رواية الحب الحرام الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم نور ربيع

رواية الحب الحرام

الفصل الخامس عشر 15 والاخير 

بقلم نور ربيع


لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 💞


          بعد 8 سنوات


" طفل ببراءه: بابا ممكن تخليني انا اللي أذن 

رفع عيونه بص بابتسامه لي: حبيبي بس انت لسه صغير.وبعدين انت كدا تتنظر وانا مش عايز اي حاجه تأذيك يا حبيبي ربنا يحميك ليا

"الطفل برجاء:  بابا حبيبي علشان خاطري  نفسي مره أذن انا اثق فيا وهرفع راسك صدقني نفسي اكون امام مسجد زيك ولما اكبر ان شاء الله ابني مسجد يبقى ليا زي ما انت عملت كده وانا اللي أذن فيه ان شاء الله

فهد بابتسامة: ان شاء الله يا حبيبي وانا واثق فيك وعارف انك هتكون قدها حاضر هخليك انت المره دي تأذن يا ساجد ي حبيبي 

ساجد طفل بسعادة: يس بحبك يا بابا 

فهد ابتسم بحب: وانا بحبك اكتر يا حبيب قلب بابا


وقف في المسجد وبدا يإذن ساجد الطفل ابن فهد وجنات اللي يبلغ من عمره ثمان سنوات 

بالفعل الولد أذن ساجد وكان بيأذن بصوت جميل جدا صوت صوت طفل لكن كان صوت مؤثر جدا مؤثر على كل اللي موجودين في المسجد في اللحظه دي واولهم شيخ الجامع وهو فهد


فهد بسعاده فخر في قلبه: ادعيله يا جماعه ادعيله بالله عليكم ان ربنا يحفظه ويحمي ليا دا ابني ابني انا

واحد من اللي موجودين في المسجد قال بابتسامة: اللهم بارك اللهم بارك ربنا  يحميه ليك و يحفظه ويباركلك فيه ويهديه كمان وكمان 

واحد تاني بابتسامة: ماشاءالله تبارك الله الله يحميك و يحفظك يا ابني يارب ربنا يباركلك فيه ي ابني

فهد بسعادة في قلبه منه: يارب يارب يارب

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

          في اسكندريه 


    في منزل ريان تحديدا في شقته 


" بنرفاز وزهق: ماما مليس دعوه بقا عاوزه امسي حالا عند تيته ثرين هاا

سجدة بتعب: حاضر هخلص اللي ورايا وبعد كده هنمشي والله وبعدين احنا لسه امبارح بالليل كنا عندهم …كملت بفرحه: علشان تلبسي فستانك الجديد بتاع فرح عمو اركان وجنى

الطفله ابنتها فردوس بزعل: لا انتي بتقولي كده وبعدين انا كنت عايزه اقعد معاهم انتي ما رضيتيس تخليني اقعد مع تيته

سجدة: لا والله مش بقولك كده صدقيني يلا بقا روحي جهازي فستانك الحلو العسل اللي زيك ده 

فردوس: حاضر يا ماما " ثم راحت الى غرفتها وهي متنرفزه جدا وزعلانه ومش مصدقه كلامها

سجدة اتنهدت بتعب: ياربي لسه امبارح جايين من عندهم في نص الليل والنهارده قايمه من صباح ربنا تقولي نروح نروح لحقت توحش ماما مش عارفه اعملها ايه بس البنت دي يارب " ثم حطت ايدها علي بطنها بتعب. و اغمضت عيونها بابتسامة وقالت: اوعي يكون ميعادك النهارده مش وقتك خالص. دا فرح عمك انهارده انتي كمان يا روح قلب ماما كفايه عليا فردوس اختك مغلباني

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

             في منزل عثمان 

فاطمه: ياااا جنات يا جني واحده فيكم تيجي تساعدني اخلصي انتي وهي

عثمان بعصبيه: يا فاطمه صوتك جايب لاخر الشارع وطي صوتك ما ينفعش كده

فاطمه بعصبيه: اعمل ايه عندي بنتين ما شاء الله عليهم كل واحده بطول بعرض وما فيش واحده فيهم نفعاني بحاجه يا عثمان بناتك دول تعبوني بنتين على الفاضي الوقت بيجري بسرعه وهيجي الليل وميعاد كتب الكتاب والضيوف والقاعه الناس هتروح واحنا لسه ما رحناش بسبب بناتك دول واحنا اصحاب الفرح هنروح اخر الناس قالي اعمل ايه بس 

عثمان بهدوء: طيب صلي علي النبي بس كده و اهدي يا فاطمه جنات هتصلي الظهر وهتصحيها

فاطمه بتنهيده: عليه افضل الصلاة والسلام صبرني يا رب


           في غرفه بنات


كانت خلصت صلاه وقامت بسرعه جنات لمت السجاده الصلاه وفتحت شباك غرفتهم وبقت تصحي في جني بسرعه وتفوق فيها 

جنات: بت بت قومي بسرعه قومي يخرب عقلك قايمين من فجر ربنا موحلين في القضيان وشغل البيت عشان خاطر فرحك وانتي نايمه حقك من سهرك طول الليل على التليفون انتي والاستاذ اركان شيء تختاري في الفستان و شيء في البدله قومي خلصي بقا …بقت تضرب فيها بالمخده علشان تصحى

شالت من على وشها المفرش بايديها جنى وهي متنرفزه منها جدا منها 

جني بغصب: في اي يا ام ساجد عاوزه اي 

جنات ابتسمت ابتسامه كلها ابتزاز: هكون عاوزه منك اي يا روحي عايزاكي تقومي علشان تحضري نفسك لفرحك اليله يا هانم يلا 


جني قامت بسرعه جدا بنشاط ولكنها لسه صاحيه ولا قلقانه ولا و حاجه في دماغها و بقت تتنطط وهي طايره من السعاده وبقت تقول:  هتجوز هتجوز وهتجوز هتجوز النهارده فرحي يا جدعان 

جنات ضحكه جامد: عايز كله يبقى تمام استغفر الله العظيم يا رب يا بنتي بقا يخرب عقلك يا جني. الظاهر كده والله اعلم اركان عامل جنان في دماغك وبوظلك عقلك

جني بضحك وصوت عالي: اه اه جداً

جنات بغضب منها: هشششش بابا بره اسكتي يخرب عقلك عليكي وعلى صوتك ده اخلصي قومي بقى يا بارده


خبط عثمان باب غرفه بنات و داخل

عثمان بضيق: اي  يا بنات ما تيلا قوموا صحصحوا كده وتعالوا سعدوا امكم في حاجه بدل صوتكم العالي ده

جنات بسرعه: بالله والله انا بقالي اسبوع سايبه شقتي وسايبه جوزي وابني لوحديهم وقاعده عشان خاطر ماما هنا اساعدها ولسه حالا داخله اصلي الضهر وجايه اساعدها انا بصحي الهانم دي. بقالي ساعه بالله 

جني قامت بسرعه بقى ترجع شعرها لورا وقامت وقفت على الارض وقالت توتر: انا صحيت اهو يا بابا هدخل بس كده اغسل وشي واظبط حالي اصلي الضهر وهاجي انا اللي خلاني قمت متاخره كده النهارده فضلت قاعده النهارده لحد الساعه 7:00 الصبح لحد ما صليت صلاه الضحى وقرات بالمره ورد القراني بتاع يومي عشان عارفه ان احنا مش هنفضى خالص 

عثمان بابتسامة وهدوء: حصل خير يا حبايبي ما حصلش حاجه خلاص انا بس عايزكم تساعد امكم عشان الوقت ما ياخدكمش بسرعه ويعدي اليوم على الفاضي كده عشان انتي تلحقي تجهزي نفسك قبل ما عرسك يجي وقبل ما الليل يجي 

جنات بابتسامة: ما تشيلش هم حاجه يا بابا واحنا هنكون قد المسؤوليه دي النهارده وهنخلص كل حاجه بسرعه وقبل ما نروح على القاعه هنكون مخلصين كل حاجه

جني بابتسامة: حصل يا بابا ان شاءلله 

عثمان بابتسامة: ربنا معاكم يا حبايبي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بعد شويه كان يجي بعد ساعه جاه فهد من المسجد وقف بالعربيه قدام منزل اهل جنات ونزل هو وساجد الطفل ابنه


ساجد: بابا انا هقعد مع ماما وهجهز معاها هنا وانت عايز تروح عند تيته شيرين روح عايز تروح شقتنا روح اللي يريحك 

فهد: يهون عليك تسيب ابوك وتقعد مع امك لحد الليل هقعد لوحدي كمان انهارده 

ابتسم ابتسامه حلوه ساجد: لا طبعاً وانا ايه اللي يخليني اقعد في وسط الحريم يا بابا انا هاجي معاك بس اطمن على ماما واجي

فهد بابتسامة باس راسه: يحميك ليا يا قلب ابوك


جنات طلعت ليهم بابتسامه ولهفه

جنات حضنت ساجد: يا عمري انت واحشني والله 

ساجد بابتسامة:دا انتي اللي وحشاني يا ماما الشقه وحشه من غيرك والله 

جنات: حبيبي انا عارفه ان انا وحشتكم و بقالي اسبوع سايباكم لوحدكم ومش سائله عليكم بس اعمل ايه ملخومه في فرح خالتك ما انت عارف ستك مش هتلحق على كل حاجه لوحدها يا حبيبي 

ساجد بهدوء: خلاص هي هانت يا حبيبتي هي الليله وخلاص عايزه اقولك حاجه بقى هتفرحك انا النهارده أذنت.في صلاه الظهر وانا اللي صليت بيهم كمان الحمد لله

جنات بفرحه جواها منه: يا حبيبي ما شاء الله ما شاء الله ربنا يحفظك يا رب ويهديك كمان وكمان يا ساجد ويباركلي فيك يا عمري يارب 

فهد بابتسامة: ايه هو انتي لوحدك اللي خلفتيه ولا ايه

بصت لي بابتسامة جنات وقربت منه: وانت كمان واحشني اوي يا حبيبي والله

فهد: بجد 

جنات بابتسامة وخجل: بجد والله سامحني هو النهارده اخر يوم والليله همشي معاكم ان شاء الله

فهد باس راسها بحب:  عذراك يا حبيبت قلبي خليكي معاهم وساعدي مامتك ما تسيبهاش واعملي كل حاجه عنها وبلاش تتعبيها واسمعي كلامها لحد ما الفرح يفضي امك ترتاح

جنات بحب: حاضر ي حبيبي ربنا يديمك ليا طيب تعال ادخل طيب 

فهد: لا هنروح احنا عشان نجهز البدل اللي احنا نلبسها واشوف الواد اركان وريان لو محتاج حاجه لازم اكون معاهم في اليوم ده 

جنات بابتسامة: ماشي ي حبيبي ربنا معاك هتقعد معايا يا ساجد

ساجد بغرور: انا راجل يا ماما والراجل المفروض يقعد مع الرجاله ما يقعدش مع الحريم ولا ايه؟ 

جنات ضحكت بحب لي: ولا اي طبعاً ي حبيبي. ابن ابوك انت انا عارفه

فهد بضحك و بابتسامة: اه يلا المهم مش عايزين بقى نعطلك يلا يا ساجد بينا عشان هي تدخل تكمل وتشوف هي كانت بتعمل ايه عشان الوقت ما يسرقهاش 

ساجد: يلا يا بابا، راح تجاه العربيه ورايحه ركب

فهد: يلا يا قمر سلام تكوني جاهزه على الميعاد بقى بعد العشاء ان شاء الله عشان اجي اخدك  

جنات بابتسامة: حاضر يا حبيبي ان شاء الله في رعايه الله، ثم رفعت ايدها وشاورت ليهم بمعنى سلام وراحت دخلت بعدها


وفات اليوم بكامله بالحلو مع الابطال بعد يوم طويل من التعب مع فاطمه وبناتها وجاه الليل مع تجهيز البنات

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنات وسجدة كانوا بيلبسوا في جنى الفستان وهما مبسوطين جدا بيها وبيتكلموا معاها وبيضحكوا والسعاده ماليه قلوبهم 


جنات بغيظ: يخرب عقلك الفستان مش راضي يدخل فيكي تخنتي

جني بعصبيه: انا اللي تخنت برضو وبعدين لبسي بضمير يا ختي ها ها 

سجدة ضحكت جامد بفرحه بيها: اللهم بارك بس يا جنات الله

جنات: داري عليها يا ختي داري داري حقك ما تبقى سلفتك بقى الصغيره

سجدة بابتسامة وحب: مش بس سلفتي دي اختي قبل ما تبقى سلفتي اختي على فكره والله 

باستها من خدها بحب جني: يديمك لياا العمر كله يا عمري كله انتي 

سجدة بحب: و يديمك في حياتي يا جميل 🫶 

( ولبست فستان ابيض بتاع زفاف جنى وعلي نقاب وخمار لانها لبست النقاب من وقت خطوبتها وجوند وكانت لابساهم بلون الفستان ومعاها بوكيه ورد لونه ابيض هديه من اركان في يوم زفافها وكانت جميله جدا في يومها الجميل ده)

( جنات لبست فستان جنيزاي سيتان على  خمار ماليزي ونقاب نفس اللون لانها انتقبت من وقت جوازها هي ايضأ وكانت جميله جدا بالفستان ده) 

(سجدة لبسه فستان لونه زيتي ستان هي ايضأ واسع وعليه خمار فرنسي مفيش واحده فيهم كانت حاطه نقطه ميك اب واحده كانوا بشرتهم كده عاديه وهما كانوا جمال حرفيأ من غير حاجه)

فردوس بفرحه: ماما ماما ظبطيلي سعري بسرعه يلا يا ماما عسان اروح عند تيته يلا 

سجدة بابتسامة: حاضر حاضر اهدي الدنيا مش هتطير ي حبيبتي 

جنات بابتسامة: بنتك ما شاء الله متمسكه في ماما شيرين جدا يا سجدة 

سجدة: اه اوي اوي من امبارح بالليل من ساعه ما جبتها غصب عنها وهي عماله تعيط وتقول عايزه اروح عند ماما شيرين اروح عند ماما شيرين اروح عند ماما شيرين بطريقه دي

( فردوس بنت سجده كانت لبست الفستان زيتي بنفس اللون فستان بتاع سجده والفستان نوعه نوع بريش وكان قصير وبحمالات من فوق لان عمرها خمس سنوات فقط وفردت شعرها الطويل البني على دراعتها وكان شكلها جميل وهي بيضاء جدا ولبست معاها حلق. وكانت اموره جدا وكيوت)


جني: سجدة رني كده على جوزك شوفي قوليله خلصو ولا لسه؟ 

سجدة ضحكت: حاضر 

جنات: مستعجله على ايه يا جانو 

جني خجلت: هكون مستعجله على ايه يا بنتي

جنات بضحك: اممم ماشي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

      في اسكندريه في شقه فهد


ساجد بابتسامة: بابا اي رايك فيا 

بص وراه فهد و بصله و ابتسم بفخر فيه: ايه الشياكه دي يا معلم ايه الحلاوه والاناقه دي والله العظيم خايف احسدك  يا ابني

ساجد بابتسامة: حبيبي يا بابا بس مش اشيك منك طبعا

( ساجد لبس بدله عباره عن قميص لونه ابيض وجاكيت لونه اسود والبنطلون نفس لون اسود بتاع البدله ولبس جزمه عليها لونها اسود وكان شكله جميل وشيك بشعر الاشقر)( فهد كان لبس بدله عباره عن قميص ابيض و بنطلون اسود) 

فهد بابتسامة: تعال بقا ارش.ليك برفان يا معلم 

ساجد بابتسامة: ياريت؛ و راح لفهد بالفعل رش برفان ورش لنفسه فهد


فهد كان بيرن على جنات

ساجد: بــترن على ماما 

فهد: امم يا حبيبي بــرن عليها بشوفهم جهزوا ولا لسه

ساجد: اشطا 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

        في منزل والده ريان 


ريان بابتسامة:اي الشياكه والحلاوه دي يا باشا 

اركان بابتسامة: تسلم يا حبيب اخوك مفيش احلى و اجمل واشيك منك

ريان بغرور: دا اقل حاجه عندي 

اركان ضحك: دا اسمه غرور دا بقا ولا ايه 

ريان بضحك: سمي زي ما تسمي

اركان بضحكه: ماشي طيب اي خلاص كده انت 

ريان: اه من بدري يلا بينا 

اركان: يلا 

( كان لبس بدله فرح اركان عبارة عن بدله بيضه القميص ابيض الجاكيت نفس لون بنطلون اسود و كان شيك جدا) ( لبس ريان بدله سوده عبارة عن قميص اسود و بنطلون اسود والجاكيت نفس لون)

وكانوا الابطال شكلهم شيك جدا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كل العائله والضيوف اجتمعوا في القاعه وكان الماذون موجود وكان كتبونا كتب الكتاب منذ وقت وكانت كل العائله موجودين حوالين جنى واركان وهم مبسوطين بيهم جدا وبيحتفلنا بحفله الزفاف وهما سوا


فاطمه بابتسامة حزينه: خد بالك من جنى يا اركان يا ابني حطها في عيونك

اركان بابتسامة حب: حاضر ي ست الكل وبعدين ما تقلقيش عليها هي خلاص بقت في مسؤوليتي.و دي في عيوني 

فاطمه بابتسامة: تسلم يا ابني

والده ريان بابتسامه: يا حبيبتي انتي زعلانه ليه بس ده احنا هنحطها في عيوننا ما تقلقيش عليها وبعدين اركان بيحبها مستحيل يجي يوم يزعلها ولا يفرط فيها

فاطمه: انتي عارفه ان دول كانوا كل دنيتي هما ماليين عليا حياتي خلاص على كده البيت فدي عليا

جني بابتسامة حزينه: ليه بتقولي كده يا ماما امال بابا راح فين وبعدين احنا مش هيجي يوم وهننساكم ابدا هنروح وهنيجي عليكم وهنفضل فاكرينكم على طول

فاطمه حضنت جنات و جني بحب: ربنا يسعدكم ويهنيكم في حياتكم يا ولادي

جنات بحب: امين ي ماما ويديمك لينا انتي وبابا يا رب

جني بابتسامة: يديمك لينا لاخر العمر يا روح قلبي


فردوس: مامي شرين تعالي نتصور انا وانتي وفهد 

شرين باستها بحب: تعالي ي حبيبتي " وبالفعل اخدو. صوره هما الثلاثه بفون شيرين

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فهد مسك ايد جنات بحب وقائلا: اي الحلاوه دي كلها 

جنات: انهارده بس احلويت في نظرك؟! 

فهد ضحك بحب وقال: انتي طول عمرك حلوه وجميله وعسل وسكر كمان با عسليه 

ابتسمت بكل خجل: شكرا 

فهد بضحكه: احبك وانتي خجوله كده

جنات ضحكت بخجل شديد: خلاص بقا الله احنا مش في البيت هنا

فهد ضحك: ماشي طيب تعالي نرقص سلو انا وانتي

جنات قامت بابتسامة.: يلا ي حبيبي 


كانوا مشغلين في القاعه اناشيد رومانسيه بدون موسيقى. 

كانت اغنيه (. علوا الفرحه بزياده)  وكل واحد وزوجته بيرقصوا رقصه سلو.و  مبسوطين جدا وكان اسعد يوم في حياتهم 


اركان كان بيرقص هو وجنى نفس الرقصه 

جني بخجل شديد: تفضل تبص ليا كده كتير 

اركان بحب: انتي عارفه ان النقاب مانع عني حاجات كتيره  

جني بخجل: زي اي مثلا!! 

اركان: زي مثلا اشوف الملامح الجميله دي ابتسامتك الحلوه الرقيقه من وقت خطوبتنا وانا بدعي ان الكام شهر دول يعدوا على خير بتاع الخطوبه عشان اتجوزك بقى ونبقى في بيت واحد والحمد لله جاه اليوم ده اخيرا

جني بحب: بشكر ربنا انك انتي اللي من نصيبي يا اركان 

اركان: اركان حاف كده

جنى ضحكت: لا  اركان بالبسطرمه اركان ضحك جامد بحب: يا جامد وربنا بعشقك يا احلي حاجه في دنيتي ♥️

جني بحب وخجل شديد :وانا بموت فيك كده 

اخدها في حضنه جامد وهو جواه طاير من سعادة و جواه بيحبها جدا 


سجدة بابتسامة: بيحبها اوي يا ريان 

ريان بابتسامة: امم ربنا يسعدهم في حياتهم يارب 

سجدة: يارب يارب 

ريان بصلها بابتسامة: مبسوطه انها سلفتك 

سجدة بحب:جدا جدا كده بحبها اوي اختي الصغيرة اصلا 

ريان بحب:ربنا يحبب فيكي خلقه كمان و كمان ي حبيبتي 

سجدة: أمين ي حبيبي..ثم كملت بضحك: حاسه ان ماما هي اللي خافت فردوس مش انا 

ريان ضحك بابتسامة: ربنا يهديها طالما هي مبسوطه معاها بوجوده طول الوقت خلاص 


سجدة حطت ايدها علي بطنها بوجع وصرخت 

ريان بخضه: في اي يا سجدة مالك 

سجدة بصرايخ: البيبي مش قادره يا ريان 


قربت منها بسرعه جنات و فهد 

فهد بخضه وخوف عليها:مالك يا سجدة 

جنات بخوف شديد: سجدة شكلها كده معاد ولاده بتاعتها انهارده عشان الدكتوره قالتلها اخر شهر ٨ أولاده 

اركان: لا مش وقتك خالص والله 

جني بقلق شديد عليها:بس يا اركان يلا يا ابو فردوس علشان ناخدها علي المستشفى 


شرين بخوف شديد عليها: سجدة اتحملي شويه بس  ي حبيبتي 

فاطمه بقلق: بسرعه يا ابو فردوس يلا علشان ناخدها 


حملها ريان بسرعه و راح علي العربيه بيها وهو قلبه مالي بقلق شديد وخوف عليها 

_____________________________

                 بره القاعه

ريان بلهفه ع سجدة: اركان روح انت لجني متقلقش المهم انت معاك عمك عثمان و عصام 

اركان:  خلاص يا ريان كده كده انا كده هقولكم.انا هاخد جني و نمشي اليله خلاص خلصت الحمدلله علي خير انا

قطع كلامه ريان : اسمع مني بس يلا روح ليها معايا امي و ام جنات روح انت 


جنات حملت فردوس اللي بتبكي 

جنات بحنان: يروحي انتي بتعيطي ليه بس 

فردوس ببكاء: ماما ماما عاوزه ماما 

جنات بابتسامة: يروحي ماما جايه دلوقتي بس هي راحت تجيب ليكي اخت صغيره مش انتي عاوزه اخت تلعب معاكي 

فردوس بدأت تهدي:اه بس هي كانت بتعيط ماما و تصوت 

جنات بهدو:لا يروحي مفيش حاجه اهدي انتي تجي معايا تقعدي مع اخوكي ساجد لحد ما ماما تجي و تجيب نونه صغيره اي رايك ..ثم مسحت دموعها بحنان وحضنتها:يلا تعالي معايا ي حبيبتي

_____________________________

       بعد وقت طويل من اليل 

          فى شقه اركان و جني 


اركان بابتسامة: يعني هي الحمدلله كويسه 

ريان بتنهيده: ايوه الحمدلله ي حبيبي اطمن بقى و قال لجني ما تقلقش 

اركان: حمدلله على سلامتها يا خويا ربنا يباركلك فى بنوته جديدة يارب ويجعلها زريه صالحه يارب 

ريان بابتسامة: امين 


جني قاعده جنبه تتكلم فيه وهي ماضيه منه جدا 

جني بعصبيه: اركان اركان رد عليا قبل ما تقفل

اركان بصلها بزهق:في اي 

جني بغيظ:بكلم نفسي انا ها بقولك قوله سجدة عامله ايه هي و بنوته

اركان: الحمدلله كويسين زي فل

جني: الحمدلله قوله عاوزه اتكلم مع سجدة

ريان ضحك بسيط كان سمعها:قولها نايمه دلوقتي نايمه علشان  بنج قولها تطمن بقى هي كويسه والله 

اركان: سمعتي قالك كويسه و نايمه علشان البنج

جني قامت:طيب الحمدلله..ثم راحت قعدت علي السرير 


كان قفل مكالمه مع اخوه اركان راح قاعد جنبها

ضحكت جامد جني :اليوم أنهارده كان احلي يوم في حياتي كلها 

اركان ضحك: الحمدلله لاعتراض يارب و كويس انك عارفه 

جني بضحكه و بابتسامة: ي حبيبي احنا مش فرحنا الحمدلله و اليوم كان جميل و الفرح خلاص 

اركان بابتسامة: الحمدلله..بصلها بحب وقال:المهم في ده كله اننا بقينا لبعض 

حضنته بسعادة: الحمدلله الف مره اننا بقينا لبعض 

حضنها جامد بحب: الحمدلله معايا اللي بحبها خلاص بحبك 

___________________________

       في شقه فهد و جنات 


فهد بضحكه: ههههه يعيني عليك يا اركان انت و جني والله حاسس انهم محسودين اكيد اخدو عين حلوه اللي خلاهم ليلتهم تتحول لكده 

جنات بضحك: اه والله يا سيدي المهم انها جوازه تمت على خير الحمد لله وبقى في وسطينا مولود جديد وروح جديده في العيله الحمد لله هو مش اتجوزها وخلاص ومش كان عايز يتجوزها اهو اتجوزها الحمد لله وخلصنا

فهد بضحك: الحمدلله عاوزين نختار بقى اسم جديد للبنوته 

جنات بحماس: بص تسنيم اسم جميل معنى اسم تسنيم عين في الجنه وفي اسم كمان عاجبني جدا ان شاء الله لما نجيب بنوته انا نفسي اجيب بنوته قريبه اسميها جوان وهو معناه "الخدود الوردية وهو نهر من أنهار الجنة

فهد ابتسم: ذوق جميل في الاسماء يا ام ساجد خلاص اتفقنا هنقولهم على الاسم دي وان شاء الله لما نجيب بنوته هنسمع الاسم ده

جنات بسعادة: يارب يارب زي فردوس كده اللهم بارك عليها ربنا يحفظها يا رب ملاك كده نفسي اجيب زيها

ضحك فهد:  ان شاءلله في اي مالك انتي بتتوحمي على الاطفال كده ليه

جنات ضحكت: نفسي اجيب بنوته اوي 

فهد: اممم. ان شاءلله يبقي عندك بنوته علي ساجد و ساجد يبقي عنده اخت 

جنات: يارب يارب يارب يارب يارب ي حبيبي 

ابتسم عليها بحب بسبب لهفتها دي علي طفله 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

             بعد فتره كبيره 


فتحت عيونها بقلق شديد من بنوتتها اللي عماله تتنطط على السرير جنبها وتنادي بصوت عالي بماما


"  بصوت عالي جدا: مااامي مااامييي مااامييي ماااامي  

جنات قامت وقعدت على حيلها بصيتلها بخضه: في اي يا قلب مامي

الطفله ضحكت جامد بصوت رقيق: اسم الله عليكي اتخضيتي كنت بصحي فيكي بس

جنات بغيظ منها: كنتي بتصحيني.؟ اومال لو كنتي مخطوفه كنتي عملتي ايه 

جوان بنتها بضحك وصوت عالي: كنت قولت. ماااامااااااااا

جنات بازعاج من صوتها: بسسس بسس خلاص 

جوان بضحكه: حاضر حاضر خلاص 

اخدتها في حضنها بقت تبوس فيها جنات جامد بحب

جوان بابتسامة: انا بحبك كتيرر يا مامي 

جنات بحب: وانا بعشقك بجنون يا عمر ماما


جنات بدموع سعادة في عيونها قائله لنفسها: ياااه على نصيبي الجميل في الحياه دي من حوالي 19 سنه كانت حياتي في ابتلاء كبير جدا وهو ان ربنا حرمني من حلم انا كنت متمنيه وحرماني من حنان اهلي وقسوتهم عليا بعدها وقعت في معصيه كبيره. اوى. و المعصيه دي تعبتني جدا جدا وقعتني في ابتلاءات للدرجه اني دخلت في غيبوبه خمس سنين ربنا ابتلاني وقعني في حب واحد ما كانش ينفع احبه ولا اتعلق فيه بعدها ربنا هدانا انا واللي بحبه الحمد لله وبسنتين ربنا جمعنا مع بعض في الحلال وربنا رزقني بساجد وحياتنا بقت احسن واحسن واحسن وعلقتي بقت احسن.مع اهلي بقت احسن مع مرور الزمن. لازم نقع في معاصي ويبتلينا الله عشان دي حكمه ربنا كل معصيه بنقع فيها وراء حكمه لينا وراها حاجه هو ربنا شايلها لينا عشان نتعلم من اخطائنا لازم كل ما نقع نقوم تاني كل. منقع نقوم تاني ونقوم من المعصيه دي المعصيه دي اللي ربنا بيبتلينا بيها دي بتبقى ابتلاءات و دي مكتوبه لينا ربنا عايز الابتلاء دي في حياتنا عشان يشوف الانسان فينا هيوصل لحد فين ولا يوصل للجنه ولا يعاذ بالله لا يوصل للنار بعد المعصيه واللي ابتلاءات دي كلها. …شهقت بسعاده في قلبها: يااااربي معقول انا في نعمه دي كلها اللهم لك الحمد يا رب الحمد لله الحمد لله" بصت لبنوتتها جوان بدموع سعاده بتلمع في عيونها: الاهم في ده كله ان ربنا رزقني بعد ساجد بالبنوته السكر دي جوان يديمكم ليا يا حبايب انتوا.و ابوكم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فهد بتنهيده خارجه من قلبه مليانه سعاده وشكرانيه لربنا: الحمد لله والشكر لله على النعمه ورحمته وتوفيق والرزق الحمد لله الذي لا يكسر قلب عبد له الا جبره 

ثم اكمل دعاء لاولاده لساجد و جوان: اللهم احفظ أولادي ولا تجعل ابتلائي فيهم واحفظهم من كل مكروه أو شر قد يصيبهم اللهم كما حفظت كتابك الكريم احفظلي ساجد و جوان.. بعدها كمل دعاء لجنات: يارب اوصيك بزوجتي اللهم خفف عنها ثقل الايام ورزقها قوه الصبر. و الثبات اللهم اغفر لها جميع ذنوبها واغفر لي جميع ذنوبي واهدينا يا الله اللهم ريح قلبها اللهم هون عليها الصعب وشرح صدرها وارزقها حلالا طيبأ ولا تحرمني منها وانا من اولادي يا رب العالمين  اللهم ابني لنا عندك بيت في الجنه يا رب 


خلص دعائه ثم قائلا بابتسامة: ياه الحلال الحلوه اوي احلي بــكتير اااوي من طريق المعاصي الطريق الغلط وانا حمدك وشكرك يا رب على وجود النعمه اللي في حياتي مراتي وعيالي اللهم لك الحمد وشكر يارب الحمدلله اللهم احفظهم ليا يا رب

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مكان كبير جدا المكان ده كله عباره عن لون اخضر كل المكان اخضر في اخضر والسماء صافيه جدا باللون الازرق وكانت الارض كلها لونها اخضر والزرع الاخضر كان جميل جدا في المكان ده  والهواء كان عالي جدا بيرفرف في الاشجار وكان الجو خريف جميل وكان صوت العصافير. اللي بيزهزق في كل مكان واوراق الشجر اللي بيعاق من الهواء في الارض 

وكانت كل العائله موجودين مع بعض  و كانو فرشين فرشه كبيره جدا وقاعدين عليها سوا. و كل واحد بزوجته جنب بعض بعياله وحاطين جميع الاكلات والعصاير والحلويات


عصام بابتسامة: ياه الواحد كان عايز قاعده حلوه كده من زمان مع بعض والله 

ساجد بابتسامة: نعيش ونتجمع علطول يا جدو 

عصام بابتسامة: يارب ي حبيبي 

عثمان بابتسامة: نتجمع عند النبي ﷺ ان شاءلله 

عصام بابتسامة: عليه افضل الصلاة والسلام' و الكل رد عليه 


جني بابتسامة: حبيبي فاكر اول مره لما شفتني وكنت معزوم في خطوبه فهد و جنات 

اركان ضحك بحب: طبعاً حد ينسى اليوم ده ي جميلتي 

جني كملت بضحك وحب: ولا لما طلبت ايدي من بابا 

اركان بضحكه: وقتها قولتله ي عمي انا اركان محمد. متخرج من اربع سنين و لسه مخلص قضيه كبيره و نفسي افرح زي اي شاب تسمحلي تديني الدكتوره جني بنت حضرتك 

جني بابتسامة وحب: و الحمدلله الدكتوره جني بقت لا اكبر محامي في اسكندريه كلها

اركان بحب: و بقا في حياتهم اجمل ذريه صالحه وهو امان ابننا 

ابتسمت بحب كبير جواها لي 


ريان بابتسامة وضحك: بمناسبه القاعده الحلوه دي حابب اقولكم حاجه 

والده ريان: خير ي ابني 

سجدة بابتسامة: خير ان شاءلله يا ماما 

شرين بابتسامة: اتكلم يا ابني خير 

ريان بابتسامة: خير ان شاءلله سجدة من يومين قبل ما ننزل القاهره عملت التحاليل وطلعت حمل في اخر الثالث حامل بولد

فردوس اللي عمرها اصبح تسع سنين انبسطت جدا بالخبر ده قالت بسعادة: هيهيهي ماما هتيجب نونو تاني لينا 

تسنيم بنتهم اللي عمرها اربع سنين فرحت هي ايضأ: هيهيهي هيهي هيبقى عندي اخ نونه صغيره هيهي 

شرين بابتسامة وفرحه: ي حبيبتي مبارك عليكم ربنا يتمم حملك علي خير يارب 

فاطمه بفرحه ليها: حبيبتي مبارك ي قمر ربنا يقومك بسلامه لينا يارب 

عصام بابتسامة: مبارك يا سجدتي

سجدة بابتسامة وحب: الله يبارك فيكم

اركان: مبارك يا مرات اخويا 

سجدة: الله يبارك فيك ي ابو امان 

جني: مبارك يروحي تقومي بسلامه لينا يارب 

سجدة بابتسامة: الله يبارك فيكي ي روحي عقبالك يارب 

جني ضحكت: لا لا كفايه علينا امان

فهد قرب من سجدة بابتسامة باس رأسها  : مبارك عليكم يا قمر مبارك ي صاحبي.. كمل بضحك: قوليلها لسه ابنك عنده ثلاث سنين اكيد في تاني 

ضحكت سجدة بابتسامة ليهم

سجدة: سمعت يا ابو امان 

اركان: احم لا مش سامع مش عاوزين دلوقتي 

جني بضحكه: هههههه اهو قالك


عثمان كان حمل امان ابنهم قال بابتسامة: دمتم بخير

ساجد بابتسامة: ربنا يجمع كل الاحباب مع ببعض يارب 

جنات بابتسامة وحب: امين جوان حبيبت قلبي قولي يلا قولي سلام 

جوان طفله ببراءة: ثلام ثلام بحبكم 😍

سجدة بابتسامة: يارب يكون استفدت يا كل شاب و يا كل فتاة من حكايتنا دي دمتم بخير مع سلامه

ريان بابتسامة و مرح: ان شاءلله كل واحد فيكم يحقق الاماني و يعمل  بــالرواية دي علشان الحياة تبقي احسن و احلي و رضا من ربنا سلام 👋

جني بابتسامة: بــ نحبكم بجد يارب كل واحد فيكم يبقي نصيبه جميل زي نصيبنا انا و جنات اختي و سجدة سلفتي و ترضي ربك علشان يرضي عنك يا جميل 

فاطمه بابتسامة: اتمنى من كل ام و اب قلوبهم تكون حنينه علي اولادهم لان العنف و القسوة عمرها ما هتنفع حد فينا. و يارب تكوني سامحني يا بنتي يا جنتي في رعاية الله سلام ♥

جنات بحب: طبعاً مسامحك وانتي اللي جنتي يا امي لان الام جنه وانا بحبك و بحب بابا بحبك يا فهد. بحبك يا ابني يا ساجد بحبك يا اميرتي الصغيره يا جوان حبيبت قلب ماما بحبكم كلكم يا اسرتي في حفظ الله يا بنات دمتم بخير 💚🫶

فهد بعشق فيها: بعشقك كده يا جنتي مش بس بحبك حبي ليكي لا يتوصف نهائي و مع بعض في الدنيا في الحلو و في الجنه مع بعض الي الابد ان شاءلله ❤️ نصيحه مني ليك يا كل شاب ابعد عن الحرام علشان تلاقي الخير و الحلال في حياتك في حفظ الله سلام  ♥ 🤗 

جنات بحب: بحبك يا اميري 🥰🥰🥰🥰




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعاً انا عارفه ان كل ده بيحصل في الواقع و حكايه فهد و جنات دي كتير من البنات و الشباب بيعملوا اكتر من كده بس ان حد يبطل المعصيه دي و يتوب ده صعب غير اما يكون الابتلاء شد عليه و احنا نستاهل كل ابتلاء من ربنا و لازم نصبر نصبر علي كل ابتلاء من الله لان زي ما المعصيه حلوه ولزتها حلوه واصبرنا واحنا بنعمل.كل ذنب  فلازم نصبر على كل ابتلاء من الله سبحانه وتعالى ونحبه.ونصبر و نتحمل    ونرضى به لحد ما ربنا يجي يوم و يخفف عننا الابتلاءات. و زي مقلوبنا حبت لزت المعصيه لازم تحب و تتحمل  الابتلاءات و تصبر عليها + و اصبرو اصبرو يا بنات على نصيبكم نصيبكم جميل ومتشال ليكم بس مستني للوقت المناسب والله واتحملوا بلاش تقولوا انا لوحدي احنا مش لوحدنا احنا معانا ربنا هو احن علينا من اي حد في الدنيا دي كلها وهو ونسنا حاولي.يا كل فتاه ويا كل شاب تقربونا من ربنا وقتها بس فعلا هتحسه انكم مش لوحدكم والله العظيم ويا رب يكون الروايه عجبتكم واستفدتوا منها وبشكركم بجد على كل مره بتنتظروني وتستحملوني على تاخيري فيها وبنزلها متاخر وبشكر بجد كل اللي بيتابعوني وبيستفادوا منها واتمنى ليكم كل الخير دمتم بخير يا صحبه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته" انتظروني في الجديد ان شاء الله هيكون احلى واجمل من اللي فات 🥹🥹🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🫂🫂

الساعه دي ساعه قيام ليل والدعوات فيها مستجابه ما تنسونيش في دعواتكم فضلا في الايام المباركه دي ادعوالي ان ربنا يشفيني من كل عقده تعبت قلبي و ان ربنا يحقق الاماني بتاعتي 🥹🥹🫂🫂♥️🫶.


                  تمت بحمد الله 


    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 






 من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك


تعليقات