رواية حب المراهقه الفصل السابع عشر 17بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل السابع عشر 17
بقلم نور ربيع


اميرة كانت بترن ع نور. 
_________________________
دخلو الاوضه 
امينه بابتسامة: اي رايك يا نوري في الاوضه 
نور قعدت على السرير: جميل يا. و ساكتت. 
امينه ضحكت: انا اسمي امينه يا نور عيني. شوفي بقي انتي عاوزه تقوليلي اي زي ما انتي عاوزه امينه طنط. كملت بهدوء: ماما 
نور بدهشة: انا مفيش عندي غير ام واحده بس وهي مامتي منال.. وانا هقولك يا طنط.. 
امينه بابتسامة غيظ؛ طيب يا نور عيني يلا بدلي هدومك و صلي. و تعالي علشان ناكل سوا
طلعت من الاوضه
نور بصت حواليها بدموع و ضيق شديد جواها: ااه ازاي هفضل لوحدي هنا يارب
الفون رن مسكت بسرعه كانت اميرة
نور بدموع: خالتو وحشتني والله 
اميرة بحزن: مش انتي اللي مشيتي يا نور ليه تمشي و تسيبي البيت انا زعلانه منك اوي والله 
نور بقا تزيد في العياط: كان لازم امشي كان لازم مش هينفع افضل والله غصب عني اعمل ايه بس. بقت تعيط اقوي 
اميرة بدموع: اهدي يا نور بلاش تزعلي نفسك علشان هتتعبي والله انا معاكي دايما حتى لو بعيدة عني و عن حضني انا ع طول هكلمك و مش هسيبك لوحدك يا حبيبت قلبي ان شاء الله 
نور كانت بتعيط وبس بشده 
اميرة بدموع و حزن عليها: نورر علشان خاطري كفايه عياط عارفه انك حاسه انك لوحدك بس انتي مش لوحدك صدقيني احنا كلنا معاكي انا دايما هتكلم معاكي و ميار. هتكلمك. و ابوكي موجود معاكي حتى امينه.
نور ___
اميرة اتنهدت: طيب ردي عليا  يا حبيبتي 
نور بعياط: ن ن نع نعم يا يا  خالتو 
اميرة مسحت دموعها بحزن: كفايه عياط علشان خاطري انا يروحي 
نور بعياط شديد: مخنوقه مخنوقه اوى اوى يا خالتو حاسه بالوحدة اوى 
اميرة: صدقيني مش لوحدك والله يا حبيبت قلبي كفايه بلاش تعملي في نفسك كدا امسحي دموعك علشاني انا 
نور بدأت تمسح دموعها بحزن: مش تزعلي مني بقا اسفه علشان مش سمعت الكلام و قعدت بس والله غصب عني. بدات تعيط تانى. 
اميرة: اهدي اهدي بلاش عياط انا. اه زعلانه منك جامد بس انا عارفه انك غصب عنك عملتي كدا بس لو كنتي فضلتي كانت كل حاجه تتحل والله 
نور بدموع: اللي حصل حصل خلاص ان شاءلله هيجي يوم كل حاجه تنكشف ع حقيقتها ربنا عدل والله
اميرة بحزن: صح يا حبيبتي والله ان شاءلله خير و بكره الحق يظهر يجي حقك انتي و شهد باذن الله 
نور: باذن الله يا خالتو 
اميرة: بلاش تزعلي نفسك بقا هوني ع نفسك كدا وانسئ اللي راح يروحي ماشي 
نور اتنهدت بحزن: حاضر ان شاءلله خير يا حبيبت قلبي 
اميرة: ان شاءلله المهم قولي بتعملي ايه دلوقتي؟ 
نور: لسه جايه اهو حتى مش غيرت هدومي 
اميرة: طيب غيري و صلي و كلي كويس و خدي بالك من نفسك. كملت بتحذير: و نامى نامى بلاش سهر و تفكير 
نور: حاضر با خالتو 
اميرة: يلا عاوزه حاجه يا حبيبتي 
نور: سلامتك ياقلبي. في رعاية الله 
اميرة،: في رعاية. وقفلت
________________________
نور اتنهدت بحزن. و قامت تغير 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في غرفة امينه 
امينه حضنت هاني بابتسامة: انت وحشتني يروحي 
هاني بابتسامة: سبتك كام ساعه بس لحقت اوحشك 
امينه ضحكت: انت حتي وانت معايا بتوحشني اصلا 
هاني ضحك وقال: اصلا المهم خدي بالك من نور كويس يا حبيبتي بلاش تزعلو بعض حبيها خليها تحبك وتتعود عليكي كدا 
امينه بابتسامة: حاضر  دي في عيوني يا حبيبي. بس لو بقيت غيرانه شويه بلاش تزعلني ولا تزهق مني 
هاني بهدوء: انتي غريبه اوى ازاي واثقه من نفسك انك هتبقي غيرانه كده انتي لو تطلعي كل حاجه من دماغك ولا الغيرة و غيرو يدخل قلبك يا امينه اهدي بالله عليك بلاش تخلي نور تكره انها جت هنا يا امينه انا ما صدقت بقا 
امينه بغيرة وغيظ: انت بتحبها اكتر مني يا هاني علشان كدا بتقولي كدا 
هاني بزهق: هو ده اللي لسه بقول عليه. اتنهد: احم بصي يا روح قلبي هي اول حاجه بنتي نور عيني روحي وانتي بقا مراتي. و حبيبت قلبي اللي هي ليا يعني انتوا الاتنين. حبايب قلبي حته مني 
امينه  بحب. بابتسامة حضنتها: وانت عمري يا عمري انت
هاني بابتسامة: وانتي اميرتي يا أميرتي. 
________________________
في منزل السيوفي. في المساء
امال باستغراب: اومال فين نور يا اميرة؟؟ 
اميرة اتنهدت قالت: نور مشيت عند ابوها 
اومال بدهشة: اي مشيت 
اميرة بحزن: ايوه 
سميرة ب قسوة: وانا اقول البيت هدي كدا ليه باسلامه بلا رجعه
اميرة بهدوء وحزن: ربنا يهديك يا سميرة 
__________________________
في غرفه ميار.. كانت بتذاكر حاسه بالملل. كل تفكيرها بعيد عن المذاكره اتنهدت و قالت: اي الزهق ده. بقا مليش شغف لاي حاجه ليه كدا 
اتنهدت و بصت حواليها بالوحدة. افتكرت نور و شهد. وقالت بحزن لكن مش عايزة تثبت كدا ل نفسها: ليه بفكر فيهم لا مفيش واحده فيهم وحشاني اصلا. شهد ماتت. اتنهدت. كملت بشامته: نور ولا كانها دخلت حياتنا من الأساس
________________________$
وليد. دخل البيت بص شمال و يمين. البيت كان مالي بالهدوء اتنهد وراح داخل الاوضه بتاعته
قاعد علي السرير. كل تفكيره في نور.
اتنهد قال بضيق: الظاهر كده حست علي دمها و مشيت المره. دي. اتنهد بضيق جامد وهو مش عارف اي سبب الضيق اللي جواه ده. 
_________________________
في منزل هاني..  كانو قاعدين علي سفره الاكل. 
نور كانت سرحانه بشدة في كل حاجه مفيش حاجه عاوزه تروح من دماغها 
امينه اخدت بالها منها قالت باستغراب: نور مالك سرحانه في  اي حبيبتي كده؟؟ 
نور انتبهت:  لا مش سرحانه  
امينه بغيظ: بجد اومال مالك 
هاني بهدوء: احم كولي يا نور بلاش السرحان ده 
نور بحزن: حاضر.. بدأت تاكل من غير ما تحس ع نفسها بتاكل وهي مش حاسه بشيئ حواليها.. افتكرت لما ميار قالت.. 
فلاش بااااك ____________________
احمد بغضب: نور هي السبب في موت شهد هي السبب كانت متفقه هي و مرات ابوها و مهران ع موتها.. وهي كانت موافقه علي كل دههه تستاهل الموت. 
امال بصدمه و دموع:: ازاي ازاي اتفقت علي بنتي يعني 
ميار بخبث: اه يا مرات عمي هي السبب في موت شهد تعرف مهران اللي هو يبقي اخو مرات ابوها هما كانو متفقين مع بعض 
_________________________
امال بدموع؛ لو كان ليكي يد في كل اللي حصل ل بنتي الله لا يسامحك يا نور مش مسامحك ل اخر يوم في عمري ان كنتي انتي السبب و مرات ابوكي. 
___________________ارض الواقع
نور كانت دموعها بتنزل من غير ما تحس بنفسها. امينه بقت وخدها بالها اكتر و شايفه دموعها. 
نور مسحت دموعها. و قالت: طنط امينه 
امينه بهدوء: نعم 
نور بتعب جواها: ا ا انتي عندك اخوات؟؟ 
امينه بابتسامة: اه عندي اخ مالي عليا حياتي حبيبي ده.. كملت بحزن كبير: بس للأسف انا معرفش عنه حاجه من ساعة لما انا اتجوزت من زمان.. وهو سافر علشان الجامعة بتاعته. حتى الكلام ما بينا مفيش كلام هو قفل التلفون ليل نهار.
نور بابتسامة كلها حزن و دموع محبوسه: هو اسمه اي معلش؟؟ 
امينه:  اسمه مهران 
نور اتنهدت بحزن: اه تمام.. هو مش متجوز بقا؟
هاني باستغراب: نور بتسألي ليه كل ده 
نور بسرعه و توتر: بسأل عادي والله يا بابا مش علي حاجه بس.. بسال عادي
هاني بابتسامة: طب كفايه كلام انتي وهي بقا اسكتو كولي انتي وهي
نور: حاضر 
امينه ضحكت: حاضر هاكل. اخر حاجه بس.. لا يا نور مش متجوز ولا حاجه. هو اتخرج من سنة تقريباً 
نور بابتسامة بسيطه:  اه تمام
الكل منهم بقا ياكل في هدوء رهيب 
نور في نفسها: هي بتقول معرفش عنه حاجه ولا في ما بينا كلام. اومال ازاي؟؟؟ ازاي بيقولوا انها متفق هو و اخته. ازاي. اتنهدت. قالت بسخرية.: ما قالولي انا انتي ليكي ايد كمان في ده متفقه معاهم. وانا مش فاهمه اي اللي بيحصل اصلا.. ضحكت ضحكها كلها سخريه جواها.. هههه ما الكل بيأذي فيا مش هيقولوا كدا كمان. 
_________________________
ميار دخلت عند احمد بملل كان مسك الفون. قعدت علي السرير تكلم فيه وهو مش مركز ليها 
ميار بخنقه: احمد انا خايفه اوى من الامتحانات خلاص باقي شهرين ونص. هموت من الضيق والله
احمد___
ميار بحزن،:  احمد انا نفسي اوى الامتحانات دي تعدي علي خير و اجيب مجموع كبير. و ادخل الجامعه اللي نفسي فيها. و أسافر اوى والله. 
احمد ___
ميار بصت لي بعصبيه: هو ااانت مش معااااياا اناااا قاعدههه اااكلم فييي نفسييي 
احمد بص ليها بغضب عشان صوتها: اانا مش قولتللك مييت مرهه لما تجيي تتكلمييي معاياااا تتكلمي بهههدوء او بلللاش تدخلييي هنااااا نهائيييي 
ميار بعصبيه: واطيي صوتك بس انت الاول انا قاعدة اتكلم معاك وانت ولا معايااا اصلا
احمد مسح وشه بغضب: تمام عاوزه اي دلوقتي 
ميار بزهق منه: احمد انا زهقانه حاسه اني لوحدي اوى 
احمد بسخرية: اي ليكون الست نور وحشاكي 
نور بكرهه: لا انت اصلا ارتاحت منها. انا زهقانه خايفه اوى من الامتحانات 
احمد اتنهد وقال بحزن:  احنا الاتنين زينا زي بعض انا كأن انا نفسى مفيش عندي أمل في اني اخلص الكام! سنه دول علي خير اصلا مبقاش في شغف لاي شئ في الحياة دي حقيقي 
ميار بتفهم: احمد صدقني مفيش حد في الدنيا دي كلها يستاهل انك تزعل عليه. ولا اي حد. اهم حاجه نفسك و أحلامك صدقني لو تعتمد علي حزنك بالطريقة دي عمرك ما تنجح في حياتك.. و عاوزه اقولك حاجه واحده بس. شهد معملتش حاجه بلاش تحط حاجه في دماغك من دي او تخليك تفكر.. هي اتظلمت. و كانت بتحبك فعلاً. 
احمد بلا مبالاه و قسوة: هي ولا في بالي اصلا ولا حتي في دماغي. هي في داهيه لو كانت عايشه دلوقتي كنت خليتها تتمني الموت في كل لحظة من حياتها 
ميار: ازاي قلبك بقا قاسي كده معقول دي شهد كانت كل حياتك كنت بتحبها اوى 
احمد بغضب: كنت لكن دلوقتي لا. هي خاينه. 
ميار بهدوء: هي مش خاينه يا احمد 
احمد ب قلب قاسي: خاينه هتفضل طول عمرها خاينه في نظري.. كمل بسخرية: لا و المشكله مع مين مع عدوي اكبر عدو ليا 
ميار اتنهدت وقالت: هي ماتت يا احمد خلاص انسئ اللي حصل علشان ترتاح 
احمد: مستحيل احمد ينسي حاجه مستحيل
ميار. قامت: احمد ياريتك تطلع كل حاجه من دماغك بقا و انسئ علشان. ترتاح يا خويا. اهتم شويه بالجامعة و حلم عمرك علشان خاطر نفسك مش اكتر 
احمد بثقه: احمد قد كل حاجه باذن الله هوصل ل أحلامي قريبا 
ميار بابتسامة: باذن الله وانا كمان. 
راحت طلعت الاوضه بتاعتها 
احمد اتنهد وقال بحزن: لازم تبقي قد كلامك. متبقش بتقول كلام و خلاص بقا. لو فعلاً عاوزه تحقق كل حاجه من اللي في بالك يبقي اتعب نفسك شويه يا احمد 
_________________________
نور كانت قاعده مع هاني و امينه 
نور قامت بتعب،: تصبحوا علي خير بقا 
هاني بسرعه: نور اقعدي معانا لسه بدري يا حبيبي 
نور بتعب: نعست والله اوى هصلي قيام الليل. وهقرأ في المصحف شويه و انام. كملت بتوتر: علشان باذن الله الصبح اقوم اشوف مدرسين علشان اخد دروس باذن الله علشان ابقي محضرة كل حاجه ل الامتحانات 
هاني بابتسامة و فخر منها: ماشي ياحبيبي ان شاءلله  
نور دخلت طلعت الاوضه بتاعتها. 
امينه حضنت هاني بغيرة 
هاني فاهم؛ احم 
امينه بغيظ،: ان اللي حبيبتك بس ماشي 
هاني ضحك: ماشي يروحي 
امينه بغيظ: بتكلم بجد علشان مش اتعصب هاا 
هاني بهدوء: ماشي يا امينه اهدي بقا كفايه غيرة قومي علشان ننام احنا كمان 
امينه بابتسامة: يلا يروحي. 
-------------------------------------------
نور مسكت الفون بحزن قالت: معقول ميار مش سألت عليا خالص. قعدت تقلب في التلفون شويه بدموع. بعدها. قامت تتوضا. بعدها طلعت تصلي قيام الليل.....بعدها خلصت فضلت قاعده علي السجادة وهي بتبكي بشده بقت تدعي: يارب لا اعتراض علي امرك. يارب جيب حقي من كل من ظلمني يارب. يارب مستنيه اليوم اللي اعرف فيه مين اللي عمل فيا كدا. و انت تجبلي حقي منه قدام عيني. يارب يارب حقي عندك يارب حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل  لا اله الا  انت سبحانك اني كنت من الظالمين.. بقت تبكي جامد.. اتنهدت وقالت وهي بتبكي: لو كنتي عايشه يا ماما مكنش يبقي حالي كده والله لما كنت بعيط من اقل حاجه كنتي بتهوني عليا اومال دلوقتي دلوقتي بقا وانا في عز الوحده دي محتاجه ليكي اوى اوى والله العظيم با ماما وحشانيي كتيير اوي اوي..
... فضلت وقت طويل علي السجادة تدعي وهي بتعيط بشده بعدها.. مسكت المصحف بدأت تقرأ فيه... الأول "♡ سورة الملك و سورة الأخلاص.  الفلق و الناس. و أيه الكرسي. سورة الكافرون. اخر حاجة في سورة البقرة تقرأ فيها اخر ايتين من. البقرة.." 
( السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🥰. ♡ اه يا بنات بعد قيام الليل اقرأي دول. تقريباً  هما دول  بس نقرأهم. و. الله اعلم .."
   و اهم حاجه في قيام الليل ده اهم حاجه الدعاء ثم الدعاء والله الدعاء يغير من حال ل حال..")
بعدها خلصتهم بدأت تقرأ في الجزء اللي هي كانت واقفه عليها عند اميرة. كانت بتقرأ في عيونها دموع جواها مقهوره و تعبانه بشده.
(" بًسِمً آلَلَهّ آلَرحًمًنِ آلَرحًيَمً آلَر تٌلَکْ ءآيَاتٌ آلَکْتٌابً آلَمًبًيَنِ آنِآ آنِزٍلَنِهّ قُرأءنِآ عٌربًيَآ لَعٌلَکْمً تٌعٌقُلَوٌنِ نِحًنِ نِقصّ عٌلَيَکْ آحًسِنِ آلَقُصّصّ بًمًآ آوٌ حًيَنِآ ألَيَکْ هّذِآ آلَقُرآءنِ وٌأنِ  کْنِتٌ مًنِ قُبلهّ لَمًنِ آلَغُافُلَيَنِ آذِ قُآلَ يَوٌسِفُ لَأ بًيَهّ يَأبًتٌ آنِيَ رآيَتٌ آحًدٍ عٌشُر کْوٌکبا و آلَشُمًسِ.  وٌ آلَقُمًر رآيَتٌهّمً لَيَ سِاجّدٍيَنِ قُآلَ يَبًنِيَ لَآ تٌقُصّصّ رءيَآکْ عٌلَيَ آخِوٌتٌکْ فُيَکْيَدٍوٌ لَکْ کْيَدٍآ أنِ آلَشُيَطِآنِ للإنِسِانِ عٌدٍوٌ مًبًيَنِ وٌکْذِلَکْ يَجّتٌبًيَکْ ربًکْ وٌ يَعٌلَمًکْ مًنِ تٌأوٌيَلَ  آلَآ حًآدٍيَثً وٌيَتٌمً نِعٌمًتٌهّ عٌلَيَکْ وٌ عٌلَيَ ءآلَ يَعٌقُوٌبً کْمًآ آتٌمًهّآ عٌلَيَ آبًوٌيَکْ مًنِ قُبًلَ آبًرهّيَمً وٌأسِحًاقُ آنِ ربًکْ عٌلَيَمً حًکْيَمً … لَقُدٍ کْآنِ فُيَ يَوٌسِفُ وٌأخِوٌتٌهّ ءآيَاتٌ لَلَسِآئلَيَنِ…أذِ قُآلَوٌ لَيَوٌسِفُ. وٌأخِوٌهّ آحًبً آلَيَ آبًيَنِآ مًنِآ وٌ نِحًنِ عٌصّبًهّ آنِ آبًآنِآ لَفُيَ ضلَالَ مًبًيَنِ  .. آقُتٌلَوٌ يَوٌسِفُ آوٌ آطِرحًوٌةّ آرضآ يَخِلَ لَکْمً وٌجّهّ آبًيَکْمً وٌ تٌکْوٌنِوٌ مًنِ بًعٌدٍهّ قُوٌمًآ صالحين قال قُآئلَ مًنِهّمً لَآ تٌقُتٌلَوٌأ يَوٌسِفُ وٌ آلَقُوٌه فُيَ غُيَابًتٌ آلَجّبً يَلَتٌقُطِهّ بًعٌض. آلَسِيَآرةّ آنِ کْنِتٌمً فُاعٌلَيَنِ. قُآلَوٌآ يَآ ابًآنِآ مًآلَکْ لَآ تٌآمًنِآ عٌلَيَ يَوٌسِفُ.وٌ أنِآ لَهّ لَنِاصّحًوٌنِ آرسِلَهّ مًعٌنِآ غُدٍآ يَرتٌعٌ.. وٌيَلَعٌبً وٌ أنِآ لَهّ لَحًافُظُوٌنِ قُآلَ آنِيَ لَيَحًزٍ نِنِيَ آنِ تٌذِهّبًوٌ بًهّ وٌ آخِأفُ آنِ يَآکْلَهّ آلَذِئبً وٌآنِتٌمً عٌنِهّ غُفُلَوٌنِ... قُآلَوٌآ لَئنِ أکْلَهّ آلَذِئبً وٌنِحًنِ عٌصّبًهّ أنِآ أذِأ لَخِسِروٌنِ..﴿14﴾ سورة يوسف)
نور. لحد هنا و اغمضت عيونها التي مليئة بالدموع. ونامت غصب عنها من غير ما تحس ع نفسها نهائي... كانت سنده رأسها علي السرير ل ورا و حضنه المصحف .
-------------------------------------------
بعد شويه هاني. دخل شاف نور نايمه. كده ماسكه المصحف. بقا فرحان منها جامد..قعد جنبها قال بابتسامة.. معقول انا عندي بنوته العسل دي اللي بتنام وهي في ايدها المصحف ربنا يثبتك دايما يا نور عيني يارب. اخد المصحف قفله. باس رأسها. و عدلها وغطاها وطلع.
_________________________
في يوم جديد.....
في منزل السيوفي. تحديدأ في غرفة وليد....
وليد واقف قد المرايه يحط برفان اتخيل نور لما كانت. واقفه تحط البرفان علي. المرايه وهي تضحك. 
اتنهد بضيق. جه يحط منها. نفس الشيء قدامه ريحه البرفان مخلياه يفتكرها.. راح بغضب رماها في سله  الزبالة.. بص في المرايه وقال بغضب… كفايه كفايه بقا تفكير فيها طلعها من عقلك يا وليد ولا كانها دخلت البيت من الأساس ولا كانك حتي. اسمها اتذكر في البييت نهااائي …
حط من ازازه التانيه بضيق راح طلع علي بره. … في الصالون
شاف اميرة قاعده في الصالون قال بهدوء متاكد انها جواها غضب الدنيا منه:صباح الخير يا مرات عمي
اميرة من غير ما تبص لي حتي: صباح النور 
وليد اتنهد بضيق راح ماشي علي الشركه.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
في منزل هاني... 
امينه: نور نورر 
نور بدأت تتلملم علي السرير: امم سبيني انام بس
امينه: قومي كل ده نوم الظهر قرب يأذن قومي 
نور قامت مره واحده بزعل: اي يعني الظهر هيأذن انا ازاي نمت من غير ما اصلي الفجر ولا اقرأ الأذكار كدا ياربي سامحني.. 
امينه بابتسامة: يا روحي انتي زعلانه علشان كدا معلش بلاش تزعلي نفسك ابقي اظبطي المنبه. و نامى بدري. 
نور قامت بحزن: باذن الله. قامت تطلع هدوم من الدولاب 
امينه: ابوكي بيقولك تعالي علشان عايزك 
نور بصت ليها بتوتر،: هو عايزني في ايه؟ 
امينه بهدوء: عادي عاوزه يشوفك قبل ما ينزل الشغل بس و يفطر معاكي 
نور: اه طيب هاجي دلوقتي بس ادخل الحمام و صلي و اجي. 
امينه: لا تعالي الأول علشان عنده شغل 
نور بغضب: لا اخلص الأول علشان الصلاة اهم يا طنط 
امينه بغيظ: تمام. رحت طلعت من الاوضه... دخلت الاوضه بتاعتها بغيظ 
هاني بتوتر: استر يارب.. احم احم مالك يا حبيبي حاسس انك زعلانه 
امينه بغيظ: من بنتك بقولها تعالي كلمي ابوكي الأول اتعصبت قالتلي لا.. اخلص الأول صلاة و مش عارفه اي 
هاني بابتسامة و هدوء:طيب ماهي معاها حق يا أميرتي. والله. الصلاة اهم من ده كلو 
امينه بغضب: هااني يعني انت بتفضل بنتك عنيي 
هاني بهدوء: يا امينه انتي كل حاجه تتعصبي لا انا مش بعمل زي ما انتي بتقولي كدا خالص. 
امينه. طلعت في الصالون بغضب. علشان متتعصبش قدامه..
هاني طالع ليها قاعد جنبها.. 
قال بضيق: وبعدين بقي انتي كل شويه تنكدي علي نفسك و عليا مش عارف اعمل ايه انا
امينه بعصبيه:انا مش بنكد يا هاني تمام 
هاني ببرود: تمام
امينه بصت لي بغضب و فضلت ساكته
_________________________ 
في السعودية تحديدأ في منزل كريم
سارة كانت حاطه حياة جنبها و بتذاكر في الصالون 
كريم طلع من الاوضه بتاعته قال بابتسامة: صباح الخير
سارة بصت لي بابتسامة: صباحو فل 
كريم. راح باس راس حياة. اللي كانت نايمه. في هدوء. 
قاعد بابتسامة جنبهم. 
سارة بملل: كريم مش بتفكر ننزل القاهره كام يوم بدل الزهق ده 
كريم بلطف: لو عاوزه ننزل مفيش اي مشكله يروحي. ننزل كام اسبوع ونبقي نجي قبل الامتحانات بتاعتك باذن الله 
سارة بابتسامة: بجد لو انت عايز ننزل موافقه 
كريم بابتسامة: عيوني يا عيوني احجز التذاكر بتاعتنا علشان خاطرك انتي و حياتي تغيرو جو
سارة بفرحه: يس يااه الواحد بعد فتره طويله هيشوف القاهره و اهله و ناسه بقا. انا هقوم اشوف ناخد اي معانا. بقا 
كريم بابتسامة:  تمام يا حبيبتي.  انا هروح علي الشركه خدي بالك من حياة. احسن تعيط ولا حاجه 
سارة بمرح: اشطا ي صاحبي متخافش دي في عيوني 
كريم ضحك: يسطا و ياصحبي.  قاعد مع واحد صاحبي انا 
سارة بمرح وضحك: لا مع اخوك يسطا هههههه 
كريم ضحك بشده: ارجعي ل عقلك يا سارة يا حبيبتي. قام يلا سلام انا بقا 
سارة بابتسامة،: اشطا يسطا في حفظ الله 
كريم: في حفظ الله يا قمري. 
راح مشي سارة بدات تلم الحاجات اللي تخدهم  معاهم.
_________________________
نور طلعت من الاوضه بتاعتها 
كانت امينه لسه قاعده هي و هاني
هاني بابتسامة: صباح الخير يا حبيبتي 
نور بابتسامة بسيطه: صباح الخير والسعادةيا بابا
هاني: قاعد من بدري مستنيك علشان نفطر  سوا يا حبيبي 
نور بابتسامة: انا جيت اهو كنت بصلي و بغير هدومي وبروق الاوضه 
امينه بغيظ: كنتي قعدتي كمان شوية ياختي جوه 
نور باستغراب منها:نعم
هاني قام. مسك ايد امينه. 
قال بهدوء: نور اقعدي علي ما اجيب الفطار انا و امينه يا حبيبتي 
اخد امينه المطبخ و دخل
هاني بهدوء: ممكن تهدي شويه هي عملت اي دلوقتي علشان النكد ده كلو بس 
امينه بغيظ: علشان هي عنيده بقولها تعالي الأول تقولي لا 
هاني: حقك عليا انا بلاش نكد علشان خاطر موضوع زي ده بقا 
امينه اتنهدت وقالت: هاني يلا يلا كدا علشان نفطر بلاش الكلام التافه ده انا زهقت 
هاني بضيق: قولي ل نفسك بالله بقا 
امينه بغضب: هاني انت بتعصب فيا تاني 
هاني طالع من المطبخ علشان تسكت
_________________________
نور بتوتر: احم بابا انت هتشوف ليا المدرسين ان شاءلله؟؟ 
هاني بابتسامة: اكيد يا حبيبي انهارده ان شاءلله و هرن و ابقي اقولك علي كل حاجه 
نور بفرحه بابتسامة كلها بسطه: طيب باذن الله يارب 
هاني ابتسم ليها علشان فرحانه كده 
امينه جت حطت الاكل غلي السفرة بغيظ. بعدها درات ضهرة علشان تمشي. 
هاني مسك ايدها: نور قولي ل امينه اقعدي كولي 
نور بابتسامة: اقعدي كولي يا طنط 
امينه بصت ليهم بضيق 
هاني بص ليها بابتسامة: يلا بقي اقعدي يا حبيبتي. افتكر حاجه..: اه صح كمان انهارده عندك معاد عند الدكتوره 
نور باستغراب: ليه؟ 
امينه قعدت بهدوء: علشان الحمل يا ختي 
نور بفضول: حمل اي؟؟ 
هاني بضيق: نور كولي و انتي ساكته يلا 
نور بحزن: تمام. 
بدأت تاكل في هدوء
امينه بصت. ل هاني و قالت: علشان. انا متابعه مع دكتورة علشان اجيب أطفال باخد علاج 
نور من غير اهتمام: اه ربنا يرزقك بالذريه الصالحه يارب 
امينه: امين.. بابتسامة: يبقي صالح باذن الله زيك 
نور بابتسامة:امينه بهدوء: نور انتي ليه مش بتضحكي ولا في ابتسامه علي وشك زينا كده.  علي طول حزينه 
نور ضحكت ضحكها كلها سخريه: انا
امينه: اه 
نور بابتسامة حزينه: عادي مفيش حزن ولا حاجه انا كده بيبقي ظاهر عليا الحزن لكن مش ببقي حزينه 
امينه: لا في عيونك حزن والله  بحس انك بتضحكي ب قهرة في قلبك 
نور بقت الدموع..محبوسه في عيونها و حزينه ع نفسها: احم عادي مفيش ولا حزن ولا شيء ي طنط. قامت: الحمدلله. 
هاني: نور اقعدي انتي لحقتي تاكلي 
نور بابتسامة: والله شبعت يا بابا. هاروح اغسل ايدي بقا.. مشيت ع الحمام. 
امينه بشك: هاني انا حاسه ان نور بتحب حد علشان كدا حالها كده 
هاني بغضب: امينه اي اللي انتي بتقوليه ده. هي علشان زعلانه زي ما بتقولي كدا يبقي بتحب نور صغيره حب اي و بتاع اي
امينه:  لو هي صغيره عقلها كبير. ممكن تكون في الفترة حبت اللي هي فيها عند خالتها. 
هاني اتنهد و. قام: امينه طلعي الكلام اللي في دماغك ده تمام ياريتك تاخدي بالك منها احسن من الكلام يا حبيبتي 
امينه بغيظ:يعني انت مش عايز تصدقني يا هاني 
هاني بهدوء: مش موضوع كدا. بس طلعي نور من دماغك شويه.
امينه بزهق وثقه في نفس الوقت من الكلام: اووف انا معايا حق في كل حاجه والله مكنش يبقي حالها كدا. اومال ليه متغيرة كدا هي 
( سيبي البت في حالها هي مش ناقصاك يا ختي 🙄)
_________________________
عند وليد.. كان قاعد علي المكتب بيشتغل بتركيز.. الفون رن اخد الفون  من  علي  المكتب لما شاف ابتسم
وليد بابتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه يا صاحبي 
كريم بابتسامة: و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. بخير والله يا صاحبي الحمدلله. انت اخبارك ايه طمني عليك 
وليد بابتسامة: الحمدلله بخير دامك بخير ياغالي. . اي اخبار القمر الصغير.. 
كريم:  ابتسم: والله الحمدلله بخير. الجماعه عاملين ايه و عمتي و الكل عندك 
وليد:  كويسين الحمدلله ي صاحبي. انت مش ناوي تجي بقا ولا ايه. انت ليك وحشه والله 
كريم:  باذن الله الاسبوع ده هنكون عندك
وليد بابتسامة: اي اي المفاجأة اللي جت مره واحده دي. من غير ما تقول كدا 
كريم ضحك: والله ولا مفاجأة ولا حاجه دي الست سارة قالت زهقانه. قولتلها خلاص ننزل القاهرة. 
وليد: امم يلا يا صاحبي تجي بسلامه ان شاءلله 
كريم: الله يسلمك يا غالي.. كمل بابتسامة: اي مفيش فرحه قريبه ولا ايه عاوزين نفرح بيك بقا 
وليد سرح شويه في ميار. بعدها قال بابتسامة: باذن الله هيحصل وانت معانا 
كريم بفرحه: طب يارب تكون علي كلامك مش زي كل مره. تقول سنه سنتين. المرة دي لازم باذن الله عاوزين نشوف عيالك ونفرح بيك 
وليد ضحك. قال بابتسامة: باذن الله المرة دي. هتبقي فرحاتين. المهم تجي كلكم بقا 
وليد اتنهد قال بحزن: بباذن الله يا صاحبي بس مفيش غير سارة و حياة الصغيره
وليد باستغراب؛ و مراتك هو في حاجه ولا ايه؟ 
كريم بحزن شديد: حياة مراتي تعيش انت 
وليد بصدمه: اي ازاي. بس انت مقولتش لينا علي حاجه زي كده من امتي؟ 
كريم اتنهد قال: من اليوم اللي اتولدت فيه حياة 
وليد بحزن: البقاء لله يا صاحبي والله مافيش حد فينا يعرف اللي حصل مش عارف انت ازاي متقولش لينا علي حاجه زي كدا 
كريم بهدوء: اللي حصل بقا مش حابب اتعب حد معايا ولا حتي ازعلكم. كمل بحزن: انا كنت عايش علي امل انها تقوم منها بس للأسف. بقا الحمدلله 
وليد بحزن: لا حول ولاقوة الابالله.. عارف اني مش في مكانك دلوقتي بس هي في احسن المكان دلوقتي. المهم ربنا يباركلك في حياة الصغيره باذن الله تبقي بنوته صالحة يا صاحبي.. اتنهد و كمل: طيب مفكرتش.تجيب ام ل حياة 
كريم: لا يا وليد اكيد. مفيش غير مراتي حياة اللي هتفضل في قلبي ل اخر يوم في عمري..  مفتكرش ان في مرات اب تحب بنت جوزها او تربيها زي الام احسن تربيه 
وليد اتنهد:  صدقني في ناس حلوه كتير في الدنيا دي. مش كل البشر زي بعضها 
وليد اتنهد قال بحزن: لعله خير ان شاءلله المهم انت خد قرار كده  الكام يوم اللي احنا فيه في القاهرة عاوزين نفرح بيك ان شاءلله 
وليد: باذن الله يا صاحبي 
_________________________
اميرة دخلت  عند احمد الاوضه قالت بغضب: ابوك رن دلوقتي قالي ابعتي احمد علشان عاوزك في الشغل 
احمد بهدوء؛  بلبس رايح اهو بتتعصبي ليه انتي كمان  هو البيت كله عقله باظ خلاص 
اميرة اتنهدت:  تمام بلاش تأخير من بكرا تروح علي الكليه. تروح تخلص الورق بتاع السفر. 
احمد : بس انا اكمل الكليه هنا مش هنقل ورق ولا حاجه 
اميرة باستغراب: اي دا حلم حياتك انك تسافر علي دوله تانيه تكمل تعليم فيها
احمد بلا مبالاه: لا احمد حلمو  بسيط اوي عايز يقعد يكمل تعليمه هنا
اميرة اتنهدت وقالت بحزن: كل ده علشان شهد صح؟ 
احمد ببرود: شهد مين دي اللي انا اوقف حياتي عليها. بص ليها ب قسوة قال: اناااا هفضل طول عمريييي اااعمل اللييي فيي دماغيييي وبس مش علشان ابقيي متعلم اااكبر  تعلييم في الدنيا دي اسافر بعد سنتين ونص و أضيع كل الفلوس علشان خاطر موضوع تافه... 
اميرة: موضوع السافر ده كان من رأيك علشان وانت كنت موافق علي كدا اشمعنا دلوقتي 
احمد بغضب: اميي بالله عليكيي اقفلييي علي ام الموضوع ده انا مش حابب انيي اسيب بلدي علشان خاطر نفسي. و اني ادخل كليه كبيرة 
اميرة بهدوء: طب و ميار 
احمد باستغراب: مالها ميار؟؟ 
اميرة: لو الكليه بتاعتها جت في دوله تانيه هتعمل ايه؟ 
احمد بعصبيه: لا طبعاً مفيش طلوع بره القاهرة هي زيها زيي تكمل تعليم هنا
اميرة بهدوء: ربنا يهديك يا احمد. ربنا يسترها بعدين ميبقاش في مشاكل مبينك انت وهي. مش عاوزه ربنا يوريني حاجه وحشه في عيالي أبداً.
طلعت الاوضه وهي قلبها مالي بالحزن عليه 
_________________________
احمد وقف قدام المراية قال ب قسوة: عمرها ما كنت بالعز و الغني الغني غني ل نفسه. كنتي عاوزه ادخل كليه كبيرة علشان تتباهي  قدام الكل.. و يبقي ابن عمك الأحسن.. كمل بسخرية: او حبيبك ياا خاينه.. 
مسك أزاره البرفان. ب كل قوته خبطها في المراية من العصبيه. الازاز بقا مالي الاوضه. 
-------------------------------------------
امينه دخلت ل نور الاوضه بتاعتها 
قالت: نور انا راحه ل الدكتورة تحبي تجي معايا ولا هتقعدي لوحدك 
نور ___
امينه بصت باستغراب. لقتها راقضه علي السرير سرحانه:قالت:  البت دي في دماغها اي عاوزه اعرف بس دي علي طول سرحانه بطريقه 
قالت بصوت عالي جدا: نورررررر بقولك انا ماشيه 
نور قامت بخضه: مالك في اي بتزعقي كده ليه 
امينه راحت قعدت جنبها قالت: نور انتي بتحبي علشان كدا علي طول تبقي سرحانه كدا يا حبيبتي 
نور بتوتر:  اي اللي انتي بتقوليه ده احب اي وانا علشان سرحانه ابقي بحب 
امينه: اه يا ختي اللي انتي فيه ده يبقي انتي بتحبي بتحبي مين بقا هاا قوليلي يلا؟؟ 
نور بخنقه ة دموع منها؛ ارجوكي يا طنط خليكي في حالك وانا في حالي ياريت تخلي في ما بينا حدود شويه علشان انا بالله تعبانه اصلا 
امينه: تعبانه من اي؟؟ 
نور قامت بغضب. راحت دخلت الحمام وهي بتبكي. بسبب انها بتسأل كل الاسئله دي 
امينه: اطلعي يا نور انا بسالك عادي لو مش عاوزه تقولي تمام 
نور __
امينه بهدوء: تمام انا ماشية خدي بالك من نفسك سلام 
راحت مشيت. 
نور طلعت قعدت علي السرير في عيونها دموع حاسه بضيق جواها شديد
قالت بوجع جواها: لو تعتمدي علي الحزن و التفكير عمرها ما حياتك هتبقي سعيده يا نور كفايه كفايه انسئ كل حاجه بقا طلعي كل اللي اذاكي بقا كفايه.. مسحت دموعها. قامت دخلت الحمام غسلت وشها طلعت تذاكر شويه
ابتسمت ابتسامه كلها وجع: نا يمكن خير ليكى محدش عارف يا نور.. ابداي حياة جديدة مع نفسك اشغلي وقتك. بالمذاكرة. السنه دي و دخلي ثانوي.. و اتعبي بعدها ادخلي الكليه اللي طول عمرك تحلمي بيها.. كملت بدموع و يأس: المشكله اني لوحدي اوى اوى. اتنهدت بحزن شديد: يلا خير باذن الله خير. 
مسحت دموعها. بدأت تذاكر. 

يتبع

       
          لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات