رواية حب المراهقه الفصل الخامس 5 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل الخامس 5
بقلم نور ربيع


"عايز اشوف نور بنتي
اميرة بصدمة: اي اللي رجعك  بعد الوقت الطويل دا ي هاني. 
هاني ابو نور؛ اللي حصل ملهوش اي علاقه ب دلوقتي دلوقتي عايز بنتي علشان اكيد مش هسيبها لوحدها هنا 
اميرة بغضب: ع جثتي لو جت معاك هي تعيش معايا انا مستحيل اسيبها معاك او مع مراتك دي. 
وليد بهدوء: مرات عمي اهدي طالما ابوها عايز البنت خلاص... 
محمد بغضب: انتوا في اي ولا اي البنت لما تتحسن نتبقي هي تحكم وتقول تعيش مع مين اسكتو بقا..
امال ام شهد: اميرة استهدي بالله كده البنت لما تقوم نشوفها هي عاوزة تقعد مع مين بالظبط بلاش تزعلي نفسك اكتر من كدا ي ختي 
سبيها علي الله ان شاءلله خير المهم البنت تتكلم تبقي كويسه دا اهم من دا كلو. 
اميرة بحزن:  ان شاءلله بتحدي: تختار امها اميرة.. 
بعد اسبوع. 
في منزل هاني 
امينه: هاني هتعمل اي في موضوع نور انت عاوز نور معانا هنا او لأ. 
هاني بص لها: انتي عاوزه نور او لأ تبقي معانا ي امينه. 
امينه بابتسامة ع ملامح وشها مش اكتر: اكيد ي حبيبي عادي دا هي هتبقي كل حاجه ليا والله هاخد بالي منها زيك بالظبط متقلقش انا بحبها ع فكرة طالما هي بنتك ومنك فاانا بحبها ي حبيبي. 
هاني بإبتسامة: خلاص هنروح انهارده علشان نجيبها معانا. 
امينه باذن الله. 
امينه قاامت دخلت الغرفه بدموع محبوسه: اكيد بنته هتجي هنا هتاخد كل الاهتمام والحب بقا وتبقي هي بالدنيا وانا شكلي مش هبقي ام ولا نيله.. 
مسحت دموعها: اهدي ي امينه هي مستحيل تكون بنحب ابوها علشان هو مفيش واحدة اتقبل انها تكون بنته حتي ف هي مستحيل تقبله او تجي هنا يمكن تروح مع اميره ان شاءلله
_________________________
اميرة: نور 
نور كانت قاعده  علي السرير مش بتكلم. 
اميرة حطت ايدها ع رأسها 
اميرة: هتفضلي لحد امتي كدا لازم تتكلمي وتقومي بقي تخرجي من هنا. قومي يلا اتكلمي قولي حاجه ي بنتي.. 
اميرة مسكت ايدها راحت قومتها نزلوا تحت في الجنينة. 
اميرة بإبتسامة: نور فاكره منال قالتلك اي قبل ما تتعب قالتلك خدي بالك من الورد و دأيما اهتمي فيه زي ماانتي تهتمي بيا بالظبط فاكره.. 
نور بدأت دموعها تنزل منها بصمت وفاكره كل كلمة من منال. 
اميرة بدموع: فاكره لما قالتلك انا نفسي اشوف بنتي حبيبتي حاجه حلوه في الحياة بس الاسف ملحقتش  تشوف بنتها حاجه وراحت من الحياة كلها.. 
نور بدأت تعيط جامد.
اميرة عاوزه نور تتكلم وتعيط. 
اميرة: نور لو نفسك تبقي مبسوطه في المكان اللي هي فيه لازم تعملي كل حاجه هي كانت نفسها فيها طول ما انتي عامله في نفسك كدا مستحيل تبقي مبسوطه أبداً و علي فكره هي شايفك وحاسه بيكي كمان 
نور بقت تعيط اقوي قالت: ماماااا ياااا مااااماااا 
اميرة حضنتها بدموع: الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب ياا نور 
_________________________
ميار جت من الدرس بتعب.
ميار: االسلام عليكم
ام وليد بإبتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله ايه ي حبيبتي. 
ميار قعدت بإبتسامة: االحمدلله تمام ي مرات عمي. اومال فين أحمد كدا  
ام وليد سميرة: للسه في الكليه مجاش. 
ميار: ااه  ماما مقلتش هتجي امتا بقا. 
سميرة: يمكن بكرا باذن الله 
ميار بضيق: كل يوم بكره بكره بكره  طب وبعدين بقا في الموضوع دا. افتكرت نور. مرات عمي متعرفيش البت هتجي معاها  ولا لأ....؟ 
سميرة: مش عارفه والله لسه لما نشوف هي عاوزه تعيش مع مين ابوها ولا هنا. ليه.؟؟ بخبث.:شكلك مش عاوزه نور تجي عندنا صح؟ 
ميار بغضب: ياريت والله هي مش ناقصه اصلا  
سميرة بضيق: ان جيتي ل الجد فانا كمان مش عاوزه البت دي تجي هنا..... 
ميار بصت ليها بزهق قاامت دخلت الغرفه بتاعتها... 
سميرة اتنهدت: دا الناقص كمان.
________________________
في المدرسة عند شهد 
صاحبه شهد: تمشي معايا انهارده ولا لأ. 
شهد بإبتسامة: لأ انا مستنيه ابو حميد روحي انتي. 
صاحبه شهد: اشطا سلام راحت ماشيه. 
شهد بعتت رساله ل أحمد: الو انت فين انا طلعت اهو من المدرسه ي احمد 
احمد فتح الشات. 
قال: انا قريب منك اهو خمس دقايق هكون عندك. 
شهد ردت ع الرساله وفضلت واقفه شويه. 
حد من وارها: شهد. 
شهد عارفه صاحب الصوت بصت بسرعة ورا بغضب: هو انت تاني انت عايز ايه بالظبط هااا. 
الشاب بغضب: هو اي اللي انا عايز اي هكون عايز يعني عاوزك انتي 
شهد بعصبيه: بقولك اي انت شكلك عايز اجبلك بلوة دلوقتي قولتلك ميت مره انا مش بحبك انا مش بحبك مش عاوزه واحد زيك افهم بقا ي ابن النااس 
الشاب: كل دا علشان خاطر ابن عمك احمد
شهد بإبتسامة: بالظبط كده مفيش حد في في قلبي او في نظري غيره ياريت طلعني بقا من دماغك 
الشاب جه يتكلم شاف احمد جه من بعيد قبل بسرعة: ليا كلام معاكى تاني ي شهد. راح ماشي 
شهد بسخرية: ولا تاني ولا ثلاث حتى. 
احمد بغضب: شهد مين ده هااا 
شهد بهدوء: احمد اهدي كدا دا واحد عادي كان بيسأل ع حاجه و راح لحاله
احمد بعصبيه: ازاي 
شهد قطعت الكلام بسرعة بهدوء: احمد انتي شوفتني بتكلم معاه دلوقتي اي حاجه....؟؟؟ 
احمد: لأ بس ليه برضو بسألك انتي 
شهد بهدوء: يبقي بلاش تزعقلي علشان انا مليش دعوه بحاجه انا مدتهوش وش حتى. 
أحمد ببرود: تمام 
دار ضهرة  راح ماشي شهد مشيت ورا بسرعة مسكت ايده بإبتسامة: حقك عليا انا مش هتكلم مع حد تاني والله 
احمد شد ايده من ايدها بسرعة قال بغضب: شهد احترمي نفسك ومشي بتحترم في الشارع احسنلك. 
شهد زعلت: تمام. 
راحو مشيو(ابن عمك مش من محارمك يعني حراااام تمشي معاه لوحدكم وانكم تكلموا ل  غير الضرورة ابن عمك بتعامليه زي  أي شاب وكمان البنت المحترمة مش بتقف تمام صبيان في الشارع ايا كان ايه السبب)
________________________
فى المقابر 
اميرة هي و نور. 
نور كانت قاعده قدام قبر امها بتبكي وتقرأ قرأن. 
اميرة كانت واقفه جنبها في عيونها دموع بقرأ قرأن هي ايضأ 
نور وهي تبكي قالت جواها: ااااه ياا ماماا مش عارفه ازاي هعيش من غيرك مش عارفه ازاي لما اقوم الصبح افتح عيوني لما متكونيش قدامي هعمل ايه من غيرك لما. متبقيش قدامي كده هعمل اي من غيرك بس انا انا هموت هموت يا ماما ليه تروحي تسبيني  ياريت كان انا وانتي لأ ياريت يارب ماما ماما ارجعي ليا ي ماما ارجعي مش مش عارفه ليه ليه حصل ليكي كده يارب يارب ارحم ماما يارب ارحم ماما واجعلها من اهل الجنة يارب يارب 
عيطت بصوت عالي جدا وهي بتدعي 
اميرة مسكت ايد نور بدموع: ن نور يلا يلا قومي علشان نمشي بقا كفايه كفايه. 
نور كانت بتعيط اقوي حاطه ايدها الاتنين ع التراب: يااااا مامااااا قوميييي يااا ماماااا بنتك مستحيييل تعرف تعييش من غيررك ياااماماااا اااالدنيا من غيررررك ولا حااااجه يااااا ماااامااااااا. 
اميرة قومتها من الأرض.: كفايه يلا اليل داخل يلا... 
نور قاامت معاها كانت ماشيه وباصه ل ورا ع القبر وهي بتعيط حامد... 
_________________________
بعد كأم ساعة..في المنزل. 
نور كانت قاعده تقرأ في المصحف
اميرة طلعت ليها هدوم. 
اميرة:  نور!!! 
نور قفلت المصحف: صدق الله العظيم(قول صدق الله العظيم بدعة لان احنا كده كده مصدقين كلام ربنا ال ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم وال المفروض نقوله 
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا اله الا انت استغفرك ربي واتوب اليك) بصت ليها بتعب: نعم..؟ 
اميرة عاوزه تقولها تعالي معايا البيت اوعي تختاري هاني. 
قالت بهدوء: ادخلي خدي شاور علشان تمشي... 
نور باستغراب: امشي امشي اروح فين معلش....؟ 
اميرة بسرعة: مع هاني. 
نور اتنهدت قالت بسخرية: هاني مين دا اللي هو المفروض اسمه ابويا صح علشان امشي معاه.؟؟؟ 
اميرة اتنهدت قعدت جنبها: نور انتي عاوزه تبقي معايا ولا معاه. 
نور بحزن:ولا انتي ولا هو انا قاعده هنا انا مش هسيب البيت ممكن ماما ترجع في اي لحظه هتجي مش هتلاقيني في البيت هتزعل ممكن كمان تقلق عليا. 
اميرة بصدمه وحزن: نور انتي لسه برضو مش عاوزه تقتنعي   انها ما نور بسرعة بدموع: ماما عايشه جوايا عايشه جو قلب نور مستحيل تروح أبداً في كل لحظة ماما موجوده معايا بتتكلم معايا قاعده معايا. مش هتروح ولا هتروح ابدأ من جوايا حتى لو اي 
اميرة بحزن: نور انتي كدا هتتعبي صدقيني لازم متقعديش لوحدك أبداً كده هتتجنني والله. 
نور_____
اميرة بدموع: يا نور ردي عليا 
نور ____
الباب خبط لبست النقاب و نزلت
 تفتح نور اخدت الهدوم دخلت الحمام تاخد شاور في عيونها دموع. 
_________________________
اميرة فتحت اتنهدت لما شافت 
امينه بإبتسامة: سلام عليكم عامله ايه ي ام احمد. 
دخلت هي و هاني. 
هاني بهدوء: ياريت تنادي ع نور يلا. 
اميرة طلعت من غير رد الغرفه 
سمعت صوت المايه في الحمام عرفت انها دخلت تاخد شاور. 
فضلت قاعده مستنيه لحد لما تخرج.. 
_________________________
شهد بعصبيه: احمد بالله زهقت رد عليا بقا... 
احمد داخل الاوضه راح قفل الباب في وشها. 
شهد اتنرفزت جامد: يووههههه 
راحت دخلت الاوضه بتاعته بزعل   ميار سمعت صوت شهد قاامت راحت ليها الغرفة. دخلت 
باستغراب: مالك بتعيطي ليه؟ 
شهد بدموع: احمد مش عاوز يتكلم معايا ي ميار. 
ميار بزهق: ليه ان شاءلله..؟ 
شهد بغضب: بسبب الحيوان سامي الغبي.. 
ميار بغصب: هو لسه سامي دا الحقيقه بتاعته مش عاوزه تخلص ولا ايه..؟ 
شهد بسرعه: انا مليش دعوه والله هو اللي كل شويه  ظاهر ليا ي ميار يطلع ليا في كل مكان وانا ولا بحبه ولا حتي عاوزه ليا انا بحب احمد وبس والله من زمان. (البنت لازم يكون عندها حياء غضي بصرك كده حرام والله هتتحاسبي)
ميار اتنهدت بزهق: سيبك منه مهما يعمل ولا حتي تحطي في بالك ولا تردي عليه لو شوفتي صدفه كدا... 
شهد بخنقه: هو ولا حتي في بالي دا انا بكرهه اوي انا في احمد دلوقتي عاوزه احمد يكلمني طول ماهو زعلان مني مش هرتاح أبداً 
ميار بهدوء: لو ع احمد ولا تزعلي نفسك انتي عارفه احمد و قلبه من نفسه هيجي يتكلم معاكي ويصالحك.. 
شهد بدموع: يارب علشان انا معرفش اقعد من غير لما يتكلم معايا اصلا والله. 
ميار بسخرية: ي ختي ي كميله 
شهد يزهق: انا عاوزه ابدل هدومي ي ميار لو سمحتي. 
ميار طلعت من الاوضه راحت خبطت الباب حامد 
شهد: ااه ياربي ع العصبيه بتاعتك
________________________
نور طلعت من الحمام. 
اميرة: نور والدك عاوزك تحت. 
نور بعد اهتمام: تمام. 
بعد خمس دقايق.  
نور كانت طلعت ليهم. 
"نور كانت لبسه دريس اسود و عليه طرحه نفس اللون. 
هاني بإبتسامة.: عامله ايه ي نور. 
امينه قاامت حضنتها. 
 بإبتسامة: عامله ايه ي نور عيني 
نور مكنتش تعرف مين دي..
امينه: البيت ينور بيكي ي غاليه. 
هاني بإبتسامة:  تنوري البيت ي حبيبتي ي نور عيني. 
امينه طلعت نور من حضنتها. بإبتسامة. 
اميرة: نور دي تبقي امينه مرات ابوكي ي نور. 
نور بصدمه بصت ل ابوها و امينه. 
هاني بهدوء: يلا ي نور علشان نمشي بقا 
اميرة بسرعة: نور تمشي مع مين فينا هاا ي بنتي قولي...؟؟
نور ____
امينه بخبث: هتمشي معانا اكيد صح ي نور مفيش احسن من بيت ابوكي ي حبيبتي 
نور بسخرية وحزن:فعلاً مفيش احسن من البيت الاب اومال محدش فيكم قال كدا ليه من زمان لما كتت متربيه من غير اب هاا.... 
هاني: نور انسي اللي فاتت احنا دلوقتي في الجديد انا دلوقتي جي علشان اخدك معايا.... 
امينه بزهق: معلش ي حبيبتي انسئ الظروف هي اللي عملت كده والله. 
نوم بدموع محبوسه: انا مش جايه معاك معلش مش عاوزه اروح في مكان....... 
امينه: يبقي روحي مع خالتك ي نور مش هينفع تقعدي لوحدك 
هاني بغضب: بقولك اي انا مش عاوز صداع انتي دلوقتي كدا تطلعي تجيبي هدوك وتجي تمشي بأدب احسلك. 
نور بدموع: هتعمل اي يعني هتضربني مثلا. 
هاني بعصبيه: اكسر راسك كمان انتي غصب عنك هتمشي يلا. 
نور بغضب:  وانا قولت مش هاجي معاك.... 
هاني قرب من نور يضربها واقفت قدامه. بغضب: اوعي ايدك تتمد ع بنتي أبداً... 
هاني بغضب: انتي بقي اللي هتقفي في وشي ولا ايه مش فاهم انا دي بنتي.. 
امينه: هاني خلاص اهدي شويه انت شوف هي عاوزه تمشي او لأ
اميرة بصت ل نور ضغطت ع ايدها جامد: نور عاوزه تبقي مع مين انا ولا ولدك. 
كانت بتبص بعينها علشان تقولها انتي. 
هاني كان مستني الرد منها. 
نور تعبت من كل دا... 
جواها بدموع: يارب ليه كل دا (متعترضيش علي قضاء ربنا"ولئن شكرتم لازيدنكم") يارب يارب مش عاوزه امشي اسيب البيت اللي انولدت فيه  اللي اتربيت فيه من صغري يارب. دموعها بتنزل منها. 
اميرة بحزن: نور عاوزه مين. 
نور غمضت عيونها قالت
 بجمود: عاوزك ي خالتو.. 
اميرة انبسطت جامد حضنتها بإبتسامة: كنت عارفه انك تختاريني انا ي نور.. 
هاني اضيق: يعني دا اخر قرار عندك ي نور.. 
نور: اه 
هاني شد ايد امينه. يلا راحو ماشيو. 
امينه بفرحه جواها: ياااه مش مصدقه بقا الحمدلله انك عاوزه خالتك يااه. 
اميرة بإبتسامة: اقعدي ي حبيبتي وانا اجهز كل حاجه ليكي علشان نمشي بقا. ورن ع احمد يجي علشان ياخذني انا وانتي.
نور بدموع: ارجوكي سبيني هنا مش عاوزه امشي مش عاوزه اسيب البيت ارجوكي لو بتحبيني
اميرة: مااانا علشان بحبك مش هسيبك لوحدك هنا انتي وصيت منال ليا ي نور ازاي عايزني اسيبك ازاي انتي بنتي من دلوقتي. 
نور بدموع: اي يعني ماما هي اللي طلبت منك كدا..؟؟ 
اميرة: ايوه انتي بقا عاوزه تفضلي حتى بعد معرفتي 
نور اتنهدت بحزن بدموع قالت: علشان خاطر ماما وبس مش اكتر من كدا. 
اميرة بإبتسامة: مش هخليكي تحسي انك لوحدك او تحتاجي ل منال يوم من الأيام انا امك من انهارده ي نور عيني هخليكي انتي اسعد انسانه في الدنيا كلها يا غاليتي. 
انا هطلع اجهز الشنطة  وانتي شوفي تاخدي اي معاكي وجيبي ليا اشيلهم يلا...
اميرة طلعت تلم الحاجات بتاعتها و نور نفس الشئ 
اميرة رنت ع احمد. 
بإبتسامة: يلا بقي بسرعة بلاش تتاخر علينا. 
احمد بإبتسامة: حاضر جي اهو..... 
_________________________
احمد خبط الباب أوضة وليد. 
وليد: ادخل. 
احمد دخل. 
بإبتسامة: مساء الفل يسطا. 
وليد بإبتسامة: مساء  فل يسطا.. 
احمد: عايز مفتاح العربيه بتاعتك. 
وليد بإبتسامة: عيوني علي الكمدينو عندك. 
أحمد جاب المفتاح تسلم ياغالي. 
راح طلع.. 
وليد راجع راسه ل ورا ع الكرسي. اتنهد قال بتعب: ااه دماغي صداع غريب غمض عيونه بدأ ينام.
_________________________
بعد وقت طويل.  احمد كأن واقف قدام المنزل بالعربية. 
جوه المنزل.. 
اميرة: نور خلصتي كل حاجه. 
نور هزت راسها ب اه. 
شالوأ الشنط وطلعو. 
نور كانت بتبص في كل مكان في البيت هموت من الحزن انها خلاص بتسيب البيت بتفتكر. كل لحظه ما بينها هي و امها دموعها كانت مغرقه وشها كلو. 
اميرة شايفه الدموع في عيونها حزينه عليها جدا. نور فضلت بصه في كل ركن في البيت لحد ما طلعو و قفلوا البيت...
احمد بزهق: يلا بقا كل دا الله. 
اميرة بهدوء: خلاص اهو خلصنا 
احمد ل نور: حمد لله على سلامتك.....
نور باصه الأرض: الله يسلمك. 
راكبو  وطلع بالعربية.. 
_________________________
أمال ام شهد بإبتسامة: عاوزين نجهز كل حاجه قبل ما مراتك عمك تجي ي شهد يلا. خلصي بسرعه كدا شدي حيلك. 
شهد بحزن: حاضر ي امي. 
بدأت تعمل كل حاجه هما الاتنين 
أمال اخدت بالها انها زعلانه: مالك ي بت.؟ 
شهد: مفيش ي ماما. 
أمال: اومال وشك بين عليه الحزن كده ليه في حاجه ولا ايه؟ 
شهد اتنهدت: مفيش بجد بس مخنوقه شويه بس مش اكتر. 
أمال: من اي ي ختي 
شهد: امي عادي مفيش المهم انا خلصت كده البيت هدخل المطبخ علشان اعمل الاكل. 
أمال: ماشي ادخلي. 
_________________________
في غرفه ميار كانت قاعده تذاكر حست بزهق وتعب: ااه رجعت ضهرها ل ورا ع كرسي المكتب. 
ميار بضيق:  امتي وتجي بقا ي امي...... 
_________________________
فات شويه و ساعة و ساعتين.. 
احمد: مفاجأة احنا جينا ي اهل البيت.. 
الكل طلع ع صوت احمد بإبتسامة 
ميار طلعت من الغرفه بصدمه. و و

يتبع...


تعليقات