الفصل التاسع عشر 19
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت السابق حين غاب عقل الملكة من آثر 🚬 الحشيش وتخيلت مرجان نوح ودعتة يقرب منها حملها على زراعة بكل سهولة ،،وأدخلها غرفتها ،،سطحها على السرير ،،،شدتة هى ودعتة يقرب ،،،أبتعد وشد الغطاء عليها بعد ما خلع نعليها، ،وقال :- خيرك مغرقنى يا ملكة مش أنا إللى أستغل واحدة عقلها غايب أنتى ولية نعمتى ربنا يعدى محنتك على خير يا ست الستات ثم قبل إيدها، ،،وتجرأ وقال أسمها بدون ألقاب،،،،،،تصبحى على خير يا شمسى ،،، وخرج برا الغرفة ونام أدام الباب حتى لا تخرج وتفعل هذا الشئ مع أى حد فى المزرعة
✨️أي رأيكم فى مرجان أول ظهور لية يستحق مننا التشجيع✨️
🌸 الرجولة والشهامة فخر وعزة تبان وقت الشدة لا تعرف متعلم أو جاهل ولا تعرف مستوى أجتماعى ،،،الأساس التربية ومفهومها صح،،، 🌸
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى السعودية ]
سافر نوح وكالعادة أستلف من صديق عمرة منتصف فلوس ،،،وأشتغل محاسب وليس أستاذ جامعة رغم ورقة سليم مية فى المية وأبنة معاة. وقرر يبدأ حياتة من جديد بعيد عن شمس الحب تجربة فاشلة من وجة نظرة ،،لذلك قفل قلبة بعد معايرة شمس لة وخليته مدمن لازم يرجع مصر وعندة شركة خاصة لية ويندمها على طلبها للطلاق هل يتحقق ما تمناة نوح تابعونى
________________
أتى نهار جديد أستيقظت شمس ثم فتحت باب غرفتها وجدت مرجان نايم فى التراب ،،،جثت فى الأرض تفوقة،،،،أستيقظ هو بفزع وقال بلهفة:- أدخلى جوا مفيش برا
الملكة بعدم فهم/ لية يا مرجان
تنهد مرجان وأبتسم/ مدام قولتى مرجان مش نوح يبقا صباح الخير يا ملكة
شمس/ صباحك فل ،،،،نايم فى التراب وسط النمل والأرف لية
مرجان بأحراج/ لأمؤخدة حصل حاجة لازم أبلغك بيها علشان تاخدي بالك
الملكة / خير
حكى ليها هو ما حدث بالتفصيل وبكل أحراج ولجلجة ،،،،نظرت هى لة وقالت:- فرصة مقربتش لية ولا كنت أحس ولا أعرف
تنهد مرجان/ أقرب للست إللى لحم كتافى من خيرها ، ،دة جميل عمرة مأنساة،،أسف لمستك لما شلتك
الملكة زعلت من نفسها/ مكنتش واعية
مرجان/ دة يخليكى تبطلي
تنهدت هى/ صعب سلطان حطهولى فى القهوة وأتعودت علية سنين وأبويا ميعرفش بخدة ،،
مرجان/ أتعلجى يا ست الستات
الملكة بسخرية/ مدام كدة نولتنى لية 🚬 أمبارح
مرجان/ طلبتيها من الغفير وهو مش معاة وجالى ،،والملكة محدش يكسر كلمتها نولتهالك وربنا يعلم عايز أقطع إيدى بعدها
شمس/ بعد الشر عنك،،دة طريق دخلتة غصب عنى ،،صعب أرجع منة،،عايزنى أتعالج فى مصحة والدكتور ولا الممرضة تفضحنى ويتحفل عليا أنسا
مرجان/ إللى تشوفية ،بس برضو إللى عايز يبطل يبطل ،،أية رأيك تتعلجى هنا وأنا معاكى ومحدش يحس بيكى ،،طبطبت هى على كتفة وقالت :- روح غير وتعال أفطر معايا
مرجان مصدوم / أول مرة تطلبى منى كدة
الملكة/ طلعت أمين وشريف يا مرجان ،،والملكة تقدر الراجل أبن البلد
مرجان/ خدامك وتحت رجليكى يا ست الستات
أبتسمت هى/ أول مرة أسمعها منك ست الستات دى
مرجان/ أيوة ست الستات وست البنات كلهم أي رأيك أعزمك على فطار برا المزرعة بقالك شهر مخرجتيش منها تسمحي
الملكة/ هزت رأسها بالموافقة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
【فى بيت سويلم 】
علشان خاطرى خد العلاج
سويلم/ عايز شمس
روحية/ مسافرة
سويلم/ بتضحكى عليا
روحية بكذب/ قبل متسافر الصبح سلمت عليك وأكدت عليا لازم تاخد علاجك
سويلم/ ماشى ،،
روحية/ شاطر يا قلب روحية خليك شاطر ومتفتحش الباب وتنزل
سويلم / حطة ترباس عالى مش بطولة
روحية/ ولا أنا كمان بعمل قردة لو حد خبط مش حمل ألف عليك فى الشارع ثم دخلت المطبخ تجهز الغدا وتبكى على فراق أبنها الذى أنقطعت أخبارة عنها
________
[فى المزرعة]
مرجان/ بعد أذن الملكة مقبلش تخرجى معايا كدة
نظرت هى لنفسها وقالت"-مالة لبسى
مرجان بأحراج/ مفيش راجل يمشى فى الشارع وعارض الست إللى معاة فرجة
الملكة بعتاب/ حاسب على كلامك
مرجان بتسرع/ مقصدش يا ست الستات، عبايتك السودة غالية وحشمة ،بس لأمؤخدة ضيقة محددة جمال الملكة وشعرك الحلو خلية تحت حجابك الملكة غالية محدش يشوف منها حاجة ودهبك دة لية لابساه مش خايفة تنخطفى ومكياجك دة لية أنتى وحشة مثلا ولا فيكى حاجة وشك منور طبيعى صلات النبى علية ،بدر البدور يا ست الكل
الملكة بحيرة/ جيت المزرعة بالعباية البيضة وكانت متبهدلة بحمد ربنا ليا هدوم هنا ،،،،أبتسم ليها مرجان وقال تسمحيلى أشترى ليكى هدوم وأجل الفطار برا لمرة تانية،،،هزت رأسها بالموافقة وهنا عقلها شرد فى حتة تانية ،،نوح مهما أعتراض على طريقة لبسها
دايما بالصراخ وليس بالهدوء والأقناع بتاع مرجان ،،لذلك تعاندة وترفض طلبة ،،ولا أصر ولا مرة على أنها تغير العباية الضيقة للحشمة، ،،ولا أشترى ليها واحدة حتى جملة ست الستات عجبتها فنوح يلقبها بقرتى ودى أول مقارنة بين نوح ومرجان ،،،،،عقلها أتبرجل أكثر ٠٠
أتى المساء فتحت هى حقيبة هدايا زاهية الألوان وأخرجت عباية سمراء،،
مرجان/ معلشى مش غالية ذى إللى بتشتريهم
نظرت هى لة / أول مرة حد يجبلى هدية
مرجان/ ممكن تلبسيها ،،،،مرت ١٠ دقائق خرجت الملكة بتلك العباية الفضفاضة التى لم تحدد تفاصيلها ولا تضع مكياج ولفة الطرحة لفة عادية وقالت كدة حلوة
نظر لها بأنبهار ثم تلاشى نظرة لأرض وقال:' الطبيعى يكسب
شمس/ مش متعودة على كدة
مرجان/ خلى المكياج للوحشة الحجاب حلو كدة
شعرت شمس بلخبطة وخصوصآ نبرة صوتة الحنونة فقالت/ يلا بصراحة جعانة
مرجان جرى وهى سارت خلفة ،،،،فتح ليها باب سيارتة اللادا،،
أغلقتة هى وقالت/ أركب جنبك
فتح ليها الباب ،،ثم أغلقة حين دخلت وأنطلق لمقعدة وقال :- نورتى عربيتى الكحيانة يا ست الستات،،،أبتسمت هى وقالت عربيتك منورة بسيد الرجالة المجدع أبن الأصول،،
تنهد هو/ الملكة تحب تروح فين
هى/ أى مكان أظن أنت عارف عنى كل حاجة حتى الحجات إللى أبويا والناس متعرفهاش
مرجان/ يبقا على مسمط*****
الملكة/ دة فى الحسين بعيد عننا
مرجان/ المهم مزاج ست الستات
ينضبط
_______
أثناء الطريق أطلقت الملكة سؤال مفاجأة:- الراجل إللى مش بيركب مراتة عربيتة يبقا أي!!!!
مرجان/ متجوزتش قبل كدة معرفش، ،،بس أكيد ميحبهاش ،،،متشرفهوش،،،مستعر منها كدة يعنى
نظرت الملكة من الشباك ولم ترد ،، ومرجان لم ينطق حرف زيادة
______
وصلوا المسمط ودخلوا بأعجوبة طبعا مرجان حاميها عكس نوح وهو معها ،،وجلسلوا على الطاولة أتى شباب يتصورون معها ،،عدل هو وقفتهم وهى أخذت بالها بعدم لمس الشباب ليها حركة عجبتها هى،،
مرجان/ متزعليش الناس بتحبك
الملكة/ بعدت عنى الشباب لية
مرجان/ خلتهم فى مسافة بينكم بس ،،،ثم طلب الطعام الذى تحبة من غير ماهى تطلب
الملكة/ أول مرة ناكل مع بعض مليش فى السكينة والشوكة، ،،،ألتقطهم هو ورماهم خلف ظهرة وقال:- ولا أنا
ثم ضحك،،،،،بدأت الملكة تاكل بنهم شديد ،،ثم ندهت على شاب وطلبت منة ممبار
الشاب/ خلص يا ملكة أخر طبقين نزلوا لسفرتك
الملكة/ يا خسارة طعمة حلو ومشطشط
شاور مرجان للشاب يرحل ،،،ثم أفرغ طبق الممبار نصيبة أدامها
الملكة/ لا بتاعك مكلتش منه حاجة
مرجان/ مش مهم مدام عجبك طعمة بألف هنا
شمس/ بص بقا ، الطبق فية ٦ وحدات نقسمهم بالنص،،،
غصب عنة أمسك كف إيدها التى تحمل ٣ قطع ممبار ورجعهم لطبقها وقال عيب لما أخذ من الست حاجة
سرحت شمس وتذكرت نوح حين أتى بوجبة الكتفة وهى أكلت منها وأتخانق معها علشان أكلت نصيبة وكتفها فى الكرسى
مرجان/ ست الستات سرحانة فى أي
أنتبهت هى وقالت/ الراجل إللى يمنع ويبص فى أكل مراتة دة أي
مرجان/ أبن ******* دى ملزومه منة فى رقبتة ،،يطلع من زورة ليها دة لو بيحبها
ملكة بأهتمام/ والعكس بيكرها
مرجان/ معرفش ،،،بقولك متجوزتش قبل كدة
رجعت الملكة لأكلها تانى وعقلها شرد
سوسة مرجان صح يعرف أتجاة سؤالها ويصتنع العبط مع العلم كلامة صح
__________
[فى السعودية ]
يعمل نوح ليل ونهار أشتاق لصورتها لكنة لم يصورها ولا مرة أشتاق لصوتها،،وايضا لم يسجل ذكرى تجمعهم،،،،، يقسو عليها حين يتذكر أهانتها لة،،،فقد علم أنة مطلوب للعدالة لأنة زور فى شهادة الدكتوارة وطبعآ دة من فعل الملكة،،حبت تنتقم منه بطريقتها،
【تبآ لقلب الأنثى إذا كره شيآ】
_______
بعد الإنتهاء من عزومة الأكل عرض مرجان أن يفسحها وافقت بسهولة،،،حد لاحظ حاجة الملكة لم تلفظ لفظ خارج ولا حتى صوتها عالى ،،ولا أعترضت على شئ ،،،هل موافقة على ما يفعلة زراعها اليمين مرجان ،،،،أم هى فى فترة صعبة نفسيآ ،،،،أين جبروت الملكة ،،،، الأن هى فى صراع داخلى حين تقارن نوح بمرجان لأسف يخسر حبيب القلب ويكسب زراعها اليمين ، 【مهما كانت الانثى جبروت تحتاج لمن يخرج أنوثتها ويراضى غرورها مع الحنان والأهتمام يا أصحاب القلوب الجافة 】،،
مر أسبوع أخر قدر مرجان يخرج الملكة مما كانت فية ولم يتركها أبدآ ولا يخلو اليوم من التنزة والأكلات التى تحبها يجلبها لها دون طلبها هى ،،،،،، رجعت الملكة للحارة بعد غياب[ ٤٠ ]يوم،،،تلاشت همهمات الناس ،،،وفى نفس الوقت وجدت مرجان يدير أملاكها بمعنى الشغل ماشى ذى ماهى موجودة
الملكة/ مقلتليش لية أنت مخلى بالك من شغلى فى غيابى
مرجان/ عادى ،،متأكد فى يوم تعدى أزمتك وترجعى وتزعلى أكتر لو شغلك جرالة حاجة
الملكة/ مش عارفة أشكرك أزاى كنت جنبى والعشر أيام إللى فاتوا خليتني سعيدة
مرجان بأبتسامة/ بجد يا ست الستات دى مهم عندى
تنهدت هى مش عارفة أدخل شقتى
مرجان/ لسة حاجة طليقك فيها
شمس/ متعرفش نوح مسيطر عليا أزاى ،،عايزة أعترفلك بحاجة
مرجان/ مش هنا، العصر أخدك فى مكان هيعجبك واتكلمى براحتك ،،،،هنا بلاش وسط الحارة
مرجان/ رايح فين
شمس/ أشوف المزرعة التانية مزهقتيش منى ٤٠ يوم مع بعض
الملكة بلجلجة/ خليك جنبى ،،،،أقصد حتى الفترة دى عقلى مش مضبوط
أبتسم ليها وقال/ مقدرش أكسر كلمة الملكة ،،،سارت لشقتها دخلت غرفتها وقع عينها على السرير النظيف المرتب شعرت بخنقه هذة الغرفة التى شاهدت على حبهم ،،،،،كل حتة فى الشقة، ،،،زهقت لمت أشياء خاصة فى شنطة ثم طلعت للدور التانى فيوجد شقة خالية قررت العيش فيها ولم تسلم على أبوها فوجودة مثل عدمة ولا تريد مقابلة روحية ،،،،،،،،،بعد وقت نظرت لحالها برضا فى المراية وقررت محنة وعدت لأزم تقوى ثم رجعت للمحل ،،،نظر مرجان وقال/ العباية البيضة منورة بيكى بس ياريت شعرك يدخل كلة تحت الطرحة ،،عارفة لو واسعة أجمل عليكى
الملكة/ دخلت شعرها تحت الحجاب ولفتة لفة عادى ولا تضع مكياج وفعلا لم تلبس دهبها، ،وبدأت تتابع شغلها ،،،،،
__________
مر اليوم وفعلا خرجت الملكة مع مرجان كما وعدها ولم تستطيع التحدث معة وتفضفض لسانها أتلجم ،،،وهو لم يجبرها بالعكس حاول يحكى مواقف تضحكها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
[[مرت سنتين]]
الملكة أتغيرت بمعنى الكلمة من أول لبسها ،،لطريقة كلامها،،وأهم شئ عاشت إللى مش عشتة فى سنها كل دة بفضل مرجان ودايما يدعمها وأهم شئ تخلصت من شرب الحشيش الذى سببة سلطان منذو البداية شربة ليها دون علمها،،لكنها لم تتخلى عن الشيشة والسجائر ومع الوقت تقلل منهم وفى طريقها للإقلاع عنهما. وأتجهت لعمل الخير أكتر ،،،وأبوها حالتة ساءت من الزهايمر ومش بيفتكر حد حتى روحية وهى تخدمة برموش عنيها ،،،، أما نوح شغال فى السعودية ليل نهار ولم يتصل على أمة ولا حتى منتصف، ،
_________
مرجان/ جايبلك خبر يفرحك
الملكة/ خير
مرجان/ طليقك فى السعودية مع أبنك
الملكة بدون أهتمام/ بتقولى الخبر من غير نفس لية
مرجان/ عادى ،،شكلك مش مبسوطة
تنهدت ملكة/ أبنى مش خايفة علية دة أبنى صحيح ولدتة من بطنى ،،،بس أكيد أتشبع لأبوة مش عايزة أعرف عن نوح ولا أبنة حاجة صفحة وقطعتها من حياتى ،،،هات 🚬،،،أتفضلى ،،،كفاية واحدة أتفقنا تبطلي واحدة واحدة ،،،،،
نظر مرجان وقال لنفسة/ بتكابرى يا شمس لسة بتحبية،،،
_________
[مرت سنة أخرى ] أسم الملكة لمع أكثر وأكثر وبعد موت أبوها، ،،حكمت على روحية تسكن فى البيت علشان خاطر خدمتها لأبوها، ،،ومعامتها أتغيرت معها وهذا بفضل مرجان الذى أقنعها بذلك ،،،،وبدأ فى إفتتاح كذا فرع من سلسلة الملكة من محلات الجزارة فى المناطق الراقية ،،ومازلت محتفظة بمحل أبوها والبيت وشقتها الذى سكنت فيها وليس الذى تزوجت فيها حتى رفضت تسكن حد فيها وكل فترة تنظفها، ،،
مرجان/ دة إيراد محلات التجمع
الملكة/ شكرا
مرجان/ عديهم
الملكة/ أنت أمين ،،،
مرجان/ عايز أجازة رايح البلد
الملكة/ لية
مرجان/ أتجوز
سقطت خرطوم الشيشة من يد الملكة فى الأرض ،،،،،ألتقطة هو ومسحة فى ملابسة ثم أخذ نفس وقال نظيف وسالك وأعطاها الخرطوم تانى
الملكة/ مبروك
مرجان/ رايحة فين
الملكة/ مشوار وجاية وفرت هاربة على شقتها ،،،بقتى وحيدة يا ملكة ،،حقة يتجوز دة شاب يبخت إللى تاخدة ،،،هو أنا هطق لية ،،،،،هذا حديث نفسها،،،
___________
مر أسبوع أسوء أسبوع فى حياتها كانت طول اليوم تلف على محالاتها علشان ترجع تنام دون تفكير لكن الحقيقة السهر أرهق جفونها ،،، فى يوم وافقة أمام المحل مخنوقة منذو غياب مرجان فهو ملازمها ٣ سنوات منذو طلاقها،،،، لفت لة وقالت بفرحة:' مرجان كل دة قولت أتجوزت ومش جاى القاهرة تانى
مرجان بأبتسامة/ أقنعت أمى مش أتجوز غير واحدة قلبى يعشقها ميهمنيش متجوزة قبلى ولا حتى هى سلطتها مين
الملكة / بجد ممكن تتجوز كدة
هز كتفة بعدم أهتمام/ جايز إللى بحبها من زمان ومكنتش قارد أقرب منها ،،أيوة يا ملكة بحب واحدة علاقتى بيها فى التليفون مجرد أنفذ أوامر ليها كنت خايف أعترف بمشاعرى أحكم على نفسى بالموت،،،،ولما قربت منها بجد لاقتها جواها بنت صغيرة عايزة حد يراضيها أوقات بحس أنها مراهقة تفرح بالخروج والفسح ،،،جواها طيبة وقلب كبير ،،على الفطرة يمكن لسانها واخد راحتة بس قابلة للتغير
الملكة شعرت هذا الكلام عليها فهى ليست غبية/ أنت شايف هى أتغيرت
مرجان/ أكيد وللأحسن كمان
حبت الملكة تتأكد من شئ/هى بنت ولا أتجوزت
مرجان/ أتجوزت وأطلقت
الملكة/ كلمها
مرجان/ خايف تقول عليا طمعان فيها،،هى لسة بتحب طليقها
الملكة/ جرب أطلبها للجواز ومتخفش وتركتة محتار ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
مرت شهور أخجل مرجان البوح لها بحبة من زمان قبل ظهور نوح ،،رغم طلاقة نفعة وجعلة يتقرب منها غير كدة كان يفضل طول عمرة هى حلم بعيد عنة ،،، الظاهر يوجد آسير حقيقى للملكة فى الخفاء ،،عزيزى القارئ،،،
_______
وهنا بدأت الملكة تشعرة أنة جزء مهم فى حياتها،،
________
فى يوم قررت الملكة تعمل ليلة لوجة الله فقد كسبت هذا الشهر مال كتييير ،،،عملت شادر بطول الحارة وطباخين وأكل بدون حساب ،،،أستغل مرجان أنبساطها وطلبها للجواز
مرجان/ ربنا يوسعها عليكى
الملكة/ المال زاد بوجودك فى حياتى
مرجان بلجلجة/ عايز أتجوزك، ،لكنها لم تسمع طلبة بسبب عيونها المعلقة على شئ ما أمامها