رواية غصن الفصل العاشر 10بقلم منى عبدالعزيز


رواية غصن

الفصل العاشر 10

بقلم منى عبدالعزيز


الصورة اول ما شاف اسم سليم.


الو ايوه يا سلیم عملت ايه.


سليم معلش اتأخرت عليك الدكتور محمد يدوب لسه مخلص تحليل وبيكتب في التقرير زي ما قلت.


صهيب اتنهد براحه بعد التليفون عن ودنه وفتح السماعة الخارجية سليم كيس الاكل لسه موجود ولا تخلصت منه.


سليم موجود دكتور محمد قال هيعيد تحليل كل الاكل لان ال سم اتفاعل مع الأكل وكون فطر غريب فهو هيعمل عليه دراسة ويشوف التفاعل ده نتج عن ايه.


صهيب صور الاكل اللي في الكيس، وقول الدكتور قال ايه.


سليم: قال ال سم. ده، قوى جدا.


صهيب صور الأكل وابعته مع التقرير.

سليم صهيب بقولك ايه خالي بالك من نفسك وياريت ترجع القاهرة بسرع وقت اللي حاول يسمك اكيد هيعيد المحاولة مرة ثانية.


صهيب متقلقش يا سليم اعمل اللي قولتلك عليه وهتصل بيك بعدين سلام دلوقتي.


قفل صهيب الاتصال وبص للمأمور زى ما سمعت سيادتك انا كمان جالي أكل مسم وم ولولي ساتر ربنا كنت انا كمان ميت دلوقتي، وطلبت من صديقي سليم ياخده يحلله واديك سمعت بنفسك الحوار بنا.


المأمور للظابط الموجود بالمكتب افتح تحقيق يا حضرة الظابط واعمل همحضر ضبط واحضار لبثينة ام مهران


قاسم عطية الغفير ورباب الخدمة دول شهود مهمين لازم يتقبض عليهم قبل ما يهربوا او بثينة تلحق تخليهم ينكروا.


المأمور وخد قوة واقبض على الإثنين عطية الغفير والخدامة، وربيع العمدة رفيق ياريت تبلغ حضرة الظابط مكان المتهم ربيع.


رفيق انا هروح بنفسي مع حضرة الظابط اعرفه المكان.

المامور: يبقي كتر خيرك يا جناب العمدة.


خرج الظابط ورفيق وصلوا لسرايا ام مهران قبضوا على عطية الغفير فور وصولهم، دخلت باقي القوة للبيت يدوروا على رباب الخدامة طلع عسكري من المطبخ ينادي على الظابط.


العسكري : تمام يافندم في وحده ميته في المطبخ.


دخل الظابط لقي ست مرمية على الارض وفي أثار قيئ على فمها واسفل وجهها الظابط محدش يلمس حاجه بالمطبخ على ما فريق البحث الجنائي يوصل.


شاور لعسكري تفضل واقف هنا متتحركش انا اتصلت بالباشا رئيس المباحث وهو في الطريق، وانا وباقي القوة هنروح نقبض على ربيع العفش.


مشي الظابط وراح مع رفيق المخزن الخاص بيه تم القبض على ربيع في حالة صعبه من ضرب غفر رفيق ليه.

الظابط يااه أخيرا وقعت يا ربيع، متشکرین یا جناب العمدة بمساعدة البوليس في القبض على الم "جرم.


رفيق احنا خدمين الحكومة يا حضرة الظابط.


عاد الظابط للقسم بعد القبض على ربيع وعطية، تم التحقيق معهم واعترفوا على ام مهران، وصل فريق الامن الجنائي لبيت ام مهران وتم معاينة جثة الخدامة واخد عينات من الأكل، تم اصدار أمر بالقبض على بثينة وارسال قوة للقبض عليها بالمستشفى الموجود فيها مهران


بعد وقت قليل فتح التحقيق وكيل النيابة ست بثينة انتي متهمة بقتل خدمتك رباب بالسم ومحاولة قتل صهيب عدنان الخبيري وابنك مهران عدنان الخبيري.


بثينة بذهول : رباب هي رباب ماتت امته وازاي.


- ست بثينة بلاش مراوغة : اقوالك ايه في التهم المنسوبة ليك.


كذب يابيه انا هعمل كده في ابني وحيدي هو هو صهيب يابية اللي عمل كده في البت رباب وكانوا عاوز يعملوا فيا كدا إسال خضرة الظابط لما جه يبلغني باللي حصل لمهران انا كنت نايمة قمت مفزوعة على الخبط نزلت فتحت الباب لقيت البية الظابط ومعه عسكري قالولى على اللي حصل

لإبني مشفتش قدامي اترجيته يأخذني معه زى ما انا اهو لا شفت رباب ولا عملتلها حاجه احلفلك على كتاب ربنا هو ده الحصل .


بس كلام الغفير عطية عكس كلامك.


- بثينة : عطية.


ضغط وكيل النيابة جرس دخل عسكري دخل المتهم عطية يا بني.


دخل عطية اول بثينة ما شفته قامت تصرخ وتضرب في شخط فيها الوكيل وخلي العسكري كلبشها وقعدها غصب عنها


- عطية قولنا كل اللي حصل واخر مرة شفت رباب الخدامة امته وفين.


عطي الست ام مهران وش الصبح نادت عليا وادتني صنيه أكل صباحية اوديها للمزرعة الصهيب بيه وقالت اقول انها من عند قاسم بيه، وبعد ما اوديها اجي اخد أكل سي مهران بيه اوديهوله المركز وانا ماشي اتكعبلت في طرف جلبيتى وقعت والاكل اندلق على الأرض لميت اللي قدرت عليه ورباب كملت من الأكل الموجود في الحلل واخدته ومشيت على طول جيت على المركز اديت الأكل للعسكري، دخله لسي مهران وانا رجعت على البلد روحت نمت شويه وعلى العصر فزيت رحت لست ام مهران السريا اشوف طلبتها فضلت اخبط محدش فتحلي قلت امكن بتزور حد قعدت قدام السريا لحد ما البيه الظابط قبض عليا.


وكيل النيابة: ايه رايك يا ام مهران لسه مصرة على اقوالك.


بثينة كذاب يابيه بالعقل كده هس ابني.


- هو طبيعي لاء بس سبحان الله ربنا دوقك من نفس الكأس والأكل اللي لوثتيه وبعتي منه لصهيب بيه ابنك انت اللي أكل منه وادي نتيجة فعلتك اتنين ابرياء ملهمش ذنب راحوا فيها وابنك بين الحياة والموت يعني انت السبب في اللي ابنك فيه.

بثينة بهستيريا مش انا صهيب صهيب هو. هو.


لسه مصرة على اقوالك دخل يابني التاني ربيع العفش.


دخل ربيع واعترف بكل الاتفاقات اللي اتفق فيها مع بثينة.


اكتب يابني حبس ربيع عبد العال حسين الشهير بربيع العفش


لخین تحویل اوراق القضية للمحكمة، وحبس بثينة خميس اربع ايام على زمة القضية على مراعة التجديد، وحبس عطية سالم غانم اربعة ايام على زمة القضية.


مضي المتهمين وخدهم على الحبس يابني.


صهيب بمكتب المأمور قاعد على أعصابه.


قاسم: إهدى يا بني المأمور طمنك وقالك انهم قبضوا على بثينة وعطية وربيع وتحولوا للنيابة المسائية واعترفوا عليها وخلاص مفيش حاجه

صهيب هجنن ياعمى من اللي حصل عملتلها ايه عشان تكرهني كده فشلت تسمني، تلبسني تهمة.


قاسم واهي ربنا وقعها في شر أعملها وانقلب عليها حقدها وغلها.


صهيب انا مخنوق عاوز أخرج من هنا اتمشي اروح اي مكان.


قاسم: اصبر خمس دقايق المأمور يجي ونستأذن منه ونمشي.


صهيب عمى انا هطلع من هنا على القاهرة مش هدخل البلد هنا مرة تانيه.


قاسم: استهدى بالله يابني واعمل اللي انت عاوزة بس هتمشي من غير ما تأخد مراتك معاك.


صهيب ضغط على المكتب بايده ودى ورطه تانيه سببها بثينة وابنها.


قاسم بفزع بتقول ايه يا صهيب.


صهيب مبقولش حاجه ياعمی حاضر هخدها معايا ماهي جوازة واتحسبت عليا.

قاسم: قولي اللي في قلبك يا صهيب ناوي على ايه مع البنية، ومالك كده متردد تأخدها معاك ليه ومتأخد كده.


صهيب: معرفش ياعمى مفكرتش في الموضوع ده غير دلوقتي، كأني كنت مغيب.


قاسم: ليه يابني !؟


صهيب في الاول كنت بقول هتفضل هنا وكل كام يوم أجي اقضي يومين وارجع تاني دلوقتي مضطر أخدها معايا وكل الناس هتعرف انها مراتي تخيل دى تبق مراتي انا صهيب الخبيري اكبر رجال الأعمال في البلد غير لو قارنت بنها وبين أريام هتلاقى فرق شاسع أوي في كل حاجه كل ده محستش بيه غير دلوقتي مع اني اتقبلتها وفعلا حسيت بسعادة غريبة لكن اول ما قلت أخدها معايا فوقتني.


سکت اول ما المأمور دخل عليه.


المأمور: آسف يا جماعة اتأخرت عليكم، على العموم، انا بعتذر ليك يا صهيب بيه على اللي حصل واحب اطمنك ان النيابة أمرت بحبس ام مهران اربع ايام على زمة القضية.

صهيب و مهران عامل اية دلوقتي.


المأمور: عدى مرحلة الخطر لكن حالتة لسه صعبة.


صهيب: طبعاً كده نقدر نمشي ولا في حاجه تانيه.


المأمور: تقدروا تمشوا وياريت متكونش واخد موقف من اللي حصل انت عارف ان الفترة دي صعبة ومشاكل العزب الخمسة كتير اليومين دول.


صهيب مد أيده سلم على المأمور: ده شغلكم يا سيادة المأمور انا اللي بعتذر على عصبيتي.


خرج صهيب وقاسم ركبوا العربية.


قاسم: اسمع مني الكلمتين دول وبعدها مش هتكلم معاك في الموضوع ده ومش عايزك ترد عليا كل اللي طلبه منك تفكر في كلامي


اريام بنتي وحيدتي فرحتي بحبك ليها رغم حالتها متتوصفش، لكن فرحتي بجوازك ببنت عزيز المنسي أكبر من فرحتي بجوازك من من أريام فضلت ليلة امبارح اسال نفسي ليه ملقتش إجابة، فرحتك وانت خارج ليلة الدخلة ماسك المنديل بفرحة عريس اول يوم يجوز مش واحد اتجوز وكل ليلة مع أشكال وألوان فرحة من قلبك حتى لما شفتك النهاردة وهي خارجه جيبة القهوة وانك تقوم بدل المرة اتنين تقابلها عنيا كانت عليك وانت باصص ليها فيها لمعه غريبة مشفتهاش في عنيك مع بنتي امكن اكون ببالغ بس ده اللي حسيته، لكن بعد كلامك وترددك حاسيت انك عاوزها زوجة في الضل لما تحس انك محتاج ست تيجي تقضي معها وقت تريح نفسك فيه وحده ليك انت وبس كلها ملكك بدل ما تروح لوحده من اياهم يا عالم من قبلك لمسها، يعني جوازه حلال، وقدام الكل صهيب بيه راجل الأعمال اللي اجمل واشيك وارشق جميلات بيترموا تحت رجليه مش بنت فلاحة بسيطة جسمها مليان ولبسها عادى، واقلل من العادي انا خلصت كلامي فكر كويس في اللي قولته ونزلني هنا انا همشي لحد بيتي محتاج أفكر مع نفسي شوية


بس اخر حاجه قبل ما انزل بلاش بسبب حاجات تفهه ضيعت منك نخوتك ورجولتك باسم الموضة والمودرن ومظاهر خداعة نسيت ان اللبس مش هو اللي بيظهر حقيقة الناس، صهيب بلاش تغلط غلطتتي اللي لو الزمن يرجع بيا مش هعملها انا كل ليلة بندم على جوازي من جيداء وبندم أكثر اني متجوز تش بعدها، وبقيت عايش زي البيت الوقف لا ليا حبيب ولا ونيس، ولا أبن يشيل إسمى من بعدي، يلا سلام وياريت قبل ما تقرر انت عاوز ايه حط في بالك ان ربنا بعتلك هدية تنجدك من وحل وغشاوة على قلبك وعينك.


نزل قاسم قريب من بيته وساق صهيب بيفكر في كلامة لحد ما وصل المزرعة فضل قاعد شوية في العربية وبعدين نزا . دخل الاستراحة اول ما المزرعة فضل قاعد شوية في العربية وبعدين نزل دخل الاستراحة اول ما فتح الباب لقي غصن بتجري عليه بص لها ومنطقش بحرف بيسمع كلامها ليه وعقله بكلام عمة.


غصن: حمد الله على سلامتك قلقتني عليك.


صهیب هز راسه و سکت


غصن شكلك مرهق اجهزلك العشى مبتردش عليا ليه.


صهيب مسكها من اديها ودخل الاوضة قلع قميصة رمه على الارض وقعد غصن على السرير ونام راسه على رجليها ومسك اديها تلعب في شعرة من غير ما يتكلم غمض عينه بيفكر في كلام عمه يسأل نفسه هي ايه بالنسبالة وهل فعلا تنفع تبقي زوجته في العلن وكل معرفه وصفوة المجتمع يعرفوا بيها ولا تبقي زوجة بالضل لحاجته الشخصية من غير صفة ليها جنبة.

فضل باقي ساعات الليل على حالته دى لقرب الفجر حس بغصن بتحاول تبعد نفسها عنه وبترجع لورة وبتحط مخدة تحت راسة.


كلمها وهو مغمض عينه خليك زي ما انت رايحه فين.


غصن: قرآن الفجر قرا وانا مصلتش الشفع والوتر كنت ماخرة لبعد القيام والوقت عدى وانا قاعدة فقلت احط مخدة تحت رأسك والحق أصلي.


صهيب بنعاس شاور بایده وغمض عنيه وراح في النوم خرجت غصن توضأت ورجع الاوضة اخدت اسدال صلاة جدتها جبته مع اللبس و خرجت تصلي تدعي ربها مع كل ساجدة يارب ماليش غيرك رميه تكالي عليك ريح قلبي وبالي ان كان صهيب خيرليا قربني منه ونزل حبه في قلبي ونزل حبي في قلبة واهديه لصلاته ولإيمانه بيك، وان كان شر ابعده عني وابعدني عن سكته.


بعد ما خلصت راحت نامت على السرير جنبه سمعت صوته بيكلم وبينادي على حد قربت منه تهزه


صهيب قام مخضوض في ايه حصل.


غصن: مفيش حاجه بس بتنادي بصوت على حد خفت عليك.

صهيب كنت بقول ايه.


غصن بتكلم بصوت مخنوق بابا بابا ومش عارفه قلت ايه.


صهيب خلاص مش مهم دلوقتي جهزي نفسك وحاجتك هنزل القاهرة اول ما النهار يطلع.


غصن يعني هنروح فين مش ده بيتك.


صهيب انا تعبان عاوز انام بلاش كلام كتير قومي جهزي حاجتك اونامي بس مسمعش صوت.


غصن هزت راسه ومشيت خطوتين ورجعت وقفت جنب السرير وبصوت مكسور وهادي: هو انت لسه زعلان مني والله انا.


صهيب وهو مغمض عنيه هششش مش عاوز كلام


مشيت غصن وقلبها مكسور خرجت برة الاوضة قعدت على الكنبة لحد ما غفت قامت مخضوضة على صوت صهيب بيكلمها ويهز كتفها، وقفت مفزوعة.

بسم الله الرحمن الرحيم في ايه.


صهيب مجهزتيش ليه مش قايلك هنمشي.


غصن خفت اقلقك وانت نايم قلت لما تصحي من النوم هدخل بسرعة الم الحاجه.


صهيب يلا ادخلي بسرعه مفيش وقت.


مشيت غصن لحد الباب ووقفت اديرت الصهيب وبصوت متوتر رقيق وهي بتقرب منه : اجهزلك لقمة تشق ريقك بيها انت ما أكلتش حاجه من فطار الليلة اللي عدت، بدل السجاير دي اللي عمال تحرق فيها، خلصت كلامها وهي بتسحب السجارة من بين شفيفة.


صهيب بيبص ليها بذهول وهي بتاخد السجارة من بقة وقبل ما تطفيها مسك اديها : انت ازاي تتجرئي وتاخدي السجارة.


غصن بوجع من مسكت ايدها آه انا مش قصدي حاجه وحشه انا خايفة على صحتك.


صهيب : خايفة على صحتي ولا بتلعبي لعبة | وبتدعي الطيبة والاخلاق

اللي يشوفك ميشفش حركاتك وسهوكتك ضغط على اديها جامد اسمعني كويس اسلوب السهوكه والرسم ده مش عليا ومن هنا ورايح ممنوع تقربي من أي حاجة تخصني اكل ملكيش فيه اشرب سيجارة اشرب علبة ملكيش دعوة، انت زيك زي الكرسي ده مفهوم منين ما يجيلي مزاج هقربلك مجاليش زيك زيه مفهوم


بعد ايده عنها: يلا روحي شفي هتعملي ايه.


غصن دموعها نزله على وشها دخلت من غير ولا كلمة صهيب رمي نفسه على الكنبة وعينه عليها سامع صوت شهقاتها ودموعها اللي نزله مغرقة وشها، قام بعصبية دخل الحمام يغسل وشه رفع عنيه للمرايا بيكلم نفسه ... لما هي صعبانه عليك ليه جرحتها بالشكل ده ليه هنتها وطلعتها مش كويسه وانت عارف انها بتكلمك بصدق وعفوية، شفت ده في عنيها ليه تجرحها وانت عارف انها عاوزة تعتذر ليك عن كلامها معاك ؟ قفل الماية ودير وشه وقال... خفت علي نفسي منها فيها حاجه وو.......



            الفصل الحادي عشر من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات