
رواية الحسناء والليث
الفصل السادس 6
بقلم حنين محمد
مين بقي اللي شاف كل ده وكان واقف؟!
احمد......
احمد كان غيران ومتغاظ جامد جدا......
ومتعصب اوي......
طلع بسرعة على اوضته.....
ومكنش طايق نفسه بما تعنيه الكلمة .....
وقعد يعيط كتير
ويقول: يا رب....
انا بحبها بس هي تقريباً كدة في علاقة بينها وبين ليث.....
انا لازم اول ما نرجع على طول اروح اتقدملها...
وأطلب ايديها.... من اهلها...
لازم تبقي ليا.....
لازم .......
المهم خلصوا السهرة وكل واحد طلع اوضته
حسناء راحت تنام
واول ما حطت دماغها على المخده
شافت ليث .......
والرقصه اللي رقصوها والفستان وبعد كده نامت.........
وهكذا ليث شاف حسناء و قال: لأ....... لأ نام يا ليث.....
و واستيقظوا الصبح المهم
وليث قالهم ان خلاص طيارتنا
هتبقى دلوقتي يلا بينا.......... يلا.....
ركبوا الطياره ووصلوا مصر....
ليث: انتم تقدروا تروحوا ......
مش لازم تروحوا الشركه
اكيد انتم تعبانين من السفر
وانا ورامي هنروح الشركه
ونشوف ايه اللي فيها كده.....
الموظفين:ok مستر ليث........
ليث ورامي وصلوا الشركة..........
وطمنوهم انهم تمام اخذ الصفقه.............
وكده وليث ورامي دخلوا يشوفوا مشاريع....
لحد ما وقت الشغل خلص
والمفروض كله يروح
رامي: يلا بقي يا ليث
ليث: يلا يا رامي انزل وأنا جاي وراك
رامي: طبok
رامي نزل وجاي لسه ماشي سمع....... ...........
سمع صوت رودينا
وهي بتقول امشي من هنا يا حيوان... انت وهو
طلع يجري يشوف لقي شوية شباب كدة حول رودينا
وبيقولوا كلام مش كويس المهم لسه واحد منهم هيمسك ايد رودينا.......
لقي البوكس نزل على وشه من رامي.......
رودينا اول ما شافت رامي حضتنه جامد وهو حضنها وبعد كدة بعد رودينا بعيد ..........
هما كانوا3 شباب مسك اول واحد ضربه
واحد منهم بيقول: انت مين يا برنس ؟!
رامي: وانت مالك
ضحكوا التلاتة ووواحد منهم قال: الحقوا بيقولي انت مالك وضرب واحد مننا طب ما نيجي نعرفوه هو ماله بجد ولا؟!
ورامي لسه داخل يضربهم لقي اتنين مسكوه وواحد ضربوا بوكس... في قلم..... (والله رامي العسل صعب عليه)
(طبعا مش هيقدر يضربهم لوحده احنا مش في مسلسل هندي هنا 😂)
ولسه واحد منهم هيضرب رامي البوكس الثاني لقي ليث داخل عليه.....
خلع الجاكيت بتاع البدلة وشمر القميص 😂😂
وبدأ بقي
في الأول ضرب اللي ضرب رامي بالبوكس
ضربه اتنين راحو الأتنين الثانين سابوا رامي .....
جم بقي رامي وليث علي 3 شباب دول ضربوهم لحد ما وقعوا على الأرض
(اصل هما متضربين كارتيه وبوكسينج بقي 😂😂وليث بقي جيم وعضلات وشغل جامد 😂😂)
رودينا حضنت رامي: انت كويس يا رامي انا اسفة؟!
رامي اتفاجئ ومش عارف يعمل ايه بس محسش بنفسه غير وهو كمان حضنها
رامي : انا تمام..... اهم حاجة انتي كويسة
رودينا : اه الحمد لله
رودينا لاحظت نفسها ولاحظت كمان ان ليث واقف وكدة
رودينا سابت رامي : معلش انا اسفة مكنتش اقصد يعني.....
رامي : لا ولا يهمك تعالى اوصلك
رودينا: لا والله انا هروح انا تمام
ليث: لا تعالى استاذة رودينا نوصلك في طريقنا حتى على اول الشارع بتاع بيتكم اوكي.....
رودينا:ok خلاص يا مستر ليث
مستر ليث بعد اذنك قبل ما نمشي بس لازم نعقم الجرح بتاع مستر رامي
ليث: انا كدة كدة عندي علبة الأسعافات الاولية في العربية يلا بينا....
طب هسوق انا بقي يا استاذة رودينا وتقدري انتي تعقمي الجرح ......
رودينا: اكيد يا مسترليث.....
رودينا بدأت تعقم الجرح بتاع رامي.....
ورامي بيبوصلها مش عارف ليه....
بس هو بيبصلها 😂😂
وفعلا وصلوا رودينا البيت وكدة وبعد كدة وهما في العربية
ليث: هو في ايه ؟!
رامي: ايه في ايه؟!
ليث: في ايه مع رودينا وشوفت احضان كدة وخوف عليها وكدة يعني..... 😉
رامي: لأ مفيش حاجة والله....
بس هي كانت محتاجة مساعدة بس
وأنت عارف مبحبش اشوف حد محتاج حاجة من غير ما اساعده ....
ليث: وانا لاحظت برضه وخلاتها تعقملك الجرح....
علشان هي كمان باين انها خايفة عليك...
وبتحب تساعد المحتاج زيك كدة......
رامي: ليث لأ....
عادي يعني....
مش اللي في دماغك....
صحيح هي حلوة وطيبة ومش عارف ليه انا بخاف عليها كدة.... بس اللي هو عادي يعني يا ليث..... ...
ليث: عادي يا my heart برضه ؟!....عيب عليك ...
رامي : مش عارف يا صديقي والله.....
بس عارف لما تبقي حاسس انك عايز تشوف حد....
لما تبقي عايزه يقرب منك....
تحس ان دقات قلبك بتعلي بجد لما تقرب منها بس.......
رامي بيقول الكلام ده وسرح ليث بجد في حسناء
رامي : سرحت في ايه.... ولا في واحدة شاغلة قلبك كدة....
ليث: لأ أنت بتهزر معايا...... اكيد.... مستحيل ....بس هو اللي بيحصل معاه كل الحاجات دي يبقي ايه
رامي: معرفش والله لو عرفت هبقي اقولك.........نبقي لقينا حل لينا احنا الأثنين....
وبعد كدة روحوا المهم
ورامي حط دماغه على المخدة افتكر رودينا ونام ....
وردوينا حطت دماغها على المخدة
وقالت: هو انا ليه عملت كدة....
ليه حضنته....
ليه حسيت بأمان كدة وأنا في حضنه.....
ليه كنت خايفة عليه كدة...
مش فاهمة.....
ايه كل اللي بيحصلي ده.....
وبعد كدة نامت.........
وحسناء حطت دماغها على المخدة
وقالت: هو انا ليه كدة....
مش فاهمة ليه كنت خايفة عليه كدة....
ليه فضلت باصة في عنيه طول ما احنا كنا بنرقص....
ليه حاسة ان هو مش قلبه قاسي زي ما هو مبين...
ليه بحب اشوفه مش زي الأول كنت بكرهه جامد جدا..... ليه بفرح لما بيقولي برافو.....
ليه دقات قلبي بتعلي وبتوتر بس لما بيقرب مني شوية....
مش فاهمة ليه؟!
وبعد مدة نامت...........
ليث كمان حط دماغه على المخدة
وقال : انا ليه بفكر فيها دائماً.....
هي مجرد موظفة....
ليه بحبها تبقي جنبي....
ليه جبتلها فستان مع انها موظفة....
ليه عملت كدة......
ليه حسيت ان أنا ............
لأ مستحيل..... مستحيل......
انا هنام...................
ونام ليث كمان........
المهم بعد كل التفكير ده كل ابطالنا الحلوين ناموا.........
****************************
صحوا الصبح بقي..................🌞🌞
وحسناء راحت الشغل
اول ما دخلت المكتب لقت احمد في وشها
احمد: حسناء......
عايز اتكلم معاكي في موضوع......
حسناء : صباح الخير الأول.......
في أيه بس....
أحمد : تعال بس واخذها
للكافيه(او الأستراحة) بتاعة الشركة............
حسناء: نعم يا أحمد
احمد: حسناء بصراحة كدة انا................أنا............. أنا بحبك وعايزة أرتبط بيكي......
ومش عايز حد يخطفك مني.............
حسناء: بس يا أحمد....
. انا اسفة......
انا مبفكرش في موضوع الأرتباط ده دلوقتي....
احمد: بس يا حسناء أنا بحبك
والله العظيم بحبك
ولا......... ..
.ولاانتي.........
. بتحبي ليث.....
حسناء بعصبية: انت مجنون يا احمد.......
انت أزاي تقول كدة أساسا.....
انت اتجننت.....
متحاولش انك تكلمني تاني اصلا.......
احمد : بلاش الكلام ده........
انا بحبك.... .
وسواء ليث او غيره انتي ليا وحدي يا حسناء.......
انتي فاهمة......
. انتي ليا وحدي......
حسناء : أنت مش هتقدر تغصبني على حاجة يا احمد....... انت اتجننت..... سلام.....
وسابته ومشيت
احمد: انتي لازم تبقي بتاعتي انا لوحدي ولو........
ولو بالقوة
وضحك ضحكة خبيثة كدة
(والله الولد احمد ده كان طيب بس مش عارفة ايه اللي حصله ؟!
يالهوي هو ممكن لما الواحد يحب كدة يتقلب مجنون زي احمد كدة 😂😂
اللهم اكفنا شر الحب 😂😂)............
طبعا عايزين تعرفوا حاجات كتير عارفة بس مش النهاردة بقي اظن كفاية كدة النهاردة 😂وبكرة تعرفوا بقي يا حلوين
بحبكم 😍😍
مقولة النهاردة
"في اليوم الذي لا تواجه فيه أية مشاكل، تأكد أنك في الطريق الغير صحيح"
صدقني كما يقولون ان طريق النجاح ليث مفروشا بالورود
لازم تواجه صعوبات لازم تفشل لازم تقابل مشاكل بس الناجح بجد هو اللي يعرف أزاي يحول الفشل لنجاح مش يستسلم كدة للفشل وخلاص 😇
مفيش أنسان اتولد فاشل بس أنت اللي بتعمل الفشل او النجاح بإيدك فاختار دلوقتي انت عايز ايه عايز النجاح ولا الفشل يا صديقي؟!!