رواية غرام السلطان الفصل السادس والعشرون 26 بقلم عادل عبدالله

رواية غرام السلطان

الفصل السادس والعشرون 26

بقلم عادل عبدالله

في المستشفي

تفاجئ غرام بباسل يقف أمامها !!!

باسل : ازيك يا دكتورة غرام ؟

غرام " بأرتباك " : الحمد لله ، اومال والدتك ومدام شهد فين ؟

باسل : لأ انا مش جاي ازور اونكل سلطان .

غرام : اسفة ، اومال حضرتك جاي ليه ؟ 

باسل : انا جاي ليكي انتي .

غرام : انا !!! ليه خير يا استاذ يا باسل ؟

باسل : فيه موضوع مهم كنت عايز اكلمك فيه .

غرام : اتفضل انا سمعاك .

باسل : مش هينفع هنا يا دكتورة ، يا ريت لو تقبلي اعزمك تشربي حاجة في اي مكان ونتكلم .

غرام : لا للاسف مش هينفع لأني مش  بخرج مع حد .

باسل : لأ مش قصدي ، انا اقصد هنقعد ونتكلم في حاجة مهمة وهتمشي علطول ، يعني مش هتتأخري .

غرام : اسفة مش هينفع ، لو فيه حاجة مهمة ممكن تقولها هنا دلوقتي .

باسل : الموضوع اللي عايز اكلمك فيه  مش هينفع هنا .

غرام : انا اسفة وانا مش اقدر اخرج معاك .

باسل : علي الاقل ممكن اخد رقم تليفونك علشان نتكلم في التليفون ؟

غرام : رغم اني مش متعودة ادي رقمي لحد لكن مفيش مانع .

باسل : هكلمك اول ما تخلصي شغلك .

غرام : اوك .


في غرفة الرعاية

غرام : عامل ايه النهاردة يا بابا ؟

سلطان : الحمد لله احسن يا حبيبتي .

غرام : طيب تسمحلي بقي اكشف عليك علشان اطمن اكتر ؟


بعد الكشف 

غرام : الحمد لله احسن كتير .

سلطان : يعني هخرج من هنا امتي يا حبيبتي ؟

غرام : هتكلم مع دكتور عمران ونشوف ممكن تخرج امتي .

سلطان : ياريت لو ينفع النهاردة او بكرة .

غرام : للدرجادي زهقت مني ؟!!

سلطان : لا يا حبيبتي انا مش ممكن ازهق منك ، انا ما صدقت لقيتك .

غرام " تضحك " : طيب يا بابا انا هكلم دكتور عمران انه يسمحلك بالخروج في اقرب وقت .

سلطان : كنت عايز اشوف جميلة قبل ما اخرج .

غرام " بدهشة " : ماما !!!

سلطان : ايوه .

غرام : مش عارفة يا بابا اذا كان هينفع ولا لأ .

سلطان : ليه ؟ هي ممكن ترفض ؟

غرام : مش عارفة .

سلطان : للدرجادي جميلة بقيت بتكرهني ؟!!!


غرام : لا اكيد مش بتكرهك لكن ...

سلطان : لكن ايه يا غرام ؟؟

غرام : مش عارفة يا بابا انا هقولها وارد علي حضرتك .


في غرفة دكتور عمران 

غرام : بابا الحمد لله اتحسن يا دكتور و بيقولي انه عايز يخرج .

عمران : مفيش مانع ممكن يخرج بعد يومين ، لكن انتي اكيد عارفة انه لازم يبعد عن اي مجهود او اي عصبية .

غرام : ايوه عارفة .

عمران : لأنه لو تعب تاني هيكون التدخل الجراحي ضروري .

غرام : مفهوم يا دكتور .

عمران : عموما انا هتابعه بنفسي بكره وبعده ولو اطمنت عليه هكتب له خروج  في اليوم التالت .

غرام : متشكرة اوي يا دكتور .


في بيت جميلة 

جميلة : حمدلله ع السلامة يا حبيبتي ، اتأخرتي ليه النهاردة ؟؟ كنت قلقانة عليكي واتصلت عليكي تليفونك مقفول !!

غرام : الله يسلمك يا ماما ، المواصلات كانت زحمة النهاردة .

جميلة : نفسي تجيبي عربية صغيرة بدل زحمة المواصلات .

غرام : ان شاء الله قريب .

جميلة : وتكون من فلوسك مش فلوس ابوكي .

غرام : بمناسبة بابا عندي ليكي مفاجأة .

جميلة : مفاجأة !!! مفاجأة ايه ؟؟

غرام : بابا عايز يشوفك .

جميلة : يشوفني !!!!!!

غرام : ايوه ، النهاردة كلمني وقالي انه نفسه يشوفك .

" جميلة تغوص في ذكريات الماضي وتأتي امام عيونها صورة شيماء وهي تهينها و تقوم بطردها وصوت شهد العالي وهي تقول لسلطان طلقها وصورة سلطان يقف في سلبية وهو يري ما يحدث لها !!!!! " .

غرام : ست الكل ، ماما ، ماما .

انتبهت لها جميلة : ايوه يا حبيبتي ، كنتي بتقولي حاجة ؟؟

غرام : سرحتي لحد فين كده ؟؟

جميلة : افتكرت اللي حصل من ٢٥ سنة .

غرام : خلينا في النهاردة يا ماما واللي فات مات .

جميلة : مش قادرة انسي اللي حصلي قدامه لما اتبهدلت و اترميت في الشارع وانتي لسه حتة لحمة حمرا علي دراعي !!

غرام : يعني انتي دلوقتي بتكرهيه يا ماما ؟

جميلة : يا حبيبتي اللي يحب ميعرفش يكره لكن اللي حصلي خلاني مش عايزه اقابله او اشوفه تاني .

غرام : يعني افهم من كده انك رافضة تروحي تشوفيه ؟؟

جميلة : ابقي طمنيني انتي عليه انما انا مش هقدر اشوفه تاني .

وفجأة يرن جرس هاتف غرام !!!

تنظر غرام في هاتفهها فتسألها جميلة : مين اللي بيتصل بيكي ؟؟

غرام : ده باسل اللي قولتلك عليه يا ماما .

جميلة : ابن شيماء ؟؟

غرام : ايوه .

جميلة : واخد رقم تليفونك من مين ؟!

غرام : النهاردة جالي المستشفي وقالي انه عايز يكلمني في موضوع مهم وكان عايزني اخرج معاه .

جميلة : وبعدين ؟

غرام : قولتله اني مش بخرج مع حد فطلب رقم تليفوني واديتهوله علشان اشوفه عايز ايه .

جميلة : طيب ردي عليه .

غرام : جرس الاتصال خلص ، هيتصل تاني كمان شوية .

جميلة : هتقوليله ايه يا غرام ؟

غرام : بالنسبة لأيه ؟

جميلة : ما انتي عارفة هو هيتصل بيكي ليه ، اكيد هيقولك انه معجب بيكي يا حبيبت امك .

يرن هاتف غرام مرة اخري .....

غرام : بعد اذنك يا ماما هدخل جوه ارد عليه .

تنظر لها جميلة في حيرة !!!!!

غرام : متخافيش يا ماما مش هعمل حاجة غلط لكن علشان اعرف اتكلم .

جميلة : طيب يا غرام خدي راحتك ، انا داخلة اوضتي .


في غرفة غرام 

تجلس غرام علي فراشها وترد عليه ...

غرام : الو ، مين معايا .

باسل : انا باسل .

غرام : اه ، ايوه يا استاذ باسل كنت بتقول عايز تكلمني في موضوع مهم .

باسل : ايوه ، انا عندي ٢٩ وشغال مهندس باور في شركة كبيرة .

غرام : كويس جدا ربنا يوفقك ، لكن معلش انا دخلي ايه بده ؟!!

باسل " يضحك " : طيب اكمل كلامي يا دكتورة و هتعرفي كل حاجة .

غرام : اتفضل يا بشمهندس .

باسل : انا عندي شقتي وتقريبا جاهز للجواز وماما طلبت مني كتير اني اتجوز لكن انا كنت برفض .

غرام : وترفض ليه مادام جاهز للجواز ؟ اكيد كنت مستني بنت الحلال .

باسل : انا كنت مستنيكي انتي .

غرام : انا ؟؟ 

باسل : ايوه يا غرام انا من ساعة ما شوفتك حبيتك حتي من غير ما اعرف اسمك او اي حاجة عنك ، كنت بدور عليكي في كل مكان وكان عندي امل اني اشوفك تاني ، والحمد لله شوفتك تاني ، من الاخر انا بحبك يا غرام و عايز اخطبك .

تبتسم غرام وتصمت !!!!

باسل : الوو ، انتي سمعاني ؟؟

غرام : ايوه سمعاك .

باسل : قولتي ايه ؟؟

غرام : انا مش عارفة اقولك ايه انت فاجئتني .

باسل : انتي مرتبطة بحد ؟؟

غرام : لأ .

باسل : طيب قولتي ايه ؟؟

غرام : انا بقولك انت فاجئتني ومش عارفة اقولك ايه !!!

باسل : انتي عندك مانع اني اكلم اونكل سلطان و اتقدملك ؟؟

غرام : انت الاول عارف مامتك عملت ايه في ماما زمان ؟؟

باسل : عملت ايه ؟ معرفش .

غرام : عملت حاجات كتير قوي .

باسل : كل اللي اعرفه انهم حصلت بينهم مشاكل بسبب طنط شهد ومامتك اخدتك ومشيت ومحدش عرف عنكم حاجة .

غرام : لأ ، انت كده متعرفش حاجة ، مامتك اهانت ماما و طردتها من شقتها في الشارع وانا كنت لسه عمري شهور و مش هحكيلك بقي علي اللي حصلي انا وماما والبهدلة اللي شوفناها بسبب اللي عملته مامتك فينا !!!

باسل " بحزن " : انا معرفش حاجة عن اللي بتقوليه ده ،  وبعدين انا ذنبي ايه ؟ انا من ساعة لما شوفتك وانتي دخلتي قلبي ومش بفكر غير فيكي ، والمهم عندي انتي مش مهم اهلنا ، انتي نفسك يا غرام .

غرام : انا هكلمك بصراحة مادام انت صارحتني بأحساسك ، انا مش هنكر ان موقفك معايا في الكافيه موقف شهم ونبيل ، وقدرت في الموقف ده انك تكسب اعجابي .

باسل " بفرح " : يعني انتي بتبادليني نفس الشعور ؟؟

غرام : انا قولت اعجابي .

باسل : الاعجاب اول طريق الحب .

غرام : قبل ما يبقي حب فيه حاجات تانية هتقف حاجز بيني وبينك .

باسل : اي حاجز يقف قدامنا انا اقدر اشيله .

غرام : ده بيتهيألك !! احساس ماما بالظلم اللي مامتك كانت السبب فيه انا مقدرش اعمل نفسي مش شايفاه لأن ماما اهم حد عندي في الدنيا .

باسل : ده شئ اكيد ، وانتي معاكي حق .

غرام : ده غير ان مامتك اعتقد انها مش هتوافق .

باسل : اذا كانت دي العوائق اللي ممكن تقف في طريقنا انا اقدر عليها .

غرام : طيب انا هطلب منك انك تديني مهلة افكر واخد رأي ماما .

باسل : مش بتقولي ان فيه اعجاب من ناحيتك ؟!!!

غرام : ايوه لكن بردو قولت ان ماما اهم حد باانسبالي في الدنيا !!

باسل : اوكي يا غرام موافق فكري برحتك لكن وانتي بتفكري عايزك تكوني عارفة اني فعلا بحبك واني ممكن اعمل اي حاجة علشان نكون لبعض .


  في اليوم التالي 

في المستشفي


تذهب غرام لتطمئن علي والدها ...

غرام : عامل ايه النهاردة يا سي بابا ؟

سلطان : الحمد لله كل يوم احسن من اللي قبله ، دكتور عمران كان عندي من شوية وقالي اني لو حالتي فضلت مستقرة لبعد بكره ممكن اخرج .

غرام : ايوه انا كلمته البارح وقالي كده .

سلطان : كلمتي جميلة وقولتلها اني عايز اشوفها ؟؟

تصمت غرام .....

سلطان : قولتلها يا غرام ؟؟؟

غرام " بابتسامة مصطنعة " : ايوه قولتلها لكن هي تعبانة قوي الايام دي ومش هتقدر تيجي .

سلطان : تعبانة !!! تعبانة فعلا يا غرام ولا رفضت تشوفني ؟؟


غرام : هي تعبانة فعلا .

سلطان " بحزن " : لأ يا غرام ، مامتك لو عايزة تشوفني كانت جات مهما تكون تعبانة ، هي اكيد رفضت تشوفني .

وهنا تفتح الباب و تدخل شهد ونور الي الغرفة ......

سلطان : اهلا اهلا ، اتأخرتوا ليه النهاردة ؟

نور : متأخرناش يا بابا ، احنا جايين في نفس الميعاد اللي بنجيلك فيه .

شهد : عامل ايه النهاردة يا حبيبي ؟

سلطان : الحمد لله .

شهد : ازيك يا غرام ؟

غرام : الحمد لله يا طنط .

شهد : طمنينا باباكي هيخرج امتي ؟

غرام : ممكن بعد بكره ان شاء الله ، انا هستأذنكم علشان تاخدوا راحتكم واتابع انا باقي المرضي .


تخرج شهد ثم ينادي سلطان ابنه ...

سلطان : تعالي يا نور .

نور : ايوه يا بابا .

سلطان : كلمت المحاميين علشان اللي قولتلك عليه ؟؟

نور : لما تخرج من المستشفي يا بابا نتكلم في الموضوع ده .

سلطان : هنتكلم في ايه ؟؟ انا مش هتكلم في حاجة ، انا بقولك عايز المحاميين علشان اختك تاخد حقها وانت تاخد حقك !!!

نور : حق ايه يا بابا ؟

سلطان : حقها في املاكي .

نور : لأ معلش يا بابا انا مش موافق .

سلطان " بعصبية شديدة " : و انت مين علشان توافق او متوافقش !!!

وفجأة يضع سلطان يده علي صدره و يشعر بألم في صدره ويصرخ من الألم !! وتنادي شهد علي الاطباء لأنقاذه ...


         الفصل السابع والعشرون من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات