رواية حب المراهقه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل الثالث والعشرون 23
بقلم نور ربيع


في الفجر كان هاني وصل هو وامينه
هاني بص حوالين  البيت. البيت ساكت وهادي خالص مفيش اي صوت فيه… بــ قلق شديد بقا ينادي على نور:نورر نوررر 
دخل الاوضه بتاعتها ما كنتش موجوده فيها …بقا ينادي باعلى صوت علشان ترد او اي حاجه: نوررررر
امينه بتعب: هاني هي اكيد رجعت عند خالتها اميره
هاني بــ خوف عليها: معرفش راحت فيين معرفش 
امينه افتكرت لما نور قالتلها ياريت اموت وارتاح من الدنيا دي بقى كلها و من قسوة الحياة باللي فيها علشان ارتاح منكم…و كانت من لحظة دي قبل ما تمشي بــ يوم كانت قد ايه شايفه في عيونها الكسره 
اتنهدت بــ دموع وقالت: هاني اسندني هدخل الاوضه بتاعتي ودلوقتي ادخل صلي وشويه كده روح بيت اميره اشوفها هناك
هاني مسح من على وشه بتعب…راح دخلها الاوضه بعدها اتوضا وبدا يصلي ويدعي من قلبه ان ما يكونش فيها حاجه
_________________________
في المستشفى عند نور 
كريم كان قاعد علي الكرسي و نور قاعده علي السرير 
كريم بهدوء: امشي بقا علشان انا عندي اختي و بنتي لوحدهم في البيت عايز اروح ليهم 
نور بــ عياط: انت خايف عليهم طيب انت لما كنت سايق العربيه وماشي بسرعه ما كنتش خايف ليه على اللي حواليك انت عايز تمشي انا دلوقتي اعمل ايه وانا اقعد هنا لوحدي خايفه وانا عايزه دلوقتي ماما وبابا واخواتي واهلي انا اعمل ايه ما ليش دعوه هم فين روح دور عليهم
كريم بهدوء: اهدي طيب بلاش تعيط انتي كل حاجه تعيطي
نور بــ عصبيه: ملكش دعوه انا نكديه هات ليا اهلي دلوقتي
كريم اتنهد وقال: استغفر الله العظيم يارب جت منين دي بس ليا عامله زي الأطفال 
نور بــ عياط: انا مش زي الأطفال …حست ان الوجع رجع تاني ليها في دماغها …قالت بــ وجع: ااه 
كريم بــ سرعه: اهدي اهدي خلاص بلاش عياط وانا مش هسيبك خلاص هفضل قاعد لحد لما الدكتور يكتب لك خروج وتروحي البيت معايا 
نور بــ غضب وجع: انت قليل الادب عايزني امشي معاك البيت ليه اتقي الله ترضاه على اختك ولا بنتك ولا مراتك ولا اي  حريم من اهل بيتك
كريم مسح على وشه بــ غضب منها…قال: طب ممكن تهدي وكفايه كلامك ده وانا هاخدك معايا البيت هعمل بيكي ايه يعني انت ما فيكيش حته سليمه اصلا وانا عامل حسابي ان اخته وبنتي في البيت هتقعدي معاهم
نور بــ دموع: انت بتتريق عليا طب ما هو انا اللي فيا  ده بسببك انت والله هروح اعمل فيك محضر دلوقتي
كريم ببرود: طيب روحي يلا تحبي اجي معاكي علشان اوصلك على طريق الشرطه عشان يلحقوا يمسكوني بسرعه
نور ما رضيتش ترد عليه وشايفه كل كلام فيه برود وسخريه فضلت ساكته وقاعده بتبكي
كريم بــ زهق: يا بنت كفايه بقى انت تعبتيني والله معاكي ليه كل العياط  ده والوجع في نفسك كفايه اسكتي بقى شويه
نور بــ عياط: ملكش دعوه انت 
كريم قام بتهديد فيها: طيب انا ماشي عايزه حاجه
نور بــ سرعة: لا لا اقعد معايا انا خايفه المستشفى ما فيهاش حد غير كام ممرضه بس وانا خايفه اوى …بقت تعيط اقوي 
كريم بــ عصبيه: مانتي اسكتي علشان انا مش بحب الزن ده…بــ سخريه: دا حياة بنتي احسن منك علي كدا.دا انا مش بسمع صوتها غير كل فين وفين على ما تعيط انتي زنانه اوي الاطفال احسن منك على فكره
نور ابتسمت ونسيت كل الوجع والحزن لما قال على حياه…
كريم بــ استغراب منها انها سكتت من العياط وابتسمت … راح اقعد وفضل قاعد جنبها وهي مسحت دموعها سندت راسها علي السرير ل ورا  بــ تعب
_________________________
بدات اشرق الشمس في الصباح  الساعه 6:00 صباحا … في منزل السيوفي تحديدا في غرفه ميار
ميار كانت بتجهز كل حاجه من هدومها وبتلم الحاجات اللي هتاخدها معاها اوروبا
كانت بتلم بالصدفه شافت حاجه وابتسمت غصب عنها
مسكته في ايدها… وهو مصحف نور والورده اللي كانت جايباها  هديه ليها
قالت بكره ليها: الهديه دي ملهاش ذنب ابدا بيكي الهديه دي في حته في قلبي لكن انتي ولا اي حاجه في قلبي نهائي
راحت حطيتها في شنطه من ضمن الشنط بتاعتها
_________________________
في الصالون اميره كانت بتحط الفطور على السفره … وقلبها مالي بــ شده القلق على نور في عيونها دموع محبوسه
امال طلعت من المطبخ شافتها كده سرحانه وباين عليها القلق
امال باستغراب:  مالك يا اميره في حاجه ولا ايه؟ 
اميره بــ دموع: نور ما اعرفش حاجه عنها هموت من القلق عليها والله العظيم يا امال خايفه عليها يكون فيها حاجه هموت كده من جوايا عليها
امال اتنهدت وقالت: ليه في ايه طب رني عليها
اميره: الفون مقفول مش بترد أبداً 
امال بــ حيرة: طب مش معاكي رقم امينه ولا حد فيهم ولا رقم تليفون الارضي اللي في البيت
اميره: لا ولا حد فيهم والله أبداً مش عارفه اعمل ايه بس يارب 
امال بهدوء: طيب اهدي كده يا حبيبتي ان شاء الله خير ان كان كده ابعتي احمد ليها في البيت بتاعهم  يشوفها ويطمنك عليها او انتي ابقى روحي شويه كده اطمني عليها بس دلوقتي الصبح شويه كده
اميره بــ حزن ان شاءلله هشوف كدا 
امال:خير ان شاءلله اتفائلي يا حبيبتي اتفائلي خير ان شاء الله
اميرة اتنهدت: يارب يارب 
_________________________
وليد كان بيجهز نفسه علشان يروح الشغل… كان عقله بيفكر غصب عنه في نور جامد مش عارف ايه السبب ده اتنهد بضيق وغضب جواه: بفكر  فيكي ليه روحي بقى من دماغي شويه كفايه. مش عاوزك تيجي في تفكيري ابدا غوري بقى اطلعي من دماغي غوري انا بكرهك. اتنهد من جواه انه بيفكر فيها ومش عارف ايه السبب ده
_________________________
امال دخلت الاوضه بتاعتها. 
شافت عبد الله انه بيجهز عشان يروح الشغل قالت بهدوء: عبدالله 
عبدالله ___
امال بــ حزن!: هتفضل كده لحد امتى انت انت مش بتكلمني هنفضل في الحزن دي كتير
عبدالله بلا مبالاه: قولتلك امشي علشان انا مش عايزك ومش عايزين مشاكل اكتر من كده ما بينا.
امال بــ دموع: وانا مش عايزه مشاكل اكتر من كده خلينا انا وانت نبدا صفحه جديده ونحاول نحل المشاكل دي  اللي ما بينا اللي حصل مستحيل يتغير احنا عايزين  مشاكل والله بلاش نحمل نفسنا عن اي حاجه بتحصل في الدنيا دي. ده ربنا كاتب لينا كده وكاتب لكل واحد في الدنيا دي والله العظيم
عبد الله ما ردش عليها ولا اهتم بالكلام جه يطلع راحت امال حضنته بــ سرعه بــ دموع قالت: لي ما تسيبنيش كل مره بالحيره والتعب اللي فيا  ده بالله عليك
عبد الله مسك  دراعها  علشان يطلعها من حضنه امال  حضنت اقوى بدموع وما رضيتش تسيبه ابدا يخرج 
امال بــ دموع:الهروب مش حل ابدا عاتبني بدل السكوت وبدل ما بتسيبني وتمشي عاتبني واجهني عشان نعرف نحل المشاكل ما بين بعض بالله عليك بقى 
عبد الله شاف انها مصره على كده فضل ثابت مكانه ويشوفها هي عايزه توصل لايه بالظبط عشان خاطر ترتاح
_________________________
في المستشفى عند نور 
كريم بص على نور لقاها راحت في النوم اطمن من قلبه انها نامت وقرر انه لازم يروح يطمن على حياه وساره
قال للممرضه تفضل قاعده جنبها ما تسيبهاش وشويه وهاجي لها
بعدها راح البيت
_________________________
بعد شويه … كان كل منهم من الرجال راحوا على الشغل
جرز الباب كان يرن جامد 
احمد طلع من الاوضه بتاعته بــ غضب من اللي  بيرن بالطريقة دي 
سميره طلعت باستغراب: في ايه مين اللي بيرن بالطريقه دي يا احمد
احمد فتح بــ غضب: في ايه يا عالم مال… وسكت باستغراب 
احمد باستغراب: عم هاني
اميرة جت بــ سرعة لما سمعت احمد بيقول اسم هاني
اميره بلهفه وخوف: نور فين يا ابو نور نور فين ليه قافله الفون 
هاني دخل بــ صدمه انها هي ايضأ متعرفش عنها حاجه… قائلا:  انت بتقولي ايه بنتي نور فين يعني هي مش عندكم
و من هنا اميرة حاسه ان الدنيا سوده في وشها ان هو ما يعرفش حاجه عنها هو ايضا …
هاني بــ غضب حد يرد فيكم يعني هي بنتي نور مش هنا ما جتش عندكم ده مستحيل
سميره بــ عصبيه: بنتك مش عندنا احنا ما نعرفش عنها حاجه اصلا من ساعه بلوتها السودا
هاني باستغراب: ايه اللي انتي بتقوليه ده بلوه بلوه ايه اللي انتي بتقولي عليها دي
سميره بــ غضب: حقك ما انت ولا دار من اللي بيحصل من ورا ضهرك من بنتك المحترمه
احمد بــ سخريه: والله حقها تختفي انت قاعد في ميه البطيخ ازاي وسايبها انت ولا عارف ايه اللي بيحصل ولا عارف هي رايحة فين ولا جايه منين ولا حول ولا قوه الا بالله يا ربي 
هاني ما بقاش فاهم اي حاجه وبقى مستغرب من الكلام وسخريه احمد دي
وقال بهدوء رهيب: انتوا تقصده اي بالكلام ده انا مش فاهم حاجه ميه ايه وبطيخ ايه والكلام اللي انتوا بتقولوا عليه ده انتي  كمان  ااااي اللي انتي بتقولييي عليها دييي
ميار طلعت بــ  عصبيه على الصوت … كانت سامعه كل حاجه
 وقالت بــ غضب: روح اسال بنتك المحترمه اللي بتجيب رجاله ع 
اميره قطعت الكلام بتاعها بغضب وقالت:  بسسسس بسسس اسكتوا شويه  كفاااايه تخلف باللي انتوااا بتقولوه دههه
وجهت الكلام ل هاني بــ دموع:  بالله عليك قولي نور فين انت ازاي ما تعرفش حاجه عنها 
هاني بــ غضب: انااا مش فييي نورر دلوقتييي اناا في الكلام اللي بيقولوه  ده انا عايز افهم في ايه بالظبط ااي اللي بتقولوا عليه ده
امال بهدوء: اعرف بس بنتك فين وبعد كده افهم ايه اللي بيحصل ليكون حصل ليها حاجه لا قدر الله 
هاني اتنهد: يعني انتوا  ما حدش فيكم هيقول حاجه
اميرة بــ دموع و عصبيه: ما فيش حاجه عندنااا تتقال على نوررر كل اللي عايزه بس اعرفه دلوقتي انت ازاي تسيب نوررر كده وما تعرفش حاجه عنها انت كنت فين ااانت وامينه
هاني بــ حسرة علي كل حاجه في حياته: انا كنت فين سؤال غبي اوي يا ريتني ما كنت مشيت ولا كنت رحت في مكان…دار ضهر وجه يمشي
اميرة بــ غضب: نور المفروض رجعت عندك كانت المفروض تبقى امانه زي ما انت ضيعتها انت والست امينه ترجعها ليا تاني علشان لو حصل ليها حاجه يبقى ذنبها في رقبتكم ليوم الدين انا مش مسامحه حد فيكم ولا مسامحاك انت حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم
هاني مشي بــ حزن شديد وقلق على نور وحاسس باليأس والدنيا سودا في وشه ومش عارف يعمل ايه في اللحظه دي والله يدور عليها فين
اميره كانت بــ تعيط بــ شده وهتموت من القلق على نور وقلبها هيطلع من مكانه من الخوف عليها
حطت ايدها على راسها وقلبها مالي بالوجع علي نور: يا ربي البت راحت فين دلوقتي يا رب هعمل ايه روحتي فيين يا نوررر
امال بــ حزن: اهدي بس يا اميره استهدي بالله هي يمكن راحت البيت اللي كانت عايشه فيه الاول هي و امها بلاش تعملي في نفسك كدا 
سميره بــ غضب: مش عارفه خايفه عليها ليه هي كانت بنتك علشان تعملي كل ده بلا هم اي ده سبيها …راحت دخلت الاوضه بتاعتها بــ غضب منها
احمد باستغراب قال ل نفسه: رحت فين ده انا من كام يوم بس  كانت واقفه تتكلم معايا ازاي اختفت كده مره واحده… قال …بــ شك: هي موتت نفسها ولا ايه البلوه البت دي
ميار هي ايضأ مذهوله انها اختفت كده: راحت فين معقول يكون في حاجه
دخلت الاوضه بتاعتها بدأت ترن علي الرقم بتاعها. كان مقفول…بــ شك: اوعى يكون هربت من البيت زهقت من مشاكل اللي فيه… اه والله تعملها ما حدش يقعد مع امينه دي في البيت
_________________________
هاني راكب العربيه بتاعته طول الطريق دماغه  وتودي و تجيب في ميت حاجه وقلقان احسن يكون حصل ليها حاجه ومش عارف هي راحت فين او يعمل ايه دلوقتي 
وطلع على البيت اللي كانت عايشه في الأول هي و منال… وكان يدعي من قلبه انها تكون هناك لان ما فيش اي امل تاني اكتر من كده غير في المكان ده انها تكون فيه
_________________________
امينه كانت بتحاول ترن على هاني علشان تطمن هو ليه نور ولا لسه ما كانش بيرد عليها ابدا
اتنهدت بــ تعب:  استرها يارب اياك ما تكونش زهقت وطفشت من البيت بسبب المشاكل اللي بتحصل
_________________________
عند ليلى ليلى كانت طول الوقت قاعده ترن على الفون كان مقفول
والدتها دخلت بــ غضب قالت: انت لسه في التوتر والحزن اللي انت فيه دي ده مش كفايه بقى انت عايزه منها ايه سيبيها يا شيخه بقى
ليلي بصت ليها  بدموع وقلب مالي بالخوف عليها: ماما لا لا النور فيها حاجه صدقيني والله العظيم مقفول يا ماما انا لازم اروح ليها البيت عشان اطمن عليها 
والدتها بنفس الغضب: مش هتروحي في مكان كفايه بقى عايزه تروحي فين  وانتي تعبانه  كدا مش كفايه ساكته ليكي عن اللي انتي عملتيه والله العظيم لولا انك بس تعبتي مره واحده كده قدامي والله العظيم ل قلت لعمك لاخليه كان قتلك من اللحظه اللي عرفت فيها 
ليلي بندم وعياط: سامحيني يا ماما سامحيني غصب عني كنت بحبه انا قولت ان هو هيتجوزني زي ما وعدني والله العظيم سامحيني سامحيني مش هعمل حاجه كده زي دي تاني والله
والدتها بحزن منها.و عصبيه: اسامحك اسامحك على ايه بالظبط اسامحك على ايه يا شيخه كنت بتكلمي واحد من ورا ظهري وتحبي من ورا ظهري كل ده عارفه لولا انك بس تعبانه ولسه عامله عمليه من يومين لا كنت مسكتك ذبحتك دلوقتي بايدي بس مش عايزه اخسرك علشان انا اللي هتحسر عليكي بعد كده
ليلي قامت وهي بتعيط من على السرير حضنتها بدموع و قهرة؛: أسفه والله العظيم عرفت  غلطتي  خلاص سامحيني والله العظيم مش هعمل حاجه زي كده تاني سامحيني يا ماما والله انا اموت كده اموت من الندم بس سامحيني بالله عليكي 
والدتها.: طلعتها من حضنها وغضب قالتها بحزن مالي  قلبها منها.: انا مش مسامحاكي ابدا يا ليلي مش مسامحكي
علي اللي انتي عملتيه من ورا ضهري ده وعملتيني واحده مغفله عندك يا حيوااانه
ليلي: بــ عياط بالله عليكي سامحيني سامحيني مش هعمل حاجه زي  كده تاني والله خلاص 
مسكت اديها  جامد علشان ما تسيبهاش وتخرج من الارض وهي بتبكي.… والدتها زقتها بعنف  وقعتها في الارض ظهرها اتخبط في السرير جامد والجرح وجعها بــ شده
ليلى صرخت بــ وجع ااااااه 
والدتها بصت ليها وراحت ليها بسرعه بــ خوف شديد عليها وقومتها من على الارض قعدتها على السري. ر وحطت ايدها على الجرح 
بــ حزن: مالك مالك يا ليلى
ليلي بــ  وجع وعياط وعتاب: زقيتيني جامد في الارض يا ماما والجرح وجعني ااه وجعني اوي والله 
والدتها بــ دموع وحزن: حقك عليا بس غصب عني انتي اللي خليتيني اعمل كده اللي انتي عملتيه ما تغفرش عنه ابدا
ليلي بــ عياط وجع: ان الله غفور رحيم انتي مش هتسامحيني ولا تغفر ليا عن الذنب  
والدتها بحزن: الله يغفر لكن البشر عمرها ما بتغفر لحد ابدا يا بنتي…بــ حزن شديد منها…قامت من جنبها. قالت: المهم ارتاحي انت وانا اروح اعمل حاجه علشان
ليلي مسكت ايدها بــ دموع وندم شديد: والله العظيم ندمانه يا ماما اسفه سامحيني انا بحبك اوي 
والدتها شدت ايدها منها وراحت طلعت بره الاوضه بــ دموع في عيونها منها
ليلي فضلت قاعده تبكي بــ وجع من الجرح و تعبانه منه جامد مش قادره تاخد نفسها من الوجع الشديد اتعدلت على السرير وهي بتبكي وحاطه ايدها على الجرح بــ تعب وجع شديد 
اتنهدت وقالت وهي بتبكي: يا ترى قافله تليفونك ليه يا نور ما تعرفيش قد ايه انا قلقانه عليكي هموت من الخوف انتي وحشاني اوي والله افتحي التليفون بقى يا نور افتحي عشان اطمن عليكي بالله عليكي يا حبيبتي
_________________________
في بيت كريم … الوقت ده كان ميعاد الظهر والظهر كان بيأذن 
كريم: ساره اروح اصلي بقى وامشي للبنت
ساره اتنهدت وقالت: وبعدين ما حدش سال على البنت دي خالص يا كريم هنعمل ايه دلوقتي
كريم اتنهد وقال: سيبيها على الله يا ساره احنا هنجيب البنت دي في البيت هنا لحد لما نلاقي ليها اهل ولا اي حاجه
ساره بــ حزن: ونعم بالله …فكرت ل ثواني وقالت:  طب ما تاخدني معاك ليها 
كريم: حاضر هروح اصلي بس علي ما تجهزي انت وحياه هكون انا خلصت صلاة 
ساره: طيب يا حبيبي
راح اتجاه الباب وقال: سلام يا حبيبتي 
ساره: في حفظ الله سلام 
_________________________
نور كانت قاعدة صحيت من النوم
نور كانت قاعدة تعيط 
الممرضه: بتعيطي ليه بس قوليلي 
نور بــ عياط زهقت عاوزه اروح عند اهلي بقا
الممرضه بهدوء: حاضر الدكتور هيكتبلك علي خروج بعدها هتمشي 
نور بــ. دموع: انا هروح فين مش فاكره حاجه اصلا
الممرضه: هتروحي عند الاستاذ كريم ان شاءلله 
نور مخنوقه بــ شده و زعلانه علي نفسها جامد دموعها بتنزل منها 
الدكتور دخل …بابتسامة: حمد لله على السلامة عامله ايه دلوقتي 
نور بــ حزن: الحمدلله يا دكتور 
الدكتور بهدوء: مالك زعلانه ليه بلاش تزعلي نفسك علشان خاطر ذاكرتك ترجع ليكي بــ سرعه وتعرفي ترجعي لاهلك وتبقى كويسه
نور بــ دموع: انا مخنوقه اوى اوى عاوزه اعرف هما فين والله 
الدكتور: ان شاءلله قريبأ اوي المهم بلاش تعيطي علشان انتي كدا والله بتتعبي نفسك على الفاضي كده ممكن لا قدر الله يجي ليكي نزيف في المخ اهدي كدا 
نور مسحت دموعها بــ حزن شديد 
_________________________
هاني وصل البيت وقف على جنب بالعربية ونزل بسرعه واقف قدام الباب وبقى يخبط بــ شده ويرن الجرس جامد مكنش حد بيرد نهائي
كان بيخبط جامد وينادي 
هاني: نوررر نوررررر … كان بيخبط جامد
اتنهد بيأس مالي قلبه من انه خلاص مستحيل يلاقيها
_________________________
كريم دخل هو و ساره غرفه نور
نور بصت علي اللي داخل 
سارة بابتسامة: عامله ايه دلوقتي يا جميل 
نور باستغراب: الحمدلله انتي مين؟
ساره:  انا سارة اخت كريم 
كريم: سارة اختي جت معايا علشان حابه؛ تطمن عليكي 
نور. بصت علي حياة اللي حياة شلتها ابتسمت. قامت اخذتها من ساره 
نور ضحكت: انتوا لفينها في كل الهدوم دي ليه كدا مش باينه خالص … شألت من عليها الغطاء. بقت تبوس فيها بابتسامة: اللهم بارك اي العسل دا انتي جميلة اوى …
كريم بص ل ساره بابتسامة مش مصدق انها بتضحك مبسوطه بــ حياة اللي كانت مش ما بطله عياط 
سارة ابتسمت: اي رايك في حياة هي حلوة؟
نور بابتسامة: اه قمر اوى اوى انا انا حبيتها…
ساره ضحكت: قمر زي ابوها 
نور ابتسمت ليها 
كريم بابتسامة: تاخديها؟؟ 
نور هزت راسها بــ فرحه: اه
كريم و ساره ضحكو علي الطفولة اللي فيها جامد
ساره راحت قعدت جنبها: قوليلي بقا انتي عامله ايه دلوقتي مش احسن دلوقتي الحمدلله 
نور بــ حزن: الحمدلله بس عاوزه اهلي 
ساره: بــ زعل عليها: الله يحميك وماتشوفي شر يارب حمد لله على سلامتك يا جميلتي! ان شاءلله باذن الله تعالى قريبأ أهلك تلقيهم جم ليكى باذن الله 
نور بــ حزن: يارب يارب 
كريم: احم المهم. اكلتي وشربتي العلاج
نور: اه الحمدلله 
كريم بهدوء: تمام بالشفاء ان شاءلله. يلا يا ساره بقا علشان الجو في المستشفى وحش على الحياه مش هينفع تقعد اكتر من كده علشانها
نور بــ دموع! قالت بــ سرعه: لا لا مش هتمشي حياتي انا عايزاها معايا
كريم: الجو وحش عليها لازم تمشي بقا 
ساره: انتي مش فاكره اسمك اي؟ 
نور بــ دموع: لا مش اعرف خالص حاجه والله مش فاكره نهائي 
ساره بــ حزن: معلش ياقلبي متزعليش. …بابتسامة: احنا هنشوف ليكي اسم ونقولك بيه اي رايك 
نور بــ حزن: طب 
كريم بابتسامة: جميلة هيكون اسمك جميلة من انهارده يا جميلة 
نور بــ سرعه: ماما كانت بتقولي يا جميلة دايما 
ساره و كريم اتصدمو 
ساره بــ صدمه: مش انتي مش فاكره حاجه ازاي فاكره دي؟ 
كريم بــ صدمه: انتي عرفتي ازاي؟ انتي فاكره والدتك.؟ طيب حاولي تفتكري يلا 
نور بــ دموع: والله مش عارفه ازاي قولت كدا انا اصلا جه في دماغي انها بتقولي كدا لكن مش فاكره هي مين او اسمها اي او حتي صورة ليها في بالي كده
كريم اتنهد وقال: طيب خلاص اهدي مع الوقت ان شاءلله بلاش ضغط على نفسك بلاش عياط 
نور هزت راسها بيأس من انها تبقي كويسه او تفتكر حاجه 
ساره بــ حزن: كفايه عياط يارب حبيبتي علشان متتعبيش بقا
نور بــ عياط: عاوزه اهلي اروح ليهم والله 
ساره حضنتها بــ حزن: ان شاءلله تروحي ليهم قريبأ اهدي بس بلاش عياط 
نور حضنتها بــ دموع
كريم قام بــ خبث علشان تبطل عياط. قال: طب يلا يا ساره علشان نمشي هاتي يا جميلة حياة 
نور طلعت من حضن ساره بــ سرعة
نور بــ زعل: لا مش هتمشي او انا هجي معاكم 
كريم بــ خبث: لا بلاش تجي معانا احسن انا واحد مش كويس خافي علي نفسك مني اقعدي هنا لحد لما اهلك يجو ليكي 
نور بــ دموع: لا برضو هاجي معاكم 
 ساره فاهمه دماغ كريم ضحكت
نور بــ حزن:  اهون عليكي تسيبني هنا يا 
ساره بابتسامة: انا اسمي ساره ياقلبي متخفيش انا مش هسيبك أبداً ولا انا ولا هو بيقولك كدا علشان خاطر  توافقي تيجي معنا عشان مش هينفع نسيبك هنا ابدا لوحدك 
نور مسحت دموعها حزن مالي قلبها: اجي غصب عني انا ما اعرفش انا اروح فين اصلا
كريم بهدوء: هتجي معانا طبعاً هشوف الدكتور امتى هيكتب ليكي على الخروج ان شاء الله
نور اتنهدت بــ حزن بصت علي حياة اللي نايمة في حجرها
ابتسمت وقفتها على رجليها وتلعب فيها وتبوس فيها بابتسامة ليها حياة كانت بــ تضحك ليها وكانت بتلاغي
_________________________
هاني رجع البيت حاسس  بــ شده يأس جواه  رهيبه  بسبب انه ما رجعش نور معاه … قاعده على الكرسي اللي في الصالون وحط ايد ما بين ايدي بــ تعب شديد ويأس وحزن وقلق عليها … كل عقله متشتت بالتفكير والتعب والخوف عليها ميت حاجه جايه في دماغه انها ممكن يكون فيها حاجه 
امينه طلعت من الاوضه بتاعتها بــ  قلق: هاني نور فين ماجتش معاك
هاني بــ تعب في دماغه من شده التفكير و خوفه علي نور: نور مش في بيت خالتها ولا في البيت اللي كانت فيه الأول ولا في اي مكان انا هموت من الخوف عليها خايف يكون فيها حاجه
امينه قعدت جنبها بــ حزن شديد و فكرت ل ثواني … قالت ل نفسها بــ  دموع محبوسه: لو حصل ليها حاجه هيكون بسببي علشان انا اللي خليتها. تحس بالكره كدا من حياتها ممكن تكون سابت البيت بسببي ولا هيكون راحت فين؟؟ 
بصت لي بــ دموع:طيب و العمل دلوقتي هنعمل اي 
هاني بيأس: العمل عمل ربنا. خلاص انا مبقاش عندي أمل اني القيها وانا معرفش هي راحت فين اصلا. اصلا 
امينه امينه افتكرت ليلي…قالت بــ سرعه: ليلي ليلي صاحبه نور ممكن تكون عندها او تعرف هي فين
هاني بلهفه: معاكي رقمها؟ 
امينه بــ حزن: الاسف لأ. بس اعرف عنوان بيتهم 
هاني قام بــ سرعه قال: العنوان بــ سرعه يا امينه
_________________________
في منزل السيوفي 
اميره كانت قاعده هتموت من القلق عيونها مليئة بالدموع
اميره بــ ندم: ياريتني مكنتش سبتها من الاول تمشي ياريت هي دي امانه اختي يارب يارب رجع نور ليا  سالمه يارب. 
ميار بــ زهق: ماما كفايه بلاش تزعلي نفسك هي هترجع هي ممكن تكون زهقت من مشاكل ابوها و امينه علشان كدا مشيت وبعدين باقي اسبوع على السفر بتاعي اهتمي فيا شويه شوفي اذا عاوزه اي بالظبط قبل ما أمشي 
امال بــ حزن اميره بالله عليكي كفايه انتي كدا هتتعبي ان كان كده نعمل محضر خلال ٢٤ ساعة هيعرفوا  هي فين بالظبط 
اميره بــ دموع. وخوف: خايفة عليها اوي والله العظيم هموت كدا عليها يارب
امال: خير ان شاءلله خير يا اميره استهدي بالله كده 
_________________________
هاني كان وصل بيت ليلي رن جرز الباب والدتها فتحت
هاني بهدوء: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
والده ليلي: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.ايوه؟ 
هاني: مش دا بيت الانسه ليلي برضو 
والدتها: ايوه هو مين حضرتك؟ 
هاني: انا ابو نور صاحبه ليلي 
والدتها ليلي:ابو نور اتفضل 
ليلي طلعت بــ سرعة. بــ خوف: عمي هاني نور ليه قافلة الفون طمني عليها هي كويسه؟؟ 
هاني من هنا اليأس رجع تاني ل قلبي
هاني: يعني نور مش هنا يا ليلي؟ 
ليلي بــ صدمه: اي ليه هي نور فين؟ نور انا معرفش حاجه عنها والله 
هاني بخيبه امل: ولا انا اعرف حاجه عنها نهائي ولا اعرف هي فين. شكلها… اتنهد و ساكت بيأس شديد 
ليلي بدموع: عمي هاني نور راحت فين بالله عليك تقولي نور فين ازاي متعرفش حاجه عنها 
هاني درا ضهره مشي بخيبه امل من انه يلاقي نور على كدا 
________________________
ليلي بصدمه وعياط: روحتييي فييين ياااا نورررر يااارييت مكنتش قولتلك حاجه عن بنت خااااالتك يااااريت. يارب نورر فيين يارب
والدتها بحزن: اي يا ليلي اللي انتي بتعمليه في نفسك ده كفايه ادعي ليها ما مكنش فيها حاجه لا قدر الله 
ليلي حضنت والدتها بعياط شديد وخوف على نور.: خايفه عليهاا اويي يااا ماما خايفه عليها والله العظيم 
والدتها اتنهدت قالت بحنان: بس يا ليلي هي كويسه ان شاءلله اتفائلي خير ليها ان شاءلله تكون كويسه 
ليلي بعياط: يارب يارب يا ماما 
_________________________
بعد يومين تحديدأ 
في بيت كريم نور كانت خرجت من المستشفي…نور كانت قاعدة في الصالون في عيونها دموع
ساره طلعت من المطبخ معاها كوبايه عصير ليها حطت العصير قعدت جنبها قالت. بهدوء:  بتعيطي ليه بس ياقلبي دلوقتي احنا مش خلاص كنا اتفقنا اننا نسيبها علي الله مش نزعل نفسنا 
نور بدموع: عاوزه ماما والله 
ساره بحنان:يروحي هقولك حاجه بس متزعليش منى. اتنهدت قالت: أفرض يعني والدتك كانت ميته و بعد كدا اكتشفتي ده هتعملي ايه هتنهاري وتتعبي نفسك بلاش تتعلقي في حاجه بلاش ضغط على نفسك في انك تفتكري كدا كده يجي يوم تفتكري كل حاجه والله
نور بعياط وضيق: مخنوقه اوى اوى والله العظيم يا ساره مخنوقه حاسه اني بموت بالبطئ انا مش سعيده نهائي نهائي مفيش حاجه تخليني ابقي سعيده والله العظيم 
ساره قامت حضنتها بسرعة بقلق عليها
ساره بحنان: اهدي يا جميلة بلاش عياط بالطريقة دي بالله عليكي تتعبي احنا مش عاوزين كده اهدي
نور مكنتش قادره تبطل عياط ولا قادره تمسك نفسها …الوجع رجع ل دماغها …نور بوجع: ااه 
ساره طلعتها من حضنها بسرعة بخضه: مالك يا جميلة مالك اهدي 
نور مسكت راسها بتعب: راسي وجعتني تاني 
ساره بحزن: مش انتي اللي بتعملي في نفسك كدا هاا كفايه بقي كفايه بلاش عياط يا حبيبتي
مسحت دموعها من علي وشها      
مسكت كوبايه العصير. يلا خدي اشربي
نور بحزن: لا مش عاوزه 
ساره: لا امسكي اشربي بس يلا علشان لو كريم جه دلوقتي يتعصب عليكي انك مش عاوزه تشربي زمانه جي دلوقتي جيبلك العلاج … بدأت تشرب في نور 
ساره: اشربي كلها بقي يلا يا شطوره 
نور بزهق: هو انا طفله يا ختي 
ساره بضحكه: اكتر من طفله يا جميلتي 
نور ابتسمت بتعب ليها 
كريم خبط راحت ساره تفتح لي
ساره بابتسامة:  حياة جت ليكي اهي …اخذتها من كريم 
دخلت عند نور
نور قامت بفرحه … اخذتها منها
نور بابتسامة!: يا حياتي انتي وحشاني 
كريم حط العلاج علي الطربيزه. قاعد. 
اتنهد وقال: لازم نرجع السعودية يا ساره 
ساره باستغراب: ليه؟ 
كريم: مش هينفع اكتر من كدا نقعد هنا احنا من فترة هنا الشغل مش هينفع اسيبه اكتر من كدا
ساره بتوتر: طيب و جميلة 
كريم اخد باله من نور من انها دايما مبسوطه مع حياة دايما تضحك معاها و تلعب معاها وهي بتبقي ساكته معاها و دايما تضحك ليها
ساره انتبهت لي:  بتفكر في اي يا كريم؟ 
كريم اتنهد وقال: بفكر في الطفلة اللي معرفش جت لينا منين دي مره واحده مش عارف اعمل اي فيها دلوقتي مش هينفع تقعد معانا طول مانا موجود في البيت نهائي يا ساره 
ساره بحيرة: وبعدين يا كريم احنا السبب في اللي حصل ليها نعمل اي دلوقتي 
نور كانت مركزه مع حياة كانت قاعده تلعب معاها وهي كانت بتضحك وتلاغي وتقولها ماما نور كانت مبسوطه بيها
نور افتكرت حاجه فكرت ل ثواني وقالت: فين مامت حياة؟ 
كريم انتبه ليها 
ساره بحزن: للاسف مفيش  ام يا جميلة 
نور بغباء: يعني هي جت كدا من غير ما تجي من واحده 
كريم تضحك ضحكه من قلبه غصب عنه بسبب غباء نور و الكلمه دي
وسارة ايضأ ضحكت 
نور باستغراب: تضحكو علي اي؟ 
كريم بضحكه: جت ازاي كدا بس 
ساره بضحكه: لا يا نور مش جت كدا طبعاً هي جت من مامتها…كملت بحزن: بس للاسف مامتها اتوفت الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب
نور بحزن: اي ماتت. طيب من اي
كريم اتنهد بحزن وقام. كفايه كلام يلا كده خدي العلاج وانا طالع شويه بره
نور بدموع: معلش متزعلش علشان هي اتوفت هي ان شاءلله اكيد مبسوطه في الجنه دلوقتي 
كريم بسرعة: لا لا انا مش زعلان بلاش عياط عشان طالما فتحتي مستحيل نعرف نقفل العياط ده انا كويس اهو مش زعلان ولا حاجه الله الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب امين العبي مع حياة يلا 
نور بغيظ منه: حاضر
ساره ضحكت ضحكه بسيطه
كريم طالع راح ماشي 
ساره طلعت العلاج بتاعت نور بدأت تشوفها و تشوف معاد اللي تاخد فيها العلاج
و طلعت  حاجه الدكتور كان كاتب ليها عليها ل الجروح
_________________________
كريم كان ماشي بالعربية بتاعته بسرعة قويه…عقله كان بيفكر في ميت حاجه في راسه عاوز ياخد قرار و متردد
فاضل وقت يفكر لحد ما اخد القرار
وقف العربيه ورن علي وليد
كريم بهدوء: الو عايزك في موضوع

الكل لحد الآن في القلق و شده الخوف علي نور محدش فيهم عارف انها حاجه لحد دلوقتي …الكل منهم كأن حاسس بالندم و اللي منهم مش حاسس ان في حاجه اصلا ممكن تكون نور بتمر فيها زي ميار. كأنو في حزن طول الوقت و تفكير و يأس كل حاجه في قلوبهم علي نور 
هاني حاسس بالندم من انه ساب نور و اليأس متملك قلبه انه مستحيل يلقيها خلاص علي كدا 
امينه اللي نفس الشئ في حزن وتعب 
و حسرة علي البيبي و ندم من نفسها انها كانت دايما تسبب مشاكل ل نور مع ابوها 
________________________
امينه قعدت جنب هاني بحزن راحت حضنته. قالت:  هاني انت هتفضل لحد امتي في اليأس ده قوم حاول تعمل حاجه علشان تعرف نور فين بالظبط 
هاني بندم وحزن: كل دا بسببي ياريت مكنتش سبتها ولا روحت في مكان من الاول 
امينه بدموع: اللي حصل بقا يا هاني كلمه ياريت مش هترجع اللي راح خسرنا نور و البيبي اهو 
هاني بحزن شديد: لا و المشكلة مش حاجه واحده بس اللي راحت مني. ضحك ضحكه كلها سخريه من حاله
_________________________
ميار اللي كانت خلاص معاد السفر بتاعها يومين كانت مشغوله في تحضير كل حاجه. تاخذها معاها 
اميره طول الوقت عقله مشغول  بــ نور طول الوقت في شده قلق من اختفاء  نور 
ميار دخلت الاوضه عند اميره قاعده جنبها على السرير
ميار: ماما وبعدين هتفضلي كده لحد امتى انتي كده هتموتي نفسك من كتر الحزن والله العظيم عليها
اميره بتعب: حقك عليا يا ميار عارفه اني مقصره معاكي ومش مهتمه فيكي ولا عارفه اعمل معاكي حاجه علشان خاطر السفر بتاعك بس تعبانه الفتره دي والله. 
ميار: يا ماما انتي ليه تعبه نفسك بالطريقه دي يا ماما انتي اللي بتتعبي نفسك والله
اميره قامت واتعدلت قعدت على السرير وقالت بتعب وحزن شديد: انا كويسه يا ميار المهم يلا علشان اقوم  اجهز معاكي الحاجه اللي انت هتاخديها معاكي يلا
ميار بزهق: يا ماما دي انتي تعبانه كويسه ايه بس انتي مش شايفه حالتك عامله ازاي بسبب الست  نور دي هتغور فين هي ما هي اكيد طفشت من البيت بطلي زعل عليها بقى فتره وهترجع
اميره بغضب: ميار طفشت ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده اتقي الله واسكتي انتي عالمه هي فين دلوقتي يبقى ما تجيبيش سيرتها
قامت طلعت بره وميار وهي جواها حزن شديد على نور وقلق
ميار طلعت وراها 
_________________________
ساره كانت بتكلم كريم في الفون
ساره بابتسامة هادئه: والله هو قرار جميل جدا يا كريم وخصوصا انها هي مش هينفع تفضل معانا في بيت واحد وانت موجود وكمان هي بتحب حياه جدا من ساعه اول يوم ما شافتها القرار حلو والله وانا معاك في كده المهم انت تكون مرتاح وما تكونش مجبور على كده علشان هي ما تزعلش مننا
اتنهد بعقل متشتت: مش عارف والله يا ساره ما لقيتش غير الحل ده قدامي انا شايف انها مش هينفع انا وهي نفضل في بيت واحد. انا مش عايز اجبرها على حاجه فتره الجواز مؤقتا وبعدها كل واحد فينا هيروح لحاله لحد لما تفتكر كل حاجه وهي ترجع لاهلها ولا اهلها يلاقوها
ساره بابتسامه:  توكل على الله يا كريم سيبها على الله صدقني القرار حلو. جميله ان شاء الله هتكون راضيه وهتفرح وكفايه انها هي بتحب حياه  وبتحبنا احنا كمان وراضيه انها تعيش معانا وان شاء الله القرار ده يبقى من ورا خير باذن الله لنا كلنا.
كريم بابتسامه: باذن الله خير المهم انتي تتكلمي معاها دلوقتي وخليها تجهز على ما اشوف وليد وعمي. وكلم الماذون
ساره بضحكه و بابتسامة: ده انا هخليها ليك احلى عروسه جهز بس انت كل حاجه وانا هخليها ليك جاهزه دلوقتي
كريم ضحك: مش للدرجه دي يا ساره اللي هي تبقى عروسه يعني
ساره ضحكت: حاضر يا حبيبي فهماك انا هخليها. توافق سيبها عليا بس انت
كريم: علي الله وعليك يا حبيبتي 
_________________________ 
ساره دخلت عند نور لقيتها قاعده تلعب هي وحياه بالالعاب والدباديب
ساره بابتسامة: بتعملوا ايه يا جميلاتي
نور بصت ليها بابتسامه: بلعب انا وحياتي انا حاسه انها مالت عليا حياتي اوي حياتي
ساره بابتسامة وحب: هي مالت علينا حياتنا كلنا بالسعاده والفرح والله يا جميله
نور بابتسامة: ربنا يديمها في حياتنا دايما يا رب ونشوفها دايما بتكبر قدام عيوننا
ساره بابتسامة: امين جميلتي. تعالي معايا اوريكي هدوم حلوه عندي تلبسيها علشان كريم جي دلوقتي عامل لينا مفاجاه حلوه
نور قامت معاها قالت ليها: حاضر
راحت هي وساره على الاوضه بتاعتها ساره بدات تطلع الهدوم من الدولاب وتوريها الهدوم وتشوفها هي عايزه تلبس ايه
نور عجبها دريس مشجر ابيض في اسود عليه خمار ابيض فرنساوي
ساره بابتسامة: ذوقك جميل  يا جميلتي اللهم بارك هيبقى جميل عليكي ان شاء الله
نور بابتسامة:  حبيبت قلبي …باستغراب: بس هنروح فين يا ساره وكريم مفاجاه ايه دي اللي هيعملها
ساره بتوتر: جميله بصي انا عارفه ان الموضوع صدمه ليكي 
نور بفضول: مش فاهمه والله في اي قوليلي
ساره بهدوء: بتحبي حياه قد ايه يا جميلة 
نور بحب: كتيييييير اوووي لو اطول اديها روحي اديها روحي والله بحبهااا اووي اووي كمان 
ساره بابتسامة: طب ايه رايك بقى تبقى ام لها
نور باستغراب: ازاي؟ 
ساره: مثلا تتجوزي كريم وتبقى انتي مراته وتبقى ام ليها علطول 
نور بصدمه: اي لا مش عاوزه كدا 
ساره بتمثيل الزعل: ليه بس انتي مش بتقولي حياة حبيبت قلبك ولا انتي بتكدبي عليا بقا يا جميلة 
نور بسرعه: والله العظيم بحبها …بحزن: بس مش عاوزه اتجوز عاوزه ارجع ل اهلي 
ساره اتنهدت بهدوء: خلاص بقى يا جميله سيبيها على الله لما يجي الوقت المناسب بانك ترجعي ليهم هترجعي والله المهم دلوقتي احنا لازم نسافر علشان شغل كريم والجامعه بتاعتي كمان شهر هتفتح لازم توافقي يا جميلة مش هينفع نسيبك ولا ينفع تفضلي مع كريم في بيت واحد وانتي مش من محارمه
نور بحزن وحيرة: خلاص سيبوني وانا هشوف اي حل ليا عادي سيبوني… بتتكلم وفي عيونها دموع محبوسه ووجع على نفسها 
ساره بحزن عليها: ايه الدموع دي دلوقتي بس يا جميله والله العظيم احنا ما هنسيبك ابدا ولا انا ولا كريم حتى لو ايه ده انا زعلانه على اليوم اللي انتي هترجع ليكي الذاكره بتاعتك وترجعي لاهلك هيبقى صعب يوم في حياتي حقيقي عشان خاطر هتسيبينا انا خلاص حبيتك واتعودت عليكي مش عارفه ازاي اسيبك عايزاكي تبقى واحده من اهل  دي ده عايزاكي تبقى مرات كريم علشان تبقى انتى ماما ل حياه على طول بالله عليكي توافقي يا جميله
نور حضنتها بدموع و ضيق: انا كمان اتعودت عليكم مش عايزه اسيبكم احنا عارفين بعض من كام يوم بس وكان في موضوع صعب بس انا حبيتكم وحبيت حياه وعايز افضل معاها طول عمري انا عايزه اخدها كده في قلبي ومش عايزه اسيبها نهائي انا مخنوقه اوي انا مش عارفه اعمل ايه 
ساره حضنتها بابتسامه وحب وحزن عليها في نفس الوقت: حبيبه قلبي يا جميله والله احنا مش هنسيبك ولازم توافقي عشان خاطر احنا مش هنسيبك ابدا وافقي عشان خاطر حياه بالله عليكي يا جميلتي
نور فضلت حاضنه ساره جامد بايديها الاثنين في عيونها دموع وحيرانه من كل حاجه وجواها حزن شديد مش عارفه تعمل ايه في اللحظه دي ساره في فضلت حضنها بحنان عشان خاطر تحسسها بالحنان منهم وتوافق وتديها اي رد
-------------------------------------------
في بيت ليلى 
ليلى نفس الشيء كانت ليل نهار قاعده بتحاول ترن على نور وهي بتبكي طول الوقت وزعلانه وحزينه وقلقانه عليها الفون طول الوقت مقفول بتاعها ما كانتش بتخرج من الاوضه بتاعتها ولا بتتكلم مع والدتها وكانت من جواها موجوعه من كل حاجه
والدتها دخلت عليها وحطت الاكل جنبها على السرير وقعدت وقالت بحزن: يلا كلي يا ليلى
ليلي بدموع: مش عايزه اكل
والدتها: لا كلي بس يلا عشان تاخدي العلاج 
ليلي بعياط اقوم: مش عايزه اكل يا ماما سيبيني بقى
والدتها! بغضب: هتفضلي كده لحد امتى اخلصي كلي انتي هتموتي نفسك ولا انت ناويه على ايه اي بالظبط كفايه حزن وان شاء الله اللي ربنا كاتبه هو اللي هيكون كفايه بقى تعب في نفسك
ليلي بعياط: ماما انتي مش حاسه انا قد ايه هموت من جوايا من الخوف عليها ماما هي فيها اكيد حاجه والله العظيم هي فيها حاجه انا نفسي اشوفها واخدها في حضني والله والله كدا 
والدتها بحزن: بتحبيها للدرجه دي  يا ليلي علشان كدا قلبك  مش مطمن انها كويسه و حاسه انها فيها حاجه 
ليلي بابتسامة كلها حزن و عياط: دي روحي يا ماما من اول يوم شفتها انتي ما تعرفيش انا  قد ايه بحبها من اول مره شفتها كده وانا مطمنه ليها لما خدتني في حضنها حسيت بالراحه حسيت بالحنان انها اختي ليا مش صاحبه ابدا هي غاليه عليا زي ما انتي غاليه عليا انا بحبها اوى يا ماما والله العظيم بحبها نفسي ترجع ليا تاني
والدتها اتنهدت بحزن: ان شاء الله هترجع يا ليلى ان شاء الله ادعيلها ما يكونش فيها حاجه
ليلي بدموع: حاسه انها فيها حاجه والله العظيم يا ماما قلبي مش مطمن طالما هي مختفيه كده. ادعيلها  يا ماما كتير ادعيلها بالله عليكي 
والدتها؛ حضنتها بحزن عليها: حاضر يا نور عيني حاضر
ليلي بعياط: وسامحيني يا ماما سامحيني حقك عليا مش هعمل حاجه زي كده تاني
والدتها طبطبت عليا وفضلت حضنها 
_________________________
نور كانت قاعده على السرير بحزن اتنهدت وقالت بعد تفكير كبير: ساره.!! 
ساره  بصت ليها بابتسامه: نعم يا جميلتي؟ 
نور بتوتر: احم انا انا
ساره قامت من جنبها بابتسامه انا عرفت قرارك انا هرن على كريم بسرعه يلا اجهزي قومي 
طلعت بسرعه من الاوضه ترن على كريم
نور قامت تجهز نفسها زي ما قالت لها بحزن ودموع في عيونها وهي حاسه بالضيق والقرار مشتت عقلها
________________________
كريم وهو بيكلم ساره في التليفون بابتسامه: تمام يا ساره  خليها تجهز نفسها وانا هعمل كل حاجه ل موضوع البطاقه والحجز التذاكر وكل حاجه والباقي سيبيه على ربنا  انا جي دلوقتي انا ووليد وعمي اهو
________________________
بعد شوية في بيت كريم. كان وليد وابوه موجودين وكانوا مستغربين من قرار كريم ده انه هيتجوز 
وليد! باستغراب شديد: بس انت قلت انك مش هتتجوز بعد المرحومه حياه ازاي وما قلتش لينا ازاي كده جت  مره واحده يا كريم؟؟؟؟
ابو وليد باستغراب هو ايضا من القرار: يا ابني انت مش قلت انك مش عايز تتجوز ازاي جيت دلوقتي تقول هتجوز والعروسه جاهزه وكل حاجه. ومين دي!؟ 
كريم بلطف في الموضوع: ايه يا جماعه في ايه استهدوا بالله كده انتوا هتسلخوني ولا ايه…كمل بمرح: وبعدين هي فعلا جت مفاجاه كده ولقيت بنت الحلال   اللي مناسباني قدامي عجبتني عجباني اخلاقها وحبيت هعمل ايه بس يا ناس
ابو وليد ضحك: والله انت حكايتك حكايه يا كريم ما احنا مش فاهمين دماغك فيها ايه بالظبط القرار ده صدمه لينا غير عمتك لما اروح اقول ليها هتتصدم اكتر
وليد بذهول: يا ما انا مش فاهماك نفسي اعرف بتفكر في ايه بالظبط ومين دي مش قادره اصدق انك معقول تنسى مراتك بعد الحب ده كله والسنين دي كلها مش مصدق مش عارف ليه
كريم اتنهد بهدوء: عشان خاطر حياه مش اكتر صدقوني عشان خاطر حياه وشفت فيها انها انسانه طيبه وهتكون ام  ليها فعلا هتقدر تحافظ عليها وتحبها وتهتم فيها هي دي الام الحقيقيه ليها وهي بنوته صغيره. مش كبيره
وليد بسخرية: ويا ترى هتربيها هي بقى ولا بنتك
وليد بمرح: هربيهم هما الاتنين يا جدع ما تقلقش
ابو وليد بهدوء: قلبك ابيض بقى يا وليد طالما هو شايف ان القرار ده صح خلاص بس هو قرار صح المهم يكون البنت دي عارفها وتكون بنت ناس كويسه عشان خاطره وخاطر بنته الصغيره دي
وليد اتنهد وقال: قرار صح والله بس مش عارف مش داخل دماغي ليه… بابتسامه: على بركه الله يا صاحبي
كريم بابتسامه: خير ان شاء الله. تسلم يا ابو الصحاب. 
_________________________
في غرفه نور. و ساره
كانت نور خلصت لبس
ساره طلعت نقاب ل نور علشان تلبسه. قالت بابتسامه: يلا يا جميل  البسي النقاب ده
نور باستغراب: انا هلبس نقاب كمان
ساره: اه ياقلبي 
نور: طيب ليه؟ بحزن: عشان الجروح اللي في وشي يعني ما حدش يشوفها 
ساره بزعل: ايه اللي انتي بتقوليه ده يا جميله مش موضوع كده بعدين الجروح اللي في وشك دي مش حاجه وحشه فاكراها انها ايه  يعني دي عاديه جدا واحنا جبنا ليها علاج ان شاء الله هتروح بدل  العمليه… بابتسامه: كل المشكله بس موضوع النقاب ده عشان خاطر كريم مش بيحب اي حريم من البيت ده تخرج من غير النقاب فهمتيني يا جميل وكمان هو فرض في زمن الفتن ويحافظ عليكي
نور بابتسامة:اه طب يا قلبي هلبسه… بتفكير: تفتكري هيبقى شكلي
ساره بثقه: هتبقى اجمل بنوته باذن الله وهتثبتي عليا يا روح قلبي
نور بابتسامة: حبيبتي. باذن الله
ساره في لحظه افتكرت حاجه وقالت بصدمه: جميله نهار ابيض يلا بسرعه لسه هنعمل البطاقه وهتاخد وقت كتير على ما تخرج
نور باستغراب: ازاي هتتعمل البطاقه في البيت وكل حاجه هنا انا مش فاهمه حاجه وهتطلع بسرعه ازاي دي بتقعد أسبوع على ما تخرج
ساره بابتسامة: بقولك ايه انتي مش عاوزه كل حاجه تشوفيها جاهزه  يبقي  خلاص طالما كل حاجه في ايد كريم انتي ما لكيش دعوه كريم متصرف عامل حساب لكل حاجه
بعد ثلاث ساعات تحديدا. 
المأذون جه كان ميعاد كتب الكتاب
نور وساره طلعوا في الصالون
ساره بابتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
كريم و وليد و ابو وليد و المأذون. ردوا السلام: عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وليد بغيظ: حتى دي كمان  ما رحمتهاش من النقاب
كريم بثقه: النقاب دا لازم اهم حاجه يبقي موجود علي وجهه كل واحده من بيتي. ي عم دا اهم حاجه هو 
وليد بضحكه: ماشي يا عم المغرور 
نور رفعت عيونها بصت عليهم وهي حاسه بضيق جواها. غصب عنها بصت ل وليد في عيونها دموع محبوسه حاسه انها مخنوقه 
_________________________
بعد شويه. …المأذون قال كلماته الشهيره…بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير. 
نور بصت ل كريم في عيونها دموع حاسه بخنقه جواها مش عارفه ايه هي السبب
كريم بص ليها و قد اي هو حزين هو ايضأ
كريم بحزن قال جواه: عارف و حاسس اد  اي انتي زعلانه مكنتيش عاوزه كدا بس كان لازم علشان مش هينفع تكوني موجوده في نفس البيت معايا. ربنا لا يرضى بكده ابدا سامحيني  علشان انا السبب في كل ده من الاول و الحادثه و الجواز. بس صدقيني عمري ما هسيبك غير لما ترجعي حياتك الاولانيه
رسم على ملامح الابتسامه بتصنع: مبارك علينا يا عروستي
نور بصت لي ابتسامه كلها حزن بخجل.بصوت واطي وهادي جدا لا يتسمع: الله يبارك فيك
ابو وليد بابتسامة: مبارك يا كريم ربنا يجعلها زوجه صالحه ليك يا ابني
كريم بابتسامه و: الله يبارك فيك عمي 
وليد بابتسامة ومرح: مبارك عليك في الجوازه الثانيه
كريم بضحكه: الله يبارك فيك ياغالي. عقبالك. … بتأكيد فيه و مرح: مع اني عارف ومتاكد اني اتجوزت ثاني مره هخلف ل تاني مره وانت مفيش امل منك ولا من التانيه اللي اسمها بنت عمك انا كنت اتجوزت
وليد بغيظ: ماشي يا اللي دايما كايد فيا…بثقه: لو ما رجعتش المره الثانيه لقتني انا وهي متجوزين ابقى تعالى قابلني
وليد بضحكه: طيب لما نشوف
 وليد حضنه بابتسامه: المهم عيش حياتك انت ودي لنفسك فرصه ثانيه ومبارك يا صاحبي
كريم بادله نفس الحضن بابتسامه: تسلم يا صاحبي عقبالك بقى انت يا رب كده والمره الجايه ارجع هلاقيك متجوز عندك كده عيال بقى ان شاء الله. اهم حاجه ما تنساش تعزمنا يا عم
وليد بابتسامة: باذن الله 
ساره بابتسامة: مبارك يا جميلة …حضنتها بحب.: نورتي حياتنا يا مرات اخويا
نور بابتسامة وبهمس: الله يبارك فيكى يا قلبي عقبالك
_________________________
يوم ورا يوم بقى يعدي الكل منهم. كانت قلوب مليئه بالحزن والقلق على نور. …
في مساء الليله اللي هتسافر فيها ميار
_________________________
ميار كانت بترن علي احمد علشان تسلم عليه قبل ما تمشي 
امال بابتسامة كلها حزن في نفس الوقت: قد ايه هتوحشينا يا ميار بعد ما تمشي!!! سيب الفون ده واقعدي معانا شويه بقى عشان والله هتوحشيني اوى 
مكنش بيرد فصل تليفون 
بابتسامة: والله انتي اكثر هتوحشيني يا مرات عمي واكثر واحده انتي بجد. حضنتها بابتسامه كلها حب ليها
امال حضنتها  بكل حب
سميرة بابتسامة: ملياش انا كمان في الحب ده كله ده ولا ايه يا ميار ده انا حتى مرات عمك وام خطيبك يعني امك الثانيه
ميار راحت حضنتها بكل حب بابتسامه: وانتى روحي يا مرات عمي
سميره بحب: تروحي وترجعي لينا بالسلامه ان شاء الله يا حبيبتي وترجعي كده وانتي واصله  ل كل حاجه محققها
ميار بابتسامة: آمين آمين. يا مرات عمي 
_________________________
عند احمد كأن في المكان المفضل بتاعه اللي هو دايما  بيقعد عليه وهو على البحر… كان كل عقله في التفكير في نور انها راحت فين 
احمد باستغراب: روحتي فين؟ مش معقول الكل عقله طار فيكي وانك مختفيه لكل مستغرب هيموت من الاستغراب انك ازاي انتي اختفيتي كده يا ترى انتي  فين؟؟ … اتنهد وقال بسخرية:  وانت عايز منها ما تسيبها تغور احنا تفكينا منها صاحبه البلاوي…  بقسوة: انا بس عايز اعرف مش اكتر هي راحت فين هربت مع حد او موتت نفسها او راحت على فين مش اكتر
فكر لي ثواني واخد القرار: لازم نعرف هي فين في اسرع وقت لازم. اعمل محضر اختفاء ل نور
_________________________
عند العائله في المنزل السيوفي
ميار بتوتر:  بابا كنت عايز اقولك علي موضوع 
وليد فاهم هي عاوزه تقول اي 
ميار بصت لي … وليد ما اهتمش ليها
ميار اتغاظت منه
محمد: قولي يا ميار عايزة تقولي اي 
ميار بهدوء: انا اشتريت هدوم كلها عباره عن بنطلونات وبلوزات.
عبدالله باستغراب: اوعى تقولي انك عايزه تغيري من لبسك الاولاني. للبس ده؟ 
ميار بتوتر:  امم يا عمي 
محمد بهدوء: ميار انتي عارفه انتي بتقولي ايه دلوقتي؟ 
ابو وليد: بس مش هينفع يا ميار ولا انتي صغيره ولا ينفع بنت من البيت ده تلبس بنطلونات ده غير انه حرام 
سميرة بهدوء: انتي احلي كده يا ميار والله 
سميرة اتنهدت وقالت بحزن: قولولها بالله عليكي فهموها
ميار بدات تتصنع العياط: يعني انت مش موافقين خلاص بس انا اشتريت حاجات كتير  باكتر من 5000 تلاف والله
أمال بذهول: ايه  يا ميار اشتريتي كل ده ليه ما اخذتيش رأينا الاول يا حبيبتي
ميار بتمثيل الزعل: ما كنتش اعرف انكم مش هتوافقوا وبعدين والله لحد بعد التخرج وبس
وليد بغضب: وانتي ضمنتي عمرك يا هانم
ميار كنت جواها متعصبه منه 
محمد: اهدوا كده اتكلموا بهدوء. وجه كلام ل ميار: وانتي راضيه عن كده يا ميار عايزة تلبسي؟؟ 
ميار بسرعه: اه يا بابا حابه اغير من نفسي والله 
محمد: وانا مش موافق 
اميرة: انتي حلوه كدا يا ميار بلاش تغيري من نفسك ابدا
ابو وليد: ولا تغيري من نفسك ولا غيره  يا حبيبتي انتي كده احلى 
ميار زعلت منهم كلكم قامت دخلت الاوضه بتاعتها وهي بتعيط
وليد بزهق:  اهي هي دي بقا المشكله اللي فيها تتعصب وتزعل وتعيط واحنا نراضي فيها دي حاجه زهق والله يا جدعان 
عبدالله بهدوء: حاولوا معاها بهدوء بلاش زعل ولا زعيق هي ماشيه شويه كدا مش عاوزين تمشي زعلانه مننا ولا احنا عايزين تمشي زعلانه مننا 
امال: ميار طالما حطت حاجه في رأسها خلاص علي  كده  انسو انها هتطلعها من دماغها غير لما تعملها
محمد قام راح ليها في الاوضه بتاعتها
_________________________
دخل ليها لقيها قاعده تعيط
قاعد جنبها… بهدوء:  بتعيطي ليه يا ميار؟ 
ميار بدموع: بابا مش عاوزه اتكلم مع حد بس 
محمد بهدوء: ميار ليه الحزن و الزعل ده كلو. انتي ماشيه اليله. يعني يا عالم هترجعي تشوفينها تاني واحنا نشوفك او لا بلاش نكد على نفسك
ميار بزعل و دموع: بابا انا مش صغيره انا لما باخد قرار عن حاجه بفكر كويس وانا عارفه انا بعمل وانا راضيه عن كدا 
محمد اتنهد وقال: معلش يا ميار من هنا  لا القرار ده غلط اوي مش عاجبني خالص والله قرار غلط يا حبيبتي
ميار بعياط وعصبيه: خلاص يا بابا انا مش عايزه حاجه منكم خلاص 
محمد بهدوء: ميار بقولك انتي ماشيه كمان ساعه ليه كل ده كفايه 
ميار: مش عاوزه اتكلم يا بابا خلاص
اميره دخلت هي ووليد قعدوا 
وليد بسخرية: النونو هيفضل كده كتير منكد علينا…كمل بغضب : انا اللي جبته لنفسي يارب انا لو كنت اعرف ان كل ده هيحصل انا ما كنتش عملت ليكي حاجه اصلا ولا  سفر ولا تنيلي ما كنت قضيتي الجامعه هنا والزفت
ميار بغيظ: بابا وليد كان موافق وقالي البسي يا حبيبتي انا موافق علشان بحبك 
وليد بصدمه: انا قولت كدا؟ 
محمد من غير تصديق: لا لا ده  ما يرضينيش ابدا  ابدا يا وليد ان كان كده نفخ الخطوبه دي
وليد بتمثيل: موافق علشان انا اصلا مش عايزه 
ميار بسرعه: لا لا يا بابا. وليد ما فيش منه والله يا بابا انا بقول كده عشان خاطر توافق وعشان انا متغاظه منه ومن اللي بيعمله
اميرة: كل ده مش هيقدم ولا هياخر حاجه يا ميار بلاش عند بقى فينا
وليد بسخرية: مكان وليد دلوقتي فيه وفيه
ميار بغيظ: قلت بقول كده بقى خلاص 
محمد بهدوء: طب خلاص بقى خلصنا يا ميار هو كده اغسلي وشك واقعدي معانا بره وكلي معانا علشان نرن على احمد نخليه يجي يوصلك علي المطار.
ميار: بابا انا هعمل اللي انا بقول عليه بالله عليك
محمد: لا يا ميار
وليد: مش هينفع مش صغيره انتي 
ميار بدموع: بس انا عاوزه كدا 
اميرة بعصبيه: انتي كل حاجه تتلككي بالعياط يا ميار
محمد اتنهد وقال: ميار انتي راضيه عن كده؟ 
ميار: اه يا بابا 
محمد: بس انا مش راضي عن كدا اعملي اللي يريحك براحتك:  دار ضهره بحزن منها  وراح طلع بره
اميرة بحزن: كده هتزعلينا منك وانتي ماشيه يا ميار 
ميار بصت ل وليد بدموع: عجبك كدا كل ده بسببك اهو 
وليد بصدمه: وانا مالي انتي عايزه تعملي المصيبه وتجيبيها في غيرك 
ميار بعصبيه ودموع: ما انت لو وافقت كان كله وافق
وليد بزهق: انتي مش عاوزه تعملي اللي انتي عايزه خلاص اعملي اللي انتي عايزاه واحنا موافقين موافقين وخلاص بس اعملي حسابك احنا مش راضيين عن كده
اميرة اتنهدت وقالت: يلا يلا علشان ناكل. رن على احمد يا وليد يعني
وليد: ماشي يا مرات عمي 
بعدها طلعوا
_________________________
الساعة كانت تحديدأ اتنين بليل
كريم و ساره و نور انا قاعدين في الصالون مع بعض كريم قام…قال: تصبحي على خير يلا بقى على النوم انتي وهي علشان بكره في سفر باذن الله
نور شألت حياة اللي كانت نايمه علي حجرها. قالت: انا كمان نعست هصلي قيام الليل. هقرأ شويه قرأن و هنام 
ساره: ماشي ياحبيبتي تصبحي على خير 
نور: وانتي من اهل الخير والسعادة … دخلت الاوضه بتاعتها ب حياة 
كريم هو ايضأ داخل الاوضه بتاعته علشان يصلي وينام 
ساره قامت دخلت هي ايضأ تصلي قيام ليل وتنام 
_________________________
بعد شويه …نور كانت قاعدة على سجادة الصلاة بدموع..بتدعي
نور بدموع: يا رب انا تايهه اوي يا رب يسر ليا الامور يا رب يا رب رجع ليا ذاكرتي يا رب يا رب اطمن قلوب اهلي عليا يا رب اكيد هما هيموت من القلق والحزن عليا يا رب طمنهم طمن قلوبهم يا رب اشفيني يا رب اشفيني يا رب اشفيني يا رب. فضلت تدعي كتير. بعدها مسكت المصحف قعدت تقرأ شويه فيه بعدها نامت جنب حياة علي السرير 
_________________________
احمد رجع البيت… الكل كان متجمع في الصالون بيسلم على ميار على عشان كانت ماشيه
ميار بابتسامة: احمد مش عايز تسلم عليا قبل ما امشي
احمد ما اهتمش للكلام و راح داخل الاوضه بتاعته
ميار جواها زعلانه جامد منه 
اميرة بحزن: ادخلي سلمي عليه يا ميار يلا
ميار دخلت عنده. راحت حضنته بابتسامه: هتوحشني اوي على فكره يلا علشان تيجي معايا توصلني بابا وماما ووليد جايين معايا انت كمان تعالى يلا 
احمد طلعها من حضنه واتكلم بهدوء رهيب: اطلعي بره  عشان ما فيش ما بينا اا
ميار بحزن: طول عمري كان حلم  ده اللي بحلم بيه الكل وافق اشمعنا انت ها 
احمد بقسوة: انتي مش قلتي انا اعمل اللي انا عايزاه واروح بمزاجي. طالما خطيبي موافق على كده وراضي انت ما لكش دعوه يبقى انسي حاجه اسمها احمد دي من حياتك بقى عشان انتي لاختي ولا انا عايز اشوفك نهائي: بص على هدومها بسخريه: ههههه ولسه ولسه ولسه هتتغيري يا ميار. اكتر من كده على ما ترجعي تكوني خلعتي الحجاب كمان 
ميار بدموع منه: انت بقيت قاسي كده ليه انت اتغيرت اوي حرام عليك ده انا اختك يا احمد
 احمد دار ضهره ليها وما اهتمش ليها: اطلعي بره يا ميار يلا… بسخرية: روحي روحي احسن الطياره بتاعتك ميعادها يا روح يلا امشي 
ميار مسح دموعها راحت طلعت بره في حزن منه
وليد شاف في عيونها دموع وانها بتعيط فاهم ان احمد ضايقها
سميره: صالحتي انتي واحمد؟ 
ميار بحزن: لا 
محمد بحزن: خلاص سيبيه. ربنا يهديه
وليد بس في الساعه. اللي في ايده قال: طب يلا علشان معاد الطياره
_________________________
بعد ساعتين… في المطار
كانت ميار واميره ومحمد ووليد
اميرة بدموع: خدي بالك من نفسك كويس يا ميار 
ميار بصت ليها بحزن: ليه يا ماما بتعيطي دلوقتي انا مبسوطه والله بكده بلاش تزعلي ولا انتي ولا بابا ولا حد فيكم انا مبسوطه كدا اوي والله 
اميرة: حضنتهابدموع: اهم حاجه خدي بالك من نفسك وبلاش تزعلي نفسك طول ما انت في غربه احمد ان شاء الله هيتغير ويرجع زي احمد الاولاني واحسن من الاول باذن الله وهيرجع يكلمك زي الاول والله اهم حاجه خدي من بالك من نفسك انتي ياحبيبتي 
ميار بدلتها الحضن: حاضر يا ماما ما تخافيش عليا والله انا اقوى من ان اي حد يعمل اي حاجه وياذيني في غربه انا قويه ما تخافيش عليا اهم حاجه خدي بالك من نفسك ومن الكل ومن احمد اهم حاجه بلاش تخليه يزعل نفسه. 
وليد: خدي بالك من نفسك كويس يا ميار 
ميار بصت لي بابتسامة وثقه: اطمن خطيبتك راجل مستحيل حد يقدر عليها انا قويه ومستقويه
وليد ضحك علي الكلام بتاعها: واثق فيكي خليك قد الثقه دي يا باشا
ميار ضحكت … راحت حضنت ابوها بابتسامه: ما تزعلش مني يا بابا والله انا اسفه عارفه انكم زعلانين مني بس حقكم عليا والله اسفه
محمد حضنها بابتسامه جامد: خدي بالك من نفسك اهم حاجه تروحي ترجعي لينا بالسلامه ان شاء الله يا حبيبتي 
ميار بصت خده بابتسامه: هتوحشني اوي يا بابا
محمد بابتسامة: انتي اكتر يا حبيبتي
_________________________
بعد شويه كانت طياره اوروبا الدور عليها …
ميار حضنت  اميره ومحمد 
بابتسامة: هتوحشوني اوي يا حبايب قلبي
محمد واميره حضنوها  بحزن شديد انها هتسيبهم وهتمشي
ميار طلعت من حضنهم وبعدها مشيت 
وليد بابتسامة ليها: لا اله الا الله
ميار بابتسامة: محمد رسول الله
اميرة كانت في عيونها دموع عليها جواها حزين اوي انها مشيت وسابتهم. 
وليد اتنهد وقال: ربنا يسترها عليكي يا ميار 
محمد بحزن: يارب 
_________________________
وبعد وقت الطياره طلعت بتاعه ميار والرقم المصري اتقفل
كان ميعاد الفجر ل كل منهم راح لصلاه في الجامع
اميره قاعده على سجاده  الصلاه بتبكي بشده وحزينه من جواها على بناتها اللي فرقوها
اميرة بعياط وحزن جواها. يا رب في الاول اخذت مننا شهد بعدها نور اللي ما اعرفش عنها حاجه واختفت مره واحده يا رب استرها على ميار يا رب وفقها في حياتها يا رب نور طريقها يا رب ويسر لها امورها. واهدي يا احمد يا رب اهدي يا رب ودخل في قلوبهم السكينه يا رب في قلوب عيالي احمد وميار يا رب. ودلنا على طريق نور يا رب على طريقها واحميها يا رب واسترها يا رب احميها مكان ما هي موجوده يا رب
_________________________
امال كانت خلصت صلاه الفجر وقاعده تدعي بقهرة وحزن.: يا رب انت اخذت مني اغلى حاجه في حياتي يا رب. ارحم ابنتي يا رب الا انت اخذتها مني يا رب ومن حضني يا رب ارحمها يا رب واجعل مثواها الجنه. وريح قلبي يا رب واديني انا وعبد الله وارزقني بطفل يا رب يملا عليا حياتي انا وهو بدل شهد اللي راحت مننا.. بعياط: كان نفسي اشوفها احسن واحده في الدنيا دي والله. اشوفها قدامي كده بالفستان الابيض… بوجع وعياط اقوي: بس شفتها لبسه الكفن الابيض الاسف. يارب لا اعتراض علي امرك يارب. :  فضلت تدعي وقت طويل وهي قاعده مكانها بتعيط بحسرة على حياتها وعلى ابنتها التي خسرتها.
_________________________
في يوم جديد اشرقت الشمس
كريم جاهزين يا بنات كمان ساعه هنمشي علي المطار 
ساره: انا جاهزة 
نور بابتسامة: انا كمان انا و حياتي 
كريم ابتسم: ماشي يا جميلة 
_________________________
بعد يوم طويل …محمد كان بيتكلم مع ميار في الفون
محمد بابتسامة: حمد لله على السلامة يا حبيبتي 
ميار بابتسامة: الله يسلمك يا بابا المشوار كان طوييييل اوي والله 
محمد ضحك: مش انتي اللي عاوزه كدا يلا الحمدلله انك وصلتي بالسلامة علي السكن 
ميار: ا الحمدلله. لله يسلمك يا بابا … بهدوء: بابا كنت عاوزه اقعد في شقه ممكن 
محمد بهدوء: حاضر ان شاءلله كمان شهرين كده لما تتعودي علي المكان كدا 
ميار بفرحه!: باذن الله يا بابا. بابا سلملي علي كل اللي عندك سلام 
محمد.: يوصل ان شاءلله 
اميرة بحزن: طمني عليها عامله ايه 
محمد بص ليها: كويسه الحمدلله وصلت 
اميرة اتنهدت: الحمدلله يارب ربنا يسترها عليها يارب 
وليد طلع من الاوضه بتاعته 
قال!: كلمت ميار من شويه قالت وصلت 
سميره: الحمدلله انها وصلت بالسلامة يارب 
وليد: الحمدلله يارب. المهم انا رايح اسلم علي كريم قبل ما يمشي علشان ماشي اليله 
سميره بحزن منه: كده مايجيش يسلم علينا ولا يجيب مراته كدا نشوفها 
وليد بهدوء: صلي على النبي في قلبك يا امي …بشك: حاسس ان في حاجه من الجوزاه دي والله 
اميرة باستغراب: ليه في اي يا وليد 
وليد بسرعة: احم لا مش قصدي اقصد انها جت مره واحده كدا 
محمد: يلا خير ان شاءلله 
وليد: باذن الله. يلا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ومشي 
الكل منهم: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
_________________________
بعد شوية. …في المطار 
كريم حضن وليد بابتسامة:هتوحشني والله يا صاحبي 
كريم بابتسامه حزن: انت اكتر والله يا صاحبي الاحباب كلهم راحو ل الغربه 
كريم اتنهد وقال: قريبا هنزل ان شاءلله تاني 
وليد: باذن الله يا صاحبي. مع ان الاجازة دي مكنتش طويله والله 
كريم ضحك: كمان 
وليد ضحك …وليد اخد حياة من نور من غير ما يرفع عينه فيها حضنها بابتسامه: حبيبت قلبي توحشيني والله انتي اوي 
كريم ضحك: انجز بس انت اتجوز بسرعة وانت تجيب زيها ان شاءلله 
وليد بغيظ: اتجوز اي بقا الاسف راحت خلاص 
كريم ضحك جامد عليه 
وليد: اضحك: انت بس اضحك 
كريم بضحكه: ان شاءلله تتجوزها قريب اوي يا عم متزعلش نفسك 
وليد ضحك: دا مهموم مش زعلان بس 
كريم ضحك.
__________________________
معاد طياره السعودية كانت الدور عليها
وليد حضن كريم 
وليد بحزن: خد بالك من نفسك كويس يا صاحبي ومن اسرتك 
كريم ابتسم: متقلقش يا صاحبي باذن الله قريبأ هنكون عندك. باذن الله ميار تخلص الكام سنه دول بعدها تبقي ليك طول العمر 
وليد بابتسامة: باذن الله 
وليد اخد حياة من نور. 
وبعدها مشيو
كريم من بعيد قاله بابتسامة: فيي حفظ الله يااا صاااحبي 
وليد بابتسامة: فيي حفظ الله ياا اابو حياااة
_________________________
الطيارة بدأت تطلع 
نور بصت من. شباك  الطيارة بدموع حاسه انها سابت اغلى الأشياء علي قلبها…بدأت تدوخ 
مسكت ايد ساره 
ساره بابتسامة:  مالك ياقلبي 
نور بتعب:  دوخت بس شويه 
ساره: شويه دوخه بس متخفيش 
نور هزت رأسها بابتسامة. بصت ل حياة اللي قاعده تلعب مع كريم ابتسمت بحب…
نور اغمضت عيونها وقال بحزن مالي قلبها خلاص من هنا خلصت القصه بتاعتك القديمه وابتدت قصه جديده يا ترى ربنا كاتب لك ايه بعد كده يا جميله اتمنى في ايامك الجايه يا رب تكون كاتب لي الراحه والسعاده والفرحه يا رب اسعدني يا رب مش عايزه غير كده ابعد عني كل من يؤذيني يا رب اكتب لي الخير طالباها منك يا رب يا رب اللهم اقبل دعائي مني يا رب اللهم اجعل كل ايامي خير وسعاده يا رب اللهم ريح قلبي ويسر امري يا رب اللهم افرج همومي يا رب وتركت امري اليك يا رب لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين. انا حاسه ان حكيتي  متعبه اوي يارب  اللهم قدرني اسعد حياه يا رب واسعد كريم يا رب واسعد ساره وارد ليهم الجميل ده يا رب
بدموع: هما مردوش يسبوني والله، يارب اقدر اسعد حياة يارب 

يتبع..





   
تعليقات