رواية رهفى الفصل الاول 1 بقلم امانى أشرف


رواية رهفى الفصل الاول 1 بقلم امانى أشرف



الأم(وفاء): انتي يا زفته اصحي يلا علشان كليتك والا هصحيكي بابو ورده 
رهف: لا ونبي يحجه خلاص انا هقوم ايه الام الحنونه دي في حد يصحي بنته القمر الملاك بابو ورده 
وفاء: انتي قمر قومي شوفي شكلك في المرايه يا حبيبتي ولا شعرك المنكوش 
رهف: استني هثبتلك انا قم... لم تكمل كلمتها بسبب شكلها المبعثر وشعرها المتمرد علي وجهها يلهوي مين دي ياماما 
وفاء: دي انتي يحبيبتي 
رهف: كنت حاسه.. بقولك ايه يا فوفه يا قمر انتي هدخل اخد شاور لحد ما تحضري الفطار.
وفاء: يبت انا امك احترمي نفسك مش عارفه ايه الزريبة اللي جايه منها دي.
رهف: تؤ مش تشتمي نفسك يا فوفه انتي ومودي القمر.
وفاء: يارب صبرني يبت دا ابوكي يبت اما امشي من وشك علشان انا قرفت من شكلك وشكلي هرتكب جريمه أما اروح اصحي آسر اخوكي القمر بتاعي.
رهف: مودي لو سمعك بتقولي القمر بتاعي هينفخك هههه.
وفاء: ياربي مش عارفه دي في طب ازاي دي..الام خرجت من اوضتها وراحت تصحي آسر لقته صاحي باسته وطلعت تاني تحضر الفطار.
الأب (محمد): من وراها حياتي صباح الورد يا قمر انت ياللي مجنني (محن كبار ملناش دعوة بيه😒😹)
وفاء: عيب يا محمد احنا كبرنا علي الكلام دا والولاد وبذات بنتك المدلعه دي هتفضحنا..
رهف: مالها بنته المدلعه قمر اهي هات بوسه يا مودي يا قمر انت.
وفاء: احنا لو بنجيب في سيره حاجه حلوة مش هتظهرلنا كدا 
رهف: مش عارفه فوفه دي بتكرهني ليه أما اقعد اكل احسن.
محمد: كلي علي مهلك يا رهفي محدش بيجري وراكي
رهف: انا اتأخرت علي الكليه يا مودي والبت ملك هتنفخني..
آسر: دي جاموسه بتعلف وخلاص يا بابا ومش صعبان عليها البت ملك اللي بتقف تحت بالساعه 
رهف: قول بقا انها صعبانه عليك انت الحقي يا فوفه ابن عيونه بتطلع قلوب اول ما جاب سيرة ملك 😹😹
وفاء: امشي يبت علي الكليه زهقتيني
رهف: ماشيه اهو متزقيش براحه
محمد: هههههه بالسلامه يا رهفي
وفاء: والله ما في حد غيرك مدلعها زيادة ربنا يكون في عونه اللي هياخدك
رهف: وانا مالي يا لمبي 
آسر: انا نازل يا ماما هعدي علي عدي ونروح الشركه 
وفاء: بالسلامه يا حبيبي
رهف نزلت لقت ملك وشها احمر وباين عليها العصبيه 
رهف: انا اقول علي نفسي يا رحمن يا رحيم
ملك: انتي يا زفته ياللي اسمك رهف تعالي هنا قدامي 
رهف:.....
يا ترى ملك هتعمل فيها ايه!؟
استوووب اعرفكو علي الشخصيات 
البطلة: رهف بطلتنا القمر عندها 22 سنة في تالته طب روشه ومجنونه اوي بس قلبها طيب عيونها زرقاء بلون السماء شعرها فحمي يصل لبعد ظهرها وبيضاء وبغمازات أقل ما يقال عنها ملكه جمال..
الاب: محمد السيوفي عنده 50 سنه بيحب مراته جدا وعياله واللي يشوفه كأنه شاب في الثلاثينات وبيحب عائلته وبيروح ليهم زيارة في الإجازات
الأم: وفاء المحمدي عندها 45 سنه ام حنونه وطيوبة وبتحب ولادها جدا ومن عائله غنيه وعيلة المحمدي وعيله السيوفي من احسن العائلات ومعروفين بصداقتهم وكلتا العائلتين بيتمنو الخير لبعض الا شخص وهنعرفة بعدين 
آسر: شاب رياضي ذو عضلات وسيم جدا ويسحر الفتيات عنده 27 سنه وفاتح شركته الخاصه بشراكه زميله عدي 
عدي: شاب رياضي وذو عضلات وايضا وسيم جدا عنده 27 سنه وبيحب صديقة جدا وبيحب اخت ملك وهنعرف حكايته بعدين 
ملك: بنت قمر اوي وكيوت في نفسها وايضا روشه ومجنوعه كرهف ورهف تعتبرها اختها وليس صديقتها عندها 22 سنة
تالته طب مع رهف وشعرها قصير للرقبة وبيضاء وعيونها عسلي جميلة جدا..

ملك: انتي يا زفته انجري قدامي بدل ما اجيبك من شعرك انتي عارفة انا واقفة من أمتي بقالي ساعتين حضرتك تستاهلي ابو ورده اللي طنط بتديهولك والله هنتأخر في أول محاضرة للدكتور الجديد والكل بيقول أنه عصبي جدا ويتخاف منه وجامد كدا وميعرفش الاحاسيس والعواطف بس مز😹 يلا انجري قدامي يتك القرف في حلاوتك 
رهف: الله يخليك يا شبح بس دي شتيمة ولا معاكسة 
ملك: الاتنين يا خنزيرة يلاااا هنتأخر
رهف: يلا يا زميكس الدكتور دا مش مرتحاله
رهف وملك وهما ماشين علي الطريق طفل معدي فوقع قاما رهف ساعدته وعدته الطريق وهما راجعين هوبا رهف عربية خبطتها وقعتها بس
رهف: مين الحيوان الغبي اللي خبطني وحتي منزلش يعتذر
ملك بتحاول تقومها رجلها اتجزعت ومش عارفه تمشي..
ملك: اضايقت لما شافت رهف كدا راحت للعربية وخبطت انت يا خنزير اطلع من العربية واعتذر بدل ما اشرحك
رهف: أطلع يا وحش كدا علشان معملش من فخادك شاورما
طلع زين من العربية
 زين: قال للسواق عم عبدو 
عم عبدو: نعم يبني 
زين: شوف الحمير دول اديهم فلوس
عم عبدو: حاضر يبني
رهف: حيلك حيلك خد يبابا هنا انا لسه متخانقتش 
زين: بصلها وتاه في جمال عيونها الزرقاء وشعرها المتطاير بت انتي لمي نفسك انتي مش قدي يبت انتي وبعدين انتي عارفة انا مين انا زيت الجارحي
رهف: طظ هه ملك اضحكي ونبي أصله قال نكته ضحكتني
ملك: طظين مش طظ يا اوختشي يلا يبنتي نمشي من الاشكال دي خلينا نلحق المحاضرة
رهف: يلا يا عيوني بس سنديني اصل الخنزير خبطني بعربيته
وملك ورهف مشيو علي الكليه 
زين: والله لا ما وريتك ياللي يبت انتي يا ام شعر طويل مبقاش زين الجارحي 
البطل: زين الجارحي عنده 27 سنه وسيم جدا ذو عضلات قمحاوي شعره فحمي عيونه فحمية حادة بغمازات والمصيبة بقا أنه صاحب آسر وعدي (يعني هتقعي تحت ايدو يا رهف😹)
وعائله الجارحي تنضم لعائلة السيوفي والمحمدي والجارجي من افضل العائلات في مصر وبالذات عائله السيوفي والجارحي العائلتين اصدقاء جدا 
والاسوأ أنه دكتور في الجامعه (ايوا هو الدكتور الجديد اللي هيشلوحهم اول ما يشوفهم يا رحمن يا رحيم عليكو😹😹)
مشي زين علي الكلية وهو في قمه الغضب 
رهف: الحمدلله لحقنا نفسنا ودخلنا المحاضرة قبل ما الدكتور يجي 
ملك: ايوا الحمدلله يكشي يكون عدل شكله اليوم باين من أوله 
زين دخل المحاضرة 
زين: السلام عليكم انا الدكتور الجديد اللي هدرسكو مادة التشريح أي تأخير ممنوع وفي طرد لو حد اتأخر من محاضرتي كله يكون داخل بعدي
رهف،ملك: في صوت واحده دي باينها ليله سودا😶🙂
رهف: احي احي شيلنا المادة يا فوزي 
ملك: دا احنا شيلنا السنة كلها مش المادة
رهف: يارب ما ياخد باله مننا 
ملك: يااااارب ياختي
زين بيبص علي المدرج عينه جت في عين رهف 
زين ضحك منتصراً: ...............
يا ترى زين هيعمل ايه


                       الفصل الثاني من هنا 


تعليقات