رواية الحسناء والليث الفصل التاسع 9 بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل التاسع 9

بقلم حنين محمد


رامي: انت مش عايز تعترف يا ليث....... 

مش عايز 

...........بتعافر في الحب.......

 ومش عايز تعترف....... 

ليث: لأ........ لأ.......... مستحيل....... 


رامي: انا عارف ان كبريائك وتكبرك مش سامحلك أنك تعترف بس خلي بالك مفيش كبرياء وتكبر في الحب......... 


تعرف يا ليث انا مثلا ......

ك رامي هلحقها قبل ما تضيع مني انا عرفت حبي يا ليث وهحلقه قبل ما يضيع من ايدي........

. وأنت كمان ألحق يا صاحبي لأنك هتندم يا حبيبي........ 


ليث مش عارف يعمل ايه المهم وصلوا البيت وكدة وليث طلع اوضته............. 


***************************************

وقت الشغل خلص في المكتب وكدة.......... 


احمد: حسناء يلا أنا هوصلك البيت........ 


حسناء: لأ يا احمد بعد أذنك هروح انا وردوينا علشان


 عندها شوية حاجات كدة وعايزة تتكلم معايا فيها....... 

 

أحمد : ماشي خلاص اللي يريحك يا قلب أحمد....... 


حسناء: تمام باي........ 


أحمد: باي يا روحي...... 


حسناء : يلا يا رودينا........ 


رودينا : يلا يا حسناء.......... 


المهم حسناء وردوينا

 وصلوا الكافيه وكدة وقعدوا....... 

 

رودينا: براحة بقي كدة وأحكيلي كل حاجة واحدة واحدة.................. 


*********************************


علي الجانب الأخر في فيلا ليث........ 


ليث مش عارف حاجة ولا فاهم حاجة غير انه

 مضايق........ 

 طب هو مضايق ليه ؟! .......... 

 مش عارف بس هو مضايق........ 

ليث: معقول......... 

معقول أكون بحبها......... 

لأ.......

 لأ مستحيل......... 

 صحيح أنها اول شخص يهتم بيا كدة زي مامتي........

 

 مامتي الله يرحمها( وعينيه دمعت طبعا 😢)

 

..........مامي هي الوحيدة اللي كانت بتهتم بيا..... .......


بتفكرني بيها في حاجات كتير اوي بس مش بحبها لأ......

 مش بحبها........

  انا لازم أرجع نيويورك.......

  . لازم......

  

  انا أيه اللي جابني مصر بس....... 

  


راح ليث بسرعة على اوضة رامي....... 


ليث: رامي.......  

رامي..........

 انت بتعمل ايه دلوقتي !!

 

رامي: بعمل حاجة هتخليني مبسوط طول حياتي 


ليث: ثفقة مهمة مثلا؟!


رامي: اهم من الفلوس بكتير يا ليث...... 

بحاول الحق حبي..........

 المهم انت كنت عايز ايه....... 

 

ليث: انا......... انا هرجع نيويورك يا رامي.......

 هرجع..... 

 

رامي: بص يا ليث انت أخويا مش صديقي.....

. علشان كدة  هقولك انت بتهرب يا ليث.......

 انت بتهرب........ 

 انت مفكر لما تبعد هتنسي كدة........ 

 بالعكس أنت هتتعذب يا ليث...... 

 صدقني....... 

 

ليث ساب رامي ومشي تاني ومش عارف هو أيه ؟!


ولا أيه ده؟! ......   ......

.وغروره وتكبره مش سامحين لليث انه يعترف أنه بيحب حسناء او

 يعترف لنفسه بس هو على الأقل........... 

 

,*************************


في الكافيه

حسناء بدأت عينيها تدمع وبدأت تحكيلها....... 

حكيت لرودينا كل حاجة واللي الزفت احمد ده عمله....... 


رودينا حضنت

 حسناء : يا حبيبتي انتي مستحملة كل ده يا روحي....... اهدي بس.......

  اهدي طيب....... 

  ولكل مشكلة حل..... 

  أهم حاجة اوعي ترطبتي باللي اسمه احمد ده....... 

  

ده طلع فعلا معندهوش أي أخلاق ولا مبادئ انا مكنتش مفكراه كدة............. 


حسناء: طلع بقي كدة.....

 اعمل ايه بقي...... 

 

رودينا: اهدي بس احنا لازم نفكر في حل أهم حاجة........ انتي يا حبيبتي لازم تكوني أقوي........

 وكمان الصور اللي هو متنيل مركبها دي لازم نأخذها منه

  ونعلمه دو‘رس علشان ميفكرش يعمل كدة..........

وساعتها تقدري تسبيه وتضربيه وتربيه............. 


حسناء: تمام يا رودينا.......

 تمام........ 

 

رودينا:  اهم حاجة متخبيش عني اي حاجة......

 اي حاجة تحصل معاكي انا موجودة جنبك OK..............

 ...في اي وقت......... 


ليث رايح لسه ينام لقي والده بيتصل بيه 


مستر فارس: الو ايه ليث


ليث: ايه بابا 


مستر ليث: يومك كان ايه النهاردة ؟!


ليث: تمام يا بابا الحمد لله..................


مستر فارس: بس باين من صوتك أنك مش تمام..........


ليث: لأ والله أنا تمام بس  في شوية مشاكل كدة وهتتحل. ...............


مستر فارس: بوص يا ليث مهما كانت المشاكل ومهما كان الحال مامتك اللي يرحمها كانت على تقول تقولي حا جة؟


عارف ايه هي؟!


ليث: ايه يا بابا 


مستر فارس: كانت دايما تقولي مفتاح حل المشاكل وكل الهموم اللي انت حاسس بيها هو...........

 انت....... 

 انت يا ليث هو المفتاح.........

  انت العقل وانت القلب وأنت نفسك يا ليث......

  

 يعني مثلا انت اللي بإيدك تخلي المشكلة حاجة تزعجك زي ما انت عامل كدة دلوقتي ...........

 

وفي ايدك كمان تبسطها خالص ......

وتهدي وتحاول تفكر في حل بدل العصبية......

 انت اللي بإيدك تريح نفسك من التفكير .......

 

وأنت اللي في ايدك تتعبها يا ليث....... 


ليث: فهمت يا بابا شكرا يا حبيبي...... 


مستر فارس: حبيب قلبي يا ابني..... انت حياتي يا

 حبيبي..... 

 يلا اسيبك بقي تشوف هتعمل ايه وأنا واثق فيك يا أبني...... 

 

ليث: شكرا يا بابا...... باي 


مستر فارس : باي يا حبيبي 


المهم بقي اليوم ده انتهي وابطالنا الحلوين كلهم ناموا............. 


****,******************************


وجاء الصباح 🌞🌞🌞🌞


ليث راح المكتب 


وكدة ودماغه فيها ألف حاجة دخل المكتب............. 


وبعدها لقي احمد ومعاه حسناء داخلين عليه.......... 


ليث محاولش بيبن حاجة وقال بإبتسامة : اتفضلوا...... 


أحمد بخبث: بصراحة كدة خطوبتنا بعد اسبوع ونص كدة وهنتشرف بحضرتك يا مستر ليث .........


ليث: الف مبروك لكم بس انا ما بحبش جو الافراح وكده...........

معلش مش هقدر اجي....... 


احمد : لا يا مستر ليث مينفعش فرحتنا من غيرك مش هتكمل......... مش كدة يا حسناء؟!


حسناء بهدوء تام: ايوة صح......... 


ليث: طب تمام هحاول.......... 

استاذه حسناء عايزك في حاجه بخصوص المشروع بتاعنا خليك قاعده............


احمد خرج وفضل حسناء وليث


حسناء: نعم يا مستر ليث اتفضل؟!


ليث: حسناء عايزه اسالك سؤال بس خايف تقولي ما ليش دعوه وكده..........


حسناء: لا لا اتفضل يا مستر ليث.......


ليث: انت موافقه على العلاقه دي حاسك مش مبسوطه

(ليث كان عايز يسمع إجابة مش عارف ليه.................... بس كان عايز يهدي) 

حسناء: عادي يا مستر ليث........

 انا فرحانه عادي.........

 

ليث: امال مش باين عليك ليه


حسناء: لا عادي يا مستر ليث


ليث مسك ايدها و‘قال: انتي متأكدة ؟!!!!


حسناء حست انها مبسوطه لما مسك ايديها.........


حست بفرحة ما حستش بها لما احمد الغبي ده بيمسك يديها....... 

حسناء: ايوه

 يا مستر ليث........ 

 صدقني.......

 

ليث اول ما سمع الكلام ده سيب ايديها وقال لها: تمام..... مبروك يا حسناء...........

 تقدري تمشي....... 

 

حسناء وهي طالعه حاسه ان هي مش مرتاحه مش مبسوطه 


حسناء في داخلها: انا ليه كده.....

 انا بعمل كده علشان سمعة عائلتي.........

  انا ليه حاسه ان انا مش مبسوطه مش عارفه ليه حاسه

  

 بارتياح لما مسكت ايدي ونسيت كل الهم اللي انا كنت عايشه فيها..........

 

يعني انا ببقى مش طايقه نفسي لما احمد ده بيمسك ايدي او لما يبقي معايا......... 

ايه اللي انا بحسه ده............ 


المهم حسناء راحت لرودينا وقالت أن هي ماشية .


رودينا: من غبر ما تستأذني..... 


حسناء: أنا ماشية................... 


رودينا: خلاص ماشي........ هاجي معاكي....... 


حسناء: لأ لأ خليكي........

 هروح اشم هوا برة كدة وراجعة بسرعة...... 

 حاجاتي هنا اصلا........ متجيش انتي معايا .....

 

رودينا: تمام يلا انا جاية 😂.........


المهم نزلوا يتمشوا 


رودينا: في ايه مالك في حاجة تاني عاملها الحيوان ده!! 

حسناء: لأ بس....... 

حسناء ا: مش عارفة حاسة اني مضايقة جامد........ 

تعرفي مع ان مديرنا ز‘ده مغرور ومتكبر بس لما مرة مسك ايدي حسيت ان انا مرتاحة ونسيت كل همومي...... 

رودينا: اه مديرنا...... 

مستر ليث....... 

حاسة ان في مشاعر love في الموضوع........ 


حسناء: لأ يا بنتي احساس بس عادي......

 يلا بقي نرجع علشان محدش يلاحظ غيابنا..... 

 

رودينا:يلا يا بتاعة مستر ليث...... 


حسناء : بطلي بقي يا بنتي انا اللي غلطانة أني حكتلك اللي حاساه........ 


رودينا: لا خلاص خلاص......... يلا بينا....... 


ورجعوا المكتب فعلا......... 


وقت الشغل خلص. .....  


احمد: يلا يا حسناء النهاردة انا هوصلك.........


حسناء: بس...... 


احمد: مفيش بس يلا بينا........ 


ومشوا ......


ورودينا ماشية لوحدها 


فجأة موبايلها رن وقال................ يتبع 


حاجات كتيرة جات في بالكم عايزين اجابات ليها أستنوا الحلقة الجاية 😍😍

بحبكم 💜💜

 


مقولة النهاردة قالها سرية من مسلسل "ملوك الجدعنة"😂😂😂

حيث قال سرية 😂😂"الطموح حلو" 

وشكرا 😂😂

يلا قولنا نخفف كدة بحاجة النهاردة بدل الحلقة اللي كلها نكد دي....... 😅

تفاعل بقي وكل واحد عايزني اكمل الرواية يعلق 10 كومنتات علشان الجاية تنزل..... 

بحبكم 😍..


              الفصل العاشر من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات