الفصل الثاني عشر 12
بقلم نجلاء فتحي
دخلت الملكة شقتها بعد نوح م رجع بعد غياب طول اليوم بدون علمها ومعة أكل وأصر تطلع بأمر وراة الشقة وتتجاهل عملها ،،،وهى نفذت ذلك ،،وجدتة يجلس على سفرة الطعام وفتح أكياس الطعام وجهزها ومنتظرها، ،وغير ملابسة إيضا ،،جلست هى أمامة وليست بجوارة كما متعودة مما أمسك هو نفسة من الأشتباك معها ،،،
نوح/ أغسلى إيدك
الملكة/ نظيفة،،،،،ثم ألتقطت صوباع كفتة جامبو ووضعتة فى فمها مرة واحدة
نوح بصدمة/ بؤك خدة أزاى دة كبير
شمس وفمها مليان طعام تحدثت وقالت/ عادى ثم وضعت واحد آخر
نوح/ يخربيت أبو إللى جابك هو الكيلو فى كام صوباع أستنى أجيب العيش من المطبخ
الملكة/ ألتقطت واحد أخر وهوب على فمها وقالت لنفسها/ الزعل حاجة والأكل حاجة ،،
أتى نوح وجد صوباعين كفتة بس ولا يوجد سلطة خضراء ولا سلطة طحينة حتى الرغفين الخاص بالأكل هى كلتهم فقال/ هو المطبخ فى المريخ ولا أية،،،،أمسك أيدها التى أخذت صوباع كمان وضربها بخفة على ظهر إيدها وقال:- كخ يا ماما دول نصيبى ،،،،أشترى كليو أكل صوباعين بس لية فلوسى حرام
الملكة بسخرية/ لو حرام هتاكل وتشبع، ،،،،،نظر ليها نظرة ذات معنى ولم يجادلها ،،،،،،،جلس وأخذ الصوباعين فى رغيفين على بعض وقال ألحق نفسى يا ساتر بت طفسة ببطن ،، وقال بسم الله الرحمن الرحيم، ،وقبل وصول اللقمة على فمة أتى لة أتصال ترك السندوتش دون قطمة وترجل للشرفة ،،،أبتسمت الملكة بمكر وأخذت السندوتش وأكلتة وتبلع بالماية من كتر سرعتها فى الأكل تزور،،، ثم أمسكت طبق الفلين وأكلت الخضرة الخاصة بالكفتة حتى بقايا سلطة الطحينة لعقتها بلسانها وآنتظرتة،
أتى نوح وجلس ،،،، تجاهل سؤالها تريد معرفة هوية المتصل،،،،،،،،،نهار أبوكى ذى أسفلت الحارة فين السندوتش،
الملكة تجشئت/ سندوتش أى
نوح/ وحيات أمك،،،بلاش عبط حطيت رغفين بلدى،على بعض وجواهم صوباعين كفتة راحوا فين
الملكة/ خدت السندوتش وأنت بتتكلم
نوح/ لا ،،،،سبتة هنا
الملكة بعشوائية/ أعملهم عليا يا واد تملى كرشك وتتهمنى يا ضلالى
نوح/ وربى سيبة هنا
الملكة/ أنت خذة معاك البلكونة
نوح/ لا أنتى كلتية يا أم بطن،،، ثم أمسكها من لياقة العباية البيضة وقال :- حتى لو أكلت قطمة طعمها يكون فى بؤى ،،،،لية تاكل أكلى دة أنا جايب كليو
الملكة/ أية يعنى كليو دة مسح زور ليا يا بخيل
نوح/ يعنى كلتية
الملكة/ أيوة عندك أعتراض يا حليتها
نوح بنظرة مختلة / لا معنديش البجرة 🐮 الحرنانة الشرسة بتعملى فيها أي يا ملكة الضرب الأحمر
شمس بثقة/ تتربط مكانها لحد م أشوف ليها صرفة،،، لية !!!!!
نوح/ حلو ،،،،،خرج البلكونة ثم دخل ليها وفى أيدة حبل غسيل يبدو فكة من المنشر، قالت هى بعدم فهم / تعمل أي بالحبل
نوح / أربط البقرة الحرنانة ذى م قولتى
الملكة/ فين دى
أقترب منها نوح وقال :- أنتى يا بقرتى ،،،حاولت تزقة لكنة كان قابض عليها بأحكام وكتفها فى الكرسى ،،،أخذت تحرك نفسها وتسبة بأفظع الشتايم فقال بهدوء/ بطلى فرك لو وقعتى على ظهرك مش مقومك وتركها ودخل المطبخ يجهز لقمة لنفسة،،،، وجواة سعادة فرجع لحيات القط والفار تانى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
سويلم/ كنت مرتاح من الصداع دة
روحية/ بنتك زوتها بقا أنا ****** و****** بنتك بتشم نوح بيا
سويلم/ بنتى مين
روحية/ دماغك فوتت يا خرابى بكرة الصبح تروح تكشف
سويلم/ أنتى مين
روحية بصدمة/ مراتك يا سلومتى
سويلم/ لا مراتى أم مرفت
روحية بغيرة/ كانت وطلقتها بعد يومين أنا روحية مراتك وحمات بنتك شمس
سويلم/ شمس مين
روحية/ بنتك المخفية إللى متجوزة المحروس لأمة أبنى
سويلم بتوهان/ أنتى مراتى صح
روحية/ أيوة
سويلم/ وإللى بتقولى عليها شمس دى بنتى صح
روحية/ أيوة
سويلم/ أزاى بنتى تتجوز أخوها يا ولية يا خرفانة، ،أنا رايح لمراتى روحية
روحية/ أنا روحية أستنا هنا
سويلم/ لا مش أنتى ،،،أنتى أم مرفت أم بسلة حمضانة
روحية / صرخت على نوح بعلو صوتها وقالت أمام باب شقتها:- ألحقنى يا نووووووح يا نوووووووح ،،،،،
فتح هو باب شقتة وفى إيدة معلقة الطعام :- فى أي
روحية/ أمسك الراجل دة عايز يروح لروحية
نوح بعدم فهم/ ماهى جنبك يا معلم
سويلم/ لا دى واحدة غريبة ،أوعى كدة قفشانى لية روحية حبيبتى عايزها بتعملى حاجات حلوة وبترقصلى
نوح بصدمة/ رقصتى يا روحية
روحية بتوتر وكذب / هتاخد على كلامة ألحق نزل على السلم
جرى وراة نوح بعد ما رمى المعلقة فى الأرض،وحملة وطلع بية شقتة وأغلق الباب وقال بعد وقت طويل ،،،أما الصبح أكشف علية ليكون جالة زهايمر .
روحية / معقول أعمل أية
نوح / أقفلى باب الشقة وخلى بالك لحد الصبح ثم غمز ليها وقال رقصتى يا روحية للراجل اتعلق بيكى ،،،ضربتة هى فى صدرة بخفة،،،، ودخلت هى شقتها ونسيت تعرف سبب خناقتة مع شمس وصوتهم العالى
سويلم/ كنتى فين يا روحية
روحية بحذر/ أنا مين
سويلم/ مراتى وحمات شمس بنتى
روحية/ نوح يبقا مين
سويلم/جوز بنتى وأبن مراتى إللى هو أبنك
روحية/ الحمد لله أمال فى أي بقا ،تشرب أي
سويلم/ لبن
أستغربت روحية علشان هو مش بيحبة وبيشربة غصب عنة بأمر الطبيب لكنها دخلت المطبخ تجهزة وبعد وقت صوتت هى لأنة أطلق عليها لقب خدامة وينادى على روحية مراتة وحبيتة إللى بترقصلة🤣🤣🤣🤣🤣🤣،،،،،
تنهد نوح وتجاهل صراخ الملكة وسبها اللازع لة ثم انحنى لها هدأت من قربة سحرت بعيونة وأنفة المدبب وريحة الرجولية التى تفوح منه ،،،،،،فك هو الربطة بدون مقدمات حاولت تحضنة أبتعد قبل لمسة اتجننت منذو غيابة تريدة لكنها لم تطلب منة هذا الشئ كفاية ذل نفسها أمامة أتغاظت حين وجدتة ذهب المطبخ خلعت حذائها وألقتة فى ظهرة ،،ألتف ونظر لها ،،،نظرت هى لة بتحدى لم يجادلها يعلم مش بتفكر إللى فى رأسها تنفذة ثم خرج بصنية عليها سندوتش كبدة وجلس على الكنبة يكولهم دخلت هى غرفتها ثم خرجت ترتدى لأول مرة من زواجهم ملابس وتكون هكذا قررت هى الحرب لكن بطريقتها الخاصة ،،أرتدت قميص نوم لونة أسمر ستان متناقض مع لون بشرتها البيضاء المتلونة بلون وردى بحمالة رفعية ،ويصل لنصف فخذها ومقدمة القميص طبقة شيفون يظهر نهديها بكل تفاصيلة نعم يا سادة أنها الملكة لابد تكون جريئة جلست على الكنبة بكل راحة تشاهد التلفزيون، ،،تعلق الطعام بفم نوح من منظرها الذى آثاره، ،،،من أول شعرها الأسود الحر لتفاصيها هكذا فقال لنفسة القميص بس مفيش حاجة تانية تحتة ،،،،،تنحنح وقال شمس
نظرت هى لة ،،،،،فقال هو ،أول مرة أشوفك كدة ،،،،،أبتسمت هى وفرحت من جواها وأظهرت عدم الأهتمام لة،،،،فقال هو الواد فين
قالت هى:- عند أمك وأبويا ،،،،فقال هو تعالى أقعدى جنبى ،،،،قالت حاضر وسارت لة بخطوات دلع مدروس وكلها إغراء جلست ،،حاوط خصرها وقربها لية تمالكت نفسها حتى لا تضعف، ،،،أمسك خُصلة شعرها ونظر لعيونها وقال بهيام :- حلو القميص دة عايز أقطعة بسنانى ،،،أنهارت داخليآ من جملتة فهى مش بتاعة رومانسية ومدخل نوح لها عارف مفتاحها هذا النوع ،،أظهرت هى عدم أهتمامها وتعلقت فى رقبتة داب نوح إيضا من قربها ،،أقترب لرقبتها مفتاح هدم حُصونها، فى أقل من الثانية زقتة وواقفت فسقط هو من حركتها المفاجأة على ظهرة فى الأرض فقالت بكل ثبات :- ببساطة تقرب وعايز ج** منى ،،،،،ببساطة تغيب عنى أكتر من ٣ شهور وترجع ولا كأنك عامل كارثة ليا ،،،ببساطة تبعد وأولد أول خلفة ليا وأحس بيها بدون مخدر لوحدى بسببك ، ببساطة تعرف واحدة وتنام معاها وعايز تلمسنى ،،،،
نوح تجاهل حديثها وقال بعصبية/ لية مصممة بعرف واحدة وعملت الحرام معاها ،، هو أنا قادر عليكى لما أعمل مع غيرك لو أنا ألة كنت خربت منك ،،،،،
الملكة دخلت غرفتهم ثم خرجت لة وألقت فى وشة مجموعة صور فقالت لو دول متفبركين الفلاشة دى أية ثم حدفتها فى وشة وقالت عايز تخرج أقصد تتقمص وتغيب تانى عن البيت بالسلامة ياريت ترمى اليمين الملكة متاكلش أكلة واحدة ضربت فيها معلقة وكلت منها طلقنى يا نوح لعلمك أنا عارفة أنت كملت تعليم بعد الجامعة وبتدرس فى الإسكندرية ثم قالت بكل ذل أول ما جيت أمبارح بعد غيابك شهور فى لحظة مهمنيش كلة دة كنت عايزة لحظة معاك بس بعدت عنى أنا بقا رديتلك دى دلوقتى وأنت فى أصعب حال وعايزانى بعدت عنك شوف حالك عامل أزاى وأنت راجل ومتعلم أمال أنا أعمل أية وأنا جهلة، ،صحيح مش متعلمة بس ليا مشاعر يا نوح كلامك من ٣ شهور قولت عليا بهيمة والزواج مجرد متعة فى سرير مفكرنى دة مفهومى عن الجواز لاااااا الموضوع دة علشان أنت حبيبى ببسطك بية لو أنا عايزة الحاجة دى كنت عملتها من غير جواز ولا حد يقدر يحاسبنى بس أنا شايفة نفسى غالية ومحدش يلمس الملكة غير إللى عارف قميتها ،،،،،ليك حق تعايرنى بقولك كفاية لحد كدة طلقنى أنا إللى بطلبها منك
نوح بهياج/ مفيش طلاااااق يا شمس أنا مش ذى أبوكى أتجوز وطلق أنا راجل عايز يكون أسرة وعيلة صعب أدخل قلبى واحدة غيرك صعب ألمس واحدة غيرك
،،، زقت هى إيدة وقالت بهياج أكثر منه/ وجودك فى حياتى شتت مخى ،شغلى بيبوظ علشان مش مركزة فى أى حاجة غيرك ،،،،وقبل ألتقاطها لعباية سمراء ترتديها حين تفتح الباب حتى لا يرى أحد ملابسها البيتى،،،شد منها هو العباية ورماها على الأرض ثم جذبها لحضنة وأنقض على شيفاها،،،،زقتة هى وأبعدتة دون لمسها وقالت وهى تنهج أنا مش بقرة مبقتش بجرتك خلاص ألتقطت العباية السودة ووضعتها عليها وقالت:- أنا سايبة البيت بدل متسبهولى زى كل مرة ،،،، أنا عند أبويا،، وتركتة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فى شقة منتصف اتصلت علية نرمين وهو كلمها وأجل السفر إللى المفروض يأخذ زينب ويتفسحوا بمناسبة عيد زواجهم التانى ،،وذهب للمستشفى، ،،بكت زينب وتأكدت آن نرمين على علاقة بزوجها وخجلت تواجة وتتحدث معة ،،
____________
مر أسبوع حاول نوح بكل الوسايل يرجع شمس لية فشل ،،ورغم ذلك أخذ سويلم كشف علية وعرف سبب توهان ذاكرتة حكم السن وزهايمر،،،أكد نوح على أمة عدم التحدث لأى شخص حتى لا يستغل آحد هذا لمصلحتة،،،،،،حزنت شمس بشدة على والدها لكنها لم تبين ،،،ومازالت تقيم فى غرفتها فى شقة أبوها، ،
_______
منتصف/ جايبك هنا نتغدا برا أي رأيك فى المكان
زينب/ حلو
منتصف بحيرة/ بقالك فترة مش طبيعية لية ،،حتى الإتصالات إللى بينا وأنا فى شغل ذى العشاق حسيت تنهى معايا على طول ،،،،أنا زعلتك فى حاجة ،،،،لم تملك زينب غير البكاء، ،ترجل مكانة وذهب ليها شال إيدها من على عينها وقال :- للدرجادى مزعلك
زينب/ قوم من الأرض مكانك عالى وغالى يا دكتور 😭😭
منتصف/ أو لع ،،،، المهم مالك ياحتة منى عارفينى غلطت فى أي
زينب بكذب/ مفيش حلمت حلم وحش وخايفة عليك منة 😭،،،،،ضمها هو لحضنة ،،لازم تقتنعى لا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا ،،لو جرا حاجة عادى كلة خير من ربنا
زينب بلهفة/ بعد الشر عنك ،
منتصف/ ياناااااس على السكر على وش السعد عليا معقول العسل دة كلة ملكى بتاعى كتير عليك يا واد يا منتصف
زينب بخجل/ أبعد أحنا فى مكان عام
منتصف/ أنتى مراتى
زينب/ من فضلك أرجع كرسيك الشارع لية أحترامة حتى لو مراتك فى حدود علشان محدش يقول كلمة ملهاش لازمة ،،،،،
منتصف/ حاضر يا قلبى عندك حق ،،،كل يوم والتانى بكتشف فيكى حاجة جديدة قوللى أجبلك أية تاكلية
زينب/ أى حاجة ،،،،وجواها حزن وسؤال هل يصتنع معاملتة معها،،تريد التحدث عن نرمين وأخيرا أتت اللحظة فقالت / منتصف، ،،،،،أنتبة لها هو،،،،،،فقالت هى :- مين نر٠٠٠٠وهنا قطع حديثهم وجود فتاة ،،،،أبتسم منتصف وظهر علية ملامح السرور مما جعل زينب تبكى فى صمت تحت نقابها، ،،،
_________
قابل نوح سويلم وهو معلق زراعة فى يد ست وبيضحك معاها،،،ترجل لة وقال:- مين دى
سويلم/ مراتى
نوح بصدمة/أحية
يتبع
آسير الملكة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
بقالى أسبوع ملتزمة معاكم النشر يومى
لحد هنا قيم القصة وطريقة السرد من فضلك بكل زوق بلاش تجاوز فى الكلام ،،الفصول القادمة الملكة عقلها فى حتة تانية مش تتوقع تعمل أية
أستنوا نسيتوا سلطان
فاكرين البنت إلى جات المحل للملكة وأظهرت على علاقة بنوح وبسبب كدة حدثت مشكلة بين الملكة ونوح وغاب عنها ٣ شهور وهى ولدت بدون علمة ليهم دور الفصول الجاية