رواية حقى أكون أب الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء فتحى


رواية حقى أكون أب

الفصل الثالث 3

بقلم نجلاء فتحى 


فى صباح جديد على أبطالنا  أستيقظ  أسلام مفزوع من السرير  ،،أشاعة الشمس  تنور الغرفة  ،نظر بجوارة لم يجد زوجتة خرج من غرفتة ينادى عليها فى أنحاء الشقة ،،،كتم غضبة حين سمع الخادمة تقول آن الدكتورة سافرت ،،،، جلس على كرسى فى الصالة بضيق


الخادمة بمكر ممذوج بدلع/ أعملك قهوة يا سيدى 

نظر  هو ليها  بتمعن 


الخادمة بدلع / طب أجهز الفطار يا دكتور ،،،،ملكش نفس صح ،،تحب أعملك أى حاجة على مزاجك أنا تحت أمرك ويبقا سر بينا يا دكتور مستعدة أبسطك


إسلام/مش فاهم تقصدى أي!!!!!


الخادمة جلست على رجلة بجراءة/ أعمل كدة وأى حاجة تبسطك وكدة أفهم بقا ،،، ثم ضحكت ضحكة خليعة،،،،

أبعدها برفق من على رجلة وأعتدل فى وقفتة  وقال بأسلوب تحذير /بهدوء لمى حاجتك وبرا البيت  وحسابك أنتى خدية من يومين بتاع الشهر برا بيتى 


الخادمة/ أبوس إيدك غلطة سامحنى 


إسلام/ كنت شاكك فيكى من الأول وبقول مش تقصد بعد قلة أدبك برا بيتى ولا تحبى أطلب البوليس 


الخادمة بغل/ يبقا صحيح الكلام إللى قالتة عنك مراتك بقا


إسلام بترقب/كلام أي!!!!


الخادمة/ أنت  معيوب يا دكتور نااااقص ملكش فى الحريم ،،،لو ليك كنت قربت منى 


كعور هو إيدة بجوارة بغل/ علشان حافظت على شرفك فى بيتى أبقا مليش فى الحريم ، ،،لا يمكن أعمل حاجة تغضب ربنا عارفة لية علشان بصلى ،،،،وبين إيدى أرواح مرضى فى العمليات وبقول دايما يارب،،،،، وهنا أعطى ليها تحذير أخير ودخل غرفتة لم يخرج منها غير لما سمع أغلاق باب الشقة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

         

             (فى فيلا والد إسلام)


ناجية / مالك 


إسلام/ ضغط شغل


ناجية/ متأكد ،،،لا عينك فضحاك ،،،مراتك متخانق معاها


إسلام/ لا 


ناجية بسخرية/ مجتش لية،،، وراها الوزارة 


إسلام  تنهد  ووضع رأسة على فخذ أمة / تعبان أوووى يا حجة محدش حاسس بيا 


ناجية بلهفة / ياضنايا يا أبنى  علشان موضوع الخلفة ،أرادة ربنا ،،جايز لو خلفت صبى تتمنى موتة من أفعالة ولا كان بية مرض أو إعاقة أصبر على هدية ربك يراضيك ،،،،،ربك كريم مفيش أحن منة عليك 


بهنساوى/ حاول تكشف تانى 


إسلام بيأس/ كشفت فى أول جوازى،،،عملت كافة التحاليل النتيجة محسومة ،،،،،،، مفيش أمل يبقا لما كبرت أخلف ،


ناجية بحدة/ مراتك فين 


أسلام/ سافرت القاهرة فى مؤتمر تقعد ٣ ليالى


ناجية بضيق/ مكنش ليك الجوازة دى متزعلش منى مش بطيق مراتك 


بهنساوى  بحدة/ ناجية وبعدين أبنك مهموم جاى عندنا يستريح ،،،هو أختار مراتة بمزاجة هو حر 


ناجية بأنفعال/ مغلطتش فى حاجة ،يا حاج ،،مرفت مش شايفة طلبات أبنك


بهنساوى/ ومين قالك كدة


ناجية/ أهو باين على شكلة عارفة أبنى  شايل هم جبال


إسلام/ لو سمحتى يا حاجة عاملى مرفت حلو كفاية شايلة أبنك العاجز العقيم وراضية تعيش معاة 


ناجية شدتة لحضنها/ قطع لسان إللى يقول على أبن بطنى كدة ،،،الخلفة رزق ذى الصحة والمال وغيرة،،،أية رأيك تتجوز 


أبتعد هو من حضنها/ علشان مش بطيقى مرفت تقومى تجوزينى صدقينى مرفت بحبها وليها معَزَة  عندى عامليها حلو وبعدين مين تقبل بواحد زى كبير وعاجز 


ناجية  بأنفعال/ طول ما أنت عامل نفسك كدة مراتك تسوق فيها أنت راجل والراجل مش يعيبة شئ دة إللى تربينا علية ،،،،،،،وبالنسبة لمعملتى لمراتك مش بطيقها من أول يوم شفتها فى بيت أبوها مع أول زيارة قلبى مقفول منها 


بهنساوى/ ناجية لمى الدور أبنك مش ناقص 


ناجية / على طول كتمنى كدة أقولك داخلة أشوف الغذا 


بهنساوى/ يكون أحسن برضو، ،،،،، متزعلش من أمك هى غلبانة على نيتها عايزاك  أحسن واحد بصراحة مراتك زودتها أوى 


إسلام بألم نفسى/ تعبت يا حاج نفسى مكسورة أدامها


بهنساوى/ أطلع ريح فى أوضتك وبعد الغدا أخدك  المعرض ولينا كلام تانى ،،راجل لراجل  


هز دكتورنا الحزين رأسة بأيجاب 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 


______

وبعد عدة أيام ريح فيها دكتورنا أعصابة فهذا طبعة عند غياب زوجتة يذهب لبيت والدة يشم نفسة يحب جو الدفآ والحنان  يخلص شغلة وجرى على هذا الحنان الأن رجع لجو الصحراء ،،يرجع لحياة العاذب فى وجود زوجتة[[ أتمنى المعنى قد وصل لحضرتكم🤭]]

___________

           

           [[فى مكان أخر ]]


شقة لا بأس بيها فى منطقة لا بأس بيها  تتوسل فتاة لأبيها آن يأخذ العلاج  


الفتاة بتوتر / معايا فلوس 


الأب/ جبتى الفلوس منين يا أميرة يا بنتى ريحى قلبى 


آميرة/لو أخدتة أقول 


عبد الحميد / عيل صغير، أستلفتى من عمك بهنساوى 


أميرة/ مستحيل أستلف من حد 


عبد الحميد/ كح كح يا بنتى  الكلام تعبنى 


آميرة بخضة/ سلمتك يا بابا سلمتك أنا أنا بعت تليفونى 


عبدالحميد/ لية كدة ،،متعرفيش تعوضية دلوقتى 


أميرة بأبتسامة/ بكرة ربنا يفرجها ويشفيك وتجبلى تليفون أحسن من إللى بعتة 

عبدالحميد بحزن أخذ الدواء وهو مكسوف 

وهنا جريت لباب الشقة وجدت ...


                  الفصل الرابع من هنا 




تعليقات