رواية تزوجت ملاك الفصل الثالث عشر 13 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي


رواية تزوجت ملاك الفصل الثالث عشر 13 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي



وصل إيهاب شقة من الشقق التى يمتلكها وسكن نورا فيها  

إيهاب/ الدكتورة عاملة ايه 

الممرضة/ متبهدلة  هو مين اللى عمل فيها كدة 

إيهاب/ ملكيش فية  أستنى على السلم برا وإياكى تدخلى الشقة من غير  أذن ،،،فخرجت الممرضة بدون كلام 

دخل إيهاب غرفة نورا فهو دكتور أمراض نسا وتوليد  وعارف ما سببه لها   سحب كرسى وجلس بجوارها  /نورا   ردى عليا 

نورا غمضت  عيونها  وبكت  /أنت اغتص٠"بتنى ،،،،، بطريقة حرمها ربنا  بهدلتنى لو جالك حالة ذى اللى اتعمل فيا هتعمل إيه  مش عارفة أقعد  فى حد يعمل كدة مهما كان غلطتى كنت راعى أنى بنت عمك مش حبيبتك  وكمان ترميني قدام مستشفى  ودلوقتي جايبنى هنا عايز تكمل عليا اتفضل ومز"قت  ملابسها، 

إيهاب رفع الغطاء عليها /كنتى عايزة اتجوزك حاضر موافق ،،زمان كنتى هتكوني الزوجة الثانية دلوقتى بقيتي الثالثة ملاك عايشة 

نورا/ إييييييه  

إيهاب/ هتصل على المأزون و٠٠

نورا/ هههههههه برافو رضيت ضميرك بالمأزون   ،   لاااااا انا بقولك دلوقتى بكر"هك مش عايزاك  

إيهاب أمسكها/ رايحة فين أنتى تعبانة 

نورا زقت إيدة / التعب دة هيجى يوم ويخف أما اللى حسيت بية بين إيدك عمرة م هيخف  وانا بستعطف حبيبى يرحمنى  انا بنت عمك قبل أى شئ وكفاية الذنب اللى تعلق فى رقبتى غصب عني 

إيهاب/ خليكى فى الشقة لحد متتعافى وليا كلام تانى وقبل ما يخرج من الغرفة  قال أسف يا نورا

نورا دخلت فى حالة هستيريا 
رجع  إيهاب للمستشفى تانى لملاك ولاحظ محمد بيقول ،،فين صفية بدور عليها  مش لاقيها 

إيهاب/ هتكون راحت فين هى كمان دة عمرها م تحركت من مكانها من يوم جوازنا 

محمد/ قالتلى خلى  نصار معاك  هنوم العيال وشكلها حزين ودخلت الغرفة ولما نصار نام خبطت عليها مفيش رد فتحت الباب لاقيت الغرفة فاضية والجواب دة مكتوب علية اللى يلاقية يسلمة للدكتور إيهاب 

ايهاب/ إيه الجو دة صفية متعرفش الألف من كوز الدرة 

محمد/ أووووف ،، أفتحة وخلاص 
فتح ايهاب الجواب وأنصدم 
📩[[ مدورش عليا يا سيدى عيالك أمانة فى رقبتى على عينى سايبة نصار بس ملاك روحها فية  خلى بالك من نفسك ومن ملاك  والله العظيم حبيتك البعد أفضل  خدمتك صفية هتوحشنى ]]

إيهاب/ لااااااااااا صفية كدة تسبينى فى ظرف ذى دة وجلس على الأرض منها"ر 

محمد نزل لمستواة  وشد الجواب وشافة مش عارف يقول إيه

إيهاب/ ملاك بين الحياة والموت  عشقى ،،،،وصفية حبيبتى وأم عيالي طفشت وسابتنى ونورا حب الطفولة كرهتني العيب فين أةةةةةةةةةةةة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
_____
(مر شهرين )
إيهاب لم يجد صفية ومازال البحث مستمر حتى نورا تركتة دون علمة أو  بمعنى أخر هاجرت   برا مصر ولم يعلم عنها أحد وبالصدفة  عرف انها غادرت الاراضى المصرية  لإيطاليا  ،،،،إيهاب أصبح ملتزم بالصلاة لعل ربنا يتقبل توبتة وكتاب الله لا يفارفة نعم ان الله يهدى من يشاء   وأثناء أندماجة فى الذكر 

ملاك  بدأت تفوق وقالت /هوبا  هوبا أمممم
جرى عليها  وجذبها لحضنة بدون نقاش  ف أثناء الشهرين ملاك فى حالة نفسية شديدة وغير متقبلة حياتها حتى أبنها  وعايشة فى دور  ملاك أيام  وجود أبيها حتى لسانها رجع للحالة الأولى وبتهدأ فى وجود أخوها  فى الرضاعة محمد  

ملاك/ هوبا أوفا أوجع هنا وشاورت على قلبها ،،نونو فين

إيهاب وجدها رجعت تانى للوضع اللى كانت معاة فية وقال/ عارفة أنا مين  

ملاك  بوجع/  هوبا لعبتى ملاك عروسة هوبا عريس ،،هوبا أشترى نونو فى بطن ملاك  فين نونو 
ملاك عايز نونو أهئ أهئ😭😭

إيهاب بفرحة/ حاضر حاضر بلاش تزعلى قلبك تعبان 
وبعد وقت جرى نصار لحضن أمة  وبكى ،،ماما أنتى مش كنتى عايزانى لية مش عملت حاجة غلط 

ملاك نظرت لإيهاب/ هوبا نونو قول لية كدة ملاك حب نونو أوووى 

إيهاب غمز لأبنة نصار وقال:- خلاص يا نصار بلاش كلام ماما كانت تعبانة 

محمد/ حمد الله على السلامة يا ملاك

ملاك/ شكرا محمد أخويا 

محمد فرح مدام قالت اسمة صح يبقا خفت من الحالة النفسية اللى كانت فيها 

ملاك/ صفية وأحمد وأدم فين 

نصار/ ماما صفية  وأخواتى ضاعوا

ملاك نظرت لإيهاب بلوم وكأنها تقولة هو السبب رغم جهلها بالأمر 
 __________
[[أما فى المنصورة ]]
منذو تركها المستشفى  وجعلت الممرضة تكتب لها الجواب عاشت فى بيت أبوها  وأشترت قفص 🍅 طماطم وشوال بطاطس 🥔 وباعت أمام منزلها كى تصرف على أولادها والحال مشى معاها 
_______
[[مر خمس سنوات كمان ]]

ونصار لدية ١٠ سنين وأدم وأحمد ٨ سنوات والثلاثة شكلهم قريب جدا من بعض رغم أنهم أخوات من الأب فقط ٠
نزل إيهاب  المنصورة  وملاك  وابنة  وعند الوصول أمام منزل نصار الكبير ابو ملاك بكت ملاك بشدة فمذو زواجها من إيهاب من عشر سنين لم تنزل المنصورة أبدآ وقالت /هوبا بابا أهئ أهئ😭😭

إيهاب حاوطها بحنان / الله يرحمة أهو أنا سمعت كلامك وهنعيش هنا على طول بلاش عياط بقا وحملها مثل الطفل الصغير فهى أصبحت مريضة قلب ويتتعب من أقل شئ،،وحين ترى الحديقة والمنزل تحزن وتتذكر أبوها وإيهاب يطيب خاطرها أما نصار الصغير أول مرة ينزل ويشوف بيت جدة فهو يسمع عنة وأعجب بية جدا وبعد وقت قررت ملاك الإقامة فى غرفتها  القديمة  وغرفة أبوها ترفض  
أى حد يقربلها، ،

الغفير/ نورتم المنصورة كلها يا دكتور 

إيهاب/ منورة بيكم وصية عمى نصار بعد موتة البيت يفضل مفتوح بيكم ورفضت أمشى حد حقيقى شكرا حافظتوا علية السنوات دى 

الغفير/ الحاج نصار الله يرحمه كان أنسان وابن بلد ومجدع وصاحب حق ودة وضع طبيعى نحافظ على مالة 

أبتسم إيهاب  ملحوظة ،،فى المنصورة لم يعرفوا أى شئ عن ماضى إيهاب لذلك بعد ما تاب لله  وأصلح على قد ما يقدر ماضية قرر الرجوع للمنصورة والعيش من أول وجديد وصفية واولادة لم ييأس عن البحث عنهم خلال ال٥ سنوات الماضية  وسلم مستشفى الملاك لمحمد ومين الحين لأخر بيباشر أملاك ملاك فى الإسكندرية 

_______
على مائدة الأفطار  

إيهاب/ صباح الخير 

ملاك/ أبتسمت  

نصار/ صباح الخير يا بابا

وأتت الخادمة ووضعت الطعام  وقامت ملاك بتحضير طبق طعام لنصار فهذا الأمر تعودت علية وقالت:-  نونو أكل مم أخلص 

نصار بأعتراض/ أنا مش صغير انا راجل عندى ١٠ سنين مش نونو صح يا بابا

إيهاب/ خناقة كل ساعة ،،ملاك يا حبيبتي مش هزعلك لانى عند وعدى فى النقطة دى نصار كبر العيال لو سمعوا نونو دى هيتعقد

ملاك/ ملاك مش أفهم  هوبا قول إيه،،، أووووف نونو هو نونو وملست على شعر نصار بحنان وقالت  :-ماما حب نونو  نونو أكل كتير أكبر بسرعة يكون ذى محمد أخو ملاك 😇 

إيهاب/ ماتقولى ذى أبوك وانا مش مالى عينك

ملاك/ أةةةةةة هوبا صوتة عالى هوبا عبيط وطلعت لسانها لة وكملت أكل ببراءة ونصار بيضحك

إيهاب/ ماشى أغلطى براحتك فى عقاب فى الظلمة 

نصار/ عقاب إيه يا ماما

ملاك بحدة / نونو عيب انت صغير لما تكبر ألعب، ٠٠٠

إيهاب وضع إيدة على فمها /إيه  إللى بتقوليه للواد دة 

ملاك زقت ايدة / ملاك قول نونو كلام عادى 

وقطع كلامهم نظرات الخادمة لنصار  فقامت ملاك بأحتضان الطفل وقالت ،بت بصى لنونو لية أمشى 

إيهاب لم يهتم فهو يعلم بمدى تعلق ملاك بنصار وأوقات كتيرة بينام فى    حضنها  وهو بينام خارج الغرفة بأمر منها لو زعلها 

الخادمة بتوتر /سبحان الله سى نصار الصغير  شبهة طفلين تؤأم هنا بس ايش جاب لجاب دول عيال واحدة فا" جرة   غابت عن البلد وراجعة بيهم الله يرحم أبوها وأمها بقا ما حضرتك عارفها يا بية كانت شغالة هنا 

ملاك كانت مركزة فى الكلام وقالت /صفية صح 

الخادمة/ أيوة 

إيهاب بغضب/ هى فين أنطقى 

الخادمة/ فى  فى بيت أبوها دى فا"جرة يا بية  متلوثش سمعتك بيها

إيهاب/  قطع لسانك دى مراتى  وانطلق لبيت أبوها بعد معرفة العنوان فهو لم يأتى فى بالة بيت أبوها دة وكلام الخادمة فى رأسة  عن سمعتها 

ملاك صقفت  /هية هية صفية صفية أرجع تانى 

نصار/ أنتى بتحبى ماما صفية 
ملاك/ كتيييييير
N ______________N
وصل إيهاب بعربيتة أمام منزلها من الطابق الأول كأنها علبة مربعة من الطين وبابها من الخشب العتيق  وسيدة تجلس أمام المنزل وأمامها بعض من الخضروات تبيعها ولد يجلس على رجليها ياكل 🍅 طماطم والاخر يجلس فى الأرض بجوارها يلهو بعصا فى التراب،،
نظر   إليها هل يعاتبها على فراق ٥ سنوات ام يضمها لحضنة بأشتياق توجة لها لكى يوبخها على حرمانة من أولادة  فوقف أمامها ونظر لملابسها السمراء وحجابها الطويل الاسمر ووجها  الذى أصتبغ من الشمس والشقى بان عليها وايديها التى تحتاج لكريمات ومرطبات كل هذا فى أقل من الثانية لاحظة  فقال بعتاب /جالك قلب تبعدى عنى وعن بيتى جالك قلب تحرمى ولادك فى حياة أبوهم  انا ولادى يعيشوا فى الارف دة ،،،صفيةةةة ليييييييية 
رفعت نظرها للمتحدث 
ياترى موقف صفية إيه هل الزمن هيغير صفية ويجعلها قوية ام سوف تظل كما هى بطيبة قلبها وترجع معة لملاك لو كنتى مكانها ماذا تفعلى عزيزتي المتابعة 
يتبع 


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة