رواية فارس وسلمى الفصل الثامن والثلاثون 38و39 و40 والاخير بقلم فاطمه سلطان

 

رواية فارس وسلمى 
الفصل الثامن والثلاثون 38و39 و40 والاخير 
بقلم فاطمه سلطان


الفصل الثامن و الثلاثون

فلقد نجحت زينب و طلعت الاولي علي دفعتها مثل كل سنه 😍💪

بعد مرور شهرين اخرين و الوضع كما هو الا اختلاف بسيط و هي تحسن عبد الرحمن قليلا فهو لم ينساها و لكنه يحاول ان يتعود علي الوضع الجيد التي يجب اني تاقلم معه من اجل اولاده و اصبح يحلس مع الجميع مثل قبل في مواعيد الطعام و غيرها و اصبح يدلل اطفاله و يحتويهم و كان الجميع يساعده في ذالك طبعا و اصبح يذهب لعمله فان العمل من وجهه نظره يضيع معظم وقته فان جلسته في البيت تذكره اكثر بها فالشغل يشغل تفكيره

بالنسبه لفارس من يوم اعتراف سلمي بحبها صريحا و اعترافها بانها تريد ان تكمل حياتها معه و هو اصبح مشغول بشغله و اخيه كثيرا و طبعا الان لم يحن وقت اتمام زواجهم حقا نظرا لحدوث حالتين الوفاه و حاله اخوه ان ينتظر راي والده فماذا يقول فلقد مر ٤ اشهر علي وفاتهم و لكنه يحترم حزن اخيه بالنهايه راي والده هو من سيقول له ماذا يفعل فهو دائما يري راي والده هو الصواب نعم يريد اتمام زواجهم حقا و لكن ليس علي حساب مشاعر الجميع فهو يراعي الجميع جدا قبل نفسه حتي خصوصا انه لا يصح عمل زفاف منذ شهرين بسبب موتهم الذي كان يزال حديثاا حتي اليوم عندما ينظر لاخيه يشعر و كان الالم لا يزال حديثاا بعد كم يؤلمه و يوخز صدره رؤيه اخيه الاصغر بهذا الحزن كم كان يتمني ان يحمل عنه حزنه 😔😔

اما بالنسبه لساميه فلقد استعادت نوعا ما صحتها و انتهت ازمتها النفسيه و لكن لم يكن هذا عقابها فقط 🌚🌚 فمنذ كم يوم كانت سلمي تطمئن علي احوالها و علمت منها حدوث نزيف لديها فذهبوا للمستشفي و معهم فرحه و الطبيب قال لهم انها لديها نزيف شديد و ثارت اتعالج لفتره دون جودي و لجا الطبيب للحل الاخير و هو استئصال الرحم
انها يجب ان تجري عمليه استئصال الرحم بسسب ذالك النزيف التي لا يمكن السيطره عليه
فصعقت كل من فرحه و سلمي لم تتم حتي الان الثلاثون هل ستتحمل هذه الصدمه ايضا بعد فقدانها اعز اثنين في حياتها فهكذا لن تنجب للابد 💔😣

عندما علمت ساميه فلم تعرف ماذا تقول غير انها ستفعل العمليه بالطبع و لكن اوصتهم عدم القول لوالدتها شيئا لم تعرف ساميه ماذا تفعل في هذه اللحظه ينتابها شعور غريب تريد ان تسخر من نفسها و تضحك ضحكات هستيريه ليست لها اول من اخر او نبكي بكاء لا تستطيع توقيفه و كان الله يريد ان يلقنها درسا جيدا في حياتها و هي التي منعت نفسها من الخلفه بسبب اوهام هي التي كانت تعترض علي نصيبها و قضائها هي من كانت تتحدي اراده و تتدخل في الغيب تريد فقك ان تنجنب منه كانت تريد تغير القدر لم تقول يوما ما الحمدلله ابدا

تشاء يا عبدي🙄💔 و اشاء ☺
فاذا رضيت بما اشاء اعطيتك ما تشاء 🌸

و بالفعل عملت عمليتها لم يعلم عمليتها احد غير فارس ووالده و فهموا كريمه انها مع فرحه و سلمي في القاهره حتي يرفهوا عنها فذالك حتي تتعافي و تستطيع رجوع البيت دون اثاره شكوك والدتها لم يقول احد لها فهو لا يعلموا هل ستتحمل هذه الصدمه فهذا ليس وقتها 😔

و عدت وقت استراحتها من العمليه و رجعت للبيت و الذي اثرت ان ترجع لبيت والدها مع انها التي عاشت فيه مع اختها و ابيها لعلها تشعر بوجودهم و إحساسهم لعلها تستطيع ان تتوب الي الله الذي تعلمت درسااا كبيراا سيؤثر علي حياتها بعد ذالك و لكن تريد ان تجد صالتها تريد ان تتقرب من الله لعل ساعتها قريبه لم تجرؤ الايام الماضيه علي الحديث مع عبد الرحمن التي تعلم جيدا كرهه لها فمهما حدث فهو محق جداا كانت تعامل الجميع احسن من الاول اما سهير كان لا يهمها اي شي مما يحدث
بالفعل ذهبت ساميه الي بيت والدها مع امهااا فهذا ماؤواهم الوحيد اصبحت سلمي تصلي و كل صلاه في اوقاتها و تقرا فب المصحف التي هاجرته لسنين تدعي ان يرحم الله ويغفر ذنوب والدها و اختهااا و تدعي ان يخلص الله عقابها في الدنيا و ليست في الاخره لم تحزن اثناء عمليتها و كانها كانت تعلم ان الله منتقم جبار ، شديد العقاب

لم تقل لوالدتها خوفا عليها فهي بها ما يكفيها و زياده و لا ينقصها مثل ذالك الخبر بالنهايه هي لن تعلم اذا قالت لها و هل لن تقل
فلن يكتشف الامر

____________________________
فكانوا في منتصف الشهر الخامس من وقت وفاه ورده و ووالدها

كان فارس متعبا من العمل فجاء لياخذ دش ساخن و جاء مبكرا عن ميعاده
و ينزل ليجلس مع والده و يحاكيه فيما يسغل باله
فدخل غرفته و هو مستغرب فوجد سلمي ترسم صوره لامه 😍😍 طبقا للصوره المعلقه علي الحائط 🌚🌸

سلمي بصدمه: يا نهار ابيض انت جيت بدري ليه 😑😑
فاارس: جاي اوضتي االي ما شاء الله تبادرك الله تتدخلي و تخرجي فيها و لا كانها اوضتك😐

سلمي:عارف يا حبيبي
فارس مازحا :متثبتنيش و تبعدي عن الموضوع الاصلي😌😌 نعم يا قلبي

سلمي:انت هادم اللذات و مفرق الجامعات😑🌚🌸
فارس:انتي قد تحملك للعقاب اللي هفرضه عليكي
سلمي:مهوا اعملك ايه يعني انا كنت هعملك مفاجاه بانك تيجي تلاقي الرسمه بس اقول ايه اشكو اليك يارب

فارس:ممممم و نظر للرسمه كم كانت جميله و ينقصها بعد التعديلات كم احب مفاجاتها التي نابعه من القلب 😍

فارس:هي زينب فين😃😃
سلمي:زينب؟!
فارس:اها
سلمي:في اوضتها تقريبا
فارس : اشكرك يارب
وقف فارس ورائها فكانت تجلس علي الكرسي امام اللوحه و حاصره** بقبضه يديه علي خصره** و انزل بمستوي راسه حتي دفن راسه في شعرها 😍☺😘

كم كانت سلمي ترتفع نبضات قلبهاا من اقترابه
و رفع راسه قليلا و اقترب من اذنيها قائلا بهمس
فارس:ممممم اولا شكرا  علي رسمتك لماما بجد حاجه فرحتني مكنتش اتوقعها ثانيا ادخلي براحتك الاوضه لان بعد كده هتكوني فيها معاياا و تعتبر اوضتك من دلوقتي

فاما سلمي بداخلها كادت ان ترقص فرحا هل حقا بعد اتمام زواجهم ستعيش هناا معه اليست هذه الغرفه التي لا يحب احد يدخلها و حتي زوجته الاولي لم تدخلها هل حقا اصبحت مميزه لديه لهذا الحد ؟!
فصمتوا لفتره الي ان قاطعهم صوت ضربات الباب
فارس مسالس و قال مين حتي ابتعد عن سلمي 
فارس و فتح الباب 
زينب : متقولهااش 😲
فارس: لا اقولها
زينب:اصل انا اعرف انها لوحدها و أنك لسه مجتش
فارس:واضح ان انتي كمان رجلك خدت علي الاوضه

زينب: والله انت لو عملت ايه ليك حق انا نفسي ابغي اقتل نفسي بس استحي والله😂💔
اوقاتي مظبوطه
و هو يحاول التذكر :فارس هو انتي كنتي بتقولي ايه من شويه يا سلمي
ثم تذكر :انتي هادمه اللذات و مفرقه الجامعات
ربنا علي القوي يارب🌚🌸

زينب:ان شاء الله يخليك يا بيه😍😂😂💪

فارس:انا يوم ما اعمل الفرح هخلي خطيب اختك يبيتك في الانفرادي لمده اسبوع مشفش وشك 😐😐

زينب: اهون عليك😇
فارس:اتنيلي متهونيش ارتحتي
زينب:احبيبي😌
فارس بغيظ :انا بقول خدي بنت عمك و امشي يا فصيله علشان متعصبش عليكم😑🌚🌸

فضحكت زينب و سلمي و لملوا الادوات و ذهبوا الاثنتان لغرفه زينب اما سلمي فهي تنوي علي مواجهه سهير و لكن هناك شي ما في عقلهاا لا يذهب منه و هو اذا علم الحاج سليمان مثلما تقول ورده فيكف حتي الان لم يتصرف معها لم تكذب ورده حتي اسمتها بالشيطان و لكن سلمي كانت مستغربه جدا لماذا تكرها كل هذاا و هي ليست لها علاقه بها نهائيا لماذا تحقد عليها حتي تحرض محمود لفعل ذالك ما الذي يفيدها حقاا ؟! 😑

_____________
عند فارس نزل لمكتب ابيه بعد ان اغتسل و صلي فروضه فان سليمان لم يعتبر كاب بالنسبه لابنائه فهو يعتبروه صديقهم شخصيته مختلفه عن جميع الرجال و في نفس الوقت عند وقت الشده يصبح رجل يهابه الجميع حتي ابنائه فهذه النقطه يرثها منه ابنه الاكبر فارس فانه يتشكل تبعا للموقف يعلم جيدا التصرف بحكمه و رزانه و يجب ان يعلم مدي يستخدم حنيته و متي شدته و لكن ما يختلف فارس عن والده انه احيااناا لا يسطير علي غضبه

فدخل فارس
سليمان:اهلا يا ولدي رجعت بدري ؟!
فارس:ايوه يا بابا
سليمان: اها كيفك و كيف حال جمال يا ولدي
فارس:عادي الحمدلله ماشين زي الطبيعي مفيش شي مختلف
سمعت ان عبد الرحمن بقاله كام اسبوع بينزل الشغل و بقا احسن شويه

سليمان: يابني ربنا بيبتلي الانسان ابتلائات كتير ل يختبر صبره و إيمانه
و قدرته علي الدعاء الانسان بيمر بحاجات كتير في حياته بيظن انه مش هيتخطاها ابدا بيحس ان الالم مش هيعدي و كان الدنيا اتوقفت قدامه ياما الانسان بيشوف و ياما هيشوف ديه مش نهايه الدنيا المهم ان يكون حواليك ناس ترشدك للصواب انا كاانت صدمه عمري انا شوفت ابوياا بينهار قدامي بسبب المرض ابويا ميت من ٣٢ سنه ده تقريبا كانت اكتر الم وجعتني و المني كنت متجوز و مخلف و راجل و ليا كلمه بس حسيت ان ظهري اتكسر مع ذالك كملت حياتي هل انا نسيته لا طبعا كل شويه بفتكره و اقرا ليه الفاتحه و امك الله يرحمها كذالك و محمود لما مات حسيت بخيبه امل مع ذالك كملت لانه قضاء ربناا عبد الرحمن هيتاقلم مع وضعه الجديد و طبعا مش هينساها ولا عمره هيناسها طول ما عياله حته منها و منه بيتحركوا قدامه هيفتركها المهم وجود ناس بنبحهم حوالينا
بعض الناس دواء و شفاء لبعض
في ناس هي اللي تقدر تعالج جروح ناس تانيه ربنا يهدي

كم ارتاح فارس بحديثه مع والده الذي هو قدوته في الحياه فحقا كل مره يحلس فيها معه يدعوا له بطول العمر و ان يظل معهم للابد 😍💪

فارس:بجد انا مهما عشت هفضل اتعلم منك

سليمان: ربنا يخليك يا ابني و يريح قلبك وبالك و تحقق كل اللي بتتمناه
فارس:يارب

سليمان :ايه اخبار ساميه و عمتك كريمه
فارس:اتصلت بعمتي من شويه و قالت انهم كويسين

سليمان:ربنا يهديهم يا ابني و دايما كويسين مش عارف ليه ساميه صممت انها ترجع بيتهم علي الاقل هنا كانوا وسطينا بدل قعدتهم لوحدهم

فارس:معرفش يا بابا بس سيبهم علي راحتهم و بعدين هوما مش في نهايه الدنياا ده ٥ دقايق تبقي عندهم

سليمان:انا بوصيك يا ابني لو جرالي حاجه متتخلاش عن عمتك و ساميه عارف انها عملت بلاوي بس اللي هي فيه اكبر عقاب متتخلاش عنهم ابدا و خلي صله الرحم بينكم ممدوده للابد اوعي تقطع صله رحمك كان نفسي اقول لعبد الرحمن كده بس هو مش طايق ساميه اصلا و انا لما صدقت اتحسن علشان ميزعلش

فارس:بعد الشر عليك يا بابا ربنا يطول في عمرك و ميحرمناش منك

سليمان:اوعدني و خلاص
فارس:اوعدك يا بابا مش هسييهم ديه عمتي كريمه و ساميه مهما حصل بنت عمتي و زي اخواتي و اكيد مش هتخلي عنها🌚🌸

سليمان:اجده زين في ايه بقا واضح ان في كلام محشور في خشمك🤔😂

فارس:فاهمني انت علطول
سليمان: سلمي وافجت صوح و ردت عليك

فارس:ايوه 😌
سليمان:كنت عارف انها حبتك فعلا
خلاص بقا اول الشهر يكون عدي علي وفاتهم ٦ ده يكون اخوك اتحسن اكتر و نشوف راي عمتك و نعمل الدخل**و نفرح بيكم بجاا نفسي اشيل عيالكم

فارس: ربنا يسترها المهم انهم ميزعلوش و لو اتضايقوا نستني مش مشكله المهم محدش يضايق او يزعل

سليمان : اكيد يا بني 😍

و فرح سليمان كثيرا فهو حقا يريد ان يفرح بابنه الكبير يريد ان يحمل عياله و يطمئن عليه حتي قرر انه يزوج فرحه قريبا ينتهي بيتهاا ممكن اذا تم زواج فارس بعدها يري فرحه
نعم انه مثل كل اب بريد ان يري اولاده متزوجين و في حياتهم سعداء فهو بداخله مطمئن حتي و ان جاء اجله فانه سيترك اخوات متحابين لا يتركوا بعض مهما حدث فهو يعلم انهم سيظلوا مع بعض للابد و يساندوا بعض فهذه هي رسالته لقد ربي ابناء متحابين و لكنه لا يعلم كيف حدث ذالك مع محمود بالنهايه يدعوا له بالرحمه و المغفره فالجميع يعامل احمد ابنه احسن معامله فيدعوا الله ان يكون مثل اعمامه و عماته لا ياخذ من طبع ابوه شيئا 💔🙃
_________________
و دخل الحاج سليمان لغرفته

كانت سهير جالسه
سليمان:شايفك و لا هامك اي حاجه من اللي بتحصل
سهير:يعني اعمل ايه يعني
ماتوا اعملهم ايه
سليمان: انتي عارفه ايه اللي مخليني مستحملك و مستحمل بلاويكي السودا اللي هحسابك عليها بس مش دلوقتي علشان زينب و علي مشفش في عينهم لحظه انكسار بسبب جشعك

سهير بارتباك :هو انت بتقول كده ليه
سليمان:بكره تعرفي كل حاجه يا صبر ايوب عليكي
بقلم /Rody queen 
(الفصل التاسع و الثلاثون ( ما قبل الاخير 

دخلت زينب لغرفتها وجدت سلمي تقرا كتاب ما

زينب : سيبي كتابك بقا علشان بابا عايزك
سلمي : تمام انا هنزله
زينب : اوك انا هنززل بقا اشوف حماده و ناجي لما تخلصي تعاليلي☺🤗

سلمي : تمام
و ذهب زينب
___________
اما سلمي غيرتت ملابسها و نزلت لمكتب عمها
و خبطت علي الباب
سليمان : ادخلي يا بنتي
دخلت سلمي و جلست امامه

سلمي : زينب قالتلي ان حضرتك عايزني
سليمان : اه يا بتي عايز اتكلم معاكي لوحدنا
سلمي : اتفضل يا عمي

سليمان : انا عايزك تسامحيني يا بتي انا مقدرتش احميكي حتي من ابني
سليم : خلاص يا عمي انا نسيت و بعدين انت كبير في نظري لدرجه اني مسحمحش انك تتاسفلي انا خلاص يا عمي بنسي و محمود ربنا يسامحه و يغفرله 😥

سليمان : ربنا يخليكي ليا يا بنتي انا عايز اقولك ان انا بحبك والله اكتر من بناتي و لو عليا انتي زي عيني 😍
فارس قالي انه عايز يعمل الفرح في الوقت المناسب اللي احدده انا

سلمي : اها
سليمان : فارس قال انك وافجتي بس انا عايز اسمعها منك انتي اللي تقوليها و من غير اي ضغط عليكي انتي عايزه تكملي الجوازه ديه
وقولي و متتكسفيش مني

سلمي بخجل : ايوه يا عمو انا موافقه
سليمان :علي بركه الله
سلمي :هو انا ممكن اسالك سؤال
سليمان : طبعا يا بنتي

سلمي : انت قريت الظرف اللي اتبعت
سليمان : ظرف ايه
سلمي : الظرف اللي اتبعتلك مع الغفير

سليمان باستغراب : هو انتي تعرفي الموضوع ده مينن ؟!!

سلمي اعطته الورقه التي كتبتها لها ورده
و ظل يقراها بعد ان انتهي منها وضعها امامه

سليمان : ايوه يا بنتي انا عرفت عملت ايه سهير و انتي فاكره اني معرفتش انا بس الوقت ده مش مناسب لعمل مشكله و كمان علشان زينب و علي ميزعلوش هي امهم سواء كويسه او وحشه فعلشان كده انا ساكت بس مهسكتش

سلمي : عمي هو انت ممكن متعملهاش حاجه يعني كانك معرفتش 🤔

سليمان : ليه يا بتي ده حقكك كفايا البلاوي اللي بتعملها

سلمي : حقي ربنا هياخدولي و متاكده ان ربنا مهيسبش حقي ابداا ربنا هو المنتقم الجبار مش احنا اللي من حقنا نعاقب انا هبدا حياتي مع فارس و مش عايزه مشاكل
انا مسامحه اي حد غلط في حقي الممهم ربنا يسامحهم

سليمان : ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي و تشوفي ايام احلي في اللي جاي يا بنتي انا عايزك تكوني بتحبي فارس فعلا فارس ابني طيب و احيانا عصبي لو اني شايف من وجودك هنا مبقاش يتعصب خالص ابني بيحبك فعلا و فارس مخلص جدا مفيش في طبعه الخيانه مش علشان ابني بس ديه فعلا الحقيقه
فارس بيحب الوضوح دايما مبيحبش تخبي حاجه عليه كونوا صرحه دايما مع بعض

سلمي : ربنا يخليك لينا يا عمو و انا ان شاء الله هعوض فارس و هو هعيوضني عن كل حاجه حصلت معانا قبل كده

سليمان : ان شاء الله يا بنتي
بتشوفي ساميه

سليمي : بشوفها

سليمان : و ايه اخبارها
سليم : ابتدت تقرب من ربنااا و بقت معاملتها احسن بس يا عمو انا حزينه اوووي بسبب العمليه شي صعب اوووي ربنا ما يكاتبه علي حد
بقلم /Rody queen 
سليمان : ربنا بيقطع من هنا و بيوصل من هنا يا بنتي متفتكريش ان ده شر
سلمي : عمي كلامك مريح جدا بتتحسسني ان رحمه صاحبتي بتتكلم

سليمان : تسلمي بحيبتي المهم بقا عايزين نفرح بيكم هكلم عبد الرحمن و اوش فرايه ايه هو و عمتنك
المهم يابنتي انا عايزك متسبيش عيلتك تحت اي ظرف كوني معاهم
سليمي : اكيد

فقامت سلمي و حضتنه و هو حنضها و كانها بنته حقااا فلقد شعرت سلمي بحنان الاب حقاا في ذالك الحضن و دعت ربها ان ياسمح و يغفر لوالدخها

سلمي : ممكن بعد كده اقولك يا بابا
سليمان : طبعا انتي بنتي ♥

ثم جلست سلمي مره اخري

سليمان:انا هروح لهم بكراا هتيجي معايا
سلمي:ماشي معنديش مشكله انا كده كده فاضيه
بس ..

سليمان:بس ايه

سلمي: ساميه طلبت مني لو رحت عندهم اني اجيب عائشه معايا و مش عارفه اذا كان عبد الرحمن هيوافق وله لا

سليمان:قوليله بكرا الصبح لو موافقش هقوله انا
سلمي:حاضر و انا هحاول اقنعه😘
....
و تحدثوا فتره حتي ذهبوا لغرفهم ليناموا
_____________________________
جاء اليوم التاني و كانت سلمي في غرفه الطفلين احمد و ناجي
و معها نجيه و فرحه

سلمي: احنا رايحين عند عمتو النهارده انا و عمو في حد هيجي معانا 🙂

فرحه:والله كان نفسي بس عندي شغل كتير في المزرعه هبقي اروحلها وقت تاني 🤔🤗

سلمي:عادي و لا يهمك حبيبتي

نجيه: انا هاجي معاكم لو اني عارفه كويس ان انتم مخبين حاجه عليا انت و اللي اسمه جوزك و وولدي

سلمي:هو انتي مفيش حاجه تفوتك 😶

نجيه: لان كلكم اهبل من بعض انا بحس بيكم من غير ما تتكلموا انتي فاكره مثلا شعري الابيض ده منين 🙄
يعني من ميته و انتي و فرحه بتحبوا ساميه جوي و له كان في بينكم عمار
علشان تسافروا بيها مصر فكراني نايمه علي وداني اياك 😏🙄

سلمي: اصل مش عيزاكي تتضايقي
نجيه:جولي
سلمي: ما تتكلمي انتي يا فرحه

فرحه بارتباك :و انا مالي الله هي سالتك انتي
نجيه:انتم هتتعازموا علي بعض جولوا في ايه زي الناس 

سلمي:اصل بصرااحه .. بس اوعي تقولي قدام عمتو علشان هي مش ناقصه
نجيه: اتكلمي يا بت متجلجنيش عاد مش هجول من ميته بجول حاجه انا 😶

سلمي سكتت لا تعلم كيف تخبرها هذا الخبر المفجع💔😔

فرحه: انتي هتشليها عقبال ما تتكلمي
ستو من الاخر بقا الايام اللي قولنا عليها ااننا بنفسح ساميه في القاهره علشان تغير جوي كانت ساميه في المستشفي

نجيه: يا نهاري بتعمل ايه في المستشفي

سلمي: ساميه كان عندها نزيف و احنا هنا و رحنا لدكتور كويس في القاهره علشان يكشف عليها و اداها علاج مشيت عليه لفتره بس مفيش فايده فالدكتور قال مفيش غير حل واحد

نجيه بتوتر : و يطلع ايه الحل ده انطقي

فرحه:استئاصلوا ليها الرحم يا ستو😞
نجيه : يعني ايه كلمينا بحاجه افهمها

سلمي بحزن: شالت الرحم يا ستو يعيني متقدرش تخلف 😣

نجيه بصوت عالي :يا حزني كيف متقدرش تخلف ؟!

في نفس الوقت كان عبد الرحمن اتي ليري ابنه و سمع اخر كلمه قالتها نيجه

عبد الرحمن: مين ديه اللي بتتكلموا عليها
فرحه: هاا .. مفيش

فبكت نجيه علي حال حفيدتها التي انحرمت من ان تكون اما للابد فهذه الميزه التي تتمناها اي امراه و هي ان تنجب 💔😔

عبد الرحمن اتخض علي شكل جدته
عبدالرحمن امسك يديها
_مالك يا ستو

نجيه كانت تبكي فوجعها جدا رغم انها كانت تتنقد تصرفات حفيدتها و لا يعجبها سلوكها لكن بالنهايه هذاا الم لا يتحمله اي احد مهما ان كان و ساميه تكون ابنه ابنتها يعني غاليه لديها ايضا مثل جميع احفادها و دائما كانت تريد لها الهدايه 😐

عبد الرحمن بغضب :ما تفهموني ايه اللي حصل مالها ستو و كنتم بتتكلموا عن مين 

سلمي: بنتكلم عن ساميه انها عملت عمليه استئصال رحم و للاسف مش هتقدر تخلف ابدا
اوعي تقول قدام عمتو لانها متعرفش حاجه 

فحتي عبد الرحمن صعق من هذا الحديث نعم يكرها و لكنه انصدم ايضا فانه شيئا يوجع قلب اي احد

عبد الرحمن قبل يد سته حتي تهدا و قام و قبل ابنه و كان قد خرج من الغرفه
فخرجت ورائه سلمي

سلمي : عبد الرحمن
التفت عبد الرحمن لها
عبد الرحمن: ايه يا سلمي 

سلمي: احنا رايحين انا و عمو و ستو عند عمتو النهارده

عبد الرحمن: اه ايه المشكله
سلمي: اصل ساميه عايزه تشوف عائشه و ناجي

عبد الرحمن بغيظ: لا 

سلمي: ليه انت لسه كارهها حتي بعد اللي حصلها
عبد الرحمن:ايوه ديه برضو ساميه اللي كانت بتضايق ورده و كانت بتحاول حتي تضايق عائشه و ازاي عايزه تشوفها دلوقتي 

سلمي:ساميه اتغيرت اولا و احنا بشر و كلنا خطائين محدش فينا معصوم من الخطأ

و كمان ساميه فعلا محتاجه تشوفهم هتنبسط لما تلاقيهم هي اصلا مجروحه زيها زيك يمكن الاطفال دول يكونوا دوا ليها زي ما كانوا دوا ليك هتخسر ايه لما توديهم يقعدوا معانا ساعتين او حاجه بالمره يشوفوا ستهم و خالتهم 

عبد الرحمن: لا مش ضامنها شوفنا منها بلاوي تخليني مثقش فيها😏😏

سلمي: انا شفت زيك منها بس بالنهايه هي قريبتنا بنت عمتنا اللي عمرنا ما هنتخلي عنهم لانهم لحمنا و دلوقتي هوما مكسورين جدا زي ما انت فقدت مراتك و حزين عليها الحزن ده كله
عمتك فقدت جوزها و بنتها حته من قلبها في يوم واحد ساميه فقدت ابوهااا و اختها الوحيده و دلوقتي عملتيها اللي لسه ياما هتعاني منها و كمان اتغيرت

عبد الرحمن: انتي عايزه ايه دلوقتي يا سلمي

سلمي:انا بنت عمك و مرات اخوك و زي اختك صح 
عبد الرحمن: صح

سلمي: خليني اخذ العيال و اوعدك ان مش هيحصل حاجه انا بحبهم والله جدا و مش هسمح ان حد ياذيهم ابدا حتي لو خالتهم
انا اول مره في حياتي اطلب منك طلب هترفضهولي 

عبد الرحمن: افرضي سممت دماغ عائشه زي ما حولت قبل كده

سليم:متخافش علي ضامننتي و لو يا سيدي انت حسيت انها عملت حاجه انا مش هوديهم ليها تاني

عبد الرحمن :ماشي يعني انتي المسؤله
سلمي بثقه :ايوه
عبد الرحمن: خلاص خوديهم بس خلي بالك
سلمي:تمام
عبد الرحمن:طيب السلام عليكم
سلمي: و عليكم السلام
و ذهب عبد الرحمن

لا تعلم سلمي من اين جائت بهذه الثقه من ساميه و لكنها تعلم انها لن تؤذي احد بعد الان نعم ليس معها دليل و لكن بالنهايه هذا احساسها و هي دائما تمشي بقلبهاا و خصوصا ان تغير ساميه يظهر كثيرا انه ليس مصتنع و لكنه حقيقا
_______________________

و ذهبوا عند بيت الحاج ناجي رحمه الله
و ساميه فرحت كثيرا بمجي ناجي الصغير و عائشه شعرت حقا فيهم بتصرفات والدتهم و ظلت تلاعبهم يمكن هذا ما يكفر عن ذنبها تجاه اختها يعوضها عن حرمانها من نعمه كانت تؤجلها من اجل اوهام فهذا الانسان يظن ان الدنيا ستسير بعقله و لكنه لا يعلم ما في الغد فكل شي بامر الله و لا يسطيع الانسان ان يحدد ما سيحدث له ♥️

فاما سلمي حقا علمت انها كانت صحيحه عندما أعلنت مسؤوليتها امام عبد الرحمن اذا حدث شي فهي تري حب ساميه لابناء اختها التي اول مره تراه منهااا تجاهم
سبحان مغير الاحوال😉

فاما سليمان تحدث علي انفراد مع كريمه و هكذا يكون مر ٧ شهور علي حالتين الوفاه فقال له علي نيته باتمام زواج فارس و سلمي و انه لن يتم عمل فرح مثلما كان يخطط سيكون هناك احتفال بسيط في القصر و الذبائح لن يكون مبالغ فيه مثل العاده فانه بالاساس جاء ليستاذن اخته حتي لا تحزن لم تحزن كريمه من اخاها و ابنه بالعكس هنائتم و لم تعارض فهي تعلم ان كتب كتاب فارس و سلمي مر عليها ما يزيد عن العام و اكثر فلابد من عمل الزفاف و ان اذا صار الزفاف اليوم او بعد ذالك او حتي بعد مئه عام لا تفرق فهي ستظل حزينه علي زوجها و ابنتها فلا يحق لها ان لا توافق علي سعاده الاخرين فيحق لفارس و سلمي السعاده قليلاا فان الحي ابقي من الميت و ان الحزن سيظل بالقلوب و ان مهما مر من سنين لا يزول فحقا شكرا لتلك الام التي زرعت في ابنائها ذالك الخصال الطيبه 

اما ساميه لم تحزن ابدا بل باركت لسلمي و بعتثت مباركتها لفارس فتعجبت من نفسها فاذا كان هذا الاحتفال قبل وفاه والدها وورده لكانت ماتت قهرا احقا لقد القنت الدرس و لكن للاسف بعد فوات الاوان الان لا يوجد سعاده لهااا حتي لا يوجد احتمال فمن سيقبل يتزوج امراه لا تنجب ابداا يمكن ان يكون هذا عقاابها فهي لن تعترض ابداا فانه الله غفور رحيم و شديد العقاب و لابد ان تجد سعادتها في وجودها مع والدتها و إعطائها الرعايه و الحنان و الاحسان لهاا و حب اولاد اختها و ان تصل صله رحمها فحمدت ربها ان تم ارشادها للصواب قبل فوات الاوان

______________________
اما سلمي علمت ان سيكون زفافها بعد اسبوع فرحت كثيرا احقا الان تخلصت من مخاوفها و مستعده ان تكمل حياتها معاه؟!
احقاا ستبتسم لها الحياه قليلا و تعيش مع من احبته بكل صدق ؟! اخيرا جائت هذه الايام التي ستكون بها سعيده !!!

فتحدثوا هي و فارس كثيراا بخصوص غرفتهم و التي ستكون غرفته المميزه فسالها فارس اذا كانت تريد ان تغير الاثاث و لكنها تعلم انه يحب غرفته فلن تغيرها فقط اضافت اقتراح بسيط بعد اللوحات التي تحبهاا و عدلت قليله من الجزء التي يوجد بالجناح و هو خاص لغرفه الملابس فهي كانت تظن ان هي غرفه فقط و لكنها وجدت باب اخر يدخل الي غرفه ملابس فهي وضعت بيها بعد التعديلات حتي تكون لها و له و نزلت القاهره اشترت بعض احتياجاتها و كانت لا تعلم لماذا الايام الباقيه تجري بهذه السرعه الفائقه 😲🙃🙃

و اتصلت بصديقتها رحمه فهي تريد ان تكون معها فهذه صديقتها التي لن تتعوض ♥️💪
و التي ترشدها دائما للصواب 👏😍
تتمني ان تكون بجانبها فاما رحمه كانت تريد الحضور ايضا من اجل صديقتها و من اجل حضور زفاف صعيدي بالنسبه لها شيئا جديدا
و لكن لمن تترك والدتها🤔🤔
و لكن لحسن الحظ جائت خالتها المحبوبه و ابنتها الذين يقيمون في الاسكندريه و سيقيموا عندهم لمده اسبوعين لتزول خالتها شوقها مع والدتها
فتطمائنت من هذه النقطه و ظلت تترجي اخاها ان يوافق و بعد معاناه وافق و ها هي تستعد للسفر🤗💪🎉

______________
و جلست مع سلمي فكانت هذه اليله ما قبل الزفاف و كان سلمي متوتره مثل اي عروس
و لكن معاها رحمه 💪🙂

ظلت تقول لها ايات من القران و بثت لها الثقه بنفسها و الثقه بالله و حرست عليها ان يصلوا سويا كبدايه لحياتهم معا و قالت لها الدعاء فيمكن ان يكون فارس لن يصليها او نسي الدعاء فهي لا تعلمه شخصيا فقالت لها لتفهما هذه الصلاه 😃

و تعرفت رحمه علي بقيت العائله فهي كانت لا تعلم سوا زينب و تعرفت علي فرحه و نجيه و سهير و ساميه و كريمه و احبتتهم جميعا في الله عدا سهير شعرت بإحساس غريب تجاها كانها لم ترتاح لها فسرت ذالك بسبب شكاوي سلمي منها بالنهايه هوما عائله مع بعض و لا يصح لها التدخل فهي ستكون ضيفه لمده يومين فستكون فيهم ضيفه خفيفه ليست ثقيله و كانت تتطمئن علي والدتها اكثر من مره في اليوم

و ها قد جاء يوم الزفاف و صحيوا مبكرا و كانت فرحه و زينب و ساميه و رحمه و داليا مع سلمي و هي تتجهز فكانوا يمرحوا معهاا كثيرا
الان ان ارتدت فستانها الابيض الذي كانت فيه غايه في الجمال كان هادي و بسيط و ناعم مثلها فهي لا تحب البهرجه او الفساتين الملصعه بالفصوص و نقوش كثيره عن الازم فهي تحب ان يكون فستان هادي مثلها و جائت به هكذا و صففوا شعرها بطريقه جميله و هاديه ايضا و قد استعدت و نزلت تحت مع النساء فكان مكانهاا معهم بالاسفل فجائت المفاجاه الغير متوقعه فوجدت سيده انيقه جدا بكعبها العالي و فستان الجميل نعم فانها مريم والدتها قد حضرت مع معاذ المفاجاه
لتاتي الي العرس فعالاقل تفعل شيئا يفرح ابنتها للمره الاولي حتي تكون في يوم زفافها موجوده لم تصدق سلمي عينيها نعم هذه والدتها لقد جائت رغم كا كانت تقوله لهاا الا انها وجدت نفسها ركضت الي حضنها نعم هذه والظتها التي لم تشبعها بحنانها و لكنها والدتها في النهايه

الجميع نظر لها
فهذه اول مره يروها بهاا فانها حقاا نفس عيون سلمي و معاذ
و لون شعرها فتشبها سلمي الي حد كبير فرحب بها الجميع ايضا و كانت ضافت علي سلمي سعاده فوق سعادتها بوجود والداتها

و ها قد انتهي الزفاف و طلعت سلمي لغرفتها الجديده و ها هي تنتظر فارس احلامها و زوجها و هي تفرك يديها في توتر

و كانت جالسه علي طرف الفرااش كانت مرتبكه جدا مع انها كانت عاديه اول اليوم يمكن لانها الان شعرت حقاا بالارتباك لان في الصباح كان الجميع معها يشغلها لكن الان تكاد تريد الارض ان تنشق و تيعلها و نظرت علي نفسها في المرأه
سلمي : قمر يا سلومه 😂
هو مينفعش ارجع في كلامي انا بق والله😟😱
المفروض اروح اقعد جنب ماما اللي بقالي سنين مشفتهاش😐😐
اه والله احسن حاجه😭
بقلم /Rodyqueen
فارس كان دخل و راها تحدث نفسها في المراه حاته انها لم تلاحظ وجوده من كثره اندماجها
فارس مازحا: ترجعي فين يا حجه انتي مش طالعه من هنا😈 ماما مين ؟!😂😂

________________
في نفس الوقت في حديقه القصر كانت زينب و رحمه و فرحه يتمشوا بالاسفل قليلا فان رحمه ستغادر في الصباح الباكر علي ان يوصلها معاذ و زينب الي المحطه لانها لن تركب مع معاذ بنفردها طبعا و لان سلمي اوصت معاذ بتوصليها فسياخذوا زينب معهم
_________________
نرجع تاني للعرايس😂

سلمي بفزع : بسم الله الرحمن الرحيم😳

فارس: شفتي عفريت
سلمي: في حد يدخل و يتكلم من غير ما يقول اي حاجه كده

فارس: و انا مالي مش حضرتك االي بتكلمي نفسك في المرايه و اتجننتي و جايه تتجني النهارده ؟!
حبكت معاكي النهارده

سلمي: مممممم لبست صعيدي شكلك حلو 😂
فارس: اه😊 بس علشان بتكسف
سلمي : يا سلام😒
فارس مازحا: لا انا خجول اووي في المواقف اللي زي ديه😎
مممم هو ده الفستان الي مكنتيش راضيه تورهولي😠
بس قمر😌😍

سلمي: اهااا
فارس: رجعنا ل ها و اها و اه و طيب و يومنا مش هيعدي كده اصل النهارده اكيد مش كل حاجه هبقي لوحدي فيها يعني انسي صمتك ده 😐😐
بقالنا سنه و تلت شهوور بنتكلم في بلكونات و اتس اب و فيس و لا كاننا شاقطي** بعض من مواقع ابو نواف للتعارف الجاد تقريبا احنا اللي نحس😂😂
فاما سلمي انفجرت ضحك

و كذالك فارس
سلمي: ابو نواف😂😂
فارس: اه يا شيخه ده انتي عذاب ده انتي حسستيني ان مكنش في كتب كتاب اصلا😂

سلمي: ابتدينا نغلط و نلقح بالكلام 😒
انا عادي عندي استعداد امشي اقعد مع امي وحشاني جايه من غربه يرضيك اكون معاك هنا و هي لوحدها

فارس بغيظ:لا ميرضنيش ده كلام 😏 بت انتي هتستعبطي😂😂

سلمي:شوف مكملناش ساعتين مع بعض و بتغلط اهو😜

فارس:انا فهمتك انتي ماشيه بنظام يستفزوك ليطلعوا اسوا ما فيك ثم يقولون هذا انت

سلمي:بالظبط كده
فارس اقترب منها
سلمي: لا انا عايزه اصلي العشاء و جعانه 😐
فارس : مش عايزه تغسلي سنانك بالمره 🤣🤣
سلمي: فيك الخير انك فكرتني بس انا شكلي نسيت الفرشه عند زينب اروح اجبها😂

فارس: لا ده انا اشتريلك فرشه سنان من اسرائيل و لا نجبها من عند زينب كله الا ديه ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهاا بصي بقا علشان مبدائيا كده لمده اسبوع انسي انك تخرحي من الباب ده تحت اي ظرف من الظروف😐

سلمي: هو انا محبوسه😂
فارس : حاجه زي كده
سلمي: ممممم ابعد كده شويه😃
فارس: ليه بعض مش وقت ابعد خالص 😂

سلمي: انا هصلي العشاء عايزه اخش اتوضي يا عم
فارس: بتيجي في الحته اللي هتوجعني اكيد مش هعطلك عن الصلاه
سلمي:مؤمن😂
و ابتعد عنها و ذهبت لغرفه الملابس و ظلت محتاره ماذا ترتدي حتي اخذت بيجامه ستان رقيقه للغايه لونها اوف وايت هاديه عبار عن بنطلون و تيشرت بحمل** و روب يصل لبعد الخص** فكانت بالنسبه لها اكثر راحه و خرجت لتذهب للحمام فاستوقفها مره اخري
فارس: راحه فين
سلمي: هاخذ شور😂

فارس:صديقيني ابدا لازم اساعدك 😂 لفي بس اساعدك كده

سلمي أبتعدت عنه : مش محتاحه مساعده شكرا😳

فارس: لا ياستي انا خدوم اوووي في الحاجات ديه

سلمي:مستغنيه عن خدماتك و بص سيبني بقي علشان مطبش ساكته منك 😂

فارس: هو انا جيت جنبك😂😂

فدخلت سلمي الحمام و اغلقت علي نفسها و اخذت شور ساخن و ارتدت ملابسها و ارتدت فوقها الاسدال بعد ان توضائت و خرجت بالاسدال

فارس و قد حضر ملابسه و دخل ايضا للحمام بعد ان وجدها تصلي فتركها و دخل حتي عندما يخرج تكون انتهت من صلاتها

فخرج و مشط شعره و كانت قد ارتدي بنطلون اسود و تيشرت رمادي و هي مازالت تصلي فاستغرب اكثر من تلت ساعه تصلي و تركع فعلم هروبها
سمعها تقول السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
و كانت ستصلي مره اخري
فاستوقفها قائلا: انتي يا حجه
سلمي: نعم 😨

فارس مازحا: هو لا مواخذه بس ممكن سؤال

سلمي: ايه😂
فارس:مين ابن الجزم** اللي كان بيعلمك دين زمان
وله ايه اللي حصل هو العشاء علي حد علمي انه ٤ ركعات انا شايفك ما شاء الله دخلتي في ١٥ كده😂 و يمكن وصلتي لل ٢٠ و انا مش واخذ بالي وله رمضان جه عندك و انا مش واخذ بالي

سلمي: لا اصل ...

و سكتت كيف تقول له انها خائفه و متوتره للغايه
فهو يعلم جيدا مدي توترها فلم يرد ارباكها

فارس: مممم هنسكت و الليله بيض* يعني اصل زينب اكيد مش راحمه نفسها كلام بركاتها حاله في المكان ربنا يجازيها كل خير😂😂

فضحكت سلمي ايضا فكلما يتحدث معها هكذا تشعر براحه و طمائنيه اكتر ........
بقلم /Rody queen
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
الفصل الأربعون و الأخير

بعد ان رجعت ساميه و والدتها كريمه لبيتهم و التي هي اول مره تدعي ساميه لفارس و سلمي بان يتعيشوا ايامهم يسعاده و ان يرزقهم الله بالزريه الصالحه و لا بحرمهم منها فكم اختلفت الدعوه سبحان الله 😉
دعتها من قلبها
ظلت تحاول ان تنام و لكن لا جودي عندما كانت تتحدث مع صديقه سلمي التي احست بروحها الجميله و كلامها الذي يريح الانسان و يوصل للقلب بدون حواجز كم كلامها و اخلاقها تتدل علي الدين قالت لها جمله تترد في ذهنها
رحمه:عندي إيمان غير طبيعي إن ربنا بيعوض مهما حصل ومهما كانت الخساره و مهما عمل في حياته
تشعر و كان الجمله من أجلها احقا سيرزقها الله و هيعوضها عن خسارتها مهما فعلت من ذنوب فظلت تفكر في ذالك هل سييسامحها الله حتي الان تشعر بالحزن علي فقدانها اعز اثنين في حياتها بعد والدتها اكثر من حزنها علي عمليتها
فحقا رحمه عندما وجدت انكسارها ارادت ان تخفف عنها بطريقه غير مباشره
فحقا كم انها انسانه رائعه بايمانهاو بشفافيتها و معاملتها للناس فيالله ارزقها حقاا بمن هو يقدرها فهي مثال للفتاه المتدينه ليش شكليا فقط بل حتي روحانيا و ظاهريا و المراه المسلمه الناضجه المتعلمه ♥️ فان رسالتها هي التاثير و التغير الي الصلاح فهي تؤدي بصمه في حياه كل من يراها يتعلم منها شيئا
_____________
نرجع لابطالنا بعد وقت من الحديث
و ارتاحت سلمي و شعرت ان فارس مهما كل شي فانه لن يجبرها ابدا علي اي شي لا تريده فتعشوا سويا و ظلوا يتحدثوا لفتره و بعد طلوع روح 😂💔
حتي صلوا صلاتهم ليبدوا حياتهم و وضع فارس يده علي راسها وقرا الدعاء
و ثم خلعت سلمي اسدالها بعد شعورها بالحراره فالان صيف
فكانت واقفه بيجاماتها الاوف وايت طبعا فارس لن يخلي اليوم من مزاحاته 😂😂💪
فارس مازحا: نهار مش فايت هو انتي الهو** شورتات بتلبسيها في مصر بس يعني 😱 طب ناجل الدخل*** هناك وله نهبب ايه 
فاما سلمي خجلت
سلمي: لا عادي انا مش دايما بلبسهم انت اللي بتيجي في الوقت الغلط شوف الدليل انا لابسه بنطلون اهو😎😂
فارس: صادقه يا غاليه
سلمي : ممممممم
فارس: الساعه داخله علي تلاته و انا واحد بنام بدري واخذ بالك يا شوكت😂
سلمي:ما تنام يا حبيبي انا مسكاك🙄😁
فارس:ابتدينا نستعبط ده انا كده ازعل و نجيب ابو نواف يزعل😣💔
سلمي: هو انت صليت العشاء☺
فارس:اه ياختي صليته😑
سلمي:طيب نام بقا ربنا يهديك كده ان شاء الله💔😣
فارس:واضح ان لازم اتصرف بنفسي لان الوضع لا يحتمل 😣
فارس حملها دفعه واحده وصارت بين يديه
سلمي: انت بتعمل ايه 😳
فارس :شيلتك يعني هي اول مره😂😊 الا صحيح هو انا قولتلك بحبك قد ايه 🤔
سلمي بتفكير: لا
فارس غامزا : خلاص قدامنا اسبوع نقول براحتنا 🙄😉
سلمي: هاا
فارس:انتي كنتي صح من الاول ان ده مش وقت كلام انا بس اللي رغاي تعمليلي ايه احنا بقا نقفل البوق الحلو ده علشان انا بقالي سنه و نصف بتكلم لحد ما احبالي الصوتيه راحت و انا مش ناوي اجهدها النهارده 😂😂
سلمي بارتباك : طب ممكن تنزلني و بعدين اقفله ازاي يعني😐
فارس: عز الطلب اقولك انا تقفليه ازاي
قبله**فارس قبل**قويه طويله معبرا عن كل الحب الذي يكنه لها استمرت لدقائق حتي شعر بتجاوبها معاه فهي استسلمت بحبها له
و عندما شعر بذالك اكمل زواجهم لم يرد ان يبدأ اي شي معها الا عندما يزول توترها و خجلها الذي عمل عليه رويدا رويدا و حتي تجاوبت معه فلقد ذابوا في بحور حبهم و التي عاملها فارس بكل حنيه و حب و كانها قطعه زجاج يخاف كسرها
و حقاا علمت سلمي صدق كلام فرحه منذ البدايه
و عاشوا ليلتهم كالعشاق بل هما العشاق بحد ذاتهم فانهم يستحقوا السعاده الذي انحرموا منها بسبب خيانه و خداع يسحقون بعض و ان يكونوا في غايه السعاده التي تاجلت حتي تاكدوا من صدق مشاعرهم لبعض 😍😘 لم يستطع فارس اخذ اكثر من ٦ ايام اجازه من العمل لذالك لم يسافروا لشهر العسل و نظرا للاوضاع التي في العائله فوعدها فارس ان عندما تسمح الفرصه سياخذها لاي مكان تريده بالعالم فهي لم تعارض يكفيها ان تكون معه فطوال حياتها بالخارج فلا يهمها سواه و يتكون معه في اي مكان يكفي وجوده 
_________________________
فجاء اليوم التالي فاقت سلمي من نومها بعد ان تذكرت ليله امس و اصبح وجهها احمر من الخجل
ووجدت نفسها نائمه علي جنبها و فارس واضعا راسه علي كتفها و محاوطها بيديه فحاولت التملص منه و تفك حصاره
فارس:ايه الفرك اللي علي الصبح ده
فسكتت سلمي
فارس مازحا لينسيها خجلها :يا نهار مش فايت انتي بتعملي ايه جنبي و علي سريره و حضنا** يادي الفضيحه اودي وشي من الناس فين 😂
سلمي بغيظ: انا اللي حضنا**😐
فارس: طبعا ياختي انتي شيفاني ايه لا ياختي اخاف علي نفسي من الفتنه انا ابن ناس و متربي يعني معقول انا اللي اكون حضن** انا وش ذالك برضو 
فلعب في شعرها بيديه
سلمي التفت له حتي اصبحت في مواجهته : و ابن الناس بيلعب في شعري ليه😒😳
فارس : انا حر
و بعدين انتي نايمه علي سريري يعني اعمل اللي انا عايزه ديه اوضتي الله اخذ راحتي
سلمي: انت بتذلني وله انا متهياقلي
فارس:ما انتي اللي صحتيني الله
سلمي: انت اللي كنت محاصرن** و لا كاني حراميه و انا عايزه اقوم 
فارس حاصره**مره اخري و اقترب منها
فارس قاصد استفزازها: ما انتي حراميه فعلا😏
سلمي:نعم😯😯
فارس همس باذنيها:حراميه خطفت قلبي😍 و مش هسيبك تفلتي بيه
فابتسمت سلمي ابتسامه خجوله فهو حقا بكلمه يشغلها و ينسيها خجلها و كل شي كان عقلها يتعمد بمحادثته و قلبها يعشق كلماته الساحره حتي مازاحه مختلف بالنسبه لها😍😘
فدفنت راسها في صدره اما هو قبل يديها بحب 😍😘
و مر اول ثلث ايام بهذا الشكل لا يخرجون من غرفتهم و كانهم يعيشون في مكان اخر يريدون ان يشبعوا من ذالك الحب و الاحتواء الذي انحرموا منه يريد ان يعطوا لبعض قدرا من الحب لينسوا كل ما مضي
و كانت سلمي تصفف شعرها و كان فارس يلعب بهاتفه
فدق الباب
فارس: مين😑
عائشه: انا يا عمو فارس🐵♥️
فقام و فتح الباب لها و احضتنه عائشه و احضتنتها سلمي ايضا
فارس: اهلا بقمورتي☺♥️
عائشه: انا كويسه انتم وحشتوني
فارس : و انتي اكتر
عائشه: عمتو زينب برا و خايفه تدخل فدخلتني انا🤗
فارس: و انا اقول قلبي مش مرتاح😣💔
سلمي ضحكت : خشي يا زينب
فدخلت زينب :☺☺ مبروك
سلمي بضحكه: الله يبارك فيكي
فارس:انتي تاني مش قلت اسبوع مشفكيش😏
زينب:لا متفهمنيش صح انا سيباكم مع نفسكم اهو حماتك المز**ديه هي السبب ☺♥️
سلمي:ماما؟!
زينب:ايوه هتسافر اخر النهار هي جايه علشان تشوفك و انتي داخله في اليوم الرابع هنا انزلي اقعدي معاها لحد ما تسافر
سلمي:تمام نازله معاكي دقيقه و هغير هدومي
فدخلت لغرفه ملابسها
زينب:متبصليش كده انا بخاف
فارس:انا كلمتك
زينب:ايه الاخبار يا برنس سيبالك المز**لوحدكم اهو و طيوبه خالص معنها كانت بتونسني لما اجي انام يالله الحلو ميكملش
فارس: ليك يوم 😂
فخرجت سلمي بعد ان ارتدت عبائه من اللون الموف الهادي و ارتدت حجاب اوف وايت فكانت رقيقه و جميله كعادتها فسحر فارس بجمالها طبعا يريد ان يبقيها و لكن يجب ان تنزل
فنزلت مع زينب و باركوا لها الجميع و هي خجوله جدا 
فجلست مع والدتها و اعتذرت لها عن كلامها الجارح معها في اخر مكالمه بينهم
ثم سافرت والدتها اخر اليوم
و مرت شهر اخر و كان ابطالنا في غايه السعاده
_________________
اما بالنسبه لسهير علمت انها مريضه بكانسر في المخ 😨
بعد ما عملت الفحوصات و كل شي و ذالك منذ ٣ شهور و لكنها ظنت ان هذا ليس عقاب علي ما فعلته بنظرها انها لن تفعل شي لم تتعظ لم تتوب
لم تقل لاحد علي مرضها قال لها الطبيب انه لا مفر فانها تمت بالبطي في لحظه ياس و عدم ايمان اخذت براشيم عديده حتي انتحرت فهي لن تتستحمل المراحل القادمه فمن الان شعرها ابتدا في التساقط فلن تتحمل احد ان يشمت فيها فلقد ارادت اخذ روحها بيديها و تكون كافره بدلا من الشماته فحقا انها انسانه مريضه عاشت عاصيه و ماتت كافره فعقابها عند الله شديد
اهتز الجميع بموتهاااا و اكثرهم ابنائها فلقد انهارت زينب و لكن كانوا يهدوهاومعاذحزن كتير علي زينب فهو دائما يراها شخصيه مرحه مجنونه لا يهمها شيئا و لكنها الام مهما ان كانت انها الام
و مر علي وفاه سهير ٣ شهور
فكان فارس في الغرفه يقرا ملف قضيه ما و كانت سلمي ترتب بعد الاغراض فلقد مر علي زواجهم ٤ شهور و كانوا اجمل ٤ شهور في حياتهم انهم وجدوا في بعض احتواء و كل شي كان يبحثوا و يحتاجوه في بعض اصبحوا و كانهم روح بعض فالاخر يشعر بالتاني من دون ان يتحدث
سلمي: فروستي 😎
فارس: قلب فروستك
سلمي: ايه اللي شاغل عقلك غيري
فارس :قضيه كده
سلمي: مممممم
فارس:اهلا رجعنا لممممم مش بتقوليها غير لما يكون في حاجه محشوره في زورقك و مش عارفه تنطقيها
سلمي: بس هو انا مش هجيبيها يمين او شمال
فارس:عايزه تنزلي المعرض و اتفقنا انك هتنزليه ٥ ايام في الشهر و انا هكون معاكي في القاهره
سلمي: يعني هو انا غبيه ما انا عارفه هسالك في حاجه اتناقشا فيها قبل كده
فارس: اومال ايه
سلمي: بص انا هقولها خبط لزق مش هجزئها
فارس مازحا:ايوه خشي بوشك و ميهمكيش اه يا لئيمه عايزه تبوسي** بس مكسوفه 
سلمي: شكلي مش هقول حاجه و هقعد اسمعك
فارس: خلاص هسكت اتكلمي بصراحه و مره واحده 😂
سلمي: اناا اناا ...
فارس :انتي بتحبيني طبعا😂😂
فتعصبت سلمي منه😠😠
فارس :خلاص اسف مش هفتح بقي اتكلمي
سلمي باندفاع :انا حامل في شهرين😳
فسمع فارس ذالك الخبر الذي يتمناه طوال حياته يعشق الأطفال و كان يريد ان يكون له اطفال يكون قدوتهم مثل والده
فارس بدهشه:قولتي ايه 😳
سلمي بصراخ و فرحه فهي تعلم انه يريد ذالك الخبر فهي علمت حبه للاطفال و هي ايضا : بقولك انا حااااااامل سمعت كده اكيد عمي و الناس كلها سمعت 
فلاول مره تنزل دموع فارس حقا
و قام و اخذها في حضنه
فارس: و عرفتي امته
سلمي:من اسبوع☺♥️
فارس:و مقولتليش ليه
سلمي:كنت مشغول بقضيه مهمه و كان وراك ماموريه فمجتش فرصه اقولك
فارس:الخبر ده اهم من اي حاجه تانيه في الدنيا
و ابعتدت عنه و نظرت له
سلمي بابتسامتها : انت مبسوط يعني
فارس:اكتر حاجه في حياتي بسسطنني و ضافت لحياتي معني وجودك معايا و دلوقتي الخبر ده
سلمي و مسحت دموعه بناملها بحنان فهذه هي المره الاولي التي تراه فيها دموعه فحقا مثلما قال ابيه انه راحل و لكنه بداخله طفل صغير

فارس مازحا:الا صحيح ابو نواف عامل ايه😃
سلمي لم تتذكر: ابو نواف مين
فارس:لا ده انتي بتنسي بقا و انا لازم افكرك♥️☺
.........
___________________
و اكملت سلمي التسع شهور و قد جت ولادتها وولدت توائم ولدين و هما سليمان و سليم
كانوا يشبهون فارس كثيرا و لا يوجد بهم سوي سليمان من اخذ عيون والدته ♥️😚
و ها قد اكتملت سعادتهم بطفليهم
اما زينب كانت تحاول ان تخرج من حاله حزنها من وفاه والدتها و اصبحت تدرس فهذا هو الشي الذي تطلع غضبها و حزنها به فهو الشي الذي يواسيها
اما معاذ اصبح هو و عبد الرحمن المسؤلون عن المصانع و المزارع و أقترح عمل شركه تكون هي منها الاداره لكل ذالك و عجبتهم الفكره و تم عمل شركه في القاهره و تم تعيين المسؤلون فيها علي ان يذهب معاذ و عبد الرحمن اسبوع في الشهر الي هناك للمتابعه اما معاذ طلب يد زينب من سليمان منذ شهور و لكنهم كانوا ينتظروا ان تخرج من حالتها فايقن معاذ انه يحب تلك المجنونه و العنيده☺♥️
ففاتحها سليمان بالموضوع وافقت علي الخطبه فهي لن تنكر فانها دائما تفكر به و يشغل تفكيرهاا
اما فرحه لقد تزوجت منذ ٥ شهور  هي حامل في شهرها الرابع
اما نجيه لقد فرحت كثيرا في الشهور الماضيه بسبب سعاده احفادها التي كان?


                   تمت بحمد الله 


وأيضا زرونا على صفحة الفيس بوك 



وايضا زورو صفحتنا سما للروايات 


 من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك



تعليقات