رواية بيت السلايف الفصل التاسع 9 بقلم فرحه احمد


رواية بيت السلايف الفصل التاسع 9 بقلم فرحه احمد


ويعدي اسبوع والدنيا هاديه تمامه بأمر من عباس لي ليلي علشان محدش يشك فيها 

وكان فرح وزين مراقبين ليلي كويس اوي 
لحد ما في يوم فرح سمعت حد بيحرك عربيته من الجراش خرجت من الاوضه بتعتها وراحت لزين صحيتو بسرعه نزل زين ورا ليلي 

ولاحسن الحظ عرف يلاقي عربيتها مبعتدش 

مشي زين وراها لحد ما وقفت عند مطعم نزلت ليلي 

ودخلت بخطوات واثقه متكبره وهي تنظر لي عباس الجالس أمامها 

نظر زبن بصدمه معقول عباس وليلي مع بعض غريبه 
دخل زبن المطعم علي امل ان يسمع شئ ولاكن معرفش 

قعد في العربيه ورن علي فرح وحكا ليها كل حاجه وقرر يقعد يشوف هتروح فين تاني 

بعد اكتر من نص ساعه خرج عباس وليلي وركبت عربيتها وكانت متجه للبيت دخل زين ورها بشويه علشان متحسش 

دخل لي فرح اللي كانت مستغربه مثل زين من وجود عباس مع ليلي فا عباس هو الصديق الأقرب للجد والذي كان حزين حزن شديد علي موتو ومن سعتها اختفاء 

فرح: نقول لجدو وهو هيفهم 
زين: لا بلاش نتعب جدو دلوقتي  

ولاكن فجأه زين اتخض هو وفرح من صوت طرقات علي الباب 

فرخ وهي تنظر لزين بخوف فا الجميع يعلم انهم منفصلين 
مين بيخبط 
زاد ارتبكهم لما سمعو صوت هيام بتقول انا هيام يا فرح افتحي 

فتحت فرح الباب بخوف بعد ما دخلت زين الحمام 

فرح:: خير يا هيام محتاجه حاجه علشان تيجي في وقت زاي ده 

هيام:: اصل سمعتك بتتكلمي مع حد فا قولت اطمن عليكي 

فرح بتوتر حولت تخفي ::انا بتفرج علي فديوهات مش بتكلم مع حد ولا حاجه 

هيام:: وهي تتفحص الغرفه بنظرها تمام تصبحي علي خير 

قفلت فرح الباب وفتحت فونها علي فديوهات لانها تتأكد ان هيام لسه برا وبعد فتره تمشي ويخرج زين 

زين: مشيت 
فرح :اه احنا هنفضل لحد امته كده 
زين ::هخلي جدك يتكلم ويحكم اننا نرجع لبعض 

وفي صباح يوم جديد كان الجميع منشغل في شئ كل منهم يفكر ماذا يفعل قطع شروطهم دخول صلاح وهو علي وجه الفرحه وفي يده اسماء 

صلاح بفرح :باركولي اسماء حامل 
الجميع: بارك كلهم وهما فرحانين 
معدا هيام واميره كانو ينظرو ليها بغل هما كانو عايزنها تقعد معاهم علشان كانو بيدوها حبوب منع الحمل

نظر صلاح لهيام واميره وقال 
هو الخبر ده مفرحكوش ولا اي 

هيام: ها لا ازي الف مبروك يا اخويا
 
قامت اميره حضنتو وقالت: مبروك يا حبيبي يتربى في عزك 

وبعد فتره صلاح بياخد اسماء ويمشي 

كانت اسماء تتابع صلاح وهو يجلس بشرود فا هي تعلم بماذا يفكر وتشفق عليه من خبث اخواته 

اسماء بحنيه :اي يا حبيبي مالك 
صلاح: مش مصدق هما لي بيعملو معايا كده 
اسماء :الحمد لله اننا اكتشفنا ده يا حبيبي وادينا بعدنا خالص 

صلاح بخوف وهو يحضن اسماء: اوعي تفتحي لحد الباب خالص وانا في الشغل وانا هجبلك طلباتك كلها متنزليش من البيت خالص 

اسماء كانت مراعيه خوفه فا قالت:: حاضر يا حبيبي مش هنزل خالص 

شرد صلاح في اللي حصل من يومين 
فلاش باك 

كان صلاح يتابع اسماء بعينه وهي تجري علي لحمام بتعب فا هي من يومين وهي حالتها الصحيه في النازل فا قرر يخدها لدكتوره 

وبعد الفحص كان يظهر علي وجه الدكتوره الفرحه وهي تقول الف مبروك المدام حامل 

صلاح بفرحه :بجد يا دكتوره حامل في قد اي 

الدكتوره :لا لسه في الأول وبعد كده نظرت لي اسماء اللي كانت دموعها متعلقه في عينها بفرحه 
كويس ان المدام وقفت حبوب منع الحمل لانها كانت ممكن تسبب عقم 

اسماء بستغراب: بس انا مخدتش حبوب منع حمل 
الدكتوره ازي باين قدمي انك كنتي بتاخدي منها 

صلاح بهدوء: ممكن تتأكد يا دكتوره 

الدكتوره :اعملو التحاليل وتعالي  علشان نتأكد 

اسماء بعياط وهي تجلس مع صلاح مستنين نتيجه التحاليل 

انا والله عمري ما خدت حاحه زاي كده 
صلاح :عارف يا حبيبي متعيطيش انا بتاكد علشان اعرف مين اللي عمل كده وانا هعرفو 

اسماء: شاكك في مين 
ولاكن قبل ما يرد كانت النتيجه طلعت خدها وراح لدكتوره اللي أكدت انها كانت بتاخد حبوب منع الحمل وبكميه كبيره كمان وده اللي كان مككن يسبب ليها عقم

فا قرر صلاح يخبر العيله الخبر ده ويتابع اميره وهيام علشان يعرف هما اللي ورا الموضوع ولا لا وبلفعل هما كانو السبب من نظرات وجههم وطريقه كلامهم توضح ده 

فاق صلاح من شردوه وفي حضنه اسماء نايمه 
يشلها صلاح علي السرير وينام جنبها هو خايف يتركها ويذهب للعمل 

اما في فيلا السيوفي كان الجو ثقيل 
الهوء ملئ بلخبث والكره 
المكان يعم في الهدوء ولاكن لا يوجد حب 
زبن قعد ما جدة وقرر يحكي اللي شافو يمكن يعرف السبب من جدو 

ولاكن اللي فاجو رد السيوفي 

السيوفي:: زين انا الأسبوع اللي فات عرفت حجات كتير اوي ليلي كانت مبينه انها مبتعملش حاجه لاكن كانت بتخرج كل يوم بليل وترجع علطول كانت بتقابل عباس وراه الفيلا ومن حسن حظي ان غيرت الاوضع بتاعتي فا الاوضه الجديده فيها شباك علي الجنينه من ورا فا سمعت كل كلامهم وفهمت كل حاحه وقريب اوي هكشفعم بس بهدوء علشان ميبقاش في خساير علي عيلتي 

زين: طب فهمني 

السيوفي حكي لزين كل اللي سمعو 
اول حاجه سمعتها ان ليلي عايزه تخل.ص مني في اسرع وقت 

وعباس معها في الكلام ده 
استغربت جدا من عباس اي اللي جمعو بي ليلي 
جيت بعديها فهمت الحوار لما ليلي قالبت حد تاني غير عباس واحد معرفوش بتقولو يادكتور وبيقولها ان عباس سابو لما اتأكد ان ليلي مش هتخون 
ومن ضمن الكلام اتذكر كذا حاجه عن موضوع عباس سعتها عرفت اربط الحوار عباس عرف ان ليلي سبب م..وت ام فرح 

زين بصدمه: ازي 
الجد: ام فرح بعد الح..ادثه كانت عاي.شه وهي اللي خلت الدكتور اللي كان بيكلهما ده يم..وتها 

المهم بعد كده عرف انها عايزه تق..تلني فا قرر يضمها معا فهمت 

زين: اه فهمت طب لي متقولش ان ليلي اصلا سبب الح..ادثه 

السيوفي: لا هي ملهاش دعوه بس م..وتت اللي كانت عايشه 

زين ::تمام انا عايزك تتكلم في حوار طلاقي انا وفرح وتحكم اننا نرجع لبعض 

الجد بضحك: اي خلاص مش قادر تبعد يواد 

زين بضحك وحب:: بحبها اوي يا جد اوي 

السيوفي: خلاص تمام هتكلم انا في الحوار ده 

تاني يوم كان صلاح في الشغل صحيت اسماء علي صوت خبط شديد علي الباب نظرت من العين السحريه واتخطت لما شافت اميره وهيام واقفين ووجههم لا يبشر بلخير 

رنيت علي صلاح وهي خايفه وخبط اميره وهيام عمال يزيد 

اسماء بخوف :صلاح تعالي بسرعه اخواتك برا علي الباب وشكلهم مش ناوين علي خير 
صلاح :افتحي ليهم واتعملي عادي وانا جاي 

كان السيوفي يقف علي بعد وهو يراقب ليلي وهي تدخل لي عباس وبعد فتره تخرج فا يقرر يدخل لعباس ويوجه دخل السيوفي المكان وهو مستغرب المكان المجهور ده 

عباس بصدمه :السيوفي 

السيوفي ::اه انا يا عباس متفاجي مش كده 

عباس بصدمه حاول يداريها:: انت بتعمل اي هنا ووووانت عايش ازي 

السيوفي:: علي اساس انك مش عارف يا عباس 

كان لازم هيجي اليوم اللي تقع في

عباس:: عمرو ما هيجي اليوم ده يا سيوفي عارف لي 
لان انا مش هخليك تعي.ش ثانيه واحده كمان وشاور بعينه لي رجاله ظهرت من عدم ووقفو حولين السيوفي وفي عيونهم شر 

السيوفي ::العمر مبقاش في بقه خلاص وانا راضي ام..وت دلوقتي بس المهم انك مش هتع.يش بعدها يا عباس يالي كنت فاكرك صاحبي تطلع انت ورا كل حاجه لي كده دا انا كنت باخد رايك في كل حاجه 

عباس بشر ::علشان انت كان عندك كل حاجه من صغرك فلوس وعيال وحب وعيله ولما جت ليا فرصه ابعدك عن ابنك خليتك تقسي عليه وبعدو عنك لاكن انت حنيت تاني بعدها كنت ناوي ام..وتلك عيالك واحد واحد وكان اول واحد ابو فرح وامها م..وتهم في ح.ادثه لما عرفن انهم مسافرين وكنت ناوي اكمل علي عيالك لاكن معرفتش سافرت علشان ابعد خوف من اني اتعرف اني اقت..لت بعديها رجعت لقت عيلتك زاي ما هي ومبسوطين وانا لسه لوحدي فا قررت ام..وتك انت الاول بدايه الخراب 

وانا اللي دبرت ليك الح..ادثه وافتكرت انك م..وت 
ولاكن بعد سنين اكتشفت انك عايش عن طريق ناس معارفي سعتها نويت اقت..لك تاني لاكن انت كنت حريص اوي المره دي فاستمتعت اكتر بوحدتك خليتك وحيد وعيالك عايشين 

ولاكن يعم الصمت علي الجميع عندما يتجمع رجال الشرطه في كل مكان 

عباس كان مصدوم ومش فاهم اي اللي بيحصل 

عباس :انت واخدني فين هو انا عملت اي 
الظابط: تعاله معايا وانت تعرف لي 

وبعد فتره كان السيوفي يقف امام الجميع وهم لا يفهمون ماذا يحدث ولماذا السيوفي صوتو عالي وينده علي ليلي 

اميره :قولنا نيجي نقعد معاكي شويه 
اسماء :ولي عمالها تخبطي جامد كده 
هيام: منتي واقعه علي ودنك ومش سامعه وكملت بخبث او عامله نفسك مش سامعه 

دخل في الحظه دي صلاح وهو متوتر 
اميره :اي يا اخويا جاي علي ملى وشك كده لي 
صلاح: قومو جدك رن عليا وعايزنا كلنا في الفيلا 

هيام بخوف وقلقل :لي اي اللي حصل 

صباح :معرفش يلا وبص لي اسماء وقال بقلق 
انتي كويسه 
اسماء :اه يا حبيبي هلبس ونمشي 

جلال :اي يا بويا في اي صوتك عالي لي 

السيوفي: في اننا عايشين وسط اف.اعي في البيت يا جلال 

توفيق: وضح كلامك يابا

ليلي كانت تنظر بخوف وفي نفس الوقت دخل صلاح والباقي 

السيوفي :في ان ليلي هنام مغفلانه كلنا 
وقص السيوفي الموضع كلو من أوله وان زين وفرح منفصلوش وأنهم كانو عرفين انه عاي.ش 
السيوفي والاسبوع اللي فات انا سمعت ليلي وهي بتتفق مع عباس صاحبي اللي طلع سبب ح..ادثه ابني ومراتو 

فرح شهقت بصدمه وحزن 
اخدها زين في حضنو 
والباقي ينظر لسيوفي بستغراب من كلامه 

وقررت اني اسجل لي ليلي لانها كل يوم كانت بتتكلم تحت البلكونه وشكلها نسيت ان انا في الاوضه اللي فوقيها 

سجلتها ورقبتها ووجهت عباس وحكي كل اللي حصل بينو وبين عباس 

توفيق: راح لي ليلي وهو مصدوم 
انتي عملتي كده يا ليلي كل ده مستغفلاني 

ليلي بخوف :محصلش انا معملتيش كده 

شغل السيوفي التسجيل وسمع الكل 

وكمان اميره هنام اللي حفيدي اكتشف انها بتحط حبوب منع الحمل لي مراتو 

نظر صلاح لي اميره بحزن وهي تقبلت نظراتو ببردو 

وهيام اللي عايزه تخرب حيات زين علشان فاكره نفسها بتحبو اللي بيحب شخص مش بيذي 

فاكره ليالي جاتلي وحكتلي علي كل اللي عملتو انتي واميره وعوض اه متستغربوش عوض ماشي تبع مراته 
حتي لو علي حساب اخو 

عرفتو ليلي جابت اي اف.اعي زيها 

توفيق: ضرب ليلي وطلقها وزين راح لي اخوه بحزن لي يا عوض تعمل فيا كده ده انا اخوك 

كانت جميله واقفه تنظر للجميع بحزن وصدمه وكان بجانبها حسين 
دخلت الشرطه وخدت ليلي تحت صراخها.



               الفصل العاشر من هنا 

تعليقات