
رواية حب المراهقه 2
الفصل الواحد والعشرون 21 ج2
بقلم نور ربيع
لا اله الا الله ♥️
في منزل كريم
ساره: كريم. احنا هنمشي دلوقتي علشان نجيب الفساتين و البدل يلا. قوم اجهز ع ما انا البس
كريم: ماشي يا قمر
ساره: كريم صح انتوا هتقعدو اسبوع واحد هنا بعد الفرح انت و ليلي حياة هتعمل فيها اي
كريم: هتجي معايا و انقل ليها ورق المدرسه كل حاجه هناك
ساره بحزن: ي كريم والله كده تجنن بجد مش عاوزه تمشي و تسيب نور
كريم بتنهيد: انا هحاول معاها باتي ي ساره. علشان مش هقدر امشي و اسيبها هنا اكتر من كدا و مش هينفع تفضل كتير مع نور
ساره بهدوء: هحاول معاها بره ي كريم بالله. علشان ترضي تمشي احسن كدا دي هتتعبك والله
كريم قام: هتوافق باذن الله ي ساره. حتى لو اخدتها غصب عنها و زعلت منى هترجع تسامحني
يلا قومي اجهزي
ساره بتنهيد: ان شاءلله حاضر هقوم. اهو
_____________________________
في منزل السيوفي. تحديدأ في غرفه وليد. ونور
نور بحيرة: حبيبي اجيب اي انهارده
وليد: هاتي فستان يا حوريتي ليه حيرانه كدا
نور بزهق: مانا مش عارفه اجيب ايه
وليد بحب: بصي يا حبيبي لما تروحي المول. صوري ليا كل موديلات الفساتين الجديده. و ابعتي وانا اختار ليكي
نور حطت ايديها الاتنين حوالينا. كتفه بحب: تصدق فكره حلوه برضو يا حبيبي
وليد غمز بغرور: طول عمري ي قمر كدا مفيش جديد في الموضوع بجيب الافكار الحلوه
نور باست خده بخجل وحب: طبعاً يعمري.. و ضحكت بابتسامة حب
_____________________________
البنات والشباب راحو على المول يشترو الفساتين والبدل كانو في الوقت ده موجودين فيه
ساره بحيرة: يا بنات مش عارفه اختار ايه دلوقتي
في الوقت ده احمد
احمد بابتسامة: تسمحيلي انا اللي اختارلك على ذوقي
ساره بابتسامه خجل: احم طبعاً
نور بضحك: ياريت احسن دي حيرت فينا والله من بدري هي وليلى
شهد بضحك بقت تنادي على
كريم: ابو حياة ياريت تجي انت كمان اختار لعروستك احسن احنا زهقنا من البنات دي
ليلي بغيظ: اخس عليكي
حياة شدت ايد نور: ماما ماما تعالي اختاريلي يلا انا ورهف
رهف: يلا ماما بقا يلا تعالي
نور بابتسامة: حاضر حاضر اهدو
كريم جاه عليهم.
كريم بابتسامة: خير
شهد بضحك: اختار العروستك عشان احنا مش فاضيين احنا بنختار لينا ولعيالنا
كريم ضحك بابتسامة: ماشي يا ام عمر
البنات والشباب بقى يختارو على ذوق بعض كلهم بسعاده جواهم
احمد اختار فستان ل ساره على ذوقه
احمد بحب: اي رايك
ساره اخدت منه الفستان باعجاب وحب : جميل جدا ذوقك حلو على فكره
احمد ابتسم بحب: يعني عجبك؟
ساره بابتسامة حب: اه شكرا
احمد بحب: العفو روحي يلا قيسي
ساره خجلت منه: حاضر. راحت علشان تلبسه. و تشوفه عليها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند كريم و ليلي
ليلي بخجل: احم ابو حياة..!!!
كريم باستغراب: نعم؟
ليلي:انا انا هستقيل ان شاءلله زي ما انت عايز
كريم ابتسم. قائلا بهدوء: ع اد م انا فرحان منك دلوقتي. علشان سمعتي الكلام ع اد م انا زعلت منك ي ليلي
ليلي بحزن وعدم فاهم: زعلت منى انا؟ طيب ليه طيب عملت ايه.؟
كريم: في واحده تقول ل اللي هيبقي جوزها ي ابو فلان
ليلي باحراج: لا
كريم: اومال بتنادي عليا. ليه يا ابو حياة بقا دا. انا هكتب كتابي عليكي اليله
ليلي بابتسامة حب: اسفه من انهارده هقولك بأسمك والله
كريم بابتسامة: هتقولي اي بقا.؟
ليلي بتوتر وخجل: ك ك كريم كريم
كريم ضحك بابتسامة: اي مالك ليه التوتر ده كله
ليلي ضحكت بــ رقه بخجل
كريم عيونه جت. ع فستان بص لي باعجاب.. راح اخدو ادها ل ليلي بابتسامة. قال: شوفي ده كدا ي جميل
ليلي اخدته منه بقت تبص عليه و تشوفه عليها باعجاب قالت:واو جميل جداً ده
كريم بحب: طيب يلا ادخلي قيسي شوفي عليكي
ليلي: حاضر.. جت تمشي
كريم بسرعه! لحظه ي ليلي.!
ليلي وقفت: نعم
كريم بابتسامة: هتلبسي النقاب باذن الله اليله ع كدا
ليلي بحب: حاضر
كريم بابتسامة حب: حضرلك الخير
_____________________________
نور كانت واقفه تصور الفساتين ل وليد زي ما قال ليها. و كان بيختار ليها
نور بغيظ جواها: مش لو كنت جيت كان احسن بس عندك الشغل اهم ي غالي.. بعتت لي فستان جميل عجبها.
نور جواها بابتسامة: هشوف كدا راي وليد في الفستان القمر ده عجبني هشوف يعجبه هو كمان ولا اي كدا...؟
راحت بعتت لي قالت: اي رايك يا حبيبي في الفستان ده حلو ولا..؟
حياة اختارت فستان ليها هي. و رهف ع زوق نور. و اخدو البدل ل الصبيان
وليد رد بــ رضا عن الفستان: الفستان بالخمار و النقاب حلوين اوي ي قمري
نور ردت بسرعه بفرحه: بجد حلوين عجبك يا حبيبي
رد عليها بابتسامة حب: اه ي نوري عجبني حلو.
نور بتفكير وحب: انا هاخد ليك بدله ع ذوقي بقا انا.. اشترو البنات الفساتين و البدل و جابو هدوم ل الباقيين و فستان لكل منهم و دريسات. بعدها راحو ع البيت بفرحه و سعاده
-----------------------------------------------
في المساء
معاد كتب الكتاب الكل كان متجمع في القاعه بفرحه جواهم و سعاده ليهم
مامت ليلي بسعادة جواها: مبارك ي ام احمد
اميره بابتسامة حب: الله يبارك فيكي ي ام عروستنا
عبدالله بابتسامة: مبارك يا جماعه ربنا يتمم ليكم على خير يا رب
محمد بابتسامة: الله يبارك فيك يا ابو اسلام عقبال اسلام وعمر يا رب لما تشوفهم عرسان كده يا رب
عبدالله بابتسامة: يارب. تسلم يا خويا
هاني بابتسامة: مبارك ربنا يتمم الفرحه على خير يا رب
محمد بابتسامة: يبارك فيك يا غالي عقبال اولادك
امينه حضنت اميره بابتسامة: مبارك يا ام احمد ربنا يتمم ليكم على خير يا رب وتشوفي اولاد احمد قريب يا رب
اميره في لحظه دي افتكرت منال في عز تعبها ومرضها لما كانت بتتالم لوحدها لما اخدت منها هاني وبقت لوحدها هي وبنتها. تمسكت اعصابها وبدلتها الحضن بتنهيد
امينه بحزن وندم وهمس: سامحيني يا اميره. نور مسامحاني انا عارفه ان انا اخدت من امها ابوها بس ندمانه والله العظيم سامحيني
اميره قالت بتصنع رغم الغضب اللي جواها انها: الله يبارك فيك يا حبيبتي عقبال ابراهيم ورهف
امينه ابتسمت بحزن شديد. من رد فعلها
_____________________________
فى غرفه البنات. كانو بيجهزو في الوقت ده
(فستان ليلى اللي اختارو كريم على ذوقه كان فستان لونه وردي فاتح والخمار فرنساوي نفس اللون والنقاب. كانت جميله جدا جدا حرفيا
فستان ساره اللي اختارو احمد ايضا ليها لونه زهري فاتح وعليه خمار فرنساوي نفس اللون الزهري الفاتح والنقاب وعلى النقاب تاج بالورد وكانت جميله جدا حرفيا هي ايضا
نور طبعا لبست الفستان اللي وليد اختارو ليها. الفستان كان فستان سوري لونه نبيتي علي خمار فرنساوي ونقاب نفس اللون وعليه تاج ابيض ع نقاب
شهد اختارت فستان ليها عباره عن فستان لونه فضي لامع شيك جدا وعليه خمار نفس اللون. لفه سواريه)
ليلي بسعادة عارمه: هموت من الفرحه ي بنات بجد
ساره بفرحه وتوتر: وانا على قد ما انا مبسوطه ع اد م انا هموت من التوتر جدا والله العظيم
شهد بابتسامة فرحه: يا حبيبتي ليه كل ده اهدي حد نفس كده بلاش توتر ولا خوف بقا
نور حضنت ساره و ليلي بابتسامة سعاده ليهم: ما تعرفوش انا قد ايه مبسوطه ليكم يا حبايب قلبي ربنا يتمم ليكم علي خير يارب. و يسعدكم في حياتكم الجايه ويرزقكم بالذريات الصالحات. يارب
ساره حضنتها بحب: يارب ربنا يديمك ليا ي جميلتي تسلميلي ي قمري
ليلي حضنتها جامد بحب: تسلميلي يروح قلبي انتي و يديمك ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروح قلبي. يارب
نور بابتسامة وحب: سلمك الله من كل شر وسوء يا حوريات يارب. بلاش خوف ولا قلق علشان بس. اول مره بعدها هتتعودو عليهم. والله باذن الله
شهد حضنتهم هي ايضا حبيبتي اسامه سعاده وحب ليهم
___________________________
احمد لبس بدله عبارة عن قميص ابيض و بنطلون لون رصاصي
كريم لبس بدله كلاسيك. قميص ابيض الجاكيت بتاعها كحلي والبنطلون كحلي نفس اللون
نور اختارت. ل وليد بدله عبارة عن بيج ماشيه مع بشرته الصافيه بالبياض و شعره البني الطويل. وعليه قميص لونه لبني فاتح
الكل بقى متجمع علشان يروح القاعه بعروسته.
حياة بفرحه: بابي اي رايك.. حطيت ايدها في وسطها بابتسامه سعاده جواها.. كريم بص ليها بذهول
كريم بذهول وعصبيه: اي دا يا حياة.؟؟
حياة كان فستان بتاعها عباره عن فستان سواريه قصير. لونه بينك منفوش من تحت وفوق كله شغل القماش بتاعه شفاف كله من اول فوق. وفارده شعرها الاصفر الاشقر الطويل وكانت جميله جدا بالبياض بتاعها
و فستان رهف كان فستان سواريه لونه احمر قصير من فوق شفاف هو ايضا كانت فارده شعرها الاسود غامق اسود الجميل نازل على ضهرها لورا وحاطه توكا حمراء على جنب في شعرها
احمد ضحك جامد: دا مش بنتك بس دا رهف كمان
وليد بترف عينه: مين اللي اختار ليكم الفساتين دي
رهف بابتسامة طفوليه: مرات خالو سوسو
كريم بعصبيه منها: ساعه فرحك انت و نور ي جدع. حطت ل بنتي ميك اب وهي صغيره وسكت و دلوقتي في فرحي مختاره ليها.و بنت حماك فساتين مسخره. الحمد لله انها ربنا ما ادهاش بنات. كانت طلعتهم ذريه صالحه بجد
وليد ضحك جامد: معلش ي ابو حياة بلاش تعصب نفسك هي كدا
احمد بضحك: معلش ما تتعصبش في يوم زي ده يا غالي. واتنكد على روحك
حياة: بابي انت زعلان منى؟
كريم بعصبيه: غيري روحي البسي حاجه عدله
عبدالله بضحك: ولا حول ولا قوه الا بالله. معلش ي ابو حياة ما تعصبش نفسك الله يسامحها شهد. بنتي
امال بضحكه: حياة صغيره هي و رهف ي ابو حياة والله
هاني ضحك بغيظ: بقا دا فستان يتلبس ي رهف
حياة بخوف وحزن: انا اسفه ي بابا هي اخر مره مش هلبس تاني زيو والله سامحني بالله
سميره بابتسامة: كريم بلاش تزعلها ولا تنكد على نفسك في يوم زي ده
كريم بــ رضا: عارفه لولا اننا متاخرين بس. ع القاعه مكنتش خليتك تمشي كده
حياة بحزن بابتسامة نفس الوقت:مش. تزعل منى بابي. اخر مره والله
احمد ابتسامه: انت ليه منكد على نفسك و عليها ي عم ما خلاص انت هتخليها تعيط كدا
وليد: قلبك ابيض ي غالي
كريم ابتسم ليها بحب. حياة راحت حضنته بابتسامة
_____________________________
بعد وقت في القاعه الكل كان متجمع والماذون وكلهم كانو في فرحه وسعاده العائله والضيوف ليهم
الماذون قائل ل كريم وليلى: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
مامت ليلي بدموع فرحه ل ابنتها:مبارك ي نور عيني
كريم بابتسامة فرحه لي: مبارك ي كيمو
نور بابتسامة سعاده: مبارك ي روح قلبي
كريم حضن ليلي بابتسامة وحب
كريم بحب: مبارك علينا ي قمري
ليلي حضنته جامد بسعادة وغير صدق جواها قالت بحب: الله يبارك فيك يا حبيبي. بخجل شديد وحب: بحبك
كريم طلعها من حضنه بابتسامة وحب ليها باس راسها.
ليلي فضلت مستنيه انه يقولها بحبك لكنها ما سمعتش منه الكلمه دي
كريم لبس ل ليلي. الدبله و ليلى لبسته الدبله بتاعته هو ابضأ بابتسامة فرحه وحب
الكل بارك ليهم وحضنوهم بفرحه كبيره جواهم ليهم
بعد شويه.
المأذون قال ل احمد و ساره: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
اميره بفرحه وحب ليها: مبارك يا عروستنا
سميره بفرحه: مبارك ي نور عيني
احمد حضن ساره جامد بحب. بقا يلف بيها بسعادة. في قلبه بيها وحب
احمد بسعادة بحب: مبارك علينا ي اميرتي بحبك ي قمر
ساره بخجل وحب: الله يبارك فيك وانا كمان بحبك كتيييير ااوي❤
احمد بحب: حبيبت قلبي
كريم بابتسامة سعاده: مبارك ي ساره روح قلبي. مبارك ي احمد
ساره طلعت من حضن احمد راحت حضنت كريم بابتسامة وسعاده جواها
ساره بابتسامة فرحه: الله يبارك فيك يا حبيبي
كريم حضنها جامد ايضأ
احمد قرب اخد ساره من حضن كريم بغيرة جواه شديدة
احمد بغيرة وعكس اللي جواه: لا خلاص من انهارده مفيش احضان يا قمر الحضن ده ليا لوحدي انا بس
ساره خجلت جامد و ابتسمت بحب لي جواها
احمد لبس الدبله ل ساره بحب و ساره لبسته الدبله بتاعته
اميره حضنت ساره بابتسامة بقت بركت. ليها و الكل بارك ليهم فرحه ليهم
شهد بضحك و فرحه: يلا يا بنات شدو حيلكم. كدا انتي و هي عاوزين نتصور و نفرح شويه
مامت ليلي بضحك: اه يلا انتي وهي و هي
وليد مسك ايد نور بحب و بقا يصور هما الاتنين و البنات بقا تصور
ام امال بابتسامة: ربنا يتمم بخير يارب و و دائما نتجمع في الحلوه
عبدالله بابتسامة: يارب ي امي
ابراهيم جاب الكاميرا بتاعت احمد من العربيه بتاعته
احمد بابتسامة: يلا نتصور كلنا سوا
كل واحد واقف هو و اسرته جنب بعض
و احمد اخد صور ليهم كلهم سوا وهو مسك ايد ساره بحب ليها. كل العائله كانو مبسوطين من جواهم
كل واحد من الرجال و الشباب معاهم الاسره بتاعته. بفرحه...