
رواية حقى أكون أب
الفصل الرابع والعشرون 24
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت السابق على إعتراف إسلام لإياد أفعالة مع أميرة
إياد بعصبية متجاهل ظروف إسلام
المرضية/ معقول دة الدكتور إسلام بهنساوى الكل بيدعيلة من رجولتة وشهامتة والناس تشهد بتدينة ،،فسرتلى أنا مهتم بيها لية ،،،حرام عليك ولية مكسورة ومجروحة وحيدة وفى يوم كنت بتحبها وتحميها منى لما كنا عيال،،المفروض على زمتك من أول يوم سواء غصب برضاك كرمتها من كرمتك غلطت غلطة كبيرة فى حقها لو أنا أنثى ويوم صبحيتى جوزى داخل عليا بطلقتة وقال أنتى أختى ووزة شيطان قربى منك ،عارفة أحس بية
إسلام بترقب/ أي
إياد بين أسنانة/ واحدة رخيصة مفرقتش عن بنات الليل حاجة، وكمان عاشت خدامة ليك ولمراتك أنت أستغليت ملهاش كبير يقفلك ،،أستغليت عايزة تعيش ،أستغليت ظروفها لمزاجك
إسلام/ كفاية مش قادر
إياد بصراخ/ دة أنت عملتة تضربها ياللى عارف ربنا وأنت عارف عندها حساسية مزمنة على صدرها حلو لو مااااااتت فى إيدك هتكون أول روح مراتك إللى رعت فيك ربنا ،، أقول أي الله يسامحك ،،،،،ليها حق تهرب أنت والزمن عليها،،
إسلام بصدق/ هى متعرفش أبوها مات أزاى كل إللى تعرفة شاب أتخانق معايا وبس وأبوها دافع عنى ، عايزها
إياد بسخرية/ عايزها أزاى وهى متحرمة عليك وطلقتها بحكم وضغط الهانم مرفت مش عايزها سيبها للى يقدرها
إسلام/ ردتها تانى على أساس ألاقيها وراضى أهلى وخبيت على مرفت محدش يعرف موضوع الطلاق مرفت بس ، صدقنى معرفتش قمتها غير بغيابها أهملت علاجى وصحتى فى النازل عايش على طبيخ الخادمة ومش نظيفة ومش لاقى غيرها
إياد بغضب/ معاك جوهرة ترميها ،،خارج البلكونة أكتر من كدة أفقد أعصابى عليك
غمض إسلام عيونة بقوة من ألم قلبة من شدة الموقف لم يزعل من إياد كلامة فوقة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__________
سند إياد زراعة وأتكأ عليها على سور البلكونة والسجارة تجر سجارة وقال :-أنا شاب متبهدلش كدة ،،ثم وعد نفسة لازم يحافظ عليها حتى لو خسر إسلام
__________
بعد ساعتين دخل إياد الغرفة قد هدأ تمامآ، هرش فى رأسة وسحب كرسى وجلس بجوار سرير إسلام وقال:- أسف غصب عنى مقدرتش حالتك
أبتسم لة إسلام/حد يزعل من أخوة هات حضن
،،، وهو فى حضنة قال لأول مرة :- أنت أبنى. حزن إياد بيحب أميرة وإسلام يعتبرة أخوة وأبنة
أبتعد عنة إياد/ خليها تشوف حنيتك تشوف الوش إللى بتعامل بية الناس وأهلك خليك عوضها عن شقى الدنيا إللى طحنها،،رجع لروحة المرحة ،،هات دراعك أشوف ضغطك وسكرك ،،فقال بلجلجة ضغط عالى
إسلام/ مش مهم ،،أميرة جات بالليل ،ثم حكى لة كل إللى تم ذكرة بالتفصيل البارت السابق
إياد😲😲😲/ أي كمية الحنان والجدعنة دى ،خسارة فيك ،،أي بتبصلى لية كلمة وطلعت
علشان كدة منمتش مستنيها، ،يعنى الليلة إللى يغلبنى فيها النوم فى البلكونة,,و أنا أقول أزازة الماية مفتحتهاش راحت فين يا خسارة فلوسى،،هرش فى رأسة وقال تفتكر نصيبى واحدة ذى أميرة
إسلام/ سكت ولم يرد وهنا سمعوا مقبض الباب يفتح برفق
إياد/ أعمل نفسك ميت أقصد غيبوبة وأنا فى البلكونة جايز هى
__________
دخلت براحة وعينها تمسح المكان خالى أغلقت الباب وغلقت مفتاحة الثابت رفعت نقابها وقالت دكتور دكتور ،،لم يرد ،،هزتة لم يرد ،يارب أشفية بقا ثم وضعت شنطة كبيرة على سريرة فتحتها وأخرجت منها كيس شامبو صغيرة وطبق بلاستك كبير دخلت الحمام ملتة ماية، ،،،حركت سريرة برفق لأمام،،وشالت شباك السرير بصعوبة واقفت خلف السرير وضعت إيدها تحت باطة وسمت الله وشدتة للخلف إسلام ساعدها فى حركتة ،،حتى أصبح مسطح من غير مخدة ورأسة مش على السرير ،وضعت شوية ماية على رأسة،،ثم أفرغت كيس الشامبو وأخذت تدلك فروة الرأس وشطفت شعرة ونشفتة بالفوطة لم ينكر إسلام محتاج هذا دماغة بتكلة🤣🤣، ،،،تقدمت لناحية رجلة وشدتة وهو سعدها،
رجعت شباك السرير تانى وتأكدت أمان ،،رفعت السرير نصف رفعة ذى ما كان كأنة جالس ألتقطت مشط وسرحت شعرة ثم ألتقطت كام منديل من علبة جلبتها معها، وضعت عليهم ماء وقالت بأبتسامة/ فرحانة شالوا الأكسجين من عليك ثم مسحت وشة وهو مستمع بحنان أناملها الحنونة،،ثم رغت صابون وغسلت وشة معدآ عينة وحتى ذقنة الطويلة للغاية كأنة ملتحى وترك لحيتة وشاربة غطى فمة شالت الصابون بالمناديل وتأكدت مفيش،،نشفت ذقنة بالفوطة وبدون كلام يمين شمال ماسكة المقص والمشط ورجعت طول شعرة ذى ماكان حتى لحيتة وشاربة جعلتها على أستايل التركى ،،الخفيفة المهذبة كما كانت وكانت مهارة فى القص وتنظيف المكان دخلت الحمام تغير الماية،،،
فتح إسلام البلكونة وقالة بصوت منخفض بذمتك دى تتهان ثم أغلق البلكونة تانى ،،
واقفت أميرة أمام قدمة وشالت شباك السرير ،،،،،،وضعت مشمع تحت نصفة السفلى بكسوف وتوتر حتى لا تتسرب الماية للملاية تحتة وسترتة بالملاية من غير متنظر،،،وبدأت تغسل رجلة كاملة بالماية والصابون وجففتهم كويس وغطت نفسة السفلى ورجلة بملاية أحضرتها من دولاب خشبى بالغرفة ،ثم ترددت لفعل شئ تنفست وقالت بصوت مسموع ،،دة جوزى مفهاش حاجة مددت زراعها وفتحت الجاون [ ملابس خاصة بالعناية ]وجدت صدرة خالى من أى وصلات فرحت لكن أثار اللزق ما زالت علية سمراء اللون،،،،،،وبخفة وكسوف وتوتر أكثر مسحتة كلة بالماية والصابون ،،،رفعت زراعة لأعلى وغسلت تحت الأبط وجففتة ،،،،شدت الملاية على صدره سمت الله وحركتة على جنبة وغسلت ظهرة من أول قفاة لحد رجلة تانى ،،جففتة ،،،دون كشف عورتة ذهبت للدولاب وأحضرت ملاية نظيفة وبدأت تلم المتسخة وتفرش النظيفة وتحرك إسلام وهو ساعدها فى الحركة وفرشت تحتة الملاية وغيرت كيس المخدة ثم خرجت بيهم خارج الغرفة ،،
فتح عينة إسلام حاسس نفسة نظف وخفيف الجو حار وهو أكثر من شهور مكانة ،،،غمض عينة تانى ،،،أتت أميرة بجون نظيف معقم من ممرضة ودفعت ليها فلوس علشان ممنوع تواجدها وغير مسموح تقرب لمريض عناية ،،،وبخقة شالت الجون الملطخ بدماء وحجات صفرة وقالت بصوت مسموع،، منكم للة مش بتهتموا بالمرضى ،،مدت إيدها تحت الملاية وشدت الجاون الذى وصل لركبتة ثم عدلت الملاية وفرشتها عدل ،نظفت المكان ثم أخرجت من شنطتها عودين بخور ووضعت فى الغرفة والرائحة عطرت المكان لمت أشيائها ووضعت فى شنطتها على كتفها وأنحنت قبلت جبينة وقالت بنعومة:- ربنا معاك أنت كويس شالوا الأكسجين والأجهزة ،،أخر مرة أجيلك ممكن تفوق فى أى وقت طبعت قبلة على جبينة مع السلامة يا حبيبى وفى أمان الله،،،، سامحتك على عمايلك معايا ثم قبلت إيدة كذا قبلة تبكى وتقول توحشنى أوووى،،،رفعت الملاية تقبل قدمة أبعد قدمة بسرعة ،،،شهقت وجريت تفتح الباب بالمفتاح غريبة لم يفتح ،، فتح إياد باب البلكونة ودخل وقال برخامة :- متحوليش أتصلت على الكونتر يغلقوا من برا محبوسين أحنا الثلاتة. صايع صح أي رأيك ثم غمز ليها
بكت أميرة وكانت ترتجف وتتنفض ودموعها عدمت رأيتها أعتدل إسلام فى جلوسة قال:- تعالى يا أميرة متخافيش
أميرة بخوف/ غلطة مش تتكرر مش تشوف وشى تانى 😭😭😭😭
نظر إياد لإسلام بعتاب
إسلام بأحراج/ للدرجادى بخوف خايفة منى
أميرة/ أفتح الباب😭
إياد برخامة / لا ،،خايفة لية دة أنتى حمتية وبوستية ونظفتية
إسلام بهدوء/ سبنا لوحدنا
إياد/ طبعآ يا عم متروق ونظفت
أميرة ببكاء/ الدكتور طول عمرة نظيف
إياد/ بقيت شيطان دلوقتى كدة كدة ماشى، ،، أمسك إيدها وسحبها لإسلام،،،
طرق على الباب وأتى الممرض وفتحلة ثم خرج وجلس بجوار الغرفة حتى لا تدخل لة أمة ولا أبوة ولا مرفت وعقلة شرد فى تصرفاتها التى رأها معقول فى إخلاص كدة ،،،لو مكان إسلام ممكن زوجتة تعمل كدة رجع رأسة للخلف من شدة التفكير
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
_______
[داخل غرفة إسلام]
عايز أشرب ممكن ،،،هزت هى رأسها بالموافقة وسكبت ماء من زجاجة داخل كوب بلاستك موجودة بجوارة وقالت بتوتر والكوب يرتعش بين إيدها :- أتفضل
فقال هو:- بتلذذ شربينى مش قادر
شهقت وقالت:-- أنادى دكتور،،،، لمح هو لهفة عينها وصدق خوفها علية فقال"- عطشان
وضعت إيدها الشمال تحت فمة والإيد اليمين تشربة وهو متعمد يشرب ببطئ حتى يستمتع بخجلها وعيونها التى تبعدها عنة حتى فرغ الكوب ألقتة فى الباسكت وقالت"-بالهنا
إسلام بصوت رجولى ناعم ،،دافى،،عملت أي علشان تكونى فى حياتى
أميرة فهمت كلامة غلط وقالت:-غلطة مش تتكرر حضرتك طيب وأنا مشرفش حضرتك
إسلام/ أةةةةةةة
أتفزعت أميرة وقربت منة بخوف،،،،شدها لحضنة وحاصرها بزراعة أخذت تبعد،،،،فقال هو بكذب"- بلاش حركة درعاتى مهرية من الحقن ،،
ثبتت هى صدرها ملامس صدرة ورأسها فى رقبتة أنفاسها الساخنة أشعلتة،، شد طرحتها وفك شعرها وغلل أناملة داخلة ثم خطفها فى قبلة حنونة لا تليق إللى بدكتورنا ،،تركها شعر بكتم أنفاسة ،ويرسم شيفاها المنتخفة من أثر قبلتة نظر فى عيونها التى أتسعت وزاد جمالها كأنها صنم،،،ضحك من قلبة، ،أنتبهت وغمضت عيونها ووضعت كفوفها على وجهها،،،،،تأملها ومد زراعة يعدل شعرها الأشقر ثم جلبة لأمام وأبعد كفوفها وقال:' أزاى فرطت فيكى غبى
أميرة/ متقلش كدة ثم قالت بتوتر :- يا ترى إللى حصل وزة شيطان دة كلامك
إسلام بضيق/ المرة إللى بقيتى فيها مراتى أقسم بالله برضايا ودلوقتى لولا قلبى والمستشفى كنت رضيتك بطرقتى،،،لم تفهم كلامة ،،،لينا قعدة مع بعض وكلام كتير قوى فى بيتنا هنا مش وقتة أميرة ممكن تخليكى جنبى،،ثم قال بمكر أمبارح حسيت بيكى كنت لسة فايق مكنتش مركز ،،،أستنيتك النهاردة طول اليوم،،،،وجودك فوقت وضغطى وطى وحالتى تحسنت عايزة أتنكس تانى،أنتى مراتى ومعترف بكدة
أميرة بحنان/ حاضر بس الدكتورة
إسلام / تجاهليها
أميرة/ حاضر
إسلام/ مين علمك تتعملى وتنظفى المريض كدة أعتبر كنت جث*ة
أميرة/ بابا الله يرحمة كان صاحب مرض وكنت متعودة أقعد مرافقة معاة فى المستشفيات
إسلام/ عمرى نمت جنبك
أميرة بخجل/ لا
إسلام/ الساعة كام
نظرت أميرة لساعة إيدها وقالت ٦ وربع الصبح
،،،وسع ليها مكان وقال نامى جنبى قربك دوايا ،،جمالك رجعلى مراهق،ثم أمسك إيدها وسحبها لية خلعت هى حذائها وتسطحت على جنبها بجوارة أتنفضت من قربة لف زراعة الشمال على خصرها دعامة حتى لا تسقط فى الأرض وإيدة اليمين وضعت رأسها على صدرة وهو مسطح على ظهرة وإيدة تتغلغل فى رأسة وقال لأول مرة لقبه الخاص لة وهما أطفال:- تصبحى على خير يا ميرا ،،،أرتجفت من تأثير الكلمة عليها،،ربت على ظهرها بحنان بإيدة الشمال التى مثابة دعامة لها حتى ناموا نوم عميق
_________
[أتى صباح جديد على أبطالنا ]
دقت الساعة الثامنة فتحت ناجية باب غرفتها وجدت إياد نائم جالس على كرسى رجلة مفرودة بأهمال وكذلك زراعة ،،وراسة على كتفة وفمة مفتوح ،،،،صعب عليها وقالت"-بحق نومتك دى ومسبتناش يفرح قلبك بزوجة صالحة ،،تخطتة ودخلت غرفة أبنها وهى مستغربة إياد نايم برا لية ضيقت عينها ثم أتسعت وقالت"- مين البنت دى أبنى عمل الحرام يا فضحتى
_هل تمر زيارة الأم بخير ؟؟؟؟
_إللى جاى يجنن إياد 🤪 انتظروني
_دور إياد حلو ولا لا ولسة الجنونة بتاعتة فى إللى جاى