
رواية قصص الحب الفصل العشرون والاخير 20 بقلم منال كريم
اليوم زفاف يونس و ياسمين
كانت الأجواء سعيدة رغم وجود حزن على سهر.
فجأة أغلق الضوء و تعمد على مكان واحد فقط
نظر الجميع بصدمة و قالوا : سهر.
دقائق صمت و ذهول و صدمة.
اقتربت ام سهر عليها و قالت بدموع: انتي سهر بجد ،بنتي.
القت نفسها في حضنها و قالت بدموع: وحشتني يا ماما.
ثم جاء ابو سهر: الحمد لله أنك لسه عائشة.
سأل اخو سهر بتعجب: بس ازاي.
تنهدت بحزن ثم قالت: حكاية طويلة.
و نظرت إلى أصدقائها بابتسامة و هي تري أنهم مع بعض، ثم الى سامر بحزن.
اقتربت عليه و سألت بحزن: اتجوزت يا سامر.
سأل هو : انتي مين.
عقدت حاجبيها بتعجب و قالت: ايه لحقت تنسي شكلي ، العروسة لها تأثير جاذب.
أبتسم بسخرية و قال: ايوه انتي مين برضو.
قالت بعصبية: سهر مراتك نسيت.
افلت ضحكة بصوت عالي و قال: واضح أنك انتي اللي نسيتي ، مراتي ماتت من سنة كاملة.
و أكمل بدموع و حزن: سنة كاملة و أنا حاسس بالندم و الذنب،سنة و أنا بموت من الحزن و العذب.
صرخت بعصبية و غيرة: ليه و العروسة الجديدة.
قال بعصبية: انتي غبية مفيش عروسة جديده و لا قديمة، لو كنتي صبرتي كنت كملت كلامي و قولت عمري ما اتجوز غير سهر، بس انتي متسرعة و غبية.
قالت بدموع: و أنت كادب و خاين.
اقترب فارس و قال بهدوء: بلاش نكلم هنا ، تعالوا نخرج في الجنينه.
في حديقة الفندق
يقف الجميع فى حالة صدمة وعدم تصديق وينتظرون أن تتحدث سهر
سامر بعصبية: ممكن افهم ايه اللي حصل
سهر بهدوء: حاضر
فلاش باك
يوم الحادث
عندما سقطت السياره التي بها سهر
سهر ارتمت بعيد عن السياره فى جهه اخري
الجثة التي تم دفنه أيضا سقطت من الجبل و سقطت بجانب السياره التي كانت بها سهر و لكن لم تظهر ملامح الجثة بسب الحيوانات المفترسة ، سامر كان في حالة سيئة لذا قال إن الجثة بسهر دون التأكد..
إذا لم يتعرف أحد عليها
أما سعر عثرت الشرطة عليها وذهبت إلى المستشفى لتلقي العلاج..
وصلت سهر إلى المستشفى و كانت الحالة متدهورة..
ظلت لمدة شهر في غيبوبة..
بعد شهر
تفتح سهر عيونها بهدوء
الممرضه بابتسامه: صباح الخير كل هذا نوم.
سألت بتعب: أنا فين.
الممرضة: لم افهم
سألت: أين أنا؟
و ذهبت الى النوم بمفعول الأدوية...
الطيب: مدام ما اسمك؟
وضعت يدها على رأسها و تحاول تتذكر، قالت و هي تشعر بالضياع: لا أعلم.
بعد الفحص ،قال الطبيب: من الواضح أن الحادث أثر عليكِ، أنتِ فقدة الذاكرة.
شعرت بالخوف و الضياع و انهارت من البكاء.
قال الطبيب: يوجد شئ مهم ، أنتِ حامل.
لم تجيب و لا تعلم هل تكون سعيدة أو خزينة؟
تمر الأيام حتي مر شهرين، و هكذا قضت سهر ثلاث شهور في المستشفى.
و جاء موعد الرحيل و لا تعلم ، ماذا تفعل؟ أو أين تذهب؟
مازالت لا تتذكر شي.
كان الطبيب متابع حالة سهر يشعر عليها بالشفقة، لذا أمن لها سكن و عمل، و حتي أطلق عليها إسم روز .
و مرت الشهور حتي يوم الولادة.
و مجرد أن رأت اولادها، تذكرت كل شيء.
أنجبت سهر توأم أولاد
( ساهر وليل )
أصبحت تبكي تارة و تبتسم تارة.
جاء الطبيب: مبارك روز.
أبتسمت و قالت: ليس روز ، سهر اسمي سهر.
سأل بسعادة: هل تتذكرين؟
أومأت رأسها بالموافقة و قالت بدموع: كل شيء.
لم تخبر أحد كان في حالة نفسية ليست جيدة.
كانت منقطعة عن كل شيء ، وسائل التواصل و كل شيء و لم تكن جاهزة لاخبار أحد حتي عائلتها.
مرت شهور و قررت العودة.
عودة
سهر بهدوء : رجعت مصر،
روحت على بيتنا عرفت من البواب فرح يونس النهاردة
نظرت له و قالت: مبروك يا يونس، مبروك يا ياسمين
ابتسمت ياسمين و يونس دون إجابة..
سامر بعصبية: لا مش فاهم
يعني طلعتي عايشه وكمان حامل و خلفتي يعني أنا المفروض دلوقتي اب وكل ده وأنا عايش فى حزن وعذب ضمير و الهانم عايشه ومبسوطه ،و رجعتي ليه دلوقتي ارجعي ل الموت.
واكمل بصوت عالي جدا و هو يقف أمامها : أنا مش عايزك
سهر بدموع: وأولادك
سامر بابتسامه استهزاء: معنديش ولاد
( سهر بدموع ) عارفه أن من حقك تزعل بس انا كنت فقدة الذاكرة.
سامر بصوت عالي: و بعد ما رجعت الذاكرة.
سهر بدموع: كنت تعبانة ، و كمان موتي كان سبب أن ترجع شله الاصدقاء، صح ولا غلط ،انا مبسوطة لما شفتكم دلوقتي.
سامر بغضب شديد: أنا كنت بموت ،و عمري ما اسامحك.
نظرت إلى الاصدقاء و قالت بدموع: بالنسبة لبابا و ماما و اخوي، مبسوطين اني رجعت و مش فارق معاهم اللي فاتت ،انتوا بقا محدش فيكم عايز يقول حاجه
شمس بهدوء: اسمحلي أتكلم طبعا سهر غلطت، وده أكيد
لكن بسب الغلطه دي فعلا الصداقة عادت بينكم
وكمان الحمد لله كان نفسكم في طفل ربنا كرمكم بطفلين
ياسمين بهدوء: أنا متاكده اني فرحي أنا ويونس كان يكون ناقص من فرحتنا كلنا بسب عدم وجود سهر لكن ربنا كريم وشله الاصدقاء اكتملت وزاد فيها اتنين انا وشمس
جاسر بابتسامة : حمد لله على السلامه يا يا قمر
سهر بابتسامه:الله يسلمك.
فارس بابتسامة: الف مليون مبروك احلي ام دي ولا اي
سهر با ابتسامه: تسلم يا فارس
يونس بحب: دلوقتي بس فرحتي اكتملت يا حبيبتي
سهر با ابتسامة: فرحانة بيك اوي يا يونس .
نظرت إلى الفتيات و قالت: بنات مش عايزين تقولوا حاجه
لم تجيب الفتيات
ذهبوا إلى عانق مع سهر مليان با الحب والشوق والدموع
مدت جميله أيدها وسحبت ياسمين لتكون معاهم فى العناق
بعد وقت
ينظر الجميع إلى سامر
صرخ بغضب: ايه في ايه، محدش زي، محدش عاش اللي عاشته، مطلوب مني ايه.
الجميع في صوت واحد: سامح يا سامر.
قال بدموع: مقدرش اعمل غير كده لاني بحبك، و عمري ما أكون لغيرك ، أنا متجوزتش يا سهر و لعمري أعمل كده.
و جذبها إلى حضنه.
قالت سهر بدموع : أنا سميت ساهر علشان يجمع بين اسمك واسمى ، وسمت ليل زي ما كان نفسك فاكر كنت بتقول ايه
سامر با ابتسامه: لو جبنا ولد او بنت نسمي ليل
سهر بدموع : ليل ليه يا سامر
سامر بدموع : يعني سامر وسهر أسماء تدل على الليل والسهر يبقي نسمي ليل
سهر بدموع: وانا سمت ليل و ساهر أسماء تدل على الليل والسهر
سامحني بقا سامحني حقك عليا
سأل بلهفة: فين الاولاد.
أجابت : كانوا مع الدادة برة و ماما خدمتهم منها.
جاءت ام سهر و ابو سهر
ام سهر، تضع الطفل على يد سامر: ليل.
و ابو سهر على اليد الأخري: ساهر .
حمل سامر أولاده وكان لا يتحدث با اللسان لكن كانت الدموع تقول الكثير
كل حبيب اخذ حبيته فى حضنه
شمس بهمس: بحبك يا شروق الشمس
شروق بهمس: بحبك يا شمس حياتي
جاسر بهمس: بحبك يا جميلتي
جميله بهمس: بحبك يا جسوره
فارس بهمس: بحبك يا فرحه حياتي
فرح بهمس: بحبك يا فارس احلامي
يونس بهمس: بحبك يا احلي ياسمينا فى البستان
ياسمين بهمس: بحبك يا يونس
سامر بهمس: وحشتني و بعشقك يا سهر الليالي
سهر بهمس: بحبك يا سامر
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
و عادوا إلى القاعة لتكملة الزفاف..
يرقص كل زوج مع زوجته بسعاده وحب
سهر بندم: لسه زعلان مني
سامر بحب: كان نفسي ازعل بس فرحتي انك رجعتي ليا اهم من اي حاجه، الحمد لله انك معي وفى حضني ومعنا احلي ولدين فى الدنيا.
سهر بحب: بحبك
سامر بحب: وأنا بعشقك يا سهر الليالي
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فارس بحب: عارفه انك احلي حاجه فى حياتي كله و بسببك كل حاجه حلوه فى الدنيا
فرح بحب: انا اللي حياتي حلوه بيك و معاك من غيرك مفيش حاجه لها طعم
فارس بحب: بحبك يا فرحه حياتي
فرح بحب: وانا بحبك بحبك بحبك
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
جميله بحب: طول عمرك كنت حلم با لنسبه ليا يا جاسر عمري ما تخيل يوم انك تكون جوزي
جاسر بحب: أنا مبسوط لأنك حبيبتي ومراتي وعمري ما كنت اتمني اي واحده غيرك تكون حبيبتي
جميله بحب: بحبك يا جسوره
جاسر بحب: قلب جسوره والله
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
شمس بحب: احلي يوم فى حياتي لما سمعت منك كلمه بحبك يا شمس
شروق بحب: ده احلي يوم فى حياتي انا، انت الشمس اللي منوره حياتي وكنت معايا فى كل مشكله وشكرا انك امنت مكان ل الست اللي بتقول أنها امي وكمان لها مرتب شهري عندك
شمس: انتي عرفتي منين
شروق: سمعتك وأنت بتكلم فى التليفون
شمس: المهم مش ناويه تسامحي
شروق بحزن :: مش اقدر اسامح الست دي ،سيب الموضوع ياخد وقته يمكن فى يوم أعرف اسامح ،المهم أنك معايا ديما
شمس بحب: انا معاكي ديما وبحبك يا شروق الشمس
شروق بحب: وانا بحبك
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
يونس بسعاده: اخيرا يا ياسمين بقيتي مراتي
(ياسمين بسعاده: اخيرا يا يونس انا بحبك اوي اوي
يونس با ابتسامه: بتحبني و تعذبني كل ده
ياسمين بحزن: كنت خايفه ماضيك والماضي بتاعي صعب
يونس بحب: من النهارده مفيش حزن في حب وسعاده بس بحبك
ياسمين بحب: وانا بحبك بحبك
حمله يونس ولف بيها أكثر من مرة
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بعد مرور سنوات طويلة
مازال الاصدقاء معنا وعلى قسم الصداقه لم يتفرقوا رغم كل مشاغل ومشاكل الحياه ظلوا معنا وكل منهما راي أنها حصل على الشريك مناسب 🫂
وليس غريب أن اليوم
يحضر الاصدقاء زفاف أولادهما
ليل أبن سامر وسهر تزوج
ضي بنت شمس وشروق
جواد ابن فارس تزوج
نغم بنت جاسر وجميله
ساهر أبن سامر وسهر تزوج
مسك بنت يونس وياسمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وتمت قصص الحب بحمد الله🥹
و كل الابطال عاشوا في سعاده وحب 💝
وطبعا خليت سهر تعيش علشان تكون النهايه سعيده صحيح الموت علينا حق لكن دي روايه فى ايدينا نخلي النهايه سعيدة الصراحه أنا سامر صعبان عليا 🥹
وتمت وليس للحديث بقية
#قصص_الحب
#روايات_بقلم_منال_كريم
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم انصر اخواننا في فلسطين
والنصر لجميع البلاد العربية والإسلامية
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
اللهم ارزقنا حسن الخاتمه
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا