رواية الحب الحرام الفصل السادس 6 بقلم نور ربيع

رواية الحب الحرام

الفصل السادس 6

بقلم نور ربيع


سبحان الله العظيم ❤

في منزل جنات تحديدأ في غرفتها 


جنات لجنى اختها بدموع: جنى انا عايزاكي تكوني احسن واحده عايزاكي تذاكري بتهتمي في دراستك وتنجحي في حياتك انجحي انجحي يا جنى وما تعمليش زيي ي حبيبتي وحققي حلم ماما و بابا واوعي اوعي حد يخدعك بالحب ويقولك انا بحبك وصاحبي صحاب وحبي صحابك صاحبي وحبي ناس من مستواكي الناس نظيفه وحلوه وروحي وتعالي معاهم وخليكي مثقفه كوني انتي احسن مني وحققي الحلم ده يا جنى انا واثقه فيكي وعارفه وحاسه انك انتي هتحققي الحلم ده اللي انا عايزه 

جنى بدموع: انا مش احسن منك يا جنات بلاش تقولي كده انتي ست البنات واحسن واحده كمان وبعدين ما فيش حد احسن من حد يا ستي ولو على كلام ماما وبابا اللي كانوا بيقولوا ليكي قبل حادثتك فوالله العظيم عمرك ولا عمرك هتبقى فاشله ولا زي ما بيقولوا ما لكيش لازمه كلنا مخلوقين في الدنيا دي علشان خاطر لينا حاجات كتير ربنا بيديها لينا ويختبرنا فيها جايين على الدنيا دي عشان كل واحد فينا 

ربنا يختبره طريق الشخص مننا صح او وحش واحنا جايين في الدنيا دي للعباده وبس يا جنات


طلعت من قلبها شهقه  مليئه هم من قلبها وصرحت وراحت لماضيها مره ثانيه


        فلااااااش باااااك

   كان مساء     في غرفه جنات 

كانت بدموع وحزن شديد ع نفسها: انا ليه محدش بيحبني كده ولا ماما ولا بابا ولا حد دا حتى جني ما بقتش تاجي تنام معايا في الاوضه بتاعتي خلاص زهقت طول عمري هفضل كده يارب يارب ريح قلبي يارب …مسحت دموعها قامت فتحت شباك غرفتها فضلت واقفه يجي خمس دقائق تبص من الشباك. وكانت عيونها ثابته على مكان واحد ودارت وشها الناحيه الثانيه جيت الدنيا مظلمه جدا في الشوارع والشبابيك اللي حواليها


جنات بخوف: الدنيا ضلمه كده ليه في كل مكان… جنات خافت جدا فرحت دخلت وقفلت الشباك وقعدت على السرير وكان صعبان عليها نفسها جدا انها لوحدها طول الوقت


جنات بتنهيده حزينه جدا: ياااا الله؛ فتحت نت لقيت رساله جات ليها من رقم على الوتساب؛ و فيها رساله 


الشخص: هاي عامله ايه 

جنات ردت باستغراب: مين؟ 

رد بسرعه الشخص ده عليها: أمين معاكي في جروب البوستات ممكن نتعرف 

جنات ردت عليه بخنقه جواها: لا مش عاوزه 

رد عليها باستفزاز وهو بيجر معاها الكلام: ليه بس احنا هنكون صحاب يا عسل 


جنات لنفسها بدموع وحزن: انا مفيش في قلبي غير فهد  انت و بس يا فهد. مش عايزه ما بقتش عايزه غير انت وبس في حياتي انت حبيبي و عمري وكل حاجه في حياتي


بعت نقطه علشان ترد عليه. فتحت الرساله جنات و ردت و قالتله

و بعت رساله فيها: ولا انتي مش عايزه تتكلمي معايا عشان في شخص تاني في حياتك وهو مالي عليكي حياتك؟ 

جنات فتحت الرساله وحزن جواها و ردت ع رساله بكل صدق: اه في حياتي شخص مستحيل الاقي زيه في حياتي هو كل حياتي و كل دنيتي احسن من اي حد مش عايزه ولا عايزه حد غيره على فكره وهو فهد وبعدين بقى هتزهق زيك زي اي حد زي اهلي وزي اللي حبيته في خيالي انا انسانه رغايه اساسا ما تحبش هتزهق مني؛ ثم عملت بلوك حذفت الشات من عندها وقفلت التليفون وحطيته جنبها وبقت تبكي وهي حزينه جدا وحاسه بالوحده والشتات في عقلها

( عارفين بجد ايه الحاجه الوحيده اللي هتهون عليكم في الدنيا والحاجه الوحيده اللي انتوا تلجوا ليها وبلاش تلجاو للبشر ولا للمعصيه هي العباده سجاده الصلاه المصحف السبحه لما تحطيهم كده وتقعدي على السجاده وتصليلك ركعتين حتى لو مش الفرد بتاعك ده وما عليكيش فروض صلي صلي حتى لو ركعه واحده بس افضلي ادعي ادعي ادعي واشكي همك لربنا. قوليله يا رب انا محتاجه ليك يا رب هون عليا يا رب اجعل ليا ونس في الحلال وسند في الدنيا دي معايا في الدنيا مالي عليا حياتي بالحلال ومعايا في الجنه يا رب. امسكي المصحف اقرايلك على الاقل حتى صفحتين صفحتين بس امسكي السبحه افضلي سبحي  لحد ما تحسي ان قلبك هدي والخنقه راحت هتحسي ان فعلا ربنا موجود معاكي في كل وقت هو هيطبطب عليكي وهيهون عليكي وعلى قلبك والله يا بنات البني ادمين دول والبشر اساسا هما كلهم متعبين هما اللي بيؤذونا من اقرب حد لاغرب حد محدش بيحس بحد نهائي اوعى تلجاو للبشر او تشتكي ليهم اوعى تعملوا المعصيه عشان خاطر لوحدكم  ما معكمش حد في حياتكم بلاش تلجاو المعصيه اوعى بجد ده مش هيفيدكم بحاجه ربنا شاهد عليكي وعلى كل حاجه بتعمليها. وربنا سبحانه وتعالى قال في قران؛ الكريم اي" قال تعالى " { الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ألا بذكر اللَّه تطمئن القلوب } (الرعد28 ) المؤمنون الذين استجابوا لله والرسول واطمأنت قلوبهم بذكر الله،)


             باقي الفلاش


جنات لجنى: جانو بقولك ايه انتي معاكي فلوس؟ 

جنى: اه معايا بابا اداني

جنات بابتسامة: طيب بقولك اي هاتي عشره جنيه عاوزه اشتري حاجه ليا و لما يبقي معايا فلوس هبقي اديكي ال 10 جنيه دي

جنى بعدم رضا : لا

جنات بزعل منها: لا ليه؟ انا بديكي كل حاجه ولما كنت بجيب معايا وانا جايه من الدروس كنت بجيب ليكي كنت بجيبلك حاجات حلوه معايا هاتي بقا علشان لما يبقي معايا فلوس اجبلك اللي نفسك فيه زي ما انا بجيب ها؟ 

جنى بقت تزعق و تقول يا بابا بصوت عالي و جنات  خافت جدا من باباها قالتلها بسرعه

جنات: خلاص خلاص مش عاوزه حاجه اسكتي هيجي يزعق ليا جني

جني بزعيق: يبقي اسكتي امشي من جنبي احسن اقوله يجي يضربك تاني زي المره اللي فاتت 

جنات بحزن شديد منها: طيب ماشي خليكي فاكره كل ده يا جنى ومش هجيبلك حاجه تاني اصلا انتي غبيه 

جني بــرد عليها: انتي اللي غبيه اساسا 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنات لنفسها بحزن: انت واحشني معاك الكلام يا فهد اوي بقالك ثلاث ايام كده قفلت معايا الكلام مش بترد عليا ببعتلك انت مش بترد عليا خلاص ما بقتش عايزني في حياتك. معقول انا ما تحبش كده؛ فتحت التلفون فتحت الشات كانت بتراجع الرسائل وكل كلمه حلوه منه ليها كانت دموعك تنزل منها بقى وحزينه ومع الدموع والحزن كانت مبتسمه والابتسامه ظاهره على ملامحها حزينه كانت حاسه انه موجود معاها في اللحظه دي 


كان قاعد بيقرا الرسائل اللي في الاسكرين اللي بعته من الشات بتاع جنات

فهد بابتسامة غرور: والله وقعتها وخليتها تحبني يا سلام يعني طلعتي بتحبيني يا جنات ومخبيه جوه قلبك مش عاوزه تقولي بس حلو الاسكرين اللي الواد بعته ده


بعت رساله لجنات فيها: الجميله عامله ايه طمنيني عليكي وحشاني اوي ما سالتيش كده فيا ما بقتيش تسالي


دخلت ع الشات بسرعه جنات وقلبها طار من السعاده ما كانتش مصدقه نفسها انه رجع اتكلم معاها تاني وانه هو اللي بعت ليها المره دي

بعتت بسرعه بدموع وهي جواها سعاده كبيره انه عايز يتكلم معاها: انت اللي ما بقتش عايزني في حياتك وزهقت مني انت بجد واحشني اوي اوي اوي اوي 

ابتسم بخبث فهد: قاعده مستنيه رساله مني. و من غير اي تردد ردت عليا كانت مستنيه 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ايام طويله وكان لسه في حديث ما بينهم ايضأ 


فهد بعت رساله لجنات: جنتي بتعملي ايه؟ 

ردت عليه بضحك جنات: ولا حاجه قاعده باكل

فهد بسخرية: بتاكلي؟ بتاكلي ايه؟ 

جنات:  باكل بسكوت ما صدقت بقا معايا فلوس علشان اشتري حاجه 

فهد: جبتي منين الفلوس بقا؟ 

جنات: من جني اتحايلت عليها شويه وادتني 

فهد: اممم؛ بثمثيل: ابعتلك فلوس!! 

جنات لنفسها بضحك: ياريت والله انت كل مره تسالني السؤال ده ومش بقدر اقولك ياريت تبعتلي 

ردت جنات: لا شكرا كفايه انت وجودك جنبي بالدنيا والله 

فهد ببرود: اممم تمام 

زعلت منه انه رد عليها كده 

جنات لنفسها بحزن شديد: انت كلامك بارد معايا جدا بحس انك انت مش عايز تتكلم معايا مش عارفه ليه يا فهد و بقول لنفسي مستحيل تكون بتتسلى بيا بجد انت اكيد عايزني في حياتك زي ما انا عايزاك 


فهد بعتلها رساله: جنتي انا عايز اقابلك جاه الوقت اهو اللي نشوف بعضنا فيه

جنات شافت الرساله فرحت جدا ردت بسرعه: بجد بجد ياريت … بعتت الرساله ما افتكرت شيء ان هو مش هتعرف تشوفه عشان اهلها


جنات بحزن: بس ازاي اهلي!! 

فهد بخبث: سهله هقولك 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارض الواقع

فتحت عيونها وجاه في اذانيها اذأن الفجر وسمعت صوت المنبه كان اذأن الفجر بيأذن في الوقت ده 


جنات مسكت تلفون بتاع جنى قفلت المنبه وصحتها عشان صلاه الفجر 


فاقت جنى وقامت دخلت الحمام واتوضت وخرجت بعد شويه قعدت جنب جنات على السرير وقالت بابتسامة جني: عارفه يا جنات بسبب انك صحتيني دلوقتي عشان صلاه الفجر اخدتي حسنات كتيره جدا بسبب اللي انتي عملتيه ده 

جنات اتنهدت بابتسامة حزينه: الحمدلله ي حبيبتي المهم قومي صلي يلا 

جني: وانتي يلا كمان 

جنات وهي سرحانه: نفسي و نفسي نفسي ابقى ملتزمه بجد اصلي الصلاه في وقتها وغير من نفسي واذكر ربنا نفسي اعمل حاجات كتيره اوي تخلي ربنا يرضى عني ويغفرلي كل ذنوبي

جنات: طيب وانتي ايه اللي مانعك يا جنات ما فيش حاجه ناقصاكي دا انتي المفروض يا حبيبت قلبي ما تقوميش نهائي من على السجاده الصلاه دي ربنا نجاكي من الموت دا انتي تشكري ربنا الف مره في اليوم انتي في نعمه يا جنات احمدي ربنا على اللي انت فيه ما تزعليش نفسك عشان خاطر سقطتي وحاولتي وفشلتي يا حبيبتي كل ده مش هتاخدي معاكي في القبر صدقيني ده يمكن خير ليكي ما حدش عارف الخير فين الخير فيما اختار الله ليكي كل اللي يديه ربنا ليكي احمدي ربنا عليه

جنات باقتناع من كلامها: طيب بقولك ايه ي جني انتي فاهمه في العباده و فاهمه في الدين وكده. علشان انتي كنتي تاخدي قران من وانتي صغيره وبتحفظي قران وخاتمه المصحف وانتي صغيره وبتاخدي الدروس هل ممكن ربنا يغفر  للانسان عن ذنوب بس الذنوب دي مش سهله أبداً ذنوب كبيره اوي دي ذنوب شبه الذنوب اللي من الكبائر

جني بتنهيده: طبعاً يا جنات ان الله غفور رحيم وبيغفر جميع الذنوب ومهما الانسان فينا اذنب ورجع تاني لربنا وتاب فبيغفرله جميع الذنوب حتى لو مثل زبد البحر.؛ والدليل على ده ربنا قال (قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا /الزمر53) الابتلاءات دي فتنه واشاره من الله تعالى لعبده  حتى يتوب من المعاصي ويرجع عن الاخطاء التي يرتكبها المصائب اللي الانسان بيبتلي بيها بتبقى تنبيهها من الله عز وجل لحتى يرجع اليه. والدليل على كده وعلى الكلام ده ان في ناس كتيره جدا من بعد ما بيقعوا في مصايب كتيره ومشاكل بترجع للطريق الصحيح وهو طريق الله وترجع الى الله سبحانه وتعالى انها بــ توب بجد وبتتعظ وتخاف من ربها فربنا بيبتلينا بكل حاجه زي الذنوب دي بيبتلينا بيها زي المشاكل زي المصائب زي الموت كل ده ابتلاءات من ربنا عشان نفوق من اللي احنا فيه


جنات بقى جواها امل الحياه مره ثانيه وحست ان روحها رجعت ليها تاني وكانت مبسوطه من كلامها وفرحت اني ممكن ربنا يغفرلها كل ذنب بس مش عارفه ازاي تاخد خطوه وتبدا حاجه جديده مع نفسها وتخلي ازاي ربنا يغفرلها كل جميع ذنوبها

جني: بصي ي جنات الانسان مننا المفروض يبدا الصلاه من عمر سبع سنين وانتي شوفي دلوقتي عندك كام  سنه؟  يا جنات  ماشاءالله 23 سنه بصي فاتك قد ايه فاتك حاجات كتير اوي من عمرك من العبادات بس ربنا نجاكي شوفي. ربنا نجاك ازاي من الموت وفوقك من غيبوبه من بعد غياب خمس سنين انتي كنتي فعلا ميته يا جنات فاهمه يعني ايه ميته كفايه بقى لحد كده كفايه ربنا وصلك للمرحله اللي انتي وصلتي ليها دي عشان سبب ابتلاكي بيها عشان سبب واكيد هو انك ترجعي لي يلا بقا يا جنات مستنيه اي!؟؟؟  ربنا بيكفر عن ذنوب الانسان هي الندم ثم الندم ثم الندم عن  الذنوب والمعصيه اللي هو وقع فيها. ثاني حاجه هي يترك بقى الذنب اللي بيعمله نهائي ويخاف من الله سبحانه وتعالى ويندم على كل فرد سابو ويخاف من ربنا من الابتلاءات وتركه في الصلاه ومن المعصيه اللي بيعملها.و اهم حاجه العزيمه لازم تدوسي على نفسك وتمسكي المصحف ليل نهار والسبحه في ايدك قبل كل ده تصلي ركعتين توبه لازم العزيمه تبقى ماليه قلبك بصدق لان ربنا شاهد عليكي وشاهد على نيتك وعارف نيتك فيها ايه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

             في منزل اهل فهد

          تحديدأ في غرفه سجده


سجده كانت خلصت صلاه الفجر كانت قاعده على لسه على السجاده كانت قارئه ورد قراني بعد صلاه الفجر وخلصت التسابيح واذكارها بتاع الصباح " مسكت التليفون فتحت نت وبعتت رساله لفهد تشوف وصلى صلاه الفجر ولا لسه نايم وبعدها نزلت البوستات في جروبها اديني زي ما بتعمل كل يوم ومتعوده 


رد عليها فهد كان صاحي: الحمدلله صليت يا قمر 

فهد لنفسه: اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشد وأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلبا سليما ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم إنك أنت علام الغيوب. اللهم ألهمني رشدي وقني شر نفسي

سجدة ابتسمت بــسعاده منه و قالتله دعاء:"اللهم ثبت اخويا على يقينه وارزقه حلالاً يكفيه اللهم أبعد عنه كل شيء يؤذيه ولا تحوجه لطبيب يداويه. اللهم مثل ما أضأت الكون بنور شمس هذا اليوم أضئ قلب اخويا بنور حبك ضياءً لا ينطفئ وارزقه رزقا دائما لا ينقطع وصحة يستخدمها في طاعتك وأحبه وحبب فيه خلقك وعبادك."

فهد بعت بابتسامة حب: اللهم امين امين امين امين يا روح قلبي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اتنهد فهد وهو عقله مليان بالتفكير ايضا في جنات كل لحظه كان بيتكلم معاها فيها مش قادر انساها نهائي

فهد بندم شديد جواه: اللهم أنت الملك لا إله إلّا أنت ربي وأنا عبدك لمت نفسي واعترفت بذنبي فاغفر لي ذنوبي جميعا أنه لا يغفر الذنوب إلّا أنت واهدني لحسن الأخلاق لا يهدي لأحسنها إلاّ أنت واصرف عني سيئها لا يصرف عني سيئها إلا أنت لبيك وسعديك والخير كله بيديك والشر ليس إليك تباركت وتعاليت أستغفرك وأتوب إليك


اتنهد من قلبه وقام وهو كله ندم بسبب ذنوبه معصيته المصحف وجاب سوره ياسين و بقا يقرا فيها 

( السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معلومه بس جميله يا جماعه سوره ياسين بتغفر جميع الذنوب وتحقق امنيات انت عايزاها بعد قيام الليل كده باذن الله اللي عنده امنيه اللي عنده ذنب عايز ربنا يغفر لي بعد قيام الليل على طول بعد ما تقول أيه الكرسي تقرا سوره ياسين كامله تيجي عند. ﴿إِنَّمَآ أَمۡرُهُۥٓ إِذَآ أَرَادَ شَيۡـًٔا أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ (82) وتقف وتقولوا الدعاء اللي انت عايزه وبنطلب من ربنا كل شيء عايزينه مغفره توبه تحقيق امنيات شخص عايزه تبعد عنك وبياذيك اي دعوه انت عايزها وبعد ما نخلص الدعاء باذن الله بنقول اخر حاجه في السوره وهي. ﴿فَسُبۡحَٰنَ ٱلَّذِي بِيَدِهِۦ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيۡءٖ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ 83﴾ وكده باذن الله كل اللي في قلبك هيستجيب بس مش من اول مره طبعا + بعد صلاه الفجر نقرا سوره ياسين برضو تغفر جميع الذنوب حتى لو مثل زبد البحر)

________________________________

بداية يوم جديده على الابطال 

في منزل جنات 


ابو جنات: عامله ايه دلوقتي ي جنتي طمنيني عليكي ؟

جنات بابتسامة بسيطه جدا كلها حزن وتعب:الحمدلله علي كل حال ي بابا احسن عن الأول 

ابوها بتنهيد:الحمدلله ي حبيبتي...ثم كمل بحزن من الماضي وكله ندم:أنا عاوزك تنسي اللي فات ده خالص يا جنات تمام 

جنات لنفسها بوجع ع حالها:هو ده يتنسي دا مستحيل بتنسي مهما طال بينا العمر 


جنات بابتسامة غير صدق :بابا ماضي اي بس اللي انا افكر فيه اللي فات مات خلاص وبعدين انا اي يخليني افكر في ايام كانت صعبة لا يا بابا بلاش تشغل بالك بالموضوع ده انا خلاص بدأت بداية جديدة لنفسي من بعد ما فوقت من الغيبوبه الحمدلله و بشكر رب إني في أحسن حال دلوقتي 

ابتسم بتنهيده:الحمدلله يارب علي كل حاجه حصلت و بتحصل في حياتنا الحمدلله الف مره 

 _______________________________

تلفون جني بعت رساله .مسكت الفون جنات  و بدأت تقلب فيه وهي حزينه جدا أن مش معاها تلفون لان راح مع الحادثة بتاعتها


جني:مين اللي بعت يا جنات رساله شوفي كده 

جنات قرأت رسائل من بره: واحده بعتت بتقولك/ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه ي جني يا قمر. سجدة/ مين سجدة دي يا جني

جني بابتسامة: دي واحدة صحبتي اتعرفت عليها من السوشيال مديا من طريق جروب بتاعها الديني بنوته اي ونعم الأخلاق و الأدب يا جنات 

جنات بابتسامة:  ربنا يحميها ويحفظها يارب ياقلب اختك

جني: أمين يروحي


دخلت فاطمه وقالت: جنات …

بصتلها بصدمه جنات و جني 

وكانت الصدمه..

       

               الفصل السابع من هنا 

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات