رواية من أول لحظة الفصل الثالث 3 بقلم شيماء الجندي


رواية من أول لحظة

الفصل الثالث 3

بقلم شيماء الجندي


*دخل عمر ومنار الشقة... وقفل الباب وهو بيصقف ويغني والسعادة مسيطرة عليه اما منار كانت بتفرك ايدها بتوتر ووشها احمر جدا من الكسوف.. عمر مسك ايدها بحب وباس راسها وقال بحب:- وغلاوتك عندي ما هتندمي لحظة واحدة علي انك اتجوزتيني انا هتقي ربنا فيكي واوعي تخافي مني لاي سبب ووعد قدام ربنا انك مش هتنامي ليلة واحدة معيطة بسببي.. انا بحبك اوي يا منار بجد ومستحيل اخذلك ابدا 

(عيونها دمعت من كلامه اللي طمنها بشكل كبير واتنهدت بارتياح،، مسكت ايدة اكتر وابتسمت بود 

منار:- انا كمان بحبك اوي يا عمر بحبك من اول مرة شوفتك مع حسن اخويا وكنت بستناك في كل مرة بتيجي تذاكر معاه عشان بس اتحجج اني مش فاهمة اي مسالة في الجبر عشان تفهمهالي ومكنتش بركز في حاجه غير صوتك اللي بيرن في وداني وعيونك اللي بحبهم من اول لحظة لمحتهم قدامي 

عمر بمشاكسة:-اوباااا ده احنا واقعين بقي وانا مش واخد بالي بس لما انا شغلك كده ليه كنتي مطلعة عيني طول الخطوبة ده وصلت لدرجة اني فهمت انك مش عايزاني 

منار:-لا طبعا مش كده خالص بس مكنتش عايزة اعترفلك بأي حاجه غير في الحلال انما في الخطوبة ف مهما كنت بحبك بس لسه غريب عني لكن دلوقت لا. 

عمر:- وغلاوتك عندي ان كلامك ده اكدلي اني اخترت صح اوي ومش بس كده لا ده حبك ذاد جوايا اكتر 

(ابتسمت بخجل ولسه عمر هيقرب منها قالت بسرعة 

منار:-انا عطشانة اوي 

عمر بغيظ:-حبكت تعطشي دلوقت 

منار تصنعت الحزن:-كده يا عمر ده اول طلب اطلبه منك بجد عطشانه 

عمر:-حاضر يا قمري متزعليش انا هجيبلك الميه حالا 

(اول ما دخل المطبخ مسكت الفستان ودخلت جري علي الاوضة وقفلت بالمفتاح،، عمر بص عليها ملاقهاش فأبتسم لما شاف باب الاوضة مقفول وراح يخبط 

عمر:-بطتي انتي بتغيري؟ خدي الميه اهه (كمل بخبث) وكمان شكلك مرهقة اوي انا هساعدك في الفستان عشان متتعبيش 


(بيفتح الباب لاقاه مقفول من جوا اضايق وقال:-اافتحي بقي عشان الميه 

منار ضحكت بشدة:-عشان الميه بس!! 

عمر:-لا عشان دبابيس الطرحة كتير واخاف تتعوري فانا هساعدك بس 

(وقفت ورا الباب مباشرة وقالت بدلع:-موري يا قلبي انا 

عمر:-قلب موري من جوا انتي 

منار:-تصبح علي خير يا حياتي 

عمر بصدمة:-نعم ياختي!!! منار متهزريش 

منار:- فاكر في الفرح لما بنت خالتك اتصورت جمبك وانت قعدت تضحك جمبها يلا خليها تنفعك بقي 

(خبط علي الباب بغيظ شديد:-مناااار متتجننيش انا مالي اذا كانت هي بتحب تهزر مع الكل ثم انا عبرتها اصلا بذمتك 

(رفعت اكتافها بلامبالاه وقالت باستفزاز 

منار:-وانا مالي يا موري انت اللي جبته لنفسك وحياتك عندي ما هفتح الا الصبح باااااي 

(فضل يخبط ويترجاها انها تفتح وهي مصممة تعاقبه لحد ما استسلم وراح في الانترية قعد علي الكرسي وهو بينفخ جامد 

عمر:-نفسي اعرف مين الحيوان اللي بص ليا في ان الليلة دي؟ 

(اما منار حضنت المخدة ونامت مرتاحة 

•••••••

عند طارق... 

دخلت شقتي وانا مرهق جدا وفرحان لعمر اخويا الصغير وزعلان جدا عشان ملك اللي انصدمت جدا لما شوفتها في حضن الشاب ده 

(فلأش باك) 

فضلت واقف استوعب اللي حصل وفضلت متابع الشاب ده لحد ما روحت جمب عمر اللي كان بيرقص بسعادة مع الشاب ده واصحابه كلهم ولما هدأ شويا سـآلتهہ‏‏

طـآرق:-عمـر هو مًيَنِ دٍهّ؟ 

عٌمًر بًعٌدٍمً آهّتٌمًآمً:- دٍهّ آبًنِ مًلَکْ 

طِآرقُ:- نِعٌمً!!  آبًنِهّآ آزٍآيَ يَعٌنِيَ دٍهّ شُآبً کْبًيَر وٌهّيَ لَسِهّ صّغُيَرةّ آنِتٌ بًتٌسِتٌعٌبًطِنِيَ صّحً؟ 

عٌمًر بًصّلَهّ بًآهّتٌمًآمً:- وٌآلَلَهّ آبًنِهّآ بًجّدٍ مًلَکْ آتٌجّوٌزٍتٌ صّغُيَرةّ ثًمً دٍهّ عٌيَلَ فُيَ ثًآنِوٌيَ هّوٌ بًسِ آلَلَيَ طويل 

(عٌوٌدٍةّ لَلَوٌآقُعٌ) 


(کْلَآمًهّ جّرحًنِيَ آوٌيَ مًعٌنِيَ کْدٍهّ آنِهّآ مًتٌجّوٌزٍةّ وٌعٌنِدٍهّآ آوٌلَآدٍ وٌآنِآ خِلَآصّ قُررتٌ آنِيَ لَآزٍمً آبًعٌدٍ وٌقُوٌلَتٌ لَنِفُسِيَ 

طِآرقُ:- آبًعٌدٍ يَآ طِآرقُ دٍيَ مًشُ لَيَکْ وٌآنِتٌ عٌمًرکْ مًآ بًصّيَتٌ لَلَيَ مًشُ لَيَکْ 

(آتٌنِهّدٍتٌ بًحًزٍنِ وٌقُوٌلَتٌ) ربًنِآ يَسِعٌدٍهّآ 

(تٌآنِيَ يَوٌمً فُيَ شُقُةّ مًلَکْ) 

مًآسِکْةّ رآسِهّآ بًوٌجّعٌ وٌوٌآقُفُةّ عٌنِدٍ آلَتٌلَآجّةّ بًتٌشُربً مًيَهّ دٍخِلَ حًآزٍمً وٌبًآسِ رأسِهّآ 

حًآزٍمً:-مًآلَکْ يَآ مًآمًآ آنِتٌيَ کْوٌيَسِةّ؟  

مًلَکْ:-مًصّدٍعٌهّ آوٌيَ يَآ حًآزٍمً روٌحً صّحًيَ آخِوٌآتٌکْ عٌشُآنِ مًدٍآرسِهّمً وٌآنِآ هّآخِدٍ مًسِکْنِ عٌشُآنِ آفُوٌقُ وٌآقُدٍر آروٌحً لَخِآلَتٌکْ 

حًآزٍمً:-يَآمًآمًآ آنِتٌيَ تٌعٌبًآنِهّ بًلَآشُ آنِهّآردٍةّ 

مًلَکْ:- مًيَنِفُعٌشُ تٌيَتٌآ تٌعٌبًآنِهّ يَآ حًبًيَبًيَ وٌمًيَنِفُعٌشُ آسِيَبًهّآ لَوٌحًدٍهّآ وٌکْمًآنِ عٌشُآنِ نِوٌدٍيَ آلَصّبًآحًيَةّ لَيَهّآ،، يَلَآ روٌحً آنِتٌ شُوٌفُ آخِوٌآتٌکْ وٌآنِآ هّحًضر آلَفُطِآر 

حًآزٍمً بًطِآعٌةّ:-حًآضر يَآ مًآمًآ 

(رآحًتٌ تٌعٌمًلَ آلَقُهّوٌةّ عٌشُآنِ تٌفُوٌقُ وٌآوٌلَ مًآ صّبًتٌ آلَقُهّوٌهّ آفُتٌکْرتٌ لَوٌنِ عٌيَوٌنِهّ آلَبًنِيَهّ وٌآبًتٌسِمًتٌ فُجّآةّ لَمًآ آفُتٌکْرتٌ طِآرقُ بًسِ فُوٌرآ کْشُرتٌ وٌقُآلَتٌ:-فُوٌقُيَ يَآ مًلَکْ بًلَآشُ تٌتٌعٌشُمًيَ فُ آلَلَيَ مًشُ لَيَکْيَ دٍهّ آکْيَدٍ رآجّلَ مًتٌجّوٌزٍ وٌعٌنِدٍهّ وٌلَآدٍ.. 


تٌوٌقُعٌآتٌکْمً... وٌآيَهّ رآيَکْمً فُيَ آلَروٌآيَةّ لَحًدٍ دٍلَوٌقُتٌ آنِآ مًشُ عٌآيَزٍةّ آتٌسِرعٌ فُيَ آلَآحًدٍآثً..


                الفصل الرابع من هنا 


تعليقات