رواية عشقت صعيديه الفصل السادس 6 بقلم فرحه احمد


رواية عشقت صعيديه الفصل السادس 6
بقلم فرحه احمد


مالك رجع البيت وهو متعصب من محسن ومش شايف قدامو 

وهو طالع قابل خديجه نازله 

خديجه _يابوي اي اللي عمل في وشك أكده

مالك بنرفزه _ابعدي عن وشى كل ده بسببك اصلا 
وطلع وسبها 

خديجه قعدت علي السلم بدموع محدش بيحبيني لي هو انا واحشه وجايه مشاكل للكل كده 

اتفجات بمالك قعد جنبها وبيقول 
انا اسف انا كنت متعصب شويه متزعليش 

خديجه بصت قدمها ومتكلمتيش 

مالك_ خلاص طلما زعلانه مش هقولك علي الشغل 

خديجه بسرعه ولهفه _بجد شغل اي 

مالك _في واحد صاحبي شغال في شركه ومحتاجين موظفين فا تروحي تعملي انترفيو 

خديجه _امته

مالك _بكرا الساعه ٩ الصبح والشركه مش بعيد هتخرجي علي الشارع العمومي هتلاقيها في وشك تعدي الشارع بس 

خديجه _انا مش عارفه اشكرك ازي جميلك ده فوق راسي 

مالك _ولا جميل ولا حاجه .....هو انتي كنتي راحه فين 

خديجه _كنت نازله اجيب حجات كيكه نفسي فيها 

مالك _خليكي وانا هجبهالك بس بشرط ادوقها 

خديجه بأبتسمه_ موافقه 

محسن_ اي يعم علي كل ده في الحمام 

علي_ معلش يلا نروح 

محسن _لا انا هروح عند سمر روح انت 

علي _ماشي 

في الصعيد كان الرجاله متجمعه مع رجال عيله معروفه في الصعيد عيله عمران
 

عمران الاب وكبير العيله 

إسماعيل الابن الأكبر لي عمران 

وسالم الابن التاني 

وممدوح الابن الصغير 

عامر_ منورين يارجاله والله 

عمران_ بنورك ياحج 
احنا انهارده جاين وطلبين ايد فاطمه بت محمود لي ابني ممدوح 

عامر _شرف لينا ياحج بس بردو الري ري ابوها والبنيه بردو 

محمود_ وانا مش هلاقي احسن من نسابك ياحج 

اسماعيل _يبقه علي بركه الله ونقرأ الفتحه 

عامر _معلش يا اسماعيل يابني ناخد رأي البت الاول 

عمران_ اتفضل يا حج 

فاطمه_ جدي اتفضل 
الجد _مبروك يا فاطمه جايلك عريس وانا وابوكي موافقين انتي رايك اي 

فاطمه_ الري ريكو يا جدي 

عامر_ يعني انتي عندك استعداد تتجوزي عادي 

فاطمه بكسوف_ اللي تشوفو ياجدي 

عامر بحب_ انا شايف ان العيله كويسه والواد باين عليه محترم 

فاطمه_ وانا موافقه باجد 

عامر _يبقه علي بركه الله 

نزل عامر وقال نقرو الفتحه 

عمران انشاء الله خطوبه وكتب كتاب يكون يوم الجمعه الجايه 

محمود_ خليها خطوبه بس ياحج 

عمران_ علشان الولاد يقعدو مع بعض من غير حرمنيه يامحمود 

محمود_ تمام 

عامر_ الشربات يا ام فاطمه 
وصوت الزغاريط في الدوار 

نزلت خديجه بل الكيكه عند شقه مالك وكانت مكسوفه جدا 

خبطت قام مالك جري يفتح 

كريمه _اسم الله عليك بتجري كده لي 

فتح مالك لاقي خديجه واقفه وفي ايدها طبق في  كيكه شكلها يفتح النفس 
اتفضل

مالك_ تسلم ايدك يا خديجه طب تعالي اتفضلي 
خديجه _لا شكرا بعد ازنك وطلعت 

كريمه _اممم اي الحوار بابن بطني 
مالك_ مفيش حوار يما واحده ومنزله حتت كيكه هتخدي بقه ولا أكلها كلها 

كريمه _لا هات حته شكلها يفتح النفس 

مالك _الله اي الحلاوه دي 
كريمه _جميله اوي اه 

سمر _اصحه بقه يامحسن من ساعت ماجيت وانت نايم كده 

محسن بنوم _الساعه كام 

سمر_ الساعه ١٢ بليل يا خويا وانت نايم 
مش هتقوم تقعد معايا شويه بقه 

محسن _هقوم هقوم 

عند خديجه كانت فارده ضهرها علي السرير وشارده في اللي حصل واللي لسه هيحصل وهي مش عارفه القدر مخبي ليها اي وحست انها لوحدها ومحدش جنبها 
وبعدين افتكرت مالك وجدعنتو معها وانو وفرلها شغل ووقف جنبها عن أهلها اللي طمعو فيها 

كان كريم قاعد في شقه ساكن فيها مع ناس صحابو 

اسلام_ ها ياض يا حسن في جديد ولا نفس الكلام

حسن _لا ازي في جدبد طبعا  

كريم علي اي ياض 

حسن_ لا حجات ملكش انت فيها 

اسلام _جيبين بنات إنما اي هيعجبوك اوي جرب 

كريم_ لا مليش في الكلام ده انا هنزل اتمشي لحد ما تخلصو القرف ده 

سمر _ها يحبيي ناوي علي اي 

محسن_ في اي 

سمر بغيظ_ في موضوع خديجه 

محسن_ سبيها لظروفها لما تظهر يبقه اتجوزها غضب عن اي حد 

سمر _خلاص عرفني علي اهلك وعرفهم اني مراتك 

محسن بغضب _شكلك اتجننتي يا سمر 

سمر_ اتجننت علشان عايزه الكل يعرف اني مراتك 

محسن_ اه اتجنينتي لان من الاول واحنا متفقين صوح 

سمر _والسبب خديجه وخديجه خلاص هربت يبقه نشوف حالنا احنا وكملت بخبث 
ويمكن لما تعرف انك اتجوزت ترجع

قعد محسن يفكر في كلمها لحد ما اقتنع 

خلاص ماشي بس مش هنقول متجوزين هنقول هيتجوز لسه 

سمر _طب ازي 

محسن _انا هتفق مع مأذون اي كلام وخلاص وأهلك كلهم مي..تين فاهمه 

سمر بحزن_ ما هما كده كده  اكنهم مي..تين مش فارقه كتير 

كان كريم ماشي علي الكورنيش والجو ليل والشوارع هاديه سمع صوت بنت بتعيط راح نحيتها لقها قاعده جنب النيل وبتعيط 

كريم _مالك يا انسه ولما لفت ضهرها لي اتفاجا بيها 

كانت مني نايمه مع فاطمه في الاوضه 

مني_ فون خديجه لسه مقفول 

فاطمه_ اه شكلها غيرت الخط 

مني بحزن_ وحشتني اوي 

فاطمه بحزن_ وانا كمان كان نفسي تكون معايا في فرحي 

مني_ حضنتها وقالت انشاء الله خير 

كريم_ انتي بتعملي اي هنا يا جميله وبتعيطي كده لي 

جميله_ وهي بتمسح دموعها لا مفيش شويه مشاكل 

كريم_ احترم رغبتها وقعد جنبها ساكت 

جميله _اي اللي منزلك دلوقتي 

كريم _مخنوق قولت اتمشي وبصلها وقال بس شكلي مش لوحدي اللي مخنوق 

وسكتو ومره واحده جميله قالت بحزن ودموع 

مرات بابا مصممه اتجوز ابن اختها علشان تاخد ورثي وانا مش عايزه 

كريم _وفين بابكي 

جميله بدموع _بابا م..ات من شهر والورق بتاعو اتقسم بيني انا وهي ولاكن دلوقتي مصممه اتجوز ابن اختها لما امشي واسيب البيت 

كريم _والبيت ده من حق مين 

جميله بحزن_ بابا كتبو باسمها وأكملت بسرعه وقالت بس والله مش هو يوم ما بابا م.ات اختها جابت ورق تسجيل البيت باسمها وبصمت بابا عليه بعد ما..ت وعملت العقد بتاريخ قديم ......وانا معنديش مكان اروحو ومش عارف اعمل اي 

كريم بتفكير _انا عندي حل هيخلصك منها تعالي اروح دلوقتي والصبح اقولك علي الحل 

في الصباح قامت خديجه كلها نشاط وراحت علي الشركه وهي مبسوطه وبتدعي تتقبل 

قعدت لحد ما نادو علي اسمها 

المدير_ انسه خديجه اشتغلتي فين قبل كده 

خديجه_ اول مره اقدم علي شغل 

المدير بتكبر _ بس الوظائف الفاضيه هنا للمؤل العالي ممكن اعينك في البوفيه 

خديجه بصت لي بحزن وقالت لا شكر بعد ازنك 

خرجت خديجه وهي محبطه وبتفكر ترجع لي أهلها لان الفلوس اللي معها خلاص بتخلص وهي مش لاقيه شغل 

روحت خديجه ولسه بتفتح الباب لقت ندا نازله الشغل 
حكتلها اللي حصل 

ندا_ تعالي اشتغلي معايا واشتغلت في المطبخ علشان متتعمليش مع حد 

خديجه فكرت حبه وقالت موفقه انزل امته 

ندا _تعالي دلوقتي يلا 

في الصعيد كان الكل متجمع علي الفطار 
دخل عليهم محسن وفي ايدو سمر 

عامر _مين دي ياولدي 

محسن _اعرفكم سمر خطيبتي 

حمد_ والله ده حوصل ميته ده 

محسن_ هفهمكو يابوي 

قعد محسن وسمر جنبو راسمه وش البرائه 

محسن _دي سمر اتعرفت عليها ايام ما كنت بروح شغل في القاهره وحبيتها وعايز اتجوزها 

هي أهلها متوفين ووحيده وهنتجوز ونقعد معاكو هنا 

عامر_ بص عليها وهو مش مستريح ليها ولاكن قال 
اللي انت شايفو في مصلحتك اعملو انت راجل وعارف كيف تتصرف 

نعيمه_ مبروك يا ولدي 

كوثر_ من ساعت من البومه مشيت والبيت داخلو الفرح 

عامر بغضب وزعيق_ كوثر متجبيش سيره خديجه واصل مفهوم 

كوثر _حاضر يابوي 

محمود_ بت عمك جالها ليله امبارح ياولدي ممدوح عمران والخطوبه وكت الكتاب هيكون الجمعه الجايه 

محسن_ زين والله ممدوح محترم وأهله ناس محترمين وعيله تشرف 

كان مالك قاعد شارد في خديجه وعايز يعرف عملت اي في الشغل بس مش معه رقمها فا قرر يستني لحد ما يراوح 

كان كريم قاعد في كافيه الشركه مع جميله وبيعرفها تعمل اي 

جميله بصدمه _اي 



                     الفصل السابع من هنا 



تعليقات