رواية خلف الاقنعه الفصل الثالث 3 ج 2 بقلم منه الله الجزار


رواية خلف الاقنعه الفصل الثالث 3 ج 2 بقلم منه الله الجزار


نبدا بسم الله الرحمن الرحيم 
😐😐😐😐😐
مليكه زقته بعيد عنها وطلعت تجري علي اوضتها. 
مالك ابتسم وحط ايده علي قلبه اللى كان بيدق بسرعه.. مالك بتدق كدا ليه اهدا هي اختك وبس. 

مليكه قفلت الباب بتاعها ووقفت وراه وحطت ايدها على قلبها.. وبصت لسما وكانت بتنهج.. ماتحلميش كتير يا مليكه دي اكيد من انى كنت بجري مش اللى في بالك.. ودخلت الحمام وخرجت صلت ونامت. 

بس كانت الابتسامه علي وشها. 

لما مليكه كانت بتجري كانت في عيون بتراقبها. 

🙂🙂🙂🙂🙂

الصبح 
صافيه كانت صاحيه من بدري وعماله تقول للكل يطبخو ايه علي الفطار لمالك كانت مبسوطه ولا اكن ابنها هو اللى رجع لحضنها مش ابنه كانت واقفه بتشرف علي الاكل وكل حاجه حتي العصير كانت محضره ليه فطار ملوكي زي ما بيقولو... 

سعديه نزلت المطبخ لقتهم بيشتغلو بجديه وصافيه كمان علي رأسهم. 

سعديه بسخريه.. صباح الخير هو احنا عندنا عيد ولا ايه عشان اكديه موجوده في المطبخ يا حماتي. 

صافيه بصتلها بطرف عين واستفزازتها.. اه انهارده يوم مش اي يوم ولا انتي مخبراش انه مالك واد ولدي الحقيقي هيفطر معانا مش اللى مزيف اه اقصد جوز بتك نديم. 

سعديه بغيظ.. وضمت شفافيها علي بعض وسكت. 

صافيه.. بستفزاز اكتر.. بدل ما انتى بتاكلي في نفسك اكديه يلا روحي اشتغلي معاهم ده ولد انس اللى هيكون معانا ولد سلفك يلا همي معاهم. 

كانت بتعمل وهي بتنفخ وصافيه كانت واقفه مبسوطه فيها. 

خلصو الاكل وراحو حطو علي السفره و الكل نزل طارق كان رايح يقعد مكانه جانب صافيه وكان لسه بيشد الكورسي مالك مسكه منه. 

مالك بستفزاز.. اعتقد ان ده مكاني انا يا ابو الطوارق. 

طارق ضغط علي سنانه بغيظ.. وسابه ليه والكل ضحك عليهم وطارق اتعصب اكتر. 

طارق راح قعد قصاد نديم وبصلها وضحك بس هي بصتله بقرف. 

صافيه بحب.. وحطه ايديها علي كتف مالك.. مكانك نور يا حبيبي. 

مالك ابتسم ليها ومسك ايديها وباسها بحب.. تسلميلي. 

صافيه.. بحب.. تسلم من كل شر. 

مليكه كانت قاعده ساكته علي عكس عاداتها.. وصافيه استغربت.. مليكه. 

مليكه بهدوء.. نعم يستي. 

صافيه.. مالك كفالله الشر قاعده ساكته ليه ايكون حد ما'ت. 

مليكه.. لا يستي مفيش حاجه بس تعبانه شويه. 

سعديه.. تعبانه تعبانه مالك.؟ 

مليكه.. مصدعه. 

مالك بستفزاز.. مصدعه من ايه يابنت عمي مكنتيش يعني مصدعه امبارح. 

مليكه بغيظ.. اتلم. 

مالك ضحك والكل مستغربين. 

ياسر بستغراب.. في ايه؟ 

مالك.. بتوتر واتعدل.. مفيش ياعمي بس اقصد انها كانت زي القرده امبارح مش فيها حاجه. 

صافيه.. هي مليكه اكديه بساعات.. وسكت لما سمعت صوت عصب الكل. 

سامر دخل وهو ييغني.. ساعات ساعات احب عمري واعشق الحاجات... سامر دخل وهو فرحان.. حماتي دايما بتحبني؟ 

وكان بيبص علي سعديه. 

ياسر بغضب.. بتعمل ايه اهنه؟ 

سامر راح شد كرسي وقعد وحط رجل علي رجل وبصلهم واحد واحد بخبث.. اكيد عارف انى شريكم في 30٪ في الاملاك يعني شركه وبيت واراضي وكل حاجه انتم بتملكوها يعني ده يبقي بيتي انا كمان زيكم وبعدين ينفع اقعد بره بيتي لالا مايصحش أبداً. 

ياسر كان هيش'تمه بس صافيه مسك ايده بمعني اسكت. 

سامر فضل يغني.. وبقي يبص لمليكه ومليكه كانت متجاهله وده عصب مالك اكتر. 

مالك بغضب مكتوم.. سامر انت ليك صح في الاملاك بس ملكش انك ترفع عينك في اي حد هنا في البيت انت ماتنساش نفسك. 

سامر بضحكه مستفزه وبرود.. الوريث تعرف يا ملوكه  اللى مخلنيش قت'لتك اخر مره كنت هنا فيها انا ورجالتي سبب واحد بس انك انت كنت الكرت الوحيد اللى هقدر ادخل بيه البيت ده تاني. 

مالك بوعيد.. وماتخفش هيكون الكرت الوحيد اللى هيسفرك لج'هنم.. كان بيضحكلو ضحكه صفرا. 

سامر خاف بس داره ووجه كلامه لنديم.. نودي عرفت انك اتجوزتي الف مبروك يروحي. 

طارق بغضب.. طلعت روحك اتلم وماتبصش لمراتي تاني عشان مقلعش ليك عنيك من مكانهم انت فاهم. 

سامر رفع ايده في بحركه استسلام.. اهدي يا برو خد وادي في الكلام ليه كدا بتاخد الكلام قفش وبعدين انا ونودي نعرف بعض من زمان حتي اسالها اهي. 

طارق بغضب مسكه من هدومه.. اولا اسمها مدام نديم تاني حاجه لما تحب تكلم معاها لازم تاخد اذني الاول وانا اقولك تتكلم او لا انت فاهم؟ 

سامر بتصنع الخوف.. فاهم فاهم بس من غير ضر'ب 

عشان وشي اصلي بعيد عنك بستعمل ليه كريمات غاليه وبعدين انت هتعرفها منين وانت حته سواق لا روحت ولا جيت. 

كان بيتكلم بستفزاز كبير واكنه بيقوله انت حشره هنا. 

طارق رفع ايده وكان هيديه بوكس في وشه بس وقف لما صافيه ضر'بت بعكازها في الارض بغضب.. طارق خلاص. 

طارق بصلها بغضب.. انتى مش سامعه هو بيقول ايه؟ 

صافيه.. قولت خلاص. 

سامر عدل هدومه من تاني واتعدل في قعدته. 

سامر قعد يهزر ويضحك كتير بس مكنش حد بيضحك علي كلامه وكانو متجاهلينو وبياكلو عادي. 

سامر اتعصب وكتم عصبيته وغيظه وكان بيتوعد لكل حد فيهم. 

ياسر.. مالك جهز نفسك عشان هتيجي معايا الشركه انهارده عشان تعرف الورق وكمان تدرب علي الشغل. 

مالك.. تمام ياعمي. 

مالك خلص اكل وطلع يلبس. 

😐😐😐😐😐
في اوضة مالك. 

كان واقف محتار مش عارف يلبس ايه؟ 

الباب خبط وكانت مليكه ومعاها هدوم. 

مليكه بحزن كان باين في صوتها.. ستى بعتت الهدوم دي ليك بتقولك البسهم عشان لما تروح مع ابوي. 

مالك.. تمام. 

مليكه كانت ماشيه بس مالك مسك ايديها بهدوء.. مالك متغيره انهارده لي؟ 

مليكه بحزن.. مفيش. 

كانت باصه في الارض. 

مالك رفع راسها.. متاكده؟ 

مليكه.. امم اجهز عشان ابوي مستنيك تحت. 
وسابته ومشيت. 

مالك بستغراب.. اكيد في حاجه؟ 

وبدا يلبس 
😐😐😐😐😐

مالك لبس ونزل لقهم مستنينو.. عمي انا جاهز. 

مالك كان في البدله قمور.. 

ياسر بضحك.. انت رايح الشغل ولا رايح تتجوز ياولد ههه. 

مالك بستغراب.. ليه؟ 

صافيه بضحك.. اصلها هتاكل منك حته ههه. 

مالك بغرور متصنع.. عارف اني حلو. 
وحط ايده في شعره. 

ياسر.. طيب يلا ياحلو خايف تنشقط مني ههه. 

صافيه.. ياسر الواد في امانتك. 

مالك.. لياسر بهمس.. هو في بنات حلوين هناك؟ 

ياسر اتفجر في الضحك.. قوي قوي. 
كان قصده يستفز مليكه بس مليكه فضلت ساكته. 

كانو ماشين بس سامر وقفهم.. وانا كمان جاي معاكم. 

ياسر بصله ومشي ومالك وراه وسامر. 
😐😐😐😐😐

مليكه قامت طلعت اوضتها وقفلت علي نفسها وقعدت علي سريرها وقعدت تعيط. 

وافتكرت امبارح لما خلاص كانت هتنام والباب خبط عليها واتفتح وكانت الصدمه ليها. 

كانت امها.. سعديه بغضب مسكت مليكه ورجعتها لورا بغضب وقوة.. بعتي نفسك ليه بكام؟ 

مليكه كانت واقفه مصدومه وويتبع؟ 

عالمي معك انت ج 2"خلف الاقنعة "

يا جماعه الفتره الجايه دي هيكون فيها ضغط شغل عندي عشان كدا مش هعرف انزل فا لو سمحتو تستحملوني لانه غصب عني ولله. 

وان شاء الله هحاول ابقي انزلكم 🙂
عاوزه رايكم في البارت 
وعاوزه اعرف ليه التفاعل نايم عن الجزء الاول هو مش عجببكم لو مش عجبكم اوقفها. 

عالمى معك انت. 


                   الفصل الرابع من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة