رواية للقدر رأي آخر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آيه العربي


رواية للقدر رأي آخر

الفصل الثاني والعشرون 22

بقلم آيه العربي


فى اليوم التالى 

استيقظ مراد من نومه وجد نفسه نائم بجوار

 آسر والين فقد ظل يلعب معهم طوال الليل

 الا ان غفا 

قام واتجه الى الحمام اغتسل وخرج واثناء خروجه 

اتصدم برهف التى شهقت حين رأته وقالت _مش

 تفتح يا اخ انت وبعدين انت  كنت نايم هنا 

اجابها بمرح _اه نمت هنا مع ولاد اختى

 عندك مانع 

اجابته بنفس الوتيرة _وايه المميز فى كدة

 مانا كمان قاعدة مع ولاد اختى 

جاءت سعاد من ورائهم قائلة _اتفضلوا يالا

 الفطار جاهز 

نظر لبعضهم نظرة تحدى وانطلقوا لتناول

 الفطور 

قبلت رهف والدتها قائلة _صباح الخير يا ماما 

ردت قائلة _صباح الخير يا رهف ايه يابنتى صوتك

 عالى ليه على  الصبح 

اجابها مراد وهو يجر احد الكراسي ويجلس

 عليه قائلا _يرضيكى يا طنط كل ما تشوفنى كانها 

شافت عفريت 

ابتسمت والدتها قائلة _لاء يابنى اسم الله 

عليك هى رهف كدة دبش 

اتسعت عيناها وقالت لوالدتها _انا يا ماما 

انا دبش ماشي يا ماما وربنا مانا فاطرة 

وهروح الجامعة كدة ههه 

تكلم مراد بلهفة قائلا _لاء استنى انا آسف

 بجد انا كنت بهزر معاكى اقعدى كملى

 فطارك وانا ممكن اوصلك 

نظرت اليه بحدة قائلة _وتوصلنى بتاع 

ايه ان شاءلله انا هركب تاكسي 

اجابها بمرح قائلا _ياستى اعتبرينى سواق التاكسي 

اجابت بصوت خافت قليلا قائلة _والله لايق عليك 

اجابها مضيقا عيناه _سمعتك على فكرة 

اجابته بنظرة ثقة _مبخافش على فكرة 

تكلمت والدتها _خلاص انتو الاتنين دماغى وجعتنى 

نظر الاتنين لبعض وضحكوا سويا ..

خرجت رهف الى البوابة لتوقف تاكسي .

.فخرج مراد بسيارته قائلا _اركبي يا رهف هوصلك مش هتلاقى تاكسي الوقتى 

تافافت بضيق قائلة _بس هقعد ورا 

اجابها بنفاذ صبر _ماشي يا ستى اللى 

يريحك وبالفعل ركبت فى الخلف تحت انظار الواقف بعيدااااا يتطلع عليهم وعيناه تطلق شرارا ويقول فى خبث_بقا كدة

 يا ست رهف بقا تركبي معاه العربية وانا تصدريلي الوش الخشب ماشي نهايتك انتى واختك وجوزها والكلب اللى انتى معاه ده على ايدى 

عند سليم الذي استيقظ ونظر للتى تنام بجواره وشعرها مفرود على ذاعيه وذراعه الاخر يحتضنها نظر لها بحب وقبل جبينها وشدد من احتضانه لها ..تململت هى على اثر حضنه ونظرت له وابتسمت قائلة _صباح الخير يا لومة 

قلبها برقة وقال _صباح النور على اجمل عيون 

انتبه على دق الباب فتكلم سليم قائلا _ثانية واحدة 

ووجه كلامه لإية قائلة _آية ادخلى جوة 

البسي حجابك بسرعة 

دخلت آية وارتدت حجابها وخرجت وجدت مروان يجلس

 مع سليم يتكلمون فاستاذنت

 قائلة _بعد اذنكوا هجيب حاجة من الكافيتريا اجبلكوا 

حاجة معايا 

تكلم سليم قائلا _تعالى وانا اخلى حد يبجبلك متنزليش انتى 

تكلمت قائلة _مش هتأخر يا سليم همشي رجلى بس 

اومأ لها وذهبت 

بينما مروان تكلم معه وحكى له عن امر الرساله 

فقال سليم بتروى _ايه لعب العيال ده 

ونظر الى مروان قائلا _اسمعنى كويس

 يا مروان ده ملعوب من حد تانى عايز

 يخلص من جمال بايديا ..انا عايزك تزود

 الحرس وتخليهم يراقبوا الفيلا لو فى اى

 حد بيراقبها تعرفنى وركب كاميرات فى

 الجزء الخلفى للفيلا واللى حصل فى

 العربية ده حصل من حد خاين وسطنا ..

مروان مأكدا _معاك حق يا سليم ده نفس

 تفكيري بس دلوقتى انا عايزك تهدى وتطمن خالص ومتعملش اى رد فعل وعلى فكرة طليق آية اللى اسمه

 احمد ده لقوا جثته فى ارض كانت تحت الانشاء 

والناس بلغت ..

سليم بصدمة _جمال قتلو 

اومأ له مروان قائلا _ايوة قتلو تقريبا بعد

 ما نفذ اللى هو عايزه وبلاش تقول لآية 

خبر زى ده اكيد مش هيبسطها 

اومأ له سليم قائلا _معاك حق بس انا عايزك 

تفتح عينك كويس يا مروان 

سكت قليلا ثم قال _اه من حق عملت

 ايه فى ورق تقديم آية الجامعة قبلته 

طمأنه مروان _ايوة اتقبل وتقدر تروح

 الجامعة فى اى وقت انت عرفتها 

نفى سليم قائلا _لاء لسة لما نروح هقولها 

هى اتحرمت من حاجات كتير اوى وانا ناوى اعوضها

 عن كل حاجة ...

طرقت آية الباب ودخلت ومعها وجبة خفيفة لسليم 

وكوب قهوة لمروان وكوب عصير لها 

جلست بجانب سليم بعدما اعطت مروان 

القهوة قائلة _يالا يا حبيبي علشان تفطر 

استأذن مروان وتناول سليم فطاره بيد آية

 قائلا _انتى ليه مجبتيش ليكى فطار

تكلمت بضيق قائلة _لاء مش قادرة اكل اى

 حاجة انا جبت عصير اشربه وخلاص 

تناول سماعة الهاتف الداخلى للغرفة وتكلم _ممكن لو سمحتى تطلبي من البوفيه فطار لشخص واحد ...غرفة رقم 304..تمام شكرا 

اغلق ونظر لها قائلا _يا تفطرى وتاخدى بالك من نفسك يا اما هقوم اخدك واروح وانا لسة تعبان وبصراحة نفسي اعملها  يعنى ماهصدق 

تكلمت مسرعة _خلاص خلاص هفطر يا سليم 

ابتسم لها وقال _هو ده 

بعد يومين كتب لسليم على خروج مع تعليمات مشددة بناءا على رغبته بعدما اخبر دادا سعاد ان تنظف الجناح الخاص به وتحدث بيه بعض التعديلات وتنقل ملابس آية بداخله 

خرج سليم برفقة آية التى كانت تسانده وبرغم تعبه الشديد الا انه حاول جاهدا الاعتماد على نفسه لكى لا يتعبها ركبا سيارة مروان الذي اتى لاصطحابهم وانطلقا سويا الى الفيلا 

فى الفيلا كان الاستعداد على قدم وساق

 فالجميع كانوا سعداء لعودة سليم سالما 

وعندما جاءت سيارة مروان تهللت اساريرهم ونزلوا لاستقباله 

سلم عليه الجميع بحفاوة بالغة وترحاب شديد بينما التوام احتضنوه بقوة وهو ايضا ظل محتضنهم وهو يبكى وايضا سما وهنا بنات آية احتضنوه وسلموا عليه ..

دخل وجلس على المقعد فى بهو الفيلا فقالت آية _يالا يا سليم تعالى اطلع جناحك علشان تستريح 

اجابها ماكدا _ايوة يالا....ونادا على مروان قائلا _مروان ساعدنى معلش 

وبالفعل صعد الدرج بمساعده مروان ودخل جناحه واجلسه مروان على الفراش ونزل.....

 بينما آية قالت له_انا هجهزلك الحمام تاخد شاور وانا هقف هنا علشان لو احتجت حاجة تناديلي 

فقال بخبث_وتقفى هنا ليه ممكن متسمعنيش تعالى اقفى معايا جوة 

ضيقت عيناها وقالت بغضب مرح _سليم

 اتلم وخلى الفترة دى تعدى على خير انت 

جرحك لسة ملمش ..

تأفاف قائلا _يوووه بقا انا مبحبش جو

 العيانين ده انا كويس اهو 

ابتسم له واقتربت منه قائلة _معلش يا حبيبى فترة صغيرة خالص وهتعدى

قبل وجنتها بحب وقال _ماشي يا آية خلينى معاكى للاخر 

جهزت له الحمام وخلعت له الجزء العلوى 

من ملابسه وتركته مسرعة بصعوبة منه 

لكى يستحم

بعدما استحمم وساعدته فى اردتاء ملابسة الخارجية دثرته فى فراشه وذهبت لتحضر له وجبة الغداء 

نزلت للاسفل وجد رهف تتكلم فى الهاتف

 بصوت عالى .

سالتها بعدما اغلقت قائلة _مالك يا رهف فى ايه 

رهف بتأفأف _سامح يا ستى مصمم على الخطوبة وانا بصراحة زهقت من زنه ده غلبت اقوله مينفعش فى الظروف اللى زى دى مش فاهم بردو 

آية بتفهم _اهدى يا حبيبتى وانا هكلمه 

متشغليش بالك بحاجة 

ابتسم لها رهف وسالتها _سيبك منه انتى 

عاملة ايه 

آية بحب _مبسوطة اوى رهف وعايزة اشكر

 ربنا فى كل ثانية على النعمة اللى معايا اللى

 هو سليم 

احتضنتها اختها وقالت _انتى تستاهلى كل

 خير يا حبيبتى انتى ملاك يا آية ..

صعد مروان الى سليم وطرق الباب فسمح

 له دخل واغلق خلفه وتكلم بغضب قائلا _

سليم انت عارف مين الخاين ؟مش هتصدق 

تاهب سليم وقال بوعيد _مين يا مروان قول 

مروان بعدم تصديق _سامح خطيب رهف ....



         الفصل الثالث والعشرون من هنا 

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 


تعليقات