رواية الحسناء والليث الفصل الثاني والعشرون 22 والاخير بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل الثاني والعشرون 22 والاخير 

بقلم حنين محمد


حسناء: مش عايزة افهم........ أنت زهقت مني صح..... أيوة انا عارفة....... 


ليث: زهقت منك ايه بس .......يا قلب ليث...... دي صديقتي من وانا في إعدادي...... علشان كدة قاعد جنبها وكدة....... 


حسناء: طب محكتليش ليه من الأول........ 


ليث: هو انتي عطيتيلي فرصة احكيلك انتي انفجرتي زي القنبلة....... 


حسناء: ايوة بس ده مش مبرر علشان تقعد جنبها كدة....... ياااا...... مستر ليث.... 


ليث: نعم يا اختي.... جوزك دلوقتي بقي مستر ليث؟!........

طب يلا بينا....... 


وشدها من ايديها وطلعها مكتبو 


ليث: حسناء دي سارة وبنقولها "سو" هي مصرية برضه بس بقالها سنين كتير في امريكا...... سو دي تبقي مراتي حسناء........ 


سو: اهلا يا حسناء مبسوطة اني شوفتك.........شكلها بتحبك وبتغير عليك اوي يا ليث...... ربنا يخليكوا لبعض... 


حسناء: ربنا يخليكي يا اختي...... ما تبقي تلبسي كويس بقي بما انك في مصر مش لازم لبس الأجانب ده هنا...... 


ليث ضحك بس كتم ضحكته: معلش يا سو حسناء قصدها تلبسي دريس أطول شوية من اللي انتي لابساه... .....


سو: OK.......يا Bro انا ماشية..... 


حسناء: ايه Bro دي كمان اسمو ليث ....... 


سو : مش قصدي يا حسناء في أيه..... شكلها بتغير جامد.... 


حسناء: اه بغير جامد... OK.........


سو: خلاص سلام يا ليث اشوفك بعدين....... 


ليث: سلام يا سو....... 


حسناء : ماشي يا بتاع سو...... 

وحسناء بكعب جزمتها داست على رجل ليث ... 


ليث: اه...... اه....... شرسة........ 

استني بس يا شرسة رايحة فين.........قصدي يا حسناء رايحة فين.........

ومشي وراها لقاها دخلت مكتب رامي.........


حسناء: رامي بوص ليث ده خلاص مش عايزة أعيش معاه........ 


رامي : اهدي طيب يا حسناء....... في أيه بس...... 


حسناء : الراجل المحترم ده كان قاعد جنب واحدة في المكتب وبتدلع كدة وبتقولو يا Bro........وقال ايه بيقولي سو 


رامي: سو. ....اه صديقتنا من زمان يا حسناء...... 

بس برضه يا ليث انت راجل متجوز ازاي تسمحلها يعني تعمل كدة.... 


ليث: يا عم انت معاها ولا معايا وكمان انت عارف سو...... 

عادي بتقول Bro....  الكلمة دي بالنسبة لها عادي احنا اخوات...... يعني ملقتش يا بيبي مثلا....... 


حسناء: يسلام هي كمان ممكن تقولك يا بيبي....... 


رامي: خلاص يا حسناء.....

 برضه يا ليث مهما عملت مش مراتك شايفة ان في حاجة غلط يبقي فيه غلط OK..... 

وكمان حسناء دي اختي خلي بالك انت فاهم يعني بلاش تزعلها...... 


ليث: هو انا اقدر ازعلها بس يا رامي......   والله ما كنت اقصد يعني  ......بس خلاص يا ستي مادام عرفت ان ده بيزعلك خلاص مش هقعد جنبها تاني OK........

انتي مراتي وحبيبتي وكل حاجة في حياتي...... 

صدقيني بحبك....... 


حسناء: خلاص ماشي سامحتك....... 


ليث: ايه البراءة دي..... 


رامي: ايوة يا حبيبي انا اختي قلبها طيب........وبتحبك

 يلا خد مراتك وصالحها يلا..... 


ليث: رامي بلاش تعمل نفسك جدي...... لانك برضه باين تافه..... 


رامي : للدرجة دي باين تافه..... 


ليث: ايوه 


والثلاثة ضحكوا...... 


وقضوا سنة كاملة من جوازهم شوية هزار وشوية مشاكل بس الحب في كل مرة هو اللي بيفوز........ 


وعملوا حفلة كبيرة احتفالا بعيد جواز ليث و حسناء 

ورامي وردينا 


وفي نص الحفلة كده 


رامي ركع على ركبته قدام رودينا وفي ايده وردة ويقول: تقبلي تتجوزيني...... 


وليث ركع على ركبته قدام حسناء وفي ايده وردة ويقول:

تقبلي تتجوزيني...... 


حسناء ورودينا ضحكوا في صوت راحد وقالوا : 

ما احنا متجوزنكوا اصلا...... 


ليث و رامي في صوت واحد : عارفين انكوا  متجوزينا أساسا بس ايه المانع نتجوز ثاني...... 


حقيقي كل الحاضرين كانوا بيحسدوهم حقيقي على كل الحب ده....... 


المهم اليوم اللذيذ ده عدي 

وعدي سنة و سنتين. و تلاتة و اربعة 

يااااا السنين عدت بسرعة 

بالمناسبة رامي بقي عنده ولد وسماه يوسف..... 

وليث كمان بقي عنده ولد وسماه جاسر....... 


حسناء : جاسر...... جاسر...... تعالي هنا...... مش هسيبك.... شوف بقي ابنك يا ليث...... 


ليث: عمل ايه بس يا حسناء..... 


حسناء : الحق يا ليث ابنك بقولي  يا قلب الوحش..... 


ليث: قلب الوحش ايه يا ولد انت هتاخدها مني ولا ايه... لأ انا اقتلك ومش هيهمني ابني بقي ولا ايه..... 


جاسر ببراءة: طلع لسانه وقال بصوت طفولي وحروف متلغبطة: لأ تي مامي انا وقلب الوحس...... 


حسناء وليث ضحكوا على طريقة كلامه.....  


جاء رامي وجاسر طلع يجري عليه 


رامي: حبيبي... حبيبي...... 

ويوسف اول ما سمع صوت رامي طلع يجري عليه 


يوسف: بابا.... 


رامي: قلب بابا...... .


يوسف: جبتلي المصاصة...... 


رامي : هو انا اقدر مجبش برضه...... اهي مصاصة ليوسف قلب بابا..... و مصاصة كمان لجاسر القمر وخدوا المصاصة ومشيوا 


رامي طلع لرودينا 


رامي: رودي حبيبة قلبي 


رودينا: ايه يا حبيبي 


رامي: بحبك.... 


رودينا : بعشقك وهفضل كدة يا روحي لحد اخر دقة قلب فيا يا بيبي........ 


رامي شدها لحضنه : وانا كمان هفضل احبك لحد اخر نفس فيا..... يا قلب البيبي بتاعك...... 


وحسناء وليث


ليث: حسناء تعالي هنا..... 


حسناء: نعم..... 


ليث: بعشقك..... 


حسناء : عادي وايه الجديد وانا كمان...... 


ليث: ايه ده يا حسناء انتي مبقتيش تحبيني زي الاول.... صحيح الجواز بيضيع الحب...... 


حسناء  قربت منه: انا بحبك.... .....بحبك...... بعشقك. .....يا روح قلب حسناء....... 


ليث حضنها : ومهما مرت السنين.... حبي ليكي هيفضل ثابت عارفة ليه ؟!


حسناء: ليه.... 


ليث: علشان انتي قلب الوحش بتاعك ابو عضلات...... 


حسناء : بحبك يا وحشي ابو عضلات..... 


ليث: بعشقك...... وهنحكي قصة حبنا دي لابننا علشان يعرف معني الحب..... 


حسناء : تفتكر يا ليث ابننا هيحكي برضه قصتنا لاولاده.... 


ليث: اكيد يا روحي هتفضل قصة حبنا عايشة بين اولادنا واحفادنا كمان ويعرفوا ازاي جدهم المغرور حب جدتهم الكبيرة.... تخيلي كدة شكلي وانا جده هبقي عامل ازاي... 


حسناء : هتبقي قمر اكيد.... بس انا هيطلعلي تجاعيد وهعجز بقي....  


ليث: هفضل احبك برضه...... 

وهنفضل مع بعض احنا الحسناء والليث ..........تمت

 


بحبكم في الله 💜💜💜


يلا اخر رسالة في القصة  بصراحة الرسالة دي منقولة عجبتني اوي فقولت أقولها لكل بنوته قمر 😍😍


(اشربي القهوة و تناولي الشكولا .. اشبعي نوما و اضحكي حد البكاء .. اعتني بنفسك جيدا .. تعطري تزيني و البسي ملابس ترتاحين فيها.. عيشي حياتك اخرجي مع المجنونات من صديقاتك .. غيري جو المنزل ابتسمي للناس العبي مع الاطفال .. احبي نفسك احبي الحياة .. ادرسي اشتغلي املئي وقت فراغك .. اسهري دائما على شيء يعجبك و يسليك.. حاولي ان تحققي احلامك و ان تصلي الى اهدافك .. استيقظي لتصلي الفجر و ادع بما تشتهيه نفسك .. صومي الله لن يضيعك و لا تنتظري شيئا من احد .. من احبك مرحبا و من لا ايضا مرحبا.. عيشي حياتك و استغلي كل لحظة فاليوم الذي نودعه لن يرجع .. قومي بمغامرات مجنونة و احبي نفسك دائما و تاكدي ان لم تسعدي نفسك لن يستطيع احدهم اسعادك .. كوني انثى ذات كبرياء لا تتنازلي عن حقك لاي كان .. كوني قوية صلبة لا تهزك كلمات احد .. تمسكي بحلمك ولا ترضى الا بان يتحقق .. اعتادي ان تكلمي و تنصحي نفسك بنفسك .. اسمعي ما تيسر من القرءان الكريم  .. اصنعي لنفسك عالما خاصا بك لا يشاركك فيه احد .. امنحي نفسك بعض الوقت فهي تستحق .. و تذكري دائما ان تحرصي على عينيك جيدا فلا احد يستحق دمعة واحدة من تلك العينين الجميلتين ..♥♥)...


                   تمت بحمد الله 

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 


وأيضا زرونا على صفحة الفيس بوك 



 من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات