رواية سر في قلوبنا الفصل الثالث 3 بقلم همس كاتبة

رواية سر في قلوبنا الفصل الثالث 3
بقلم همس كاتبة


مروة بدموع : انا خايفة ما يقبلش بيا 
منى بخبث : لا ... هنجبره يقبل بيكي .... لازم نفكر كويس و نخليه يقع في شباكك ...انا عندي فكرة حلوة 
مروة : يا منى افهميني ... انا مش عايزة اعمل خطط و ادبسه بيا ... انا نفسي يحبني زي ما بحبه ... نفسي هو الي يجري ورايا و يقولي بحبك ... مش عايزة اكسر نفسي ليه ... و اعيش حياتي مع راجل انا اجبرته يتجوزني 

منى : يا عبيطة .... هو مش شايفك كويس ... انتي لو اتقربتي منه هيعرف قد ايه بتحبيه و يشوف انك بنت حلوة و الف مين يتمناكي .. اكيد وقتها هيحبك بجد ... بس اسمعي مني 

مروة بانفعال : يعني عايزاني اعمل ايه ؟؟؟ اعمل زيك كدة ... بعد ما ضغطتي على بابا و عمي و اتجوزتي عمرو اهو مش طايق يبص بخلقتك ... انا مش هبني سعادتي على تعاسة حد ... حتى لو كنت بحبه .... مش مستعدة استحمل يعاملني زي ما عمرو بيعاملك 

منى : تصدقي انك بجحة و قليلة الادب ... انا بفكر عشان مصلحتك و عايزاكي مبسوطة .. تقومي تعايريني ... على فكرة عمرو بيحبني و مبسوط معايا على الاقل ما يقدرش يبص لوحدة غيري و عارفة اسيطر عليه كويس اوي 

مروة بابتسامة صفراء: اممم واضح 

منى : يا بنتي اسمعي مني بس ... نديم مش زي عمرو ... نديم لو اهتميتي بيه و حسستيه انه محور حياتك هيعشقك .... هو هادي و عقله كبير و عمره ما حب قبل كدة ... دي فرصتك قبل ما تيجي وحدة تاخده منك 

مروة بشهقة : معقولة نديم يحب وحدة غيري ؟ 

منى : طبعا ... نديم اي بنت تتمنى ترتبط بيه .. عشان كدة فتحي دماغك معايا و الحقي علقيه قبل ما يطير 

مروة : يعني اعمل ايه طيب ؟ 
منى : يا بت اهتمي بيه زيادة عن اللزوم ... حاولي تقضي معاه اكتر وقت ممكن ... اتلككي عشان يفضل معاكي ...و على طول البسي احلى لبس لما تقابليه و حطي بيرفيوم و ميكاب و ادلعي عليه ...  كدة هيدوب بيكي .... و اهتمي بالحاجات الي بيحبها و حاولي تشاركيه بكل حاجة 

مروة بنفاذ صبر : و الله ؟ و اسيب دنيتي و اجري وراه زي الهبلة ... انا مش هقدر اعمل كل ده .. و لا عندي طاقة افضل متزوقة 24 ساعة عشان ارضيه .. و بالاخر يقولي باي باي ... و كل الهبل ده يروح ع الفاضي ... انا عايزة يحبني زي ما انا 

منى : طيب خليكي كدة لحد ما وحدة تخطفه منك و ساعتها هتموتي بغيظك و تتمني لو عملتي كل ده و اكتر كمان .. بجد عقلك زي الجزمة القديمة .. مش قادرة تقتنعي الا بكلامك 

مروة بضيق : خلاص يا مني ...سيبيني افكر شوية مع نفسي ... انا ما طلبتش مساعدتك 

******************

نزار : و انتي عايزة ايه بالاسهم يا غزل ؟ انتي اصلا لسا ما كملتيش الجامعة 
غزل : بص ... الشركة دي لعيلة جوزي و نديم بيملك نسبة كويسة فيها ... بس بنفس الشركة الوقت باباه بيملك النسبة الاكبر و ممكن جدا لما يعرف بموضوع جوازنا  انا و نديم يدمر مستقبله المهني ... بس لما انت تبيعلي الاسهم و اكون شريكة كدة هنضغط عليه و هيضطر يقبل بجوازنا من غير نقاش ... نزار الموضوع ده مهم جدا بالنسبالي ... ارجوك انا محتاجة وقفتك معايا 

نزار بتفكير : بس يا غزل عمي هيزعل اوي 

غزل : انت ما تقولوش حاجة الا بعد ما كل حاجة تتم ، انت عارف عمي لو اديته الاسهم هيدخل نفسه في كل صغيرة و كبيرة و هيضغط على نديم و هيتسبب بطلاقي ... انت ترضى يتخرب بيتي على ايده 

نزار : بعد الشر عليكي يا حببتي 

غزل : و ليك عليا يا سيدي ادفعلك سعر اعلى من السوق عشان تسدد ديونك و ترتاح شوية 

نزار : و هتجيبي الفلوس منين ؟ 

غزل : بصراحة هبيع شبكتي و هستلف من نديم شوية و لو ما كفتش هكلم خالتي و اكسر الوديعة 

نزار بنرفزة : يعني هتضحي بالفلوس الي ماما شالتهالك عشان تأمن مستقبلك بس عشان تنقذي عيلة جوزك من عمي ؟ غزل مش عليا الحركات دي 
غزل : لا مش كدة خالص ... انا عايزة اشغل فلوسي و بعدين انا قولتلك لو الفلوس ما كفتش هسحب من ورثي بس ع الاغلب ده مش هيحصل 

نزار: طالما كده انا موافق ... بس بشرط ... الاسهم دي تفضل باسمك ما تفكريش تديها لنديم ابدا 

غزل بابتسامة : حاضر يا روح قلبي ... هات بوسة بقى 

قربت منه و قبلته و هو احتضنها و قال : انتي طول عمرك شقية و ما بتتنازليش ابدا 

غزل بضحكة ماكرة : تربيتك

*******************

عمرو   : بص يا نديم ... انا حاسس لو انت دخلت و معاك غزل و قولت انها مراتك ..هيحصل كارثة .. هتقوم القيامة في البيت  ...خصوصا انه بابا مش راضي عنك ... و لما يعرف انها بنت اخو رجب .. يلهويييي ... هيكرها قبل ما يعرفها حتى ... و كل البيت هيخطط لاذيتها و انت عارف اهلك 

نديم : ما تقفلهاش بوشي يا عمرو انا مش طايق نفسي ... قلقان جدا على غزل ... خايف ما تستحملش الحياة معاهم ... و اكون انا الي بوظت حياتها و ظلمتها معايا ... غزل طيبة جدا و مش حمل بهدلة 

عمرو : منتا لازم تحسب حساب الكلام ده كويس  ... فكر مليون مرة قبل الخطوة دي ... لازم تخليهم يتعرفو على غزل الاول و يطمنولها ... و بعدين نبلغهم بجوازكم ... عشان نخفف حدة الموقف ...لانه بصراحة يعني ... لما بابا هيعرف ان غزل امتلكت 20‎%‎ من اسهم الشركة مش هيفكر الا بحاجة وحدة و هي انه يستغلها لحد ما يخسرها كل حاجة 

نديم بتعب من التفكير : و على اي اساس هقدم غزل ليهم ؟؟ ازاي هتتعرف عليهم و يعاشروها و يحبوها كمان من غير ما اقول انها مراتي ... الكلام ده مش منطقي 

عمرو برفعة حاجب : انا عندي فكرة ... بس يمكن ما تعجبكش 
نديم : انطق خلصني 
عمرو : ادهم مش لاقي حد يهتم ببنته ... لو جبنا غزل على انها بيبي ستر بدوام كامل الكل هيتعرف عليها و يا سلام بقا لو جوري حبيتها اكيد الكل هيحترمها و يحبها و بنفس الوقت هتكون قدامك 24 ساعة 
نديم : ايه الهبل ده ... مش هقدر امرمط غزل كدة ... و بعدين المشكلة هتكبر اكتر بكتير ... دول هيحسبوها اني اتجوزت شغالة 

عمرو : طب فكر فيها شوية ده انسب حل 

نديم : مبدئيا غزل مش مستعدة للمواجهة ... فحاليا الوضع تمام و محدش ملاحظ حاجة ...خلينا نصبر الايام دي ... و انا هفضل في شقتي و بعدين نبقى نشوف هيحصل ايه و نفكر بالموضوع ده 

عمرو : براحتك ... بس انا كنت عايز اساعد 
 رن هاتف عمرو و هو قام بالرد 

عمرو بضيق : الو ... عايزة ايه ؟ 
منى : *********** 
عمرو بصدمة : ايه ؟؟ انا جاي حالا ........يتبع 



                     الفصل الرابع من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة