
بعد شهرين
يامن كل ديما جمب تيا ويظهر حبو ليها
وتيا ديما بتستغل تتدلع قدام يسرا وديما اول ماتشوفها واقفه بتتكلم مع يامن بتروحلو وتعمل نفسها تعبانه عشان يروحلها علي طول
وقربت من اخواتها اوي وقد اي هي فرحانه بالحساس ده
امها ديما تحاول معاها بس مفيش فايده القلب مجروح ويبقا الامر كما هو عليه
انس اتقدم لديما واتخطبو وبينهم قصة حب جميله
مرام بقت حامل والكل مبسوطه ليها
واخيرا ميرال وثابت بيحضرو لفرحهم الي بعد اسبوع
*****
تيا. لا بص انا عاجبني اوي الفستان ده
مرام. اه فعلا حلو بس حاسه ان انتي هيريق عليكي لون فاتح
ديما. اه فعلا ممكن احمر ياربي هيبقا عليكي ضرب نار
تيا. اتلمي يابت وبعدين انا مش بحب الاحمر
مرام. حد ميحبيش الاحمر
تيا. انا بحسو كده مثير للعين
مرام. ماهو عشان كده لازم يتحب
تيا. بصو انتو مفيش منكو فايده انا هختار مع قرة عينيي
رفيف. طب انا هختار ده وكان فستان سك ولونو جرايي
ديما. افففف ده تحفه انا هجيب نفس اللون
انس من وراها. نعممم تجيبي اي ياحبيبتي
ديما. اي يابني خضتني
انس. لا اسمالله عليكي من الخضه ها سمعيني تاني عاوزه تجيبي اي
ديما. اجيب الفستان ده ده تحفه
انس. لا ياماما معنديش الكلام ده مفيش سك هيتلبس
ديما.اشمعنا ان شاءلله
انس. كده انا راجل وبغير
ميرال. ايوه بقا يانوسهه
انس. اتلمي ياحيوانه وده اخر كلام عندي وسابها ومشي
مرام. اوه عنيف اوي
ميرال. طبعا ياماما احنا عندنا رجاله بتغير علي الي يخصها
ديما. ده كان هيكلني
تيا. خلاص بقا ياديما ماهو قالك بغير عاوزه اي اكتر من كده
رفيف. طيب بقا هطلب انا بقا الفستان وبصتلهم اي بتصبو كده ليه معنديش حد يغير عليا وضحكو كلهم
تيا. طيب انا اخترت ده اي رايكم كان فستان سموني ستان سيمبل خالص بس في كام تفصليه كده مخلياه في حته تانيه
ميرال. تحفه تحفه
ديما. اه فعلا
تيا. خلاص اشطا يلا اطلبوه وانا رايحه مشوار وراجعه وقامت طلعت عند يامن
تيا. اي ده رايح فين
يامن. عندي مشوار كده
تيا. طيب وانا كمان رايحه مشوار لحد الشغل
يامن. طيب تعالي هاخدك معايا
تيا. اشطا يلا بينا
بصلها يامن وفضل يبصلها ويروح عليها وهي ترجع
تيا. اي في اي فضلو علي كده لغايت ماخبطت في الحطيه
يامن. مفيش اصلك زياده حلاوه النهارده اوي كان كل يوم بتزيدي علي حلاوه هاتي بوسه
تيا. طول عمري اصلا حلوه وبعدين باستك عقربه
تيا. لا ماهو انتي العقربه الي هتديني بوسه
تيا. يامن مش وقتو دلوقتي يلا عشان الحق الاجتماع
يامن. تؤتؤ بوسه الاول ياقطتي
تيا. يعني مصمم
يامن. بالظبط
تيا. طيب انتا الي اصريت وقربت عليه وهوب زقتو جامد وجريت
يامن. انتي يابت قد الي عملتيه ده
تيا. بضحك اه قدو ونزلت تجري وهو بيجري وراها وكان واقف الي شايفهم وهتموت من الغل ودخلت الاوضه بغل
يسرا. بقا كده اعمل ايه اعمل ايه كده الخطه بتروح من ايدي وبعدين بقا كل الفرص الي اخليه يقرب مني بتفشل اعمل ايه لازم اكلم الدكتوره عشان نتفق علي الخطه لان المفروض داخله على الرابع يعني المفروض بطني تكبر انا هكملها وننفذ الخطه وكل هتبقا زي الفل بعدين وطلعت الفون
الدكتوره. ايوه مين
يسرا بمكسنه. انا يادكتوره الي كنت عندك من شهرين وحكتلك علي حكايتي
الدكتوره. اه اه افتكرتك
يسرا. اي يادكتوره هنعمل الي اتفقنا عليه امتا
الدكتوره. بصي انا مش هقدر اعمل كده انا لما اعدت مع نفسي بعد ماعملتك التحاليل ضميري انبني اوي والي عملتو كان غلط فا معلش مش هقدر انفذلك الي انتي عاوزه
يسرا. عشان خاطري يادكتوره معلش بيتي هيدمر لو مساعدتنيش ارجوكي هو يوم العمليه ومش هتشوفي وشي تاني عشان خاطري يادكتوره وعملت نفسها بتعيط
الدكتوره. طيب خلاص انا هساعدك بس هكتبلك علي نوع برشام تاني عشان اقدر اساعدك
يسرا. بس حضرتك كنتي كاتبه علي برشام
الدكتوره. لا هنغيرو بي برشام سم
يسرا بصدمه. سم
الدكتوره. ايوه متقلقيش هو مش بيتنشر غير بعد ست ساعات بس من ساعت مابتخديه بيحصل وجع جامد في البطن هتاخديه وهتعملي شويه وهتتعبي وهتفضلي تسرخي ولما تجي المستشفى هكون موجوده وهخش اوضة العمليات وهنعملك غسيل معده ولما نطلع هنقول البيبي جالو تسمم ومات
يسرا بخوف. بس العلاج ده مش هيعلمي حاجه يادكتوره صح
الدكتوره. ايوه بس تجي في الوقت المناسب
يسرا. تمام بعد عشر تيام معادنا
الدكتوره. تمام وقفلت وهي مش مرتاحه بس هي صعبت عليها(ودي حاجه تعلمنا الي يصعب عليك يفقرك)
يسرا. لازم اخليه يطلقها ويبقا ليا
***************
تيا. تعالي طيب استنا في مكتبي
يامن. اوكيه وطلع وشاولتو علي المكان ودخل وهي دخلت الاجتماع
كان طارق لسه واصل ودخل مكتب تيا ومساك في ايدو ورق
طارق. بقولك ايه عندنا قضيه مهمه اوي اي ده اهلا يامن
يامن. ازيك ياطارق
طارق. الحمدلله اخبارك يامعلم
يامن. بخير وطلع دعوه من جيبو دعوة فرح اختي كانت معايا في العربيه وخدتها لما طلعت عشان اديهالك
طارق. تسلم الف مبروك
يامن. عقبالك بقا
طارق. ياعم انا خساره في الجواز ستات تخنق
تيا. حوش علي اساس الواد مطيع وبيسمع الكلام
طارق. بقولك ايه فكك مني عشان دماغ مش فايقه
يامن. خلصتي
تيا. اه وبصت لطارق خير الي جايبك مكتبي
طارق.قضيه جديده ياختي خدي ادريسها وابقي قوليلي هتعملي اي عشان انا هاخد اجازه
تيا. ماشي وخدت الورق هبقا اكلمك واقولك
طارق. ماشي يلا باي
تيا. يلا بينا عشان انا جعانه اوي
يامن. يلا بينا ونزلو
ينفع اسالك سوال
تيا. اكيد
يامن. شوفت ان طارق قالك شوفي هتعملي اي وعرفيني هو ممكن تدرسي القضيه لوحدك وتنفذو علي اساس تفكيرك لوحدك يعني انتي فهماني
تيا. اه فهمتك بص احنا بناخد الملف الي في المعلومات نشنتغل كويس عشان نعرف ازاي هنقوم بالمهمه دي فالمفروض انا مع طارق في الفريق تمام المفروض ندرسها سوا فاحنا بصراحه بنكبر دماغنا وكل واحد مره هو الي يدرس القضيه يعني فاكر اول جوازنا لما قولتلي هاجي معاكي المهمه
يامن. ايوه
تيا. دي كانت خططتو هو وانا نفذت الي قالي عليه فاهي مشيه بالتعاون وكده يعني
يامن. اهاا فهمت
بس انتي هتتطلعي مهمات تاني
تيا. متقلقش انا اتكلمت مع اللوا وهطلع مهات عاديه ومش هطلع مهمات خطيرة تاني
يامن ببعض الاطمئنان. اممم ماشي وطلعو ياكلو ويتفسحو مع بعض
*******
يوم الفرح الكل بيجهز الكل فرحان فاهي بنتهم الوحيدة وخلاص هتتجوز
فاطمه. مش قادره اصدق بنتي هتتجوز وتسبني وهيبقا ليها حياتها
محمد. اومال انتي فاكره يافاطمه ياوليه ده انتي كان شهر وهتبقي جده
فاطمه. جدة اي يامحمد هبقا نانا وبردو لسه صغيره يعني
محمد. طبعا ياروحي صغيره ولسه شباب حد يقدر غير كده
في الفندق في اوضتين جمب بعض بيجهزو العرسان والشباب والبنات
ميرال. متزغرطي ياختي منك ليها انتو جايين تعملو اي
رفيف. اي ياشخيه حرام عليكي ده احنا صوتنا اتنبح من كتر الزغايط
مرام. معلش ياولاد عروسه بقا
ميرال. بقا كده انا هزغرط لنفسي لوللولولوللييللييييييييي
في الاوضه التانيه
ثابت. النهارده فرحي ياجدعان
يامن. مخلاص ياحليتها انتا هتفضل تصدعنا كتيرر
ثابت. براحتي ياعم اصل النهارده فرحي بقا علي حب عمري وفرحت قلبي عشان كده مبسوط
يامن بضيق. طيب اتلم
ثابت. ياعم انا عملت حاجه كل ده عشان بقولك ان بعشق اختك الي هي بقت مراتي دلوقتي
انس. خلي بالك مش هنعرف ندافع عنك وانتا عريس يعني لو خدت بوكس في وشك هتتعزل عن الفرح
ثابت. محدش يقدر يعملي حاجه والنهارده فرحي ياجدعان واعد يغيس فيهم عشان هيتجوز اختهم خلصو تجهيزات وكلو بقا زي الفل
ودخل ثابت لعروستو
ثابت. عروستي ولفت وانهبر من جمالها اوبا ياجدع علي الحلاوه اي القمر ده ولا حضنها جامد والكل سقف واقفين بيصورو
يامن.مخلاص ياعم الحنين انتا مصدقت ولا اي
ثابت. مراتي ياعم وانا حر الله وخدها في حضنو تاني فاهو ده الانتصار وبعدين نزلو عشان يعملو السشين وطول السيشن التلاته وقفين ايدين نار ولو هاين عليهم يمسكو يكتفوه وجيه معاد الفرح ودخل ثابت الاول لوحدو وبعدين دخلت ميرال مع محمد وسلمها لعريسها وبدات الحفله ونسي يامن غيرتو وظهرت فرحتهم بختهم الوحيده
كانت رفيف واقفه بره بتتصور والشباب كلهم عينهم عليها وهي لا تبالي وصل طارق ولقاها واقفه واضايق لما لقا الشباب كلهم بيبصو عليها فاهي طالعه زي القمر اتضايق كان ماشي بس هي لمحتو
رفيف. ياحضرت الظابط وقفلها
ازيك
طارق. تمام الحمدلله اخبارك ايه
رفيف. الحمدلله
طارق. يارب دايما بخير عن اذنك
رفيف. استنا كنت عاوزه اقولك علي حاجه
طارق. اتفضلي
رفيف. انا اسف على الموقف الي حصل مكنش ينفع اشتمك وانتا اتسفت ليا انا اسفه بجد
طارق. هسامحك بس بشرط
رفيف باستغراب. شرط اي ده
طارق. تتجوزيني انا اصلا معجب بيكي من اول ماشافتك
رفيف. تتجوزني؟...
تمت بحمد الله