حاجه معاها ومعنديش رصيد ارن عليها

ممکن موبيلك ارن عليها

مصطفي : تمام هيا لسه عند ليالي ومد لها الفون

دره خدت الفون : اممم لسه عندها وكتبت الرقم .. وبخبث ايه ده هو رقم اسما الثاني عندك مش معقوول

مصطفي استغرب : التاني هيا اسما عندها رقم تاني

دره اومأت بخبث : ايوة اهو حتي انت مسجله بساسو

مصطفي خطف منها الفون وشاف الرقم : انتي متاكده ان ده رقم اسما

دره : ااه ده حتي الرقم ده هيا جيباه عشااا.. وسكتت

مصطفي بعصبيه : عشان ايه انطقيدره بتوتر مزيف : امم .. لا || مش هقدر اقولك

مصطفي مسكها من ايدها بعنف : اتكلمي احسن لك

دره : هقولك بس ارجوك متقولهاش

مصطفي بصلها بغضب : انجززززي

دره : امم عشان تكلم من عليها حببها ...

مصطفي فكر الكلام عليه

دره كملت : هو معاها ف الكليه

مصطفي : انتي كدابه

دره : لا والله حتي انا عندي اسكرينات كانت هي بعته ليا وطلعت الفون ورته محدثتها مع اسما مصطفي دخل ع الرقم اول حاجه

شافه رقم اسما الاصلي.....

اسکرين ده واحد كانت بتكلمه دره ع اساس اسمها اسما تمام کده خدت الاسكرين بعتته لاسما حلو

قامت رسله لنفسها من عند اسما دلوقتي مين باعث الاسكرين

اسما بعته من ع فونها لدره ....

اسما فينكانتي وحشتيني عايز اشوفك ابعتي صوره ليكي اسما انتي فين ببعتلك مش بتردي انتي وحشاني اووي ي اسمتي طب انا زعلت في حاجه

اسما انتي فين

معاك ي حبيبي معلشي معرفتش ارد ابن عمي الطع كان جمبي وبعدين مش قلتلك متبعتليش ع رقمي ده ابعت ع التاني ال 010 | خرو خمسين

والرقم ده الي معا مصطفي تمام كده المحدثه دي بعتتها دره

من فون اسماع رقمها هيا

وكتبت تحتيها ...

مش قولتلك ي دره هيتجنن عليا غبت عنه بس ساعه اتهبل دره ردت من فونها

ي اسما الي بتعمليه ده غلط وبعدين ده بيطلبمنك صور انتي بعتيله قبل كده

وردت من فون اسما ااه ببعتله هو بيحبني وانا حبه

اجننه اكثر ...

دره ردت طب ي اسما خالي بالك انا حظرتك وانتي حره ....

مصطفي قراء المحدثه من فون دره الي بينها وبين اسما وشاف الاسكرين الي بعتاه اسما وبتتفاخر بعلاقتها القذره وضغط ع الفون بين ايديه

ورماه ع الارض وطلع ع المستشفي وهو بيعمر سلاحه ....

انتظروني ف ليالي الغيث وتوقعتكم مصطفي هيعمل ايه مع اسما بعد لعبة دره القذره

وغيث هيعمل ايه مع ليالي بعد ما يرجع من المهما


                   الفصل التاسع من هنا 

تعليقات