رواية أسيرة الصاوي الفصل الاول 1 بقلم سجدة جمال


رواية أسيرة الصاوي الفصل الاول 1 بقلم سجدة جمال


(الشخصيات)
سليم الصاوي: شاب ف القرن29عاما يمتلك عيون سوداءاللون حادة مثل الصقر  وبشرة خمرية وشعر اسود كثيف  وكلمتو زي السيف ع الكبير والصغير عصبي جداا غيور بجنون (وهو ضابط مخبرات) 
ملقب بالنمر مافيش حاجة بتتستخبي منو بيعرف كل حاجه 

علي الحديدي: شاب ف القرن29زي سليم بيعشق حاجه اسمها هزار عكس سليم تماما بس وقت الجد جد ويمتلك عيون رمادية وبشرة بيضاء و شعر حرير اسود اللون وهو صديق سليم اكتر من الاخوات (يعني مز مزازة زي بطلنا😂♥️) مع سليم ف الشرطة وملقب بالاسد لأنو ذكي جدا 

مراد: وهو اخو سيدرا ف كلية الهندسة سنة تانية ويمتلك عيون خضراء وعضلات وجسم رياضي وشعر اسود كثيف يعني مز مز الطبع غيور ع سيدرا جدا وبيحب علتو كلها وعصبي جداا 

سيدرا المهدي: هي فتاة ف القرن20عاما تمتلك عيون عسلي وبشرة خمرية  وشفاه ممتلئة وشعر اسود كثيف وعنيدة جداا  وقصيرة القامة وبتحب الهزار جدا بس وقت الجد جد اللقب بتاعها(ام لسان طويل😂🌚) في تالتة ثانوي ومحجبة 💚

تاليا لمناوي: فتاة ف القرن20وهي صديقة سيدرا وبتحبها جدا وتمتلك عيون خضراء وبشرة بيضاء وطويلة القامة وشعر اصفر لاخر الضهر مع سجدة ف تالتة ثانوي وبتعمل مصايب زي سيدرا بالظبط  اللقب (ام المصايب😂) ومحجبة ❤

سيا الصااوي: اخت سليم ف القرن20تمتلك الشعر الاسود الغجري طولة لحد ضهرها تمتلك العيون الزرقاء مثل السماء وانف صغير وخدود حمراء وهي قصيرة القامة ف تالتة ثانوي مع سيدراو تاليا بس ماتعرفهمش

سحر: وهي والدة سليم سيدة ف القرن 50طيبة جدا جدا وبتعشق اولدها 

محمد؛: وهو والد سليم رجل في القرن69رجل طيب جدا وبيحب زوجتة واولدو جدا وقاسي بعض الشي 

هناء: والدة سيدرا وهي سيدة ف القرن55وتعشق سيدرا وتاليا بحد الجنون 

جمال: والد سيدرا وهو رجل ف القرن65وهو رجل يعشق زوجتة و بناتوة جداا 
وهنتعرف ع باقي الاشخاص ف احداث الرواية
ــــــــ_ــــــــــــ_ـــــــــ_ــــــــــ


(الفصل الاول )
-----------------------

ف القاهرة تحديدا ف حي شعبي كانت بطلتنا تستيقظ من النوم بسبب ازعاج الشمس م الشباك
سيدرا: يووة ي ماما كام مرة اقولك ماتفتحيش الشباك داا
هناء: قومي ي ختي وراكي درس قوووومي 
سيدرا: احية انا ازاي نسيت هي الساعه كام؟ 
هناء: الساعه 9 ي ابلة
سيدرا: اية ي يالهووي المستر كدا مش هيدخلني الدرس والبت تاليا هتعمل مني... بطاطس محمرة
هناء: قومي ي حيوانة مش وقت ندب هو اخلصي🌚😂
سيدرا: حاضر ي نبع الحنان 
قامت سيدرا ادت فرضها ولبست چيبة سودا وعليها شميز ابيض وكوتش اسود وطرحة كشميري 
سيدرا: الو الو ايوا ي تاليا انا خلصت اهو ونازلة
تاليا: دا انتي يومك اسود.&اخرتيني ع الدرس ي كلب البحر انتي
سيدرا: اسفين ي صلاح مش هتتكرر تاني 
تسريع الاحداث راحو الدرس و طبعا المستر كرشهم وهما ماعندهمش دم رايحين ياكلو 

نروح عند بطلنا
سليم: علي احنا عندنا مهمة صعبة اووي عايزين نركز اكتر 
علي: ماتخفش ي نمر كل حاجه هتبقا تمام 
سليم: مين. قالك اني خايف ي حزمة واصلا من امتا النمر بيخاف
علي: ي واثق انت 
سليم: بص احنا عندنا مهمة ان ف تاجر مخدرات وخطاف  ف حي شعبي ف القاهرة ودا مسبب قلق كبير لي المنطقة كبار وصغيرين 
علي: دي فعلا صعبة ي نمر
سليم: بص بقا هنعمل اي احنا هنروح المنطقة ع اكننا ناس جداد وريحين يسكونو ونرقبهم ونشوف هما عصابة ولا شغالين تبع حد فهمت 
علي: تسلم دماغك فمهت طبعاا
سليم: طيب يلا بقا نروح ننام عشان بكرة
علي: يلا (اه صح نسيت اقولكم ان علي عايش مع سليم عشان ابوة واموة مسافرين ).



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة