
رواية جوهرة المقنع الفصل الرابع والعشرون 24
بقلم نجلاء فتحى
جوهرة بعدت إيدة عنها بقوة وبشجاعة ممزوجة بصراخ/ بيتى هو بيتك مع عمو فتوح مش حابة بيتى مش عايزاة دة سجن ، مش صغيرة مستعدة أعيش معاك فى اى مكان كفاية عندى الحماية وأنتى حمايتى ، الامان وانت أمانى ،،الحب وأنت حبيبى ، أمسكت إيدة بترجى / خلينى جنبك اعتبرني واحدة من بتوعك.
شداد قطع جملتها فى قبلة صارخة حالمة ملتهبة عاصفة رعدية فى صحراء جافة. ثم هدأت هذة القبلة وتحولت لنعومة مثل نسمات الهواء الباردة المنعشة كان يتلذذ بيها كأنة أول مرة يقبل فتاة ويقرب منها، كأنها قطعة ماس يخشى خدشها .
أبتعد وسند جبينة على جبينها وهى مثل الصنم حتى لم تبادلة القبلة وقتها ، عقد بين حاجبة وقال جوهرة جوهرة
جوهرة بصدمة / أنت أنت بوستنى ثم وضعت إيدها على وشها من الكسوف قالت:'كان نفسى تكون بعد كتب كتابنا
شداد سكت ولم يرد. عايز يقول أنتى مراتى لكنة رفض فقال أنتى قولتى واحدة من بتوعك لسة موافقة تعيشى معايا وممكن أعمل فيكى أكتر من كدة ومن غير جواز أنا مش بتاع جواز عشيقاتى ينفذوا رغباتى أنا أنا سادى
جوهرة بتوجس/ يعنى إيه سمعتها عنك الكلمة دى ومعرفش معناها
تنفس هو وشرح ليها المعنى بطريقة صعبة دون مجاملة ولا تجميل للكلمات وبكلمات بزيئة غير لأئقة حتى تكره واعترف فى بنات لم تتحمل وتفقد حياتها والبيت إللى هى حباة مجرد مقبرة لفتيات الليل واوقات يتلذذ بقتلهم بين إيدة
عزيزى القارى اوقات فى لحضة نخرج م فى قلوبنا لشخص ولا ندرك وقتها نتيجة تهورنا
جوهرة بدون تفكير / مستعدة ،،، واثقة أنك مش تقرب منى ،،، نظر لها نظرة عدم فهم ،،،قابلتة بنظرة ثقة وتحدى ثم قالت بمزاح :-المفروض تشكرني لولا جريت للغابة كنا موتنا من الملثمين،
شداد لا ينكر هى محقة ،،لكى يداري هذا / بيكى من غيرك أقدر أحمى نفسى كويس
مطت هى شيفاها بزعل / مغرور
رفع ليها حاجبة رغم هو سمع جملتها/ قولتى إيه
جوهرة / اوووف مقلتش حاجة ،،إيه دة عربية مين دى
لف هو للطريق واعتدل فى وقفتة وشد جوهرتة خلف ظهرة بحماية ثم وضع إيدة الثانية على خصرة للتأكد من وجود ال🔪 ،،ثم تنفس براحة حين وجد فتاة رفيعة ترتدى شورت جينز لمنتصف فخذها وتيشرت بحمالة رفيعة لنصف بطنها واقفت أمام شداد وتحدثت بالفرنسية بمعنى ألقت التحية وتسألة هويتة
نظر شداد لجوهرة التى تنظر للفتاة بقرف ثم صعدت على صخرة لكى تطولة وغمت عينة أبعد إيدها وقال بالفرنسية للفتاة ورد عليها التحية وقال أن جوهرة زوجتة أكتفت الفتاة بأبتسامة لجوهرة ثم بدأت تتحدث مع شداد ومبهورة بجسدة وشكلة
جوهرة تريد ضرب الفتاة ،،كل هذا وهو بعيونة يتابع نظرات جوهرة للفتاة ،
جوهرة/ البرص دة قالك إيه
كاتم شداد ضحكتة/ هو البرص بيتكلم
جوهرة / البت السلعوة دى على فكرة أنا أحلى منها لو خسيت واهتميت بنفسى
شداد تركها بتلذذ من عصبيتها وغيرتها التى تخفيها ورحل مع الفتاة داخل المنزل لكنة يتمهل بخطوتة حتى تأتى خلفة ،، رغم يتحدث بمجاملة مع الفتاة
_______
(فى الغرفة )
شداد ينام بجوارها على السرير فقال/ منمتيش لية
جوهرة / مين البنت دى
شداد/ بنت أصحاب البيت
جوهرة/ ممكن مش تكلمها
تجاهل جملتها حين سمع ضوضاء بالخارج ،،،نظر من شباك الغرفة وجد الفتاة تقف مع شخص وتأخذ منه مال وفير وشاورت على غرفتهم ، أغلق الستارة بهدوء ،،وحاول بقدر الإمكان ينوم جوهرة حتى يستطيع التفكير بهدوء وسؤال يدور فى ذهنة هل هذا الشخص صديقها ،،،معرفة،،،،أم تبع المافيا الان هو فى البيت وسهل أصتيادة ،،،بعد مرور ساعات من الليل المتأخرة طرق بابة خفيف فتح هو الباب وأبتسم بمكر حين شافها ترتدى قميص نوم جرئ دفعها للخارج وأغلق الباب على جوهرة ،،تحدث بالفرنسية ولاحظ الفتاة تسحبة بأى شكل لغرفتها أستجاب لطلبها حاولت هى أقامة علاقة تحجج بأى شئ ورفض ولأنة ذكى وحاسة السمع قوية سمع باب يفتح ، زق الفتاة وأسرع للغرفة الأخرى وجد شخص يحمل جوهرتة بين زراعه وعلى وشها منديل ،،،تحول فى ثانية للمقنع وزاد غضبة
👇 ((الحديث بالفرنساوى))👇
شداد/ أتركها وإلا قضيت عليك
الشاب ألقاها على السرير ثم أخرج قبضة حديدية لكى يلكم المقنع
لاحظ شداد جوهرة لم تتحرك وبحركة خفيفة تفادى اللكمات ثم حاوط رقبة الشاب بزراعة وهو واقف خلفة ،،،،ماذا فعلت بيها
الشاب بأختناق/ خدرتها
شداد أمسك زراع الشاب من مفصل الكتف وكسرة ثم فعل فى الزراع التانى هكذا وهو مستمتع وقال هذا عقاب إيدك على تخدير ولمس حاجة تخص المقنع ثم حمل الشاب الذى يولول من الألم ورفعة لأعلى وقال بغصب/ مين بعتك
الشاب/ المافيا فى فرنسا تنفذ أوامر المافيا الأيطالية
شداد/ أممم أتعانوا مع بعض هتوحشنى يا عسل ثم ألقاة من الشرفة فسقط على شوكة حديدية خاصة للزراعة مخترقة جسدة ،،
نظر خلفة وجد الفتاة مصدومة فهى أتت خلفة ،،،، وتترجاة يغفر لها ،أمسكها من شعرها قبل هروبها وقال / قبضتى تمن تسليم زوجتى ،،هل تظنين أغوائك لى أستجيب أنا المقنع ثم دفعها من الدور الثانى فسقطت لبهو المنزل فاقدة حياتها ،،،خرج والديها حين سمعوا الضوضاء وزهلوا من الوضع وبنتهم ، دفعهم شداد لداخل غرفتهم وأغلق عليهم الباب وبالخارج يثور وقال / بنتكم عرضت نفسها عليا،،لكى تسلم زوجتى لشخص تبع المافيا ،،وهى قبضت التمن ،،لم أضركم مقابل معروفكم لينا ثم بسرعة البرق حمل جوهرتة وخرج برا المنزل وسرق حصان 🐴 وانطلق بية وصعد على التل ورجع للكوخ تانى حتى ينتظر فلوريد
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
[فى إيطاليا ]
ياسين/ كفاية بقا بقينا نصف الليل النهار قرب يطلع
هند/ أدينى فرصتى
ياسين/ مفيش زفت،،،،أنا ماشى أظن تعرفى ترجعى الفندق ولا الهانم خايفة
هند/ من فضلك بلاش سخرية وقلة قيمة ،،أظن حضرتك فى يوم كنت رتبتى متولدش مقدم ،
ياسين بعصبية/ فاكرة نفسك مين عقيد يا روح أمك أنا القائد كلمتى تتنفذ
هند واقف لة بتحدى وثبات/ علشان القائد تكون قدوة ليا ،،وتخلى بالك من ألفاظك ،علشان قائد تحترم المدربين وإللى شاغلين معاك ،،تحترم رجالتك
زقها ياسين فى كتفها فتعرقلت هى بخشبة بحركاتة المفاجأة لها ،،سقطت على الأرض لكنها قالت بلهفة / فى حاجة هنا خبطت على الأرض ثم كررت فعلتها فى بقعة أخرى من حديقة القصر وجدت الصوت مختلف وبكل أمل ونشاط شدت حديدة طرقت الأرض أو العشب الأخضر المائل للون الأصفر. قالت لياسين تحت الأرض حديد ،
تقدم هو لها وتأكد بنفسة ثم خطف منها الحديدة وبدأ يحفر لكنة يخبط فى شئ حديدى وبالفعل أزارح طبقة العشب وجد غطاء حديد حاول يفتحة فشل وهنا الحماس والنشاط تجدد ليهم ،
ياسين/ هاتى أى حاجة وحاولى معايا نفتح الباب
مر الوقت ولم يتأثر
ياسين مسح عرق جبينة/ والعمل
جلست هند على ركبتها تلمس السطح المعدن وأشعلت كشاف الهاتف تحاول ترى ما بالداخل من ثنايا الفاصل فقالت :- تقريبآ شايفة سلم ،،جايز يفتح الكترونى
ياسين/ شكلة كدة ،،والعمل برضو
هند بحيرة / ممكن تكون هنا حاجة تفتح الباب أشمعنا الجزء دى النار مش وصلتلة ولا الشجرة دى
ياسين/ بلاش تشتغلي دماغك كلامك غلط جايز يفتح برموت محمول
اعتدلت هند وهى تقرب للشجرة التى لم تتأثر بالحادث، ، متجاهلة كلام ياسين المحبط ليها ،،،دققت النظر للشجرة وقربت كشاف التليفون ،،،ولمست بأيدها الشجرة لاحظت جزء منها يدفع ،،،تنفست وضغطت علية فتح الباب الحديدى ،، نظرت هى لة بنصر ،،نزلت على السلم لم تنتظرة وأشغلت النور الواضح انبهرت بالمكان كأنها شقة جهزة تحت الأرض وبيها علب أكل (معلبات )
وجزء خاص بشاشات كومبيوتر حاولت تفتحها فشلت ،،،أتى ياسين الذى لا يقل عنها صدمة بالمكان وشغل الشاشات وجدها كاميرات مراقبة وشافوا سبب الحريق من أول الاقتحام على القصر ومحاربة شداد ليهم ومعة فتاة يحميها ثم اختفت الفتاة وظهر شداد مرة أخرى وحارب بقية الأفراد حتى قضى على الجميع ونقذ شخص واحد ،،،،فتح شاشة أخرى وجد شداد مع أختة يحلقون بطائرة ثم فتح شاشة أخرى وجد الشخص الذى نقذة شداد يحرق المنزل
وبعدها أنقطع التسجيل
هند/ كلامى صح حصل حاجة والحريق أخفى الواقعة مين الشخص إللى نقذة شداد وحرق البيت ،،
ياسين/ معرفش لو الكاميرات فيها صوت يكون أفضل
هند/ أختك صغيرة أوووى
ياسين/ لا خطفها وعمرها ١٨ سنة ودلوقتى ١٩ سنة هى قصيرة
هند/ جميلة
ياسين بضيق/ ياترى سافر فين
هند بتفكير/ شكها طيارة خاصة وأقرب بلد لهنا فرنسا أكيد مش يرجع مصر
ياسين/ وممكن يسافر بلد تانية
هند/ ممكن ،،،،،،عندى حل لو حطيت نفسى مكان المقنع وحصل الأمور دى صعب ادخل فرنسا بدون تصريح لجوهرة أكيد فى مكان هنا قريب محتاج طيارة وبعيد عن الناس ،،ممكن نتصل بمصر تساعدنا هما يعرفونا الدول إللى حوالين إيطاليا
ياسين/ تقلقي القَيدات لية
هند/ دورهم يساعدونا ولا حضرتك تنجم ولا معاك عصا سحرية
ياسين/ موافق واحترمى رتبتى
هند بكبرياء أنثى خرجت من المخبأ
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
[فى مصر] (بيت ياسين)
عُدى/ مفيش أخبار
أم ياسين/ لا قلقانة لو عارف مكانها كان رجع
عُدى/ خير بأذن الله
أم ياسين/ أمك فين بقالها كتير بعيدة عنى هى زعلانة منى
عُدى بكذب/ لا دة أنتى أختها الوحيدة الفترة إللى فاتت ضغطها عالى
أم ياسين/ شفاها الله وعفاها سلملى عليها هى مش قادرة ترد على تليفونى
عُدى/ بأذن الله
ملحوظة أم عُدى مقاطعة أختها علشان رافضة جوازة أبنها عُدى بجوهرة
________
أتى صباح جديد وجوهره لم تفوق وشداد قلقان عليها ليس بأيدة شئ غير الانتظار خرج من الكوخ بسرعة حين سمع طائرة تقترب لأرض تنفس براحة حين لمح فلوريد يلوح بأيدة يطمنة
فلوريد احتضنة بشدة / أعتذر على تأخيرى يا صديقى المكان ليس أمن حاولت أهاتفك لم أستطع يبدو فى مشكلة لذلك جئت بنفسى
شداد / حكى لة الملثمين الذين عارفوا مكان الكوخ ثم مكان التل وما فعلة فى القرية ٠٠٠٠٠٠
فلوريد/ إذا لم تأتى وأنا حضرت هنا لم أجدك كنت فقدتك صديقى الحظ حليفنا دائمآ
شداد/ جوهرة متخدرة من أمبارح مش فاقت
فلوريد/ لا تقلق فقد أحضرت معى طبيب للطوارئ وشنطة ملابس لكم وطعام
شداد/ شكرآ يا صاحبى
أتسعت عين فلوريد / المقنع لا يشكر أحد
أنتبه شداد لنفسة وتجاهل كلامة
[ملحوظة فلوريد يتحدث اللغة العربية ]
___________
أطمن شداد على جوهرة مجرد نايمة ومفيش خطر ولازم تفوق مع نفسها ثم صعد بيها للطائرة ورمى فى منتصف الكوخ 💣 حتى يقضى على الكوخ فأصبح غير أمان حلقت الطائرة لأعلى وهو يسجل هذا المكان داخل ذاكرتة فشهد على ذكريات حلوة مع جوهرتة لكنة الان معروف للمافيا وليس لة قيمة لة رجعت الطيارة لأيطاليا وتوقفت على سطح منزل فلوريد الذى نزل منها هو والطبيب وسائق الطيارة ،
ودع شداد فلوريد فوجودة فى إيطاليا خطر على حياتة وفى فرنسا هكذا قرر بمخاطرة كبيرة يرجع مصر لازم ينفذ وعدة ويرجع جوهرتة لمكانها ،جلس على مقعد القيادة وحلق بالطائرة فى الأعلى وهو يلوح بأيدة لفلوريد 👋
_____________
لأسف أتى أتصال للقائد هناك طائرة خاصة داخلة مصر أتية من اتجاة إيطاليا ،،سمح لها بالعبور حتى يتأكد من هوية الزائر وبالفعل سهلت دخول الطائرة لأراضى المصرية لأنة لحد الأن لم يمسك علية دليل
________
(فى إيطاليا )
ياسين/ بكرة نرجع مصر
هند/ والمقنع
ياسين/ رجع من شوية لمصر بطيارة خاصة
هند/ مجنون أزاى
ياسين/ معانا ولا معاه تلاقية يأس
هند/ صعب معلوماتى عنة غير كدة
ياسين/ عايزة قضية صعبة ،،جهزى حالك يا حضرة الرائد للرجوع
هند لنفسها/ دى مخاطرة بحياتك يا شداد أكيد فى سر قوى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
فى ظهر اليوم التالى دخلت الأم غرفة بنتها كما متعودة فمنذو سفر ياسين وهى تجهز الغرفة لبنتها يوميآ وجدت بنتها فى السرير نايمة بهدوء
صرخت من فرحتها حاولت تفوقها لم تستطع نهش القلق قلبها اتصلت على عُدى الذى طار للمنزل من فرحتة وجد محبوبتة
___________
س/ياترى رد فعل جوهرة إيه؟
س/ياترى رد فعل ياسين
لجوهرة إيه ؟
س/كيف وصلت جوهرة لغرفتها؟
س/ هل يقبض على المقنع ؟
يتبع