رواية بيت السلايف الفصل الاول 1 بقلم فرحه احمد


رواية بيت السلايف الفصل الاول 1 بقلم فرحه احمد


فرح بصدمه _سافر ازي ده انهارده ليله دخلتنا 


اميره بخبث_ وانا هعرف منين هو خلص الفرح وخد بعضو وسافر اسكندريه 


                      ___________________


هاي انا فرح اليوم أتممت العام العشرون من عمري وفي نفس اليوم كان كتب كتابي علي ابن عمي زين حب عمري من الطفوله 


كنت اجلس انتظر زين في غرفه النوم واذا فجاء الباب يتفتح ودقات قلبي كانت اعلي من الخطوات اللي داخله ولاكن اللي خلاني اتفاجا ان اللي دخل مش زين دي اميره مرات عوض اخو زين الكبير


فرح بطيبه_ خير يا اميره عايزه حاجه 

اميره كانت تأكل فرح بنظرتها من رجلها لي رأسها 

امم لا مفيش انا داخله اقولك نامي علشان عريسك سافر 

فرح بصدمه _سافر ازي ده انهارده ليله دخلتنا 

اميره بخبث_ وانا هعرف منين هو خلص الفرح وخد بعضو وسافر اسكندريه 


وخرجت اميره بعدما رمت قنبله من المشاكل والحزن في غرفه فرح الذي انقلب احلا يوم في حياتها لي اوحش يوم وحاولت كثيره ترن علي زين ولاكن  الفون مقفول 


قالت فرح انها سوف تنتظر حتي الصباح وتعرف أهلو ماذا فعل زين ولد عمها 


اما في اسكندريه كان بلفعل يوجد زين ولاكن مش برضا 


فلاش باك 

بعد ما الفرح خلص وخلاص زين هيطلع للعروسه فإذا فجاء يرن عليه اخوه عوض جوز اميره 


عوض_ الحقني يا اخوي

زين _خير يا عوض في اي 

عوض_ انا في اسكندريه وعايزك تجيلي دلوقت 

زين_ انت مجنون يا عوض الليله تبجي ليله دخلتي انت واعي بتقول اي 

عوض_ تنحرق الليله وتنحرق العروسه اخوك في مشكله يا زين مسافه الطريق وتبقي عندي 


كان زين لسه هيطلع لفرح يفهمها ولاكن تتدخلت اميره وقالت بخبث 

روح لي اخوك يا زين وانا هطلع افهمها 

زين بحيره ولاكن هو لازم يروح لي اخوه 

ماشي يا مرات اخوي 


فاق زين علي عوض وهو بيركب العربيه جنبو 


زين_ خير بقه يا ابن ابوي جايبني ليله دخلتي لي 

عوض_ كنت بسلم بضاعه من الشغل بتاعنا والعربيه عطلت ومعرفتش ارجع اصل اتسرقت ومعيش فلوس 


زبن بغيظ _يعني انت ملقتش غيري يا عوض ما عندك حسنين وصالح ولاد عمك

 

عوض _معرفش بجه انا مجاش في دماغي غيرك 


بصلو زين بيأس وبدأ يحرك العربيه متجه اللي القاهره 


بيوصل عوض وزين مع أذان الفجر 


وعندما دخلو الفيلا تفاجأ توفيق وجلال 


توفيق الشناوي ابو صالح وحسنين و اميره (((وهيام لسه هتظهر مع الاحداث)))


وجلال الشناوي ابو زين وعوض وجميله  


جلال بستغراب _ انت كنت فين دلوقتي يا زين وسايب عروستك 


زين_ اصل يا بابا ولسه هيكمل قطعو عوض وقال 

اصل زين كان بيجيب هديه لي فرح 


توفيق_ هديه اي اللي بتجبها الفجر يا زين 


زين بتوتر وهو مستغرب لي اخوه كدب 

انا لازم اطلع دلوقتي تصبحو علي خير وسابهم وطلع 


جلال بص لعوض وهو مش مرتحلو ولاكن عوض خد بعضو وطلع من غير كلام 


دخل زين غرفتو لقه فرح نايمه ودموعها علي وشها 

حس بندم للحظه انو سمع كلام عوض غير هدومو ولسه بينام علس السرير حست بي فرح اللي قامت مفزوعه 


زين _بس بس اهدي ده انا متخافيش 


فرح بحزن _لسه بادرى يا عريس 


زين بخجل_ انا اسف يا فرح بس عوض كان واقع في مشكله في اسكندريه وكان لازم ارحلو 


فرح_ لا ولا يهمك عادي نام يا زين 

ونامت فرح وهي مش مصدقه كلام زين لان هي عارفه ان زين مش بيحبها هو اتجوزها علشان مكتوبه علي اسمو من وهما صغيرين 


فلاش باك من ١٠ سنين كانت فرح عندها ١٠ سنين وزين عندو ٢٠ سنه 

فرح كانت قاعده علي المرجيحة قعد جنبها زين وهو بيقول فرح انتي عايزه تتجوزيني 


فرح_ اه يا زين نفسي بس مرات عمي قالت لما اكبر 


زين_ انتي فاهمه يعني اي جواز اصلا 


فرح ببراء _اه جواز يعني حب يا زين 


زين بيضحك علي براتها وبيسبها ويقوم ولاكن بينسي المفتاح بتاعو فرح بتجري وراء علشان المفتاح 


لاكن تنصدم من الكلام 

زين _يا حبيبتي افهمي احنا عندنا لازم اتجوز بنت عمي وانتي عارفه فرح أهلها ماتو من وهي ٥ سنين في حادثه فا ابويا بقه بيخاف عليها اوي 


البنت..........

زين _مينفعش تتجوز صالح لان فرح راضعه مع هو وهيام  وسنين متجوز وعوض متجوز مفيش غيري إنما أنا بحبك انتي وهتجوزك حتي لو اتجوزت فرح يا عاليا 


جريت فرح علي اوضتها بحزن ودموع هي اه طفله عندها ١٠ سنين لاكن قلبها حب زين من الصغر وعرفت مدي حبها لما كانت تشوفو بس ويقعد يتكلم معها ولاكن اكتشفت انو هيتجوزها غصب 


وتمرر سنين وكانت فرح تتجاهل زين وهو مش واخد بالو اصلا كام مشغ ل مع عاليا وعندنا تمت العشرين جوزها لي زين هي كانت هترفض ولاكن قررت انها هتخلي زين يتعلق بيها وتسيبو وده كان انتقام بسبب جرح الذي تسبب في من وهي طفله 


غفت فرح في نوم عميق لكي تهرب من تفكيرها وتنسي حزنها قليله 


اميره بزعيق مكتوم _موكوس يا عوض مرجعو الفجر انا كنت عايزه يجي هنا الصبح 


عوض_ مش مهم كده كده ابويا وعمي شافو 


اميره _المهم دلوقتي انا لازم اكلم هيام علشان تنزل مصر علشان اللعبه تسخن 


عوض _مش هتقولي بردو مين اللي هتيجي مع هيام 


اميره بشردو وشر_ خليها مفجاء للكل 


تململت في فرشها بسبب الضوء الذي دخل الاوضه من النافذه قامت فرح لقت نفسها في الغرفه لوحدها قامت اخدت دش وادت فروضها ونزلت لاقت العيله كلها متجمعين 


العيله مكونه من 

عمها توفيق ومراتو ليلي وعيالو صلاح وحسنين واميره وهيام 

عمها جلال ومراتو نعمه وعيالو عوض وزين وجميله 


حسنين متجوز جميله 

وعوض متجوز اميره 

وهيام مسافره أمريكا من ٢سنين وهي بتكون بتكون تؤام صلاح ونفس سن فرح ولاكن قدرت تقنع أهلها تسافر وهي عندها ١٨ سنه علشان تكمل تعلمها 

وصلاح لسه متجوز 

وهيام وصلاح اخوات فرح في الرضاعه 


نزلت فرح وسلمت علي الكل 

وقاعدو يفطرو والكل ملاحظ ان فرح حزينه 


جميله بحب حقيقي_ مالك يا فرح زعلانه لي اوعي يكون الواد زين زعلك 


فرح وهي بتحاول تبتسم _لا يا جميله انا بس تعبانه شويه 


وتعدي دقيقه وتدخل من باب الفيلا هيام ومعها آخر حد يتخيلو انهم يشوفو 


قامو كلهم واقفو بصدمه وهما شايفين هيام داخله وفي ايديها الشخص ده..


                الفصل الثاني من هنا 

       لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 


تعليقات