رواية عشقت ملاكي الفصل السادس والعشرون 26 والاخير بقلم فرح محمد

رواية عشقت ملاكي

الفصل السادس والعشرون 26 والاخير

 بقلم فرح محمد 


 ( الخاتمة )

منهم من هرب ومنهم من كان يشاهد تلك التى على الأرض 

زين ببكاء وخوف 

                       ملاكي فوقي والله هفهمك كل حاجة انا بحبك يا ملاكي فوقي 

والله كنت هقولك كل حاجة في يوم عيد ميلادك بعد يومين

كنت هحضرلك مفاجأة يلا ردي علي متسكتيش يا ملاكي 


أغمضت عينيها تلك الملاك بأستسلام ،،،،وقبل أن تغيب عن الوعي كليا 

                                    بعشقك يا زيني 

واستسلمت للنوم 


زين بصراخ وبكاء 

                       فوقي والله بموت فيكي يلا مشاني فوقي يا ملاكي 


عبد الرحمن: بسرعة يا زين لازم نلحقها نوديها المستشفى

حياة لمن تنادي ،،،،،،فقد يبكي ويضع وجهها داخل حضنه 

صفعة قوية اخذها زين من عبد الرحمن

فوق لنفسك يا زين ،،،،، قوم شيلها نروح  المستشفى قبل ما تموت 

يلا لازم نلحقها


حملها على يديه ويركض يريدها أن تفتح عينيها

وصل عمر بسرعة كبيرة للقصر بعد إتصال محمد له 

رأى زين يحمل تلك الملاك ويبكي يركض 

نزل من السياره بسرعة 

عمر: اركب يا زين انا هسوق 

هز رأسه بإيجاب فهو الآن حالته لا تسمح لأن يتكلم 


اخرج محمد جميع من في القصر ،،،،والشرطة أخذوا جمال للسجن 

والباقي ذهبوا للمستشفى


..............................................................

بعد ساعة ونص 

جالس يهز برجله بقوة لكي لا يبكي أمامهم 

محمد: أهدى يا زين والله هتكون بخير 

رفع رأسه ونظر اليه ،،،، عارف يا محمد أنها هتكون بخير

ومتأكد كمان ،،،،وانا هيني هادي مش متعصب 


رتب عمر على كتفه ك دعم له 


خرجت الدكتورة ذهبوا إليه بسرعة 

زين بهدوء : حالتها كيف يا دكتورة 

الدكتورة : الحمدلله هي بخير بس احنا هننقلها للعناية لحد ما تفوق 

يومين وهتفوق 

زين: عايز اشوفها 

الدكتورة: مش هينفع جرحها لسا بدو وقت وإذا اي حد قرب منها يمكن 

تتلوث يا استاذ 

هز رأسه بإيجاب بهدوء ،،،،، وذهبت الدكتورة 

زين: محدش يرجع القصر انا هروح مشوار وارجع 

وذهب من دون أن يسمع منهم 


......................................................

جلس أمام رئيس الشرطة 

زين: عايز أقابله 

خالد : حاضر يا زين ،،،،، يا عسكري روح مع الباشا ع زنزانة جمال ومحدش يدخل معاه 


جمال بضحك: السنيورة ماتت ولا ايه 

امسكه من لياقة قميصه وبدأ يضرب به بكل غل 

زين: والله هقتلك ،،،، والله لأندمك على كل حاجة ،،،، مش هسيبك يا جمال 

يضرب به بكل غل وحقد ظل ساعة يضرب به 


دخل خالد بسرعة وابعد زين عنه 

خلاص يا زين صرلك ساعة تضرب بيه انت اصلا موته 

زين بعصبية: احسن يستاهل 

خالد: يا عسكري خدوا جمال المستشفى

زين: خالد انا عايز جمال 

خالد: أهدى يا زين والله هعطيك إياه بس سيبوا عليه اشوي 

هز رأسه بهدوء 

زين: انا هروح دلوقتي بشوفك بعدين 

خالد: مع السلامة 


.............................................................

في المستشفى

زين: ملاكي بخير 

عبد الرحمن: ايوااا بخير يا زين بس احنا لازم نتكلم 

زين بتنهيدة: بعدين يا عمي 

سماح: الف سلامه عليها يا ابني  هي تفوق من هنا واحنا نعملك اكبر فرح 

ابتسم بهدوء : إنشاءالله يا مرات عمي 

عمر : الف سلامه عليها يا زين 

زين: الله يسلمك ،،،،، وانا بس ملاكي تبقى بخير هنروح نطلب ايد سالي 

عمر بأبتسامة حزن متهتمش يا زين المهم الصغيرة 


الكل ذهب للقصر وزين بقي بالمستشفى أخذ غرفة ونام بها 

مر يومين وتلك الملاك نائمة وهو يراها فقد خمس دقائق لكي لا يأذيها 

فتح عينيه بفزع أحد يضرب كتفه بسرعة 

من الذي يريده أن يفتح عينيه في الثانية عشر ليلا 

رأى الممرضة تحرك كتفه بسرعة 

زين بخوف: هو في ايه 

الممرضة: يا استاذ البنت صحيت بتصرخ بأسمك وبتعيط 

مش عارفين نهديها 

لم يسمع باقي كلامها خرج يركض لها فتح الباب رأها تصرخ والدكتورة 

تحاول أن تغرز بيدها تلك الحقنة التي تخاف منها 


دفش تلك الطبيبة بسرعة وحضنها وهي تبكي بحضنه 

زين بعصبية: اطلعوا برا يلا 

زين: اهدي يا ملاكي انا خرجتهم محدش هيأذيكي 

ظلت بداخل أحضانه ورفعت رأسها والدموع تملئ وجنتيها 

ملك: كنت فين 

زين: والله معك يا قلبي بس اهدي 

ملك بدموع : جعانة

زين: عيوني يا ملاكي انا هروح اجيبلك اكل وجاي 

مسكت يده بسرعة وخوف ودموع 

      لا والله ما تروح انا خايفة يا زيني متروحش وحياتي عندك 

زين: خايفة من ايه يا ملاكي انا معك ااهو 

ملك: لا وحياتك ببلاش يرجع يقتلني يا زين 

زين: طب خلص اهدي مش هروح بس اهدي 

هزت رأسها بهدوء وهي حاضنته بشدة 

زين: طب بس خليني ابعت حد من الحراس 

زادت من احتضانه له 

ملك: لا مش عايزة انا مش جعانة بس متبعدش عني 

زين بهدوء: ملاكي انا معك متخافيش يا قلبي 

والله مش هيحصلك حاجة انا هيني قدامك على الباب 

مش هبعد من عيونك هزت رأسها بأستسلام له


خرج  وبعد وقت دخل ومعه بعض الطعام الذي تحبه 

جلس بجانبها وبدأ يطعمها بيده 

زين: براحة يا ملاكي الاكل مش هيهرب والله

ملك: جعانة يا زين انتا هتسممني اللقمة 

زين: بعيد الشر عن قلبك يا ملاكي يلا كلي طيب 


بعد وقت


ملك: الحمدلله أنا عايزة انام 

          اخذها بداخل أحضانه يحضنها بشوق كبير وقبل وجنتيها 

نامي يا ملاكي 


ملك بتوتر : طب هنام بس ابعد 

زين: ابعد فين مراتي وحضنها في حاجة 

ابتعدت عنه 

انتا مش هتفهمني انا صرت مراتك ازاي 

زين: هفهمك كل حاجة يا ملاكي بس ل نرجع القصر ماشي يا حبيبتي 

هزت رأسها بهدوء وأخذها بداخل أحضانه ل ينام 


في الصباح

فتح عينيه رأها داخل أحضانه قبل وجنتيها  بحب كبير 

بدأ يلعب بشعرها ويشم رائحته 


فتحت عينيها وجدته أمامها 

زين: صباح الخير على ملاكي الحلووو يا ناااس 

ملك: صباح الخير

أمسك بيدها وقبلها بحب كبير 

قوليلي يا ملاكي انتي في حاجة وجعاكي 

ملك: لا مفيش يا زيني 

زين: انتي المفروض تبقى بالمستشفى اسبوع على الأقل بس انا هرجعك القصر 

كانوا العيلة كلها هيجوا بس قلتلهم انو خلاص احنا هنيجي 

هزت رأسها بهدوء

ملك: احكيلي يا زين انتا تجوزتني امتا 

زين: هقولك يا ملاكي

من اول ما صار عمرك 14

ملك بصدمة : ازااي 

زين : اسمعيني للأخر

كان مش هينفع اني ابقى متل ما انا لأنو حرام يا ملاكي 

انا مين لأحضنك ،،،،، بس خلص والله مقدرتش اني ابعدك عني يا ملاكي 

اتعلقت فيكي والله شفتك بنتي وحبيبتي وعمري مكانش سهل اني اسيبك 

تبعدي عن حضني ،،،،، انتي كنتي متل ظلي يا ملاكي ،،،،والله مقدرتش 

أعطيتك ورق ل توقعي عليه وانتي ما قرأتيه للورق لأنك بتوثقي فيني 

وقعتي وبعتت  الورق للمحكمة وصرنا زوجين رسمي يا ملاكي 


وأنا والله كنت هقولك اني بدمنك يا ملاكي كنت مستني عيد ميلادك 

ل اعترفلك بكل مشاعري ،،،،، وقفلت عليكي باب الغرفة مشان متنأذيش 

كان فيني ابعدك بس بقدرش ع بعدك والله ،،،، حتى المأذون صاحبي يا ملاكي

والناس يلي كانت بالقصر اكترهم شرطة والله  يا ملاكي كان كله خطة 

وأنا مكنتش عايز اقولك حاجة لأني مش حابب اخليكي تفكري بالمواضيع 

هاي 


ملك : طب انا شو دخلني بخاله قال انو انا السبب 

زين: خاله كان عايز يخطفك ل يهدم كلشي بنيته 

بس انا انقذتك منهم ووائل دخل السجن 

كادت أن تتحدث 

زين : بس يا ملاكي بكفي بظن حكيت كلشي عايزة تعرفيه 

انا هطلع برة وانتي جهزي نفسك ل نرجع القصر 


بعد وقت 

وصلوا القصر ،،،، ودخلوا  

ذهب عبد الرحمن بسرعه يريد أن يحضنها 

وقف زين أمامها وحضن عبد الرحمن 

الله يسلمك يا عمي ملاكي بخير 

هي هتدايق من الاحضان ،،،،،، الجميع كتم ضحكته 

اتت سماح ل تسلم عليها مدت يدها وزين سلم على سماح 

سامحيني يا مرات عمي بس هتتعب إذا تحركت يلا انا هاخدها على 

الغرفة ترتاح 


ملك : لا أنا عايزة اقعد هنا معهم ،،،،،،،تجاهل كلامها وحملها وصعد بها 

وضعها على الفراش قبل جبينها 

نامي يا ملاكي انتي تعبانة 

أغمضت عينيها بطاعة ،،،،،،، تأكد انها نامت ونزل للأسفل 

زين: السلام عليكم

الكل : وعليكم السلام


زين: عمر جهز نفسك بعد اسبوع هنروح نطلب ايد سالي 

والاسبوع الي بعده هتتجوز 

وأنا هتجوز وراك الاسبوع الي بعده 

عمر بسعاده: بتقول جد 

زين: والله يا عمر انتا بس جهز نفسك إنا كلمت عم مصطفى 

عمر بفرحة: ربنا يسعدك يا زيزو باااي انا رايح الشركة 

محمد: هو مفيش حاجة ل محمد 

زين: ليه عايز تتجوز 

نظرت له مسك نظرة مخيفة 

محمد بأصطناع الخوف : مش قصدي الي بالك والله انتي فهمتي غلط 

لا يا زين انتا اهبل انا عايز اسافر انا ومراتي لوحدنا 

زين: هو انتا مشبعتش سفر 

محمد: هو انتا عندك مانع 

زين : لا معنديش هتسافروا بيوم فرح عمر بعد الفرح مباشرة وانا رح اهتم بالشركة وبس ترجعوا توقفوا محلي 

محمد: والله انك عسل

يمااا الولاد هيبقوا معك انتي وأبوي

سماح: بعيوني يا ابني 

زين : طب يلا تصبحوا على خير ،،،،، من بكرا هنجهز للفرح 

عبد الرحمن: تلاقي الخير يا ابني 


تسريع الأحداث

مر الاسبوع بأهتمام زين ل ملاكه وفرحة عمر

واليوم هو اليوم الذي ينتظره عمر بفارغ الصبر 

               في المساء 

كان جاهز اول واحد من فرحته ينتظر الباقي ل ينزلوا بفارغ الصبر 

في غرفة زين 

زين: لا يا ملاكي 

ملك بعصبية : ااه يا زين انا هروح يعني هروح مليش دعوة عايزة اروح 

زين بهدوء: ملاكي انتي لسا تعبانه وممنوع الحركة كتير لألك 

ملك: يا زين انا والله زي القردة ،،،،، انا عايزة اروح 

زين: لا 

ملك بدموع: روح يا زين وخليني محبوسة إنشاءالله ترجع تلاقيني ميتة 

مسك يدها بعصبية 

                         وانتي من امتا يا ملاكي تدعي على نفسك 

ملك بدموع: مهو كلشي،،،،، لا لا لا 

انا نفسي اروح يا زين  والله نفسي اروح 

زين : ماشي يا ملاكي روحي البسي 

ملك بفرحة : بجد 

زين : اسمعي للأخر إذا عايزة تيجي تعالي بس انا مش هكلمك يا ملك 

نهائي 

اختفت تلك الابتسامة

                            روح يا زين 

زين: متزعليش يا ملاكي

ملك: مش زعلانة روح 

قبل جبينها وذهب 


محمد: كل هاد يا زين باشا متأحر اوي

زين: اعملك ايه كنت بكلم ملاكي انها مش لازم تروح 

سماح: ليه يا ابني 

زين بأبتسامة: بغار عليها يا حجة 

عمر: يعيني على الحب بس يلا ربنا يخليك خلينا نروح 

.......................................

في منزل مصطفى 

ذهبوا واتفقوا على كل شئ والفرح بعد اسبوع 

وعمر اعتذر ل سالي وهي سامحته 


(هذا هو الحب دائما نسامح من يخطئ)


.........................................

انتهى الاسبوع بسرعة وفرحة عمر وسالي 

واليوم يوم الفرح 

دخل عمر للقاعة وهو يمسك يدها ومبتسم ذهبوا وجلسوا 

بدأ الكل يبارك لهم ،،،،، وبدأو زين ومحمد يرخموا عليه وصحابوا كملوا 

وبدأو الرجال يرقصون مع عمر 

وكانت تلك الملاك تنظر فقد ل زينها 

البنات ما رقصوا والسبب أنهم محجبات والفرح كان مختلط 

انتهى اليوم بفرحة كبيرة 

في القصر 

سماح: مبروك يا ولادي 

سالي : يبارك فيكي يا ماما

عمر: طب احنا هنروح المطار قبل ما الطيارة تروح علينا 

يلا يا محمد 


........................................

زين : تعملي ايه 

ملك بخضة: حرام عليك يا زين انتا هتموتني 

زين؛ طب تأكلي زي الحرامية ليه 

ملك؛ مهو انتو مش هتتعشوا وانا خجلت اطلب بصراحة 

وفتحت التلاجة وباكل 

زين: مهو انتي اعدة على الأرض وفاتحة التلاجة قومي يا ملاكي 

العشاء فوق بالغرفة قومي 

................................................

وصلوا ل شاليه كبير 

سالي : واو بجنن

حضنها عمر بفرحة كبيرة ،،،، عجبك يا قلبي

سالي : ايوا

عمر: واخيرا يا قلبي خلص صرتي مراتي 

سالي: تعرف اني اكتر حد مبسوطة 

عمر : مش قدي يا سالي وقبل وجنتيها 

..........................................

بعد اسبوع كان الجميع مشغولين بهذا اليوم فهو اليوم الذي 

ينتظره ذلك العاشق 9 سنين وهذا اليوم 

دخل زين الغرفة 

ملك: زين فين فستان الفرح 

زين: امسكي يا ملاكي روحي البسي وانا رايح 

ل أجهز نفسي 


ملك : يا زين لسا يلي هتعملي الميك اب مجتش 

زين: اهدي يا ملاكي انا كلمتهم هيجوا بعد اشوي 


وبعد وقت 


مسك: يا حبيبتي اهدي مش قلك هيجوا 

ملك: ايوا 

سالي : طب لشو الدموع 

ملك: خايفة محدش يجي ومنظري يبقى وحش من غير ميك اب 

دق باب الغرفة ملك قامت بسرعة 

البنت: اهلا العروس فين 

ملك: انا 

البنت : طب يلا احنا هنجهزك زين بيه باعتنا،،،،روحي البسي الفستان 

مسك: طب يا ملك انتي اجهزي وانا وسالي هنروح ل نجهز 

ملك: ماشي 


.......................................................

مسك بصراخ: يا محمد تعال امسك اياد مش عايز يلبس

محمد: طب بتصرخي ليه

مسك بتعب: مش عارفه بس تعبانة 

محمد بخوف  ذهب وحضنها : طب مالك 

مسك بدموع: مش عارفه يا محمد حاسة راسي هينفجر 

محمد بخوف: طب قوومي نروح ل دكتور 

مسك بدموع : لا مش مستاهلة بس وانتا نازل  خلي الولاد معك 

مش قادرة امسكهم

قبل جبينها حاضر يا عمري خدي مسكن واجهزي وانزلي 

يلا هاخد اسيل 

مسك: لا مش هتقدر تمسكهم كلهم خلص خليها 

محمد: لا هخدها يا قلبي


خرج محمد من الغرفة وهي بدأت ترقص وتغني ،،،،بسبب كذبتها الذي صدقها 

زوجها 


...........................................................................................


سالي : بس أنا عايزه البس الفستان ده

عمر: لا 

سالي: طب ليه مهو حلو 

عمر: وانا مش عاجبني 

سالي بصراخ: طب ليه يا عمر مهو حلو والله

عمر بصراخ أعلى وعصبية : قولتلك مش عاجبني 

روحي البسي اي زفت تاني

 او متنزليش الفرح اصلا ،،،،، خرج وزرع الباب ورائه بقوة 


         جلست على الفراش وبدأت تبكي 

....................................................


زين: كيف طالع 

محمد: والله انك مز ،،،،،ااخ لو اني بنت ل تجوزتك انتا 

نظر له زين بطرف عينه وقرف 

عمر: اهلا يا شباب 

زين: اهلا اتأخرت ليه

عمر: هيني أجيت انتا جاهز لننزل 

زين : ايوا ،،،،،عمي فين 

محمد: عند الصغيرة 

زين: طب يلا ننزل بسرعة قبل يضل معها كتير 


في حديقة القصر واقف ينتظر بها على نار ،،،،، منذ رأها وهو يحلم 

بهذا اليوم ،،،،،، واخيرا سيتحقق 

رأها تنزل وهي متمسكة بيد عبد الرحمن واليد الأخرى حاملة الفستان بيدها 

كانت مثل الاميرات ،،،،،، ابتسم عندما رأها تنزل رأسها خجل 

عبد الرحمن: حطها بعيونك يا زين 

زين: بقلبي كمان يا عمي 

امسك بيدها بشدة وذهبوا للمأذون 


وانتهى بجملة الشهيرة 

(بارك الله عليكما وجمع بينكما في خير)


سمع تلك الجملة وقبل جبينها وحضنها بفرحة كبيرة 

ملك: زين عيب في ناس 

ابتعد عنها بسرعة والابتسامة لا تفارقه


أتى خالد وأصدقاء زين وشركائه وباركوا له 

بعد وقت ليس بطويل 


زين: يلا يا ملاكي لازم نروح ع المطار قبل ما تروح علينا الطيارة 


سلموا على العائلة ومسك بيدها وذهبوا 


في المطار


زين: ملاكي يلا 

ملك: لا خايفة 

زين: ملاكي انتي خايفة وانا معك 

ملك: لا بس خايفة 

زين : متخافيش انا معك والله

ملك: يعني مش هتوقع فينا 

زين : يا قلبي متخافيش ،،،،معقول خايفة وانا معك

ملك: طب يلا تعال بس تتركش أيدي 

زين : حاضر 


بعد وقت وصلوا لقصر صغير حوله حديقة صغيرة 

يوجد بها طاولة ومكان للجلوس 


ملك: اي ده 

زين: بيتنا يا ملاكي 

ملك: ده قول والله

زين: يخربيتك احنا هندخل ولا هنضل واقفين 

ملك بحماس: لا هندخل يا زين يلا تعال فرجيني إياه 

زين: قولي والله انتي مش تعبانة من السفر 

ملك: لا يلا تعال نشوفه 


حملها زين بيده ودخلوا البيت وصعد للغرفة 

ملك بتذمر : بتعمل ايه عايزة اشوف البيت 

زين: بكرا يا ملاكي

ملك : اووووف 

زين روحي خدي شاور وانا هاخد في الحمام يلي بالغرفة التانية 

هزت رأسها ودخلت 

بعد وقت كانت تنتظره على سجادة الصلاة

زين: يلا مشان نبدى نصلي 

صلوا وقرأ  الدعاء

قبل وجنتيها وجبينها 

زين: مبروك يا ملاكي 

ملك: احمم مبروك إلنا 

.........................................................

بعد خمس سنوات

ملك: يا زين تعال شوف ولادك 

نظر لها وجلس على الأريكة 

زين بغضب مزيف 

عمران ،،،، همس ،،،،،، أمير 

يلا قدامي انزلوا ل تحت العبوا مع عيال عمو محمد وعمو عمر يلا 


الثلاثة مع بعض 

       حاضر 


اقترب منها وعينه لم تنزل عينه من عليها 

لف يده حول خصرها وقبل جبينها 

ومسك يدها 


ملك: هنروح فين 

زين: بيتنا يا ملاكي

ملك: طب خلينا ناخد ولادنا معنا 

اقترب وهمس في اذنها محدش هيفوت البيت ده بس انا وانتي 

يلا 


..................................................

مسك عمران سطل يوجد به ماء ورشه كله على محمد 

محمد: يا ابن الحمار 

عمران: متشتمش يا حمود مش كدة بتناديلك 

مسك قلبي 

محمد: انتا متل ابوك قليل ادب عنجد انك حيوان 

زين: ماله أبوه يا محمد

محمد: أنه واحد حيوان مش عارف يربي ولاده 

زين : حبايب بابا محمد بقول عني حيوان هجوووم عليه 

بدأ كل الصغار يضربوا به 


أما بعيدا يوجد عشاق جداد 

ايمن وهمس جالسون بعيدا يتحدثون 


وزين استغل المشكلة يلي عاملوها ولاده ومسك ايد ملك وطلعوا من القصر 


عمر : يا ولاد زين ابوكم خطف امكم وهرب 

عمران: يا خطاف رجع مامي 

وبدأ ذلك الصغير يبكي 


عبد الرحمن: ربنا يبسطهم يا سماح 

سماح: أمين يا عبد الرحمن


                  تمت بحمد الله 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 


وأيضا زرونا على صفحة الفيس بوك 



وايضا زورو صفحتنا سما للروايات 


 من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك

تعليقات