رواية زينه البنات الفصل الرابع 4 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل الرابع 4 بقلم نجلاء فتحى



راضية/ مش سامعة صوت زينه

عصام/ عبدالله هنا هى فى ديله هههههه

راضية/ فى الشارع

عصام/ لا على السطح

راضية بخضة/ تفلت منه من الغيه ثم فتحت باب الشقة 
وندهت/ عبدووووو، يا عبدوووو
أنزل وهات زينه عبدووووو
لم تسمع رد ،،،صعدت على السطح ووقع قلبها فى رجليها مما رأت وعقلها لا يستوعب ما رأته عينها كان الوضع كالأتى :- عبدالله يحمل زينه وواقف أعلى منطقة فى الغيه ولا يوجد سور يحميهم خافت تنده عليهم ينفزع هو ويسقطوا وضعت أديها على فمها وجلست فى الأرض لم تقدر تحملها رجليها تنتظرهم وتدعو الله يمر الظرف مرور الكرام ،،،،حتى رجع عبدالله للخلف فى جزء أمان ،،،ندهت علية الأم فنزل من الغية للسطح 

ألتقطت زينه منه وعنفته هذا خطر على حياتهم ،،،ضحك  هو بهستريا على كلام أمه 
أما الصغيرة أعتقدت الأمر مزحة وضحكت وصرخت رفضت تنزل من على السطح مما جعلت الأمر أجبارى  و عبدو ينزل  ويلم الحمام ويرجعة الغية 

وفى المساء نامت زينه فى حضن عبدو كما متعودة  
______________
مرت سنتين كمان  
أتى عبدو من المحل وجدها فى الشارع تلعب أمام البيت   بالطين وتشكل أشكال بية  هى وبعض الفتيات والفتيان القربين من سنها  ،،
عبده😡/ زينةةةةةةة

زينه بعدم إهتمام/ شوف عملت إيه طبق وبطبخ 

عبدالله/ أطلعى فوق 

زينه/ بلعب

شدها هو من قفاها  وتوقف على السلم وهى تبكى وتصرخ وتعصب عليها ،،حملها على كتفة وصعد للشقة وقال:- مامااااااااا

أتت الأم مخضوضه/ فين إيه مين عمل فيكى كدة 

زينه/ ألعب وأطبخ😭😭😭

عبدالله 😡/ الشارع مليان أمراض حلو لما يجلها مرض ،،نزلتيها لية الشارع شوفى منظرها

راضية/ أصحابها خدوها

عبدالله/ مفيش نزول تانى للشارع، ،،،ماما خديها من قدامى منظرها معصبنى

راضيه/ كل العيال كدة 

عبدالله/ زينه مش زى العيال زينه زينه البنات البيت هنا مليان لعب تبهدل نفسها فى الطين لية 

راضية/ راضى أختك  حرام دى صغيرة خمس سنين مش تدرك إللى تقوله

زينه بأصرار / أيوة راضينى 

عبدالله/ سامعة بتقول إيه

راضية كاتمه ضحكتها/  خلاص بقا قلبك أبيض يا عبدالله مش تعمل كدة تانى 
عندى مفاجأة حلوة  ليك

زينه/ أيوة مفاجأة  وفى لبس جديد ليا ههههه

عبدالله بترقب / أنتى عارفة

زينه ببراءة/ لا ،،سمعت ماما بتكلم بابا

عبدالله/ شكلك مخبية حاجة تعالى أغيرلك 

زينه بفرحة/ ماشى 
حاول عبدالله يعرف المفاجأة وزينه رافضة تقول
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______

بعد وقت تقف زينه على سرير عبده ملفوفة بالفوطة  من أثر الشاور 

زينه/ الصابونه دى حلوة يا عبدو

عبدالله/ عجبتك

زينه/ أيوة ،بس  أنت بتحرق عينى بالصابون 

عبدالله/ علشان الطين فى بنوته حلوة الطين واصل لشعرها غلبنى لما نظف ،، ثم بدأ يلبسها ويسرح شعرها ثم قفزت على ظهرة وقالت:- نطلع للحمام 🕊

عبدو/ لا ماما بتزعل

زينه/ ماشى ،،،،،،عايزة أروح حضانه

عبدو/ لا مفيش ،ثانية واحدة ،،عارفتى منين الحضانة دى 

زينه / آيه صاحبتى راحت الحضانه وأنا لا وأخذت حلويات وترسم وبتلعب

عبدالله/ مفيش حضانه مدرسة لما تكبري

زينه بأعتراض/ عبدو وحش  وجريت للمطبخ لأمها تبكى وتشتكى من عبدالله ليها

أما عبدالله يود الفتك بيها لكنه لم يضربها

🎀ملحوظة زينه مش عارفة أنها تعيش مع عمها ومراته وأبنه 🎀

__________
عصام/ راضى زينه وراعى أنت ١٥ سنه يعنى كبير وهى خمس سنين طفلة من حقها تبهدل نفسها

عبدالله/ محدش يدخل فى تربية زينه

عصام بحدة/ تخيب يا زفت ولا إيه 

عبدالله/ أنا إللى مسميها وبتنام فى حضنى وبحميها  وبعمل ليها كل شئ

عصام/ عارف بتحبها  ذى أختك بس خلى بالك يجى يوم وتعرف الحقيقة 

عبدالله/ ملهاش لازمه خليها تقول بابا وماما ،،،المهم مسافر بكرا طنطا أشوف البضاعة لو حلوة أجبها معايا

عصام/ ومالة يا بنى ،،وبالمرة زود عشرة كيلو قرنفل

عبدالله/ ماشى 

عصام/فى مفاجأة 

عبدالله/ خير 

عصام / خير أن شاء ،فى بنت تبع أمك حلوة عايزة تخطبهالك

عبدالله بصدمة/ أنا لسة صغير

عصام/ عارف بس أنت المعلم عبدالله عصام ،،راجل من صغرك ومش عندنا غيرك عايزين نفرح بيك وبعيالك 

عبدالله/ حضرتك حكمت أسيب التعليم وقولت حاضر ،،،،،أشتغل معاك وقولت حاضر ،،،،لكن جواز لا أنا إللى أختارها 

عصام بحدة/ مستنى تتجوز على ال٣٠ سنه ،،،أنت مش محتاج تكون نفسك يا بنى البت عندها ١٢ سنه وحلوة مناسبة ليكى تربيها على إيدك 

زينه بفرحة / عبدو عريس عبدو عريس 🤗🤗

عبدالله/ أكتمى خااااااااالص 
جريت الصغيرة لحضن عصام تبكى مما جعلة عنفه بشدة 

أدايق عبدالله من موضوع الزواج وشعر بخنقه ثم حمل الصغيرة لكى يراضيها غصب عن أبية 

زينه / أنت وحش وتمسك فى عصام ،،،،أنحنى عبده وقال لها بجوار أذنها:- نطلع الغيه ،،فرحت 

عصام/ سبحان الله من شوية خايفة منه ودلوقتى فى حضنه

زينه ببراءة/ أخويا حبيبى ثم قبلته😘  من خدة
_____________
مرت أيام وقدر عبدالله يبعد فكرة الزواج عن عقل والده و والدته بأعجوبة 
___________
سافر عبدالله  لمدينه طنطا وللأسف ظل هناك أسبوع كامل ودى أول مرة يبعد عنها  عانت زينه من بعده وعانت من إضرابات النوم حاولت راضيه تشغل مكان عبدالله فشلت ،،،حتى أكلتها تكاد تكون معدومه وتقضى زينه وقتها فى البلكونه على أمل يرجع 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
_________
آيه/ زينه زينه

نظرت هى ليها وقالت:' عايزة إيه 

آيه/ تعالى نلعب 

زينه بحزن/ عبدو وحشنى مش هنا أتأخر 

آيه/ أجى ألعب معاكى 

زينه/ لا ،،مستنيه أخويا

آيه تلك الفتاة التى بعمر زينه وتسكن فى العمارة المقابله لعمارة زينه/ طيب أدخل ماما بتنادى عليا رايحة أشترى كراسة رسم للحضانه

زينه  بعدم أهتمام/ روحى وسبينى بقا ،،،،،وعيونها على الحارة فى أنتظار عبدالله  الذى لم يعلم أحد موعد وصوله
__________
رجع عبدالله من سفرة وذهب للمخزن وخزن البضاعة وسجلها فى الدفاتر (مش مكمل تعليمة وبيعرف يقرأ ويكتب عادى ) ثم رجع البيت رفع نظرة للبلكونه حين وجدها تصرخ بأسمه ،،،أتفزع قلبة وقال:- براحة تقعى يا بت ،أدخلى جوا،،أبعدى عن البلكونه ثم طار للبيت وهى إيضا طارت تستقبله 

أنحنى وحضنها وهى تقبله وتضربة  ،،،لا ينكر هو حضنها أفتقده رجعت لة روحة  ،،

زينه/ كل دة تغيب لية مش بعرف أكل ولا ألبس ولا أستحما ،،آيه قالتلى أنزل الشارع وأنا قولت لا عبدو مش هنا يزعل مش طلعت على السطح ،مش دخلت المطبخ ولا لعبت فى البوتجاز  

عبدة/ ههههههههه ماشيه معايا بالعكس لو قولتلك متعمليش كدة كنتى عملتى هههههه ،،،،،برافو زوزو شاطرة بتسمع الكلام 

أتت الأم وحضنته وعنفته على الغياب لكن الشغل شغل 

راضية/ زوزو رافضة الأكل يا بنتى كولى تقول عبدو جعان ،يابنتى أضحكى ،،تقول عبدو مش هنا

عبدالله بحنان/ لية يا قلبى أنا بخير لازم تاكلى وتكبرى ، بكرا الجمعة أخدك الملاهي أنا وأنتى وبس 

راضية/ وأمك ياعبدو ملهاش فى الدلع 

عبدالله بأحترام وحنان/ أنتى الدلع كلة جهزى نفسك يا ست الكل

راضية/ أعمل بقا قرص بالعجوه  وناكل رنجة و٠٠٠٠٠

عبدالله/ إيه كل دة لا الغدا على حسابى أعمل إيه بالفلوس إللى بقبضها ،،،،

قفزت زينه وتكعورت فى حضنه تلك الليلة رافضت تسيبه وطول الليل تتفزع وهو يقول لها متخافيش أنا معاكى 
________
مرت أيام وشهور وعبدالله عندة ٢٠ سنه وزينه ١٠
_____
(على طاولة الفطار )
عصام/ زينه عندها كام سنه دلوقتى 

راضية بتفكير/ بتاع عشر سنين لية 

عصام/ ملاحظ جسمها أدور 

راضية/ لا لسة طفلة

عصام/ البت عودها بدآ ينخرط لازم تفصل عن عبدالله  ومش تنام فى حضنه ماشاء الله بتطول وبتتخن واخدة جسم أبوها الله يرحمة 

راضية/ دى أخته

عصام/ لا بنت عمه  وأبنك تربية إيدى بس شاب والشيطان شاطر 

راضية بأعتراض/عبدو مش كدة ،دة تربيه راجل ،،يحميها من نفسة 

عصام/ نفسى فى مرة أتكلم معاكى فى موضوع وتقولى حاضر من أول مرة  ،،حاولى النهاردة توضبى ليها أوضة أبويا الله يرحمة 

راضية بحيرة/ العيال مش تسكت ،،طب أحط سرير أبوك فى الأوضة وكل واحد ينام فى سرير

عصام/ لو أخوات كنت عملت كدة بس لا مش أحط النار جنب القش ،،وبعدين لمى شعر زينه وخلى بالك من هدومها  وهى فى الشارع والبلكونه  البت  تخينه لازم نحافظ على الأمانه 

 راضية/ البت صغيرة طفلة يا أبو عبدالله أكيد لما تكبر والبشارة تبان أحجبها أتربينا على كدة 

عصام/ أستريها من العين ولمى لحمها وفاهميها مينفعش تقعد على رجل عبدالله ولا تبوسه ولا تحضنه 

راضية بغلب/ دى عشر سنين مش فى راسها

عصام/ أبنك كبير ٢٠ وأكيد جواه حاجات تتحرك

راضية/ تتحرك لأخته

عصام/ أبنك عارف مش أخته  

راضية/ والله ما أنا عارفة أعمل إيه 

عصام/ كلمتى تتنفذ 

راضية/   حاضر 
ياترى عبدو و زوزو يوافقوا على كدة 
يتبع

                   الفصل الخامس من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة