
الفصل الخامس والثلاثون 35 ج2
بقلم نور ربيع
في المول كانو بيتفرجو على الفساتين وبداوا يشترو الفساتين والهدوم
وليد بقى يختار البدله بتاعته وبدله ل احمد
امال شافت فستان جميل عجبها ستان اختارت انها تجيبه ليها
امال باعجاب في الفستان: اي رايك في الفستان ده يا شهد؟
شهد بدأت تتفرج عليه
ميار بابتسامة: جميل جداً يا مرات عمي هيبقي جامد عليكي
امال ضحكت: طيب ماشي هاخده
شهد بضحكه و بابتسامة: هتبقي قمر بيه يا ماما بابا هيحبك اكتر واكتر
امال بابتسامة: اسكتي احسن وليد يسمعك يجي يقطعلك لسانك روحي شوفي الفستان اللي انتي هتختاري انتي وهي اخلصو
شهد بضحكه: حاضر
ميار بزهق: مش عاجبني حاجه والله يا مرات عمي ما اعرفش اختار بالظبط
شهد: خدي راي وليد طيب
ميار: هشوف كدا
وليد جه عليهم: خلصتو ولا لسه انا جبت البدل اهي وانتو لسه ما خلصتو
امال: ميار مش عاجبها حاجه يا وليد اختار ليها انت
وليد بابتسامة: طيب تعالي نختار انا وانتي فستان وعلى ذوقي انا وهيعجبك باذن الله
ميار بابتسامة: ماشي …راحو بداونا يتفرجوا على الفساتين ويوريها الفساتين وهي مش عاجباها حاجه
_________________________
وليد بهدوء: طيب اي رايك في ده
ميار بزهق: تؤتؤ مش عاجبني برضو
وليد رجع الفستان عينه جت على فستان ابيض و يتلبس عليه خمار
جابوا باعجاب: والله دا عاجبني اوي خديه جربيه هيبقى جميل عليك ان شاء الله عشان عاجبني اوي
ميار باعجاب وابتسامه: واوو تحفهه ده خلاص هاخده
وليد بهدوء: هيبقي عليه خمار برضو هيبقي جميل
ميار بتوتر: لا هيبقي ع طرحه حلوه برضو
وليد راح رجع الفستان مكانه وقال بعدم اهتمام وحزن منها: تمام يا ميار لما تخلصي ويعجبك حاجه وتشوفي انتي عايزه اي ابقى اديني رنه وانا هاجي احاسب على الهدوم انا هستناكم في الكافيه بتاع المول انتي ومرات عمي وشهد …راح ماشي من قدامها
ميار بزهق وحزن منه: وليد وليد انت مش عاجبك حاجه ليا ليه بس كده انا زهقت والله العظيم وتعبت بقا
وليد كان سامع وهو ماشي فضل ماشي ما اهتمش ليها
ميار بزهق: اوووف بقا …بدأت تتفرج على الفساتين وتختار لحد ما عجبها فستان سواريه وعليه طرحه لونهم ابيض وكان عليه شغل جامد عجبها جدا
ميار بابتسامة: دا جامد بقا هيعجبه باذن الله هاخده والله هيعجبه بقا
اختارت بالفعل الفستان السواريه بتاع كتب الكتاب
وامال اختارت فستان ستان علي حزام نفس اللون سمبل ضيق من فوق واسع من تحت و عليه خمار ابيض
شهد اختارت فستان نبيتي سواريه ضيق من فوق لحد تحت واسع عليه خمار نفس اللون
واشتري هدوم لاميره وسميره عبايات شكلها شيك ل كتب الكتاب
ميار: كده خلصنا كل حاجه الحمد لله واشترينا الفساتين والعبايات والبدل مفيش حاجه تاني
شهد: هنشتري خمار ونقاب كمان ل مرات عمي تمشي مع العبايه السعودي دي هتبقى قمر …ضحكت: مش ام العروسه بقا
ميار بضحكه: ماشي طب يلا اشتري على ذوقك انتي
امال ضحكت: على رايك مش هي ام العروسه لازم تبقى احلى مننا كلنا
شهد اختارت ليها خمار لفه ماليزي وعليه نقاب
امال: خلصنا كده يلا بقى علشان نحاسب ونمشي
ميار: لحظه بس وليد في الكافيه بتاع المول استني هرن عليه يجي لينا
امال: ماشي يا حبيبتي
ماشي رنت عليه
_________________________
في المستشفى عند مهران
مهران: انا عايز اشوف شهد يا هاني
هاني بزهق: هي ولا عايزة تشوفك ولا حتي تلمحك كدا وبعدين اللي انت عملتو فيها مش سهل أبداً
مهران بحزن: بقولك ايه هو انت عملت اد اي علشان خاطر امينه اختي
هاني بحزن: عملت المستحيل سبت مراتي و بنتي علشان خاطرها
مهران: اهو انا بقا عملت كل حاجه غلط عشان خاطر اصل ليها
هاني بتنهيد: مهران انت عايز ايه بالظبط و بتفكر في اي
مهران بهدوء: كل خير صدقني انا عايز مراتي و البيبي بس مش اكتر من كدا
هاني: المطلوب مني دلوقتي
مهران: بــ ما ان امينه مش عارفه تجي ولا عارفه تشوفني ولا انا اشوفها علشان خاطر إبراهيم و رهف و مش بايديها تجي ولا تروح وانا كنت هطلب منها كده
هاني بزهق: من غير لف و حوارات عايز اي
مهران بهدوء: تتكلم مع شهد تقولها تجي مهران تعبان علشان عايز اشوفها
هاني بغضب: لا والله يعني انت قاعد بــ قالك ساعه تلف و تحور عليا علشان خاطر كدا
مهران ضحك: اه والله
هاني بغضب: وانا قولت لا مش هعمل كدا قولتلك هي مش عاوزه تشوفك افهم بقا
مهران بتعب: بالله عليك ساعدني في اخر حاجه عاوز اشوفها قبل ما اخرج من المستشفى وا روح ع السجن
هاني: كمان يومين هتخرج ان شاءلله
مهران: يا هاني افهم انا عايز اشوفها والله اتكلم معاها قولها اي حاجه علشان تجي
هاني: تمام بس مفيش حد من اهلها هيوافق اصلا اللي انت متعرفوش
مهران بحزن: …بتنهيد وحزن: لو ما جتش يبقي خلاص مفيش امل بقا
هاني بتنهيد: تمام هحاول علشان خاطرك وخلاص ربنا يسترها بقا انت بتجيب ليها مشاكل كدة مع اهلها انا لو بنتي عملت كدا مش هسمح ليها بكده
مهران بحزن: هحاول وخلاص بقا يا هاني
هاني طلع الفون: هات الرقم
مهران:****
هاني سجل الرقم بدأ يرن
هاني بتنهيد: يارب ترد بقا
هاني: ان شاءلله
_________________________
وليد كأن وصلهم البيت واقف قدام البيت بالعربية
وليد: انا هروح بقا ل احمد قبل اليل علشان الحق اجي انا وهو قبل ما الوقت ياخر
امال: ماشي ربنا معاك يا وليد
وليد بتنهيد: امين يا مرات عمي ويوافق يجي معايا اصل انا عارف دماغه والله
ميار: بإذن الله هيوافق
امال بهدوء: ان شاءلله انت هحاول معاه ما تجيش غير وهو معاك
وليد: ان شاءلله.
ونزلو من العربيه
ميار وقفت قدام شباك العربيه خبطت على الشباك علشان وليد يفتح الازاز
وليد فتح ببرود وما بصش ليها
ميار قالت من الشباك بابتسامة: عمومأ اصالحك غصب عنك بعد كتب الكتاب ان شاء الله دا انا هخليك غصب عنك تحبني اكتر و اكتر
شهد بغيظ: اخلصي و بطلي ي بت انتي
وليد ابتسم غصب عنه راح قفل الازاز راح ماشي بالعربيه
امال بضحكه: يلا ادخلي ادخلي كفايه دلع في الشارع
ميار ضحكت و وشهد دخلو
________________________
دخلو جوه البيت
امال بابتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اميره بابتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سميره: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ميار بابتسامة: ده احنا جبنا شويه حاجات تجنن لينا
شهد بابتسامة: جبت ليكي بقى يا مرات عمي اميره عبايه على ذوقي موديل سعودي وخمار ماليزي ونقاب انما ايه تحفه
ميار ضحكت: هيخليكي ترجعي ل ورا 20 سنه يا مامتي
سميره بعبس منهم: خليكم انتو كده فاكرين بعض وناسيني انا انا بقى جبتو ليا ايه يا اختي انتي وهي كده
امال بابتسامة: طبعا دا انا جبتلك موديل عبايه تحفه برضو هتبقى جميله عليكي وخمار ماليزي احسن حاجه والله
سميره: بابتسامة وضحكه: حبيبتي انتي
ميار بضحكه: وهو احنا نقدر ننساك يا حماتي يا حبيبت قلبي ده احنا اخترنا ليكي حاجه جميله جدا والله وعلى ذوق مرات عمي امال
شهد ضحكت جامد: ده انتي ام العريس يا مرات عمي لازم تبقي قمر بقا اومال اي
سميره ضحكت و بابتسامة: ربنا يحفظكم ليا
اميره بابتسامة: طيب يلا فرجينا بقى على الهدوم والفساتين يا قمر انتي وهي
امال بدات طلع الحاجات هي وميار وشهد اتفرجت عليهم باعجاب وعجبهم الهدوم والفساتين والبدل
فون شهد رن بصت ع الرقم باستغراب جواها: رقم مين ده؟
امال: مين يا شهد
شهد باستغراب: مش عارفه والله يا ماما هشوف مين: وقامت من جنبهم وراحت فتحت
_________________________
شهد بتوتر: مين؟
هاني: احم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شهد: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته مين؟
هاني: مهران تعبان في المستشفى و كان عايز يشوفك علشان يعتذر منك عن اللي حصل عشان هو تعبان خالص وشكله كده بيموت… شال التليفون من على ودنه بقى يضحك جامد بصوت واطي
مهران ضحك جامد: الله يسامحك يا ياشيخ
شهد بصدمه: اي بيموت من اي ليه مالو … بغباء: وهو مات ولا لسه طيب؟
هاني كان فاتح السبيكر
مهران سمع بغيظ: مات ولا لسه طيب حسبي الله
هاني وهو بيكتم في الضحك جواه: لا بس هو حرفيأ تعبان خالص والله بيقول نفسي اشوف مراتي و ابني قبل ما اموت
شهد بحزن: مش فارق معايا يموت ولا يعيش يستاهل ده ذنبي يقول لي عمله فيا وانا مش عايزه اشوفه اصلا…بدأت دموعها تنزل بحزن
هاني بحزن: هو والله ندمان على كل حاجه وحقيقي تاب وطلب من ربنا المغفره ونفسه ان هو ربنا يسامحه وانتي كمان انتي تسامحيه على كل حاجه وهو فعلا تعبان ونفسه يشوفك تعالي لاخر مره بس اتكلمي معاه بس هو عايز يقولك حاجه ليكي مش اكتر و عاوز يشوفك مش اكتر
شهد مسحت دموعها بحزن: معلش بس مش هقدر اجي وانا مش عاوزه اشوفه والله ولا حتي اتكلم معاه
هاني بهدوء: بالله عليكي تحاولي تيجي عشان هو عايزك يشوفك باي طريقه…بتقكير: هو تقريباً كده عايز اشوفك علشان ينهي اللي ما بينكم ويطلقك تقريبا كده هو كان بيقولي
شهد بسرعه: بجد يعني هو عايز ينهي العلاقه اللي ما بينا ويطلقني
هاني بتنهيد جواه: استغفر الله العظيم انا عايز ليهم كل خير والله يا رب بس… وقال ليها: اكيد ان شاءلله خير انتي حاولي تجي بقا عنوان المستشفى ****. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. وقفل بسرعه
شهد بسرعه:طب انت مين و ما لحقتش قفل
نزلت الفون من على ودنها بزهق وحزن مش عارفه تعمل اي
امال جت ليها.. باستغراب: مالك يا شهد مين اللي كان بيكلمك دلوقتي
شهد بحزن: معرفش واحد بيقول لي ان مهران تعبان وعايز يشوفك
امال بغضب: لا تعبان ولا مش تعبان مش هتفرق
شهد ____
امال باستغراب منها: عايزه تشوفي ولا ايه اوعى تكوني عايزه تشوفيه و زعلانه عليه
شهد بسرعه وحزن: لا مش كدا يا ماما بس هو بيقولي ان هو تعبان خالص وبموت وعايز يشوفني وكمان كان بيقول ان هو هينهي العلاقه اللي ما بينا و يطلقني …بتوتر: عاوزه اروح اشوفه اطمن عليه و احاول اقنعه يمكن يخليني اطلق منه بقى عشان هرتاح
امال: اممم شكله وحشك وانا معرفش ولا اي عايزه تشوفيه ازاي وبعدين زعلانه عليه ليه ما تسيبيه مش ده اللي دمر حياتك وخرب حياتك
شهد بخجل وتوتر: لا يا ماما والله انتي فاهمه غلط مش كده خالص
امال: تمام تمام انا هخليكي تروحي وهاجي معاكي رجلي على رجلك علشان خاطر هشوف وهو عايز ايه منك وننهي بقى العلاقه دي ونخلص بقى ويطلقك بقا علشان نخلص بقى من الحوارات بتاعته دي كلها
شهد بحزن: حاضر يا ماما
_________________________
مهران بغيظ: بقا بموت و تعبان خالص وهطلقها وكل الحوارات بتاعتك دي و التانيه تقولك هو مات ولا لسه طيب
هاني بضحكه: ما هو ما فيش غير الحل ده طيب هعمل ايه انا وهي حقها عايزه تخلص منك
مهران ضحك ضحكه بسيطه: الله يسامحك انت وهي عايزين تخلصو مني بالسهوله دي
هاني بضحكه: معلش بقا اتحمل انت لسه شفت حاجه … بهدوء: المهم لو ما جتش هتعمل ايه دلوقتي ولو جت انا قلتلها هتطلق مش عارف هنعمل ايه دلوقتي
مهران بحيرة: والله مانا عارف …بتنهيد: سيبها علي الله لما اشوفها هتجيي ولا لا وانا عارف انا هعمل اي
هاني: ونعم بالله المهم لو جت ان شاء الله حاول تاخد الموضوع بالهدوء كده وتحاول تفهمها لو انت عايزه ترجع ليك
مهران اتنهد بحزن: اكيد ان شاءلله
_________________________
وليد كان ماشي بسرعه قويه علشان يلحق يصل ل احمد ويجي قبل الليل عشان الطريق طويل
مسك الفون بقا يرن ع احمد
في الوقت ده احمد كان عليه تدريب وكان قافل التليفون
وليد رن كتير ما ردش…راح فصل الفون وما رنش تاني وحطه على كرسي جنبه وهو سايق العربيه قال
وليد بتنهيد: ممكن يكون عليه تدريب عشان كده قافل التليفون
وكمل في الطريق زي ما هو بقى سايق بسرعه
_________________________
عند امينه و ليلي في المنزل بتاعها
امينه بصدمه وحزن: يا نهار ابيض كل ده حصل و من مين من ميار طيب ليه كل ده كل دا علشان خاطر حقدها وقلبها الاسود وخايفه عشان تاخد منها وليد
ليلي بحزن: اه يا امينه وانت كنتي ظلماها وكنتي بتقولي فيها وفيها وفيها كنت بتوقعيها في المشاكل ما بينها هي وابوها وتخلي ابوها يكرهها وتخليه يضربها ويمد ايده عليها ويبقى قاسي عليها
امينه بندم و دموع: حقيقي انا مصدومه و ندمانه انا مكنتش اعرف كل ده افتكرت عكس كدا والله العظيم
ليلي بدموع: للاسف انا اللي كنت بتكلم و مخدوعه في واحد كذاب ومنافق لكن هي يا عيني هي كانت مظلومه حقيقي وهي اللي كانت مظلومه اوي هي دايما اللي كانت تاخدني على الطريق الصح وعلى طريق ربنا وخلتني ابطل المعصيه دي كلها. فضلت جنبي في وقت الضيق والشده
امينه بدموع: ياربي انا فعلاً كنت ظالمه ظلمتها كتير بس والله العظيم انا مش مسامحه نفسي ومش هسكت غير لما هي تسامحني لما ترجع ان شاء الله انا اعتذر منها على كل حاجه …مسحت دموعها بغضب: و البت اللي اسمها ميار دي حد يعرف عنها حاجه ولا نور تعرف؟
ليلي بحزن: لا و نور بقولك لما جيت ابعتلها الرساله اليوم اللي اختفت فيه وعملت فيه حادثه بعت ليها رساله وبعدها بقى هي اختفت خالص ما اعرفش هي شافتها او لا بس هي اكيد شافتها انا متاكده
امينه بحزن و صدمه منها: انا مصدومه والله فيها مش مصدقه ان هي واحده زيها تعمل فيها كده يعني يعني اميره طيبه خالص وما تستاهلش ان يكون عندها بنت زي دي ازاي هي كده اميره يعني انسانه طيبه خالص ازاي بنتها كده تربيتها ازاي تربيتها كده طلعت ما تستاهلش التربيه ولا تستاهل حنان امها انا اميره عارفاها اوي يعني انسانه طيبه ازاي بنتها كده ازاي
ليلي بحزن: واحده الشر بيجري في دمها هي شيطانه اصلا حسبنا الله ونعم الوكيل فيها ربنا ينتقم منها
امينه بحزن: انا لازم اقول كل حاجه لازم اروح و اقول علي اللي عملتو فيها الحيوانه دي
ليلي بتنهيد: لا صدقيني محدش يصدقك ابدا انا روحت حكيت كل حاجه ل وليد هو ما صدقش أبداً خصوصأ بقا متزعليش منى انك انتي كنتي عامله ل نور مشاكل دا ممكن يقولوا انك انتي اللي عملتي فيها كدا
امينه بحيرة: طيب و العمل دلوقتي انا عاوزه البت دي بقا الكل يعرف اللي عملتو علشان تتعاقب ع كده دا ابوها والله لو يعرف ل يخرب الدنيا ع راسهم و بالأخص الزفته دي
ليلي: كله عند ربنا بكره حقها هيرجع والله خالد قال هيروح يحكي الحقيقه ل حد من اهلها لما نشوف
امينه بتنهيد: يارب يارب الحقيقه بقا تظهر
ليلي اتنهدت بحزن شديد: خير خير ان شاءلله يا امينه هانت هانت خلاص
امينه بحزن: لعله خير ان شاءلله
ليلي شألت ابراهيم باسته بابتسامة بسيطه بعدها رهف بحب ليهم
امينه بابتسامة حزينه: امتي اشوفك بقا متجوزه انتي و نور و اشوفكم معاكم اطفال كده
ليلي بابتسامة بسيطه: ان شاءلله ربنا يعوض قلوبنا يارب انا وهي
_________________________
بعد وقت طويل في المساء
في المستشفى عند مهران
كانت شهد و امال وصلو
شهد ل الممرضة: لو سمحتي مهران ابراهيم في غرفه كام
الممرضه: تعالي معايا هوديكي ل الغرفه
امال بزهق: شكرا
و مشيو معاها
و راحو عند الغرفه بتاعته كان موجود عسكري
العسكري: انتوا مين
شهد بتوتر: انا ابقي مراته جايه اطمن عليه
العسكري: تمام …و دخلهم
امال و شهد دخلو
______________________
مهران بص ل الباب
مهران بفرحه: شهد كنت عارف انك هتجي …باستفزاز فيها: ما هو مستحيل تعرفي ان حبيبك جوزك ابو ابك ولا بنتك تعبان و ما تجيش ابدا
امال بغضب: لم لسانك عاوزين طلاق فاهم طلق بنتي علشان نخلص بقا منك و من حوراتك
شهد بتوتر وسخريه:سمعت بيقولوا انك تعبان بتموت قولت اجي اطمن عليك و اشوفك قبل الدفنه اهو حتي ترمي عليا الطلاق هتبقي بدل ما هتبقي فرحه واحده هتبقي فرحتين
مهران ببرود: اخص عليكي يا حماتي انتي و بنتك كدا تدخلو فيا شمال كده علي طول بدل ما تقولولي حمد لله على سلامتك انتي وهي
امال بعصبيه: سلامتك من اي بس دا انت تستاهل موت والله العظيم اللي انت عملته في بنتي مش قليل ربنا يسامحك يا شيخ
مهران بتنهيد وحزن وجه الكلام ل شهد: انا عملت كدا علشان خاطر بحبها وهي عارفه كدا كويس انا كنت مش بحبها بس انا كنت بموت فيها وهي اللي تستاهل كده من الاول مش انا اللي استاهل حاجه بس وانا مش هسكت ولا هيرتاح ليا بال غير لما اخليها تحبني غصب عنها وارجعها ليا غصب عن اي حد في الدنيا دى
شهد بخجل و دموع: لسه زيك زي ما انت ما تغيرتش ولا غيرت من نفسك ابدا ولا حتي علمك الادب السجن
مهران بسخرية: ههههه سمعت انهم بيقولوا السجن بيغير حياه الانسان ويخليه من انسان طيب ل انسان اناني لكن العكس حقيقي غير مني اوي وانا مبسوط من نفسي اوي اني اتغيرت حقيقي الاحسن مش علشانك لا علشان خاطر نفسي الجنة تستاهل برضو
هاني بهدوء: مهران فعلاً ندمان لو زعلان على كل حاجه والله وهو بيحبك وعايز تحبيه ادي لي فرصه ادي لي فرصه واحده بس
امال بغضب: لا شهد مش عاوزه فرصه ولا غير شهد عاوزه تعيش في هدوء و امان بقا هي و ابنها مش عاوزك ولا انت ولا غير…ل هاني بغضب: وبعدين مش انت اللي رنيت عليها و قولتلها في و في و بيموت و هيطلقك انت بتكذب عليها
هاني بسرعه: انا ابدا دا هو اللي كان بيقولي اطلقها واسيبها عشان كده قولت زي ما هو قالي بس
مهران بحزن: انا شهد مش هطلقها ابدا لو عايزين هتطلق يبقى تمام هاخد بعد الولاده ابني ولا بنتي هاخده بالقانون
شهد بدموع وخوف: مستحيل دا في احلامك ان شاءلله مش ده اللي انت كنت بتهددني بيه كنت عايز تموته في بطني والله العظيم هتاخده مني حتى لو ايه وانا مش هرجع لك برده تستاهل اللي يحصل ليك يا بارد
مهران بلا مبالاه: يبقى استحمالي بقى اللي هيحصل ليكي
امال بغضب: بنتي مش بتخاف منك ولا هتخاف منك حتى و من دلوقتي ما فيش خوف في قلبها منك علشان تبقى عارف يعني وانت كده كده محبوس في السجن وهتاخد اعدام اطمن يا غالي انت تستاهل الاعدام واكتر من كده
شهد بدموع ببرود: وبعدين انت اصلا محبوس مش هتقدر تعمل لي اي حاجه وهتاخد اعدام كده
هاني باستفزاز: والله يا مدام انتي وهي اللي بتحلمو مهران ه… قبل ما يكمل مهران كأن اتكلم بسرعه قطع على الكلام بتوتر: هاني احم …بص لي: بجمود: سيبهم يقولوا اللي يقولوا يا هاني براحتهم بس هي غصب عنها عارفه انا بعمل فيها ايه كويس…بص ليها بتحدي وتوعد
هاني فاهم انه مش عايز يقول انه هيخرج ليهم علشان ما تعملش حسابها ل حاجه
شهد خافت منه اكتر درات ضهرها بعياط وخوف منه: بطل تهدد فيا ده انت فين وانا فين انت كدا كدا يعتبر ما لكش و جود في الدنيا دي من الأول خالص و كنت في حياتي سبني في حالي بقا عشان خاطر ارتاح و اعيش في امان انا و الطفل
امال بغضب: اوعي تخافي منه هو ولا هيقدر يقرب منك اكتر من كدا سبيه ل ربنا هو اللي ياخد حقك منه بقا
هاني بزهق: ما تخليكي محضر خير بقا
امال بسخرية: ولا خير ولا شر واحد ما جش منه غير الأذى ل بنتي عايزني اعمل اي يعني اروح اقولها يا بنتي سامحيه ادي لي فرصه مثلا
هاني باستفزاز: مثلا
امال بغضب و زهق: يلا يا شهد علشان نمشي ربنا يهدي العقول …وانت طلق شهد طلق شهد و غور بقا من حياتنا يلا ي بت
شهد بدموع وحزن: طلقني بقا طلقني و سبني في حالي و اطلع من حياتي نهائي اطلع من حيااااتي
و مشيت هي و امال
مهران بغضب وسخريه: والله يا حماتي انك ست مفتريه ما بتحبي غير الشر ل العالم يا ستار عليك
هاني بسخرية: دا اللي انا كنت متوقعه يا غالي اتهزقت علي الفاضي طلقها بقا
مهران يزهق: عجبك اللي حصل
هاني باستفزاز: تؤتؤ والله بس اتهزقت علي الفاضي بقولك انت ترجع السجن احسن
مهران بتنهيد: هو ده اللي هيحصل شكله
_________________________
بعد وقت كأن وليد وصل و فاضل واقف قدام بوابه الكتيبه بالعربية و رن عليه تاني علشان يخرج لي
_________________________
احمد طلع كان خلص تدريب كان قاعد علي السرير مسك الفون فتحه
احمد باستغراب: كل ده مكلمات من وليد. راح لقي رن فتح
احمد: الو
وليد: اخرج من بره واقف ليك قدام الكتيبه
احمد بدهشة: اي ليه في حاجه ولا ايه
وليد: يا جدع اخرج بس
احمد: تمام … و قفل قام طلع لي
_________________________
وليد نزل من العربيه فاضل واقف لحد لما طلع لي
احمد طلع راح لي
احمد باستغراب: وليد في حاجه ولا ايه اي جتبك هنا انت عارف ان مينفعش تجي هنا نهائي ولا حد يجي ليا خالص
وليد بابتسامة: عامل اي يا احمد دا بدل ما تقولي عامل ايه ي ابن عمي بدل الأسئلة دي كلها
احمد ابتسم وحضنه بابتسامة: معلش اصل ما مستغرب حقيقي من انك جيت هنا الكتيبه ما خصوص
وليد بدله الحضن بابتسامة: جيت علشان اخدك علشان كتب كتابي علي ميار بعد يومين
احمد فاهم: اممم …طلع من حضنه وقال بهدوء: بقولك اي انا شكلي كدا هقدم الاستقالة بتاعتي بسببك امشي يلا من هنا علشان مش هينفع اتفضل
وليد بهدوء: احمد انا جيت صدقني المسافه دي كلها علشان خاطرك وهما في البيت عشمهم في الله و فيا بلاش تخيب ظنهم فيا بقا
احمد بتنهيد: مش هينفع انا عندي تدريب مهم و في مهمة كمان اسبوعين كده لازم ادرب عليها كويس
وليد: قبل الاسبوعين هتكون هنا ان شاءلله
احمد بسخرية: ليه ان شاءلله هتكتب الكتاب في يوم و ليله والفرح ولا اي
وليد بجديه: احمد انا بتكلم بجد بالله اخلص ادخل خد الأذن علي اجازة من اللواء يلا عشان مش ماشي من هنا غير وانت معايا
احمد بجمود: لا
وليد بحزن: لا ليه صدقني لو ما جيت دلوقتي معايا هيكون ما هيكون ليا ابن عم اسمه احمد ابدا و اعتبره مات ولا انت ولا كريم معايا اومال مين هيكون معايا بقا في فرحتي هاا وانا جبتلك البدلة اقسم بالله
احمد بتنهيد: مش عارف اقولك ايه مش بايدي صدقني انا ورايا تدريب مهم اوي
وليد بحزن: اهم مني و من اختك و فرحاتنا و احنا مالناش غير بعض في يوم زي ده لازم نكون سند لبعض القرار في ايدك يا ابن عمي
احمد فضل ساكت ل ثواني ما تردد بضيق
وليد اتنهد بحزن: تمام عرفت قرارك ربنا معاك سلام …جه يدير ضهره
احمد بسرعه: امري لله كان نفسي اقولك لا والله
وليد بص لي بفرحه بابتسامة: تصدق اول مره اعرف ان احمد بــ يقتنع و يسمع من حد علي حاجه
احمد ضحك: علشان خاطرك بس علشان خاطر اخويا ابن عمي والله لازم اكون معاه في يوم زي ده برضو والله
وليد بابتسامة: و علشان خاطر ميار ما هي اختك الوحيدة لازم تفرح ليها برضو
احمد بضيق: احم بقولك اي نص ساعة اقول ل اللواء و اشوف رده ليا
وليد اتنهد: تمام وانا ما ستنيك اهو حاول معاه
احمد ضحك بسخرية: هيقولي قدم الاستقالة يا احمد
وليد ضحك بغيظ: روح يا عم ربنا معاك بطل تريقه بقا
احمد بضحكه: تمام …راح داخل بسرعة و راح على المكتب اللواء
وليد سند على العربية فاضل واقف مستنيه بــ يدعي من قلبه يوافق يديه اجازة علشان يكون معاهم في فرحتهم ويتصالح هو و ميار
_______________________
في مكتب اللواء
اللواء بتنهيد:وبعدين كل يوم اجازة كدا احنا عندنا تدريبات مهمه جدا في الأيام الجايه يا احمد
احمد بحترم:حضرتك اللي تشوفه
اللواء بهدوء: تمام يا احمد بس ياريت بلاش قعده طويله جنبهم هناك
احمد ضحك: والله كان نفسي تقولي لا علشان تصدق مش هطول ان شاءلله
اللواء بابتسامة: يلا ربنا معاك و يتمم ليكم علي خير عقبالك
احمد ابتسم بسخرية:امين
_______________________
بعدها طلع من عنده بعت رساله ل وليد قاله بــ جهز نفسي و الشنطه و طالع
وليد شاف الرساله اتنهد جامد بفرحه بابتسامة بعت رساله: تمام بسرعه بقا
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفه شهد
شهد قعدت بدموع ع السرير
امال بزهق: خليكي كدا طول عمرك ما نكده علي نفسك
شهد بدموع عايزني اعمل اي بس
امال قعدت جنبها بحنان: ولا حاجه طلعي نفسك من كل ده و طمني نفسك كدا و هوني ع نفسك و خرجي كل حاجه من دماغك خوف حزن قلق مفيش حاجه غير كل خير
شهد حضنتها بدموع وحزن: اصلا هو حيوان شوفي بيهدد فيا ازاي برضو البارد
امال ضحكت بتنهيد:وانتي الغبيه خايفه بلاش تخافي هو بيقول كدا اصلا سيبك منه بقا طلعيه من دماغك خالص
شهد مسحت دموعها بحزن فضلت حضنها بحزن وتعب
_________________________
كان احمد خلص طلع
وليد راكب العربيه بتاعته بضحكه
احمد ضحك: هنعمل سباق هنشوف مين فينا اللي يكسب
وليد بضحكه: اشطا يلا يا برنس
احمد راكب العربيه بتاعته بسرعه بضحكه… و كل واحد شغال العربية بقا يسوقوا بــ اقوي سرعة عندهم
_________________________
و فات يومين في التحضير كتب الكتاب و جواهم فرحه كبيره و سعادة
في يوم جديد على الأبطال
في منزل كريم المحمدي
نور بحزن: كريم لو عندك شخص غالي جدا علي قلبك و انت كنت قلقان عليه عايز تطمن عليه و الشخص دا للاسف مش عايز يكلمك خالص هتعمل اي
كريم فاهم قال بحزن عليها: هسيبه
نور ___
كريم بحزن: اه فعلاً هسيبه و هدوس علي قلبي اللي قلقان عليه ده وهو اصلا الشخص اللي مش يستاهل القلق ده هخرجه منه…بتنهيد وحزن: سيبك من اللي يوجع قلبك و يخليكي تزعلي و تحزني محدش يستاهل قلبك يا جميله والله
نور بعياط وحزن: وانا خلاص هطلعها من قلبي طالما هي مش ما قدرة خوفي عليها اصلا محدش يستاهل اني اخاف عليه علي رايك هما اصلا العالم وحش في نظري من غير ما اتعامل معاهم والله و شكلي كدا هتصدم في كل اللي حواليا قريبا
كريم قام حضنها بحنان وحزن: اوعي تزعلي نفسك علشان خاطر حد ولا تعيطي محدش يستاهلك يا جميلتي دا انتي ست البنات احسن من اي حد علي الأقل قلبك نضيف و بتخافي علي اللي حواليكي مش زيهم مش يهمهم حاجه أبداً ولا حتي بيشوفو مين قلقان و لا مين ما قدر الحب و الحنان سيبك منها بقا سيبك يا جميلتي
نور حضنته جامد بدموع وحزن جواها
كريم بحنان: امسحي دموعك بقا كفايه دموع ولا ازعل منك
ساره خرجت من المطبخ في الوقت ده بصدمه ضحكت جامد
بضحكه و صدمه: اي اللي بيحصل هنا ده عيب يا جدعان انتوا
نور طلعت من حضن كريم بسرعه بخجل و توتر
كريم بضحكه: احم في اي يا ساره و انتي مالك
ساره حطت الأكل علي السفرة بضحكه
ساره بضحكه: مفيش عندكم اوضه ولا اي يا عالم يا قليله الادب انتوا
نور بتوتر و خجل: ب بس يا يا س ساره هو كان كان بيهون ع عليا بس ا اسكتي بقا الله
كريم بضحكه عليها: بس يا ساره جميله بتقول الحق والله بطلي كسوف فيها
ساره مسكت خدود نور جامد بضحكه: ايه الكسوف دا جوزك وبعدين انا بهزر يا جميلتي
نور بدموع بتلمع في عيونها من الكسوف: ا انا هدخل اصحي حياتي علشان نفطر …دخلت بسرعه بخجل
ساره ضحكت جامد هي و كريم
ساره بابتسامة وضحكه: شكلك كدا بتحبها
كريم ضحك بابتسامة وحب: اوي
ساره بابتسامة: والله
كريم بحب: امم بجد
_________________________
في منزل السيوفي
اميره قامت بابتسامة هنا هروح اصحي ميار علي ما تحطي الاكل يا سميره و انتي يا امال ادخلي صحي شهد علشان نشوف ورانا اي دلوقتي قبل ما الوقت يسرقنا يلا
سميره بابتسامة: ماشي …دخلت المطبخ
و امال هي ايضأ دخلت تصحي شهد
_________________________
في غرف ميار
اميره: ميار يا ميار الساعة بقت 11 قومي يلا
ميار بدأت تصح بــ كسل و نعس
أميرة بابتسامة: يلا قومي ي عروستي كفايه نوم
ميار بابتسامة ونعس: صباح الخير يا مامي
اميرة بابتسامة: صباح الفل قومي يلا…بضحكه: دا وليد صحي قبلك بــ نشاط يا عروسه
ميار ضحكت: طول عمره كده عمري ما شوفته عنده كسل ولا حاجه.
أميرة ضحكت: احسدي فيه بقا
_________________________
تسريع الأحداث
ميار بابتسامة خبث: وحشاني كتير اوي يا جميلتي
نور بدموع غصب عنها: انتي اكتر يعني مش بتردي عليا يا ميار كنت قلقانه عليكي والله اوي
ميار بخبث: معلش بقا عروسه وكدا و لسه جايه من سفر لازم ابقي فاضيه ل اهلي و خطيبي مش ليكي انتي
نور بصدمه و دموع: تمام عاوزه حاجه
ميار بغل: لحظه بس يا جميلتي
فتحت الكاميرا ليها
ميار بغل وخبث: انهارده كتب الكتاب بتاعي انا و حبيبي خليكي معايا اتفرجي افرحي ليا…سابت الفون حطته علي الكرسي نور بدأت بالفعل تتفرج علي كل حاجه و كتب الكتاب و شافت الكل و اميره بصدمه و دموع
نور بصدمه و دموع بدات تفتكر كل حاجه وجسمها بقا ي رتعش جامد من الصداع وقعت من ايدها الفون وقعت في الأرض بتعب
نور بدموع و تعب: خ خالت خالتي ا اميره ا ازاي م مي ميار …اغمضت عيونها بتعب و اغمى عليها من غير ما تحس علي نفسها
ساره دخلت الاوضه ليها شافتها بالوضع ده بصدمه وقلق عليها
ساره بدموع وخوف عليها: جميل