
رواية غرام السلطان
الفصل الحادي عشر 11 والثاني عشر 12 والثالث عشر 13 والرابع عشر 14
والخامس عشر 15
بقلم عادل عبدالله
سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حرام عليكي .
شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!
أخذت شيماء من جميلة مصوغاتها الذهبية وهاتفها الخلوي وحطمته تماما علي الارض ثم طردتها الي الخارج ولم تتركها الا بعدما تأكدت من ابتعادها وطفلتها تماما عن المنزل !!
تجلس شهد وتنزل دموعها " العتاب " : هونت عليك يا سلطان ؟؟ للدرجادي هونت عليك تضحك عليا وتستغفلني وتقولي انك طلقتها !!! وهي لسه علي ذمتك واخدتلها شقة كمان ؟؟
سلطان : اناااا...
شيماء : من غير ما تقول انا ، انت ايه ؟؟ انت لسه عايز تضحك عليها ؟!!!
سلطان : انتي تخرسي خالص ومسمعش صوتك تاني ، فاهمة !!
ثم يوجه خطابه لشهد....
سلطان : يلا يا شهد نكمل كلامنا في البيت .
شهد : ومش عايز تتكلم هنا ليه ؟ ولا عايز ترتب افكارك في الطريق علشان تعرف ترد عليا !! للكاتب عادل عبد الله
سلطان : لا يا شهد مفيش اللي بتقولي عليه ده ، اولا جميلة انتي اللي اترجتيني اتجوزها وانا مكنتش عايز .
شهد : ده كان بسبب ظروف و الظروف اتغيرت .
سلطان : واحنا عرايس في ايدك تلاعبينا زي ما تحبي ؟!!! اتجوز دي ..طلق دي ... والبنت دي ذنبها ايها ان ظروفك اتغيرت و ربنا اكرمك وحملتي وبقيتي مش محتاجاها !!! انتي ناسية انها انسانه لها مشاعر واحاسيس ولا علشان هي فقيرة و مش متعلمة تبقي عديمة الاحساس و نتعامل معها كأنها حيوان !!! لا يا شهد !!! ده حتي الحيوان بنحافظ علي مشاعره وبنهتم به .
شهد : يعني انت مطلقتهاش خوفا علي مشاعرها بس ولا علشان مشاعرك انت كمان اتحركت ناحيتها ؟؟
سلطان : وهو انا مش انسان ولا فاكراني مصنوع من بلاستيك او خشب مفيش عندي احساس !!! اتجوز بدون مشاعر واطلق بدون مشاعر !!!
شهد : خلصت ؟ قولت اللي جواك ؟؟
سلطان : انا رديت علي كلامك .
شهد : انا قولتلك طلقها مش بس علشان اني حملت يا سلطان ، أنا لما شوفت انها خطر علي حياتنا قولت يبقي لازم البنت دي تخرج من حياتنا قبل ما تد.مرها وتضيع حبنا وحلمنا بأبننا اللي انتظرناه سنين طويلة .
سلطان : عايزة تعرفي الحقيقية يا شهد ؟
شهد : ياريت .
سلطان : الخطر الحقيقي علي حياتنا اختك شيماء .
شيماء : أنااااا ؟؟؟!!!!!!
سلطان : انا بتكلم مع مراتي وانتي تخرصي خالص طول ما انا بتكلم .
شهد : انت بتكلمها كده ليه ؟ عملت ايه شيماء علشان تقول كده ؟؟
سلطان : انتي يا شهد اللي دخلتي جميلة حياتنا وكنتي فرحانه بحملها الاول علشان نحقق اللي كنا حلمنا في الانجاب والبنت محصلش منها حاجة ليكي علشان تغيري موقفك ناحيتها ١٨٠ درجة بالشكل ده ، الا لما دخلت شيماء في الموضوع ولأول مرة اسمعك تتكلمي بطريقة طبقية وتقولي مش عايزة اخو ابنك يبقي ابن الخدامة !!! ده مش تفكيرك يا شهد ، ده تفكير شيماء اختك .
شيماء : انت بتتهمني وانا ساكته احتراما لك ولأختي الكبيرة ولما تخلص كلامك هرد عليك .
سلطان : مفيش كلام تاني ، انتي شقتك هتستلميها بعد بكره ، وياريت متدخليش في حياتنا تاني ، سبيني انا و شهد و ابننا نعيش حياتنا في هدوء وابعدي عننا بعد اذنك .
شيماء : يعني عايز تمنعني من اختي ؟؟
سلطان : ايوه امنعك ولا عايزة تد.مري حياتنا زي ما د.مرتي حياتك !!!
شهد : ايه اللي بتقوله ده يا سلطان ؟؟
_
سلطان : اظن انا دلوقتي اثبتلك انك انتي وابننا اهم حاجة في حياتي وطلقت جميلة اللي ملهاش ذنب في حاجة علشان ارضيكي ، بعد ما اختك طردتها في الشارع بطريقة مهينة وهي متستهلش كده وسكت علشان خاطرك وبنتي معها ومعرفش اذا كنت هعرف أشوفها تاني ولا لأ بردو علشان خاطرك ، بعد ده كله لو انتي فعلا لسه شهد اللي اعرفها ابعدي اختك عن حياتنا ، علشان نكمل حياتنا مع بعض .
شهد : قسيمة طلاق جميلة اشوفها بعينيا يا سلطان .
سلطان : ده معناه عدم ثقة ؟؟؟ ١٦ سنة ثقة موقف واحد يهدهم ؟؟ للدرجادي الثقة ما بينا كانت هشة قوي كده ؟!!!
شهد : لا مش عدم ثقة يا سلطان ، علشان قلبي يطمن .
يذهب سلطان للمأذون الشرعي لأتمام اجراءات طلاق جميلة .
بينما تعود شهد وشيماء الي المنزل .
يعود سلطان من الخارج فيجد شهد مع شيماء اختها فيتركهم ويدخل غرفة ويغلقها ويفكر بحزن فيما حدث.....
يا تري يا جميلة دلوقتي نظرتك ليا ازاي ؟ اكيد شايفاني رجل ضعيف مقدرتش احميكي من همجية شيماء !!
انا من المفاجئة مكنتش قادر افكر او اتصرف !! مش هنكر اني حبيتك يا جميلة ، انتي دخلتي حياتي و خليتي لها طعم جميل ، جمالك وطيبة قلبك ورقتك اسروا قلبي لكن شهد دي حب عمري و ياما ضحت علشاني كتير قوي . كنت لازم ارضيها مهما حصل !!يا تري لو رجعتلك تاني علشان نرجع لبعض هتوافقي يا جميلة ؟؟ ورقة الطلاق هتوصلها بعد يومين عند خالها وهسيبها فترة اسبوعين تلاتة علي ما تهدا من اللي حصل وبعدين هروح اصالحها .
يقطع افكاره دخول شهد المفاجئ وتسأله : خلاص طلقتها ؟؟
سلطان : ايوه ، وورقة الطلاق هتوصلها بعد ٣ ايام وهاخد منها نسخة اجبهالك .
شهد : اوكي حبيبي ، قولي بقي انت رجعت من بره وقعدت لوحدك ليه ؟؟
سلطان : لقيتك قاعدة مع اختك سيبتكم علي راحتكم .
شهد : طيب ما تيجي تقعد معنا .
سلطان : لأ ، شيماء دي بعد كده مفيش اي كلام بيني وبينها ابدا .
شهد : خلاص يا سلطان زي ما انا سامحتك انت كمان سامحها ونبدأ صفحة جديدة من غير مشاكل .
سلطان : انا وانتي نسامح بعض اوكي انا كمان سامحتك علي الاهانة وقولت ممكن تكوني قولتيها لحظة انفعال ، انما موضوع اختك ده موضوع تاني .
شهد : يعني ايه ؟
سلطان : يعني زي ما انتي شايفة ان جميلة خطر علي حياتنا وخرجتيها من حياتنا ، انا شايف ان اختك شيماء خطر علي حياتنا اكتر من جميلة .
مرت عدة أسابيع .....
يشعر سلطان بحنين كبير لجميلة وبشوق اكبر لابنته غرام ...
يبدأ سلطان في التفكير فيها من جديد !!!
بالتأكيد أن حدة صد.متها قد ضعفت كثيرا الان بعد مرور بعض الوقت .
توجه سلطان بسيارته الي خال جميلة الذي استقبله بالترحاب الشديد !!!
الخال : يا اهلا وسهلا يا الف مرحب يا سلطان بيه ، البلد كلها نورت .
سلطان : اهلا بيك يا حاج ، اخبارك ايه يا حاج ؟
الخال : الحمد لله يا بيه عايشين في خيرك .
سلطان : واخبار جميلة ايه ؟
الخال : مش فاهم يا بيه ، لموأخذة بتقول ايه ؟
سلطان : بسألك يا حاج اخبار جميلة بنت اختك ايه ؟
الخال : انت بتسألني أنا !!! دا انا يا بيه اللي كنت لسه هسألك علي جميلة !!!
سلطان : ازااااي ؟؟؟ هي جميلة مش عندك ؟!!!
الخال : لأ يا بيه مش عندي !! جميلة بنت اختي المفروض عندك انت !!!
سلطان : انا جاي اشوفها هنا !! اوعي تكون جميلة عندك و مخبيها عني ؟؟
الخال : يا بيه انا راجل غلبان هروح فيك فين علشان اخبي ولا اداري عنك جميلة !! انا عايز افهم بس هي قالتلك انها جايالي هنا امتي ؟؟
سلطان : من اكتر من شهر .
الخال " بحزن شديد " : يا سنة سوخة !!! تبقي ما.تت !!! يا وقعة سودا يا ولاد البت ما.تت .
سلطان : اسكت يا حاج بعد اذنك واهدا علشان نعرف نفكر .
الخال : مادام مش عندك ولا هنا كل الوقت ده يبقي لازم تكون ما.تت !! هي قالتلك ايه قبل ما تمشي من عندك يا سلطان بيه ومشيت ازاي و ليه ؟
سلطان : هقولك علي كل حاجة بس نطمن عليها الاول ونعرف مكانها ، هي ممكن تكون فين او عند مين ؟؟
الخال : يا بيه جميلة متعرفش تخطي خطوة برة البلد هنا ومادام مش عندك ومش جوه البلد تبقي ما.تت مفيش معني تاني .
سلطان : ملهاش اصحاب او زمايل او قرايب في بلد تانية جنبكم؟؟؟
الخال : جميلة ملهاش بعد ربنا الا انت وباقي اهلها كلهم في البلد هنا .
سلطان : وانت متأكد انها مش عند حد من اهلها هنا في البلد ومخبيها ؟؟
الخال : كنت هعرف يا بيه ؟!! احنا هنا معندناش الكلام ده ، هي جميلة سرقت منكم حاجة ؟؟
سلطان : لأ يا حاج ، بنت اختك عمرها ما تعمل كده .
الخال : انا عارف بنت اختي دي تربيتي ، اومال عملت ايه ؟؟
سلطان : معملتش حاجة يا حاج ، انا هدور عليها وعلي بنتي غرام في كل مستشفيات واقسام مصر ، وهعمل اعلانات في كل حته لغاية ما اوصلها .
الخال : وانا رجلي علي رجلك لما نوصلها او نوصل لخبر عنها .
فلاش باااااااااك
تأخذ شيماء جميلة من ذراعها وتلقي بها خارج المنزل و تحاول نزع طفلتها منها فتبكي جميلة وتتوسل اليها ترك الطفلة معها !!! حتي يصر.خ سلطان في وجهها : سيبلها البنت حرام عليكي .
شهد : خلاص سيبيلها البنت يا شيماء .
تترك شيماء الطفلة لجميلة ثم تنتزع منها مصوغاتها الذهبية وهاتفها المحمول !!
سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حرام عليكي .
شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!
جردتها شيماء من مصوغاتها الذهبية وهاتفها وتركت معها فقط طفلتها غرام .
خرجت جميلة ودموعها تسيل بغزارة علي وجهها تكاد لا تري بعينيها من اثر البكاء وابنتها غرام علي ذراعها تبكي هي الاخري وكأنها تري امامها مصيرها !!!
وظلت تمشي من شارع الي شارع ومن حارة الي حارة لا تعرف اين تذهب ؟؟ كلما مر عليها الوقت كلما زاد تعبها وكلما زاد بكاء غرام .
يتبع وتفاعل قمر زيكم ياقمرات بسرعه بعشرين كومنت ولايك
الحلقة ١٢
وظلت جميلة تمشي من شارع الي أخر ومن حارة الي أخري ، كلما مر عليها الوقت كلما زاد تعبها وكلما زاد بكاء طفلتها غرام !!
هي لن تعود الي خالها مرة اخري قطعا مهما حدث .
هي تعلم جيدا ان عودتها لمنزل خالها سيعقبه عودتها لسلطان حينما يأتي معتذرا !! وهو ما لا تريده ابدا بعد كل ما حدث !!
تجلس جميلة علي جانب الطريق وتجري في مخيلتها صور كل ما حدث منذ أن طلبت منها شهد هانم تزويجها لزوجها سلطان حتي طلاقها وطردتها مع طفلتها الي الشارع .
تتخيل سلطان يقف امامها يريد العودة والرجوع !!!
وتتخيل نفسها ترد عليه بكل ما تكتمه بين جوارحها ....
كيف أطمئن اليك يا سلطان و اعود بعد ما اصابني منك من خذلان !!
هل كنت تكذب علي حينما كنت تقول لي احبك ؟!
وكيف لم تحرك ساكنا وانت تراني أها.ن وأضر.ب واطرد امامك ؟؟
كيف لم تحرك ساكنا وانت تري ابنتك تغيب عن عينيك ؟؟!!!
هل حقا أنتهت مهمتي وانتهت تبعا لها حاجتك لي ولابنتك ؟ ام انك مطمئن لوجود تلك الدمية التي تلعب بها حينا وترمي بها حينا أخر ؟؟
اذن فقد خدعتك نفسك الامارة بالسوء وقد فقدت دميتك الي الابد ، ولم تفقد دميتك فقط بل فقدت معها قطعة منك هي ابنتك التي لن تراها عينيك ابدا !!!!
ارخي الليل ستائره وامست جميلة في مأزق !!!
اين تذهب ؟ اين ستبيت ليلتها ؟؟؟
ظلت تسير وتنظر يمينا ويسارا حتي وجدت فتاتين تقفان خارج احد المحلات التجارية وتقوم احداهما بغلقه وتقف الاخري بالقرب منها فأقتربت منها و سألتها : لو سمحتي يا انسه متعرفيش لوكاندة قريبة من هنا ؟
تعجبت الفتاة منها وقالت : لوكاندة لمين ؟ ليكي انتي ؟!!
جميلة : ايوه .
الفتاة : لأ الحقيقة معرفش .
أقتربت الفتاة الثانية : عايزة لوكاندة ليه يا عسل ؟ اومال اهلك فين ؟
جميلة : اصل انا مش من هنا ومش هعرف اسافر لأهلي دلوقتي ؟
الفتاة : مش من هنننننا ، طيب تعالي يا عسل معايا انا هوديكي مكان تنامي فيه للصبح !!!
*****
يعود سلطان الي المنزل مساء في وقت متأخر ، ويبدو علي وجهه الحزن الشديد !!!
شهد : حمد لله ع السلامة يا حبيبي ، كنت فين طول النهار ؟؟؟
ينظر لها سلطان في حزن : فيه ايه يا شهد ؟
شهد : كنت قلقانة عليك ، وقلقت اكتر عليك لما حاولت اتصل عليك وتليفونك كان مقفول !!
سلطان : كنت في مشوار والتليفون فصل شحن .
شهد : مشوار ايه اللي راجع منه متأخر كده و شكلك حزين قوي كده ؟؟؟
سلطان : جميلة اختفت هي وبنتي غرام وملهمش اثر !!!
شهد : يعني ايه اختفت ؟ وانت عرفت ازاي ؟؟
سلطان : اختفت يعني مفيش لها اثر من يوم ما اختك طردتها ومرجعتش لخالها ولا عند حد من قرايبها ولا فيه مخلوق في الدنيا يعرف مكانها فين ، وخالها بيقول انها متعرفش حد بره بلدهم غيرنا ومادام طول الفترة دي غايبة يبقي اكيد ماتت !!!
شهد : وانت زعلان اوي عليها بالشكل ده ليه ؟!!
سلطان : انتي ناسية ان معها بنتي غرام ؟! و اكيد لو جميلة حصلها حاجة يبقي البنت كمان ....
شهد : لأ بعيد الشر عنها ، ان شاء الله تطمن علي بنتك يا سلطان ، المهم قولي انت عملت ايه ؟؟
سلطان : انا كلمت واحد صاحبي في الداخلية وعرفته التفاصيل كلها واعطيته صورة للبنت ولجميلة وهو قالي انه هيعمل اللازم لكن الموضوع ممكن ياخد وقت شوية لغاية ما يوصل لمكانهم او اي معلومات عنهم .
شهد : وقت قد ايه ؟؟
سلطان " بعصبية " : مش عااارف .
شهد : انت بتزعقلي كده ليه ؟؟
سلطان : علشان انتي واختك السبب في ضياع بنتي .
شهد : أنا !!!! أنا يا سلطان اللي ضيعت بنتك ؟!! دي اخرتها !!!
سلطان : بلاش انتي يا شهد ، اختك شيماء هي السبب .
شهد : ولا شيماء السبب ، هي شيماء عملت ايه ؟؟
سلطان : كل اللي عملته قدام عينيكي و لسه مش عارفة شيماء عملت ايه ؟!! الضر.ب والاها.نة و كل اللي عملته في جميلة ولسه بتسأليني شيماء عملت ايه !!!! دي اكيد مشيت من هنا ومو.تت نفسها هي والبنت من اللي حصلها .
شهد : سلطان انا عارفاك انت مش طايق شيماء وعايز تلبسها اي مصيب.ة وخلاص .
سلطان : يكون في علمك يا شهد لو بنتي حصلها حاجة هيكون ذنبها في رقبتك ورقبة اختك .
شهد : لأ ، انا مليش ذنب !! انا قولتلك خد بنتك منها وهي اللي صممت تاخد البنت معها وانت اللي وافقت يا سلطان ، مش رقبتي انا .
سلطان : يعني كنتي عايزاني احرمها من بنتها كمان !!! مش كفاية البهد.لة اللي شافتها والاهانة !!! كمان نحرمها من بنتها !!!
شهد : يبقي ذنب البنت في رقبتها هي .
سلطان : خلاص يا شهد ، انا عارف انك عمرك ما هتعترفي بغلطتك انتي واختك .
شهد : اهدا يا سلطان وربنا هيطمنك علي بنتك قريب بأذن الله .
سلطان : يارب .
******
جميلة : اصل انا مش من هنا ومش هعرف اسافر لأهلي دلوقتي ؟
الفتاة : مش من هنننننا ، طيب تعالي يا عسل معايا انا هوديكي مكان تنامي فيه للصبح !!!
جميلة : مكان !!!
الفتاة : ايوة شقة واحدة ست معرفة ، ست طيبة هتباتي عندها الليلة ولو عجبك الوضع هناك اقعدي عندها علطول !!!
تستشعر جميلة بفطرتها بأن تلك الفتاة تريد الذهاب بها الي مكان مشبوه !!!
جميلة : لا لا ، شكرا خلاص ، انا هتصرف .
الفتاة : اسمعي كلامي مش هتندمي .
جميلة : لأ ، شكرا .
تترك جميلة الفتاتين وتكمل رحلة سيرها بينما تلاحظ قلة اعداد المتواجدين في الشوارع شيئا فشئ ، وتبدأ مشاعر الخو.ف تطاردها حتي تجد رجل مسن يقف في احد الاكشاك الصغيرة فتسأله : لو سمحت يا حج كنت عايزة لوكاندة انام فيها الليلة لحد الصبح ، مفيش لوكاندة هنا قريبة ؟؟
الرجل : انتي مش من هنا يا بنتي ؟
جميلة : لأ .
الرجل : فيه لوكانده في اول الشارع عند الميدان بس غالية شوية .
جميلة : مش مهم ، انا بس عايزة ابات فيها ليلة واحدة وادفع اي حاجة ، المهم مكان يسترني لحد الصبح .
الرجل : ربنا يسترك يا بنتي ، اللوكاندة في اول الشارع ، عايزة اي مساعدة تانية ؟؟
جميلة : لأ شكرا يا حج .
تذهب جميلة عند الفندق الصغير وتقف عند بوابته ولكنها تشعر برهبة من دخوله بمفردها !!!
تستجمع جميلة قواها وتدخل الفندق لتجد موظف الاستقبال يسألها : أيوه يا فندم ، اي خدمة ؟؟
جميلة : كنت عايزة اوضة انام فيها للصبح .
الموظف : معاكي اثبات شخصية ؟؟
جميلة : أيوه اتفضل .
ينظر الموظف في اثبات الهوية فيجد مكتوب بها متزوجة وعنوانها في القاهرة !!!
الموظف : اسف جدا مش هينفع يا فندم .
جميلة : مش هينفع ايه ؟؟
الموظف : مش هينفع تباتي في اللوكاندة لأن عنوانك في البطاقة في القاهرة !! مفيش سبب لست متجوزة عنوانها هنا في القاهرة انها تنزل في لوكاندة في القاهرة بالليل الا اذا كانت .....
جميلة : انا عندي ظروف ومفيش مكان انام فيه للصبح وعايزة انزل في اوضة للصبح وهدفع تمن الاوضة ، فين المشكلة ؟!!
الموظف " بأبتسامة باهتة " : للأسف قوانين الفندق متسمحش انك تنزلي في الفندق ولا حتي ساعة واحدة ، واتفضلي بقي قبل ما اطلبلك شرطة السياحة !!!
تنها.ر جميلة بكاءا ويعلو صرا.خها بالشكوي فيهرول مدير الفندق اليها سريعا ....
المدير : اهدي اهدي يا مدام ، وطي صوتك بعد اذنك علشان نزلاء الفندق .
جميلة " تبكي " : انا مليش دعوة بنزلاء حد انا عايزة انام ليلة للصبح وهدفع الفلوس والبيه ابو بدلة ده بيقولي مينفعش !!!
يستفسر مدير الفندق من الموظف عن سبب الرفض ثم يعتذر لها : انا اسف جدا يا مدام ، صدقيني لو القوانين تسمح مستحيل كنا نمانع انك تنزلي وتنورينا لكن للأسف القوانين متسمحش !!!
تنظر جميلة الي الساعة لتجدها تعدت الحادية عشر والنصف مساء فتخرج من الفندق ومازالت تحاول تجفيف دموعها وهي لا تجد لها ملاذ من الذ.ل والانكسا.ر !!!
تسير جميلة بخطي بطيئة لا تعرف لها هدف بينما قد ثقلت غرام علي ذراعها بعد ان استسلمت للنوم أثر البكاء كثيرا !!!
تستمر خطوات جميلة المتثاقلة بلا هدف وتكاد عينيها لا تري من حولها من اثر الدموع حتي تمر مرة اخري من أمام الرجل المسن !!!
يلاحظها الرجل فيسألها : ايه يا بنتي ، معرفتيش توصلي للوكاندة ؟؟
تنتبه جميلة لكلماته وتمسح دموعها باصابعها ، لأ يا حاج روحت اللوكاندة بس مرضيوش ينيموني هناك .
الرجل : لا حول ولا قوة الا بالله ، واضح يا بنتي ان وراكي موضوع كبير !! طيب انا عندي مكان ممكن تقعدي فيه الكام ساعة لحد ما يطلع النهار .
يتبع وتفاعل قمر زيكم ياقمرات بسرعه بعشرين كومنت ولايك للجديد تفاعلكم هو اللي مشجعني انزل يوميا
الحلقة ١٣
بعد مرور عدة شهور
في غرفة النوم ...
تفتح عينيها علي اضواء الصباح فتضع اصابعها بين خصلات شعره المبعثرة وتضمه الي صدرها بحنان ثم تنفث انفاسها الدافئة علي وجهه وتطبع قبلتها الحارة عليه .
شهد : حبيبي...روح قلبي ...اصحي بقي يا روحي .
تستيقظ حواسه ويفتح عينيه بابتسامته العريضة : صباح الخير يا قمر .
تمرر شهد اصابعها علي شفتاه برفق ونعومة : صباح الهنا والسعادة يا روحي .
يمسك سلطان يدها ويقبلها : صباح الجمال و الدلع يا قلبي .
ثم يضحك ويقول : شكلي كده مش رايح الشغل النهاردة ،،، ويضمها بقوة ووو....
بعد مرور بعض الوقت...
سلطان يقبلها :ربنا يخليكي ليا يا قلبي .
شهد : ويخليك ليا يا روحي .
سلطان : هقوم انا اخد شاور سريع علشان اروح الشغل .
شهد : حبيبي كنت عايزة اقولك علي حاجة بس من غير زعل .
سلطان : قولي يا حبيبتي .
شهد : النهاردة عايزاك تروح معايا مشوار مهم .
سلطان : مشوار فين يا حبيبتي ؟
شهد : شيماء اختي هتستلم عفش شقتها النهاردة من المحكمة .
سلطان : تاني شيماء !!! انا قولتلك مليش علاقة بشيماء في اي حاجة ، لو عايزة تروحي انتي معها معنديش مانع .
شهد : معلش يا حبيبي لازم يكون معانا راجل في اليوم ده مينفعش اتنين ستات يروحوا لوحدهم في حاجة زي دي ، وانت عارف احنا ملناش حد اقرب لنا منك يا روحي .
سلطان : حاضر يا شهد ، هروح معاكي بس اعملي حسابك هكون واقف بعيد وتقولي لأختك متتكلمش معايا خالص .
شهد " تضحك " : ربنا يخليك ليا يا روحي .
سلطان : ويخليكي ليا ، نور لسه نايم ؟؟
شهد : اسمه الدكتور نور من فضلك .
سلطان " يضحك " : اسف يا ستي ، الدكتور نور لسه نايم ؟
شهد : ايوه يا حبيبي كان بيلعب طول الليل وقعدت جنبه العب معاه لحد لما نام بعد الفجر .
سلطان " يبتسم " : ايوه طبعا خلاص الدكتور نور اخد كل وقتك واهتمامك وابوه خلاص اتركن علي الرف !!
تضحك شهد : يا حبيبي انت زي القطط بتاكل وتنسي !!! اومال اللي من شوية ده ايه !! اهتمام ولا مش اهتمام ؟!!
يضحك سلطان : خلاص خلاص اهتمام مصدقك ، بس متنكريش ان نور اخد معظم وقتك واهتمامك .
شهد : يا روحي انا بحب نور كل الحب ده علشان هو حتة منك .
يضحك سلطان : ايوه ، هو ده الكلام اللي بتضحكوا بيه علينا ، عموما يا ستي ربنا يهني سعيد بسعيدة .
تضحك شهد : لا يا روحي هي دي الحقيقة ، يلا بقي قوم خد الشاور بتاعك علشان نفطر ونكلم شيماء علشان نروح معها المحكمة .
يخرج سلطان من الحمام ويجلس يتناول طعام الافطار ويلعب مع نور في ذات اللحظة .
تنظر اليهم شهد في سعادة بالغة ، وفجأة تتبدل ملامح سلطان لتلاحظ عليه الشرود والحزن !!!
شهد " بتعجب " : مالك يا سلطان ؟؟ شكلك اتغير فجأة ليه ؟!!!
سلطان : مفيش حاجة .
شهد : لأ ، فيه حاجة غيرتك فجأة !!! لو مش هتقولي انا هتقول لمين ؟
سلطان : افتكرت غرام .
شهد : ان شاء الله ربنا هيطمنك عليها وتعرف مكانها .
سلطان : انا بدأت افقد الأمل ، عدا ٨ شهور ومفيش اي خبر .
شهد : مش صاحبك قالك مادام مفيش خبر ان حصلهم حاجة تبقي هي وامها لسه عايشين ، يعني مسألة وقت وهتلاقي بنتك بأذن الله وتطمن عليها .
سلطان : يارب .
شهد : قولي يا سلطان انت عايز تلاقي غرام بس ولا جميلة كمان ؟
سلطان : انا بتكلم عن بنتي ، بتجيبي سيرة جميلة ليه دلوقتي ؟؟ انتي عايزة اي سبب علشان نزعل مع بعض ؟!!
شهد : قولي الحقيقة يا سلطان .
سلطان : انتي عايزة ايه بالظبط يا شهد ؟
شهد : الصراحة انا محتارة فيك يا سلطان ، اوقات احس ان عمرك ما حبيت في الدنيا غيري واوقات احس انك كنت بتحب جميلة !!
سلطان : انا فعلا عمري ما حبيت في الدنيا غيرك يا شهد ، لكن جميلة كانت مراتي لفترة وانا انسان وليا مشاعر واكيد في الفترة دي مشاعري اتحركت ناحيتها انما الاكيد اني مش حبتها زي ما حبيتك .
شهد : انا بقي عمري ما حبيت راجل تاني غيرك يا روحي .
_
بعد ١٨ سنة
في فيلا سلطان
سلطان : مساء الخير يا شهد .
شهد : مساء النور يا حبيبي ، حمد لله ع السلامة.
سلطان : الله يسلمك ، ياااه النهاردة كان يوم متعب اوي طول النهار اجتماعات ووجع دماغ !! قوليلي نور مش باين ليه ؟
شهد : لسه مرجعش من الجامعة .
سلطان : معقول !!! الساعة ٧ ونص ولسه في الجامعة ؟!!
شهد : عنده محاضرات كتير النهاردة .
سلطان : كل يوم محاضرات كتير يا شهد !! انا مش مقتنع !!! ده غير السهر !!! انتي مش شايفة ان كده غلط ؟؟
شهد : سيب الولد يعيش عمره ، لازم يشوف الدنيا .
سلطان : انتي بتدلعيه زيادة عن اللزوم يا شهد وده مش في مصلحته .
شهد : عموما هو بيكون مع بسام ابن خالته مش مع حد غريب .
سلطان : وهو ده اللي قلقني .
شهد : ليه ؟ ماله بسام ابن اختي ؟!!
سلطان : يعني انتي مش عارفة انه فسدان !!!
شهد : سلطان انا ولاد اختي متربيين احسن تربية .
سلطان : باسل ابن اختك فعلا شاب كويس ومحترم ياريت ابنك كان مصحبه بدل ما هو ماشي علطول مع الفسدان التاني .
شهد : هيصاحبه ازاي يا سلطان ده باسل اكبر منه ب ٦ سنين انما بسام بينهم سنتين بس علشان كده تفكيرهم قريب من بعض .
سلطان : انتي يا شهد اللي شايفة كل حاجة ابنك بيعملها صح حتي ولو كانت غلط !! وقعدتي تدلعي فيه وتقولي دكتور نور راح دكتور نور جي لحد ما في الاخر مجموعه مدخلوش حتي معهد سنتين و اضطرينا ندخله كلية تجارة في جامعة خاصة يمكن ينفع فيها علي الاقل يساعدني في الشغل انا كبرت دلوقتي وعندي ستين سنة ومحتاجه معايا .
شهد : طيب سيبه دلوقتي علي راحته علشان لما يتخرج ويدخل دوامة الشغل يكون عاش يومين حلوين قبل المسئوليات اللي هيشيلها .
سلطان : انتي مفيش فايدة في الكلام معاكي .
******
في ذلك الحي الشعبي القابع علي اطراف المدينة تدخل تلك الفتاة الجميلة احد محلات الاكلات السريعة .
بمجرد دخولها تبتسم لتلك المرأة التي تقف وتبيع " السندوتشات " وتقول لها " بأبتسامة عريضة " : لو سمحتي يا ست الكل ممكن سندوتشين كبدة .
تبتسم المرأة وتقول : المحل وصاحبة المحل تحت أمرك يا ست البنات .
الفتاة : صاحبة المحل مرة واحدة !!! ده كتير عليا والله يا ست الكل .
المرأة : الدنيا كلها مش كتير عليكي يا دكتورة .
الفتاة : لسه بدري يا ماما علي لقب دكتورة ده ، انا لسه في اولي طب .
المرأة " جميلة " : بدري من عمرك يا حبيبة قلب ماما ، تاخدي ساندوتش علي ما تطلعي البيت ولا تطلعي تتغدي فوق ؟؟
الفتاة " غرام " : لا انا هطلع اتغدا فوق يا ماما .
المرأة " جميلة " : حبيبتي انا سيبالك الاكل في التلاجة سخني واتغدي واقعدي ذاكري بس يا بت اوعي تتعشي الا لما اطلعلك بالليل .
تضحك الفتاة " غرام " : حاضر يا ماما هستناكي علي العشا يا قمر
في الحادية عشر مساء
في شقة صغيرة متواضعة
تصعد جميلة الي شقتها فتجد غرام تجلس في غرفتها تستذكر دروسها ...
جميلة : معلش يا دكتورة أتأخرت عليكي شوية كان عندي شغل .
غرام : ولا يهمك يا ست الكل انا كنت لسه بذاكر .
جميلة : طيب عشر دقايق اسخن العشا واجيلك .
غرام : لا يا حبيبتي علشان خاطري اقعدي انتي ارتاحي وانا هسخن العشا واجيلك ، واعملي حسابك مش هسيبك تنامي النهاردة الا لما تكملي كلام البارح .
جميلة : كلام ايه يا حبيبتي ؟
غرام : البارح انتي وقفتي عند لما اللي اسمها شيماء طردتك وانتي قعدتي تلفي بيا في الشوارع لحد لما روحتي عند الراجل صاحب الكشك .
يتبع وتفاعل قمر زيكم ياقمرات بعشرين كومنت ولايك للجديد
الحلقة ١٤
غرام : البارح انتي وقفتي عند لما اللي اسمها شيماء طردتك وانتي قعدتي تمشي في الشوارع لحد لما روحتي عند الراجل صاحب الكشك .
جميلة : مش عايزة افتكر اللي حصل لأنها ذكريات صعبة قوي .
غرام : معلش يا ماما انا من زمان وانا بطلب منك تحكي وكنتي بترفضي بحجة اني كنت صغيرة ، دلوقتي انا كبرت ومن حقي اعرف كل حاجة .
جميلة : حاضر يا قلبي ، انا كنت حكيتلك ان الست اللي كنت بشتغل عندها طلبت مني اتجوز جوزها علشان كان نفسه يخلف وهي كانت عقيمة .
غرام : ايوه ، الرجل ده هو سلطان بيه اللي هو بابا ؟
جميلة : ايوه ، وكنت وقتها عندي عشرين سنة ويتيمة وفقيرة مفيش في ايدي اني اوافق او ارفض .
غرام : اومال ليه بابا طلقك وليه الست دي هي واختها طردوكي من عندهم ؟
جميلة : شهد واختها شيماء مش طردوني من شقتها ، هما طردوني من شقتي اللي ابوكي اشتراها علشان اعيش فيها لما شهد صممت انه يطلقني .
غرام : شهد كانت هي اللي عايزاكي تتجوزي جوزها ، ليه فجأة موقفها اتغير من ناحيتك ؟؟
جميلة : مش هقدر انكر ان شهد طيبة لكن لما هي حملت ممكن تكون ندمت انها جوزتني جوزها وممكن تكون غيرة ستات ، الله اعلم ، لكن هي اتغيرت من ناحيتي انما اللي فعلا كانت بتقويها عليا وظلمتني وذنبي انا وانتي في رقبتها هي اختها شيماء .
غرام : وبابا كان موقفه ايه وسط كل ده ؟؟
جميلة : باباكي كنت شايفاه مش راضي علي اللي بيحصلي لكنه كان ميقدرش يزعل شهد ابدا .
غرام : معني كلامك ان بابا كان بيحبها و محبكيش انتي !!
جميلة : احساسي بيقولي انه حبني .
غرام : ازاي حبك وازاي يسمح ان يحصلك كده ؟!!
جميلة : معرفش ، وعلشان كده عمري ما سامحته ابدا .
غرام : وانتي حبتيه يا ماما ؟؟
جميلة : انا عمري ما حبيت غيره ابدا ولا عرفت معني الحب الا معاه ، لكن صدمتي فيه كانت شديدة .
غرام : وليه مش رجعتي عند خالك ؟
جميلة : علشان كنت رافضة اللي حصلي والبهدلة اللي شوفتها وكنت خايفة لو رجعت عند خالي ارجع لسلطان تاني علشان كده قررت اني ابعد بعيد واعيش انا وانتي بعيد .
غرام : وليه مش اتجوزتي يا ماما رغم انك جميلة وصغيرة و اتقدملك عرسان كتير ؟؟
جميلة : لو كنت اتجوزت كنتي ضيعتي يا غرام زي ما انا ضيعت علشان كده كان كل همي اني اربيكي واكبرت واطلعك احسن بنت في الدنيا .
غرام : ربنا يخليكي ليا يا ست الحبايب ، قوليلي بقي ليه دايما كنتي بتقوليلي انك عايزاني اكون دكتورة ؟؟ ليه دكتورة تحديدا ؟؟
جميلة : علشان شهد كانت عايزة تطلع ابنها دكتور و سمعتها بتقول لسلطان انت عايز ابنك تكون اخته بنت خدامة ويعايروه بها لازم اخته يتشرف بيها ، علشان كده قولت في نفسي لازم تطلعي يا غرام احسن من ابنها كمان .
غرام : وبعدين يا ماما حصل ايه بعد ما بقيتي في الشارع ؟؟
جميلة : زي ما قولتلك قبل كده فضلت مش عارفة اروح فين في اليوم ده لحد ما قابلت الراجل العجوز صاحب الكشك كان راجل طيب وقف جنبي لما عرف حكايتي وهو اللي ساعدني أجر الشقة دي والمحل اللي فتحته للسندوتشات .
غرام : تعبتي انتي كتير يا ماما ونفسي اتخرج واريحك من المصاريف والشغل .
تضحك جميلة : راحتي في حالة واحدة بس لما اشوفك دكتورة قد الدنيا وعندك عيادة كبيرة .
غرام " تضحك " : عيادة مرة واحدة !!
جميلة : طبعا وعيادة كبيرة وفي منطقة راقية كمان .
تضحك غرام : وهتجيبي فلوسها منين بقي يا ست الكل ؟؟
جميلة : ملكيش دعوة اتشطري انتي بس واتخرجي وانا هتصرف .
غرام : ربنا يخليكي ليا يا ماما .
جميلة : يلا بقي يا حبيبة امك نامي علشان جامعتك الصبح .
غرام : تصبحي علي خير يا احلي ام في الدنيا .
في السابعة صباحا
تستيقظ غرام مبكرا فتنظر بجانبها فتجد أن أمها قد رسمت لها صورة بالفحم اثناء نومها !!
تضحك غرام : مفيش فايدة في الست دي ، استنت لما نمت ورسمتني !! والله الست دي هتجنني قولتلها مليون مرة حرام موهبتها دي تضيع هباء كده !!
غرام : ماما ، ماما ، يلا يا قلبي علشان تفطري معايا .
جميلة : صباح الخير يا روحي ، يلا روحي البسي علي ما اجهز الفطار .
غرام " تضحك " : بردو استنيتي لما نمت ورسمتيني ؟
جميلة : كان مش جايلي نوم قعدت رسمتك ، شكلك وانتي نايمة يا حبيبتي زي الملاك بالظبط ، من زمان وانا بحب ارسمك وخصوصا وانتي نايمة .
غرام : والله يا ماما لو كنتي سمعتي كلامي كان زمانك دلوقتي الصور اللي بترسميها في كل المعارض .
جميلة : يا حبيبتي انا معنديش وقت ، برسم لما بحس اني عايزة اعبر عن اللي جوايا بس ، انما علشان صوري تبقي في معارض لازم دراسة .
غرام : وفيها ايه ، ما تتعلمي اللي ناقصك ، ده انتي ساعتها هتبقي ولا فان جوخ .
تضحك جميلة : يا حبيبتي اتعلم ازاي اذا كنت مبعرفش اقرا واكتب !!!
غرام : قولتلك قبل كده سبيلي نفسك شهرين بس هخليكي تكتبي وتقرأي لبلب .
جميلة " تضحك" : بعد ما شاب ودوه الكتاب .
غرام : مين اللي شاب يا ماما !! انتي لسه في عز شبابك .
جميلة : حبيبتي ربنا يخليكي ليا .
*****
في احد كافيهات المهندسين
نور : يلا يا بسام لازم اروح دلوقتي .
بسام : لسه بدري ، هتروح من دلوقتي ؟!!!
نور : ايوه ، بابا بيزعقلي جامد لما بتأخر .
بسام " يضحك " : يا حبيب بااابا !!! طيب اوعي تقول كده تاني للبنات تضحك عليك ، ويقولوا عليك لسه عيل صغنن .
نور : انا راجل .
بسام " يضحك " : طيب عيب يا قلب أخوك لما تقول الكلام العب.يط ده ، عارف يا نور لولا انك ابن خالتي كنت روحت قولت للبنات وضحكتهم عليك .
نور : لا اوعي تقولهم يا بسام .
بسام : طيب يلا يا قلب اخوك نطلعلهم فوق عند البلياردو .
نور : يلا وامري لله ، بس مش عايزين نتأخر النهاردة .
بسام : حاضر يا حب ، هاتلي علبة مارلبورو بقي قبل ما تطلع علشان الفلوس اللي معايا خلصت .
نور : ما انت عارف انا مش بشتري سجاير .
بسام : ليه يا حبيبي ؟ خايف ايدك توسخ ؟؟
نور : مش متعود .
بسام " يضحك " : ياريتك يا خالتي كنتي خلفتي بنت احسن .
نور : بطل يا بسام هزعل منك بجد .
بسام : طيب خلاص متزعلش ، بس انا عايزك تسترجل كده شوية علشان البنات تحبك والشباب يعملولك حساب .
نور : والبنات مش هتحبني الا لما اشرب سجاير ؟!!
بسام : هو انت شايف السجاير حاجة كبيرة قوي ؟؟
نور : ايوه ، اومال صغيرة ؟؟
بسام : يا نور السجاير دي اقل حاجة ، اومال لو شوفت الحاجات التانية !!
نور : حاجات تانية زي ايه ؟؟
بسام : لا لا متشغلش بالك ، المهم دلوقتي هات ٢٠٠ جنية من معاك .
نور : خد بس اعمل حسابك دي اخر فلوس معايا ، يعني ترجعهالي بكره الصبح .
بسام : حاضر متخافش يا حبيب اخوك ، بكره الصبح هرجعهملك .
نور : اكيد ؟؟
بسام : مالك خايف ع الفلوس كده ليه ياض ؟ ده انت معاك بنك خالتي شهد كله يا معلم .
نور : مش هينفع اخد منها فلوس تاني بكره علشان قالتلي مفيش فلوس لأخر الاسبوع .
بسام : متشغلش نفسك بالفلوس يا نور انا بكره هسافر لأبويا اسكندرية اخد منه فلوس .
نور : انت لما بتسافر لابوك بيدلك الفلوس بسهولة كدة ؟؟
بسام : ايوه مادام الموزة بتاعته مش شافتني بيديني الفلوس اللي عايزها .
نور : الموزة بتاعته !!!
بسام : ايوه ، مراته .
نور : عيب يا بسام ، دي مرات ابوك .
بسام : طيب خلينا في المهم ، يلا بقي نطلع للشقط اللي فوق .
******
في قصر سلطان
فوجئت شهد بعودة سلطان الي الفيلا في منتصف اليوم علي غير عادته !!!
شهد : خير يا سلطان ، رجعت بدري ليه ؟
سلطان : انا حاسس اني تعبان قوي النهاردة .
شهد : سلامتك يا حبيبي الف سلامة ، مالك ايه اللي تعبك ؟
سلطان : حاسس بحرقان في صدري من يومين لكن النهاردة مش قادر .
شهد : روحت للدكتور ؟
سلطان : لا لا مش عايز .
شهد : ليه لأ !!! لازم تروح للدكتور ، ولا اقولك انا هتصل بدكتور يجي هنا احسن .
سلطان : لا يا شهد علشان خاطري مش بحب الدكاترة .
شهد : ماشي ، مادام قولت علشان خاطري ، هتتغدا دلوقتي ولا هتستني شوية ؟؟
سلطان : هدخل اخد شاور يمكن ابقي كويس ولما اخرج هقولك هاكل ولا لأ .
شهد : حاضر يا حبيبي
يدخل سلطان الي الحمام ويجلس في البانيو ويبدأ في الاستحمام .
وفجأة تسمع شهد صرخة مدوية !!!
سلطان : شهدددد ، ألحقيني يا شهددددد انا بمووووووت .
"" ياربت تشاركوا في المناقشة حول القصة الساعة ١١
بتوقيت القاهرة ، المناقشة مستمرة لمدة ساعتين ""
يتبع وتفاعل قمر زيكم ياقمراتي بعشرين كومنت ولايك للجديد بسرعه وقولولي توقعاتكم للجاي
الحلقة ١٥
في احدي كبار المستشفيات...
شهد " تبكي " : طمني يا دكتور سلطان ماله ؟
الطبيب : اطمني يا مدام الحمد لله الخطر زال ، هو محتاج يكون تحت رعاية ٢٤ ساعة بعدها ممكن يخرج ، لكن لازم يرتاح علي الاقل اسبوع قبل ما يرجع لنشاطه الطبيعي تاني .
شهد : هو ايه اللي حصله بالظبط يا دكتور ؟
الطبيب : سلطان بيه عنده مشكلة في الشريان التاجي هي اللي سببتله الازمة ، لازم يمشي علي العلاج وهنشوف الحالة ممكن تحتاج جراحة او لأ .
اليوم التالي في الفيلا
شهد : حمد لله ع السلامة يا حبيبي انا كنت همو.ت من الخوف عليك .
سلطان : الله يسلمك يا شهد ، ربنا يخليكي ليا .
شهد : ويخليك يا حبيبي ، سمعت الدكتور قال ايه ؟ لازم ترتاح شوية يا سلطان ، انت بتجهد نفسك في الشغل قوي .
سلطان : لازم اعمل كده ، ماهو لو ابنك كان جنبي في الشغل كان شال الحمل من عليا شوية .
شهد : معلش يا سلطان اصبر عليه شوية ، الولد لسه صغير .
في غرفة نور..
نور : بابا عامل ايه دلوقتي يا ماما ؟
شهد : الحمد لله احسن كتير لكن الدكتور قال لازم يرتاح اسبوع ، و اعمل حسابك يا نور لازم تبدأ تساعد باباك في شغله .
نور : اساعده !!! انا معرفش حاجة في شغل بابا خالص .
شهد : روح معاه الشغل واتعلم .
نور : يا ماما لسه بدري ، لما اتخرج من الجامعة ابقي اساعده .
شهد : وحاول تبطل تأخير بره البيت .
نور : يا ماما انا بكون مع بسام ابن خالتي مش مع حد غريب .
شهد : بردو الموضوع ده بيضايق بابا ياريت تخف شوية من التأخير .
نور : حاضر يا ماما .
تخرج شهد من غرفة نور وتجلس وتتصل بأختها شيماء ....
شهد : شيمو حبيبتي عاملة ايه ؟
شيماء : تمام ، وانتي عاملة ايه و سلطان عامل ايه دلوقتي ؟
شهد : الحمد لله بقي احسن .
شيماء : انا كنت عايزة اجي ازوره بس انتي عارفة هو مش بيطيقني ولا بيطيق منير جوزي .
شهد : كأنك جيتي بالظبط يا شيمو ، المهم انا عايزاكي في موضوع مهم .
شيماء : موضوع ايه يا روحي ؟
شهد : عايزاكي تقولي لبسام يخف شوية من الخروج بره البيت .
شيماء : ليه يا شهد فيه ايه ؟
شهد : بسام ونور ابني علطول بره البيت وده غلط عليهم في السن ده .
شيماء : وانا اعمل ايه ؟!! اذا كان هو ومنير جوزي مش بيطيقوا بعض ولما بيتقابلوا في البيت لازم تحصل بينهم مشاكل .
شهد : حاولي انتي تصلحي بينهم ، كلمي ابنك شوية وجوزك شوية .
شيماء : المشكلة مش في منير ، المشكلة في بسام مش قادر ينسي ان منير جوز امه وبيعامله وحش اوي .
شهد : كلمي باسل يخليه يغير فكرته دي ، هو اخوه الكبير والعاقل واكيد هيكون له تأثير عليه .
شيماء : لااا ، بسام مفيش مخلوق له تأثير عليه .
شهد : يعني هتسيبي ابنك يضيع يا شيماء ؟!!
شيماء : لا لا بسام متربي كويس ومادام دايما مع نور ابنك انا مطمنة عليهم ، هما الاتنين متربين ومش ممكن يعملوا حاجة غلط .
********
جميلة : غراام ... مرمر ... يلا يا حبيبة ماما قومي علشان تروحي جامعتك .
غرام : صباح الخير يا ست الكل .
جميلة : صباح الفل يا قلبي ، يلا علشان تلحقي محاضراتك ، انا هجهز الفطار علشان نفطر مع بعض قبل ما تنزلي .
غرام : حاضر يا ماما .
علي مائدة الافطار
غرام : اظن يا ماما انتي دلوقتي بتعرفي تكتبي وتقرأي كويس ؟
جميلة : بقرأ كويس ، انما الكتابة لسه شوية .
غرام : اسبوعين كمان يا ست الحبايب وهتكتبي حلو ان شاء الله .
جميلة : البركة فيكي يا روحي ، لولا تعبك معايا كان زماني لسه مبعرفش .
غرام : لا يا قلبي انتي اللي ما شاء الله ذكية وبتعلمي بسرعة ، اهم حاجة كل ما تشوفي اي كلام قدامك اقرأي علشان متنسيش اللي اتعلمتيه .
جميلة : حاضر ، انا مش عارفة لزمته ايه تعبك معايا كل ده .
غرام : لزمته يا حبيبتي انك خلاص هتبدأي كورسات الرسم قريب .
جميلة : انا مش عارفة هلاقي وقت لكورسات الرسم دي ازاي !!
غرام : اسمعي كلامي يا ماما ، كلها كام سنة وتبقي صورك في كل المعارض ، وترتاحي بقي من وقفة المحل .
جميلة : مستحيل ابدا ، المحل ده وعمل السندوتشات هو اللي رباكي يا غرام وهيفضل مفتوح لحد ما امو.ت .
غرام : بعيد الشر عنك يا ماما ، انتي زعلتي ولا ايه ؟؟
جميلة : لا يا قلبي عمري ما ازعل منك ابدا ، لكن حبيت اعرفك ان عمري ما هقفل المحل اللي سترنا وربيتك منه ابدا .
غرام : و ده شئ يشرفني طبعا يا ماما ، معلش بقي لازم انزل لأتأخر علي المحاضرات ، باي يا قلبي .
جميلة : مع السلامة يا حبيبتي خلي بالك علي نفسك .
في الجامعة
ينتهي المعيد من الشرح ثم يسأل الطلاب : فيه اي حد عنده سؤال ؟
غرام : ايوه بعد اذنك يا دكتور كان عندي سؤال .
المعيد : تعاليلي المكتب يا انسة غرام علشان انا عارف أسألتك بتحتاج كلام وشرح كتير .
تخرج غرام مع زميلاتها من السيكشن فتسألها زميلتها منار : ايوه يا ستي مين قدك يا غرام هانم عندك محاضرة لوحدك عند دكتور عمار .
غرام : بطلي تريقة يا حبيبتي ، دكتور عمار بيشرحلي في المكتب لأنه بياخد وقت في الشرح ، ومش معقول هياخد الوقت ده كله يكون في السيكشن .
منار " بضحك " : ايوه عارفة عارفة .
غرام : بردو بتتريقي ؟
منار : تنكري ان دكتور عمار مهتم بيكي زيادة ؟؟
غرام : معرفش ، ولو افترضنا انه مهتم زيادة ده لأني بهتم اني أسأل في كل تفصيلة في كل درس .
منار : لا يا غرام ، ده واضح قوي انه معجب بيكي .
غرام : معجب بيا انا ؟!!
منار : ايوه .
غرام : معرفش وعلي العموم انا اللي يهمني الدروس وبس .
منار : يعني انتي مش معجبة به ؟؟
غرام : ايه اللي بتقوليه ده يا بنتي !! لا اطبعا ، احنا جايين نتعلم ولا جايين للكلام الفارغ ده !!!
منار : يا بنتي ده باين في عينيكي ، ده اول ما بيدخل السيكسن عينيكي بتلمع علطول .
غرام : طيب بطلي يا عسل علشان زمانه مستني في مكتبه ومينفعش أتأخر عليه اكتر من كده .
في مكتب عمار
يسمع عمار دقات علي باب مكتبه فيأذن لها بالدخول ...
عمار : اتأخرتي ليه يا غرام ؟
غرام : اسفة يا دكتور .
عمار : ياريت بعد كده متتأخريش عليا كده تاني .
غرام : حاضر يا دكتور .
" وبعد بعض الاسئلة والمناقشات العلمية ينتهي عمار من الشرح لغرام " .
عمار : تعرفي يا غرام انك اجمل واحدة في الدفعة ؟؟
غرام : نعم ؟؟؟؟؟
عمار : قصدي اشطر واحدة في الدفعة .
غرام " تبتسم " : اااه ، ميرسي اوي يا دكتور .
عمار : غرام .
غرام : نعم يا دكتور .
عمار : انتي مرتبطة ؟؟
غرام " بخجل " : لا يا دكتور .
عمار : كويس قوي ، ممتاز .
غرام : مش فاهمة يا دكتور .
عمار : الصراحة مش هخبي اكتر من كده ، انا معجب بيكي جدا يا غرام .
غرام : ايه اللي بتقوله ده يا دكتور ، بعد اذنك انا لازم امشي .
عمار : طيب استني .
غرام : لا لا معلش لازم امشي .
عادت غرام الي المنزل تساورها مشاعر مختلطة بين الفرح والدهشة والحيرة !!
تلاحظ جميلة تغير ما علي ابنتها غرام فتسألها : حبيبة قلب ماما سرحانة في ايه ؟؟
غرام : مفيش يا ماما .
جميلة : كل ده ومفيش حاجة !!! هتخبي علي ماما يا غرام ؟؟
غرام " تضحك " : مفيش حاجة مهمة تستاهل تشغلي نفسك .
جميلة : يعني مش عايزة تقولي لماما ؟ ولا فكرة ان مامتك جاهلة ومش هتفهمك ؟!
غرام : العفو يا ماما مش قصدي .
جميلة : مش هغصب عليكي ، لما تحسي انك عايزة تحكي لماما هسمعك وهفهمك كويس يا قلب ماما .
غرام : حاضر يا حبيبي اول ما تكون فيه حاجة تستاهل احكيلك عليها هتلاقيني انا اللي بقولك يا ست الكل .
في اليوم التالي..في الجامعة
بمجرد دخول دكتور عمار السيكشن تبحث عيونه عن غرام بين الطلاب حتي تقع عينيه عليها اثناء دخولها السيكشن .
يبتسم عمار وتظل عينيه شبه ثابتتين علي غرام طوال المحاضرة ...