رواية طفلتي المشاغبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم ندى ناصر


رواية طفلتي المشاغبة الفصل الرابع عشر 14
بقلم ندى ناصر



نرمين : اسلام انا حامل

اسلام بصدمة : بتكلمي جد

نرمين بفرحة : اه واللهي 

اسلام اخدها في حضنه و كان بيشكر ربنا عليها عشان هي الوحيدة الي بتسنده و بتخلي يقف علي رجله من تاني و شكر رينا انه هيبقي اب و كان حقيقي هيطير من الفرحة

اسلام بحب و فرحة متتوصفش: نرمين انا بموت فيكي ربنا ما يحرمني منك .. وانتي مش هتخرجي من البيت و انا من انهارده هجيب شغالة هي الي تعمل كل حاجة و انتي ايكي حتي تحركي حاجة من مكنها انتي ترتحي وبس

نرمين كانت ساكتة و بتسمع كلامه و هي مبسوطة انها قدرة تخلي سعيد بعد كل الظروف الي مر بيها او الي لسه بيمر بيها 

و بعدها اسلام اخد اجازة اليوم ده و عمل الفطار و اكلوا هما الاتنين

اسلام : انا هنزل بقا اوح المستشفي ربع ساعة وهجي علي طول اطمن بس علي ماما ماشي يا نرمين 

نرمين : خدني معاك هروح البس واجي 

اسلام مسك ايدها و قال بغضب : نرررمين احنا قولنا اايه 

نرمين : انا حامل في اسبوعين يعني لسه بدرري علي الكلام ده 

اسلام بعد محيلة كبيرة من نرمين وافق و راحوا المستشفي وكانت امه زي ما هي متحسنتش و كان نفسه جدا ان امه كانت تكون معه في اللحظة دي عشان هي كانت علي طول بتتمني ان يبقي ليها احفاد و بعد حوالي ساعه اخدو بعضهم و روحه 

⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩

عند احمد و حنان 

كانوا فطروا و بعدها احمد استاذن عشان يعمل مكلمة

طنط عفاف : كدا يا حنان تتجوزي من غير متقوليلي 

حنان اترمت في حضنها و فضلت تعيط و بدات تحكلها عن كل احاجة حصلت 

طنط عفاف و هي بتبطب عليها : خلاص يا حببتي متعيطيش و هو اصلا باين عليه جدع طيب وابن حلال 

حنان وهي بتعيط برضو : انا عايزة اتطلق و اجي اقعد معاكي 

طنط عفاف : لا لا اوعي مانتي عارفة ان ابوكي في العمارة الي قصدنا ولو عرف مش هيسيبك في حالاك و زي مابعك اولاني هيبيعك تاني 

حنان اخدت با نصيحتها و شوية واحمد كان خلص المكلمة 

احمد ببتسامة : ها مش يلا يا حنان 

حنان و هي لسه في حضن عفاف : انا عايزة اقعد مع ماما عفاف 

احمد : قعدنا معها كتير يلا بقا عشان نسبها تستريح 

حنان بصت لعفاف وقالت : وانا بتعبك يا ماما 

عفاف : لا ياروحي بس اسمعي كلامه عشان يمكن هو مشغول و مش عايز يقعد هنا 

حنان حضنتها و سلمت عليها و سمعت الكلام و راحت مع احمد وركبوا العربية 

حنان قعدة ورا واحمد مستغرب منها وقال : ماجتيش قاعدتي جانبي ليه 

حنان : عادي 

احمد بغضب : مانا مش سواق الهانم قومي انزلي اقعدي هنا 

حنان بحزن وبتبصله : انت بتزعقلي 

احمد : مانتي الي عصبتيني تعالي قاعدي هنا قدام عيني احسن 

حنان : فكرني عيلة ولا ايه ايه قدام عينك دي 

احمد بصلها بغضب ونفاذ صبر : هتيجي ولا انا اجيبك 

حنان قامت و قعدة جنبه احمد بصلها ودور بعدها العربية

وعد شوية و صلوا 

وحنان دخلت الاوضة وقفلت الباب وغيرت هدومها 

واحمد اخد شور ولبس هدومه وشوية ودخل المطبخ 

وبعد ٣ ساعات تقريباً راح وخبط علي الباب 

حنان فتحت 

حنان : في حاجة 

احمد : يلا عشان تاكلي معيا 

حنان : لا شكرا مش جعانة 

احمد ببتسامة : تعالي يا بنتي ده الي عامل الاكل تعالي دوقي عمايل ايدي ههههه

حنان راحت معه عشان مش مصدقة انه طبخ 

حنان فتحت بوقها : انت الي عامل الاكل ده 

احمد ببتسامة : ايوة 

حنان : ده انت بتعرف تطبخ احسن مني 

احمد ضحك علي شكلها وهي مصدومة و قعدوا اكلوا هما الاتنين و بيتكلموا وبيعرفوا بعض اكتر و حنان حبت الكلام مع احمد اوي و احمد نفس الكلام  و فضلوا يتكلموا كتير مع بعض كتير 

⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩

في الشركة عند كنان 

كنان خلص توقيع الورق وبعدها قال يتصل علي ريم 

كنان : الو ازيك يا ريم 

ريم بفرحة : ازيك يا ابو الفصادة ايه مقربتش تيجي 

كنان بغضب : اه من لسانك الي عايز قطعه لما اروح هربيكي 

ريم بضحك : هههههه بس يابوقو هههههه

كنان : ماشي اما اجيلك 

ريم : بقولك 

كنان : عايزة ايه

ريم : هاتلي اكل معاك عشان الناس الي بيطبخوا تحت ريحة الاكل طلعلي ورحتها استغفر الله فاهتلي انت بقا يا كيمو شندوتشات همبرجر 

كنان بضحك : ههههه شندوتشات  مش شندوتش واحد هههههه اسمها سندوتشات 

ريم : يعم مش فرقة المهم هتلي اكل من برة 

كنان بضحك : ههههه ماشي 

قفل كنان معها الخط وكانت الابتسامة مش مفرقة وشه و كان عايز يخلص الشغل بسرعة عشان يروحلها و جيبلها الي هي عوزها و يشوف ابتسمتها و ضحكها و هزرها الي اشتاق ليه مع انه سبها ساعتين بس ازي لحقت توحشه كدا و هل هو بيحبها و كان في صراع بينه و بين نفسه وكان بيلوم نفسه عشان ازي يسمح لنفسه انه يتعلق بطفلة ! وكمان مش اي طفلة دي اخت البني ادم الي خلي حياته جحيم و فضل كده 

لحد مقطع تفكيره خبط الباب

كنان : ادخل 

دخلت واحدة كانت لبسة هدوم بتفضح اكتر مابتستر و دي كانت السكرتيرة بتاعة كنان و بتحبه شاغلة عنده بقالها سنة ونص و عندها ٢٢ سنة و اسمها منة و دخلت ومعها قهوة

منة بدلع و سهوكة : مش عايزة حاجة تاني يا استاذ كنان

كنان مبصلهاش حتي وقال : لا اتفضلي انتي يا منة  شوفي شغلك 

منة مشيت ماشية مسهوكة زيها 🙂

وكنان رجع يشوف الشغل بتاعه 

⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩⁦( ˘ ³˘)♥⁩

عند ريم 

كانت قاعدة بتلعب في الفون و سارة دخلت عشان تنضف و انصدمت من الي شفته لقت السرير كله عبارة شكلاتات و هديا من الي جبها كنان انبارح وريم كانت رفضة ان كنان يشلهم و حوض السمك الي كان في اخر الاوضة كان بجد خرافة سارة اتغاظة جدا من الهنا الي كنان معيشو لريم و اتمنت لو كانت هي مكنها هي بتحب كنان بس بتحب فلوسه اكتر 

سارة بخبث : تعالي يا هانم اوديكي اوضة تانية لحد ما انضف دي 

ريم بطيبة : لا مش تقوليلي يا هانم قاليلي ريم عادي 

سارة بكره : طب يلا ياريم عشان اطلعك اوديكي الاوضة التانية عبال مانضف دي 

ريم : طب ماتنضفيها وانا قعدة عادي انا مش هضيقك 

سارة بغضب : مقولتلك هنضفها و بعدها هرجعك تاني الله وثم عشان اخد رحتي 

ريم : انتي بتزعقي ليه و ايه تخدي رحتك دي محسساني انك هتغيري هدومك ولا هتستحمي وانا معكي في نفس المكان ده انتي غريبة اوي ههههه

سارة بنفاذ صبر وغيظ : بت انتي متتعبنيش معاكي و اطلعي برة بالذوق احسنلك 

ريم بغضب : بت اما تبتك و انا قعدة هنا ومش هتحرك وريني هتعملي ايه يا بتاعة انتي وانا كانت بعملك حلوة بس انتي مش تستهلي اصلا و متكلمنيش بقا تاني عشان مش عايزة اتخانق معكي 

سارة ابتدت تنضف وريم مشغولة بالعب الي في الفون وسارة كل شوية تخبط في حوض السمك و ريم بصت مرة وقالت خلاص مش كان قصدها راحت سارة خبتط تاني بس المرة دي جامد شوية 

ريم بخوف : حاسبي هتوقعيهم وقامت بسرعة وقعدة قدمهم 

سارة اتغظة جدا هي عايزة تخلي ريم تديق باي شكل بس مش عرفت وبعد مخلصت ريم بصتلها بغضب 

وشوية وكنان جه وكان فرحان جدا و ريم كانت وحشه جدا و بعدها طلع بسرعة تحت نظارات سارة المتواعدة لريم و فكرة في فكرة و ابتسمت بخبث 

كنان طلع و فتح الباب وريم مكنتش وخدة بالها و كانت لزقة وشها في حوض السمك وبتلعب معهم بايدها السليمة و شكلها كان يضحك وكنان بيبصلها و بيبتسم علي طفولتها الي بتخلي يحبها اكتر واكتر كنان قرب منها وحضنها 

ريم اتخضت منه : ايه يا عم انت دخلت امتي 

كنان حضنها جامد لحد مشالها من علي الارض وقال بحب : حرام عليكي يا مفترية اسبوع و عملتي كده فيا هتعملي فيا ايه تاني يا ريم 

ريم بعد فهم : انا مش فاهمة حاجة انت بتقول ايه 

كنان بصلها و قال : مش بقول حاجة بصي جبتلك الي انتي عوزه اهو 

ولسه ريم هتخد منه الاكل كنان بعده وعنها وقال : اعملي حسابك اني اخر مرة هجبلك اكل من برة و هتاكلي بعد كده من البيت

ريم : ماشي هات بقا 

كنان ادلها الاكل و اخدها قعدها علي الكنبة و بيتفرج عليها وهي بتاكل 

ريم : انت جايب كتتتير اوي ومش بتاكل ليه 

كنان : جيبهم عشانك تاكلي الي تاكلي و الي يفيض نحطه في الديب فريز 

ريم جاب سندوتش وادتهوله وقالت : لا كل معيا 

كنان : مينفعش انا باكل اكل صحي مش باكل الحاجات دي 

راحت ريم حتط السندوتش في بقوه و ضحكت 

كنان اكل معها و خلصوا وكنان شال الاكل و قعد جنبها تاني 

ريم : ايوة مقولتش انا همشي امتي 

كنان : تمشي تروحي فين 

ريم : بيتي و ماما وحشتني جداااا و عايزة اشوفها 

كنان مردش عليها و اخدها حطها علي السرير عشان تنام

ريم : يا كنان 

.....

ريم : يا كنان 

.....

ريم بزعيق : ياااااكنان 

كنان مسك ايدها جامد وقال : صوتك ما يعلاش انتي فاهمة 

ريم بدموع وخوف  من نبرة صوته : مانت الي مردتش عليا 

كنان اخدها في حضنه وبيمسح دموعها 

ريم : ها هروح امتي 

كنان وبيخدها علي قد عقلها : بكره 

ريم فرحة جدا : هييييي

كنان : يلا بقا عشان تنامي 

ريم : ماشي اطلع برا 

كنان باستغراب : ليه 

ريم : عشان انام !

كنان مسمعش كلامها وخدها في حضنه ونام 

ريم بغضب طفولي : اوعي يالا انت اوووعي 

كنان ومغمض عينه : نامي يا ريم ربنا يهديكي 

ريم كانت بتحول كتير تبعد عنه بس مش عرفت  فاستسلمت ونامت هي كمان 

و علي الساعة ٣ الفجر كدا سارة كانت بتتسحب و دخلت اوضة كنان وريم و عملت حاجة وخرجت بسرعة 

الصبح طلع علي ابطالنا كلهم 

ريم صحيت قبل كنان و دعكت عيونه ومش مصدقة الي شيفها 

ريم بدموع وصراخ هستيري : اعاااااا لا اهي اهي






تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة