رواية إزاي اطفش عروسة بابا
الفصل الخامس والثلاثون 35
بقلم مجهول
غفـران هتنفجر من حركات سمـرا بدل ما تبعدهـم عن بعض كانت سبب في قربهـم استغلت غيابـها ، قعدت تفكر في خطه تلغـي بيها الخطبه أو ع الأقل تتأجل ..
مش فكل تجمع عائلي بيبقى في عيل شقـي شايل نص دماغه في إيده و جاي عليهم جري بيروح فرحتهم في ثانيه ، هبقى العيل ده هتشوفو ..
غفـران بتتسحب بالراحه _ " أما دورلي مصيبه على أتحشر فيه (ماشيه بأريحيه في الـبيت ، طلعت ع الدرج وقفـت تتأمله ) أوقع نفسي من هنـا لا دول كثار أوي .. "
مشيت تتنطط في الطرقه و بتدخل تستكشف أي أوضه بتقابلها و فجأة لقت أوضه مفتاحها موجود ع الباب سحبته ، قفلت من جوا على نفسها و رمت المفتاح من الشبـاك و قعدت ع السرير بتمرجح رجليها ..
من تعبـها غمضت عيونـها ، ناويه تاخد غفـوه صغـيره قبل ما يبدأو تدوير عليها بس الموضوع كبر منها ، صحيت لقت نفسها في اليوم للي بعده في أوضتها ..
غفـران بتفرك عيونـها بتحاول تستوعب و هي شايفـه نفسها في المرايه بالبيجامه و الشعـر المنكوش ، برقت و نزلت جـري بتصوت ع الدرج _ " بـــــــــابـــــــا .. بـــــــــابــــــــا .. "
عمـر طلع من المطـبخ مخضوض ، لقـاها بتنط فحضنه بتتشعبط فرقبته _ " مالك في إيـه ؟.. "
غفـران بتنهج _ " وريني ايدك بسـرعه ؟.. "
عمـر مدلها إيده بس لسا مش مستوعب _ " إيدي مالـها .. "
غفـران باستعجال _ " اليمـين ، إيدك اليمـين ؟.. "
عمـر _ " إيدي اليمـين ما أنا شايلك بيـها .. "
غفـران فظلت تتنطط في حضنه خلته ينزلها و من غير مقدمات شدت إيده اليمين بتبص ع صباعه ملقـتش خاتم الخطبه انبسطت ضحكت _ " كنت عارفه مش هتخطب فغـيابي .. "
عمـر اتلبك _ " بس نت مكنتيش غايبه ، كنت مقعدك في حضني بعدما قلبنا البيت بندور عليكي خفت أوي تكوني طلعتي برا البيت بس الحمد لله لقينـاكي نايمه .. "
غفـران فهمت قصده ، بعدت إيده للي بتمسح على خدها ، نطقت بنبره عيـاط بتهدد بنزل دموعـها فأي لحظه _ " يعني إيه ؟ خطبت من غيري .. "
عمـر بلع ريقه _ " غفـران اسمعيني يا بابا ، أنـا من الأساس رحت أخطب عشانك مش نت كنتـي مستعجله فكرت لو الموضوع تأجل هتزعلي .. "
غفـران برجفه _ " هي فين الذبله ؟.. "
عمـر اتنهد _ " شلتها و أنا بغـسل المواعين .. "
غفـران عيطت _ " بقيت بتخاف ع الذبله لا و جالك قلب تخطب و أنـا نايمه ، مبقتش تحبنـي ( شهـقه ) فضلتها عليا ( شهـقة ) قبل ما تبقى مراتك حتى .. "
عمـر ضحك ، شد خدودها _ " ايه النكد ده يا نكوده ؟ بس أكلتي المقلب يا صغنن معقول أخطب من غـيرك محصلش مش هيحصل يا وردتي .. "
غفـران زودت فعياطها _ " نت كـنت عارف إني هزعـل و قصدت تزعلني و خلتني أعيط بـابـا وحش .. "
عمـر زعل على زعلها _ " بابا آسف ، مش هعـمل كده تاني .. "
سبلت عيونها ، مطت شفايفـها و طلعـت جري ع أوضتـها ع أساس زعلانه بس أول ما وصلت على أوضتها فضلت تتنطط على السرير مبسوطه ..
غفـران _ " بابا مخطبش ، بابا مخطبش .. "
ندهلها ع الفـطار فضلت قاعده ع السفـره مبوزه ولا كأنها للي كانت تتنطط فالاوضه ، ع أساس زعـلانه منه بسبب المقلب لي ميجيش واحد في الميه من المقالب للي بتعملها فيه ..
عمـر حاطط وشه قدام وشـها _ " غفـران خلاص مش هعمل كده ثاني بس متزعليش مني نت عارفه صوتك بيوحشني متحرمنيش بعد ما سمعته .. "
غفـران سبلت عيونـها _ " أصالحك بس بشرط ، اتصل بعمو جابر خليه يجيب معاه سليم و علي نلعب في الحديقه .. "
عمـر بوز _ " كل التكـشيره ديه عشان عمـو جابر وحشك و عايزه تشوفيه يا محتاله .. "
فضل يددغدغها و يضحكها بس طبعا السعـاده ، الفـرحه و الضحكه مبتدمـش رنه وحده ع جـرس البيت غـيرت كل حاجه ، الورقه للي استلمها من الراجل خلته مبقـاش قادر يوقف على رجله قعد فأول كرسي ..
غفـران جريت عليه ، حاوطت وشه بكفـوفها الصغيره نطقت من خوفها عليه _ " مالك يا بابا نت كويس ؟ تعبان ؟ اتصل بعمتو ليلى تجي .. "
عمـر حضنـها جامد ، الكلام بصعوبه بيتنطق معـاه _ " متخافيش بايا كويس اطلعي نت على أوضتك العبي .. "
غفـران مش مطمنه ، قلقلت عليه أكثر _ " بس يا بابا .. "
عمـر بيمثل الهداوه _ " اسمـعي كلام بابا يلا يا شطوره .. "
بمجرد ما اختفت من قدامه عـيونه بقت حمره كان هيكسر كل للي قدامـه بس مسك نفـسه على آخر لحظه عشانـها ، مش ناقصه غير تخاف منه دلوقتي ..
عمـر _ " رافعه قضية حضانه عليا يا جمـانه عايزه تحرمينـي من بنتي إن ما رميتك في مستشفى المجانين للي جبتك منه ميبقاش اسمي عمر ....