رواية الحسناء والليث الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل الرابع 4

بقلم حنين محمد


وجاء الصباح ☀☀


وطبعاً كله راح الشركة 


في الشركة: 


حسناء ماشية من غير قصد خبطت في احمد 


حسناء:أنا اسفة يا أحمد معلش


أحمد: لأ ولا يهمك عادي..........


وحسناء بعد ما مشيت احمد بصلها

 وكان مبسوط اوي ان هو شافها وقربت منه حتى لو بالغلط..................

 


خرج رامي من مكتبه 

وقال: اجهزوا علشان في اجتماع لكل الموظفين مع ليث بعد نصف ساعة OK 


الموظفين: في ايه يا مستر رامي؟!!


رامي: هتعرفوا في الاجتماع متقلقوش كدة........

 


في الأجتماع 


كله دخل وبعدها ليث دخل.... 


قال:جماعة بكرة بإذن الله........

 هنعمل ثفقة إن شاء الله مع رجل اعمال انجليزي......

  وهنسافر أنجلترا لمدة يوم بس علشان الثفقة 

  وهنرجع تاني يوم يمكن بالليل او الصبح ......

والثفقة دي لو تمت شركتنا على الأقل هتطلع من الخسارة وأنا واثق فيكم ......


اللي هيروح معايا أحمد ونورهان (نورهان دي موظفة في المكتب عادي)  ويارا(موظفة في المكتب برضه)  بس الأجتماع انتهي 

واللي قولت لهم يحضروا نفسهم علشان بكرة الطيارة الصبح يلا شكرا ليكم...... 


ليث ورامي وهما راكبين العربية ومروحين 


رامي: ليث بصراحة في سؤال بيدور في بالي ولازم أسأله؟!

ليث: من امتي وأنت بتستأذن ما تقول؟!


رامي: حسناء من اكتر الموظفين كفاءة.....

 بس انت ليه ماخذتهاش معانا

  مع ان انا واثق أن هي هتأدي كويس 

  وهي أساساً اللي محضرة ومراجعة الإيميلات بتاعة الثفقة 

ليث: عارف وخلي بالك هي اللي هتقدم المشروع بكرة للمستثمر الأجنبي.... 

رامي: ازاي يعني .....؟!!!

وأنت اخترت الموظفين؟!


ليث: هقولك وبكل بساطة انا مكنتش عايزة اقول علشان اخليها تغير كدة وتتعصب 

وهي دي النظرة اللي شفتها في عيناها وأنا خارج من الأجتماع 

وانا كنت محضر حاجة 

كنت هاخدها كدة كدة بس

 للصدفة بعد ما خلصنا الاجتماع انها مش عايزة تروح لأسباب معينة وانا قولتلها OK ..........

 

رامي: حرام عليك والله انا هتصل بها دلوقتي علشان

 تلحق تجهز نفسها..... 

 يا بارد .......

 

رامي طلع الموبايل 


رامي:الو ....ألو استاذة حسناء........

 

=ايوة مستر رامي.... فيه حاجة


- ايوة بصراحة انتي هتسافري معانا في اجتماع بكرة.....


= ازاي مستر ليث قال اللي هيروحوا معاه النهاردة 


-ما الأستاذة نورهان اعتذرت

 وانتي احسن واحدة تأخذي مكانها....

  خلي بالك انتي اللي هتقدمي عرض بكرة .....

  جهزي نفسك.... 

= OK تمام 


******************

حسناء راحت نطت على مامتها 

حسناء بصوت صريخ: ماما 

مامتها قامت بسرعة: ايه يا حسناء في ايه....

 في ايه !!!!!!

 

=بكرة مسافرة انجلترا يا ماما 


الأب: انجلترا ليه يا بنتي ؟!


=عندنا ثفقة مهمة جدا بكرة ولازم اروح


الام:خلي بالك من نفسك يا بنتي انا مبحبش اخليكي تسافري لوحدك


الأب: لأ يا بنتي روحي وأعتمدي على نفسك 


حسناء : OK با بابا.........

شكراً .......

هروح بقي علشان ألحق اجهز نفسي للأجتماع 

الأب:ok يا اميرتي الصغيرة 👸


By: Haneen Mohammed 

حسناء راحت نامت

 وفعلا راحت الصبح الشركة.......

  ومشيوا كلهم من الشركة بالعربية

   وبعد كدة ركبوا الطيارة ووصلوا انجلترا ......

   

اول ما وصلوا راحوا الأوتال........

 وكل واحد كان دخل اوضته 

 

حسناء دخلت اوضتها وطبعا كانت فرحانة اوي 

وفجأة لقت باب اوضتها بيخبط فتحت الباب 

حسناء: مستر ليث


ليث: معلش استاذة حسناء......

 انا جاتلك بنفسي عايز بس......

  أتأكد كل حاجة كويسة ممكن بس اشوف اللاب 

  واتأكد من المشاريع

   لأن ده من أهم المشاريع...... 

   

حسناء: اتفضل 


دخل شاف اللاب 

وقال : كدة تمام يا استاذة حسناء.....

 وصح ده Uniform (الزي الرسمي)  اللي المفروض كلنا ك تيم عمل شركة HMA نبقي لابسينه OK..... ....

 

=OK يا مسترليث 


ليث: تمام 


ليث جاي يقوم حس بدوخة جامد ومقدرش يقف... ......


حسناء مسكته : مستر ليث حضرتك كويس!!


=اه..... انا تمام..... كويس... اجهزي انتي بس


- استني بس اتفضل اقعد 

هجيب لحضرتك شوية مياه......


 قعد ليث وجابتله شوية مياه 

 -اتفضل

 =شكراً 

 -حضرتك بقيت كويس 

 = اه انا تمام بس حسيت اني دايخ شوية بس مش اكتر... شكرا.... 

 -بس ثانية وراحت طلعت اكل من شنطتها وقالت : أتفضل باين على حضرتك مكلتش علشان كدة دايخ

 = وانتي عرفتي منين بقي

 -باين على حضرتك 

 =لا شكرا انا هبقي اطلب اكل.... 

 -ارجوك اتفضل علشان حضرتك مديري برضه ولو اصبت باي حاجة انا هتأثر.... ارجوك طب اتفضل دي بس علشان حضرتك تقدر تقوم


ليث مع انه ميحبش حسناء.....

 وبيكرهها بس هو تعبان.....

  وفعلا مش قادر

   فأضطر انه ياخذ منها واكل وكدة وحس نفسه بقي كويس....

ليث: شكراً ليكي جدا... بجد 


حسناء : على ايه عفوا..... 


ليث راح على اوضته 


حسناء قعدت تأكل باقي اكلها وهي بتفكر في ليث


قالت : يااا.........

 هو انا ليه كنت خايفة عليه كدة.... .....

 هو مين يعني... ...

 ده المتكبر والمغرور.... 

 مش عارفة بس حسيت اني بجد قلقانة عليه.... 

 اكيد علشان مديري وشغلي اكيد بيتأثر .............

 

By: haneen Mohammed 

*****************************


على الجانب الأخر ليث دخل اوضته 


ليث: حسناء بجد مش وحشة زي ما انا كنت متخيل.....

 ليث  القوي جدا عينيه دمعت (ليه بقي ؟! مش هقولكوا النهاردة 😂😂) 

المهم ليث قام علشان يلبس وكدة 


وكمان حسناء خلصت اكل وقامت تلبس.... ...


ولسه هتخلص لبس... .......


لقت حد بيخبط على الباب 


حسناء: ايوة........

 تقريبا ده مستر ليث لازم اشوفه كدة....

  واساله  بقي عامل ايه..... 

  

حسناء فتحت الباب: مستر ليث...... احمد معلش أسفة.... معلش... فكرتك حد تاني.... نعم يا احمد 


أحمد: انا عديت عليكي 

قولت اخدك معايا وننزل بدل ما تنزلي لوحدك....

 

حسناء: لأ انا لسه عايزة اجيب اللاب توب ولسه فاضلي شوية حاجات واجهز... 

انزل انت وانا جاية وراك ......


أحمد: لأ هستناكي هنا عند الباب.........

 وننزل مع بعض ......

 

حسناء:ok براحتك......

 

وفعلا حسناء جهزت

 ونزلت هي واحمد ......

 وطبعا ليث ورامي شافوهم هي واحمد شاورلهم يعني بسرعة علشان الاجتماع........

 

وفعلا نزلوا كدة 

وراحوا مكان الاجتماع وبدأوا الاجتماع 

واللي قدمت العرض هي حسناء ......


وفعلا رجل الأعمال الأنجليزي ومعاونيه سقفوا ليها جامد جدا وحبوها حتي ليث سقفلها..... 

وفي النهاية خدوا الثفقة. .....

وقالوا انهم عاملين حفلة بسيطة كدة بمناسبة الثفقة في الأوتال.......

المهم كل واحد طلع اوضته 


وحسناء كانت المفروض ترتاح بس معرفتش حست انها قلقانة شوية وبتفكر في ليث اللي كان تعبان بس

 قالت: حسناء...... 

 حسناء.....

  انتي ليه قلقانة على ليث الشرير المغرور ده نامي.....

   بس حرام ده كان تعبان شوية.....

    لأ بس مستحيل اروح اسأل عليه .....

    بس بجد كان دايخ جامد....

    انا هروح اسأل عليه بس من باب الانسانية..... 

    ايوة....... 

    من باب الانسانية..... 


حسناء راحت لليث وخبطت على باب اوضته 

وبعد كدة

ليث فتحلها واتفاجئ : نعم يا استاذة حسناء..... 


حسناء : لأ انا بس كنت جاية...... يتبع 


اكيد طبعا عايزين تعرفوا حاجات كتير وليث لما عينيه دمعت ليه؟! بس مش هقولكوا 😜 توقعوا انتوا تحت في الكومنتات 😂😂 


نيجي بقي للعبارة التحفيزية بتاعة النهاردة 


وهي "أن يكرهك الناس وأنت تثق بنفسك وتحترمها أهون كثيراً من أن يحبك الناس وأنتَ تكره نفسك ولا تثق بها"


ثق بنفسك يا صديقي..... ثق بقدراتك وافكارك واحلامك.... نفسك تستحق أن تثق بها.... انت تستطيع 😍..


             الفصل الخامس من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات