
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا على نهاية الجزء الأول وآن ملاك خلفت ولد أسمة نصار وإيهاب أتجوز صفية عليها وعاشوا كلهم فى شقة واحدة بعد معرفتة آن سبب الغيبوبة كانت نورا وحبة تحول لكر"ة ونورا هتتجنن فهى وضعت منوم وليس منشطات كما قالت،،،،، تعالوا مع بعض نشوف حياة إيهاب و زوجاتة وهل سوف يتزوج نورا حب عمرة بعد معرفة للحقيقة هل زواجة من صفية حب أم نزوة ومصلحة هل ملاك سوف تكون بأمان مع إيهاب هل ماضى إيهاب سوف يطاردة وباقى الشخصيات سوف نتعرف عليها فيما بعد تابعونى
👼👼👼👼👼
{{خاتمة الفصل الأول }}
فاق من شرودة على وضعت لة صفية كوب القهوة على الطاولة
إيهاب/ صفية أستنى بقالك أسبوعين من ساعة ملاك لما ولدت وكتبنا كتابنا بتعاملينى غريب خلاص هنعيش انا وأنتى وملاك وابنى تحت سقف واحد أنتى مراتى عارف اتجوزتك غصب بس لازم أعترف ليكى بحاجة
انا سا"دى يا صفية تعرفى يعنى إيه معنى الكلمة
صفية/ لا أنا جاهلة يا سى الدكتور إيهاب
إيهاب أبتسم/ يعنى عني"ف بأ"ذى فى العلاقة بضر"ب وبع"ض كل اللى عقلك يتخيلة بيو"جع واللى ربنا حرمة فيها كنت بعملة
صفية/ هو هو حضرتك بتقولى لية
إيهاب/أنتى مراتى لازم تعرفى جوزك دة إيه وبعد كدة عايزه تكملى معايا أو لا براحتك محتاج اتكلم مع حد مش يعايرني
صفية فى الفترة الأخيرة اتعلقت بإيهاب فقالت ،،،فضفض خرج اللى جواك أنا ستر وغطا عليك محدش بيعاير جوزة وأتكسفت
إيهاب / ملاك نايمة
صفية/ أيوة ورضعت سى نصار الصغير وانا غيرتلة ونام تحس ملايكة ذى بعض
إيهاب/ لا معايا فى بيتى ٣ ملايكة وأنتى الثلاثة يا صفية وأخذها فى البلكونة وقال :- أخرج اللى جوايا علشان أبدا معاكى على نضيف اللى قدامك دة مش يملك جنية عمى نصار أبو ملاك هو السبب فى اللى أنا فية أول سبع سنين فى حياتى ذى أى طفل بين أمة وأبوة بعديها أبويا تعب وما"ت أمى كانت صغيره يدوب المدة خلصت وأتجوزت وعاشت حياتها
صفية / وحضرتك
إيهاب أبتسم بسخرية / عروسة جديدة هتعمل إيه بطفل سبع سنين جوزها رفضنى عمرى ما أنسا اليوم دة قولتلها أنا يا ماما هتسبينى
قالت انت كبير هتعيش مع أهل أبوك شوية وأرجع أخدك ومشيت عمى نصار شدنى فى حضنة وقالى أمك باعتك ومش راجعة أختارت نفسها
قولتلة وانا يا عمى ،،،،رد وقالى ربنا حرمنى من الخلفة هتكون أبنى حتى أبو نورا المفروض عمى رفضنى وقال إيه عندة بنت بس القدر لعب لعبتة وبدل ما أكره بنتة نورا حبتها وكنت خايف تكون مش بتحبنى ولما دخلت كلية الطب سافرت إسكندرية هناك وأتخرجت وكونت أسم هناك ونورا كليتها فى القاهرة وبرضو كونت أسم هناك وكل مننا كان بيعشق التانى فى السر حياتى بقا شاطر فى شغلى ورقم واحد أما حياتى الخاصة ليا علاقات 🔞 وأكشفت فى نفسى أنى سا"دى وكنت برضى ضميرى براضي البنات بفلوس كتير وشرب بقا وكنت واخد شقة غير دى المهم علاقاتى بملاك كانت اخت وهى بتحبنى و عمرى ما نظرت ليها نظرة مش حلوة لان لما أتولدت عمى معملتة مش أتغيرت معايا ومرات عمى برضو الله يرحمها كانت ونعمة الأم ليا لحد هنا كانت حياتى وفى يوم عزا عمى أبو محمد رغم انة محمد دة أصغر منى وقد ملاك ويغلط فيا برضو بعتبره أخويا الصغير المهم أحداث العزا كنتى موجودة يا صفية وملاك بدأت تخاف منى بسببك
صفية / لية
إيهاب/ كنت عايزك وداخلة دماغى وفى كل مرة ملاك تنفذك منى ببرأءتها وهى اللى تدفع التمن من خو"ف ور"عب وبدأ يحكى ليها المواقف[[ تم ذكرة فى الجزء الأول]]،وأتجوزت ملاك وشيطانى حلاها فى عيونى رغم أنها مراتى ربنا شاهد عليا حافظت عليها وبطلت أشرب علشان مش أأذيها وبرضو أنتى مشغلانى وتعلقت بملاك وفعلا مش قدرت أستغنى عنها
صفية بدموع/ منين خلتها ام أبنك ومنين حافظت عليها
إيهاب/ بلاش دموع أرجوكى
صفية بقوة / ملكش دعوه بدموعى ملاك دخلت غيبوبة من أسلوبك العيب دة صح عملت فيها إيه هانت عليك
إيهاب/ سكت وغمض عيونة
صفية ببكاء / رد يا دكتور مدام فتحت اللى جواك يبقا خرج كلة ملاك دخلت غيبوبة أزاى حكت ليا حاجات وانا مفكرها عادى وصعب بالنسبه لها لكن الواضح هو صعب على أى واحدة والغلبانة دى أستحملتة
إيهاب/صدقينى مش فاكر كل اللى فاكرة يومها وبدأ يحكى لما نورا جات البيت وخطتها وأكتشف انة واخد منشطات وعاتب نورا وهى كدبت وتقول منوم وبس هى دخلت فى غيبوبة من طريقتى لانى مكنتش فى وعى وانا دخلت غيبوبة ٧ شهور بسبب الجرعة اللى خدتها أثرت عليا ولما فوقت عرفت ملاك حامل رغم النز"يف اللى جالها واللى تعبنى ملاك مسمحانى
صفية بدموع / وأنا أتجوزتنى لية
إيهاب/ الشهرين اللى عشت فيهم معاكى أتعودت على وجودك وتفاصيلك وعايزك فى الحلال وكلمت عمى نصار ووافق دون تردد لما شاف حبك ليها وكمان وكمان ملاك مش هتعرف تربى الولد لوحدها
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
صفية بكل قهر / كنت أعيش خدامة ليها العمر كلة مش لازم تربط واحدة ذى أنا على أسمك
إيهاب/ بلاش تخلينى أندم أنى حكتلك و أحم عايز أخلف منك يا صفية وتكوني أم لاولادى ونصار الصغير ياريت تعتبرية أبنك هو طفل طبيعى مش ذى ملاك
صفية الخبر مثل الصعقة على أذنها وقالت بتوتر ،،،ت٠٠تخلف والست الدكتورة نورا وملاك
إيهاب بغضب / متجبيش سيرة نورا تانى كانت هتمو"تنى وهتمو"ت ملاك
صفية / سكتت وشعرت براحة شوية من أتجاة نورا
إيهاب/ ساعديني أرجع أنسان عايز ليا بيت مش ذى أخويا ذى أبنى لا عايز أبنى مراتى أختى صفية هتعالج ومش هقرب منك غير لما أتعالج وملاك خليها أختك
صفية/ ملاك أكبر منى بسنة وفعلا أختى بس لما أتجوزتك عليها من أسبوعين بقت بنتى الصغيرة ولحد أخر يوم فى عمرى هى كدة لانها بتفكرنى بأختى الله يرحمها كانت ذيها بس ملاك ناصحة وواعية عن أختى وشكلها أحسن من أختى ،،،أختى كانت معاملتها صعبة ونسبة ذكاءها ضعيف وعدو"انية عكس ملاك يمكن علشان أبويا كان مش مهتم بيها عكس سى نصار بية
إيهاب/ موافقة تكونى مراتى أدام ربنا
صفية/ ٠٠٠٠٠٠٠٠
ياترى صفية بعد اللى سمعتة قرارها إيه 🤔🤔
👼👼👼👼👼
{{فى القاهره }}
نورا/ ببكاء هتجنن إيهاب يتجوز عليا صفية الخدامة الجاهلة مش كفاية ملاك العبيطة
بسمة/ وهى فرحانة بحالة صحبتها وقالت بحزن متصنع ،،،يبقا مش بيحبك لازم تتجوزى حد غيرة وساعتها هيندم لما يشوفك مع غيرة وصورك أنشريها بقا على الفيس خلية يجى يركع دا أنتى الدكتورة نورا الشيك البرستيج دة حتى جوزى بيقول صاحبتك دى شيك جدا وألف مين يتمناها
نورا/ بجد
بسمة/ تعالى بقا أقولك تعملى إيه
نورا / بفرحة ،، ماشى
بسمة/ ٠٠٠٠٠٠٠