رواية الحسناء والليث الفصل الثالث عشر 13بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل الثالث عشر 13

بقلم حنين محمد


أحمد: بقيتي كويسة


حسناء: أه يا أحمد أنا تمام...............

الحمد لله.......


أحمد : تمام...........

 هروح على مكتبي وأي حاجة تحتاجيها او حاستي بأي حاجة.........

  في أي وقت.........

   أنا موجود

   

مسك أيديها وقال: أنا معاكي.......... 


حسناء: OK .........


أحمد: صح أنا بعد الشغل عايزك............ 


حسناء: في أيه 


أحمد: مفيش بس عايزة اتكلم معاكي في موضوع وواخد أذن من أهلك على فكرة........ .......


حسناء:ok......تمام


احمد مشي وليث دخل على مكتبه 

وكان متعصب

 رن على حسناء :تعالي بسرعة على مكتبي من فضلك.......... 

 

حسناء بخوف: حاضر ماشي........ جاية 


حسناء دخلت على المكتب وبخوف قالت: نعم........ يا ليث


ليث بعصبية : اقعدي يا ست هانم......... 


حسناء بخوف : نعم يا ليث ...... في ايه بس؟!


ليث قام من على الكرسي بعصبية  

وقرب من كرسي حسناء 

وهي دقات قلبها بدأت تعلي وخايفة........ 


حسناء: يعني معلش طب هاعيط

 والله هاعيط( حسناء دمعتها على خدها كده زي ما بيقولوا وبدات تعيط بجد)

 

ليث ضعف وقال: انت بتعيطي ليه دلوقتي........


حسناء: علشان انت متعصب يا وحش وانا باخاف منك انت فاضل طلع نار من بوقك........


ليث وهو متعصب ضحك 

وخدها في حضنه: خلاص يا قلب وحش......... بس......أنا مقدرتش أمسك نفسي لما شوفت الكلب أحمد ده ماسك ايدك يا حسناء.......

 انتي بتاعتي. ..... 

 بتاعتي انا لوحدي انت فاهمه...........

 

حسناء برومانسيه: ومين قال ان انا مش بتاعتك يا حبيبي الوحش ابو عضلات...........


ليث: والله يا اختي........ سكتيني بكلامك الحلو ده.......

 يا قلب الوحش أبو عضلات بتاعك......... 

 

في وسط اللحظة الرومانسيكية دي 😂😂


لقوا رامي فتح الباب 

اول ما رامي شافهم بعدوا عن بعض بسرعه وحسناء خجلت وشها احمر....... 

مشيت.....

وليث قاعد على مكتبه وعمل نفسه مشغول.......


ليث: نعم يا رامي.......... 

عايز حاجة....... كنت بشوف مشروع مهم بس........ 


رامي بخبث كدة : هو برضه المشروع ده كنت بتفكر فيه وانت حاضن حسناء يا بيبي 😂😂.........


ليث: اطلع بره يا رامي......... اطلع بره .......


رامي: oh my god........ ليث القوي بيتكسف..........

 

انا هخرج بس علشان انا شهم وجدع يا صاحبي....... 


والله ما كان قصدي اقطع عليكم اللحظة الرومانسيكية دي...... 😂 

بس كنت جايه تشاور اخذ رايك في حاجه مهمه جدا........


رامي: بص بما اني رايح اتسلل لبيت احمد

 وكده فقررت

  اجيب لبس يليق بواحد رايح يسرق 

  فعملت الشوبينج على النت وعايز رايك الطقم ده احلى ولا ده احلى.....😂

  

ليث بعصبية: اطلع بره .........

اطلع بره يا رامي.......... يا اما هقتلك لك دلوقت حالا........


رامي: خلاص خلاص انا هامشي باحترام........ 

هو متعصب كده ليه؟!............. 

ده موضوع في غايه الاهميه................ 

صح صح انا عندي حد ثاني اخذ رايه....... 


رامي دخل مكتبه واتصل برودينا 


رامي: تعالى على مكتبي بسرعه!!! !!


رودينا: ليه في ايه


رامي: تعالى بس


رودينا دخلت مكتب رامي 


رامي: اقعدي يا رودي....... 


رودينا: في ايه...... 


رامي قام من على مكتبه: موضوع في غايه الاهميه انت عارفه اني هروح اتسلل النهارده لبيت الزفت ده........


في حاجه مهمه نسيت اعملها..........


قرب منها وقال: نسيت اختار اللبس اللي اروح به لازم البس حرامية.......

 و متسللين ها دلوقتي بعمل شوبنج

 

واخترت دول انهي واحد فيهم احلى من غير تفكير؟!


رودينا بعصبية قامت من على الكرسي: 

انت اكيد مجنون........

 يا ابني انت تافه...........

  انا ماشيه.............

  

رامي شدها لحضنه: يا روحي انا تافه وعايز واحده تافهه زيي....... بس شكلك مش انت..........خلاص امشي.... يلا


رودينا: رامي........ 


رامي: نعم قلب رامي........ 


رودينا: انا همشي...... بس همشي ازاي وانت حاضني جامد...... ممكن تسيبني علشان امشي....... .


رامي: رودينا بقي أختاري معايا........ 


رودينا: طب سيبني وهختار معاك...... Promise..... 


رامي: OK......خلاص 


رامي ساب رودينا 


رودينا مسكت الموبايل وقالت: بوص ده هيبقي احلي عليك


رامي: أنا قولت كدة برضه......... OK....... شكرا يا بيبي....... تعالي بقي اما اديكي مكافئتك....... 


رودينا: ايه هي..... 


رامي: حضن كبير لقلب رامي...... 


رودينا: رامي خلاص بقي احنا في المكتب على فكرة....... 


رامي حضنها


 وقال: وأيه يعني في المكتب .......بحبك..... ومش بخاف................ 

 

 رودينا: ايه ده ليث....... .

 

 رامي سابها من حضنه بسرعة بيلف وراه ملقاش حد 

 

 رامي: ماشي يا رودينا بتضحكي عليا...... مش هسيبك

 

 رودينا طلعت تجري علي مكتبها...... 

 

 رامي: ماشي يا رودينا.  ..........


*********************************


المهم جاء الليل وكدة وقبل ما يخلصوا الشغل 


رامي فعلا راح بيت احمد وتسلل ودخل وكدة اوضته........


 لحد ما لقي صور مش صورة بس لحسناء وليث........ 

 

علي مكتب أحمد...... 

كدة....... 

بس مخبيها علي حرف المكتب...... 

محدش يقدر يشوفها......... 

وبعد كدة قعد يدور في الأدراج وكدة...  .........

حتي دور تحت المراتب


رامي: انا بشوف في الأفلام ان الشرير ممكن يخبي حاجات وراء السرير ومعه الكشاف طبعا .....


رامي بيبص وراء السرير ......


وجد صور قديمه و حاجات قديمه وزبالة(احنا الشعب المصري يا جماعة 😂😂).


رامي: ما لقتش هنا ........

كنت بشوف في الافلام الثانيه ان البطل بيخبي الحاجه فوق الدولاب تعالوا نشوف....... 


رامي : يسلام يا احمد........... اول مرة احب احمد كدة 

.......حاطط كرسي جنب الدولاب علشان أعرف أطلع.... 

شكرا يا احمد............


رامي : ايه ده فوق الدولاب في اواني طبخ اللي جابها فوق الدولاب ؟!


علبه فيها معالق وشوك؟!


زجاج قديم............. 


عروسه لعبه وعربيه لعبه؟!!!!!!!!!!!!!!


وزبالة برضه؟😂


رامي : ايه ده هم المصريين بيحطوا الزباله في اي حته كده........ بس شعب ذكي......


 رامي نازل وهو نازل اتكعبل بيحط يده على المكتب.......

 لاحظ مذكرات احمد 

 

 رامي: طب ممكن نقراها كده.........

  جايز نلاقي حاجه بس اكيد مش هنا يا رامي...........

   بسرعه فضل رامي يصور فيها بالموبايل.............. 

   صورها كلها هو لسه بيفكر........

   

 ويقول: انا كده لسه فاضل حته ثاني ما دورتش فيها.......

 

 لقي صوت ام أحمد من برة

 

  بتقول: انا هنا يا ابو احمد......بس هجيب حاجة من اوضة احمد ........

  

  رامي: ايه ده اعمل ايه دلوقتي..... هي برة؟!

  

  ام احمد دخلت الأوضة وولعت النور...... .

  

  ام احمد: ايه ده....... يا ربي..........

   ايه اللي انا شايفاه ده......... يتبع


 


  حاجات كتير عايزين تعرفوها بكرة بإذن الله 😍😍

  

  

مقولة النهاردة 

الدنيا ثلاثة أيام: الأمس عشناه ولن يعود، اليوم نعيشه ولن يدوم، والغد: لا ندري أين سنكون فصافح، وسامح، ودع الخلق للخالق، فأنا وأنت وهم ونحن راحلون، فمن أعماق قلبك سامح من أساء إليه..


          الفصل الرابع عشر من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات