رواية رهفى الفصل الرابع 4 بقلم امانى أشرف


رواية رهفى الفصل الرابع 4 بقلم امانى أشرف



عدي:وحشتيني اقصد عامله ايه 
روز: بخير الحمدلله وانت عامل ايه وفي سرها وحشتني اوي
عدي: انا في نعمه الحمدلله
رهف: لملك شوفتي الواد واقع ازاي اللهم من دا ههه
ملك: شوفتي يا أختاه شوفت اللهم امين هههه
زين: مش وقته تعارف ابقو اتعرفو بعدين 
رهف: الواد دا خنيق اوي هشتغل معاه ازاي ياربي 
زين: يلاا كل واحده تروح مع مديرها ورايا يا رهف 
رهف: جايه يا فندم

كل واحد خد سكرتيرته علي مكتبه

في مكتب آسر

آسر: بصي يا ملك الشغل هيبقى خفيف خالص ومش هيبقي متعب وواحده واحده هتتعلميه وهتبقي سكرتيرتي الخاصة
ملك: في سرها وتايها في عيونه يخربيت جمال امك
آسر: ملك انتي مركزة معايا 
ملك: هااا اه مركزة يا مستر آسر
آسر بابتسامه: لا قوليلي آسر بس(ايه الواد الخلع دا😹)
ملك: حاضر يا مستر آسر
آسر: انا قولت ايه
ملك بكسوف: حاضر يا آسر 
آسر: ايوا كدا بصي بقا يستي انتي عليكي انك تظبطي مواعيد الاجتماعات وتقوليلي عليها وتقولي عليا ايه وايه اللي ورايا ومشغول ف ايه وتاخدي الورق الملفات من العمال وتراجعي عليها وتجبيهالي امضي عليها وكوباية قهوة من ايدك كل يوم أول ما اجي الشركه
ملك: تمام تؤمر بس كل يوم دي صعبه علشان عندي كليه ومش هاجي الشركه غير في الأوقات اللي مش عندي في محاضرة 
آسر: تمام اتفقنا امسكي الملف دا وادرسيه كتدريب ليكي ولما تخلصي هاتي اشوفع
ملك: تمام يا آسر

في مكتب عدي 

عدي: بصي يا روز الشغل هيبقي سهل وبسيط ومش متعب ليكي 
روز: تمام ايه هو بقا
عدي: صبرا متستعجليش الشغل مش هيطير ههه
روز بإحراج: حاضر
عدي: هتمسكي مواعيد اجتماعاتي وتظبطيها علي حسب مانا فاضي وتبغيني بيها وتبلغيني بالشغل اللي عليا طول اليوم وتتواصلي مع الوفد الأجانب وعمال الشركات الاخره والملفات اللي العمال يدهوالك هتراجعيها كويس وتجبيهالي اوقعها وكوبايه كابتشينو كل ما تبقي موجوده
روز بابتسامه: تمام يا مستر عدي حاجه تانيه
عدي بابتسامه: بلاش مستر عدي دي قولي عدي بس وشكرا دا بس المطلوب خدي الفون دا اللي عمال هيتصلو عليه وفي عامل هيتصل دلوقتي اشوفك هتتعاملي معاه ازاي 
روز: تمام يا عدي 

في مكتب زين 

زين: هنا بقا هتبقي شبه الخدامه بالظبط
رهف: ليه إن شاء الله ناقص تقولي ادعكيلي رجلي واكليني بالمره
زين بضحك مستفز: ماهو دا اللي هيحصل مش ناسيلك برضو موضوع العربية
رهف: يااه انت لسه فاكر طب ما تنسي وتيجي ونجيب ماليجي
زين: لا مش ناسي هعذبك شويه وبعدين ابقا أنسى وبعدين مين ماليجي دا 
رهف: معرفوش هو بيتقال كدا طب والمطلوب مني ايه
زين: هتغسلي عربيتي كل اسبوع هتجبيلي قهوة كل يوم هتنضفي المكتب بتاعي بإضافه شغل السكرتيرة وانتي عارفاه بتمسك أعمالي وتراجعي علي الملفات وتردي علي العمال وتظبطيلي مواعيد الاجتماعات وابقا افكر هتعملي ايه تاني 
رهف: في سرها ياربي اعمل ايه دانا هموت من كوبايه القهوة اللي هعملها انا عضله قلبي ضعيفه يا أخينا انت ايه دا كله شايفني مكنه تحطلها زيت تشتغل 
زين: مليش دعوه اللي طلبته يتعمل يا تشوفي ايام سودا في حياتك وبعدين اسمي مستر زين 
رهف: تمام يا مستر زين ابدأ ب ايه دلوقتي 
زين: هتنضفي المكتب 
رهف: في سرها يبقا هيغمي عليا حاضر
زين: ورايا مشوار نص ساعه ارجع الاقيكي خلصتي 
رهف: حاضر
زين خرج
رهف: ياربي اعمل ايه انا دلوقتي هشتغل وانا ساكته
وبدأت رهف ترتب المكتب ولمعت الازار وكنست ومسحت وحبت تعمل شويه تغير 
رهف: انا بقول اعلق شويه زينه كدا وورود تدي منظر للمكتب الكئيب دا ورهف طلعت علي الكرسي تعلق وفجأة.......
يا ترا ايه اللي حصل
دخل زين واتفاجأه 
زين مصدوم: رهفييي وجري عليها 
يا ترى رهف حصلها ايه..
نكمل بعدين


                  الفصل الخامس من هنا 


تعليقات