رواية حقى أكون أب الفصل العشرون 20 بقلم نجلاء فتحي

رواية حقى أكون أب

الفصل العشرون 20

بقلم نجلاء فتحي


 ،،بسم الله الرحمن الرحيم  

_______________


[أتى الصباح ]

خبطت أميرة على غرفة نوم مرفت وإسلام 


فقال/ أدخلى صاحى 


أميرة بخجل/ الفطار جاهز 


فتح باب غرفتة لم يجدها خرج وجلس على السفرة بكامل وقارة وهيئتة الرجولية الطاغية، ،وتفحص السفرة الفطار شهى كالعادة  ،أتت هى وأحضرت علاج الضغط ووضعتة أمامة وكوب زجاجى من المياة وقالت:- علاجك ،،،،  تناولة هو ،،،فقالت هى بالشفا، ،،،، لم يعلق على ملابسها رجعت ترتدى أمامة العباية البيتى الفضفاضة وبكم ولمة شعرها كعكة معنى هذا رجعت لمكانة أختة تانى ،،أدايق يشعر أمام الله وهو يؤدى فرضة ضالم زوجتة ودة أحساس صعب  فهى تقابل أهانة مرفت بالمعروف 


قال / أميرة 


نظرت لة دون كلام ،،،،،


إسلام/ أفطرى معايا


أميرة/ مليش نفس عن أذنك


إسلام/ خليكى جنبى أعمليلى طبق الفطار من إيدك ذى كل يوم ،،،قطع تأملها فى كلامة وقال :- مفيش وقت متأخر، ،هزت لة رأسها بأطاعة وجهزت طبق لة وتناولوا الطعام تحت نظرات العيون الحائرة ،   


إسلام / تسلم إيدك البيض بالبسطرمة مضبوط 


أميرة بخجل/ بالهنا ،،،،مفيش ملح يدوب ملح البسطرمة علشان ضغطك


إسلام شبك إيدة فى بعض ،،عايز أقولك حاجة،،،،وهنا قطع كلامهم خروج مرفت ترتدى ملابس النوم عبارة عن قميص نوم ستان نادرآ م تجلس بية كيف ترتدية الأن ،،هذا حديث إسلام لنفسة ،،وقالت بأمر/ أعمللى نسكافية بلاك بسرعة وياريت تغسلى إيدك كويس بقرف وجهزى فطار جبنة لايت مع توست أسمر وقبل دة كلة جهزى الحمام ،،، أمسك إسلام معصم أميرة وقال :- رايحة فين 


أميرة بحزن/ أجهز طلبها 


إسلام بهدوء مريب/ رضا ماشى ،غصب وأمر لا ثم نظر لمرفت نظرة قاتلة،،،،،،


مرفت بخبث/ دى أختى علشان كدة طلبت منها عشم ،،خلاص شوفلى خدامة ليا يا قلبى أنا دكتورة مليش فى شغل البيت 


إسلام بهدوء/ على أوضتك يا أميرة من فضلك

،،،،،هزت رأسها بالموافقة فهى لا تريد عمل شئ لمرفت ،،


ثم قال لمرفت بأمر لابسة دة لية ،،،زمان طلبت منك تلبسى قولتى لا مش رقاصة رغم سنك وجسمك حلو ،،،،كنت بشترى ليكى إللى يعجبنى وأتخيلة عليكى مكانة الزبالة قدام عينى وتقولى بلدى من غير ما تقسية ،،،،دلوقتى سنك ٤٥ سنة جسمك أتغير مبقاش لايق على وقارك يا دكتورة ،،،،كفاية تأخير ،معاكى ١٥ دقيقة تجهزى فيهم وننزل شغلنا 


مرفت بضيق/من أمتى ننزل مع بعض وكل واحد فى قسم لواحدة


إسلام/ تمام،،،،بس نفس المستشفى، ،،واللبس دة ميتلبس تانى 


مرفت بغل مخفى/ وحش


إسلام/أعيد كلامى يمكن موصلش زمان طلبت منك تلبسية رفضتى دلوقتى وأنتى ٤٥ سنة مش لايق على وقارك يا دكتورة  ، جسمك مش حلو ، كبرتى بقا،،


نظرت لة بغل وسارت لغرفتها تجهز،وتقول من أمتى يكلمنى كدة ،،قدر يتجرأ عليا فين إسلام بتاع زمان أكيد أميرة السبب خطافة الرجالة أزاى شافني كدة وعمليات التجميل هو ميعرفش بيها معقول مش أثرت  ،،،،ضرب هو بكفوفة على طاولة الطعام ونظر لغرفة أميرة جواة دافع يقتحم غرفتها ،،،

بعد مرور ٥٥ دقيقة جهزت مرفت وذهبوا لعملهم دون كلام ، ،،،،، وفى نفس الوقت مدايق فقد عودتة أميرة على أخذ مخبوزات ومقرماشات وأكل عمايل إيدها  معاة الشغل  ومج الشاى بلبن ،،،ونزل من غيرهم وهذا عكر مزاجة ،،،،،،  


خرجت أميرة من غرفتها بعد أغلاق باب الشقة ،،وأقتربت من كرسى السفرة الخاص بزوجها وتذكرت الكلام الذى حدث منذو قليل 

【【【فلاااااش بااااااااك】】】

طرق هو على غرفتها ثم دخل وجلس تنفس براحة عندما لاحظ لا يوجد دموع ولا أثرها، ،،، قال:- تعالى أقعدى جنبى ،،،،،،،،


جلست هى أمامة على كرسى وهو جالس على حرف السرير، تنهد هو وقال:- مرفت مولودة فى بقها معلقة دهب متعرفش حتى تملى لنفسها كوباية ماية  ومن  يوم جوازنا فى حد متولى البيت هنا ،،،طبخ وغسيل وخدمة كل حاجة ،،،متزعليش منها طلبت منك عشم 


تنحنحت هى وقالت:- مش معنى دكتورة متشوفش طلبات جوزها ،،،،مينفعش سورى حد يشوف غيارات الزوج دى حاجات خاصة


،،،أبتسم ليها أبتسامة رائعة جعلتها تحمر خدودها،تفكيرها قريب لتفكير والدتة فقال:- مسمحش بكدة  ١٠ سنين بغسلهم فى مكان مخصص ليهم ذى الأجانب كدة  بنفسى


أميرة/ تجيب فلوس لدة كلة منين، فلوس الخدامة ،،والغسيل  ،،،والدليفرى والعيشة وإللى عيشنها، ،،


نظر ليها بتمعن للدرجادى متعرفش مستواة الاجتماعى فقال:- ربنا بيرزق


أميرة/ ربنا يوسعها عليك،،،،،ثم قالت بتوتر ،،،لية سمحت أغسل هدومك


إسلام / مش عايزة ،،،بلاش


أميرة بتسرع ولهفة/ لا دة أنا  لاقيت المنشر بتاع البلكونة فية حبال حديد فرحت أسمع عنها كويسة مريحة


أبتسم لها/ سبتك تغسليهم علشان مراتى  ،،،،المهم أعتبرى مرفت أختك الكبيرة وكبرى دماغك منها  البلكونة أنتى اول واحدة تنشرى فيها  زمان الجيران فى حالة تسأل


أميرة/أبتسمت برقة،،،،بس الدكتورة صعبة


إسلام/ بالعكس طيبة ،،من الأخر دى أول دقة لقلبى فيها حتة طيبة شوية ،،هى أختيارى كفاية أستحملت واحد عاجز ذى ١٠ سنين 


شعرت هى بغيرة ،،تريد التحدث معة كيف يكون عاجز والذى فعلة معها لكنها خجلت فقالت لة:- هو أحنا نعيش سوا


إسلام/ أيوة 


أميرة بكسوف/ إللى بينا أول أمبارح مينفعش أكون أختك لازم هى تعرف 


إسلام بهدوء/ أعتبرى محصلش حاجة ومش يتكرر تانى ،، مرة وراحت لحالها مش تأثر ،،،، ،أعتبرية وزة شيطان وراحت لحالها ،،معرفش حصل أزاى مصدوم كأنى مش أنا واحد تانى شاب طبيعى خيال علمى مش مصدق  ثم تركها مصدومة ومحتارة،،،،


【【【عودة للحاضر 】】】


فاقت أميرة من شرودها ولطمت على وشها وقالت:- يا لهووووى يا لههووووى أنسا أنسا أزاى مش كفاية يوم صبحيتى داخل عليا بطليقتك ومقلتش لحد دلوقتى مبروك ليا ،،أنا عارفة نفسى فقر طول عمرى وزة الشيطان دى خلتنى مراتك أدام ربنا ملزومه منك منفعش لغيرك  لية رخصتنى أدام نفسى  ، طب أنا عبيطة ضعفت من تأثيرك عليا أول مرة مشاعر جديدة عليا ،،أنت بقا ممنعتش نفسك لية ،،،موقفتش لية خايف تقول ضعفت زى،،،بس أزاى ضعف دة حلال ربنا مفيش حرمانية معملتش غلط فى مأذون وشهود ومتوثق العقد ولمسنى بكامل أرادتى وأرادتة ،،أسأل مين يا ناس ،،مفيش يوم عدى عليا حلو ،،،مليش غيرك يارب ،،،،يارب شيل حُبة من قلبى 😭😭😭 مليش حد ينصحني مليش حد أعيط فى حضنة ويأخذ حقى بقيت ذى بتوع الشارع ياريتك فضلت يا بابا فى الدنيا مريض مريض مش مهم كنت فى بيتك متصانة ،بعدك بقيت متهانة ياريتنى أرجع ذى زمان ألف على شغل واتبهدل مش مهم وأرجع لأبويا وأمانة ثم بكت 

_______ 

[فى قسم الطواري والعناية المركزة ]


إياد / هبت منك ،،شكلها كدة ،،جوزك أزاى دة طلقك


مرفت بثقة/ بص الدبلة فى إيدى الشمال ردنى أمبارح وكنت نايمة فى بيتى وهو جنبى عرسان بقا


إياد/ وأميرة 


مرفت/ أوووووف،،كدة كدة أختة أقصد ذى أختة 


إياد بفرحة/ مقربش منها 


مرفت/ لا ،،


إياد/ جرى من أدامها يداري فرحتة


مرفت/ مالة دة طول عمرة متخلف  وعبيط أوووف

________

        【فى معرض الحاج بهنساوى 】


بهنساوى/متأكدة 


ناجية/ أيوة ،أبن أختى كلمنى 


بهنساوى/ مستحيل هو طلقها ومقلش السبب


ناجية/ طلاقة من مرفت ردت صحة وحيوية أبنى ضغطة أنضبط  وملامحة أرتاحت بجوازة من أميرة  حسيت أبنى أتجوز ،،، يرجع  نفسة للهم تانى لييييية ،،،،،


بهنساوى/ مقلناش، ،على العموم بالليل نزورة مفاجأة 


ناجية/ أوعا تقولة إياد كلمنى خليها زيارة عادية ،،،أقولك بكرة الجمعة معندوش شغل 


بهنساوى/ ماشى خلى بالك أبنك راجل مش عيل طايش الكلام بحساب عمل فى نفسة بلوة كبيرة ،،،،سلام 


ناجية / سلام 

ثم أغلقوا الخط كل منهما 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

أتى موعد رجوع إسلام من شغلة دخل البيت شم ريحة الطعام معنى ذلك طبخت أبتسم فهى تفرق بين الزعل و واجبتها كزوجة ،، ندة عليها ،،،خرجت لة وقال:- ريحة الأكل جميلة والبيت نظيف 

نظرت هى لأرض بكسوف وجريت للمطبخ لم يعلق فهذا طبعها ،،دخل أوضتة وجدها كما تركها الصبح ومازالت مغلقة من بالليل ،دخل المطبخ لأميرة وسألها فقالت:- الدكتورة نبهت مدخلش الأوضة


إسلام بلجلجة/ السرير ذى ماهو والأوضة مدخلهاش هوا  ريحة نومنا لسة فيها 


أميرة/ شكل الدكتورة خايفة أسرقها


إسلام بضيق/ بلاش الكلام الخايب دة، ،،الشقة كلها تحت أمرك دة بيتك برضو 


أميرة بكسرة / لا مش بيتى ،هو بيتها،،،،أنا غريبة فية  ،فى نظرها خطافة رجالة دة حقها ،ثم أعطت لية ظهرها وقلبت الطعام على البوتجاز ،،وهى تقول بيتى بيت أبويا ،

قطع كلامة رن الجرس ،،،،،فتح الباب وجد مرفت نظرت لة وجدتة ببدلتة الخروج أطمنت 


فقالت/ رجعت بدرى لية 


إسلام/ مش بدرى ،،،أنتى جاية بدرى 


مرفت/ لا خلاص خليت شغلى الصبح بس من ٩ الصبح إلى ٣  العصر فترة واحدة ومفيش نبطشية بالليل ،،،،،وبعد وقت جهزت أميرة الغدا وجلسوا يتغدوا  لم تجد مرفت حجة تبعد أميرة عن وقت الطعام  ،،،أتى لمرفت أتصال حاولت تتجاهلة حتى لا تتركهم بمفردهم  ومن ألحاح المتصل تركتهم ،،


إسلام تناول قطمة من الكفتة وقال:- أنا وزنت نفسى النهاردة طبيخك زودنى ٤ كيلو 


أميرة بتجاهل/ أكلتك ضعيفة


إسلام ميل بجوار أذنها/ ريحة الشاور جنان كنتى خلية بالليل بعد حوار كدة عايزك فية ،،تسرحتك جميلة فنانة ،،مامتك كانت بترضعك قشطة ولبن 


إسلام قهقة من قلبة ،، جعلها مكسوفة وجريت للمطبخ  وهى تضع إيدها على صدرها من توترها ،،أتت مرفت بسرعة وأغلقت الخط دون أكمال المكالمة وقالت:- بتضحك لية


إسلام أرتشف القليل من الماء وقال:- ممنوع الضحك


مرفت/ لا ،،،،أعرف السبب


إسلام تنحنح ورفع فونة ليها وقال بوست ضحكني


مرفت بربية/  تليفونك مقفول 


إسلام/ قفلتة علشان بأكل 


مرفت / أميرة فين


أعتدل إسلام فى وقفتة / معرفش ثم سار للحمام يغسل إيدة وألقى نظرة سريعة للمطبخ وجد أميرة تكلم نفسها،،،،،، أبتسم يريد التقرب منها كزوج فهى شهية وخجولة للغاية يريد أثبات لنفسة ليس لدية عجز فهو عملى طلع طبيعى معقول ربنا جاب الشفا ،،،أما هى تقول لنفسها  الدكتور عايزنى كزوجة ،،الدكتور بيعاكس،،،،الدكتور طلع قليل الأدب يا كسوفى،،لا فهمت غلط الصبح قالى أخوات ومش يتكرر تانى و وزة شيطان 


____

ثوانى يا جماعة أنت عبيط يا دكتور حبة تقول أنتى أختى وحبة عايزها كزوج  متخلنيش أغلط فيك مين متغاظ من دكتورنا زى  متابعينى حبايبى جهزوا الطماطم والليمون البايظ من الثلاجة عندنا حفلة على وش الدكتور الاهطل دة يمكن يفوق من كوكب زحل بتاعة

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

مر اليوم وأميرة تشعر حرامية وعاملة حاجة غلط بسبب نظرات مرفت ليها ،،،قلبها يغفر ويخلق الأعذار للدكتور ومازالت تهتم بية ومن صحتة  والليل لا تنام غير بدموعها ،،،،،أتى منتصف الليل تأكد دكتورنا آن مرفت نائمة نوم عميق تسلل من غرفتة لغرفة أميرة ولاحظ خدودها ومخدتها المبللة بدموعها جلس على حرف سريرها يتأمل وجهها على ضوء القمر الداخل من شباكها، أمسك برفق خصلة من شعرها الناعم وقبلة،،،  ألتقط منديل من جوارة على طاولة صغيرة وبرفق وخفة جفف دموعها ثم طبع قبلة رقيقة مثل نسمة الصيف الباردة على شيفاها جعلها ترتجف وتململت، يريد أن يفوقها لكى 🤭معها تريد تجريب مرة أخرى هو طبيعى ولا لا ، أبتسم وخرج بهدوء ورجع لغرفتة تانى ،،،،وعقلة يجن لا يستطيع العيش بدونهم  هما الأثنين هل  تعود على وجود أميرة  أم حبها ،،،لا يوجد فيها عيب يكرها بية ،،نظر لمرفت بجوارة وغمض عيونة لازم تعرف أميرة مش أختة هى زوجتة مثلها وليها كافة الحقوق الشريعة  وحقها تتمتع بزوجها ،،عند هذة النقطة تدخل الشيطان لعقل إسلام يريد أميرة يشتهيها  كيف يرفض وهى حلال وزوجتة ،،نفخ وقال لنفسة"- من أمتى بنت تهزك أثبت قربك منها من البداية غلطة وخيانة لحب عمرك مرفت ،،،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

أتى الصباح جهزت أميرة روتينها الصباحى ،،وهذا الصباح مختلف اليوم الجمعة ومرفت مقيمة فى البيت وتشعرها خادمة وهى تتجنب هذا بأقامتها فى غرفتها وقت فراغها،

خرجت أميرة من غرفتها على صوت زوجها تلاشى الكلام وتعلق فى حلقة من منظرها ،،،كانت ترتدى عباية بيتى بكم فضفاضة ومحتشمة كالعادة لكن المميز لونها الأزرق الزاهى وعليها نقشات بيضاء أعطت لوجهها أضاءة أكثر ونورت عيونها الزرقة أكثر ومع شعرها الثقيل رغم غير مفرود لكنة مرتب وجميل وخصوصآ التوكة التى تلم بيها شعرها من الأمام زرقاء اللون هذة الملابس جلبتها من شقة أبوها فهى المفرود عروسة وتجهز نفسها،قبل زواجها بإسلام ،،أتى فى بالة هذا البدر يحتاج حلق طويل يزينة وسلسلة رقيقة تحتضن هذا العنق ناصع البياض 


أميرة بلجلجة/ حضرتك عايز حاجة ،،،دكتور بكلمك ،،،،أحم أحم ،،،بلاش البصة دى من فضلك بتوترنى


إسلام بتوهان/ صدق من قال الأحتشام يزيد المرأة جمال ،،الإغراء عمرة م كان بالعر*ى،،،،،


دعكت هى إيدها بتوتر  وضربات قلبها تكاد تخترق ضلوعها من أحساسة ونبرة صوتة الرجولية عليه ،،،أمسك معصمها قبل هروبها منة كالعادة ،فاقوا من شرودهم الوردى وتلاشت هالة نظرات العيون التى تحدثت بالكثير بدلآ من اللسان،ثوانى وكان سحبها لعالمة الخاص متجاهل مرفت معاة فى البيت ،،،تنحنح إسلام وفتح باب الشقة  بضيق حين أعلن جرسة وجود ضيف،،،،،فقال بصدمة ماما وبابا 😲😲

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

         [فى مكان تانى ]


الجدة / بقلكم شهور سايبن حالكم وبتجروا وراء بنت عبد الحميد 


العم/ بنت أبنك مبتخرجش من البيت 


الجدة/لازم تجى أبوك كاتب لعبد الحميد ورث ومن بعدة بنتة أو أبنة والحمد لله طلعت بنت يبقا تتجوز أبنك الصايع و  ورثها فى إيدى 


العم/ أطمنى أبنى مقيم أدام باب عمارتها  ليل نهار وشكلها عجبة


الجدة/ هى شبة أبنى عبد الحميد ولا أمها 


العم/ أحلى من أمها شفتها فى عزا أخويا وبعديها لابست نقاب


الجدة/ يبقا لحمنا كفاية علية بُعد كدة وبالمرة ورثها يكون فى إيدى 


العم/ وأبنى ملوش حتة 


الجدة/ جدعنتة يخلف منها عيل حتى لو غصب  لو رفضت تتكتف بالغصب ،،ولية الحلاوة


العم بخيبة أمل/ كل دة فى الهوا، ،بنت أخويا متجوزة دكتور وأبنى بيقول البواب قال رجع طليقتة لية وعايشين مع بعض


الجدة بمكر/ أمممممم عليك وعلى مراتة دى هى توصلنا لأميرة 

العم/ دماغ يا أمى 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

يتبع 

حقى أكون أب 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

هل تمر زيارة الأب والأم على خير ،،،،،

ياترى رد فعلهم من جوازة بمرفت تانى  أي!!!!!،

هل يفشل مخطط الجدة فى الحصول على أميرة أم ينجح 

تابعوووونى 


 إسلام كلكم زعلانين منة هو مهما كان بيحب مرفت ووفى ليها فى نوعية من الرجالة كدة، ،،وأميرة وإللى بيحصل معاها شئ طبيعى غصب حبت الدكتور ومتحملة علشان ملهاش مكان ولا حد يقف جنبها الظروف أقوى منها ومقدرة معنى كلمة الزوجة التانية وعارفة جوزها يعشق مرفت  فكروا بالعقل عايزين معجزة علشان كل منهما يفوق ويراجع حسباتة  السؤال هنا لو أميرة حامل الوضع أية إسلام تأكد أنة سليم عملى من غير فحوصات ،،،صعب تنخدع فى حد تحبة...


        الفصل الواحد والعشرون من هنا 

تعليقات