رواية قصص الحب الفصل الخامس 5 بقلم منال كريم

رواية قصص الحب الفصل الخامس 5 بقلم منال كريم


ذهب سامر وفارس إلى منزل يونس 


ظلوا يدقوا  الباب لكن بلا فائده

يونس يعيش بمفرده بلا خدم يوجد البواب فقط وكل أسبوع تأتي سيده لتنظيف المنزل 


فارس: هو مش بيرد ليه


 سامر بعصبية: اكيد مشغول مع الزفتة اللي معه يلا نكسر الباب 


فارس: يا ابني بطل عصبيه شويه نكسر الباب ايه


 سامر بصوت عالي: اومال نعمل ايه البيه مش بيفتح ها يدمر نفسه علشان واحده خاينه ومعها واحد كلب 


 فارس : اهدي يا سامر اهدي 


وبعد دق على الباب كثير فتحت الفتاة


سامر بقرف: يلا يا بت غوري  من هنا 


 الفتاه بدلع شديد: أنت مين يا قمر يا طويل أنت.


 فارس بصوت عالي: ما تلمي يا بت ويلا غوري 


 الفتاه بدلع:  وأنت كمان قمر وطويل يلا ادخلوا وأنا ادلعكم 


وضحكت ضحكه عالية

 


جذبها  سامر و دفعها إلى الخارج  و أغلق  الباب


دخلوا إلى الداخل كان يونس يجلس على البار عاري الصدر يرتدي سروال فقط و فى أيده كاس و الآخرى سيجاره ويشرب منهما 


نظروا إليها بحزن شديد 


ذهب فارس إليه وقف أمامه


فارس بحزن:  وبعدين معاك يا صحابي 


نظر يونس إليه بعيون باكيه ولم يجيب 


اخذ فارس من يونس الكاس و السيجارة 


فارس بحزن: كفايه يا صحابي محدش يستهل تعمل في نفسك كده 


ألقى يونس نفسه بين أحضان فارس ويبكي مثل الطفل الصغير 


 يونس بدموع: امي وأبوي  ماتوا وانا عندي خمس سنين  

وعائلتي كلها عايشه بره كل واحد فيهم كان عايز يأخذني البلد اللي هو عايش فيها

بس أنا كنت عايز افضل فى مصر وافضل فى بيتي اللي في رايحه امي وأبوي ،وكمان مش عايز ابعد عن صحابي 

فضلت هنا ،واللي ربياني أهل سامر وفرح وسهر  بقيت هنا شويه وهنا شويه 

والحقيقه عمري ما حست اني يتيم كنت ديما بغيظ سامر وسهر وفرح وقولهم انتوا عندكم اب وام واحد بس  انا عندي ثلاث امهات  وثلاث آباء 

ولما بقيت في الثانويه عيشت هنا صحيح طول اليوم كنا مع بعض بس لما ادخل البيت واكون لوحدي بكون حزين اوي 

لما شوفت جميله حبتها وقولت اخيرا يكون ليا ونيس فى البيت وادخل القي حد يقولي حمد الله على السلامه ،بس طلعت خاينه ومع مين صحابي اتحمل ايه ولا ايه أنا.


كان يونس ويحكي ومازال فى حضن فارس 


كان سامر ينظر من بعيد على حال أخيه ليس فقط صديقه وينظر إليه بدموع شديدة


 سامر بدموع:  ياه يا اخوي كل ده كان فى قلبك وعامل تضحك وتهزر و واحنا نحسدك ونقول يا بخت يونس مش شيل هم الدنيا تطلع شيل فى قلبك كتير كده انا اسف اني مش حاس بيك اسف 


وذهب إليهم وانضم معهم إلى عناق طويل مليء با الدموع والوجع و الحزن والقهر 


قضي سامر وفارس الليله مع يونس وقطع لهم وعد لن يعود مره اخرى الى فعل الحرام 

وأخبره عن خطوبه شروق و تصدم مثل الجميع .


مر الاسبوع وجاء موعد الخطوبه ولكن السؤال 

هل تمر بسلام أما لا 


وخصوصاً شروق عزمت جاسر وجميله 


فى حديقه منزل الالفي

الحديقه مزينه بالورود و البالونات وجميله جدا

ويقف شمس ينتظر ظهور شروق 


 

 سامر : أنا مش عارف شروق ناويه على ايه 


 فرح:  الغريب أنها عزمت جاسر وجميله


 يونس بغيظ: وهما فين 


سهر: لسه ما وصلوش ، بقولك يا  يونس اعقل  مش عايزين مشكله اكيد ربنا عمل كده علشان فى خير ليكم 


 فارس:  سهر تكلم صح الناس دي صعايدة اي حاجه ممكن تاثر على سمعه شروق ترض بكده 


 يونس بنفي: لا طبعا 


وصل جاسر وجميله وذهبوا إلى الاصدقاء


جاسر: منورين يا جماعه 


لم يجيب أحد 


 جميله:  وحشتوني يا بنات 


سهر بهدوء:  وانتي كمان يا جماعه يلا نسي اللي حصل ونرجع زي الاول اكيد ربنا شيل لينا الخير


 فرح بعصبية:  ايه ده يا سهر   الخيانة عمره ما تنسي وهما خاينين  


فارس :  خلاص يا فرح مش عايزين نكلم مع حد 


 سامر بعصبية: خد مراتك وامشي 


يونس اتالم بسب كلمه مراتك 


يونس با ابتسامه:  مراتك خد مراتك وامشي يا صحابي خد مراتك اللي هي كانت حبيتي.


غمضت جميله عيونها 


 جاسر:  يونس أنا 


قاطع حديثهم صوت تصفيق 


كانت شروق تخرج فى ايد حسن وكانت مشرقه مثل اسمها 


كان جاسر ينظر إليها بغيره 


وشمس ينظر بحب 


التفت إلى أصدقائها وأشارت لهم بمعني مرحبا 👋


وهما ابتسموا  الجميع له وأشار له إلا جاسر وجميله ينظرون بحزن و غيرة..


تقف أمام شمس وهو دقات قلبه سريعا جدا كادت تسمعها شروق ويشعر أنه يلمس السماء بايديه 


حسن: يلا البسوا الدبل 


مسك شمس الخاتم 

ينتظر شروق تمد يدها له ، لكن هي في عالم آخر.


 شمس:   هاتي ايدك يا شروق 


لم تسمع أو تنبه.


 حسن با ابتسامه:  ايه شروق رجعتي فى كلامك مدي ايدك يا حبيبتي 


انتبهت و قالت بهدوء:  حاضر 💍🫳


ارتدت شروق الخاتم ثم مد شمس أيده ولبستها شروق الدبله 


صفق الجميع


تجلس شروق وشمس المكان المخصص ل العروسين 


شمس بحب ::ايه الحلاوه دي يا شروق الشمس


 شروق بخجل:شكرا 


شمس:  شروق بصي ليا 


كانت شروق تنظر على جاسر وجميله 


نظرت شروق له 

والحقيقه اعجبت بلون عيون الشمس الزرقاء و سألت : ده لون عينك بجد.


أجاب بابتسامة: أيوة لون عيني زي لون عين جدتي الله يرحمها.


شروق: ربنا يرحمها.


 شمس بحب: بحبك 


ابتسمت شروق بخجل ونظرت  إلى الأرض


طبعا أصدقائها عيونهم عليها وطبعا الكل  مستغربا   

ابتسامة شروق لانها طالعه من قلبها مش تمثيل وهما أصحاب وعارفين إذا كانت بتمثل أو لا 


وجاسر غيران جدا  


أشارت شروق إلى أصدقائها ذهبوا إليها


 شروق: شمس ده فارس ودي مراته فرح 

وده سامر ودي مراته سهر وده يونس 

وده جاسر ودي مراته 


اخذت نفس ثم قالت )جميله 


 شمس با ابتسامه: تشرفت بمعرفتكم 


الجميع: احنا اكتر 


شمس: الكل مرتبطه وأنت يا يونس مش ناويه 


 يونس بغرور:: الحقيقه مش لقي واحده  تستاهل 


سامر بهدوء: عندك حق يا سامر صدقني اللي تسيبك تكون غبيه اوي 


جميله بابتسامه: هي تكون غبيه لو فضلت معه 


فرح ببرود: لا معلش يا جوجو كله الا يونس 


فارس بهدوء: انا معه فرح يونس اي بنت فى الدنيا تمناه


 يونس بابتسامه ؛ حبايب قلبي والله مليش غيركم 

وانتي يا بت شروق وسهر مش تقولوا حاجه


سهر بهدوء : رأيي أن اكيد ديما ربنا كتب لينا الخير 


 سامر : حبيبتي القمر العاقلة، 

وانتي شوشو رايك ايه 


 شروق بهدوء: الطيور على أشكاله تقع 


جاسر ببرود :نفس الطيور دي اللي كانت عجبنا 


يونس ببرود : أنت قولت كانت


طبعا كل ده شمس وافق مش فاهم حاجه غير أن حاسس أن بينهم شد وجذب 


قالت  سهر لإنهاء الحوار:  أنا بقول نسيب  العرسان وحدهما يا  شباب 


ذهب الجميع 


شمس:  شروق


شروق:  نعم 


شمس:  ليه حاس انكم زعلانين من بعض 


 شروق : عادي حاجات الصحاب وكده 


تم اليوم و كان تحاول شروق أن تثبت لجاسر هي بنت مين و سوف تزوج من منين، تجعله يفكر أنه دون المستوي...


تجلس شروق فى الغرفة 

رن الهاتف


: شروق: الو 


جاء الرد من الجهه الاخرى: الرقم ده رن عليا 


أجابت بعصبية : لا مش برن على حد 


و أغلقت الخط 


رن الهاتف مره اخري وكان نفس الرقم 


خرجت شروق من غرفته الى غرفه حسن 


دقت الباب 


 حسن: مين 


 شروق بهدوء : أنا 


حسن: ادخلي يا حبيبتي


دخلت شروق 


شروق با حراج:  اسفه يا أبيه 

بس فى رقم بيرن عليا و رخم عليا. 


اخذ حسن الهاتف واجاب هو:  الو 


 شمس: ايوه يا  حسن 


حسن بابتسامة:  انت اللي بترخم على شروق

 

 شمس بابتسامه : بهزر معها 


 حسن:  خدي يا شروق ده شمس يهزر معاكي 


شروق بعصبية:  جاب رقمي منين 


حسن:  مني 


اخذت  شروق الهاتف  


شروق:  اسفه يا أبيه 


وخرجت 


شروق بعصبية:  عايز ايه


شمس: براحه شويه


دلفت  غرفتها و أغلقت الباب بقوه 


 شروق :  يعني ينفع كده 


شمس' بهزر 


شروق: طيب وهزرت 


( شمس) اه 


 شروق: ممكن اقفل علشان عايزه انام 


شمس: تصبحي على خير 


( شروق) وانت من أهله 


 


تمر الايام وانتهت الاجازه واليوم اول يوم دراسة


  تجلس الاصدقاء مع

 بعض إلا جاسر وجميله 


 شروق: انا نسيت الكتاب فى المدرج اجيبه واجي 


فى المدرج دخلت جذبها جاسر وبدون حديث قبلة بعشق


انصدمت شروق و تسمرت مكانها


وللحديث بقية 


🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

استغفر الله العظيم و اتوب اليه

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

اللهم انصر اخواننا في فلسطين والنصر لجميع البلاد العربية والإسلامية

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒.



             الفصل السادس من هنا 

  لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات