رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل التاسع عشر 19 بقلم حنين هاني

              

 رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل التاسع 
عشر 19 بقلم حنين هاني


في الصبح
يسرا. اهااا زي مابقولك اتجوزنا
شيري. يابنت الايه عملتي كده ازاي 
يسرا. خدعتهم روحت زورت شوية ورق وعملت ارور في دماغو ان حصل بينا حاجه وكده يعني 
شيري. يخربيتك وعملتي التحاليل دي ازاي 
يسرا. يعني دكتوره كده ساعدتني
فلاش باك 
الدكتوره. اتفضلي يامدام اي مشكلتك
يسرا بدموع. انا عارفه الي هقولو ده انتي مالكيش دخل فيه بس صدقيني انا محتاجه مساعدك منك اوي
الدكتوره. طيب اهدي ولو في ايدي اساعدك هساعدك 
يسرا بدموع. انا بيتي بيتخرب يادكتوره بقالي سنتين متجوزه ولسه مخلتفش وجوزي وامو فكرين اني مبخلفش بس انا عملت تحاليل وطلعت كويسه بس دلوقتي واقفه علي الطلاق وبيتي هيتخرب وانا ماليش حد خالص وهياخدو مني كل حاجه 
الدكتوره. طيب انا في ايدي اي اعملو ليكي
يسرا. تساعديني بس 
الدكتوره. ازاي 
يسرا. تعمليلي تحاليل اني حامل في شهر ونص وسونار عشان ارويهم اني حامل
الدكتوره. طيب وبعدين منتي كده مش حامل وبعدين هيكشتفو كده 
يسرا. ماهو لما يعرف اني بقيت حامل وشاف التحاليل مش هيطلقني ولا هيتجوز عليا وكده بيتي مش هيتخرب دي حاجه بس اثبتلهم اني مش عاقر وبعد شهر هعمل اي حاجه وقول اني سقطت ارجوكي ساعديني انا في اشد الحاجه لمساعدتك وهديكي الي انتي عاوزه 
الدكتوره. مع ان غلط ولو حد عرف هيوقفني عن العمل بس انا هساعدك عشان صعبتي عليا وانا مش عاوزه منك حاجه وعشان بردو يصدقو انك مكنتيش بتكدبي بعد شهر هديكي دوا لوجع البطن هيخلكي تصرخي هتكلميني قبلها وتجيبي دم وتدلقي عليكي كانك نزفتي ومن وجع بطنك هتسرخي جامد وساعتها لما تجي على المستشفى هقول انك سقطتي
يسرا بفرح. بجد يادكتوره انا مش عارفه اشكرك ازاي 
الدكتوره. ولا يهمك اهم حاجه محدش يعرف حاجه عشان متأذيش 
يسرا. لا طبعا ده جيملك هحطو فوق راسي طول العمر 
الدكتوره. ان شاءلله ربنا يكرمك في اقرب وقت وتبقي حامل 
تعالي هناخد عينه دم منك عشان نكتب فصيلة دمك في التحاليل 
يسرا. تمام وفي نفسها انتصرت
اند فلاش باك 
يسرا. مسكينه الدكتوره دي غلبانه اوي
شيري. اي ده يابنتي ده ابليس بيسقف
يسرا. لا داعي للتسقيف 
شيري. طيب اي هتعملي اي دلوقتي 
يسرا. عاوزه اقولك اني المفروض ارجع اقرب منو تاني بس هما من امبارح البيت فاضي مش عارفه بجد هما فين لما يرجع هبدأ اجرجو كده كده السنيوره طلبت الطلاق 
شيري. بجد متطلعتيش سهله
يسرا. مفيش حد سهل وبعدين ده حقي 
*********
رفيف. كنتي فين طول الليل
ديما. كنت مخنوقه واعده علي النيل اومال ماما فين 
رفيف. لبست وراحت لتيا المستشفى 
ديما.اممم اومال هي جت امبارح  بالسرعه دي ازاي 
رفيف. زيك كده استغربت ولما سالتها قالتلي لما ديما رنت  عليا كنت اصلا مستنيه الطيارة وكانت حاجزه وكانت جايه وتعمل مفاجأة 
ديما. اه اوك 
رفيف. راحه فين 
ديما. هنام عشان تعبانه 
رفيف. ينفع تجي معايا المستشفى 
ديما. لا مش قادره روحي انتي 
رفيف. مش هعرف حاسه نفسي غربيه احساسي متلغبط اوي وبعدين انتي عارفه اني مبطمنش غير في وجودك 
حضنتها ديما. خلاص هطلع اغير وننزل نروح سوا 
رفيف. اوكي هحضرالك قطار وكابتشينو 
ديما. ماشي 
********
في المستشفى 
كان يامن نايم وحاطط راسو على السرير عشان لما تفوق يبقا جمبها جت سوزي وخبطت ودخلت صحي يامن
سوزي. اسفه صحيتك
يامن. لا ولا يهمك
سوزي. لسه نايمه
يامن. اتفضلي اعدي
سوزي. شكرا قولي بتحبها
يامن. معشقتش غيرها
سوزي. متجوزين بقالكو قد اي 
يامن. يعني بقالنا خمس شهور تحبي اجبلك حاجه تشربيها
سوزي. ممكن قهوه مظبوطه 
يامن. ماشي هنزل اجيب ونزل وراحت هي اعدت علي الكرسي وحطت ايدها علي وشها تتاملها وهي نايمه
سوزي. كلك ابوكي نفسي رموشو وعيونو نفس كل حاجه انتي نسخه منو حست تيا بيها وفتحت عيونها
سوزي. انتي فوقتي عامله ايه دلوقتي طمنيني عليكي حاسه بحاجه 
تيا. خايفه عليا سبحان الله مع انك معندكيش قلب عشان تخافي اصلا
سوزي. عارفه اني ظلمتك سامحيني 
تيا. اسامحك؟ اسامحك علي اي ولا اي
سوزي. عارفه اني غلطانه بس سامحيني جايه وندمانه
تيا. للاسف فات الاوان ورجعتي متأخر اوي يامدام سوزي
سوزي. تيا انا امك
تيا. انا امي ماتت ساعت لما سابتني انا وبابا وخدت اخواتي وهاجرت ومعرفناش عنها حاجه 
سوزي. كلامك بيوجعلي قلبي 
تيا. بجد عندك قلب زينا وبيحس اومال محستيش بيا ليه ليه عملتي فيا كده 
ليه ردي عليا 
لدرجه دي هونت عليكي 
لدرجه دي قدرتي ترميني وانا لسه طفله مدخلتش حضانه
هونت عليكي تسبيني انا وبابا
وحرمتيني من اخواتي وحرمتيه منهم
مفرقناش معاكي
محستيش بالندم طيب 
طيب مفكرتيش كنا عاملين ازاي واحنا مسبناش حته غير لما دورنا فيها 
طيب قلبك موجعكييش علي فراقي 
طيب ضميرك ضميرك مفاقش وقال الي انا عملتو ده غلط 
سبب تافه دمرتيني انا وبابا ذنبنا اي احنا
بابا عاش طول عمرو في عينو نظرة القهره
عارفه احساس لما يحصل مشكله بينو وبين اخوه عشان عاوز ياخد حقو ويروح يقولو انتا جاي تتشرط عليا كنت قدرت علي مراتك الي خدت بناتك وسبتك ومشيت 
اكيد كانت بتخونك 
اكيد كانت مستغفلاك وانتا كنت فتره وخلاص 
عاش طول عمرو مكسور مفيش في ايدو يعمل حاجه 
عاش ليا اب وام وانتي بدم بارد قال كان بيحبك عن اخواتك وانتي مكنتش هتقبلي بكده لمجرد سبب تافه دمرتي حياتي ودمرتي حيات بابا وحرمتيني من اخواتي 
سوزي. ياتيا انا
تيا. انتي اي انتي لا يمكن تكوني ام انتي متعرفيش حاجه عن الامومه انتي انسانه انانيه حاولتي تتطلعي لنفسك اي مبرر عشان متحسيش بتأنيب الضمير  اي سبب وخلاص 
كدبتي الكدبه وصدقيتها
كلامك لو كان صح واحد في الميه كنتي عاتبتي وكنتي تعرفيه انو كده غلط بس انتي اختارتي انك تتطلعي لنفسك مبرر عشان تمشي وللاسف راجعه بعد فوات الاوان 
خلصت تيا كلامها درات وشها الناحية التانيه 
كانيامن واقف وسامع كل حاجه قد اي الوجع لما يجليك من اقرب الناس ليك بيكون صعب قامت سوزي وخرجت علي طول ودخل يامن
يامن. تيا اول ماشافتو اترمت في حضنو 
بس اهدي انا جمبك شووو انا مقدر كل الي انتي فيه وحاسس بيكي انو صعب عليكي
تيا. جرحتني اوي مش قادره اصدق بعد السنين دي كلها راجعه تاني ياريتخا مكانت رجعت عمري مكنت اتخيل دي ردة فعلي بعض ملاقيهم بس. مش قادره اسامحها مش قادره 
يامن. بس خلاص اهدي خلاص 
اهدي عشان متتعبيش تاني
تيا. حاضر انا هخرج امتا
يامن. لما نطمن عليكي الاول وخبط الباب 
يامن. اتفضل دخل طارق ومعاه اللوا
طارق. صباح الخير عامله ايه دلوقتي اللوا جاي بنفسو عشان يطمن عليكي 
تيا. انا الحمدلله كويسه تعبتك نفسك 
اللوا. لا ازاي ده انتي بنتي وبعدين كمان ده انا جابلك خبر هيخلكي زي الفل دي 
تيا. خبر اي
اللوا. مبروك الترقيه ياحضرت النقيب تيا 
تيا بصدمه ودموع. نقيب؟ 
يتبع

                 الفصل العشرون من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة