رواية تزوجت ملاك الفصل السادس 6 بقلم نجلاء فتحي


رواية تزوجت ملاك الفصل السادس 6
بقلم نجلاء فتحي




فى المنصورة  تحديدآ فيلا نصار والعزاء منصوب نصار جالس وساند دقنة على عصا ولولا الناس كان ترك الدموع تسير على وجنتية  ومحمد جالس بجوار إيهاب   منهار ،،الشيخ جالس بيقرأ ماتيسر من القرأن الكريم ،،

نزلت ملاك من غرفتها تجرى بعد ما فهمت أن عمها أبو محمد توفى وتقول ،،نصاااااااار   حمد (محمد) عيط ملاك عايز حمد (محمد)  نصاااااااار  فين أهى أهى صدمة أحتلت المكان  الجميع من الشباب والرجال ينظرون لملاك بتفحص  لان نصار لا يسمح لها بالخروج من  الفيلا ولا تقابل الغرباء حتى الخروجات بتكون فى سيارة مغلقة بجوار أبيها فكانت ترتدى فستان  أبيض نوم بيتى بحمالة رفيعة وقصير  لحد ركبتها  وبدون حذاء مما جعل رجلها وجسدها العلوى يبان بسخاء وشعرها مفرود   صورة ملاك عزيزى المتابع على الغلاف   بمعنى محدش يصدق أنها متلازمة دارون غير اللى يدقق فى تفاصيل ملامحها أو يتعامل معها   ومع نقاء بشرتها وتلونها بالأحمر بسبب بكاءها جعلتها بريئه فى أنظار البعض ومثيرة للبعض الأخر ،،  محمد ، لاحظ نظرات الشباب المعلقة على جسدها الذى يظهر بسخاء تجاهل حزنة على أبوة ،،وشد مفرش من أحدى الطاولات الصغيرة فى العزاء ووضعة على ملاك وحملها على زراعة ودخل الفيلا وجد العزاء الخاص بالبنات والسيدات  والتى يأكلون محمد بعيونهم ومنهم من تريد محمد سواء ليها أم لبنتها  
دخل محمد غرفة ملاك حيث كانت تضحك من وقت ما محمد حملها لحد غرفتها   ونسيت حزنها 

محمد بهدوء/ ينفع تنزلي كدة وفى رجالة 

ملاك/ بتضحك، ،حمد (محمد)حلو شيل ملاك ههههههه طيارة فوفو فوووووو وأخذت تلف حوالين محمد وتقول  

حمد(محمد ) تانى 

محمد/ يابنتى مش طيارة انا شيلتك علشان الناس عيونهم وسكت

ملاك/ شيل ملاك  طيارة فوفو فو

محمد جلس على حرف السرير  ونظر ليها ،،ملاك 
توقفت  عن الحركة والثرثرة وجلست بجوارة فى هدوء 

محمد/ بابا مات يا ملاك وبكى 

ملاك/ أفتكرت هى نزلت العزا لية وطبطبت بحنان على ظهر محمد   وتقول   ملاك أزعل حمد (محمد)عيط 

محمد/ لا مش تزعلى مش بعيط ،،،
نظرت ملاك لة وميلت  برأسها وقبلتة على أحدى وجنتية  وحضنتة ،،بابا حمد(محمد) مع ماما ملاك عند ربنا  صح صح 

محمد/ صح يا قلب أخوكى  وحضنها وبكى داخل أحضانها 

ملاك/ بص حمد (محمد) ملاك أزعل مافيش ماما،،،،، نصار قول ماما فوق عند ربنا ملاك مش عيط،،، حمد (محمد) مش عيط بابا بتاعك عند ربنا ربنا حلو جميل ملاك حب ربنا حمد( محمد)حب ربنا

محمد/ أيوة بحب ربنا أيوة 

ملاك/أضحك بص بت هنا أعمل بيض 🥚 عصفور ملاك أكل بيض عصفورة حلوة حمد (محمد) ياكل 

محمد/ أبتعد عن حضنها ، محدش بياكل بيض العصفورة 

ملاك/ لااااااا ملاك أكل بت هنا عملت بيض عصفورة صفرا أمممم جميلة  
نسبهم مع بعض تقنعة أنها أكلت بيض عصفورة وعايزاة ياكل علشان مش يعيط على قد تفكيرها 

[[ملحوظة الأطفال نحن هنقول أطفال ملناش دعوة بالسن لما بيحبوا بيكون من قلبهم  فعلا ملايكة يا بخت اللى عندة ذى ملاك ]]
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
فى نفس الوقت إيهاب كان غيران على ملاك  لانة قدر يقرأ أعين الشباب  ماهو خبير بقا وقلب الدنيا ونصار جواة فرحة لكنة أدام الناس بيحاول يدارى الموقف وشطب عزا عمة على السريع 
وبعد وقت البيت لم يبقا فية غير ملاك ونصار ومحمد وإيهاب وصفية والعاملين بالمكان 
كانت ملاك ترتدى فستان أبيض نصف كم لحد ركبتها وشراب أبيض طويل يدارى رجليها وحذاء وشعرها ضفيرة على جنب واحد  وبتاكل 🍪 بسكويت  وتجلس بجوار نصار،،،،، ومحمد وإيهاب يجلسوا كل واحد على كرسى وصفية واقفة لخدمة ملاك 

إيهاب / أنتى وقفة لية يا بت روحى المطبخ

صفية / أنا خدامة ستى ملاك 

نصار بغضب/ قولتلك أسمها صاحبتها مش خدامتها  

محمد/ أمال فين نرجس 

ملاك / أرجس( نرجس )قول ملاك عبيطة  

محمد/ بتفهم ،،تمام حلوة دى وشاور على صفية 

صفية/ خدامتك صفية يا سى الدكتور محمد

محمد/ كل دة ،ماشى ،،،عاشت الاسامى يا صفية 

صفية/ تعيش يا بية

ملاك/ بت  حمد (محمد ) أخويا ملاك حبة 

صفية/ أبتسمت لملاك ومش أتكلمت أحتراما لنصار ومحمد وإيهاب  الذى كان عينة منها ويريدها بشدة  وقال متجوزة

نصار / لا دى بنت  وملهاش حد

إيهاب/ فى سرة حلوة وتخيل وهى تحت أيدة بأسلوبة السا"دى وهى تقولة يا بية ويا سيدى وتترجاة وأنتباهوا على صوت الباب 
وتقدمت صفية وجريت فتحت الباب مما جعل إيهاب يفعل المستحيل لأمتلكها ليلة ،،

صفية / العزا خلص 

زقتها نورا فى الأرض وقالت بقرف   أوعى يا جربوعة دة بيت عمى أنا الدكتورة نورا 

محمد/ أسرع وساعد صفية تنهض من الأرض  ،،أنتى كويسة 

صفية / بكسوف تسلم يا بية الحمد لله 

ملاك/ نورا نوتى أضرب صاحبة ملاك نصارررر قول نورا أخرج

نورا/ نظرت لملاك وبقايا البسكوت المتعلقة على فمها واديها وفستانها وقالت بقرف / أزيك يا ملاك 

ملاك/ دبدبت برجلها فى الأرض وقالت ملاك مش هنا نورا نوتى و مسكت صفية من أديها وقالت ،،بت معلش نورا نوتى تعالى فوق نام وقبل ما تمشى داست على رجل نورا قاصدة  😄

نورا / أةةةة رجلى يا عبيطة أنتى 

ملاك/ طارت على نورا وقعتها فى الأرض وهى فوقها، ،،ملاك مش عبيطة ملاك حلوة نورا عبيطة وشدتها من شعرها وخربشتها فى وشها 

نورا/ أبعدوا المجنونة دى 

ملاك/ ملاك حلوة  نورا عبيطة 

نصار / مستغرب فا بنتبة  ملاك مسالمة لكنة أدرك دة تعليم صفية  وهو جالس فى مكان لانة بيفرح لما بنتة بتجيب حقها وفى نفس الوقت عارف هى بتقرف من بنتة وبيقول بصوت هادى سبيها يا ملاك مش قادر أقوم تعبان 

 إيهاب بيحاول يسلك نورا حبيبتة مش عارف ومحمد بيسلك وبيحاول يشد ملاك لكن فى الواقع مثبت نورا لملاك لكى تربيها وصفية حاولت تشد ملاك نصار هددها بنظرة عينه فتوقفت فى مكانها 
وبعد وقت من العرض أبتعدت ملاك ووقفت ونظرت لنورا بشعرها المشعت وهيأتها وقالت نورا يع كخ وضحكتها ملأت المكان وتنطتت على السلم  وهى سعيدة وطلعت تنام وصفية طلعت وراها 

نورا بغضب / عجبك كدة يا عمى 

نصار/ أنتى اللى غلطتى فيها الأول 

نورا/ دى داست على رجلى 

نصار بكذب ،،محصلش 

محمد بصدق/ حرام عليكى ملاك نقية لا يمكن تعمل الأفعال دى طول عمرك مش بتحبيها يا دكتورة

نورا / بقا أنا سايبة شغلى وحالى علشان أعمل الواجب هى دى المعاملة يا محمد 

محمد/ مش متكلم فى وجود عمى نصار 

نصار / تنورى يا بنتى ماهو عمك اللى مات برضو لازم تسيبى الدنيا وتجى 

نورا بغل /  أكيد 

إيهاب بحب / حمدلله على السلامة 

نورا بعشق/ الله يسلمك 
نصار/ الوقت تأخر إيهاب أوضتك جاهزة محمد أعمل حسابك منين ماتنزل المنصورة تنزل هنا ليك أوضة 

محمد/ لا هبات فى بيت أبويا
نصار / هى كلمة  على أوضتك اليوم كان صعب عليك يلا أرتاح وأنتى يا نورا جاية من القاهرة لو عايزة ترتاحي للأسف البنات اللى بتنظف تعبوا طول اليوم فى العزا يدوبك نظفوا غرفة إيهاب وجهزوا لمحمد غرفة  وأنتى مش بلغتى أنك جاية أمممم يلا نامي فى حضن ملاك يلا أطلعى عايزين ننام

نورا بتوتر / لا هنام فى بيتنا ماما وحشتنى سلام ونظرت لأيهاب وخرجت وركبت سيارتها ونظرت لنفسها فى  مراية السيارة   وشهقت شعرى وشى دة انا قبل ماجى البيوتى ستر واخد فلوس كتير كل راح فى الأرض بسبب العبيطة ملاك الخربوش دة عميق ياربى منك لله يا ملاك وتوجهت لبيتها فى المنصورة 
نصار / بصوت عالى ،،،أنتم واقفين لسة كل واحد على أوضتة  فأسرعوا محمد وإيهاب على غرفهم 
محمد فى غرفتة دخل فى نوبة حزن 
إيهاب فى غرفتة معلق معاة صفية  فى ذهنة وقرر ٠٠٠٠٠
يتبع 

                    الفصل السابع من هنا 
تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة