رواية مصلحه وانتقام الفصل الواحد والعشرون 21 والاخير بقلم هنا حسين


رواية مصلحه وانتقام الفصل الواحد والعشرون 21 والاخير 
بقلم هنا حسين




عدا اسبوع ورقيه واركان متجنبين بعض رغم محولات رقيه بتقرب منه لاكن باتت بالفشل 
كانت رقيه قاعده مع اسماء اللي كانت شايله اسلم 
رقيه..... انا خلاص تعبت من ابنك ده بجد صعب اوي 
اسماء.... هو اه طيب بس الغلطه اللي عملتيها مش ساهله برضو 
رقيه.... طب اعمل ايه بقا ماقولت اني غلطانه واعتذرت 
اسماء..... شويه وقت وبعدين كل حاجه هتتصلح 
رقيه باصرار....  انا هصلح كل حاجه 
نزل اركان من فوق 
اركان.... صباح الخير يا ماما 
اسماء.... صباح الفل يا حبيبي 
قعد اركان علي السفره متجاهل رقيه 
رقيه بغيظ.... هو انت مش شايفني اتعميت يعني 
اركان...... ماما انا رايح الشغل خلي بالك من اسلم اوعي يغيب عن عينك 
اسماء..... طب كمل فطارك 
اركان...... لا اصل نفسي اتسدت 
ومشي وسابهم 
رقيه..... يعني انا اللي سديت نفسه ولا ايه 
اسماء..... ههههه اهدي شويه وهو هيصفي
رقيه.... بصي انا عندي خطه بس يارب تنجح 
صلوا علي النبي 

كان اركان في مكتبه دخل كارم 
كارم..... صباح الخير ايه الغيبه الطويله دي
اركان...... صباح النور طب اقعد الاول ماكنوش يومين دول اللي غبتهم 
كارم.... ماليك حق حد يشوف اسلم ومايقعدش معاه 
اركان..... اعوذ بالله من عينك هتجيب الولد الارض 
كارم..... هههه عيب عليك انا برضو هعين ابن اخويا ده كلام 
اركان..... قبل كده عنتني وقريت عليا لما خليت رقيه هربت مني 
كارم.... يا ابني انت قلبك اسود المهم عملت ايه مع رقيه 
اركان.... هي موجوده في البيت هسيبها شويه كده وبعدين هرحها بحبي كارم انا طلعت بعشقها مش بس بحبها
كارم...... اخيرا اعترفت بس يا ريت تسرع بدل ما تروح منك
اركان...... مش بقول لك قرك ده هيضيعني
كارم.... طب انا قلت ايه وبعدين يا عم مش انت لوحدك اللي واقع انا كمان
اركان...... عارف ومن زمان كمان
كارم..... بجد طب مين
اركان..... يا ابني انت مجنون اكيد هويدا بعدين انا ملاحظ من زمان بس ما حبتش اضايقك
كارم..... طب حاول ما تطولش في خصامك انت
والمدام علشان تحضروا فرحي مع بعض
قام اركان وحضنه بحب وفرحه وقال له الف مبروك يا صاحبي
كارم بدله نفس الحضن الفرحه وقال الله يبارك فيك
اذكروا الله

عدى يومين واركان بيعامل رقيه بجفا ومهما تحاول رقيه التقرب منه بيصدها
وفي يوم كان راجع من الشغل وقرر انه يصالحه
اسماء..... مالك بتجري ليه كده
اركان..... فين رقيه يا ماما
اسماء..... مش موجوده في البيت
اركان..... ازاي ده راحت فين يعني
اسماء..... مشيت قالت انها حاولت معاك وانت مش متقبله وقررت تمشي وتسيبك
اركان..... يعني بعد ما خليتك تجيبيها البيت وتفضل قدام عيني تخليها تمشي 
اسماء...... وانا مالي قلت لك تفضل مقموص
اركان..... واسلم فين راح معاها
اسماء...... لا اسلم في اوضتك
طلع اركان وهو حزين لقي ورقه على السرير عرف انها من رقيه
فتحها ليه مكتوب فيها
اركان انا حاولت معاك لكن انت مش عاوز تسامحني وانا قررت امشي من حياتك ومش هضايقك تاني لكن ما دام انت اتضايقت
من عدم وجودي هتنزل المره دي وهرجع هههه بص وراك
بص اركان وراه باستغراب لقي رقيه واقفه عند الباب وشايله ابنه
من فرحته جري عليها وخدها في حضنه
اركان..... كنت خايف تضيع مني زي الاول رقيه بلاش تعملي الحركه دي تاني 
رقيه.... يعني خفت عليا
اركان..... خفت اخسرك
رقيه..... طب بتعاملني بجفا ليه وكملت بدلع يعني كان لازم اعمل كده علشان اشوف غلاوتي عندك
قرب عليها اركان وقال
هو انت لسه هتعرفي غلاوتك انت عندي اغلى من كل الدنيا اغلى من حياتي مش عارف امتى وازاي حبيتك بس اللي اعرفه اني مش هقدر اعيش من غيرك ابدا حتى لو كان جوازنا مصلحه
رقيه بضحك..... مصلحه وانتقام
اركان..... واحلى مصلحه رقيه انا اسف على كل حاجه عملتها معاكي من اول جوازنا كان غصب عني
رقيه...... وانا كمان اسفه على كل اللي حصل 
وكملت بحزن واسفه كمان اني مش هقدر اجيب لك طفل تاني 
اركان...... مين قال لك كده انت تقدري وتجيبي عيال كتير 
رقيه..... مش فاهمه ازاي مش انت اللي قلت لي
اركان..... ايوه قلت كده بس علشان انتقم منك واعاقبك علشان هربت مني بس الحمد لله قدرت انقذك وانقلك مستشفى كويسه وقدروا يلحقوا النزيف
قربت منه رقيه وحضنته بفرحه 
رقيه.... انا بحبك بحبك اوي يا اركان
بدلها نفس الحضن
اركان..... وانا بعشقك يا قلبي اركان
وبعدين بعد عنها وشال اسلم
رقيه..... رايح بيه فين
اركان...... هوديه لماما وارجع لك مكمل بغمزه اصلك وحشاني وعاوزك في موضوع مهم
صلوا على محمد

عديت الايام واركان عوض رقيه عن كل حاجه حصلت ورقيه كمان كانوا عايشين في حب وراحه عرفوا جوانب ما كانوش شايفينها في بعض
وفي يوم كان راجع اركان على البيت
لقي البيت كله ضلمه
اركان باستغراب..... ليه البيت كله ضلمه كده وفضل ينده ماما رقيه
وفجاه النور فتح
ليه قدامه جدو وعلي وهويدا وامه وطبعا رقيه وابنه اسلم
اركان..... هو في ايه
علي..... اركان احنا غلطنا معاك وجايين نتاسف لك بس صدقني غصب عننا كانوا بيلعبوا في دماغنا ويوسف خد جزاته ومرمي في السجن
هويدا..... وماما كمان بعد ما كانت بتحط الدوا لجدي جدي خد لها شقه بره الفيلا تعيش فيها
جدو قرب عليه وقال له
اركان انا كنت ظالمك يا ريت تسامحني انت ومامتك وترجعوا تعيشوا في وسطنا تاني
اسماء...... اركان خلاص سامحهم عشان خاطري
جدو..... وعلشان تطمن انا هكتب لك نص الملك حقك
اركان قرب من رقيه اللي كانت شايله ابنه
اركان...... انا هسامحك علشان طلبت مني اتجوز
لو ما كنتش اتجوزت ما كنتش لقيت رقيه عوضي من الدنيا انا مش عاوز ملك كفايه عليا رقيه وابني
كمان المكان اللي شفت فيه رقيه مش هغيره
رقيه دمعت بحبه وهي بتسمع الكلام عنها 
جدو...... خلاص مش هجبرك المهم سامحتني بس اتاكد ان حقك محفوظ
اسماء..... طب يلا كلنا كده على العشا نتجمع
روحوا كلهم على السفره
اركان..... مالك مش عاوزه تتعشي
رقيه..... من بعد ما سمعت الكلام ده منك مش عاوزه حاجه من الدنيا غير اشوفك وبس
اركان...... طب ما نخلي الكلام ده لبعدين نحلي بيه بعد العشا
رقيه.... هههه هتفضل طول عمرك سافل
اركان..... وانت هتفضلي طول عمرك تحبي سافلتي وعاشو حياه سعيده 

                  ♡تمت بحمد الله♡
☺️رايكم غوالي هنون ☺️
🌿دمتم بخير وسعادة 🌿
☀ماتنسوش تصلوا علي النبي ☀


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة