رواية الحسناء والليث الفصل السادس عشر 16بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل السادس عشر 16

بقلم حنين محمد


جاء نصف يوم الشغل كدة 

حسناء: أنا هروح لاحمد........


ليث: اوكي يلا يا حسناء........


احمد: حسناء يلا بينا.......

حسناء: يلا....... 


احمد وحسناء راحوا الكافيه وقعدوا وكده 


حسناء: احمد انا عايزه اتكلم معك بس مستنيه حد............ 

أحمد لسه بيقول: حد مين ده؟!...........

لقي ليث قعد جنبه.......... 

ليث: اهلا يا احمد عامل ايه؟!

احمد بقرف كدة: الحمد لله يا مستر ليث........... بس ايه اللي جاب حضرتك هنا دلوقتي............. 

حسناء: ما بصراحه الموضوع الي انا عايزاك في يخصنا احنا الثلاثه أنا وأنت وليث.  ..............

أحمد: بتقولي ايه ليث؟!!!!!!................ده شكل الموضوع كبير بقى.......

ليث: بص بصراحه كده يا احمد انت حد طيب وخلوق كده يعني عندك مبادئ واخلاق......... 

حسناء : بعيدا عن اللي انت عملته معي والصوره وكده بس...............

ليث:  بس احنا عارفين انك مش كده........... انت مش انسان ما عندهوش اخلاق زي ما انت بتحاول تبين....

 او زي ما الطريقه اللي انت بتحاول ترتبط فيها بحسناء بتبين........

  انت باين عليك شاب محترم علشان كده باكلمك وبكل صراحه باقول لك ........... انا وحسناء بنحب بعض.........

  أحمد بعصبية: نعم؟!.......... خليك فاكر يا ليث..... اللي حسناء دي بتاعتي .................ومهما تحاول تقول هي بتاعتي................ انا........

   بتاعتي وبس انت فاهم.....؟!

   حسناء : ممكن تهدي يا احمد............ انت ليه فاهم الحب غلط كده........... فاكر ان مادام بتحب احد لازم يبقى معك ولو بالغصب........ 

   ليه يا أحمد؟!.............. الحب مش كده...................... 

   لو انت بتحبني بجد كنت عايزني ابقى مبسوطه حتى لو مع غيرك..............

   بس انت في الحقيقه مش بتحبني اساسا.............

   لو كنت بتحبني ما كنتش عملت كده يا احمد.........

   انت أناني و مش بتحب احد..........

   

 أحمد: لا يا حسني ارجوك انت بالذات ما تقوليش كده انا بجد بحبك بس جايز اكون فهمت الحب غلط......

  انا اسف يا حسناء.......(وهو بيقول بدموع)  .......

  مع اني مقدرش أبعد عنك بس انتي بتحبي ليث صح؟!...


حسناء هزت رأسها بالموافقة....... 

أحمد: خلاص ربنا يسعدكم ........

خلاص.................. انا اسف بجد..........

 اهم حاجه انتي تبقي مبسوطه يا حسناء.....

  انا وقفت بينكم كثير

   بس من النهارده لا....... خلاص....... مبروك لكم........

ليث: انت قوي جدا يا احمد........ شكرا.......

أحمد بدموع: اهم حاجه اوع تزعلها في يوم  يا ليث 

حسناء اعتبريني اخوكي وصديقك لو عملك اي حاجه انا موجود..........

ليث حضن أحمد : شكرا يا أحمد....... ان شاء الله هتلاقي انسانه تحبك وتفهمك......... انت طيب يا احمد.......


المهم الثلاثه قاموا وراحوا في الشركه 


ليث وحسناء دخلوا مكتب ليث....... 


ورامي وردوينا دخلوا على مكتب ليث بسرعه..........

رامي :  ها عملتوا ايه؟!


رودينا: طمنونا ايه.........


ليث وحسناء حك لرامي و رودينا 


رامي : Oh my god.......... الحمد لله.......... بجد الحمد لله......... هم وراح من على قلبنا.......... 


رودينا : اه والله العظيم.......... مبروك يا حسناء يا روحي............ 


رامي : من راىي بقى ان احنا لازم نروح لوالد حسناء و والد رودينا ولا انت أيه رأيك........ 


ليث: اه طبعا هاتصل ب بابا وهيجي مصر علشان نقابل عائلتكم اجهزوا........ 


رودينا وحسناء بفرحة:ok........ 


المهم اليوم ده عدي وكل واحد روح بيته ........

ليث اول ما روح البيت أتفاجئ............... 


(معلش بحب أشوقكم سيكا 😂😂)


ليث: ايه ده بابا...... وطلع يجري عليه وحضنه عامل ايه؟!


مستر فارس : انا تمام يا حبيبي انت عامل ايه؟!


ليث: تمام الحمد لله.....


 رامي حضن مستر فارس : uncle فارس...... عامل ايه؟!

 

 مستر فارس : تمام يا حبيبي انت عامل ايه؟!

 

 رامي : أنا الحمد لله تمام........ 

 

 مستر فارس: انا كويس يا حبايب قلبي طالما انتوا كويسين.........  

 

 ليث: بس يا بابا....... انت جيت امتي...... انا أساساً  كنت لسه هتصل بيك وهقولك تيجي....... حضرتك جيت أزاي؟!...........

 مستر فارس بص لرامي وضحكوا لبعض...... 

 مستر فارس: مبروك يا ليث........ 

ليث: مبروك؟! ............. عرفت منين يا بابا........ 

مستر فارس: انا اعرف كل حاجة من البداية............. رامي حكيلي كل حاجة...... حتي فاكر لما كلمتني......... وسألتني أزاي أنا ومامتك اتقابلنا انا كنت عارف انت بتسأل كدة ليه.......... علسان كدة أتعمدت اقول بعض الكلمات علشان تفهم.......... ورامي اتصل بيا امبارح وقالي على كل موضوعكم فقولت دلوقتي بقا......... لازم أنزل مصر...... 

بس هموت وأشوف حسناء اللي خطفت قلب أبني القوي ليث....... وأشوف كمان رودينا اللي خطفت قلب حبيب قلبي رامي............. 

رامي : اكيد بكرة نروح لحسناء إن شاء الله ونطلع منها على رودينا........ 

ليث: OK.........تمام

مستر فارس: فيه ايه مستعجلين كدة ليه يا اولاد..... خليها بعد بكرة بقي...... 

ليث: اللي حضرتك شايفه....... هفتح دلوقتي فيديو كول مع حسناء ورودينا......... 

رامي: يلا بينا........ 

المهم فتحوا فيديو كول هما الأربعة...... 

ليث: حسناء وردينا فيه مفاجاءة......... 

اتفضلوا أقدملكم ده والدي..... مستر فارس....... 

حسناء ورودينا في صوت واحد : بجد...... 

مستر فارس: اهلا يا بناتي....... دول بقي القمرات اللي خطفوا قلوبكم........ يا حبابب قلبي...... قولي بقي يا ليث مين حسناء بقي اللي خطفت قلب ليث...... 

ليث: دي حسناء...... يا بابا 

مستر فارس: انتي بقي...... بنتي حسناء اللي خطفت قلب أبني ليث....  انتي عملتي انجاز يا بنتي........ ربنا يبارك فيكي ويحفظك........ إن شاء الله هنجيلكم بعد بكرة بقي............ نجهز نفسنا وانتوا كمان جهزوا نفسكم.... ونيجي بعد بكرة........ 

حسناء:ok.....مستر فارس..... 

مستر فارس : مستر فترس إيه بقي....... انتي تقوليلي يا بابا طول عمري كان نفسي في بنوتة قمر زيك كدة.... ....انا من النهاردة والدك التاني يا حسناء..... OK......

حسناء:ok......يا بابا 


مستر فارس: يبقي القمر التاني ده رودينا اللي خطفت قلبك يا  أستاذ رامي مش كدة؟!

رامي: ايون....... صح 😂

مستر فارس: أهلا يا رودينا.......... عاملة أيه...... 

مستر فارس: هعيد الكلام التاني أنا بقيت والدك يعني تقوليلي يا بابا ورامي ده زي ليث بالضبط........ 

رودينا: حاضر يا بابا.......... 

مستر فارس: والله انا مش عارف......  انتوا الأتنين هتستحملوا رامي وليث أزاي...... الله يكون في عونكم...... تعرفي يا رودينا رامي كان عايز نيجي بكرة...... مستعجل......... هو تافه بس عسل........ 

كلهم ضحكوا....... 

مستر فارس: اما انتي بقى يا حسناء..........فأنتي همك هم.......... خلي بالك من المغرور اللي جنبك ده...... هو يبان  متكبر شوية بس قلبه طيب......... والله........

حسناء : أكيد يا بابا........ ده في عيني....... 

مستر فارس : تسلم عينك يا حسناء........... وانت يا زفت انت وهو تحطوا حسناء و رودينا في عينكم انتوا فاهمين

........

ليث و رامي : مش في عيننا ......دول في قلبنا....... 

وضحكوا كلهم

مستر فارس: ناموا بقي يلا علشان........ عندكم شغل...... 

وأنا جاي الشركة بكرة........ يلا انتوا الأربعة على النوم..... علشان مبحبش تلكيع في الشغل..... OK..... 


الأربعة : OK........ 

المهم حسناء قفلت معاهم ولسه هتنام........ 

لقت موبايلها بيرن.........

بتشوف مين لقت أحمد.......... 

حسناء : احمد وفي الوقت ده......... 

ردت........ : الو يا أحمد.... 

أحمد: ألو يا حسناء........ معلش أسف لو كنت أزعجتك في الوقت ده .....

حسناء: لأ ولا يهمك ........أتفضل

احمد: بصراحة عايزة أقابلك انتي وليث بكرة........ 

عايز أعتذر منكم وأتكلم معاكم... .........

حسناء : بس خلاص أحنا  مسامحينك تمام........ 

أحمد : لأ علشان خاطري............ معلش بس مش هنتقابل في كافيه............. وكدة علشان الناس بقي متشوفناش أحنا التلاتة وكدة وأنتي عارفة كلام الناس ............

بوصي هبعتلك اللوكيشن OK......... ونتقابل بكرة .......ارجوكي..... 

حسناء: OKماشي..... هقول لليث ونيجي..... سلام..... 

احمد : سلام....... 

احمد بعد ما فقل مع حسناء ضحك ضحكة خبيثة كدة............. يتبع 

طب يا تري بقي أحمد هيعمل إيه؟!

أحب اقولكم حتة تشويق بس 😂😂 

بحب اوي هنا حتت التشويق دي 😂😂

الحلقة الجاية فيها احداث كتير وبالمناسبة في حد هيتقتل 

خلاص بقي كفاية عليكم كدة الحلقة الجاية هتعرفوا اكتر 😍

تفاعل وعلق ب10 كومنتات لو عايز الجاية تنزل 💜💜



بحبكم في الله 💛💛💛


مقولة النهاردة 

(كن السند لنفسك في كل مرحلة تمر بها يا صديقي..... 

ولا تنتظر أنسانا اخر ليكون السند لك لأن كل شخص انت تتخيله أنه عزيز عليك وهو أيضا لديه شخص عزيز عليه 

وفي معظم الأوقات لا يكون هذا الشخص  انت يا صديقي 💔💔)...


            الفصل السابع عشر من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات