رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل الرابع 4 بقلم حنين هاني

 


 رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل الرابع 4 بقلم حنين هاني



محمد. يامن انا عاوزك تتقبل الموضوع وتتقبل ان دلوقتي تيا بقت مراتك
يامن. ازاي بس انتا كسرت قلبي يابويا بالي عملتو ده وانتا عارف يابابا اني بحب يسرا بجد 
محمد. طيب انا عاوز اسالك سوال 
يامن. اتفضل 
محمد. مدام بتحبها اوي كده ليه بقالك اربع سنين خاطبها مع ان حالتك الماديه تسمح انك تتجوز من اول اسبوع خطوبه
يامن. عادي يعني يابابا انا وهي مش حابين نربط نفنسا دلوقتي بالجواز والخلفه انا وهي مرتاحين كده 
محمد. عرفت بقا انك مش بتحبها بصلو يامن وكمل محمد 
اصل الي اعرفو الواحد لما بيحب بجد يكون عاوز في اسرع وقت يتجمع مع حبيبتو تحت سقف واحد وينتظر اللحظه دي في فارغ الصبر مش تقولي اصل احنا مش عاوزين نربط نفسنا دلوقتي بالجواز 
يامن انتا ابني الكبير ويهمني مصلحتك لازم تراجع نفسك 
مش ممكن الي انتا فيه ده مش حب وممكن مجرد تعود عليها عشان تعرفها من ايام الكليه 
راجع نفسك ياحبيبي وخليك فاكر انك دلوقتي بقيت مجوز ومراتك مسؤله منك من كل حاجه 
يامن. مش عاوز مش عاوز يابابة مش قادر اتقبل الفكره اصلا
محمد. يامن خلاص انا قولت الي عندي وراجع حساباتك عشان انتا حياتك دي اصلا مش عجباني كل يوم خروج مع خطيبتك وشكل عشيت بره نستك الاصول انا الحال ده ميعجبنيش خلاص انتا دلوقتي راجل متجوز يعني خلاص مبقتش زي الاول يعني دلوقتي في واحده مسؤله منك ومن التزماتك وسابو وخرج
واعد يامن مش طايق نفسو وفكر مع نفسو انو لازم يعملها كويس قدام ابوه الفتره دي عشان يسكت
********
كانت بتجري وهي قلبها بيتحطم من جوا كل مابتفتكر ان امها مشيت وسابتها قلبها بيتكسر 
ليه عملتي فيا كده 
ليه وانتي عارفه انك اكتر انسانه المفروض تكوني في حياتي 
ليه اكبر القي نفسي واحده 
ليه حرمتيني من اخواتي
ليه عيشتي بابا في كسره من ساعت مامشيتي لغايت مامات
ليه بقيت انا لوحدي دلوقتي 
فضلت تجري وتجري والدموع علي خدها وبتفكر في حياتها الي مفهاش اي حاجه عدله خالص 
حته لما قلبها دق 
كان الشخص الغلط
استعمل قلبها لطريقه يوصل بيها عن المعلومات ونسي ان هي انسانه وقلبها بيغلبو الحب والامان
نسي ان هي ادتلو اغلا حاجه عندها 
بس هو كسرو وداس عليه بالقوي كانو مداس
خذالها في عز ماكانت بتعشق الارض الي بيمشي عليها
حته الحب كان مجرد وهم في حياتها كان اختيار للشخص الغلط
بس هي كانت هتعرف منين انو مخادع
افتكرت ان مقابلتهم كانت صدفه 
حب بدأ من صدفه 
اهتمامو ليها الحقيقي 
الحنينه الي تغلب اي حاجه 
الامان الي يخليك محتاج ضهر وسند تسند عليه وقت ماتقع
هو كان كل حاجه في حياتها 
في الاخر طلع كل ده مجرد وهم وانو تاجر مخدرات كان بيمثل عليها عشان يامن شغلو 
قد اي كنت غبي ياقلبي ومفكرتش تشك في ولا ثانيه
فلاش باك
اللوا. خلي بالك من نفسك ياتيا
تيا. متقلقش يافندم وبدأت تحضر للمهمه الي هتغير حياتها وهتوصل للتريقه كانت ثقتها في ربنا كبيره بس كانت حاسه ان في حاجه مش كويسه هي هتشوفها بس اي مكنتش عارفه 
بس سابت كل التخيلات دي علي جمب وخلاص حان موعد الرحيل للهجوم والقبض علي اكبر العصابات 
طارق. يلا بينا
تيا. يلا 
وبدأو يتحركو وتم محاصرة المكان من كل ناحيه
تيا. اول ماديكو الامر هجوم علي طول 
كلهم. تمام يافندم 
وفي معاد التسليم بدء الهجوم والمشابكه وهي بتهاجم شافت واحد منهم بيهرب اتخلصت من الي في ايدها وجريت وراه علي طول 
تيا. اقف مكان بدل ماهضرب عليك النار 
بصلها هو بتوتر وكان بيجري بسرعه بس هي كانت اسرع وضربتو في رصاصه في رجلو وجريت عليه 
تيا. انتا مين وضربتو علي رجلو انطق بقولك بصت في عيونو وللحظه قلبها دق بسرعه كانها عارفه العيون دي 
في نفسها. لا مستحيل يكون هو مستحيل مش معقول ده يكون حبيبي
وفجأه شالت الماسك وهنا كانت الصدمه 
تيا. اسر؟ اتجمعت الدموع في عينها 
اسر. تيا انا والله كنت هبطل وكانت اخر عمليه ارجوكي صديقني انا والله حبيتك اوي منكرش لما شوفتك كنت بمثل عليكي بس حبيتك بجد والله صديقني كل لحظه عشتها كانت حقيقه 
تيا. كدب كلو كدب عملت فيا كده ليه وضحكت لا وانا كنت غبيه ازاي مشكتش فيك ازاي كنت كل محكيلك حاجه عن الشغل كانت تاني يوم كل حاجه تتغير وضحكت ده انا كنت مغفله اوي حقيقي براڤو عليك انتا قدرت تلعب بقلبي عشان تقدر تظبط شغلك في اللحظه دي وصل طارق
طارق. تيا انتي كويسه وبص علي كان مرمي في الارض واتصدم لما لقاه اسر 
معقول انتا السبب في كل ده 
تيا. خدوه ياطارق علي الحجز وانسحبت هي وكان روحها بتنسحب منها وهو بينادي عليها
اسر. تيا استني انا بحبك كنت هبطل عشانك انا اسف ارجعيلي
اند فلاش باك 
غمضت عينها من كتر الوجع وفاقت علي صوت الفون
طارق. اي ياصحبي 
تيا. اه انا عارفه انك باصصلي في الاجازة 
طارق. هو انتي فاكره انك واخده كده الاجازة لله لا طبعا في شغل
تيا. خير 
طارق. بعد ساعه عاوزك في الكافيه عشان موضوع كده 
تيا. خلاص اوك يدوب هروح اغير ونزل
طارق. اوك هستناكي باي 
روحت على طول وطلعت اوضتها مكلمتش حد 
دخلت لقت يامن اعد علي السرير اتجاهلتو وراحت علي الدولاب عشان تتطلع هدوم 
بصلها هو وعرف انها خارجه
يامن. راحه فين 
تيا. اعتقد ملكش دخل احنا يدوب كام شهر وكل واحد يروح لحالو وكل واحد ليه حياتو 
يامن. ماهو ده الي هيحصل بس من هنا لغايت مايتم الموضوع اعتقد انك مراتي وليا دخل بكل تحركاتك يعني ده حقي
تيا. اممممم شغل سي السيد يعني 
بس اوك حاضر هقولك انا نازله ورايا مشوار شغل 
يامن. وان قولت لا مفيش نزول
تيا. تؤ مش بمزاجك 
يامن. لا بمزاجي بس عادي انزلي كده كده هعد لوحدي وارتاح من الخلقه دي 
تيا. خلقتي دي هتسكت ومش هترد علي اشكالك وسابتو ودخلت الحمام
يامن. اشكالي؟ مالها اشكالي يختي ده انا قمر وبص في المرايا وبعت لنفسو بوسه قمر ياواد ياميمو هي بس الي متغاظه وراح اعد علي السرير 
*********
سوزي اعده بتفرج علي التلفزيون ومندمجه ولقت ديما ورفيف خارجين ومعاهم شنط
سوزي. اي ده رايحين فين
ديما. احنا مسافرين يامامي
سوزي. يعني اي انتو بتتصرفو من دماغكو
رفيف. لا يامامي احنا خلاص قررنا واعتقد كفايه العمر الي عدا ده 
سوزي. يعني اي
ديما. يعني نشوف وشك علي خير يامامي وسابوها ومشيو
واعدت هي مصدومه وعيطت
يتبع



الفصل الخامس من هنا

                   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة