رواية ضيفه قلبت حياتي الفصل الثاني 2 بقلم زهرة احمد
اسيل بصدمه الملكه لينا باستغراب ملكه ايه يا اسيل اسيل بصدمه و حماس في نفس الوقت و هي تتجه الي رهف و نور الملكه و الساحره انا مش مصدقه هو انتوا فعلا هنا في بيتنا
رهف بسخريه : طيب كويس والله ان في حد عارفه احنا مين ياريت تعرفي عائلتك احنا مين علشان منتعبش مع بعض
صقر بحده: في ايه يا اسيل و انتي تعرفي الاتنين دول منين
اسيل بحماس: يا ابيه ديه ملكه الموضه و التصميم و ديه الازياء اللي ديما انا بتكلم عنهم على طول
نور بملل : اوف كملي تعرف علينا بعدين ممكن حد يوصلنا غرفنا علشان أكده تعبنا من السفر ولا ايه يا سود
سود بمتعه : اه نوري بجد تعبنين من السفر
هناء بطيبه وهي تتمني أن تحتضنا : تمام ياحبيبي بس مش تاكل الاول يعني
سود : لا انا عاوز اروح اوضتي بس
هناء : تمام يا حبيبي تعالي و أنا
قطاعه صقر : امي سناء هتوصلهم و كمل بصوت عالي سناء يا سناء
سناء و هي أحد الخدم : ايوه يا صقر بيه اؤامر صقر خدي الضيوف و وصليهم اوضاهم
سناء بطاعه : حاضر يا بيه اتفضلوا
رهف : اه افتكرت ياريت حد يجيب الشنط من بره لان في العربيه و هادئ المفتاح لي سناء و طالعوا
صقر بهدوء : دلوقتي تقولي يا اسيل تعرفيها منين
اسيل بحترام : حاضر يا ابيه الملكه رهف هي من أكبر المصممين الازياء ده لو مكنتش احسنهم و الساحره نور اللي بتساحر الكل بجماله و هي في الاساس عرضه ازياء الخاصة بشركه RNA الموضه و الازياء اللي فيها منها فروع في كل البلاد و مقره الرئيسي في لندن و شهرتها كبير جدا و وهي ملكه رهف و نور و أنا ماتبعهم لان هم من إنجاح الناس في العالم بس علشان كده اعرفهم و كملت بهيام و اصلا كان حلمي اني اشوفهم بس اللي مستغربه ان الملكه رضيت تتجوز ابيه عزمي
مصطفي : والله معكي حق مش عارفه صاروخ زي دي تتجوز عزمي ازي
صقر بغضب: مصطفى احترام نفسك كلها بكرا و المحامي ياجي و يقول الوصيه علشان يمشوا
هناء بدموع : انت هاتسيب ابن اخوك يمشي يا صقر
صقر بهدوء : ايوه يا امي هيمشي مع مامتوا و دي حاجه احنا متكلمين فيها قبل كده و ارجوكي كافيه عياط بقا هو ابنه و هتخدو معها
هناء : كان نفسي اشبع منو مش كافيه اتحرمت من أبوه بدري
صقر بتهكم : لو سمحتي يا امي بلاش الموضوع ده هو كانك معرفتيش عنوا حاجه اصلا و كافيه اوي الفضيحة الي عزمي سبه قبل ما يتوفه تمام بعد اذنك و طالع غرفته و كل واحد اتجه على غرفته و في في أفكاره 100 حاجه
اما عند تلك الضيوف بعد ما ابدلوا ملابسهم و اقعدين في غرفة
رهف بعد ما سود نائم
رهف : اوعي تكوني ضبطي الشنط علشان ماتتعبيش و احنا مشيين
نور : لا معملتش حاجه كلها المحامي يجي بكرا و نخلص بقا و نمشي انا مش عارفه ايه خلكي اسمعي كلام المحامي و نيجي ما كنتي كبرتي دمغاك وخلاص
رهف : لاء المحامي قالي أن هو سيبلي فلاشه لي انا و في حاجات كتير و مقفول بابسورد و الباسورد في اخر الوصيه و انتي عارفه بقا في حاجات كتير محدش المفروض يعرف عنها حاجه اصلا
نور : بتعب تمام انا هنام علشان حسا أن بكرا هيكون ملئ بي المفاجئات
رهف : تمام يلا ننام و باذن الله كل حاجه تمشي زي ما احنا عايزين و الليل تعدي من غير اصوات
نور : و أنا اتمني ذلك
و تسطحوا الاتنين بجانب سود و رحوا في سباق عميق
في صباح يوم جديد ملئ بالأحاديث الجميع متجمعين في الصالون ينتظرونه الافطار و بعد قليل نزلت نور و سود و جالسوا بهدوء بدون كلام و سود اللي اقعد جانب نور هو الآخر بهدوء
روان بسخرية : ايه متعلمتوش أن المفروض الواحد الصباح بيقول صباح الخير
نور ببرود : ده لم يبقى في خير لكن طول ما احنا هنا اكيد مفيش خير و احنا مش بنحب النفاق علشان نكدب ولا ايه سود
سود ببرود مثلها : ايوه ماما معلمتنش نكون منفاقين زي البعض علشان كده
روان بغضب و كره : و هي فين امك دي ما هو أساس لو امك رباتك كانت عرفتك ازي تتكلم مع الكبار
نور بغضب : لا ام مربيه كويس جدا بس معلمها يرد على كل شخص حسب كلامها و ياريت تحترامي نفسك و مايغركيش المودل اللي جايه من لندن لان لو جايت عندك مش هتعرفي وشك من رجلك
الكل كان بيبص ليه بصدمه من صوته و طريقته
صقر : مش عايزه صوت حد اتفضلوا و خالي حد يشوف الفطار جاهزه ولا لاء
لينا : حاضر يا ابيه هشوفوا
اسيل بفضول: ممكن سؤال
نور بلامبله : اقولي
اسيل : هي الملكه منزلتش ليه معقول ده كل نايمه
نور بضحك : هو انتي فاكره أن رهف ممكن تانمه للوقتي
اسيل ببراءة : اه انا صحيت قبل الكل و ماشفتهش نزلت
نور : لاء يا حبيبتي رهف طالعت من بدري على تجري و شويه و هتلاقي جت
اسيل : بس هي هتعرف الطرق هنا اوي دي ممكن تتوه
نور بسخرية : تتوه هي يا حبيبتي انتي اللي عياشه هنا تتوهي وهي ترجعك تاني
لينا : يلا يا ابيه السفره جاهزه
اتجه الجميع الي السفره و جالس سود و نور بجانب لوحدهم و بعد قليل دخلت رهف بعد ما اخدت شاور و بدالت ملابسها
رهف : صباح الخير رد عليا الجميع معد صقر و روان و تجهت رهف الي سود وقبلت جبهته و فعلا ذلك مع نور و هذا اده الي استغرب الجميع
رهف و هي توجه كلامها لي صقر : بعد اذنك هو المحامي هيوصل امته صقر بهدوء الساعه 5 رهف تمام و كملت لي نور نور انا في الاوضه هشتغل على كم ملف كده
نور : ماتريحي نفسك شويه ده احنا اصلا مش في لندن
رهف بسخريه : والله اومال الفرع الجديد هيشتغل لوحده ولا ايه
نور : ها مش اقصد يعني بقول ترتحي بس
رهف : لاء سبتلك انتي الراحه و سبتهم و طالعت و فضلت نور تهمس بكلمات غضبه
اسيل بفضول : هو انتم هتعملوا فرع جديد من الشركه فين
نور : اه الفرع الجديد في القاهره ماحسسني لو اقعدت يوم من غير شغل هيجرله حاجه يارب اليوم يخلاص بسرعه علشان ارجع بقا
روان : صدقيني دي أمنياته احنا كمان
نور اتجاهلته : سود حبيبي خلاصت اكل علشان اروح لي رهف
سود : اه نوري يلا علشان عندي انا كمان معاد مع المس ايان دلوقت
نور طيب : يلا حبيبي
هناء : هو انتي في سنه كام يا حبيبي
سود بحده : و انتي قطاعه نور
نور بحده : سود
سود : سوري انا في اول ابتدائي
هناء بحزن : تمام يا حبيبي
نور بهدوء :بعد اذنكم و طالعت صدفه دخول أمير بس مشفش وشه لانه كانت طالع السلم
امير بتعجب : مين دول و دخل عند الجميع
امير بمرح : هو احنا عندنا ضيوف و انا معرفش ولا ايه
اسيل بمرح : طب قول صباح الخير الأول يا ابيه ولا يكون وقعت في ساحره الساحره نور
مصطفي : و هي بصراحه ساحره و ايه حد يوقع في جمالها
امير بستغرب: ساحره مين و مين الولد اللي معها ده
لينا بهدوء : ده ابن ابيه عزمي ودي نور صاحبه مامتوا
امير بسخرية: اه و مامتوا فين بقا
روان بحقد : مش فاضيه بتشتغل
امير: ليه بتحسب الورثه اللي هاتورثوا
اسيل : لا يا ابيه اصلا الملكه بتشتغل على فتح فرع جديد من شركته
امير : شركه مين
صقر بهدوء :كافيه أسأله انت كانت فين من امبارح
امير : انا شكل فيتني كتير في قضية مهمه شغل عليها انا اصلا جاي أصبح عليكم بس و اعرف مين الشعر الاحمر اللي طالع السلم ده ليكون جلي هلوس بسبب الشغل ولا حاجه يلا هسيبكم و أطالع انام بقا
هناء بحب : مش تاكل الاول يا بني
امير و هو ينظر لي امه اللي غير مبلايه بيه : لا يا مرت عمي انا هطالع انام لان جعان نوم بس
هناء : ماشي يا حبيبي
صقر : امير المحامي هيكون هنا الساعه 5 عايزك تكون موجود
امير : تمام
و طالع و صقر و مصطفي طالعوا و بنات فضلت علشان معندهمش حاجه مهمه
و عدت الساعات و الضيوف في غرفتهم ولم ينزل أحد منهم المحامي جه والجميع نزل كي يعرفوا ما تلك الوصيه المجهول
المحامي : حضراتكم انا المحامي الخاص لي عزمي بيه و هو اللي قرار اني اجمعكم علشان تسمع قطاعه رهف
رهف : ببرود على ما اظن أن الكل عارفه حضرتك جمعنا ليه في ممكن تفتح الوصيه بقا
المحامي بابتسامة : اكيد حضرتك رهف هانم
رهف : اه انا ممكن نخلاص بقا
المحامي : حاضر بس لازم حضرتك انتي و صقر بيه تمسكوا العقود ديه
صقر باستغراب : عقود ايه دي
المحامي : عقود ،،،،،،،،،،،
رهف بصدمه نعم
استووووووب